toenemende wind, misschien komen we dan eindelijk eens van die grijze zooi af!quote:Op donderdag 14 februari 2008 21:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn nieuwe opstelling
De windmeter kan gerust nog 1/2 meter hoger hangen, maar dat lijkt me wel overdreven.
Momenteel kracht 2 bft en toenemend
[ afbeelding ]
Ja wat ik wordt dit weertje een beetje zat, en voorlopig staat er nog geen krachtige/harde/stormachtige/storm/zware storm/zeer zware storm/orkaan/orkaan cat 1/ orkaan cat 2/ orkaan cat 3/ orkaan cat 4/orkaan cat 5/ orkaan cat 6/ orkaan cat 7/8/9/10quote:Op donderdag 14 februari 2008 21:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
toenemende wind, misschien komen we dan eindelijk eens van die grijze zooi af!
enige voordeel is dat er bij jullie vrijwel geen wind is, dat fietst weer wat lekkerderquote:Op zaterdag 16 februari 2008 08:22 schreef Saekerhett het volgende:
-7 hier in Hengelo, en ik mag zometeen lekker 20 minuten naar werk fietsen
Viel me ook op vanochtend. Ik heb het niet nagezocht maar ik denk dat de rijp bij de eerste zonnestralen begon te verdampen maar in de iets hogere, nog niet verwarmde luchtlaag weer bevroor. Op sommige plekken zag ik ook dat het echt dunne lagen mist waren, net iets hoger dan echte grondmist.quote:Op maandag 18 februari 2008 08:47 schreef Evil-Cherry het volgende:
Euhm, het is hier binnen 10 minuten van helder, naar <40 meter zicht gegaan. En de mist wordt dikker!
What's happening? KNMI heeft het nog niet opgepikt iig..
ja, het is weer even droog geweest, kon het mooi zien aan mijn ramen.... die kan ik dus weer gaan lappen binnenkortquote:Op donderdag 21 februari 2008 17:57 schreef Klonk het volgende:
ik probeer me voor de geest te halen hoelang het nu droog is geweest, voor mijn gevoel is de regen van afgelopen nacht en nu toch de eerste in een weekje of twee (of zit ik er dan akelig naast ?)
Pwnedquote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:06 schreef appelsientje het volgende:
Kut.... had al een paar dagen niet gekeken naar de weersvoorspellingen....
En nu het regent.. ben ik mijn regenpak vergeten
vrijdagavond/zaterdagochtend.quote:
meeste wind wordt voorlopig voor het noordoosten voorspeld inderdaad.quote:Op donderdag 28 februari 2008 00:43 schreef ItaloDancer het volgende:
Noesssssswaarom op zaterdag? Dan speel ik voor postmeneer.
Gelukkig zit ik in het zuidwesten, lijkt wel mee te vallen dan.
Dan twijfel ik nog meer of ik wel naar het schuurfeest moet,quote:Op donderdag 28 februari 2008 23:43 schreef Caesu het volgende:
meteoalarm ook op GEEL voor de kust vrijdag vanaf 23:00.
Ja, net reed ik ook een landweggetje, het regende en ik had slecht zicht.quote:
Yeah, nowcasten is leukquote:Op vrijdag 29 februari 2008 10:46 schreef IkWilbert het volgende:
Het is in ieder geval een complexe situatie qua heftig weer, kans is ongeveer 50/50...
Het kan flink te keer gaan maar er kan ook relatief weinig gebeuren. Now casten dus
quote:De weersverwachting van het KNMI geldig tot morgen middernacht.
Opgesteld op vrijdag 29 februari 2008 om 10.19 uur.
In de loop van de middag regen en wind.
Vanochtend hebben we perioden met zon. De wind is zwak tot matig uit
zuidwestelijke richtingen.
Vanmiddag neemt de bewolking weer toe en vanuit het westen gaat het
regenen. De middagtemperatuur wordt ongeveer 10 graden.
De zuidwestenwind trekt aan en wordt uiteindelijk vrij krachtig of
krachtig, windkracht 5 tot 6 boven land en aan zee en op het IJsselmeer
hard tot stormachtig, 7 tot 8, in het Waddengebied mogelijk 9 bft. In de
avond komen er voornamelijk langs de kust zware windstoten tot 95 km/uur
voor. Komende nacht is er daar kans op zeer zware windstoten tot zo'n
100 km/uur.
Pas morgenmiddag neemt de wind iets in kracht af, boven land tot vrij
krachtig, 6 en aan zee tot hard of stormachtig, 7 a 8. Wel behoudt de
wind haar vlagerig karakter.
Onstuimige weer dus, waarbij wolken en opklaringen elkaar snel
afwisselen en er vooral in de nacht en ochtend nog enkele (onweers)buien
voorkomen. Het minimum ligt rond 7, het maximum omstreeks 10 graden.
We wachten af.....quote:WIND:
De maximale wind vanavond (voor het koufront uit) komt zuidelijker uit en is wat hoger dan in de vorige Uitvoer. Langs de westkust ZW 9 Bft. Uitschieters tot maximaal 52 kt. (dwz iets minder dan in de Uitvoer van de vorige run) Vannacht en morgenochtend (tot 09 UTC) langs de gehele kust m.u.v. Zeeland WNW 9 Bft, uitschieters tussen 03 en 06 UTC in het Waddengebied tot 56 kt. Hirlam Uitvoer suggereert windstoten bij buien. Het convectieve signaal is ruizig. We volgen de Hir Uitvoer. In de kansverdeling van de EC00 Eps Uitvoer is de kans op windstoten =>56 kt opgelopen naar resp. 65 en 60% in De Kooy en Eelde.
wie weet zakt de wind nog wel wat zuidelijker... vanavond weten we het wel denk ikquote:Op vrijdag 29 februari 2008 13:04 schreef Fredo55 het volgende:
Muv Zeeland, juis ja.![]()
Weerstation is raar aan het doen, die geeft 1000.hpa aan.
Ik heb avonddienst tot 23:00 dus ja.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 13:08 schreef Againzender het volgende:
[..]
wie weet zakt de wind nog wel wat zuidelijker... vanavond weten we het wel denk ik
Dat nederland zal worden getroffen door zware sneeuwval... en hagel... afgewisseld met zonnige tempraturen van ca. 30 graden... oja er barst volgens hem ook nog een vulkaan uit.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 14:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]Wat zegt Corbyn er eigenlijk van?
Dat stukje in Bild ookquote:
quote:Forecast Update
Valid: Fri 29 Feb 2008 06:00 to Sat 01 Mar 2008 06:00 UTC
Issued: Fri 29 Feb 2008 13:38
Forecaster: GROENEMEIJER/TUSCHY/DAHL
SYNOPSIS
Refer to the convective forecast.
DISCUSSION
British Isles, Benelux countries, Northern and centra Germany...
As mentioned in the original forecast, strong forcing for upward vertical motion is expected within the left exit region of an intense jet streak. The cold frontal zone of an intense surface low moving eastward over Scotland is the main feature of interest. It will likely develop a split-front structure as dry air overspreads the surface front. The surface front is expected along a line Edinburgh-Shannon at 18:00 UTC, Groningen-Southampton at 00:00 UTC, Szezczin - Frankfurt- Luxembourg at 06:00 UTC. It appears likely that the juxtaposition of moist low-level air, with dew points in the 8-10 C range, and strong forcing, will suffice for the development of a convective line. The structure of such a line will likely develop better as it moves southeastward across the British Isles, the North Sea and into the continent. Hence the risk of convective severe weather will probably increase as the frontal system translates southeastward.
Current thinking is that gusts exceeding the severe limit of 25 m/s will be relatively widespread, given that 850 hPa winds of 35 m/s are forecast near the line. Locally they may even exceed 32 m/s. The forecast storm-relative helicity of 300-400 m2/s2 ahead of the line suggests that some risk of rotating updrafts will exist near irregularities in the line, or with isolated convective cells ahead of the line. These will have an attendant threat of tornadoes likely of F1 or F2 intensity.
Aforementioned threats, of which the straight-line wind is the greatest, have prompted the issuance of a level 2. In contrast to original positive forecast it is more focused now on the area that will experience the strongest forcing.
Lolquote:Op vrijdag 29 februari 2008 14:55 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Dat nederland zal worden getroffen door zware sneeuwval... en hagel... afgewisseld met zonnige tempraturen van ca. 30 graden... oja er barst volgens hem ook nog een vulkaan uit.
quote:KNMI waarschuwt voor zware windstoten
DE BILT - Het KNMI in De Bilt waarschuwt voor storm en zeer zware windstoten vrijdagavond en zaterdagochtend. Dat heeft een woordvoerder vrijdag laten weten.
De storm wordt veroorzaakt door een depressie die over het zuiden van Scandinaviė trekt. Het KNMI verwacht een storm met kracht 9 en windstoten van 100 kilometer of meer per uur. Vooral het noordelijk kustgebied krijgt daarmee te maken.
Ook in andere landen, zoals Duitsland en Oostenrijk zijn waarschuwingen voor storm van kracht, vooral in de bergen. Terugkerende wintersporters kunnen daar hinder van ondervinden.
hm, is toch een aardig gebiedje met code 2....quote:Op vrijdag 29 februari 2008 15:36 schreef IkWilbert het volgende:
Estofex heeft een update uitgegeven.
[ afbeelding ]
[..]
Da's meer de timing van een MCS in de zomer. Niet echt een tijdstip voor winteronweer dus.quote:Onstuimige weer dus, waarbij wolken en opklaringen elkaar snel
afwisselen en er vooral in de nacht en ochtend nog enkele (onweers)buien
voorkomen.
quote:Voorwaarschuwing wegverkeer
VOORWAARSCHUWING VOOR GEVAARLIJK WEER
Opgesteld door het KNMI op vrijdag 29 februari 2008 om 18.22 uur,
bestemd voor het wegverkeer.
Bericht nummer: 1
WIND(STOTEN)
Vannacht en morgenochtend kunnen er in het hele land zware tot zeer
zware windstoten voorkomen van 90 tot 110 km/uur.
Volgend bericht:
22.00
Meteoroloog: Marco Nolet
Bron: KNMI, De Bilt
ziet er naar uit dat het hoogtepunt van de storm voor het noordwestkust tegen 08:00 ligt.quote:De weersverwachting van het KNMI geldig tot morgen middernacht.
Opgesteld op vrijdag 29 februari 2008 om 18.29 uur.
Vannacht en morgenochtend (zeer) zware windstoten
Er is veel bewolking en het regent van tijd tot tijd. De zuidwestenwind
trekt aan en wordt uiteindelijk krachtig, 6 boven land en aan zee en op
het IJsselmeer kan het vanavond enige tijd stormen, windkracht 9.
Vannacht draait de wind naar west tot noordwest. Er komen dan een paar
pittige buien, mogelijk met onweer en (zeer) zware windstoten tussen de
90 en 110 km/uur. De minimumtemperatuur ligt rond 8 graden.
Dat is die NW stroming ten westen van Schotland? Als ik de kaart goed interpreteer (waar ik verder niet zo goed in benquote:Op vrijdag 29 februari 2008 18:24 schreef DemonRage het volgende:
Btw... check hier hoe hard de jet achter in het hele systeem blaast
Maximun valt inderdaad op een tijdstip dat er weinig mensen buiten zijn. Als dit tijdens een dinsdagochtendspits was gevallen was het wat anders geweest.quote:Op geringe hoogte komt ook zeer veel wind te staan. (3000 vt winden gaan naar waardes tussen de 60-70 kts. Met enige verticale uitwisseling waar gezien de verticale bewegingen op 850 hPa zeker rekening mee gehouden moet worden zijn m.i. ook boven land uitschieters van 55-60 ktsop het koufront niet uit te sluiten. Na koufront passage wordt het allemaal iets rustiger. Wachten is dan op het onstabieler worden van de lucht en de passerende trog in de ochtend die met name in het noorden en noordoosten van het land nog zeer zware windstoten kan opleveren. Er is vooralsnog besloten om "gewoon" te waarschuwen en geen weeralarm af te kondigen. Het tijdstip van optreden (vannacht) heeft hier een rol in gespeeld alsmede de onzekerheid in het grootschalig voorkomen van de zeer zware windstoten boven land.
ja, het is echt een venijnig systeempjequote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:54 schreef DemonRage het volgende:
SATREP van 18 utc (screenshot met beschrijving van het koufront):
[ afbeelding ]
Bron: KNMI
"heftige weersverschijnselen"
die zittem volgems mij nog in de warme sectorquote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:57 schreef garnage-patrick het volgende:
hier in het noord(oosten) waait het ook al lekker!!
[ afbeelding ]
10graden in zeeland? wtf?
quote:DEN HAAG - Rijkswaterstaat heeft Hoek van Holland geadviseerd in de nacht van vrijdag op zaterdag dijkbewaking in te stellen. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is het waterpeil langs de kust in het zuidwesten van Zuid-Holland gestegen tot 2.80 meter boven NAP.
In het hele land komen zware tot zeer zware windstoten voor van 90 tot 110 kilometer per uur.
Zowel het weg- als het scheepvaartverkeer moet hiermee rekening houden, aldus het KNMI.
quote:De weersverwachting van het KNMI geldig tot morgen middernacht.
Opgesteld op zaterdag 01 maart 2008 om 00.20 uur.
Bijzonder onstuimig
Er is veel bewolking en het regent van tijd tot tijd. De zuidwestenwind
is inmiddels aangetrokken tot krachtig of hard, windkracht 6 tot 7 boven
land. Aan zee en op het IJsselmeer kan het gaan stormen, windkracht 9.
Eerst nog uit zuidwest, vannacht uit west tot noordwest. Er komen dan
ook een paar felle buien voor, mogelijk met onweer en (zeer) zware
windstoten tussen de 90 en 110 km/uur. De minimumtemperatuur ligt rond 8
graden.
quote:Waarschuwingen voor kust- en ruime binnenwateren
Uitgegeven door het KNMI op vrijdag 29 februari 2008 om 13:20 uur lokale tijd.
Een waarschuwing voor de scheepvaart:
Vlissingen Hoek van Holland IJmuiden Texel Harlingen Rottum Delfzijl
zuidwest 9
Zierikzee IJsselmeer Marken
zuidwest 8
alarmpeil verwacht diverse lokaties.quote:
Jesus Christ!!! Ik ben klaarwakker!! autoalarmen gingen af, de hel brak los! Hier ook 2 bange cats!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 03:19 schreef Pek het volgende:
Het gaat nu los in Amsterdam, m'n kat hangt ondersteboven aan de dakbalken
Ik zit ook in Almere. Filmwijkquote:Op zaterdag 1 maart 2008 03:28 schreef Mr_Rammstein het volgende:
Same here in Almere.. elke 3 seconden een flits en constante donder
Ja het was echt klik maar raak voor een knaak.. Zo'n goede gelegenheid maak je echt niet vaak mee.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 03:33 schreef LaZZ het volgende:
Hier ook Amsterdam, paar honderd meter van 't IJ af. Waren een paar mooie klappen en flitsen om te zien. Heb lekker wat fotootjes gemaakt!
Ik woon in Alblasserdam, volgens mij heb ik dezelfde klap gehoord!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 03:46 schreef Creature het volgende:
JEZUS!!! Het leek hier echt ff op een orkaan in Hendrik-Ido-Ambacht.
Bliksem slaat hier net even 100 meter vandaan in, schrik me de tering!
Mijn krantje kwam vandaag twee uurtje later dan normaal, ik ga een klacht indienenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 08:32 schreef appelsientje het volgende:
Arme kranten jongens....
Jij bruut!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:10 schreef Liquidootje het volgende:
[..]
Mijn krantje kwam vandaag twee uurtje later dan normaal, ik ga een klacht indienen
Ik word normaal niet snel wakker van onweer, maar van een bak hagel die de wind tegen de ramen smijt welquote:Op zaterdag 1 maart 2008 03:50 schreef Mr_Rammstein het volgende:
Op de lijn Rotterdam > Venlo passeert momenteel een kleinere onweerzone Breda.
wat???quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:40 schreef Party_P het volgende:
Tering christus, windstoten van boven de 200 km/h in zuid duitsland en een (constante) windkracht 12 daar. Orkaan waarden zo ongeveer![]()
Serieus, op weerwoord werg al gezegd dat het inderdaad mogelijk is en dat het wel vaker is voorgekomen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:46 schreef Caesu het volgende:
[..]
wat???
hier zo rond 04:00 wel eventjes heel harde winstoten en onweersklappen.
http://www.tagesschau.de/inland/sturm14.htmlquote:Orkantief erreicht Deutschland
Störungen im Bahnverkehr durch "Emma"
Das Orkantief "Emma" wütet mit bis zu 150 Stundenkilometern und teils schweren Gewittern über Deutschland. Der Sturm richtete vor allem im Westen zahlreiche Schäden an.
Die Auswirkungen waren bislang jedoch schwächer als erwartet. "Wir haben den ersten Sturmteil für die Nacht überschätzt", sagte Meteorologe Rüdiger Hartig vom Deutschen Wetterdienst (DWD). Jedoch sei weiter mit Orkanböen zu rechnen, warnte sein Kollege Helmut Malewski. In den Höhen und besonders am Alpenrand sei mit Windgeschwindigkeiten bis zu 150 Stundenkilometern zu rechnen. Auch in Norddeutschland könne es im Laufe des Tages noch heftige Nachwirkungen geben. Eine Wetterberuhigung werde erst in der Nacht zu Sonntag erwartet.
ICE fährt gegen Baum - mehrere Verletzte
Am Morgen fuhr ein ICE-Zug in Brühl bei Bonn gegen einen umgestürzten Baum. Dabei wurden mehrere Menschen, unter ihnen der Lokführer verletzt. Nach Angaben eines Bahnsprechers erlitt aber niemand schwere Verletzungen. Der Zug sei zudem nicht entgleist.
Auch auf den Strecken zwischen Dortmund und Hannover, Leipzig und Dresden, Münster und Osnabrück, Koblenz und Köln und bei einer an Vielzahl Regionalverbindungen war der Verkehr durch Unwetterschäden lahmgelegt. Es gab Verspätungen bis zu einer Stunde. Bisher seien
die Schäden aber geringer ausgefallen, als zunächst befürchtet, sagte ein Bahnsprecher.
dat verklaart een hoop dat ik vanacht soms stil moest staan tijdens het fietsen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:35 schreef Syd het volgende:
in zwolle ging het ook aardig tekeer zag ik op rtvoost
[ afbeelding ]
Ah, je bent er doorheen gaan fietsen?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:04 schreef emileuitapeldoorn het volgende:
[..]
dat verklaart een hoop dat ik vanacht soms stil moest staan tijdens het fietsen.
Op wetteronline.de kun je voor de weerstations al heel wat data vinden. meteoalarm.eu voor de waarschuwingen. Heeft 't KMI geen uitgebreide site met wat actuele achtergrondinfo?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:30 schreef Tucana het volgende:
Weet iemand waar en hoe ik dit voor Belgiė kan opzoeken?
We hebben er hier ook serieus wat 'last' van gehad precies, maar ik ben meer geļnteresseerd in wat en hoe.
Alleen geen flauw idee waar ik dat kan opzoeken.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:44 schreef Frutsel het volgende:
kan iemand me een radarbeeld, weerkaart of een satelietbeeld of wat dan ook laten zien van de periode 03.45 tot 04.15 uur in de regio Twente? Het is lang geleden dat ik in een weersituatie zat waarvan ik dacht: WTF gebeurd hier...
Ik had het raam open staan en werd wakker van de wind... en per minuut leek de wind heftiger te worden, per minuut kwam het onweer dichterbij... rond 03.55 uur weerlichtte het allleen nog maar, donderslag na donderslag kwam uit de hemel en een water/hagel dat er naar beneden kwam... ongelofelijk... en daarbij leek het alsof de wind nog altijd toenam... heel even dacht ik dat me dakraam eruit zou vliegen![]()
Wat een weertje. En het was weer net zo snel vertrokken als dat het begon..binnen enkele minuten
Arme mensjes als je rond die tijd in Enschede, Oldenzaal of Hengelo uit de kroeg kwam en op je fiets naar huis moest
op welke site heb je die grafieken gehaald?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:51 schreef Caesu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
geen radarbeeld, maar hier zie je wel rond 4 uur opvallende knikken in de grafieken van twenthe!
eigenlijk een overheidssite:quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:32 schreef Tucana het volgende:
[..]
op welke site heb je die grafieken gehaald?
Lijkt me leuk om af en toe eens te gaan opzoeken.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 13:42 schreef Caesu het volgende:
[..]
eigenlijk een overheidssite:
http://overheid.knmi.nl/client/lomxnet/veiligheid.html
inloggen met veiligheid / veiligheid
inlog en wachtwoord verandert soms, maar meestal makkelijk te raden.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 12:44 schreef Frutsel het volgende:
kan iemand me een radarbeeld, weerkaart of een satelietbeeld of wat dan ook laten zien van de periode 03.45 tot 04.15 uur in de regio Twente? Het is lang geleden dat ik in een weersituatie zat waarvan ik dacht: WTF gebeurd hier...
Ik had het raam open staan en werd wakker van de wind... en per minuut leek de wind heftiger te worden, per minuut kwam het onweer dichterbij... rond 03.55 uur weerlichtte het allleen nog maar, donderslag na donderslag kwam uit de hemel en een water/hagel dat er naar beneden kwam... ongelofelijk... en daarbij leek het alsof de wind nog altijd toenam... heel even dacht ik dat me dakraam eruit zou vliegen![]()
Wat een weertje. En het was weer net zo snel vertrokken als dat het begon..binnen enkele minuten
Arme mensjes als je rond die tijd in Enschede, Oldenzaal of Hengelo uit de kroeg kwam en op je fiets naar huis moest
Hier in zuid ging het anders aardig tekeer rond 03:15 - 03:45 uurquote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:36 schreef Greys het volgende:
Regio Rotterdam viel wel erg mee (tegen) eigenlijk
mooie fotoquote:Op zaterdag 1 maart 2008 19:58 schreef firecow het volgende:
Nog een fototje
Vanmiddag in IJmuiden gemaakt.
*klikken voor groot formaat*
[ [url=http://www.worldofnature.nl/pics/2008/1maart1k.jpg]afbeelding ] [/url]
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 19:58 schreef firecow het volgende:
Nog een fototje
Vanmiddag in IJmuiden gemaakt.
*klikken voor groot formaat*
[ [url=http://www.worldofnature.nl/pics/2008/1maart1k.jpg]afbeelding ] [/url]
je zou er maar inzitten shit.quote:Op zondag 2 maart 2008 11:51 schreef Fredo55 het volgende:
Check dit:
http://www.nieuwnieuws.nl(...)_bijna_gecrasht.html
De baan is ook geraakt, kijk maar eens naar deze foto:quote:Op zondag 2 maart 2008 12:05 schreef Caesu het volgende:
[..]
je zou er maar inzitten shit.
wel goeie redding toch. lijkt wel of the vleugeltippen bijna de baan raakten.
woot. zal wel zo zijn dat dat niet meteen een probleem is.quote:Op zondag 2 maart 2008 12:13 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
De baan is ook geraakt, kijk maar eens naar deze foto:
http://www.airliners.net/uf/view.file?id=536882887&filename=phpOltUWB.jpg
Echt bizar.... en knap van de piloot..quote:Op zondag 2 maart 2008 11:51 schreef Fredo55 het volgende:
Check dit:
Bijna het lost gevoelquote:Op zondag 2 maart 2008 12:13 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
De baan is ook geraakt, kijk maar eens naar deze foto:
http://www.airliners.net/uf/view.file?id=536882887&filename=phpOltUWB.jpg
paar winterse buien idd, massale sneeuw is voor het Alpenmassief.quote:Op maandag 3 maart 2008 12:33 schreef Gijsje het volgende:
Sneeuw op komst, lees ik op Nu.nl.
ach, zelfs eind maart kan het nog erg koud worden. Oude gezegde: maart roert zijn staartquote:Op maandag 3 maart 2008 21:36 schreef INViCTuS het volgende:
als we richting lente gaan wordt het kouder...juist
http://www.hamburg-airport-friends-forum.de/showthread.php?tid=763&page=1 (duits forum)quote:Op zondag 2 maart 2008 11:51 schreef Fredo55 het volgende:
Check dit:
Sneeuw?? wasda?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 09:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
Toch nog sneeuw gehad dit jaar.
Lag een aardig laagje op de auto's hier in Maastricht.
Wat hij zegtquote:Op maandag 3 maart 2008 21:19 schreef DemonRage het volgende:
Grappig dat het vandaag de zoveelste winterdag is van deze winter dat er onweer gesignaleerd wordt in Nederland.
Hopelijk worden de lente en de zomer lekker spectaculair qua onweersbuien.
quote:De komende dagen wordt het weer bepaalt door een diepe depressie nabij
IJsland. Hierdoor wordt er een westelijke stroming in stand gehouden. In
deze stroming trekken allerlei golven en laagjes mee, die voor
wisselvallig weer zorgen met van tijd tot tijd veel wind. Maandag
bereikt een van deze randstoringen, sterk uitdiepend, de zuidelijke
Noordzee trekt over Belgiƫ of ons land naar het oosten weg.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
De laatste run berekend de eerste drie dagen minder neerslag dan de
vorige run. Tot en met zondag 9 maart is de spreiding nog klein, daarna
zien we divergentie optreden. Het laagje dat maandagmiddag het zuiden
van de Noordzee bereikt trekt over Belgie weg. Dit betekent dat de
meeste wind op de Franse noordwestkust terecht komt. Echter is de koers
100 km noordelijker dan staat er in Vlissingen west 41 knopen, i.p.v.
oost 22 knopen. De kans dat het laagje ontstaat is nog steeds 46 %. De
meeste leden in het cluster gaan naar een doorstaande westelijke
stroming zonder duidelijke randstoring, of een randstoring die helemaal
niet uitdiept. Afwachten dus.
Maandag is ook het punt waarop de oplossingen sterk verder gaan
divergeren en de verwachting onzeker gaat worden. Dit is ook terug te
vinden in de 15 daagse pluim. Uitspraken na maandag zijn dan ook
moeilijk te geven, behalve een tendens naar minder wisselvalligheid.
guidance_ecmwf
Ja, uitermate onzekere situatrie voor maandag.quote:Op woensdag 5 maart 2008 22:02 schreef aloa het volgende:
Maandag kan het ook weer tot storm komen. Misschien wel zware storm.
Maandag 10maart
[..]
De runs verschillen elke keer fors, hoewel de algemene ontwikkeling is dat er een flinke uitdieping van het systeem gaat ontstaan. Maar de koers die berekend wordt verschilt steeds enorm.quote:Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met zondag 9 maart is de spreiding nog klein, daarna zien we divergentie optreden. Het laagje (toen 950 hPa) dat maandagmiddag in de vorige 12 run het zuiden van de Noordzee bereikte is in de nieuwe run verplaatst naar de omgeving van Schotland, waar het al rondtollend gaat opvullen. Dit betekent nu een zuid 9 langs de kust, een zuid 10 op de Noordzee en voor de Bilt 40 % kans op 7-8 bft (boven land!). Maar ook nu geven niet alle members deze oplossing, al zijn het er wel veel meer geworden, 76 % nu. De vraag is nu hoe reėel de operationele run is. De verschillen met eerdere runs zijn groot. Overeenkomst is wel iedere keer dat er een forse uitdieping gaat plaatsvinden (deze run komt nu zelfs met een kerndruk van 925 hPa!), het verschil zit voornamelijk in de te volgen koers van het laag. De berekende sneeuwval (kans 61% >0.3 cm volgens tabel), is te verklaren uit het feit dat het laagje een flinke portie kou meeneemt vanaf het Groenlandse hoogland en dit waarschijnlijk zo snel doet dat de lucht boven zee amper de tijd krijgt op te warmen. Voorlopig wel uitgaan van deze ontwikkeling, maar dan minder wild. Maandag is ook nog steeds het punt waarop de oplossingen sterk gaan divergeren en de verwachting onzeker gaat worden. Dit is ook nog steeds terug te vinden in de 15 daagse pluim. Uitspraken na maandag zijn dan ook moeilijk te geven, behalve een tendens naar minder wisselvalligheid en temperaturen die naar normaal gaan neigen.
het kan nog alle kanten op, wie weetquote:
925 hPa... da's de kerndruk van een tropische orkaan.quote:Op donderdag 6 maart 2008 13:16 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ja, uitermate onzekere situatrie voor maandag.
De laatste ECMWF guidance:
[..]
De runs verschillen elke keer fors, hoewel de algemene ontwikkeling is dat er een flinke uitdieping van het systeem gaat ontstaan. Maar de koers die berekend wordt verschilt steeds enorm.
Afwachten dus maar.... laat ik nou maandag een thuiswerkdag hebben. De laatste grote stormen vielen toevallig ook steeds op een thuiswerkdag
Laat maar lekker komenquote:Op donderdag 6 maart 2008 20:18 schreef Againzender het volgende:
[..]
het kan nog alle kanten op, wie weet
quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:01 schreef DemonRage het volgende:
[..]
925 hPa... da's de kerndruk van een tropische orkaan.
quote:Orkaanwinden in Ierland
Een diepe depressie zorgt komende maandag rond de Britse Eilanden voor zeer veel wind. Sommige modellen verwachten zelfs een orkaan, 12 Bft, voor de Ierse westkust. Gezien haar kracht moet dit laag goed in de gaten worden gehouden.
Komende maandag kan in West-Europa wel eens onstuimig gaan verlopen. Een diepe stormdepressie ten noordwesten van de Britse Eilanden gaat naar verwachting voor stormwinden zorgen. Met name Ierland lijkt het voor de kiezen te krijgen, want hier berekent het model zelfs een orkaan, 12 Bft, uit westelijke richting.
weeronline
ja, Britse eilanden klopt waarschijnlijk wel, zo'n groot gebied dat dat stormveld echt wel ergens het land moet bereiken.quote:
quote:De randstoring van maandag, waarvan al enkele dagen sprake is, met een erg diepe kerndruk 938 hPa wordt ieder run weer op andere plaatsen berekend en ook met steeds hoger worden laagste druk. Voor de windsterkte boven land en zee zijn de positie en de druk van belang, maar kunnen nog steeds niet met zekerheid worden vastgesteld. Kortom, een gevoelig aandachtspunt.
tijd van het jaar he, is vrij normaal dit.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:56 schreef Xenwolfie het volgende:
Hmm, stormtijd! Hoe komt het trouwens dat er ineens veel stormen ontstaan?
De meeste stormen zijn in de winter.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:56 schreef Xenwolfie het volgende:
Hmm, stormtijd! Hoe komt het trouwens dat er ineens veel stormen ontstaan?
Het gaat in ieder geval flink waaien volgende week.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 10:43 schreef Againzender het volgende:
[..]
ja, Britse eilanden klopt waarschijnlijk wel, zo'n groot gebied dat dat stormveld echt wel ergens het land moet bereiken.
Maar of wij nu ook nog een veeg krijgen van het geheel.... valt nog niets over te zeggen:
[..]
ja, dat lijkt wel vast te staan. Alleen waar precies... dat is nog even de vraagquote:Op vrijdag 7 maart 2008 20:15 schreef aloa het volgende:
[..]
Het gaat in ieder geval flink waaien volgende week.
Het noordwesten zal wel het meeste krijgen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 21:02 schreef Againzender het volgende:
[..]
ja, dat lijkt wel vast te staan. Alleen waar precies... dat is nog even de vraag
valt nog niets over te zeggen nuquote:Op vrijdag 7 maart 2008 21:06 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Het noordwesten zal wel het meeste krijgen.
morgen gaan de gedetaileerdere models bij maandag uitkomen, ben benieuwd wat die berekenen.quote:Echt interessant wordt het overigens maandag wanneer het windveld van een diepe depressie via het Kanaal onze richting uitkomt.
quote:Maandag overdag neemt de wind sterk toe, langs de westkust is er tegen de middag kans op een zuiderstorm, windkracht 9. Boven land komt een krachtige of harde zuidenwind, 6 tot 7 Bft, te staan. Bovendien is er kans op zware windstoten, landinwaarts 60 tot 75 km/uur en in de kustgebieden en het Limburgse heuvelland mogelijk 75 tot 90 km/uur. Daarnaast is het overdag bewolkt en regent het een groot deel van de dag.
omdat maandag gewoon dichterbij is. woensdag is nog wat ver weg, en zolang er voor die tijd nog een potentieel interessante situatie zit richt ik mij daar opquote:Op zaterdag 8 maart 2008 18:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
Woensdag wordt beter dan maandag, snap niet waarom iedereen de maandag zo interessant vinden
http://buienradar.nl/weerbericht.aspx?id=0003quote:Op zondag 9 maart 2008 20:05 schreef Syd het volgende:
http://www.buienradar.nl/
wat zijn die rondjes op de radar ??
zag ook al op dumpert dacht vraag eens hier
quote:4. Sinds enige tijd zijn de radarbeelden in een resolutie van 1 x 1 km te bekijken en worden soms cirkels zichtbaar. Deze cirkels worden dan duidelijk zichtbaar in de regio De Bilt en Den Helder, en daar staan ook de radartorens van het KNMI. Deze ringen worden ook wel smeltbanden genoemd. Het zijn smalle zones in de neerslag waar sneeuw, die op grotere hoogte wordt gevormd, overgaat in regen. De smeltbanden verraden het nulgradenniveau en worden veroorzaakt door een verhoogde radarreflectie. Overigens komen smeltbanden ook voor op de 2.5 x 2.5 km radarbeelden, maar omdat de resolutie minder hoog is ziijn ze niet goed te zien. Uitgebreide achtergrondinformatie over deze smeltbanden kunt u vinden op de website van mijn collega`s van Meteonet.
Wat een lullo's ook..weer Zeeland buiten schot.quote:Op zondag 9 maart 2008 19:21 schreef Schuifpui het volgende:
http://www.windfinder.com/forecasts/wind_benelux87.htm
50kts voor de waddeneilanden woensdag, das best veel toch?
Pomp je miljoenen in de Deltawerken, doe je er niks meequote:Op zondag 9 maart 2008 21:16 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Wat een lullo's ook..weer Zeeland buiten schot.
Voor een superstorm die eens in de 1000jaar voorkomt.quote:Op zondag 9 maart 2008 21:54 schreef Pek het volgende:
[..]
Pomp je miljoenen in de Deltawerken, doe je er niks mee
Ja oke maar per run lijkt het nu alleen nog maar heftiger te gaan worden. Ik vind het opzich niet erg hoorquote:Op zondag 9 maart 2008 17:22 schreef Againzender het volgende:
[..]
omdat maandag gewoon dichterbij is. woensdag is nog wat ver weg, en zolang er voor die tijd nog een potentieel interessante situatie zit richt ik mij daar op
Maar morgen lijkt inderdaad geen superzwaar weer te worden, gewoon een standaard stormpje, hoewel de windrichtin, pal zuid, wel eens wat problemen zou kunnen geven omdat de wind meestal niet zo hard uit het zuiden komt.
Maar dan wel na half 5 als het even kan... dan ben ik weer thuisquote:Op zondag 9 maart 2008 23:00 schreef DemonRage het volgende:
Laat maar komen die storm... het liefst met heftige buien erbij net als bij de afgelopen stormen.
Ja echt heel vrolijk wordt je er niet van...quote:Op maandag 10 maart 2008 09:44 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
goh wat een heerlijk vooruitzicht deze week
Ook EC heeft er zin in voor woensdag...quote:Op maandag 10 maart 2008 10:43 schreef INViCTuS het volgende:
[ afbeelding ]
volgens mij had ik nog niet eerder gezien dat de kaarten voor a.s woensdag zoveel wind zouden opleveren.
Ja in zeeland gaat het al lekker. Al paar uur constant boven de 60km/h in Vlissingen.quote:Op maandag 10 maart 2008 11:41 schreef Fredo55 het volgende:
Ik heb me collega gebeld, dat ik de komende 3 dagen meerijd.
Want dit is echt te heftig, met die storm en regen.
Vlissingen meld nu windkracht 8 , en hier word het ook steeds heviger.
Ik hoor de dakpannen rammelen hier.
Het zijn vooral die windvlagen die het doen, kreeg net een flinke windvlaag over me heen,quote:Op maandag 10 maart 2008 11:50 schreef Party_P het volgende:
[..]
Ja in zeeland gaat het al lekker. Al paar uur constant boven de 60km/h in Vlissingen.
Hier in Apeldoorn bewegen de bomen zo goed als niet
Ja, vooral windstoten maken het gevaarlijk, vooral op de weg. Woon je in de stad zelf of woon je een beetje buitenaf waar de wind goed spel heeft?quote:Op maandag 10 maart 2008 11:55 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Het zijn vooral die windvlagen die het doen, kreeg net een flinke windvlaag over me heen,
ik hoorde het dak gewoon kraken. Bij de buren is er een dakpan van het dak gewaaid.
Het gaat hier dus indd tekeer.
Ik woon buitenaf, de wind heeft dus vrij spel op het huis.quote:Op maandag 10 maart 2008 11:58 schreef Party_P het volgende:
[..]
Ja, vooral windstoten maken het gevaarlijk, vooral op de weg. Woon je in de stad zelf of woon je een beetje buitenaf waar de wind goed spel heeft?
hallo zeg, dat ziet er heftig uit!quote:Op maandag 10 maart 2008 10:47 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Ook EC heeft er zin in voor woensdag...
[ afbeelding ]
Het gaat in Ierland zo snel dat de ramen hier 3 centimeter naar binnen komen, en het is gewoon dubbel glasquote:Op maandag 10 maart 2008 13:44 schreef hondenfokker het volgende:
oeps dubbel.
Op sat24.nl zie je de kern nu mooi liggen.
en hoe hard die wolken gaan! ze steken heel ierland in een half uur over hoe snel zou dat gaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |