Die definitie strookt dan niet met de betekenis van het woord para-normaal. Wat normaal is, is vastgelegd bij het ontstaan van ons heelal. Ons heelal is zo opgebouwd dat vooraf al begrenst is wat er mogelijk is, alles is dus normaal. Para-normaal bestaat dus niet.quote:Op zondag 10 februari 2008 07:18 schreef Summers het volgende:
Paranormaal is maar een woord gegeven aan een werkend iets wat nog niet is bewezen ,door de wetenschap.
"Het woord wat er aan is gegeven veranderd het bestaan ervan niet of de werking." Met deze zin ben ik het volledig eens, het maakt niet uit welk naamkaartje je er aan hangt, iets is zoals het is. Eén appel kunnen nooit twee appels zijn, ook al noem je de appel druif. Maar dat is eigenlijk precies de kern van mijn betoog, para-normaal is iets wat mensen gedefinieerd hebben, maar dat is niet juist. Wat normaal is is inherent aan de wetten van de natuur, het is onmogelijk je daaraan te onttrekken. Para-normaal is een term die niet kan bestaan omdat alles wat bestaat normaal is.quote:hoezo spreekt het zichzelf tegen ? dat doen mensen toch zelf ? Het woord wat er aan is gegeven veranderd het bestaan ervan niet of de werking . Er zijn ook mensen die het normaal vinden maar het heet nou eenmaal paranormaal.
En net als rationeel denken versus je toevlucht zoeken in schimmige oplossingen. Als je je laat verleiden tot "spirituele gedachten" ben je al halverwege. Die blauwe envelop van de belastingdienst of die kennisgeving dat je de loterij niet hebt gewonnen komt uiteindelijk echt niet harder aan. Wat mij betreft is het verspilde moeite om überhaupt te denken dat er "meer is". Onzin.quote:Op zondag 10 februari 2008 07:11 schreef Morwen het volgende:
[..]
Geen gave, gewoon een ander deel van de hersenen wat je kan activeren als je dat wilt en ervoor open staat. Net als taal en rekenen bijv.
Het klinkt bijna alsof je er actief *niet* mee bezig bent.quote:Op zondag 10 februari 2008 07:11 schreef Morwen het volgende:
[..]
Ik blokkeer het momenteel omdat het me enorm veel energie kost en die heb ik nu voor andere dingen nodig.
[...]
Een steen is van binnen droogquote:Op zondag 10 februari 2008 07:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, alles is normaal, para-normaal zou zijn dat een steen die nat is ook tegelijkertijd droog zou zijn. Of dat rood ook groen zou zijn. Dat wij de mensheid iets niet kan verklaren maakt het nog niet para-normaal, sterker nog de mensheid weet heel erg weinig. De mensheid is tot nu toe slechts een korte passage in het bestaan van het heelal, het heelal dat bepaalt wat mogelijk is en wat niet. Het heelal geeft daarmee in feite al aan wat normaal is, en iets wat daar tegenin gaat kan niet in dat heelal voor komen.
[..]
Wat is helderziend zijn eigenlijk? Kun je dan in de tijd vooruit kijken? Kun je dingen op afstand waarnemen alsof je er zelf bij bent? Laten we dat eerst eens goed omschrijven, dat brengt structuur aan.
Helderziend is het visueel waarnemen met je innerlijke oog (derde oog) van energieen buiten deze werkelijkheid om ,quote:Op zondag 10 februari 2008 07:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, alles is normaal, para-normaal zou zijn dat een steen die nat is ook tegelijkertijd droog zou zijn. Of dat rood ook groen zou zijn. Dat wij de mensheid iets niet kan verklaren maakt het nog niet para-normaal, sterker nog de mensheid weet heel erg weinig. De mensheid is tot nu toe slechts een korte passage in het bestaan van het heelal, het heelal dat bepaalt wat mogelijk is en wat niet. Het heelal geeft daarmee in feite al aan wat normaal is, en iets wat daar tegenin gaat kan niet in dat heelal voor komen.
[..]
Wat is helderziend zijn eigenlijk? Kun je dan in de tijd vooruit kijken? Kun je dingen op afstand waarnemen alsof je er zelf bij bent? Laten we dat eerst eens goed omschrijven, dat brengt structuur aan.
Hmmm, als er iemand down to earth is dan ben ik het wel. Mijn voorspellende dromen begonnen toen ik 9 was, ik wist echt niet wat me overkwam, ik was een normale beginnende puber nog niet eens een puber. Maar goed, denk wat je wiltquote:Op zondag 10 februari 2008 07:24 schreef bolivian het volgende:
[..]
En net als rationeel denken versus je toevlucht zoeken in schimmige oplossingen. Als je je laat verleiden tot "spirituele gedachten" ben je al halverwege. Die blauwe envelop van de belastingdienst of die kennisgeving dat je de loterij niet hebt gewonnen komt uiteindelijk echt niet harder aan. Wat mij betreft is het verspilde moeite om überhaupt te denken dat er "meer is". Onzin.
Clairvoyance is net zo helder (whehe) als aanvoelen dat het kutweer wordt: gevoed door Darwinistisch instinct, gelardeerd met een stevige portie levenservaring. Ik wil bijna zeggen "logisch toch", maar daarmee bestempel ik mezelf wel heel erg als ongelovige...
Ik maak dat juist helemaal niet belachelijk. Je moet je voorstellen, de mens is slechts een tijdelijke bijeenkomst van materie en energie (sorry Einstein dat ik dat onderscheid maak) in het heelal, het heelal bestaat echter al zolang als de tijd bestaat. Alles wat in de ruimte van het heelal gebeurt is volledig normaal, het ligt vast in de eigenschappen van het heelal. Sterker nog alles wat gebeurt zijn de eigenschappen van dat heelal.quote:Op zondag 10 februari 2008 07:30 schreef Morwen het volgende:
Ik voel dingen meer als ik ze zie, ik ben altijd tegen de stroom ingegaan, ik hoor dingen luider. Als ik ga slapen dan zie en hoor ik nog veel meer en nee daar wil ik het niet -meer- over hebben. Alleen met de mensen die ik 100% vertrouw, omdat ik weet dat mensen me uitlachen, me voor gek verklaren. En ja, dat voelt kut. Beter nog, ik wil het gewoon niet meer maar ja, hoe harder ik er tegen vecht hoe harder het terug komt.
Waarom zou het belachelijk zijn? Ik heb dat nooit gesnapt, dat iets niet werkelijk gebeurt terwijl je het toch zo ervaart heeft totaal niks met gek zijn te maken, het heeft te maken met beperkingen van de mens om de werkelijkheid juist te kunnen interpreteren, en ja, ieder mens heeft daar last van.quote:Ja, maak het maar belachelijk, dat doe ik ook zo vaak in de hoop dat het verdwijnt.Alleen.........mja, dat gebeurt dus niet
helemaal mee eens maar of je er wel of niet in geloofd iedereen weet wel meteen wat ermee word bedoeld en genoeg mensen die beweren dat het simpelweg niet bestaat , sowiezo staat de hele wereld op zijn kop dus welke naam MEN er nu ook aan geeft , ik beschouw alles wat er nu is toch als tijdelijk .quote:Op zondag 10 februari 2008 07:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die definitie strookt dan niet met de betekenis van het woord para-normaal. Wat normaal is, is vastgelegd bij het ontstaan van ons heelal. Ons heelal is zo opgebouwd dat vooraf al begrenst is wat er mogelijk is, alles is dus normaal. Para-normaal bestaat dus niet.
[..]
"Het woord wat er aan is gegeven veranderd het bestaan ervan niet of de werking." Met deze zin ben ik het volledig eens, het maakt niet uit welk naamkaartje je er aan hangt, iets is zoals het is. Eén appel kunnen nooit twee appels zijn, ook al noem je de appel druif. Maar dat is eigenlijk precies de kern van mijn betoog, para-normaal is iets wat mensen gedefinieerd hebben, maar dat is niet juist. Wat normaal is is inherent aan de wetten van de natuur, het is onmogelijk je daaraan te onttrekken. Para-normaal is een term die niet kan bestaan omdat alles wat bestaat normaal is.
Het is geen beperking van de zintuigen van de mens , het is juist een uitbreiding van de zintuigen van de mens , de beperking ligt juist in het NIET ervaren , het niet ervaren is de onjuiste interpretatie van de werkelijkheid . De waarheid ligt juist in de uitbreiding van die menselijke zintuigen want een voorspellende droom bijv is een blik in de toekomst , dat lukt niet met de beperkte zintuigen van deze werkelijkheid . waar de waarheid in ligt is geen gezichtsbedrog maar simpel de waarheid en bestaat .quote:Op zondag 10 februari 2008 07:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik maak dat juist helemaal niet belachelijk. Je moet je voorstellen, de mens is slechts een tijdelijke bijeenkomst van materie en energie (sorry Einstein dat ik dat onderscheid maak) in het heelal, het heelal bestaat echter al zolang als de tijd bestaat. Alles wat in de ruimte van het heelal gebeurt is volledig normaal, het ligt vast in de eigenschappen van het heelal. Sterker nog alles wat gebeurt zijn de eigenschappen van dat heelal.
Als jij meer dingen voelt dan je ziet zegt dat enkel dat je zintuigelijk vermogen om te kunnen zien niet voldoende is om te kunnen interpreteren wat er in de wereld om je heen gebeurt. Je bent dan niet gek ofzo, het is gewoon een beperking van de zintuigen die wij als mens mee hebben gekregen vanuit de evolutie.Als mensen iets ervaren, dan sta ik daar volledig open voor, maar ik wil het wel vanuit een rationele manier benaderen, systematisch op zoek gaan naar een oplossing die ons kan vertellen waardoor die ervaring ontstaan is. Enerzijds kan dat vanuit werkelijke prikkels vanuit de werkelijke omgeving komen, anderszijds kan het dat prikkels uit de werkelijke omgeving niet juist geinterpreteerd worden. Geen enkele reden om iemand als raar te betitelen. Er zijn trouwens talloze voorbeelden van gezichtbedrog die deze analyse ondersteunen.
[..]
Waarom zou het belachelijk zijn? Ik heb dat nooit gesnapt, dat iets niet werkelijk gebeurt terwijl je het toch zo ervaart heeft totaal niks met gek zijn te maken, het heeft te maken met beperkingen van de mens om de werkelijkheid juist te kunnen interpreteren, en ja, ieder mens heeft daar last van.
Er zijn in feite vier mogelijkheden. Iets bestaat en de mens interpreteert dat juist met zijn zintuigen. Iets bestaat en de mens interpreteert dat onjuist met zijn zintuigen. Iets bestaat niet en de mens interpreteert dat juist met zijn zintuigen. Iets bestaat niet en de mens interpreteert dat onjuist met zijn zintuigen. Mensen die zeggen dat iets niet bestaat zeggen dat omdat zij met meetinstrumenten vast hebben gesteld dat iets niet bestaat en omdat zij dat kunnen ondersteunen vanuit een theoretische achtergrond.quote:Op zondag 10 februari 2008 07:43 schreef Summers het volgende:
helemaal mee eens maar of je er wel of niet in geloofd iedereen weet wel meteen wat ermee word bedoeld en genoeg mensen die beweren dat het simpelweg niet bestaat
Nee, dat is echt een foute interpretatie. Het is het meetinstrument dat de juiste waarde doorgeeft, het meetinstrument geeft aan of iets bestaat of niet. De mens is echter maar een klein en luttel onderdeel in het enorme heelal waar wij in leven. Wij zijn overgeleverd aan zintuigen zoals zien, ruiken en voelen. Deze zintuigen kunnen echter misleid worden waardoor mensen de werkelijkheid foutief kunnen interpreteren. Het heeft dus niks met open staan te maken, het heeft maken met de manier waarop je werkelijkheid waarneemt. Wat die werkelijkheid is staat echter vastgelegd in de natuurwetten, en daar kan op geen enkele manier aan worden getornd.quote:Op zondag 10 februari 2008 07:59 schreef Summers het volgende:
Het is geen beperking van de zintuigen van de mens , het is juist een uitbreiding van de zintuigen van de mens , de beperking ligt juist in het NIET ervaren , het niet ervaren is de onjuiste interpretatie van de werkelijkheid. De waarheid ligt juist in de uitbreiding van die menselijke zintuigen want een voorspellende droom bijv is een blik in de toekomst , dat lukt niet met de beperkte zintuigen van deze werkelijkheid . waar de waarheid in ligt is geen gezichtsbedrog maar simpel de waarheid en bestaat .
Dat is het hem nou juist de interpretatie van de mens moet optreden , je kan het niet objectiveren , je bent in deze namelijk zelf het meetinstrument, ieder individu moet dat zelf doen . zo werkt het , Ik begrijp het voordeel van alles wat nu bestaat op jouw manier maar het heelal heeft er geen rekening mee gehouden ,quote:Op zondag 10 februari 2008 08:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn in feite vier mogelijkheden. Iets bestaat en de mens interpreteert dat juist met zijn zintuigen. Iets bestaat en de mens interpreteert dat onjuist met zijn zintuigen. Iets bestaat niet en de mens interpreteert dat juist met zijn zintuigen. Iets bestaat niet en de mens interpreteert dat onjuist met zijn zintuigen. Mensen die zeggen dat iets niet bestaat zeggen dat omdat zij met meetinstrumenten vast hebben gesteld dat iets niet bestaat en omdat zij dat kunnen ondersteunen vanuit een theoretische achtergrond.
Wat er nou in feite speelt is het niet respecteren van elkaars waarneming. De een zegt ik heb het niet waargenomen, dus het is niet gebeurd. De ander zegt, ik heb het waargenomen, dus het is gebeurd. Beiden trekken een foute conclusie, zoals ik in de vorige aliniea beschreef zijn er namelijk 4 situaties mogelijk en niet niet 2.
Wat is nou het voordeel als je met meetinstrument iets meet? Met het meetinstrument kun je voorkomen dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn. Een weegschaal kent geen gemoedstoestand, emotie of gevoel, die meet altijd hetzelfde. Als we dan weer even de 4 mogelijkheden uit alinea één er bij pakken dan kunnen we twee mogelijkheden wegstrepen, want interpretatie door de mens treedt niet meer op. Dat is geobjectiveerd door het meetinstrument. Wat je dan over houdt is, iets bestaat, of iets bestaat niet.
De laatste groep die strikt uit gaat van het meetinstrument buiten zichzelf is dus niet per definitie juist dat is de bekende weg langs al gebaande paden , het is tijd geworden voor andere paden om te kunnen groeien .quote:Als vastgesteld is of iets bestaat of niet bestaat komt er als het gaat om mensen een communicatief aspect om de hoek kijken. Sommige mensen hechten veel waarde aan hun eigen waarneming, anderen gaan strikt uit van de meetinstrument. De laatste groep zit per definitie juist, maar moet interacteren met die andere personen die meer van eigen waarneming uit gaan. Als je zegt dat zij iets niet juist hebben waargenomen zal de groep die in zijn eigen waarneming geloofd zeggen dat dat niet juist is, zij hebben het immers zelf waargenomen. En vice versa, leidt het in twijfel trekken van de kant die uit gaat van meetwaarden uit gaan, tot onbegrip van die kant. En dat is dus waar in feite het probleem om draait, het is een communicatief probleem en niet een probleem of iets wel of niet bestaat.
precies en in deze ben je zelf het meetinstrument die de juiste waarde doorgeeft of iets bestaat of niet .quote:Op zondag 10 februari 2008 08:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, dat is echt een foute interpretatie. Het is het meetinstrument dat de juiste waarde doorgeeft, het meetinstrument geeft aan of iets bestaat of niet. De mens is echter maar een klein en luttel onderdeel in het enorme heelal waar wij in leven. Wij zijn overgeleverd aan zintuigen zoals zien, ruiken en voelen. Deze zintuigen kunnen echter misleid worden waardoor mensen de werkelijkheid foutief kunnen interpreteren. Het heeft dus niks met open staan te maken, het heeft maken met de manier waarop je werkelijkheid waarneemt. Wat die werkelijkheid is staat echter vastgelegd in de natuurwetten, en daar kan op geen enkele manier aan worden getornd.
quote:Ik wil trouwens een boek aanraden voor iedereen in dit topic; A Brief History Of Time van Stephen Hawking. Als je het goed leest krijg je een enorm goed gevoel van hoe relatief de menselijke waarneming is, en wat in feite de plaats is van de mensheid in het natuurkundige spectrum.
Ik zou toch echt oppassen met die arrogante vooroordelen. Als je rationeel wilt zijn blijf je neutraal ipv te reageren met emoties en je laten leiden door frustratie voor het spirituele. Er is een verschil tussen iets dat niet bestaat en iets dat nog niet bewezen is, de wetenschap staat pas in zijn kinderschoenen als het gaat om zaken te verklaren die onze vertrouwde alledaagse logica te boven gaat.quote:Op zondag 10 februari 2008 07:24 schreef bolivian het volgende:
[..]
En net als rationeel denken versus je toevlucht zoeken in schimmige oplossingen. Als je je laat verleiden tot "spirituele gedachten" ben je al halverwege. Die blauwe envelop van de belastingdienst of die kennisgeving dat je de loterij niet hebt gewonnen komt uiteindelijk echt niet harder aan. Wat mij betreft is het verspilde moeite om überhaupt te denken dat er "meer is". Onzin.
Clairvoyance is net zo helder (whehe) als aanvoelen dat het kutweer wordt: gevoed door Darwinistisch instinct, gelardeerd met een stevige portie levenservaring. Ik wil bijna zeggen "logisch toch", maar daarmee bestempel ik mezelf wel heel erg als ongelovige...
Ok, ok, ok! Je hebt gelijk! Jij bent in dit geval de uitzondering op de regel!quote:Op zaterdag 9 februari 2008 14:52 schreef Rasing het volgende:
Oh? En hoe weet je dit zo zeker?
Mensen zijn niet te ijken in hun waarneming, en zijn daarom per definitie niet geschikt om dingen te meten.quote:Op zondag 10 februari 2008 08:42 schreef Summers het volgende:
precies en in deze ben je zelf het meetinstrument die de juiste waarde doorgeeft of iets bestaat of niet .
En idd is de werkelijkheid vastgelegt en kan op geen enkele manier aan getornt worden , je kan dus ook niet eisen dat het van buiten naar binnen moet ipv van binnen naar buiten . Dat zintuigen misleid kunnen worden kennen we nu wel , dat zijn momentopnames dat zijn geen dingen die de hele dag elke dag door gebeuren .
Het werkt zoals het werkt en in deze ben je het zelf , kan ik ook niks aan doen , als we alles konden overzien zouden we het begrijpen , wie heeft jou wijsgemaakt dat we per definitie niet geschikt zijn ?quote:Op maandag 11 februari 2008 17:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mensen zijn niet te ijken in hun waarneming, en zijn daarom per definitie niet geschikt om dingen te meten.
Goed gezegd. Bij mij blijft de vraag, wat is nu de essentie? Wat is nu de waarheid, omdat de grens tussen innerlijk en uiterlijk vanuit mijjn beleving niet bestaat.quote:Op maandag 11 februari 2008 20:05 schreef Nee het volgende:
Het is natuurlijk niet de bedoeling om (spirituele)-ervaringen zomaar te verwerpen alleen omdat de huidige objectieve meetinstrumenten het niet toelaten. De psychoanalytica van Freud is ook niet empirisch bevestigd, omdat men het niet kon 'meten', toch wordt het onbewuste deel in de geest wel degelijk serieus genomen. Het lijkt me vrij onverstandig om je realiteit te laten bepalen vanuit één invalshoek. Je moet proberen in het midden te blijven. Spiritualiteit is gericht op de innerlijke beleving van een individu en de wetenschap gaat uit van objectieve statistische variabelen die met elkaar correleren om op die manier iets verklaren.
Helderziendheid is pure psychologie, echter staat de wetenschap volgens mij nog in zijn kinderschoenen en valt er nog veel te onderzoeken, mist wetenschappers bereid zijn om alle empirische modellen aan te passen.
De huidige meetapparatuur hoeven de spirituele ervaringen niet te kunnen meten, het gaat om de beweringen die gedaan worden zoals zweven, telepathie en voorspellen die zijn met een pen en een kladblok al 2000 jaar meetbaar. Dat DIE meteingen nog nooit succevol uitgevoerd zijn betekent dat er dus nog niet ook maar enigszins aannemelijk is gemaakt dat ze bestaan. Het zal altijd onmogelijk blijven om de "achterliggende methode" van iets dat niet bestaat te meten.quote:Op maandag 11 februari 2008 20:05 schreef Nee het volgende:
Het is natuurlijk niet de bedoeling om (spirituele)-ervaringen zomaar te verwerpen alleen omdat de huidige objectieve meetinstrumenten het niet toelaten.
Interessant voorbeeld, omdat vandaag de dag de meeste dingen van Freud helemaal niet meer klakkeloos door de gehele wetenschap omarmd worden, met als overeenkomende kritiek op waar wij het nu over hebben dat die theorieen OOK niet falsificeerbaar zijn.quote:De psychoanalytica van Freud is ook niet empirisch bevestigd, omdat men het niet kon 'meten', toch wordt het onbewuste deel in de geest wel degelijk serieus genomen.
Niet om iets te verklaren, maar om het BESTAAN aan te tonen. Je kunt gewoon statistisch bv iemands bewering telepatisch te zijn aantonen of weerleggen.quote:Het lijkt me vrij onverstandig om je realiteit te laten bepalen vanuit één invalshoek. Je moet proberen in het midden te blijven. Spiritualiteit is gericht op de innerlijke beleving van een individu en de wetenschap gaat uit van objectieve statistische variabelen die met elkaar correleren om op die manier iets verklaren.
Helderziendheid IS geen psychologie, het heeft er alleen mee gemeen dat hoe het intern werkt -als het werkt- nog niet gemeten zou kunnen worden. Maar dat betekent nogmaals niet dat het resultaat van de helderziendheid ZELF niet gewoon heel makkelijk aan te tonen of te weerleggen is, waarbij dat laatste altijd de uitkomst is geweest tot nu toe.quote:Helderziendheid is pure psychologie, echter staat de wetenschap volgens mij nog in zijn kinderschoenen en valt er nog veel te onderzoeken,
Waar is de wetenschap niet toe bereid volgens jou? Moeten ze mensen op hun woord geloven? De wetenschap zou prima de mogelijkheid accepteren als iemand op z'n minst zou kunnen demonstreren dat hij helderziend IS, zonder dat het statistisch net zo goed een truukje kan zijn.quote:mits wetenschappers bereid zijn om alle empirische modellen aan te passen.
De "waarheid" is dat als iemand iets beweert, zoals helderziend zijn, hij eerst moet aantonen dat hij aantoonbaar beter presteert dan toeval. Als tests aantonen dat hij de statistieken niet kan verslaan, is de waarheid dat er geen enkele aanwijzing is dat hij helderziend is. Wat niet geheel toevallig overeenkomt met de onwaarschijnlijkheid ervan.quote:Op maandag 11 februari 2008 23:19 schreef IM-DI7 het volgende:
Goed gezegd. Bij mij blijft de vraag, wat is nu de essentie? Wat is nu de waarheid, omdat de grens tussen innerlijk en uiterlijk vanuit mijjn beleving niet bestaat.
Onze zintuigen en de interpretaties van onze hersenen kunnen zich aantoonbaar vergissen. Dus de objectieve waarheid kun je daar niet altijd uit afleiden. Dat betekent niet dat er een mysterieuze waarheid is die zich buiten het waarnemingsvermogen van de mensen afspeelt, maar dat we waarnemingen zorgvuldig door veel mensen onafhankelijk van elkaar en met zoveel mogelijk apparatuur moeten doen. Dat is exact wat de wetenschap doet. Niet omdat ze niet openstaan voor nieuwe dingen, maar omdat ze uitgaan van het WEL aangetoonde feit dat menselijke waarnemingen en gedachtes verre van feilloos zijn.quote:Ik neem namelijk alles waar met mijn zintuigen en interpreteer dit met mijn hersenen. Er is geen ervaring die 'buiten' mij omgaat. En toch, toch geloven we dat er een 'objectieve' waarheid is, buiten ons. Buiten onze ervaring van het lichaam dan.
Het maakt helemaal niet uit HOE remote viewing zou werken. Het argument van de wetenschap IS helemaal niet dat het niet kan werken omdat ze niet kunnen verzinnen HOE het zou werken binnen de bekende natuurkunde. Het argument van de wetenschap is dat van bv remote viewing niet aangetoond kan worden DAT het werkt. Dat is experimenteel gek genoeg kinderlijk makkelijk te testen en ook vaak gedaan. Het argument dat de wetenschap nog niet alles weet en closedminded is hoor je vaak, maar dat de paranormale beweringen zelf uberhaupt niet aangetoond kunnen worden is wat dan voor het gemak maar vergeten wordt.quote:Zelf denk ik dat de wetenschap er niets mee kan doen, met zulke ervaringen. Omdat er teveel factoren zijn en meespelen dat er gewoon geen experimenten mee gedaan kan worden. Het staat ook helemaal niet vast dat 'remote viewing' zo stellig zou werken als de wetten van de natuurkunde.
Volgens mij maakt het ook uit HOE remote viewing zou werken. Maar ben wel met je eens, eerste dingen eerst. Toon eerst maar aan dat het kan. Ik bedoele, wederom ook niet zo heel duidelijk, op studies die moeten gaan bepalen hoe het zou werken. Wat ik bedoelde met stellige wetten van de natuurkunde, Newtons wereldbeeld, dat deze altijd dezelfde resultaat geven. Ik kan me voorstellen dat wat je ook al zei, dat je misschien maar 10% van de keren het lukt.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 01:19 schreef mike_another het volgende:
[..]
De "waarheid" is dat als iemand iets beweert, zoals helderziend zijn, hij eerst moet aantonen dat hij aantoonbaar beter presteert dan toeval. Als tests aantonen dat hij de statistieken niet kan verslaan, is de waarheid dat er geen enkele aanwijzing is dat hij helderziend is. Wat niet geheel toevallig overeenkomt met de onwaarschijnlijkheid ervan.
[..]
Ik doelde niet op die waarheid van wat er nu echt is aan de bewering van helderziendheid. Sorry ben ook niet erg duidelijk
Onze zintuigen en de interpretaties van onze hersenen kunnen zich aantoonbaar vergissen. Dus de objectieve waarheid kun je daar niet altijd uit afleiden. Dat betekent niet dat er een mysterieuze waarheid is die zich buiten het waarnemingsvermogen van de mensen afspeelt, maar dat we waarnemingen zorgvuldig door veel mensen onafhankelijk van elkaar en met zoveel mogelijk apparatuur moeten doen. Dat is exact wat de wetenschap doet. Niet omdat ze niet openstaan voor nieuwe dingen, maar omdat ze uitgaan van het WEL aangetoonde feit dat menselijke waarnemingen en gedachtes verre van feilloos zijn.
[..]
Check
[quote]
Het maakt helemaal niet uit HOE remote viewing zou werken. Het argument van de wetenschap IS helemaal niet dat het niet kan werken omdat ze niet kunnen verzinnen HOE het zou werken binnen de bekende natuurkunde. Het argument van de wetenschap is dat van bv remote viewing niet aangetoond kan worden DAT het werkt. Dat is experimenteel gek genoeg kinderlijk makkelijk te testen en ook vaak gedaan. Het argument dat de wetenschap nog niet alles weet en closedminded is hoor je vaak, maar dat de paranormale beweringen zelf uberhaupt niet aangetoond kunnen worden is wat dan voor het gemak maar vergeten wordt.
Die lepel, dat is gewoon een trucje. Dat is 'algemeen' toch wel bekend.quote:Om wereldwijd te bewijzen en een Nobelprijs te winnen dat je een lepel met je gedachtes kunt ombuigen hoeft helemaal niet wetenschappelijk aangetoond te worden hoe de hersens dat doen, er hoeft enkel aantoond te worden dat het daadwerkelijk kan. Maar dan wel zonder de lepel aan te raken, de bewering is immers dat het door gedachteenergie kan.
Precies, uiteindelijk zou het leuk zijn om te weten hoe het werkt, maar dat we niet weten hoe het werkt wordt pas relevant als er uberhaupt iets is waarvan onderzocht KAN worden hoe het werkt.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 16:17 schreef IM-DI7 het volgende:
Volgens mij maakt het ook uit HOE remote viewing zou werken. Maar ben wel met je eens, eerste dingen eerst. Toon eerst maar aan dat het kan
In hoeveel van de gevallen iets lukt maakt op zich niet uit, het gaat erom in hoeveel gevallen iets lukt in verhouding tot wat je door toeval zou verwachten. Als in 17% van de gevallen een 6 gegooid wordt met een dobbelsteen, dan is iemand pas paranormaal begaafd als hij dat percentage flink kan verslaan na 1000 keer gooien.quote:Wat ik bedoelde met stellige wetten van de natuurkunde, Newtons wereldbeeld, dat deze altijd dezelfde resultaat geven. Ik kan me voorstellen dat wat je ook al zei, dat je misschien maar 10% van de keren het lukt.
Ik noemde het als flauw voorbeeld. Maar het is wel degelijk relevant. Iemand beweert al 30 jaar een lepel zonder z'n handen te gebruiken te kunnen ombuigen, maar dan wel terwijl hij de lepel in z'n handen houdt? Ook bij helderziendheid geldt dat er al 100 jaar keiharde beweringen gedaan worden, maar nog nooit iemand heeft kunnen demonstreren helderziend te zijn, anders dan wat met gokken ook had gekunt. Ook dan zeggen ze "ja het lukt niet altijd, iedereen maakt toch fouten?" alsof dat even wegverklaard dat ze exact gelijk blijven met uitkomsten gebaseerd op puur toeval.quote:Die lepel, dat is gewoon een trucje. Dat is 'algemeen' toch wel bekend.
waarom zo moeilijk doen en vasthouden aan een methode die tot nu toe nog niet heeft gewerkt ?quote:Op zaterdag 16 februari 2008 01:38 schreef mike_another het volgende:
[..]
Precies, uiteindelijk zou het leuk zijn om te weten hoe het werkt, maar dat we niet weten hoe het werkt wordt pas relevant als er uberhaupt iets is waarvan onderzocht KAN worden hoe het werkt.
[..]
In hoeveel van de gevallen iets lukt maakt op zich niet uit, het gaat erom in hoeveel gevallen iets lukt in verhouding tot wat je door toeval zou verwachten. Als in 17% van de gevallen een 6 gegooid wordt met een dobbelsteen, dan is iemand pas paranormaal begaafd als hij dat percentage flink kan verslaan na 1000 keer gooien.
[..]
Ik noemde het als flauw voorbeeld. Maar het is wel degelijk relevant. Iemand beweert al 30 jaar een lepel zonder z'n handen te gebruiken te kunnen ombuigen, maar dan wel terwijl hij de lepel in z'n handen houdt? Ook bij helderziendheid geldt dat er al 100 jaar keiharde beweringen gedaan worden, maar nog nooit iemand heeft kunnen demonstreren helderziend te zijn, anders dan wat met gokken ook had gekunt. Ook dan zeggen ze "ja het lukt niet altijd, iedereen maakt toch fouten?" alsof dat even wegverklaard dat ze exact gelijk blijven met uitkomsten gebaseerd op puur toeval.
De methode werkt prima. Het ligt niet aan de methode dat het paranormale niet aangetoond kan worden.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 03:05 schreef Summers het volgende:
waarom zo moeilijk doen en vasthouden aan een methode die tot nu toe nog niet heeft gewerkt?
waarom heb ik nou juist uitgebreid uitgelegd , doe ermee wat je wilt en blijf steken op welk punt je maar wilt , eigen verantwoordelijkheid , daar draait het om .quote:Op zaterdag 16 februari 2008 09:30 schreef Rasing het volgende:
[..]
De methode werkt prima. Het ligt niet aan de methode dat het paranormale niet aangetoond kan worden.
Wat is er mis met statistek om je ervaringen te ordenen en objectief te interpreteren?
Ik wil zelf helemaal niet paranormaal zijn, ik wil dat anderen die zeggen dat ze paranormaal zijn, aantonen dat ze dat zijn. Net zoals wanneer iemand vol trots meldt dat ie viool heeft leren spelen, ik gewoon graag zijn vioolspel zou willen horen in plaats van dat ik eerst zelf viool moet leren spelen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 13:01 schreef Summers het volgende:
waarom heb ik nou juist uitgebreid uitgelegd , doe ermee wat je wilt en blijf steken op welk punt je maar wilt , eigen verantwoordelijkheid , daar draait het om .
Maar je hebt niet zoiets van "ik laat het aan me voorbij gaan"?quote:Op zondag 17 februari 2008 10:18 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik wil zelf helemaal niet paranormaal zijn, ik wil dat anderen die zeggen dat ze paranormaal zijn, aantonen dat ze dat zijn. Net zoals wanneer iemand vol trots meldt dat ie viool heeft leren spelen, ik gewoon graag zijn vioolspel zou willen horen in plaats van dat ik eerst zelf viool moet leren spelen.
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 17 februari 2008 13:32 schreef maedel het volgende:
Maar je hebt niet zoiets van "ik laat het aan me voorbij gaan"?
Nou, dat je in dit geval gewoon voorbij gaat aan dat het voor jou bewezen moet worden en dat je er gewoon niet meer over nadenkt? En dan bedoel ik niet dat je het gewoon moet aannemen, maar gewoon daadwerkelijk laten voor wat het is.quote:
Maar dat kan toch , niemand houd je tegen om naar zo iemand te gaan om jou aan te tonen dat het wel bestaat .quote:Op zondag 17 februari 2008 10:18 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik wil zelf helemaal niet paranormaal zijn, ik wil dat anderen die zeggen dat ze paranormaal zijn, aantonen dat ze dat zijn. Net zoals wanneer iemand vol trots meldt dat ie viool heeft leren spelen, ik gewoon graag zijn vioolspel zou willen horen in plaats van dat ik eerst zelf viool moet leren spelen.
Ik weet zeker dat die manier zou moeten werken. Dat hij niet lijkt te werken, komt doordat hetgeen onderzocht moet worden, niet bestaat.quote:Op zondag 17 februari 2008 23:18 schreef Summers het volgende:
...de manier waarvan je zeker weet dat die niet werkt .
je weet zeker dat het werkte bij alles wat nu bewezen is maar je hebt de alwetendheid niet om vast te stellen dat het ook bij het paranormale zou moeten werken .quote:Op maandag 18 februari 2008 10:07 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat die manier zou moeten werken. Dat hij niet lijkt te werken, komt doordat hetgeen onderzocht moet worden, niet bestaat.
Als je stelt dat de methode niet werkt, ga je er dus vanuit dat wat de meetmethode probeert te meten per definitie echt klopt. Dan hoef je het ook niet meer te meten...quote:Op zaterdag 16 februari 2008 03:05 schreef Summers het volgende:
waarom zo moeilijk doen en vasthouden aan een methode die tot nu toe nog niet heeft gewerkt ?
Waarom moet IK iemand opzoeken? Er zijn talloze voorbeelden van mensen die zeggen het te kunnen en die getest zijn, maar die tests waren altijd negatief. Moet ik die allemaal wantrouwen? Waarom moet ik alle andere testen van doodnormale dingen die ik niet zelf gedaan heb dan nog wel vertrouwen?quote:Om erachter te komen of het bestaat kan je of proberen zelf te ervaren of zelf iemand opzoeken die dat kan en dan kan je zelf bepalen of datgene wat iemand zegt gokken is of dat diegene dat echt niet kon weten .
Waarom zou ik op mezelf of een ander moeten vertrouwen als het testbaar en aantoonbaar niet klopt? Wat draagt vertrouwen in de gebrekkige zintuigen van een mens volgens jou toe?quote:Vertrouw eens een keer puur op jezelf ongeacht wat een ander vind of denkt , ongeacht in welke tijd je leeft en ongeacht wat voor bestaande structuur er heerst en wat men als "normaal"ziet .
We zijn inderdaad allemaal gelijk gezegend door fantastische zintuigen die kinderlijk simpel aantoonbaar kunnen falen. Wetenschappers werken juist het liefste NIET met hun eigen zintuigen, maar met herhaalbare objectieve metingen door apparatuur en onafhankelijke mensen.quote:Je kan gewoon opstaan en binnen een uur erachter komen of het uberhaubt wel bestaat , daar heb je niemand voor nodig . Jij hebt ook hersenen gekregen en ogen en onderscheidingsvermogen en gevoel en intuitie en alles wat een wetenschapper ook heeft gekregen en wat wetenschappers tot nu toe hebben ontdekt , zij zijn met dezelfde "tools" als jij geboren , we zijn allemaal gelijk .
Je draait er omheen, het is inderdaad niet ingewikkeld. Iemand beweert helderziend te zijn, dat moet dan de statistiek kunnen verslaan anders IS het niet helderziend. Daar heeft zelf dingen ervaren, binnen naar buiten gaan, omgekeerd benaderen allemaal niets mee te maken. Je moet minstens meetbaar aantonen dat iets klopt, je hoeft niet aan te tonen HOE het werkt.quote:Het is een heel groot ingewikkeld gebied die werkt van binnen naar buiten ipv buiten naar binnen (objectief)
maar zo moeilijk is het nou ook weer niet , het is niet onbereikbaar , je maakt het zelf onbereikbaar door het omgekeerd te willen benaderen .
Dat "het" uberhaupt in het zuiden ligt, is juist wat bewezen moet worden, niet waar je naar toe moet werken? Met jouw redenatie kan je bewijzen dat Maastricht ten noorden van Leeuwarden ligt, omdat als je maar lang genoeg naar het noorden loopt vanuit Leeuwarden je uiteindelijk, nadat je aarde hebt omcirkeld, uiteindelijk in Maastricht uitkomt.quote:Als het in het zuiden ligt kan je wel op het pad gaan lopen naar het noorden maar je zal dan toch echt om moeten keren en het pad naar het zuiden nemen .
Je bepaald zelf welk pad je neemt maar dan moet je niet klagen als andere mensen wel op het pad naar het zuiden lopen , je kan wel willen dat ze op het pad naar het noorden met je meelopen om het te wijzen maar dat heeft zo weinig zin , als je het echt wilt weten , wat kan je als weldenkend mens dan anders doen dan je schouders op te halen en op het pad naar het zuiden te bijven lopen en jou naar het noorden te laten lopen omdat dat je eigen keus is ?
We hebben het helemaal niet over eigen keuzes. Zo filosofisch als je het nu wilt laten klinken is het helemaal niet. Het is heel simpel: iemand beweert iets, wat gebaseerd op die EIGEN bewering testbaar is, maar de test heeft een negatief resulttaat. Dan kun je op je hoofd gaan staan maar dan klopt de bewering niet.quote:het is er tenslotte wel , alleen niet op de plek waar jij het verwachtte .
1 van je " ja maar " is dat je niet op anderen wilt vertrouwen maar toch doe je het , je komt er alleen als je op jezelf vertrouwd , achter jezelf staat , en naar jezelf kijkt en naar binnen kijkt . Als je het zelf wilt ervaren , wil je dat niet dan kan je dus ook opstaan enz , en wil je dat niet , dan bijf je dus op dit punt steken .
En dat is prima maar wel je eigen keuze dan en niemand anders te verwijten .
In die zin bepaal je dus helemaal zelf of het wel of niet bestaat , daarom heb je ook mensen die het wel ervaren en mensen die het niet ervaren omdat het je eigen keuze is en blijft , vroeger , nu en morgen ook .
voor mij werkt het wel en ik maak er zelfs gebruik van dus hoezo aantoonbaar niet werken vanaf mij gezien werkt het wel aantoonbaarquote:Op vrijdag 22 februari 2008 02:24 schreef mike_another het volgende:
[..]
Als je stelt dat de methode niet werkt, ga je er dus vanuit dat wat de meetmethode probeert te meten per definitie echt klopt. Dan hoef je het ook niet meer te meten...
Anders gezegd: waarom zo moeilijk doen als de paranormale methodes tot nu toe aantoonbaar niet werken?
Maar er word toch gezegt dat je het in jezelf moet zoeken of zoek iemand op die dat voor je op kan roepen zo moeilijk is dat niet , je zou binnen een uur erachter kunnen komen of het uberhaubt bestaat of niet , vandaaruit kan je weer verder . wetenschap heb je daarbij niet nodig, je kent jezelf dus je weet bliksems goed dat als iemand iets zegt of het klopt of niet .quote:Als je 10 keer meet dat water op 100 graden celsius kookt, dan zeg je toch ook niet dat je thermometer niet klopt, alleen maar omdat iemand beweert water op 10 graden aan de kook te kunnen brengen? Dan heb je toch bewijs dat de stelling dat het op 10 graden NIET kookt niet klopt? Dan is het toch aan degene die beweert op 10 graden water te kunnen koken om te bewijzen wat er mis id met de meetapparatuur? Bv door te laten zien dat bij een lagere druk water eerder aan de kook komt?
[..]
JIJ wilt het toch weten ? hoezo is het raar als JIJ dan ook iets moet doen ? Het is in het leven toch al zo dat je zelf dingen moet ervaren of leren om het te weten ?quote:Waarom moet IK iemand opzoeken? Er zijn talloze voorbeelden van mensen die zeggen het te kunnen en die getest zijn, maar die tests waren altijd negatief. Moet ik die allemaal wantrouwen? Waarom moet ik alle andere testen van doodnormale dingen die ik niet zelf gedaan heb dan nog wel vertrouwen?
[..]
Waarom ? omdat het zo niet werkt , je zintuigen zijn helemaal niet gebrekkig je kan ze zelfs uitbreiden maar dat is wel je eigen keuze , volgens mij doen je zintuigen het prima elke dag zonder dat je elke avond jezelf moet controleren of na moet lezen of testen of het wel echt is gebeurd wat je die hele dag hebt meegemaakt . Heb jij gaten elke dag in je beleving ? weet je niet meer wat je om 1 uur deed en om twee uur enz ? heb je twijfels over wat je zag ? nee toch , hoezo gebrekkig ?quote:Waarom zou ik op mezelf of een ander moeten vertrouwen als het testbaar en aantoonbaar niet klopt? Wat draagt vertrouwen in de gebrekkige zintuigen van een mens volgens jou toe?
[..]
vervelend voor je dat het leven iets anders in petto had dan alleen maar de oude en vertrouwde herhaalde objectieve metingen door apparatuur , stel je toch eens voor dat daarnaast iets anders is dat anders werkt waardoor je het anders MOET bekijken om er te komen . stel je toch eens voor dat er iets bestaat wat je ZELF moet doen en niet uit handen kan geven zodat anderen het voor je doen . Stel je toch eens voor dat er iets is wat je niet na kan lezen om het te weten . he bah zeg ...quote:We zijn inderdaad allemaal gelijk gezegend door fantastische zintuigen die kinderlijk simpel aantoonbaar kunnen falen. Wetenschappers werken juist het liefste NIET met hun eigen zintuigen, maar met herhaalbare objectieve metingen door apparatuur en onafhankelijke mensen.
[..]
Nu doe je een toekomstvoorspelling door te zeggen van tevoren dat het zou moeten werken en hoe niet en dat het benaderd moet worden zoals jij denkt dat het zou moeten werken .quote:Je draait er omheen, het is inderdaad niet ingewikkeld. Iemand beweert helderziend te zijn, dat moet dan de statistiek kunnen verslaan anders IS het niet helderziend. Daar heeft zelf dingen ervaren, binnen naar buiten gaan, omgekeerd benaderen allemaal niets mee te maken. Je moet minstens meetbaar aantonen dat iets klopt, je hoeft niet aan te tonen HOE het werkt.
[..]
Tja maar ondertussen ben je met "jou gelijk" nog geen stap verder maar waarschijnlijk wil je dat ook zo want je kan er elke sec voor kiezen om iets anders te benaderen dan je gewend bent .quote:Dat "het" uberhaupt in het zuiden ligt, is juist wat bewezen moet worden, niet waar je naar toe moet werken? Met jouw redenatie kan je bewijzen dat Maastricht ten noorden van Leeuwarden ligt, omdat als je maar lang genoeg naar het noorden loopt vanuit Leeuwarden je uiteindelijk, nadat je aarde hebt omcirkeld, uiteindelijk in Maastricht uitkomt.
en zolang je alles van buiten naar binnen kijkt zal je het zo blijven zien .quote:Om met je eigen vergelijking mee te gaan: we hebben het helemaal niet over iemand die heel wijs het juiste pad naar het zuiden volgt en de wetenschap die closedminded het pad naar het noorden volgt. Het gaat erom dat die andere persoon naast je op hetzelfde pad loopt naar het noorden toe maar enkel ZEGT dat hij het pad naar het zuiden volgt. Dan vraag je hem dus: "je loopt naast me dezelfde kant uit, bewijs maar dat je naar het zuiden loopt".
[..]
Ja en het wil niet tot je doordringen dat de beweringen van eigen ervaringen wel testbaar zijn maar dat je het zelf moet doen , Het gaat wel om eigen keuzes want als methode A niet werkt zeg ik dan moet je methode B doen of C dat werkt wel , dan zeg jij ja maar, methode A MOET werken . is dat je eigen keuze of niet ?quote:We hebben het helemaal niet over eigen keuzes. Zo filosofisch als je het nu wilt laten klinken is het helemaal niet. Het is heel simpel: iemand beweert iets, wat gebaseerd op die EIGEN bewering testbaar is, maar de test heeft een negatief resulttaat. Dan kun je op je hoofd gaan staan maar dan klopt de bewering niet.
Je zintuigen zijn hartstikke gebrekkig en ik laat het zien aan enkele alledaagse voorbeelden. Je kan elke dag de zon zien opkomen en ondergaan. het lijkt alsof de Aarde stil staat en de zon om de Aarde draait. Deze visie is dan ook voor het grootste gedeelte van de mensheid geweest. Pas door objectief te onderzoeken kwam men erachter dat de Aarde om de zon draait. Niet door 'gevoel' of 'ervaring'.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:11 schreef Summers het volgende:
je zintuigen zijn helemaal niet gebrekkig je kan ze zelfs uitbreiden maar dat is wel je eigen keuze , volgens mij doen je zintuigen het prima elke dag zonder dat je elke avond jezelf moet controleren of na moet lezen of testen of het wel echt is gebeurd wat je die hele dag hebt meegemaakt . Heb jij gaten elke dag in je beleving ? weet je niet meer wat je om 1 uur deed en om twee uur enz ? heb je twijfels over wat je zag ? nee toch , hoezo gebrekkig ?
Daar is helemaal niets mis mee, en sluit me hier volledig bij aan.quote:Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met een keer iets op een andere manier te benaderen en al helemaal niet als je het wel graag wilt weten en niet kent of iig zegt het te willen weten . Dat is je EIGEN KEUZE
Je moet eens naar wat tekeningen van Escher kijken, hoe onze zintuigen ons bedriegen...Ook zijn er genoeg voorbeelden te vinden hoe je zintuigen bedrogen worden. Hier staan er meerdere....quote:ik hoop voor je dat als je weer iets post dat je genoeg vertrouwen in jezelf hebt en doelgericht op je pc afloopt en niet op de tv en dat je alle letters nog weet te combineren tot een zin die begrijpelijk is voor een ander en dat als je je stoot dat je pijn voelt en au zegt en er niet iets anders van maakt bijv blijdschap omdat je zintuigen zo gebrekkig zijn en je anderen nodig hebt of een apparaat om je het verschil te vertellen
zelf ervaren is precies wat je al doet vanaf het moment bij je geboorte tot aan de dag van vandaag , je gebruikt elke dag je zintuigen , je huilt zelf , je lacht zelf , je ziet alles door jou ogen enz .quote:Op vrijdag 22 februari 2008 14:10 schreef Metallinos het volgende:
Ik heb niet zo'n zin om uitgebreid per punt in te gaan, maar de volgende quote vind ik te interessant om voorbij te laten schieten.
[..]
Je zintuigen zijn hartstikke gebrekkig en ik laat het zien aan enkele alledaagse voorbeelden. Je kan elke dag de zon zien opkomen en ondergaan. het lijkt alsof de Aarde stil staat en de zon om de Aarde draait. Deze visie is dan ook voor het grootste gedeelte van de mensheid geweest. Pas door objectief te onderzoeken kwam men erachter dat de Aarde om de zon draait. Niet door 'gevoel' of 'ervaring'.
Elke keer als je televisie kijkt lijkt het alsof je kijkt naar een vloeiende weergave van iets. Realiteit is dat je kijkt naar stilstaande opelkaarvolgende foto's die snel achter elkaar worden uitgezonden. Onze hersenen maken het een vloeiend geheel van.
Bij elk object, gebeurtenis, dier of mens bouw je je hele leven kennis op die je opslaat en toepast als je iets ziet. Voorbeeld: Je ziet een man lopen met een wandelstok, heeft grijs haar en rimpels. Door eerdere ervaring en kennis ga je ervan uit dat deze man oud is. Dit kan je objectief nog niet weten, daarvoor zou je eerst zijn leeftijd moeten weten. In veel gevallen klopt deze kennis die je hebt verzameld en toepast op de waarnemingen, maar in een aantal gevallen kan dat ook zeker niet kloppen. Neem het 'Aarde draait om de zon' verhaal. Er zijn vast culturen die dat nog denken en voor de dagelijkse waarneming klopt dit gewoon. Zo kan het ook zijn dat mensen, om een of andere reden, bepaalde waarnemingen interpreteren door ingeprente kennis op een manier die niet klopt. Willekeurige gebeurtenissen interpreteren als een daad van God, of als een boodschap specifiek voor hem/haar. Gebeurtenissen die door toeval, voorkennis of andere makkelijk verklaarbare oorzaken verklaard kan worden geïnterpreteerd worden als 'paranormaal'. Maar ook gebeurtenissen waarbij verbanden met elkaar gelegd worden die er niet zijn. Mensen zijn erg goed in verbanden leggen en doen dit in het dagelijks leven vaak zonder dat het echt klopt.
Vandaar dat er een manier gevonden moet worden om al deze tekortkomingen van alledaagse waarnemingen en interpretaties te omzeilen. Dit wordt getracht met wetenschap. Het wordt niet meer 'de Aarde draait om de zon omdat ik het zo zie, voel en ervaar en kijk, het klopt voor mij elke dag'. Men kijkt objectief ernaar, probeert het te bewijzen of te falsificeren en pas dan kan je echt goede conclusies erover trekken. Om op een eerder voorbeeld terug te komen, de leeftijd van een man kan je beter achterhalen door te kijken naar zijn identiteitsbewijs, dan door simpele waarneming of gevoel.
Een van je argumenten is ook steeds trouwens dat je het 'zelf' moet ervaren. Ik weet niet of ik het eerder al gevraagd heb, maar hoe bedoel je dit concreet? Ik heb aurafoto's van me laten maken, tarrotleggingen voor me laten doen, 'alternatieve' healing dat volgens mij met reiki te maken had en met energiestromen en chakra's en zo. Ik ben van kinds af aan al geïnteresseerd in dingen als geesten en magie en monsters en dergelijke en heb redelijk wat daarover gelezen en bekeken. Ik heb naar mijn mening redelijk wat interesse getoond in al deze zaken en er open voor gestaan. Wat zou ik nog meer moeten doen dan om het te snappen? En mijn vraag aan jou, hoeveel echt wetenschappelijke onderzoeken heb jij gelezen? Wat weet jij van wetenschapsfilosofie en heb je ooit iets met wetenschap gedaan? Open staan en kennis hebben komt van twee kanten.
ah neeeeeeeeeeeeh!!!!!quote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:32 schreef Waris7 het volgende:
Dit topic off-topict em DOOD!!!
Anekdotisch bewijs is geen bewijs, zelfs niet voor iemand die het ZELF meemaakt. Dan nog moet je het objectief en herhaalbaar laten testen anders kun je met geen mogelijkheid zeker weten of je je niet vergist. Maar zo persoonlijk bedoelde ik het in dit geval niet, ik had het over de 1000en mensen die beweren paranormaal te zijn en die allemaal getest zijn en waaruit bleek dat hun eigen bewering niet klopte.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 13:11 schreef Summers het volgende:
voor mij werkt het wel en ik maak er zelfs gebruik van dus hoezo aantoonbaar niet werken vanaf mij gezien werkt het wel aantoonbaar
Nogmaals, het gaat erom dat zovelen beweren dat ze iets kunnen dat door buitenstaanders meetbaar moet kloppen, maar toch nog nooit zo'n meting succesvol doorstaan hebben. Zeggen dat je het vooral in jezelf moet zoeken is een excuus om die vervelende objectieve onderzoeken door derden te kunnen omzeilen, zonder daar ook maar één redelijk verklaring voor te geven.quote:Maar er word toch gezegt dat je het in jezelf moet zoeken of zoek iemand op die dat voor je op kan roepen zo moeilijk is dat niet , je zou binnen een uur erachter kunnen komen of het uberhaubt bestaat of niet , vandaaruit kan je weer verder .
Natuurlijk weten ik en jij dat niet? Wou jij zeggen dat jij alle goocheltruuks altijd direct snapt als Hans Klok die voor je uitvoert? Wou jij zeggen dat iedereen die zichzelf goed kent onmogelijk door iemand voorgelogen kan worden zonder dat je dat doorhebt?quote:wetenschap heb je daarbij niet nodig, je kent jezelf dus je weet bliksems goed dat als iemand iets zegt of het klopt of niet .
Ik ben van mening dat er genoeg onderzoek is gedaan dat jij en ik of wie dan ook op eigen houtje onmogelijk met dezelfde kwaliteit een goed onderzoek kan doen. Ik heb met genoeg mensen gesproken die beweren paranormaal te zijn, oa op forums. Maar wat moet ik daarmee? Zij beweren dan bv "heel vaak" iets goed te kunnen voorspellen, maar kunnen daar dan in het beste geval een paar voorbeelden uit het verleden van geven die ik onmogelijk kan controleren noch enig bewijs zijn dat het geen toeval was? Mensen met paranormale gaves in de directe omgeving zijn ook zelden bereid kritisch erover ondervraagd te worden, hoe respectvol dat ook gebeurt. Kijk naar de verschillende topics op Fok. Het eindigt altijd met "jij staat er niet voor open" of "ik voel gewoon dat het werkt", er wordt vrijwel NOOIT ook maar één voorbeeld gegeven.quote:JIJ wilt het toch weten ? hoezo is het raar als JIJ dan ook iets moet doen ? Het is in het leven toch al zo dat je zelf dingen moet ervaren of leren om het te weten ?
Waarom zou je idd dingen vertrouwen waar je niet zelf bij was ?
Dus zolang er geen methodes zijn om de onzichtbare olifant in mijn kamer te vinden, is bewijs dat er een onzichtbare olifant kan zijn? Natuurlijk is dat mogelijk, maar zinnig is het pas als iemand minstens dan andere duidelijke aanwijzingen kan presenteren dat er een olifant is. Je verwijt de wetenschap nu dat ze de poten niet kan tellen van een olifant die er helemaal niet is.quote:Het is toch mogelijk dat iets onbekends anders kan werken dan je gewend bent en dat de huidige methode niet voldoet ?
Of het paranormale bestaat kan bediscussieerd worden, maar dat de menselijke zintuigen en inschattingsvermogen kinderlijk makkelijk te foppen zijn daar zijn ontelbare voorbeelden van. Wil je dat er een paar noem?quote:Waarom ? omdat het zo niet werkt , je zintuigen zijn helemaal niet gebrekkig
Het is een keuze of je erin gelooft dat wat je voelt iets buitenzintuigelijks is.quote:je kan ze zelfs uitbreiden maar dat is wel je eigen keuze ,
Voor het dagelijkse leven werken onze zintuigen prima, daar zijn ze evolutionair ook zo voor gevormd. Maar om dingen te beoordelen of het toeval is is de menselijk geest erg bedriegelijk, ook een evolutionair overlevingsmechanisme, opvallende dingen eh.. vallen meer op en worden beter onthouden dan oninteressante dingen. Dat betekent niet dat die oninteressante dingen niet gebeurd zijn en niet meetellen voor de statistiek.quote:volgens mij doen je zintuigen het prima elke dag zonder dat je elke avond jezelf moet controleren of na moet lezen of testen of het wel echt is gebeurd wat je die hele dag hebt meegemaakt . Heb jij gaten elke dag in je beleving ? weet je niet meer wat je om 1 uur deed en om twee uur enz ? heb je twijfels over wat je zag ? nee toch , hoezo gebrekkig ?
Je hebt nog steeds geen één reden gegeven waarom paranormale dingen uitsluitend persoonlijk te ervaren en te bewijzen zijn. Iemand die iets willekeurigs paranormaals kan, kan dat testbaar aantonen, met alle oude saaie meetmethodes. Noem maar iets en ik zal je vertellen hoe het getest zou kunnen worden door iemand anders: telepathie, telekinese, voorspelende dromen, helderziendheid, praten met geesten etc. Allemaal te testen en vaak gedaan.quote:vervelend voor je dat het leven iets anders in petto had dan alleen maar de oude en vertrouwde herhaalde objectieve metingen door apparatuur , stel je toch eens voor dat daarnaast iets anders is dat anders werkt waardoor je het anders MOET bekijken om er te komen . stel je toch eens voor dat er iets bestaat wat je ZELF moet doen en niet uit handen kan geven zodat anderen het voor je doen . Stel je toch eens voor dat er iets is wat je niet na kan lezen om het te weten . he bah zeg ...
Ik zeg helemaal niet hoe het moet werken? Ik baseer me op bv iemand die ZELF zegt de toekomst te kunnen voorspellen. Dan is het die persoon zijn eigen beschrijving hoe het werkt, namelijk dat wat hij voorspelt vaker uitkomt dan met gewoon gokken. Dat is immers de definitie van iets voorspellen.quote:Nu doe je een toekomstvoorspelling door te zeggen van tevoren dat het zou moeten werken en hoe niet en dat het benaderd moet worden zoals jij denkt dat het zou moeten werken .
De rationele manier van benaderen zorgt er juist voor dat je WEL stappen verder komt, door niet-paranormale dingen uit te filteren, zodat je de echt paranormale zaken overhoudt of concludeert dat die niet bestaan. Jouw definitie van geen stap verder komen is dat zolang de uitkomsten van welke test of manier van denken dan ook NIET op jouw gewenste conclusie uitkomt, het geen stap verder is. Dat betekent dan dus dat je van de uitkomst uitgaat terwijl de uitkomst iets is wat pas aan het einde zou moeten komen. Een theorie kan altijd getest worden op basis van de beweringen van de theorie zelf, als de uitkomst dan negatief is dan verwerp je de theorie.quote:Tja maar ondertussen ben je met "jou gelijk" nog geen stap verder maar waarschijnlijk wil je dat ook zo want je kan er elke sec voor kiezen om iets anders te benaderen dan je gewend bent .
Het dringt wel tot me door dat het jouw stelling is dat iemand het alleen zelf kan stellen, ik zeg alleen dat je dan kans op zelfdeceptie hebt. Je hebt nog steeds geen reden gegeven waarom een wetenschapper niet OOK diezelfde tests kan uitvoeren op iemand die paranormaal is. Volgens mij bedoel je nu meer dat als je zelf voelt dat het echt, er dan dan bewijs is voor jezelf. Maar een gevoel is een gevoel dat kan kloppen of niet en geen bewijs.quote:Ja en het wil niet tot je doordringen dat de beweringen van eigen ervaringen wel testbaar zijn maar dat je het zelf moet doen ,
Een theorie bewijzen (aan jezelf of anderen) betekent niet net zolang naar methodes zoeken totdat je er een vindt die de vooraf gewenste uitkomst heeft. Het gaat er wel om WELKE methodes je gebruikt en dat je moet aantonen waarom die andere methodes dan niet werken. Als ik wil bewijzen dat een baksteen blijft drijven in water dan is methode A misschien dat ik hem rechtop in het water loslaat, als dat niet werkt kies ik voor methode B door hem liggend in het water los te laten. Uiteindelijk kom ik misschien op methode Z waarbij ik de steen gewoon vasthoudt. Heb ik dan bewezen dat hij drijft of heb ik dan gewoon een onjuiste methode gekozen?quote:Het gaat wel om eigen keuzes want als methode A niet werkt zeg ik dan moet je methode B doen of C dat werkt wel , dan zeg jij ja maar, methode A MOET werken .
Tja, het bekende "je durft niet openminded te zijn" argument. Ik kan hetzelfde aan jou vragen: wat gebeurt als je het geloof in het paranormale moet loslaten? Wordt je dan gek omdat het leven dan dodelijk saai voor je is?quote:Wat kan er gebeuren als je het loslaat ? verdwijnt jouw methode dan ? ga je smelten ? word je gek in je hoofd omdat je dan geen houvast meer hebt en zelf niet meer weet wat links en rechts is of iets blauw is of geel ?
We benaderen het al 100en jaren op een andere manier, door uberhaupt de moeite te nemen om te testen of sommige paranormale beweringen kloppen. Logische experimenten ontkennen is niet "iets anders benaderen", dat is de realiteit ontkennen.quote:Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met een keer iets op een andere manier te benaderen en al helemaal niet als je het wel graag wilt weten en niet kent of iig zegt het te willen weten . Dat is je EIGEN KEUZE .
We discussieren hier nu al een hele tijd over, maar geeft er nog steeds geen voorbeelden van, waarom niet? Dan kunnen we er concreet over discussieren, wat is voor jou zo overtuigend geweest?quote:ik weet wel dat het bestaat het maakt niet zo heel erg veel uit of jij ervoor kiest om het niet te weten want dat doe je tenslotte helemaal zelf ,
Je trekt mijn opmerking over gebrekkige zintuigen volledig uit z'n verband. Ik zeg niet dat we imbecielen zijn die elke drie stappen neervallen. Ik heb het over het gebrekkige inschattingsvermogen van een mens over of iets gewoon toeval is en dat menselijke gevoelens geen bewijs zijn van wat dan ook.quote:ik hoop voor je dat als je weer iets post dat je genoeg vertrouwen in jezelf hebt en doelgericht op je pc afloopt en niet op de tv en dat je alle letters nog weet te combineren tot een zin die begrijpelijk is voor een ander en dat als je je stoot dat je pijn voelt en au zegt en er niet iets anders van maakt bijv blijdschap omdat je zintuigen zo gebrekkig zijn en je anderen nodig hebt of een apparaat om je het verschil te vertellen .
Ok, hier geef je enigzins een voorbeeld waar ik om vroeg. Maar echt concreet ben je niet, je hebt een geest gezien, hoe zeker weet je dan dat het een geest was? Ik zou niet overtuigd zijn als er niet iets externs bij gebeurt dat het staaft, zoals dat de geest mij iets voorspelt dat de volgende dag gebeurt. Ik zou altijd de mogelijkheid openhouden dat ik hallucineer, omdat dat aantoonbaar minstens bestaat.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:24 schreef Summers het volgende:
met zelf ervaren bedoel ik zelf geesten zien of zelf een helderziende ervaring krijgen enz maar dat is moeilijk en de wetenschap heeft het nu nog steeds niet aangetoond terwijl ik wel weet dat het bestaat dus voldoet die methode blijkbaar niet .
Als ie bijv doorzichtig is zodat ik alles achter hem door hem heen kan zien dan noem ik het een geest en de plek waar ik hem zag voelde ik 3 dagenlang ogen in mijn rug branden van iemand die naar me keek en daarna zag ik hem pas , of een keer zag ik iemand die in verhouding iets groter was dan een mens maar ik zag alleen de bovenkant van zijn lichaam dus alleen een romp armen en hoofd dan noem ik het ook een geest , je kan het zien of voelen of weten of ruiken of horen , zoveel mensen zoveel verschillende manieren om dat waar te nemen , net als schilderen, je kan 5 mensen de opdracht geven een boom te schilderen en je zal 5 interpretaties daarvan krijgen en geen 1 hetzelfde .quote:Op zaterdag 23 februari 2008 01:52 schreef mike_another het volgende:
[..]
Ok, hier geef je enigzins een voorbeeld waar ik om vroeg. Maar echt concreet ben je niet, je hebt een geest gezien, hoe zeker weet je dan dat het een geest was? Ik zou niet overtuigd zijn als er niet iets externs bij gebeurt dat het staaft, zoals dat de geest mij iets voorspelt dat de volgende dag gebeurt. Ik zou altijd de mogelijkheid openhouden dat ik hallucineer, omdat dat aantoonbaar minstens bestaat.
Dat iemand denkt een geest te zien (al is het echt zo) is GEEN bewijs en dus ook niet bewijs dat de methodes van de wetenschap dus falen. Het kan natuurlijk ook nog steeds zo zijn dat je hallucineert. Overigens zegt de wetenschap helemaal niet dat geesten niet bestaan, enkel dat er geen enkel bewijs ooit van gegeven is door iemand, terwijl diegene dan nog niet eens natuurkundig hoeft te verklaren HOE het kan.
Begrijp me niet verkeerd, ik neem onmiddellijk aan dat er mensen zijn die iets zien dat op een geest lijkt en dat zelfs kan zijn. Het gaat mij erom dat ik me dan afvraag hoe je dan zeker weet dat het een geest was? Als de geest niets produceert wat bewijs levert, anders dan dat je het denkt te zien, dus niet bv iets vertelt wat blijkt te kloppen, wat is dan de reden om aan te nemen dat je niet hallucineert?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 16:33 schreef Summers het volgende:
Als ie bijv doorzichtig is zodat ik alles achter hem door hem heen kan zien dan noem ik het een geest en de plek waar ik hem zag voelde ik 3 dagenlang ogen in mijn rug branden van iemand die naar me keek en daarna zag ik hem pas , of een keer zag ik iemand die in verhouding iets groter was dan een mens maar ik zag alleen de bovenkant van zijn lichaam dus alleen een romp armen en hoofd dan noem ik het ook een geest , je kan het zien of voelen of weten of ruiken of horen , zoveel mensen zoveel verschillende manieren om dat waar te nemen , net als schilderen, je kan 5 mensen de opdracht geven een boom te schilderen en je zal 5 interpretaties daarvan krijgen en geen 1 hetzelfde .
heel veel ervaringen heb ik niet alleen meegemaakt plus na jaren leer je het onderschied te maken , natuurlijk kan een keertje een hallucinatie zijn of niet of een hersenspinsel of wat dan ook maar die zullen zich niet fysiek uiten of delen met andere mensen of zich steeds herhalen .
Het gaat erom dat er nog nooit een Rembrandt geweest is op het gebied van het paranormale. Niet één supergetalenteerd persoon die iets kon bewijzen dat niet ook hallucinatie of toeval geweest kan zijn. Dat is dan toch wellicht een aanwijzing dat het niet echt bestaat?quote:En het paranormale blijf ik zien als een menselijke eigenschap .die iedereen heeft en kan ontwikkelen de 1 wat meer dan de ander , iedereen kan schilderen maar we kunnen niet allemaal Rembrand zijn .
Ik kan net zo goed zeggen dat jij misschien verder komt als de wetenschappelijke methodes niet compleet negeert. Alleen is mijn definitie van verder komen dichter bij de waarheid komen, bij jou klinkt het toch een beetje of verder komen altijd betekent dichter bij jouw overtuiging komen ongeacht welke logica je dan moet laten varen.quote:En je komt misschien verder als je de wetenschappelijke methode gewoon loslaat (dus niet constant zeggen ja maar, testen, ja maar, statistiek , ja maar , ja maar ...het werkt zoals het werkt ,
Hoe ben je in staat om te weten wat echt is? Hersens zijn aantoonbaar heel makkelijk te verstoren, met bv drugs of gewoon een aangeboren verstoringen in iemands hersens. Jij hebt de mond vol van waar ik allemaal voor open moet staan, maar sta jij ook open voor de mogelijkheid dat het gewoon verbeelding is?quote:vertrouw eens een keer op jezelf , dat doe je al elke dag , zelfs als je weet dat hersenspinsels en hallucinaties bestaan dan nog ben je elke dag zelfverzekerd dat wat je waarneemt echt is . jij zelf bent in staat om te weten of het echt is of niet , ga daar eens vanuit voor de verandering .
Ik zeg niet dat iets bewijsbaar MOET zijn, enkel dat als iemand iets meemaakt wat alles wat we weten tegenspreekt het verstandig is om het dan maar 'ns objectief te testen. Als ik wel 'ns geesten zou zien, dan zou ik het mijn levenstaak maken om zo uitgebreid mogelijk te onderzoeken of het echt zo is of dat er iets mis met me is? Wat is er mis met dan onderzoeken? Jij vind het niet interessant om dat dan zo goed mogelijk uit te zoeken, met daarbij een openmind ook naar de mogelijkheid dat het NIET echt is?quote:IIk kan me niet herinneren dat ik afgesproken heb met iemand dat al mijn ervaringen als mens objectief bewijsbaar MOETEN zijn omdat het anders niet bestaat , jij wel ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |