quote:Balkenende verwijt Bos Obama-steun
door parlementaire redactie
DEN HAAG - Premier Balkenende heeft vicepremier Wouter Bos teruggefloten nadat die gisteren zijn voorkeur uitsprak voor de Democratische presidentskandidaat in de VS, Barack Obama
Ja als je gevraagd wordt om troepen te leveren voor een foute missie, hoef je niet gelijk stoer leading nation te gaan spelen en je vriend de Hoop Keffer voor te dragen als hoofd van de VN vredesmachtquote:Op woensdag 6 februari 2008 09:09 schreef Godlike02 het volgende:
Als je een staatsbezoek hebt kruip je in iemand zijn hol?![]()
Dat jij het niet eens bent met een politieke beslissing lijkt mij niks te maken te hebben met het uitspreken van een voorkeur voor een presidentskandidaat voor een bevriend land.quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:13 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja als je gevraagd wordt om troepen te leveren voor een foute missie, hoef je niet gelijk stoer leading nation te gaan spelen en je vriend de Hoop Keffer voor te dragen als hoofd van de VN vredesmacht
Waarschijnlijk helemaal niks nee.quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:16 schreef LEUGEN het volgende:
Alsof Bos zijn mening ook maar iets zal veranderen aan het stemgedrag in Amerika.
Het verschil tussen het 'steunen' van een zittende president en het steunen van een kandidaat bij de voorverkiezingen. Hoewel Balkenende als ik het me goed herinner bij de Belgische verkiezingen zijn voorkeur ook niet onder stoelen of banken stak.quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:06 schreef henkway het volgende:
Balkenede verwijt BOS de openlijke Obama support
Maar hij kroop wel om de haverklap bij Bush in de achterwerk, hoe moet ik dat zien dan.??
[..]
Nog dommer van Balkenende dat ie er op doorgaat, anders had niemand ervan af geweten.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:30 schreef SCH het volgende:
Dom van Bos om dat zo te zeggen.
Balkenende is gewoon not amused over die gesprekken van Bos op RTLZ en dit is een aardige stok om het Bossie mee te slaan.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:36 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nog dommer van Balkenende dat ie er op doorgaat, anders had niemand ervan af geweten.
Ja maar bij RTL Z wordt Bos geinterviewd als minister van financieen en in die rol hoort hij het regeringsstandpunt uit te dragen en niet zijn persoonlijke.quote:Op woensdag 6 februari 2008 10:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de regering een officiële voorkeur voor een kandidaat uitspreekt, dus een persoonlijke voorkeur is het enige dat overblijft.
Nee, dom dat wij er allemaal bovenop duiken. Storm in een glas water.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:36 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nog dommer van Balkenende dat ie er op doorgaat, anders had niemand ervan af geweten.
Als minister van financiën heeft ie helemaal geen mening, dus was het een kort interview geworden: "Ik verwijs u naar het regeringsakkoord."quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar bij RTL Z wordt Bos geinterviewd als minister van financieen en in die rol hoort hij het regeringsstandpunt uit te dragen en niet zijn persoonlijke.
Ach, gezever over dit soort futiliteiten voorkomt natuurlijk wel dat je het over echte problemen moet gaan hebbenquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:36 schreef Strolie75 het volgende:
Wat een gezeik om niks. Bos spreekte duidelijk op persoonlijke titel.
Misschien moeten ze er maar mee ophouden, als ze elkaar in het kabinet via deze weg over niks aanspreken.
quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, dom dat wij er allemaal bovenop duiken. Storm in een glas water.
Het gebeurt regelmatig dat een leidinggevende zijn of haar personeel een keer op de vingers tikt. Heel normaal en niets mis mee.
zwartquote:Op woensdag 6 februari 2008 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Iets met de pot en een ketel
Hij heeft wel expliciet vermeld dat hij niet wist wat het kabinetsstandpunt in deze was:quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar bij RTL Z wordt Bos geinterviewd als minister van financieen en in die rol hoort hij het regeringsstandpunt uit te dragen en niet zijn persoonlijke.
quote:Hij zei verder 'geen flauw idee' te hebben of hij het kabinetsstandpunt uitdroeg.
Sterker nog, hij was gewoon op een verkiezingsbijeenkomst van het CD&V meen ik. Dat is nog een stapje verder dan simpelweg een voorkeur uitspreken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:55 schreef Qomolangma het volgende:
Balkenende deed exact hetzelfde in Belgie... maar goed, details.
Hij deed die uitspraken als persoon en hij gaf tevens aan dat hij geen idee had wat de kamer voor standpunt had.quote:1. Dergelijke uitspraken worden altijd uit naam van de regering gedaan. Bos deed een uitspraak voor zichzelf, waarbij anderen hiervan niet op de hoogte waren. Bos breekt dus duidelijk de regels.
Ja en? Hij zit daar namens de regering en niet als persoon Bos of als leider van zijn partij.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hij heeft wel expliciet vermeld dat hij niet wist wat het kabinetsstandpunt in deze was:
[..]
Ik vind dat altijd maar een beetje slap geneuzel, tenzij een bewindspersoon niet duidelijk laat blijken dat het een uitspraak op persoonlijke titel betreft. Als er duidelijk in het kabinet is afgesproken dat men zich niet uitlaat over de persoonlijke voorkeur in deze kwestie is het een ander verhaal.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja en? Hij zit daar namens de regering en niet als persoon Bos of als leider van zijn partij.
Ik neem aan dat Bos geen nacht slapen nodig heeft om van 'persoon' te veranderen. Als tegen het einde van een verder serieus interview een paar van dit soort vragen worden gesteld, dan moet dat wat mij betreft gewoon kunnen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja en? Hij zit daar namens de regering en niet als persoon Bos of als leider van zijn partij.
Blijkbaar interesseerde het de interviewer van RTL Z wel.quote:Op woensdag 6 februari 2008 14:29 schreef Radiowood het volgende:
Ook gewoon onzin dat hij zijn mening uitspreekt op de Nederlandse TV. Dat interesseert niemand wat, en al helemaal de Amerikanen niet.
ik denk dat Balkenende zelf meer een bush of Huckabee man isquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:01 schreef NED het volgende:
[..]
Hij deed die uitspraken als persoon en hij gaf tevens aan dat hij geen idee had wat de kamer voor standpunt had.
Die man mag toch ook best een mening hebben?
Niet om de persoon Bush, maar omdat het de president van de Verenigde Staten betreft. Balkenende hecht aan een zeer goede relatie met de V.S., ook in de toekomst--dus ook als Obama het niet wordt. Ik denk zelf niet dat het voor Clinton of McCain uitmaakt wat de vice-premier van Nederland van ze vindt, maar Jan-Peter wil blijkbaar geen enkele risico lopen...quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:06 schreef henkway het volgende:
Maar hij kroop wel om de haverklap bij Bush in de achterwerk, hoe moet ik dat zien dan.??
[..]
eensquote:Op woensdag 6 februari 2008 14:29 schreef Radiowood het volgende:
Ook gewoon onzin dat hij zijn mening uitspreekt op de Nederlandse TV. Dat interesseert niemand wat, en al helemaal de Amerikanen niet.
Bos is geen Wilders hoor.quote:Op woensdag 6 februari 2008 18:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
eens
Maar zendtijd is zendtijd natuurlijk.
Verder heeft ie momenteel ook niet veel te melden; dus iedere aanleiding om op TV te komen is welkom.
Denk dat ze wel op een lijn liggen die twee en kan me begrijpen dat Bos wel in een adem genoemd wil worden met Obama, Balkenende echter perse niet, en dat is jammer.quote:Op woensdag 6 februari 2008 18:43 schreef popolon het volgende:
Obama is veel te rechts voor Bos.
Bos en Obama?quote:Op woensdag 6 februari 2008 18:53 schreef henkway het volgende:
[..]
Denk dat ze wel op een lijn liggen die twee
Onderbouw dat maar eens...quote:Op woensdag 6 februari 2008 19:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Bos en Obama?
Nee man, Obama is een stuk rechtser dan de gemiddelde VVD-er.
VVD ers zijn meer de Huckabee en Romney typesquote:Op woensdag 6 februari 2008 19:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Bos en Obama?
Nee man, Obama is een stuk rechtser dan de gemiddelde VVD-er.
quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:06 schreef henkway het volgende:
[..]
hebben ministers een prive-mening dan? Ik begreep dat minister Nawijn niet prive voor de doodstraf mocht zijn (en al helemaal niet van de PvdA) dus dan heeft minister Bos natuurlijk ook geen prive-mening!quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:04 schreef FeestNummer het volgende:
Ik heb het interview gehoord en ik vind die kritiek van Balkenende nogal onzinnig want uit alles was duidelijk dat het om de persoonlijk voorkeur Bos ging en niet om een kabinetsstandpunt.
Wellicht inderdaad wat vreemd maar daar was het wel zonder twijfel duidelijk dat ze samen met Rutte een lijsttrekkersrace bezig was. Senator Clinton gaat in haar race ook wel wat stapjes verder dan de partij om maar eens een paralel te trekken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:04 schreef FeestNummer het volgende:
Daarnaast riep bijv. Rita Verdonk in het vorige kabinet van alles wat haar voor de mond kwam en toen heb ik Balkenende nooit gehoord.
Dat ging volgens mij niet zozeer om het hebben van een prive-mening, maar meer over het feit dat hij zich uitliet over het beleidsterrein van een collega-minister met een standpunt dat inging tegen het kabinetsbeleid. Deze opmerking heeft weinig met het kabinetsbeleid te maken, tenzij er afspraken zijn gemaakt dat men zich niet op persoonlijke titel over dit soort zaken uit zou laten.quote:Op woensdag 6 februari 2008 22:49 schreef Napalm het volgende:
hebben ministers een prive-mening dan? Ik begreep dat minister Nawijn niet prive voor de doodstraf mocht zijn (en al helemaal niet van de PvdA) dus dan heeft minister Bos natuurlijk ook geen prive-mening!
Nog ff, de presidentsverkiezing in Amerika is dan ook voor buitenlandse zaken en niet voor de minister van financien..quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat ging volgens mij niet zozeer om het hebben van een prive-mening, maar meer over het feit dat hij zich uitliet over het beleidsterrein van een collega-minister met een standpunt dat inging tegen het kabinetsbeleid. Deze opmerking heeft weinig met het kabinetsbeleid te maken, tenzij er afspraken zijn gemaakt dat men zich niet op persoonlijke titel over dit soort zaken uit zou laten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |