Die is nieuw voor mij, dat je Spinoza en Pechtold in een adem kan noemenquote:Op maandag 11 februari 2008 22:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik krijg de laatste tijd echt zo'n slappe lul van Pechtold. Nu ook weer met de mededeling: "Nederland was eeuwenlang het land waar je veilig was, hier kon je boeken drukken die in Frankrijk niet gedrukt konden worden. Nu lijken de rollen omgedraaid te worden".
Heeft ie soms een slok teveel op? Hoe lastig is het om te vatten dat Hirsi Ali alleen maar op Nederlandse bodem beveiligd dient te worden?
Ik bedoel: Spinoza werd toentertijd toch ook niet beveiligd door Nederland tijdens zijn buitenlandse zwerf- en kruistochten?
quote:French Philosopher Henri Levy has championed Hirsi Ali's bid for French citizenship. He has described her as a "brave woman" who "has already proved that she is French."
Dat is niet zo moeilijk. Erdogan is namelijk een demagoog.quote:Op maandag 11 februari 2008 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bedankt dat je me erop wijst.
Valt me wel tegen van de NOS en NRC dan. Ben nu bezig een email naar NRC te sturen, hopelijk nemen ze dat serieus.
Overigens mooi staaltje van beeldvorming dat de zgn 'linkse' NOS doet.
[ afbeelding ]
Hem neerzetten als een demagoog.
En jij een populist/fascist/reactionair.quote:Op maandag 11 februari 2008 23:20 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk. Erdogan is namelijk een demagoog.
quote:Op maandag 11 februari 2008 23:23 schreef Klopkoek het volgende:
Je roept altijd maar wat, maar onderbouwt het nooit eens een keer.
quote:Is het typisch links: niets doen voor bedreigden? (opinie)
Paul Cliteur, hoogleraar encyclopedie van de rechtswetenschap aan de Leidse universiteit
Reageer zelf
Ooit vluchtte Descartes naar Nederland. Nu vlucht Hirsi Ali naar vrijstaat Frankrijk.
In het artikel ’De linkse Franse vrienden van Hirsi Ali’ (Trouw van gisteren) schrijft Marijn Kruk dat het voornamelijk ’linkse intellectuelen’ zijn die Ayaan Hirsi Ali omarmen. „Het rijtje toont een opvallend verschil met de Nederlandse ’vrienden van Ayaan’. Anders dan mensen als Paul Cliteur of Leon de Winter zijn haar Franse vrienden zonder uitzondering afkomstig van links.”
Het eerste wat mij trof, is de irrelevante invalshoek van het stuk. Is het interessantste wat je kunt opmerken over de spectaculaire wending die de discussie over de veiligheid van Hirsi Ali heeft genomen, dat haar Nederlandse ’vrienden’ ’rechts’ en haar Franse ’links’ zouden zijn? Dat kan alleen in een land waarin het onbenulligste tot de kern van de zaak wordt gedefinieerd. Omdat ik denk dat deze berichtgeving zich nog vele malen zal herhalen in andere media, wil ik het volgende onder de aandacht brengen.
Ik heb mij vanaf de eerste bedreiging aan het adres van Hirsi Ali tot aan de situatie van vandaag op het standpunt gesteld dat de staat als primaire verantwoordelijkheid heeft het beveiligen van haar burgers tegen geweld. Dat is niet links of rechts, maar gezonde staatstheorie. De staat bestaat primair ter beveiliging van burgers. Als de staat daarin nalatig is, hebben alle andere staatsfuncties geen enkele betekenis.
Het heeft bijvoorbeeld helemaal geen zin om de taliban in Afghanistan te gaan bestrijden als je een van je eigen staatsburgers niet tegen terrorismebedreiging wilt beschermen. Het is zinloos om, zoals premier Balkenende onlangs deed, te protesteren tegen een terdoodveroordeling in Afghanistan als je tegelijkertijd de beveiliging aftrekt van een prominent staatsburger waarvan je eigen inlichtingendienst aangeeft dat zij groot gevaar loopt.
Is het soms typisch ’links’ om niets te doen als mensen worden bedreigd? Minister Plasterk heeft in zijn vorige leven als columnist tot driemaal toe voor de televisie herhaald dat Ayaan Hirsi Ali op een ongeldige titel in Nederland verbleef. Toen haar paspoort afgepakt dreigde te worden, kreeg hij spijt, maar dat berouw brengt hem niet tot een voortvarender opstelling in de kwestie rond de bedreigde Iraanse kunstenares Sooreh Hera.
De regering-Balkenende realiseert zich niet dat men met de weigerachtige opstelling in de kwestie-Hirsi Ali aan Nederland zware imagoschade berokkent in het buitenland. Eerst is in de Verenigde Staten het beeld gevestigd van Nederland als een land dat zijn burgers aan terreurnetwerken uitlevert. Nu zal in Frankrijk bericht op bericht verschijnen dat terwijl Descartes, Bayle en John Locke eens naar de vrijplaats Nederland konden vluchten om hun werk in Amsterdam te publiceren, nu Frankrijk de protectie biedt aan vervolgde intellectuelen. Op dit moment wordt geschiedenis geschreven en de regering slaapwandelt voort.
Waar we aan moeten wennen, is dat we nu geconfronteerd worden met wat ik ’nieuwe nomaden’ wil noemen. Het gaat om mensen als Ayaan Hirsi Ali en Taslima Nasreen. Zij worden overal op de wereld bedreigd met terroristisch geweld. Maar hun eigen staten onttrekken zich aan de verantwoordelijkheid voor hun beveiliging (India in het geval van Nasreen). Vervolgens melden zich dan weer nieuwe staten aan als vrijplaatsen. Die nieuwe staten (bijvoorbeeld Denemarken dat ook voor Hirsi Ali in de bres wilde springen) verdienen onze bewondering en lof, de staten die hun eigen burgers niet willen beschermen ons misprijzen.
Spinoza werd van alle kanten met de dood bedreigd door mensen die het niet met hem eens waren? Spinoza werd geïntimideerd door het vermoorden van zijn naasten? Hij had permanente beveiliging nodig om zijn leven veilig te stellen?quote:Op maandag 11 februari 2008 22:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik krijg de laatste tijd echt zo'n slappe lul van Pechtold. Nu ook weer met de mededeling: "Nederland was eeuwenlang het land waar je veilig was, hier kon je boeken drukken die in Frankrijk niet gedrukt konden worden. Nu lijken de rollen omgedraaid te worden".
Heeft ie soms een slok teveel op? Hoe lastig is het om te vatten dat Hirsi Ali alleen maar op Nederlandse bodem beveiligd dient te worden?
Ik bedoel: Spinoza werd toentertijd toch ook niet beveiligd door Nederland tijdens zijn buitenlandse zwerf- en kruistochten?
Tuurlijk wel, zolang het niet bij de belastingdienst isquote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:42 schreef Gabry het volgende:
In het verleden hielp ik weleens iemand met een computerzaak. Helaas vrees ik dat dit onder zwart werken valt. Dit kan ik niet als bijbaantje op mijn cv zetten ofwel?![]()
Ja, hij werd uit de Portugees-Joodse gemeenschap 'verbannen' vanwege zijn rechtvaardigheidsmoraalquote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:52 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Spinoza werd van alle kanten met de dood bedreigd door mensen die het niet met hem eens waren? Spinoza werd geïntimideerd door het vermoorden van zijn naasten? Hij had permanente beveiliging nodig om zijn leven veilig te stellen?
Ik denk dat de grens tussen vrijhaven en onbelemmerd roepen dat alles kut is wel duidelijk is. OP een gegeven moment worden mensen volwassen. Het is niet zo alsof Hirschi Ali een dialektiek of een daarop gebaseerde filosofie nastreeft.quote:Pechtold heeft wel degelijk een punt dat waar Nederland toen een relatieve vrijhaven was, mensen tegenwoordig mensen met onwelvallige meningen het liefst het land uit willen jagen - of het nou moslims zijn of mensen als Ayaan. Is dat wat wij een dialoog in een beschaafde samenleving noemen? Nederland heeft gewoon de verantwoordelijkheid om voor de veiligheid van haar onderdanen te zorgen, op welk stukje aarde die zich ook mogen bevinden en los van de vraag of Klopkoek haar mening en methode van handelen deelt.
Is het relevant? Zo nee, weglaten.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:42 schreef Gabry het volgende:
In het verleden hielp ik weleens iemand met een computerzaak. Helaas vrees ik dat dit onder zwart werken valt. Dit kan ik niet als bijbaantje op mijn cv zetten ofwel?![]()
Onzin, een Nederlandse staatburger moet gewoon overal beschermd worden. Dat is dan ook zo ongeveer het enige dat Frankrijk wel begrepen heeft.quote:Op maandag 11 februari 2008 22:53 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe lastig is het om te vatten dat Hirsi Ali alleen maar op Nederlandse bodem beveiligd dient te worden?
Dat is toch helemaal niet gebruikelijk?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Onzin, een Nederlandse staatburger moet gewoon overal beschermd worden. Dat is dan ook zo ongeveer het enige dat Frankrijk wel begrepen heeft.
Waarom zou in de Verenigde Staten het beeld bestaan dat Nederland zijn burgers aan terroristen uitlevert? De VS en/of haar werkgever betalen toch net zo min? De VS betaalt toch nooit beveiliging voor haar burgers? (Als het geen politici zijn)quote:Eerst is in de Verenigde Staten het beeld gevestigd van Nederland als een land dat zijn burgers aan terreurnetwerken uitlevert.
Verschil is wel dat je in de VS jezelf mag beschermen. Dat is in Nederland verboden.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:18 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Waarom zou in de Verenigde Staten het beeld bestaan dat Nederland zijn burgers aan terroristen uitlevert? De VS en/of haar werkgever betalen toch net zo min? De VS betaalt toch nooit beveiliging voor haar burgers? (Als het geen politici zijn)
quote:Groningen in top tien van rijkste EU-regio's
Uitgegeven: 12 februari 2008 12:07
LUXEMBURG - Groningen staat op de tiende plaats van rijkste regio's als wordt gekeken naar het bruto nationaal product (BNP) per inwoner. Die cijfers zijn van het statistisch bureau Eurostat dat dinsdag met nieuwe berekeningen over 2005 kwam.
Eurostat (PDF) tekent daarbij aan dat de cijfers een beeld geven van de totale economische activiteit in de Europese regio's. Forenzen kunnen de productie sterk doen stijgen, maar dat betekent niet dat het BNP per huishouden automatisch ook zo hoog ligt.
De regio Utrecht (13e) is de één-na-rijkste van de Nederlandse regio's.
Londen
Nummer één van de rijkste regios in Europa is de binnenstad van Londen. Het BNP ligt daar 303 procent boven het gemiddelde. Londen wordt op de voet gevolgd door Luxemburg en Brussel.
De armste regio's van Europa liggen in Bulgarije, Polen en Roemenië.
(c) ANP
Ik mis de clou van deze grap.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:21 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Verschil is wel dat je in de VS jezelf mag beschermen. Dat is in Nederland verboden.
Ja, maar dat mag Hirsi Ali dan toch ook in Amerika.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:21 schreef Fastmatti het volgende:
Verschil is wel dat je in de VS jezelf mag beschermen. Dat is in Nederland verboden.
quote:De eindstand vorige keer was 11-139’, memoreert Pechtold de stemverhouding in oktober 2007. Alleen D66 (drie zetels), GroenLinks (zeven) en het PvdA-Kamerlid Kalma eisten toen dat de Nederlandse staat de beveiliging van VVD’ster Hirsi Ali in de VS zou voortzetten. Pechtold: ‘Ik heb weinig behoefte aan nog zo’n nederlaag.’ Halsema: ‘Ik zie geen andere uitslag.’
ook in Nederland mag dat gewoon maar vraagt men even om er ook bij na te denken. Niet zo slecht lijkt me.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:21 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Met dat gas worden de pompen betaald die jouw voetjes drooghouden.quote:
Wapenbezit is nog steeds verboden hoor. Ja, je wordt misschien vrijgesproken op grond van noodweer voor mishandeling/doodslag/etc maar voor wapenbezit ga je nog steeds de cel in.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
ook in Nederland mag dat gewoon maar vraagt men even om er ook bij na te denken. Niet zo slecht lijkt me.
Maar als dat het probleem is in Nederland, dan heeft Hirsi Ali in de VS toch geen beveiliging nodig? Dan koopt ze toch een pistool.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:33 schreef Fastmatti het volgende:
Wapenbezit is nog steeds verboden hoor. Ja, je wordt misschien vrijgesproken op grond van noodweer voor mishandeling/doodslag/etc maar voor wapenbezit ga je nog steeds de cel in.
Niet meer dan terecht ook, een van de redenen voor het lagere aantal moorden hier in Nederland.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:33 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wapenbezit is nog steeds verboden hoor. Ja, je wordt misschien vrijgesproken op grond van noodweer voor mishandeling/doodslag/etc maar voor wapenbezit ga je nog steeds de cel in.
Onzin, andere landen met vrij wapenbezit scoren nog veel lager. Het is meer een cultuurkwestie.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet meer dan terecht ook, een van de redenen voor het lagere aantal moorden hier in Nederland.
Dat mag vrijwel overal. Alleen in de VS is het problematisch, maar dat komt echt niet door het vrije wapenbezit.quote:Het zou wat zijn als iedere dwaas een wapen zou mogen bezitten.
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 08:57 schreef Paul Cliteur in een posting van Klopkoek het volgende:
Is het typisch links: niets doen voor bedreigden? (opinie)
Paul Cliteur, hoogleraar encyclopedie van de rechtswetenschap aan de Leidse universiteit
de Volkskrantquote:Maar de Kamer als geheel blijft van mening dat de staat niet voor de kosten van haar beveiliging in het buitenland moet opdraaien.
‘De eindstand vorige keer was 11-139’, memoreert Pechtold de stemverhouding in oktober 2007. Alleen D66 (drie zetels), GroenLinks (zeven) en het PvdA-Kamerlid Kalma eisten toen dat de Nederlandse staat de beveiliging van VVD’ster Hirsi Ali in de VS zou voortzetten
Da's niet hetzelfde.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:52 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ja, hij werd uit de Portugees-Joodse gemeenschap 'verbannen' vanwege zijn rechtvaardigheidsmoraal
Volgens mij praten we dan vooral over Zwitserland en valt het verder nogal tegen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Onzin, andere landen met vrij wapenbezit scoren nog veel lager. Het is meer een cultuurkwestie.
[..]
Zo heel veel landen waar je heel erg makkelijk wapens kan kopen en die lage moordcijfers hebben zijn er niet hoor. En laten we het aub zo houden dat zo min mogelijk mensen in Nederland wapens hebben. Als iedere PVV of TON stemmer of iedere kutmarokkaan een pistool zou hebben maakt dat me niet blijquote:Dat mag vrijwel overal. Alleen in de VS is het problematisch, maar dat komt echt niet door het vrije wapenbezit.
Bovendien bezitten in NL aleen de dwazen wapens![]()
In beide gevallen is die vraag onzinnigquote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
de Volkskrant
Nav deze kamerstemming kun je eerder de vraag stellen :
is het typisch rechts: niets doen voor bedreigden ?
Vrijwel mijn gehele CV is niet relevant.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:13 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Is het relevant? Zo nee, weglaten.
klopt ten dele..quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
In beide gevallen is die vraag onzinnig
Dan nog is het een onzinnige vraag, beveiliging in Nederland staat niet ter discussie en het antwoord op de vraag of het land van herkomst moet zorgdragen voor beveiliging in een bevriende natie staat in je paspoort en is vastgelegd in verdragen met die landen. Al zijn de termen "hulp en bijstand" natuurlijk wel erg breed.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
klopt ten dele..
de suggestie dat JA het antwoord moet zijn op beide vragen is onzinnig
voor een beetje politiek onderlegd iemand bijv een Cliteur is de vraag stellen op zich onzinnig...tenzij je een reden zoekt te kankeren op 'links' dan wel ' rechts' .
Nu neem je aan dat Ayaan "onbelemmerd roept dat alles kut is". Waar is dat op gebaseerd?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:52 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik denk dat de grens tussen vrijhaven en onbelemmerd roepen dat alles kut is wel duidelijk is. OP een gegeven moment worden mensen volwassen. Het is niet zo alsof Hirschi Ali een dialektiek of een daarop gebaseerde filosofie nastreeft.
Interessant maar waarom nu weer een "long struggle" daar hebben we verdikkie toch nukes voor uitgevonden.quote:
Niemand eist dat ook. De stelling is dat een onderdaan zich vrij moet kunnen bewegen waar mogelijk (in landen waar jij en ik ons ook vrij kunnen bewegen, dus niet Iran). En het gaat ook om de mentaliteit. De Hollandse knurfterigheid.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:22 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind van niet: het piepkleine landje Nederland kan nou eenmaal niet de verantwoordelijkheid op zich nemen dat het overal veilig is of veilig moet zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |