abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56392069
Topic #9549798, maar.. Nu gaat Siegfried een PC samenstellen

En wat wil je ermee doen?

Nou, ik doe een hoop. Maar mijn belangrijkste werkzaamheden bestaan uit:
  • (Web)developpen (Netbeans, Eclipse, Dreamweaver, Flash)
  • Beeld- en filmbewerking (Photoshop, Illustrator Premiere)
  • Office dingen (Word, Excel, ..)
  • Multimedia (afspelen muziek & film)

Ik ben geen gamer, maar een spelletje op zijn tijd vind ik wel leuk. Ook wil ik in de toekomst wel eens met wat 3D-programma's gaan stoeien. Maar voor gamen en 3D hoeft de PC niet geoptimaliseerd te worden.

De beoogde onderdelen:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    ----------------------------------------------------------------------------
    Twijfels
    Processor: Intel Core 2 Duo E6850                                ¤ 218,00 
    Processor: Intel Core 2 Quad Q6600                               ¤ 215,00

Videokaart: Asus GeForce 8600 GT                                 ¤ 103,44
    Videokaart: ATi FireGL V7600                                     ¤ 800,00

Harde schijf: (2x) Hitachi Deskstar T7K500, 500GB                ¤  94,00 
    Harde schijf: (2x) Samsung SpinPoint T166, 500GB                 ¤  82,42

Monitor: Samsung Syncmaster 226BW                                ¤ 260,00 

'Vaste' onderdelen
    Moederbord: Asus P5K-E/WiFi-AP                                   ¤ 123,50 
    Cpu-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro                        ¤  15,79 
    Geheugen: (2x) Kingston KVR667D2N5/2G                            ¤  35,45
    Dvd-brander: Samsung SH-203N (20x)                               ¤  24,95
    Diskettestation: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)          ¤   5,95 
    Behuizing: Antec LifeStyle Sonata III                            ¤  98,70

Deze huidige onderdelen heb ik grotendeels gebaseerd op de T.net Best Buy Guides van november en januari. Maar ik heb hier nog wel enkele twijfels bij.

Budget
    Ergens tussen de 1000-1500 euro ongeveer..

De vragen

Processor:
    Op T.net wordt bij het 3D-systeem gekozen voor een quadcore-processor, en bij de photoshop-variant voor een dualcore omdat photoshop weinig baat zou hebben bij quadcore. Nu is mijn vraag wat voor mij interessanter is: quad of duo?

Videokaart:
    Het T.net systeem van november is bedoeld voor hardcore 3D-modelling, en die van januari voor Photoshoppen. Het grootste verschil zit hem in de videokaart, met een verschil van bijna 700 euro.
    Die ATi FireGL V7600 van 800 euro lijkt me behoorlijke overkill voor mij, maar de Asus GeForce 8600 GT is wellicht weer te mager. Het belangrijkste vind ik, dat ik in de toekomst een tweede scherm kan aansluiten. En daarbij (indien mogelijk) ook mijn TV nog als scherm kan gebruiken. Wat adviseren jullie mij (gezien mijn gebruikersprofiel)? Zijn er andere leuke videokaartjes geschikt voor mijn gebruik?

Harde schijf:
    In november wordt gekozen voor de Hitachi schijven, omdat de Samsungs niet altijd vlekkeloos zouden werken met het Asus moederbord. Terwijl er in januari weer voor de Samsung schijven gekozen wordt, in combinatie met datzelfde Asus moederbord. De bedoeling is om hier een 2-tal van te nemen. Daarbij zit ik erover de denken om een kleine, snellere schijf (raptor) erbij te nemen als bootschijf. Hoe denken jullie over deze schijven? Wat zijn jullie ervaringen?

Monitor:
    Ik wil graag een 22" monitor erbij kopen, en kwam de Samsung Syncmaster 226BW tegen, maar andere suggesties zijn meer dan welkom!

Overige:
    Geef vooral suggesties op de andere gekozen onderdelen. Raad je een ander moederbord aan, of ander geheugen? Let me know

Hopelijk denken jullie met me mee

[ Bericht 1% gewijzigd door Siegfried op 29-01-2008 19:07:07 ]
  • pi_56392757
    Ik heb de 226BW ook, en bevalt geweldig. Zeker het menu om de "felheid" van het beeld in te stellen
    En voor Photoshop en Premiere is 22" zeker handig
    Of je dual- of quadcore moet nemen kan ik zo niet zeggen, maar ik ben voor quad gegaan. Maar nu is m'n harde schijf volgens mij de vertragende factor
    pi_56392824
    Ok, dank je!

Wat voor harde schijf gebruik je dan, dat ie vertragend werkt? 7200 RPM?
    pi_56392925
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 19:19 schreef Siegfried het volgende:
    Wat voor harde schijf gebruik je dan, dat ie vertragend werkt? 7200 RPM?
    Samsung Spinpoint 500GB
    Merk het dan vooral bij het Exporteren vanuit Premiere, maar het kan ook aan Vista liggen

De Sonata III heb ik ook trouwens, mooi kastje
    pi_56392998
    Er komen nieuwe Duos en Quads aan Op dit moment is de beschikbaarheid ietwat problematisch maar in een week of twee zijn ze er volop

Spinpoints werk ik niet mee, 1x gekocht maar die was in drie dagen dood. Natuurlijk is dat domme pech en kan dat bij elke schijf gebeuren maar ik ben weer terug gevlucht naar Maxtor
    Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
    [b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
    Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
    pi_56394653
    Alright! Ik ga sowieso nog niet gelijk morgen de onderdelen bestellen, dus ik wacht gewoon rustig die nieuwe quad's en duo's af

Maar waar zou ik het meeste baat bij hebben? Quad of duo?
    pi_56396556
    Hoe goed ben je in PC onderdelen vervangen? Als je zelf je hand niet omdraait voor het vervangen van een CPU dan zou ik met een Duo beginnen en over een jaartje een Quad prikken. Naar mijn idee zitten we een beetje op het randje. Quad is voor sommige dingen wel handig maar veel programma's zijn er nog niet voor geoptimaliseerd. Je kunt in de CPU Charts op Tomshardware.com een beetje zien wat ik bedoel; op sommige punten is de Quad heeel veel sneller maar op andere punten weer niet.

Als je met deze config een jaar of 4 wilt doen zonder je kast open te doen dan zou ik een Quad halen.
    pi_56396715
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 20:39 schreef Siegfried het volgende:
    Alright! Ik ga sowieso nog niet gelijk morgen de onderdelen bestellen, dus ik wacht gewoon rustig die nieuwe quad's en duo's af

Maar waar zou ik het meeste baat bij hebben? Quad of duo?
    Je gaat zo te zien doen aan beeldbewerking. Hierbij heb je zeker meer baat bij een Quadcore gezien het feit dat beeldbewerkingssoftware altijd een groot deel van je processor in gebruik nemen. Met een Quadcore heb je genoeg cores om meerdere handelingen zo soepel mogelijk te kunnen verrichten. Ook toekomstgericht heb je meer baat bij een Quadcore. Tip: Even wachten tot de QX9450 (4 x 3,0 Ghz) uitkomt. De Q6600 is namelijk nog niet echt een optimale quadcore processor.

Verder 2 vragen:
    - Waarom neem je 2 harde schijven van verschillende merken? Misschien zou je de Seagate Barracuda harde schijven moeten checken. Heb ze in twee systemen gehad, nooit problemen mee gehad. Erg betrouwbaar.
    - Je twijfelt tussen een een mid-range kaart van 103 euro en een andere (voor mij onbekende) kaart van 800 euro? ( )
    Tenzij je van plan bent om zware spellen als Crysis te gaan spelen, zit je goed met een 8600GT. Als je iets meer geduld hebt zou je misschien kunnen wachten tot de release van de nVidia 9-series videokaart(en). De 8-series zullen dan goedkoper worden. Tot die tijd zal de QX9450 ook al gereleased zijn.

Verder zijn de scherm en de ''vaste onderdelen" tiptop in orde. Niet vergeten nog een voeding erbij te doen. Check hierbij even de Antecs.
    "For his own good, tell Bruce Lee and the Karate Kids that none of us are carrying automatic weapons, cuz here in this country, it don't add inches to ur dick. You get a life sentence for it.."
    pi_56396811
    Nou, ik ben vrij handig in het in elkaar zetten van een PC. Alleen het plaatsen/vervangen van net dat ene onderdeel, de cpu, heb ik nog nooit zelf gedaan.

Maar zoals je ziet in mijn lijstje schelen de Quad en de Duo 3 euro.. Dus als ik met die quad mijn bak 4 jaar laat meegaan, dan koop ik die natuurlijk Of is die quad veel trager?

Ik ga zo even die charts bekijken
    pi_56396927
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 21:57 schreef attieboy het volgende:

[..]

Je gaat zo te zien doen aan beeldbewerking. Hierbij heb je zeker meer baat bij een Quadcore gezien het feit dat beeldbewerkingssoftware altijd een groot deel van je processor in gebruik nemen. Met een Quadcore heb je genoeg cores om meerdere handelingen zo soepel mogelijk te kunnen verrichten. Ook toekomstgericht heb je meer baat bij een Quadcore. Tip: Even wachten tot de QX9450 (4 x 3,0 Ghz) uitkomt. De Q6600 is namelijk nog niet echt een optimale quadcore processor.
    Ok thanks!
    quote:
    Verder 2 vragen:
    - Waarom neem je 2 harde schijven van verschillende merken? Misschien zou je de Seagate Barracuda harde schijven moeten checken. Heb ze in twee systemen gehad, nooit problemen mee gehad. Erg betrouwbaar.
    Ow, maar dat doe ik niet hoor. Zoals je in de vragen in mijn OP kunt lezen twijfel ik tussen die 2 schrijven. En van de gekozen schijf wil ik er 2 hebben. Of je moet bedoelen dat ik er een raptor bij wil plaatsen? Die seagate heb ik inderdaad ook al vaker voorbij zien komen. Die ga ik ook nog even bekijken
    quote:
    - Je twijfelt tussen een een mid-range kaart van 103 euro en een andere (voor mij onbekende) kaart van 800 euro? ( )
    Tenzij je van plan bent om zware spellen als Crysis te gaan spelen, zit je goed met een 8600GT. Als je iets meer geduld hebt zou je misschien kunnen wachten tot de release van de nVidia 9-series videokaart(en). De 8-series zullen dan goedkoper worden. Tot die tijd zal de QX9450 ook al gereleased zijn.
    Haha, naja zoals ik al schreef is die kaart van 800 euro naar mijn mening behoorlijke overkill. Deze komt echter uit de T.net best buy guide voor 3D bewerking. Het enige waar ik mijn twijfels bij heb, is of die kaart van 103 euro toereikend is. Ik zou best wat meer geld willen uittrekken voor een videokaart, als de performance dan aanmerkelijk beter is, bij het gebruik van de genoemde programma's.
    quote:
    Verder zijn de scherm en de ''vaste onderdelen" tiptop in orde.
    pi_56397152
    Trouwens, over de QX9450 lees ik prijzen van >800 euro.. Dat is een stuk duurder dan de processors die ik nu in mijn lijstje heb staan
    pi_56398796
    Als je niet weet of je een videokaart van 800,- nodig hebt dan heb je die niet nodig. Pas als je precies kunt benoemen waarom je die kaart nodig hebt, dan heb je de kaart nodig

De 8600GT is een mooie keuze. Andere keuzes zijn 150,- voor een HD3850 of 180/200,- voor een 8800GT. De 8800GT lijkt me moeilijk te rechtvaardigen voor jouw doeleinden, de HD3850 doet DX10.1, wellicht handig al zou je de precieze verschillen even na moeten lezen.

800,- voor de qx9450 is lulkoek. Op dit moment kun je m voor 290,- bij Azerty in de pre-order krijgen maar ik heb de prijzen met de nieuwe e8xxx serie al zoveel zien verspringen op Azerty dat het een beetje onzinnig is om hier nu uitspraken over te doen, behalve dan dat het echt geen 800,- gaat worden.

De charts kun je hier vinden: http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html
    Klik er eens doorheen zou ik zeggen De CPU vervangen is overigens helemaal zo moeilijk niet, heel eventjes jezelf inlezen over het aanbrengen van koelpasta (zo dun mogelijk terwijl het hele oppervlak is bedekt) et voila. De boxed coolers die bij de CPU worden geleverd hebben vaak/altijd al een laagje koelpasta dus dan is het klikken en gaan
    pi_56398935
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:09 schreef FJD het volgende:
    Als je niet weet of je een videokaart van 800,- nodig hebt dan heb je die niet nodig. Pas als je precies kunt benoemen waarom je die kaart nodig hebt, dan heb je de kaart nodig
    Haha, dat snap ik. Daarom overweeg ik die ook niet echt. Maar ik vraag me dus wel hardop af of die andere kaart toereikend is.
    quote:
    De 8600GT is een mooie keuze. Andere keuzes zijn 150,- voor een HD3850 of 180/200,- voor een 8800GT. De 8800GT lijkt me moeilijk te rechtvaardigen voor jouw doeleinden, de HD3850 doet DX10.1, wellicht handig al zou je de precieze verschillen even na moeten lezen.
    Ik ga in ieder geval die andere kaarten die je noemt even bestuderen
    quote:
    800,- voor de qx9450 is lulkoek. Op dit moment kun je m voor 290,- bij Azerty in de pre-order krijgen maar ik heb de prijzen met de nieuwe e8xxx serie al zoveel zien verspringen op Azerty dat het een beetje onzinnig is om hier nu uitspraken over te doen, behalve dan dat het echt geen 800,- gaat worden.
    Ow, dan heb ik echt scheef zitten kijken
    Maar goed, dat is er 1 om in de gaten te houden dan. Enig idee wanneer we die kunnen verwachten?
    quote:
    De charts kun je hier vinden: http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html
    Klik er eens doorheen zou ik zeggen De CPU vervangen is overigens helemaal zo moeilijk niet, heel eventjes jezelf inlezen over het aanbrengen van koelpasta (zo dun mogelijk terwijl het hele oppervlak is bedekt) et voila. De boxed coolers die bij de CPU worden geleverd hebben vaak/altijd al een laagje koelpasta dus dan is het klikken en gaan
    Neuh, daar maak ik me ook niet zo druk om. Al zou ik er de eerste keer wel graag iemand bij hebben die het al eens gedaan heeft. Maar dat komt goed
    pi_56399047
    Heb je trouwens een linkje naar die CPU bij azerty? Ik vond alleen deze, maar deze is 2.66 GHz.
    pi_56399919
    kijk eens op GoT bij de best buy guide.
    pi_56400094
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:54 schreef Sputnik het volgende:
    Lees de OP
    pi_56400195
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:54 schreef Sputnik het volgende:
    pi_56400738
    k, meer uitleg dan, lees niet alleen de bbg maar ook de comments daarop. Daar zul je meer info vinden dan hier.

en wees vooral niet bang om daar op het forum je vragen te stellen, zo eng zijn ze niet

kleine toelichting op mijn eerdere korte antwoord, ik ga ervanuit dat mensen die de bbg raadplegen ook de comments erop doornemen en indien nodig vragen stellen daaro.
    pi_56401399
    Sputnik, volgens mij moet jij echt ergens een cursus lezen gaan volgen. Eerst al met mijn OP (ok ok, hij is lang, maar dan nog), en nu over T.net. Er staat duidelijk in hun FAQ dat ze geen vragen willen over het samenstellen van een systeem.

De reacties en discussies op de BBG zijn wel interessant, maar niet volledig op mij van toepassing.

Dus ik hoop op de hulp van FOK!kers die op de hoogte zijn
    pi_56401518
    Op GoT lijkt men trouwens toch eerder voor een Quad-core te gaan, terwijl in de meeste statistieken de dual-core hem verslaat.
    pi_56402125
    Quad is meer toekomstgericht en zoals gezegd, als een programma de cores gebruikt dan vliegt ie vooruit. Premiere 2.0 maakt er wel gebruik van en is al snel 50% sneller dan de de Duo, maar Photoshop CS3 maakt er weer geen gebruik van en dat is te zien en Pinnacle Studio is er wel een verschil maar is dat klein. Kortom, voor beide CPUs valt een case te maken

De qx9450 is mijn fout, dat moet de q9450 zijn. Denk niet dat er een xtreme versie komt van de 9450, eerder van de hogere modellen.
    pi_56417381
    Mja.. Maar CS3 is pas net uit.. Dus pas over minimaal een jaar of 2 kunnen we pas een versie verwachten die quad ondersteund?

Maar komt die q9450 dan nog in een 3,0 versie, of was ook dat een vergissing?
    pi_56583408
    Kan iemand me trouwens iets vertellen over (noemenswaardige) verschillen tussen de Samsung Syncmaster 226BW, en de Samsung Syncmaster 2232BW?
    pi_56831437
    Als je echt Photoshopt, dan is een 226BW niet aan te raden, dan moet je nl een monitor hebben met een TN-panel.
    I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
    pi_56831594
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 09:46 schreef Artbij het volgende:
    Als je echt Photoshopt, dan is een 226BW niet aan te raden, dan moet je nl een monitor hebben met een TN-panel.
    226BW is een TN paneel. Je bedoelt dat hij geen TN paneel moet kopen.
    Existing in dimensions of addictive obsession
    Your script will run short of ideas
    The story will soon end itself
    People to trust come short in number
    pi_56831968
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 09:56 schreef Feitosa het volgende:

[..]

226BW is een TN paneel. Je bedoelt dat hij geen TN paneel moet kopen.
    Je hebt gelijk, hij moet een PVA panel hebben.

Zie hier uitleg.
    I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
    pi_56833159
    ik zag iemand de Radeon HD3850 benoemen. Afgelopen december heb ik een nieuwe pc gekocht (wegens een crash van mijn P4P800 moederbord helaas)
    Na goede verhalen over de 3850 die maar erin laten zetten ipv de veel duurdere Geforce 8800. Ik ben zeer, zeer content over deze kaart. Zelf ben ik een gamer en Call of Duty 4, alles vol open, soepel!
    pi_56834860
    Praktisch al het kuddevolk koopt een Nvidia, terwijl de 3850 en 3870 superkaartjes zijn.
    pi_56836048

Empc.nl, goede ervaring mee maar kan wel lang duren.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 15:11:29 #30
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_56837785
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 12:56 schreef Feitosa het volgende:
    Praktisch al het kuddevolk koopt een Nvidia, terwijl de 3850 en 3870 superkaartjes zijn.
    Tuurlijk. Maar je kunt tegelijkertijd niet ontkennen dat een 8800GT gewoon nog net even beter presteert.
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    (te kort? neem een abonnement)
    pi_56840825
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 15:11 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Tuurlijk. Maar je kunt tegelijkertijd niet ontkennen dat een 8800GT gewoon nog net even beter presteert.
    Na und??......daar betaal je dan toch voor!!! ongelooflijk.....

Als ik een Honda s2000 en een Ferrari vergelijk, ga je dan ook zeveren dat de ferrari het snelste is? DUH

Ik heb het enkel over dat half Nederland aan de Quadcores en aan de 8800GT gaat omdat de buurman het ook heeft, want dan zal het wel goed zijn.

En dat die boerenlul 20% van de capaciteit van z,n pc gebruikt , daar praten ze niet over.
    pi_56841198
    Hm, thanks!

De Samsung SyncMaster 215TW is wel een mooi schermpje, maar wel prijzig..
    Die keuze laat ik even afhangen van de definitieve keuzes over de rest
      dinsdag 19 februari 2008 @ 18:36:16 #33
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_56841670
    paar maanden terug stond een HD-test in de pc-active, Hitachi was de snelste, maar niet de stilste. Samsung was stiller maar langzamer. Tis maar net wat je wil. Ik heb in ieder geval de Hitachi gekocht n.a.v. die test en hij bevalt me uitstekend.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 21:33:37 #34
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_56846331
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 17:55 schreef Feitosa het volgende:

[..]

Na und??......daar betaal je dan toch voor!!! ongelooflijk.....

Als ik een Honda s2000 en een Ferrari vergelijk, ga je dan ook zeveren dat de ferrari het snelste is? DUH
    Nee, loze. Punt is dat een 8800GT met een beetje zoeken maar een tientje bovenop een 3870 hoeft te kosten, terwijl de extra prestaties over die verhouding heen gaan. Net wat meer bang for your buck, dus, maar alleen belangrijk als je die kracht ook wilt gebruiken, anders is het inderdaad belachelijk om er een te nemen.

Dat maakt de 3870 verder nog altijd een prima kaart voor z'n prijs, maar tegen de ratio van een 8800GT kan gewoon niks op. En over de Quad-hype ga ik het niet eens hebben, daar heb je gelijk in.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kriegel op 19-02-2008 21:43:56 ]
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_56846769
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 12:56 schreef Feitosa het volgende:
    CoD is nou ook niet echt een spel dat alles vraagt van je kaart. Ik draai het soepel @ 1600x1200 met alles op medium op een 7600GT

Neemt niet weg dat de Radeons leuke kaartjes zijn Als je ze vergelijkt met de 8800GTs zie ik het als kaarten die iets minder presteren voor iets minder geld. Het is dus een eenvoudige afweging die je kunt maken Een miskoop zul je iig niet doen.
    pi_57156196
    De Samsung Syncmaster 226BW is vast besteld, betaald en onderweg
    pi_57157219
    hopelijk bevalt hij, ik heb hem ook besteld en kan hem hopelijk deze week nog ophalen
    pi_57157522
    Ik hoop het ook
    pi_57178305
    Hij is binnen

Pracht schermpje hoor
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:06:04 #40
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_57178326
    Zo, dat is snel.
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_57178365
    Hm.. 1 dooie/luie pixel rechtsboven in het scherm..

Zou ik em ervoor terugsturen?
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:16:12 #42
    166390 shifto
    Kirby Shizzle
    pi_57178499
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 18:47 schreef Siegfried het volgende:
    Processor:
    Op T.net wordt bij het 3D-systeem gekozen voor een quadcore-processor, en bij de photoshop-variant voor een dualcore omdat photoshop weinig baat zou hebben bij quadcore. Nu is mijn vraag wat voor mij interessanter is: quad of duo?
    Het is voor jouw persoonlijk denk ik handiger om voor een quadcore the gaan. Dit zal zowiezo helpen bij het vele multitasken. ook zie ik dat je Devved, Eclipse (en eigenlijk alle Java) draaien beter op meer cores, daar is het voor geoptimaliseerd. en het kan nooit kwaad om future-proof te zijn
    quote:
    Videokaart:
    Het T.net systeem van november is bedoeld voor hardcore 3D-modelling, en die van januari voor Photoshoppen. Het grootste verschil zit hem in de videokaart, met een verschil van bijna 700 euro.
    Die ATi FireGL V7600 van 800 euro lijkt me behoorlijke overkill voor mij, maar de Asus GeForce 8600 GT is wellicht weer te mager. Het belangrijkste vind ik, dat ik in de toekomst een tweede scherm kan aansluiten. En daarbij (indien mogelijk) ook mijn TV nog als scherm kan gebruiken. Wat adviseren jullie mij (gezien mijn gebruikersprofiel)? Zijn er andere leuke videokaartjes geschikt voor mijn gebruik?
    Die ati FireGL kun je achterwegen laten, dat is voor de die-hard 3d modellers en 3d animaters. IIk zou voor een Ati kaart gaan in de 3xxx series. Kijk wat binnen je budget valt en het zal geen miskoop zijn! (Niet vergeten kinderen, ati roeleert de low en mid-end markt.
    quote:
    Harde schijf:
    In november wordt gekozen voor de Hitachi schijven, omdat de Samsungs niet altijd vlekkeloos zouden werken met het Asus moederbord. Terwijl er in januari weer voor de Samsung schijven gekozen wordt, in combinatie met datzelfde Asus moederbord. De bedoeling is om hier een 2-tal van te nemen. Daarbij zit ik erover de denken om een kleine, snellere schijf (raptor) erbij te nemen als bootschijf. Hoe denken jullie over deze schijven? Wat zijn jullie ervaringen?
    Als je al voor 2 groote schijven gaat moet je kijken of een raid opstelling niet iets voor jouw is, dit zal effectief nog sneller zijn als een raptor of cheetah schijf.
    quote:
    Monitor:
    Ik wil graag een 22" monitor erbij kopen, en kwam de Samsung Syncmaster 226BW tegen, maar andere suggesties zijn meer dan welkom!
    Kan nooit kwaad
    Thinking about thinking of you.
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:19:57 #43
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_57178568
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:08 schreef Siegfried het volgende:

TERUGSTUREN!
    pi_57178580
    Dank!

Raid ben ik inderdaad aan het overwegen. In een opstelling van 1x500GB los en 2x500GB in RAID (als extra backup).

Maar goed, een dooie pixel in m'n scherm ;'(
    Wat zouden jullie doen, terugsturen of niet?
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:21:25 #45
    136730 PiRANiA
    pi_57178603
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:08 schreef Siegfried het volgende:

Wet kopen op afstand:
    quote:
    Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. Het product moet wel onbeschadigd zijn, in de originele verpakking (onbeschadigd) en compleet met toebehoren en accessoires (onbeschadigd) worden geretourneerd.
    pi_57178617
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:19 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

TERUGSTUREN!
    Mja, ik neig er ook naar.. Maar toch.. Hij zit op een niet zo opvallende plek, en er bestaat de kans dat een volgend scherm er weer 1 heeft.
    pi_57178649
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:21 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Wet kopen op afstand:
    [..]
    Daarvan ben ik op de hoogte, daarom stel ik ook de vraag; zou ik em terugsturen of niet
    Ik twijfel een beetje..
    pi_57178705
    imo is een quadcore overkill these days.
    ik doe vrij veel met mn bak (muziek wat vrij veel trekt, photoshop, illustrator etc)
    hele dikke pleur ram erin gooien heb je veel meer aan.

edit : als je écht een stille kast wil :

Antec P180B

heb em zelf ook, en ben uitermate tevreden erover, echt heel veel stiller ga je het niet krijgen (ook in combinatie met stille onderdelen natuurlijk)
    <a href="http://soundcloud.com/kaos001" target="_blank" rel="nofollow">Soundcloud</a>
    pi_57178843
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:26 schreef kaos- het volgende:
    ik doe vrij veel met mn bak (muziek wat vrij veel trekt, photoshop, illustrator etc)

Antec P180B

[ afbeelding ]

heb em zelf ook, en ben uitermate tevreden erover, echt heel veel stiller ga je het niet krijgen (ook in combinatie met stille onderdelen natuurlijk)
    Het kan wel overkill zijn, maar het kost nagenoeg evenveel
    Ik gooi er sowieso 4gb ram in, meer kan een 32bit processor uberhaubt niet aan, dus heeft ook geen zin.
    pi_57179740
    pardon, een quad die evenveel kost als een duo ?
    link ?

en idd 4gb ram is met videobewerking wel lekker.
    draai hier 2gb op een core2duo E6600 (al half jaar oud ongeveer) en ben zwaar tevreden, dus 4gb zal helemaal lekker draaien.

edit: dooie pixel issues altijd terugsturen, ook al twijfel je, je gaat je eraan irriteren, en niet zo'n beetje ook.

[ Bericht 29% gewijzigd door kaos- op 05-03-2008 19:22:08 ]
    <a href="http://soundcloud.com/kaos001" target="_blank" rel="nofollow">Soundcloud</a>
    pi_57179824
    Zie de OP.

Natuurlijk draaien ze niet op dezelfde snelheid, maar toch. Het gaat om een dual 3GHz en een quad 2,4GHz.
    pi_57183468
    Dan zou ik een dual nemen.
    Er zijn nog genoeg programma's (lees 99% van de gevallen) die gewoon pure rekenkracht nodig hebben van een single processor. Tenzij je zeg maar 4 programma's open hebt staan die alle 4 veel cpu trekken. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk
    pi_57184945
    Nou, ik ben wel een extreme multi-tasker En het lijkt me dat alle nieuwe programma's die eraan gaan komen toch wel compatible gaan zijn met quad-cores? Voor de toekomst lijkt me daarom een Quad-core een de beste keuze, maar ik kan het natuurlijk mishebben
      donderdag 6 maart 2008 @ 08:39:46 #54
    136730 PiRANiA
    pi_57190530
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 22:18 schreef Siegfried het volgende:
    Nou, ik ben wel een extreme multi-tasker En het lijkt me dat alle nieuwe programma's die eraan gaan komen toch wel compatible gaan zijn met quad-cores? Voor de toekomst lijkt me daarom een Quad-core een de beste keuze, maar ik kan het natuurlijk mishebben
    Vanwege dat het in de toekomst beter is, heb ik ook quadcore genomen. Bevalt goed!
      donderdag 6 maart 2008 @ 14:38:17 #55
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_57197230
    Al die Quad-fetishisten met hun 'oog op de toekomst' verhaal. Jongens, snappen jullie nou echt niet dat tegen de tijd dat je merkbaar iets aan vier cores gaat hebben jullie Q6600 geen zak meer voorstelt?
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_57197980
    quote:
    Op donderdag 6 maart 2008 14:38 schreef Kriegel het volgende:
    Al die Quad-fetishisten met hun 'oog op de toekomst' verhaal. Jongens, snappen jullie nou echt niet dat tegen de tijd dat je merkbaar iets aan vier cores gaat hebben jullie Q6600 geen zak meer voorstelt?
    Ik zeg nog nergens dat het ook echt een Q6600 gaat worden, ik overweeg ook nog een zwaardere Quad.
    Maar je hebt wel een punt.. Ik ga de benchmarks er nog eens op naslaan.
    pi_57198239
    Mijn idee precies hoor.
    Ook al ben je aan het multi-tasken, die 4 progs trekken nevernooit de full load van je cpu.
    Ik noem een simpel voorbeeld : Als ik een mp3 wil encoden gaat hij nooit die 4 cores gebruiken, gewoon puur om het feit dat het een single thread is. Dan heb je dus veel meer aan pure rekenkracht.

Het enige moment dat jij écht iets gaat merken van je quad is als je spullen gaat lopen renderen (premiere, 3d applicaties , etc), en zeg nou zelf, wanneer doe je dat? Alleen op het eind.
    In de tussentijd ben je telkens bezig met single threads.
    Just my 2 cents
    pi_57198933
    Hum.. Jullie hebben me wel weer serieus aan het twijfelen gebracht
    pi_57199158
    quote:
    Op donderdag 6 maart 2008 15:25 schreef kaos- het volgende:
    Mijn idee precies hoor.
    Het enige moment dat jij écht iets gaat merken van je quad is als je spullen gaat lopen renderen (premiere, 3d applicaties , etc), en zeg nou zelf, wanneer doe je dat?
    Ik heb een paar weken geleden een quad gekocht voor Premiere, maar nu hoorde ik pas dat die nog geen 4 cores ondersteund
    Heb er nu spijt van dat ik geen dualcore genomen heb
      donderdag 6 maart 2008 @ 16:17:01 #60
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_57199474
    quote:
    Op donderdag 6 maart 2008 15:53 schreef Siegfried het volgende:
    Hum.. Jullie hebben me wel weer serieus aan het twijfelen gebracht
    Geloof me maar, neem gewoon een E6850, die is razendsnel doch betaalbaar, zuinig en je hebt er op het moment bij 99 van de 100 applicaties veel meer aan.
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_57200220
    Nou, ik heb em eens vergeleken met een Q9450, en die verslaat de E6850 toch op de meeste vlakken.

Maar ik ben er nog niet uit of dat de extra investering waard is..

[ Bericht 28% gewijzigd door Siegfried op 06-03-2008 17:07:59 ]
    pi_57209706
    Ik denk inderdaad dat ik toch voor een dual-core ga. Dan stap ik over een (paar) jaar wel weer over op een quad-core.

Nog aanraders voor wat betreft prijs/kwaliteit verhouding?
      donderdag 6 maart 2008 @ 23:46:11 #63
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_57211115
    E6850 of anders E6750 (die heb ik zelf ).
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_57213497
    Het wordt een E8400

Nu nog even een keuze maken over de videokaart en moederbord.
    pi_57214393
    Ik wacht ook op een e8400 ja Beschikbaarheid is nog wat lastig nu maar dat komt in het 2e kwartaal (vanaf volgende maand) weer goed
    pi_57214409
    Met goede koeling is elke Intel Core processor goed te clocken op 3.0 Ghz.
    Een Q6600 is daarom nog steeds meeste waar voor 't geld.
    pi_57214426
    En wil je goedkope dualcore dan neem je E2160 of E4300 die hebben wat minder cache maar dat maakt slechts 5- 10% uit en die clocken hendig tot ruim 3.0 Ghz.
      vrijdag 7 maart 2008 @ 08:14:33 #68
    85129 dikkedorus
    connaisseur van de wansmaak
    pi_57214799
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:26 schreef kaos- het volgende:

Antec P180B

[ afbeelding ]

Ik heb deze ook. Ik vind het zelf achteraf een kutkast qua layout. Bij mij liggen de HD bays er nu naast omdat het gewoon niet past icm een grotere graka.
    Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
      vrijdag 7 maart 2008 @ 10:05:17 #69
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_57216253
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 02:26 schreef Siegfried het volgende:
    Het wordt een E8400
    Wrrrr, die bedoelde ik i.p.v. 6850, wtf is wrong with me?
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_57218124
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 07:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
    En wil je goedkope dualcore dan neem je E2160 of E4300 die hebben wat minder cache maar dat maakt slechts 5- 10% uit en die clocken hendig tot ruim 3.0 Ghz.
    Overclocken ga ik niet aan beginnen
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 10:05 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Wrrrr, die bedoelde ik i.p.v. 6850, wtf is wrong with me?
      vrijdag 7 maart 2008 @ 11:51:18 #71
    65252 Bart
    pi_57218405
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 11:39 schreef Siegfried het volgende:

[..]

Overclocken ga ik niet aan beginnen
    Dat dacht ik ook toen ik mijn E6600 kocht, tot ik zag hoe makkelijk het ging, en hoe goed mijn cpu-fan die cpu kan coolen. En nu baal ik dat ik een moederbord heb waar ik amper mee kan overklokken.
    pi_57218428
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 11:51 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook toen ik mijn E6600 kocht, tot ik zag hoe makkelijk het ging, en hoe goed mijn cpu-fan die cpu kan coolen. En nu baal ik dat ik een moederbord heb waar ik amper mee kan overklokken.
    Ja, maar het gaat ook ten koste van je garantie, en daar ga ik niet mee kutten
      vrijdag 7 maart 2008 @ 12:13:50 #73
    65252 Bart
    pi_57218877
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 11:52 schreef Siegfried het volgende:

[..]

Ja, maar het gaat ook ten koste van je garantie, en daar ga ik niet mee kutten
    Alsof ze in de winkel kunnen zien dat jij hem overgeklokt hebt gehad. Als je je cpu bij een winkel koopt, en hij gaat stuk en je stuurt hem op of levert hem in, dan krijg je gewoon een nieuwe.
    pi_57218961
    Zal best, maar zoals gezegd ga ik er niet aan beginnen
    Vind het risico toch te groot.
    pi_57218998
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 12:18 schreef Siegfried het volgende:
    Zal best, maar zoals gezegd ga ik er niet aan beginnen
    Vind het risico toch te groot.
    Intel is blij met je.
    pi_57219849
    quote:
    Op vrijdag 7 maart 2008 12:20 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Intel is blij met je.
    En ik met intel

En nou opbokken met overclock-reacties
    Wellicht doe ik het ooit nog eens, maar sowieso niet in eerste instantie.
    pi_57236237
    Ik kan 't niet laten, je koopt een E2160 van 60 euro, met goed moederbord P965 clock je die zo naar 3.0 Ghz.
    pi_57241125
    Nogmaals; dat zal best, maar ik ga het (in eerste instantie) niet doen
    pi_57364590
    Zo, een aantal keuzes zijn alweer gemaakt.
    De monitor is binnen, er komt een E8400 en een Asus P5K Premium Wifi-AP Edition.

De moeilijkste keuze is nu de videokaart.. Er zijn zoveel verschillende merken en soorten..
      vrijdag 14 maart 2008 @ 08:20:50 #80
    65252 Bart
    pi_57367666
    8800gt of 8800gts. of als je meer geld hebt de 3870X2
    pi_57373953
    Ja maar welke dan? Er zijn zoveel types van die kaarten
      vrijdag 14 maart 2008 @ 14:03:30 #82
    65252 Bart
    pi_57374343
    De goedkoopste. Ze zijn nagenoeg identiek. Ene heeft net iets hogere kloksnelheid, maar die kan je zelf ook hoger klokken. Ander heeft net een ander ventilatortje die wat stiller is. Maar als je daar allemaal niets om geeft moet je gewoon de goedkoopste nemen.
    pi_57374491
    Maar een 3870X2 is zware overkill voor mij lijkt me, daar ik geen gamer ben.
    Elders wordt me wel de HD3870 gewoon aangeraden. Hoe staat die t.o.v. de 8800GT in jouw ogen?
      vrijdag 14 maart 2008 @ 14:10:44 #84
    65252 Bart
    pi_57374542
      vrijdag 14 maart 2008 @ 14:13:51 #85
    65252 Bart
    pi_57374645
    Ik ben persoonlijk geen fan van ATI, enige reden waarom ik die 3870x2 aanraad is omdat nvidia in die snelheidsklasse niets vergelijkbaars heeft voor die prijs.

Maar kwa prestatie is er weinig verschil tussen de normale 3870 en de 8800gts. Kwestie van smaak dus.
    pi_57374693
    Maar wel een 50 euro prijsverschil
      vrijdag 14 maart 2008 @ 14:17:40 #87
    65252 Bart
    pi_57374771
    Kijk anders even op deze pagina.
    pi_57374809
    Ah thanks, I will. Maar ik ben geen gamer hè
      vrijdag 14 maart 2008 @ 14:20:01 #89
    65252 Bart
    pi_57374845
    quote:
    Op vrijdag 14 maart 2008 14:15 schreef Siegfried het volgende:
    Maar wel een 50 euro prijsverschil
    Das waar. Als je geen voorkeur hebt kwa merk, en je alleen op de geld/prestatie verhouding let, kun je beter de 3870 kopen. Alhoewel die onder load wel meer stroom verbruikt dan de 8800GTS (idle juist minder).
      vrijdag 14 maart 2008 @ 14:23:48 #90
    65252 Bart
    pi_57374949
    quote:
    Op vrijdag 14 maart 2008 14:18 schreef Siegfried het volgende:
    Ah thanks, I will. Maar ik ben geen gamer hè
    Hoeft ook niet, maar er staat wel per prijsklasse welke kaart de beste prestaties geeft... En als je echt geen gamer zou zijn, koop dan een videokaart van 30 euro
    pi_57375512
    Das waar.

Ik ben nu nog eens aan het kijken naar die HD3870 maar die heb je ook in veel verschillende soorten en maten zeg. Hij begint al bij 161 euro, en gaat tot een 226,00.

Met toch nog verschillen in aansluitingen en actieve/passieve koeling.
      vrijdag 14 maart 2008 @ 14:53:05 #92
    65252 Bart
    pi_57375748
    Tja, een DVI-aansluiting hebben ze allemaal, dus als jij er toch niet meer mee doet dan 1 monitor op aansluiten, en de geluidsproductie maakt je ook niet veel uit, dan zou ik gewoon de Sapphire nemen...
    pi_57375890
    Yup, gewoon voor die sapphire gaan.
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
    pi_57375914
    Nou uiteindelijk komt er wel een 2e monitor aan te hangen, en mijn TV middels s-video.
      vrijdag 14 maart 2008 @ 15:07:09 #95
    65252 Bart
    pi_57376012
    TV zou ik lekker via hdmi aansluiten...
    pi_57376209
    Dan moet je tv dat wel hebben
      vrijdag 14 maart 2008 @ 15:36:16 #97
    65252 Bart
    pi_57376593
    Tip:
    Siegfried's TV-aanschaf-topic
    pi_57377931
    Neuh, ik heb een prima TV.
    Het is een gigantisch bakbeest, maar dan wel een Philips breedbeeld
    pi_57415884
    Nog een paar andere laatste meningen/suggesties over de videokaart en de kast/voeding?
      zondag 16 maart 2008 @ 20:38:42 #100
    65252 Bart
    pi_57419555
    Voeding wel modulair zodat je minder kabels hebt. Mobo van Gigabyte of Asus.
    pi_57420538
    Mobo heb ik al uitgekozen: Asus P5K Premium Wifi-AP Edition.\

Modulair is een goede tip, dank
    pi_57467847
    Damn, ik had al fijn een mobo-keuze gemaakt: (zie post hierboven) de Asus P5K Premium Wifi-AP Edition.

Maar nu lees ik op T.net een topic met alleen maar slechte ervaringen en problemen met dat bord. Heeft iemand een goede andere, vergelijkbare suggestie, want ik weet het nu niet meer.
      woensdag 19 maart 2008 @ 08:08:26 #103
    65252 Bart
    pi_57469268
    Moet er wifi op zitten? Zo nee: Gigabyte GA-P35-DS3 serie schijnt wel goed spul te zijn. Als het ff kan wel een rev. 2 nemen.
    pi_57481248
    Naja, wifi vind ik wel fijn. En die dubbele lan-poort die de gekozen P5K had ook wel. Al is dat niet echt een must
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 08:08 schreef Merovingian het volgende:
    Als het ff kan wel een rev. 2 nemen.
    rev 2?
    pi_57481297
    Goeie tip Zou daar mijn file transfer probleem aan liggen
    pi_57481370
    Welke tip precies?
    pi_57481758
    Dat de SATA controller op de P5Ks misschien ruk is. Op het ene moment is m'n PC bloedsnel maar op het andere moment is het te kansloos voor woorden (letterlijk 20 minuten om CoD4 te installeren op een e8400, 4gb, Raptor HD). Vanmiddag gooide ik grote bestanden over en toen zag ik eerst dat de transfer rate 80mb/s was maar dat zakte toen steeds verder in (tot 50mb/s toen was de transfer klaar), precies zoals de plaatjes in dat topic wat je poste.

Ik ga toch maar eens zoeken waar het probleem ligt dan, anders kan ik vrijdag mooi terug naar Alternate om dat kreng om te ruilen. Hier blijf ik natuurlijk niet mee zitten

-edit-
    Die problemen lijken zich vooral bij de Premium voor te doen. Hmmm
    pi_57482911
    Ja, en al sinds september vorig jaar. En nog steeds is er geen oplossing voor
      woensdag 19 maart 2008 @ 20:42:41 #109
    65252 Bart
    pi_57484632
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 18:27 schreef Siegfried het volgende:
    Naja, wifi vind ik wel fijn. En die dubbele lan-poort die de gekozen P5K had ook wel. Al is dat niet echt een must
    [..]

rev 2?
    Als je ff gaat zoeken zie je dat bij sommige webwinkels erachter staan. Staat voor revision 2. Soort van 2e versie, die verbeterd is.
      donderdag 20 maart 2008 @ 08:51:39 #110
    168992 jagga
    Stel je niet aan
    pi_57493807
    idd die Gigabyte P35 bordjes klan ik aanraden.

ikzelf heb de P35C DS3R >> erg fijn bordje.

je zou even op tweakers moeten zoeken op het forum... daar staat 1 compleet topic over dit moederbord en alle andere varianten. Daar staat ook van alles uitgelegd wat alle letters betekenen en alle feats van alle borden..

zie:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1246276 problemen en reviews
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1261615 overclocking en ook reviews/ervaringen (nuttig!)

[ Bericht 35% gewijzigd door jagga op 20-03-2008 09:00:14 ]
    mensen moeten zich niet zo aanstellen, janken doe je thuis maar. Hier op internet is het niets anders dan bigboys.
    pi_57685435
    Ik denk dat ik toch mijn keuze heb kunnen maken. Het duurde even, maar dan heb je ook wat.

1x Intel Core 2 Duo E8400
    1x ASUS P5K-e/WiFi-AP
    2x Corsair 2048MB, XMS2-8500, DDR2, 1066MHz
    1x Sapphire ATI HD3870, 512MB DDR4
    2x WD 500GB, Caviar SE16 SATAII, 7200rpm, 16MB
    1x Zalman CNPS7500-Cu LED
    1x Cooler Master CM 690
    1x Cooler Master Real Power 520W
    2x LG DVD RW+/- 18x DLayer, SATA, Retail

Nu is Azerty.nl op de meeste gebieden het goedkoopste, dus zou ik liefst alles daar bestellen. Alleen hebben zij dit RAM-geheugen en de LG DVD-brander niet.
    Wellicht hebben jullie andere suggesties die wel bij Azerty te verkrijgen zijn?
      zaterdag 29 maart 2008 @ 07:50:55 #112
    65252 Bart
    pi_57691019
    DVD-brander: gewoon de goedkoopste, tenzij je dagelijks 5 dvd's loopt te fikken.

Geheugen: Dit geheugen zou ik je aanraden, als ik moet kiezen uit de voorraad van azerty. CL4 @ 667MHz (waar het standaard op draait met een E8400), CL5 @ 800MHz (als je je cpu over gaat klokken naar 3.6GHz). Je had zelf voor 1066MHz geheugen gekozen, beetje overbodig, tenzij je cpu boven de 3.6GHz kan en wil krijgen.
    pi_57694829
    quote:
    Op zaterdag 29 maart 2008 07:50 schreef Merovingian het volgende:
    DVD-brander: gewoon de goedkoopste, tenzij je dagelijks 5 dvd's loopt te fikken.

Geheugen: Dit geheugen zou ik je aanraden, als ik moet kiezen uit de voorraad van azerty. CL4 @ 667MHz (waar het standaard op draait met een E8400), CL5 @ 800MHz (als je je cpu over gaat klokken naar 3.6GHz). Je had zelf voor 1066MHz geheugen gekozen, beetje overbodig, tenzij je cpu boven de 3.6GHz kan en wil krijgen.
    Hm, hij draait niet sneller dan 667MHz? Dat wist ik niet, en is me bij MyCom (waar ik voor wat laatste advies en een offerte ben geweest) ook niet verteld. Daar raadde een medewerker juist geheugen @800MHz aan, maar dat scheelde maar 2 tientjes met geheugen op 1066MHz, waarop ik zei van; doe die dan maar. Toen zei ie niet dat je daar niets van ging merken, terwijl ik wel verteld had dat ik niet ging overklokken.

Maar goed, daarvoor hebben we FOK!
    Thanks, ik heb dus weer iets waarin ik me even moet inlezen!
    pi_57694892
    quote:
    Op zaterdag 29 maart 2008 13:26 schreef Siegfried het volgende:

[..]

Hm, hij draait niet sneller dan 667MHz? Dat wist ik niet, en is me bij MyCom (waar ik voor wat laatste advies en een offerte ben geweest) ook niet verteld. Daar raadde een medewerker juist geheugen @800MHz aan, maar dat scheelde maar 2 tientjes met geheugen op 1066MHz, waarop ik zei van; doe die dan maar. Toen zei ie niet dat je daar niets van ging merken, terwijl ik wel verteld had dat ik niet ging overklokken.

Maar goed, daarvoor hebben we FOK!
    Thanks, ik heb dus weer iets waarin ik me even moet inlezen!
    Bus snelheid is hetzelfde als het geheugen als je het 1:1 hebt.
    Je kunt ook wel je geheugen anders instellen maar dat geeft echt amper winst.
    Je kunt het beste 800mhz geheugen nemen gewoon dat Corsair setje.
    Geheugen is overigens ook over te klokken.
    pi_57695378
    In de Best Buy Guide op tweakers nemen ze trouwens dit geheugen:
    http://tweakers.net/price(...)b-(2x-2gb)-ddr2.html

Dat geheugen is ook bij Azerty te krijgen. Als je zou moeten kiezen tussen het Corsair-setje en deze?
    pi_57695485
    Ow, en die Zalman koeler kwamen ze mee aanzetten bij MyCom, maar daar zitten leds in. Dat wil ik niet.
    Kan ik die gewoon uitzetten (wellicht door een stroomkabeltje niet te connecten)? Of zouden jullie dan een andere koeler aanraden?
    pi_57696506
    Wat moet je uberhaubt met zo`n dure koeler.
    Koop gewoon een Artic Freezer 7 Pro voor 15 euro in plaats van die voor 50 euro, ding is al een jaar of 3 oud.
    Je hebt wel een versie zonder led mja, en dat geheugen dat zijn 2 reepjes van 2GB, kun je doen.
    Wel een 64bits OS nemen is ongetwijfeld al vaak gepost maar koop t maar is wel oke.
    En neem gewoon 1 brander ipv 2.
      zaterdag 29 maart 2008 @ 16:32:17 #118
    65252 Bart
    pi_57697746
    Je kan ook gewoon de standaard cooler van intel gebruiken. Werkt ook prima.
    pi_57699114
    quote:
    Op zaterdag 29 maart 2008 15:25 schreef ScarFace- het volgende:
    Wat moet je uberhaubt met zo`n dure koeler.
    Koop gewoon een Artic Freezer 7 Pro voor 15 euro in plaats van die voor 50 euro, ding is al een jaar of 3 oud.
    Je hebt wel een versie zonder led mja.
    Zo duur is die koeler niet hoor. Hij is 34 euro. Maar je hebt wellicht gelijk..
    Ik wil gewoon een koeler die redelijk stil is, vandaar dat ik die van intel wil vervangen voor een stiller exemplaar.
    quote:
    en dat geheugen dat zijn 2 reepjes van 2GB, kun je doen.
    Wel een 64bits OS nemen is ongetwijfeld al vaak gepost maar koop t maar is wel oke.
    Ik wil sowieso 4 gb, maar zou ik voor dat corsair-setje of dat OCZ-setje gaan?
    quote:
    En neem gewoon 1 brander ipv 2.
    Ach, dat kost tegenwoordig geen drol meer, dus 2 is wel ok
      zaterdag 29 maart 2008 @ 19:52:09 #120
    65252 Bart
    pi_57701696
    quote:
    Op zaterdag 29 maart 2008 17:45 schreef Siegfried het volgende:

[..]

Zo duur is die koeler niet hoor. Hij is 34 euro. Maar je hebt wellicht gelijk..
    Ik wil gewoon een koeler die redelijk stil is, vandaar dat ik die van intel wil vervangen voor een stiller exemplaar.
    [..]

Ik wil sowieso 4 gb, maar zou ik voor dat corsair-setje of dat OCZ-setje gaan?
    [..]

Ach, dat kost tegenwoordig geen drol meer, dus 2 is wel ok
    Welk OCZ setje? Ik zag op het eerste gezicht alleen maar 1GB modules van OCZ. Het zijn allebei A-merken, en als ze allebei 800MHz CL5 zijn, moet je gewoon de goedkoopste nemen, want verschil in prestatie is er niet.
    pi_57706144
    Deze; http://tweakers.net/price(...)b-(2x-2gb)-ddr2.html
    Die gebruikten ze dus in de Best-Buy-Guide.
      zaterdag 29 maart 2008 @ 23:06:45 #122
    65252 Bart
    pi_57706631
    Specs zijn goed, prijs ook. Hiermee kun je geen kat in de zak kopen.
    pi_57707592
    Thanks, dat dacht ik al Maar persoonlijk; De corsair of OCZ?
      zondag 30 maart 2008 @ 00:16:52 #124
    65252 Bart
    pi_57707689
    Tja, ik heb zelf OCZ in mijn pc zitten, lijkt me duidelijk dus
    pi_57712335
    Haha
    pi_57712406
    quote:
    Op vrijdag 28 maart 2008 23:09 schreef Siegfried het volgende:
    1x Intel Core 2 Duo E8400
    Veel succes.

Ik ben er vrijdag nog achteraan geweest. Een winkel in Friesland had er nog acht en een andere zaak had er ook nog een paar. Alle grote computerzaken zijn totaal door de voorraad heen. (verwachte levering: half april)
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_57712456
    OCZ-geheugen is trouwens ook slecht verkrijgbaar. Beter kies je een vergelijkbaar setje van Corsair.
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_57713567
    Half april pas joh?

Naja, maakt op zich ook weer niet zoveel uit. Daar moet ik dan sowieso op wachten, dus dan maakt het wachten op het OCZ-geheugen ook niet uit.
    pi_57714208
    Zojuist besteld en betaald:
    1x OCZ OCZ2RPR800C44GK,4096MB, 800MHz, 2x, DDR2
    1x Intel Core 2 Duo,Boxed, E8400, Socket 775
    1x Sapphire Radeon HD3870,512MB, GDDR4, PCI Expr.
    1x Asus P5K-E/WIFI-AP,Retail
    2x Western Digital Caviar SE16 500GB SATA II 720
    1x Cooler Master CM 690,Zwart
    1x Cooler Master Real PowerPro Modular,520Watt
    2x Sony-NEC AD-7191S Black
    1x Zalman CNPS7700-Cu

Alleen jammer van de levertijden van de verschillende onderdelen..
      zondag 30 maart 2008 @ 14:12:03 #130
    65252 Bart
    pi_57714240
    Waar heb je nou besteld en wat was je in totaal kwijt als ik vragen mag?
    pi_57714341
    Bij Azerty, en net geen 950 euro incl. BTW
    Maar die kan ik terugvragen
    pi_57714362
    Neemt ie toch die dure cpu koeler haha
    En ook 2 dvd branders
    Verder wel een mooi systeem, waar heb je m besteld en hoeveel heeft het gekost?
    pi_57714416
    Oh Merovingian was me voor
    pi_57714600
    quote:
    Op zondag 30 maart 2008 13:38 schreef Siegfried het volgende:
    Half april pas joh?

Naja, maakt op zich ook weer niet zoveel uit. Daar moet ik dan sowieso op wachten, dus dan maakt het wachten op het OCZ-geheugen ook niet uit.
    Ik heb mijn computer vorige week vrijdag (goede vrijdag... tja) besteld. De processor heb ik besteld bij Dicecomputers. Toen mijn bestelling daar verwerkt was (dinsdag, want goede vrijdag, weekend en pasen zaten in de weg), was nèt de laatste E8400 de deur uit. Ik heb ze afgelopen vrijdag gebeld over de levertijd en half april was mij dus te lang (kan zijn dat andere winkels kortere levertijd hebben, maar half april is volgens mij wel realistisch). Ik heb ze gevraagd of het mogelijk was om elders een E8400 te krijgen (en deze van de order te schrappen). De meneer van Dice wenste me véél succes...

Via tweakers' pricewatch heb ik de andere winkels bekeken die de processor in hun assortiment hebben en er waren er nog twee die de processor uit voorraad konden leveren (iets duurder dan bij dice, maar vooruit). Gewoon bellen/mailen met de bedrijven of de voorraadstatus correct is en of ze eventueel alvast eentje apart willen leggen.

Mijn computer heb ik bij drie verschillende internetbedrijven besteld. Voornamelijk omdat er geen enkel bedrijf was die alle onderdelen in het assortiment en/of op voorraad had, maar er zit ook best nog wel prijsverschil tussen de verschillende bedrijven.

Moederbord en voeding komen van MaxICT.
    Processorkoeler, videokaartkoeler (ik wil een superstille PC, dus is een alternatieve videokaartkoeler geen gek idee), harde schijf en werkgeheugen komen van Afuture Computerservice.
    Case, videokaart en een extra case-fan komen van Dicecomputers.

Processor zou van Dice-computers komen, maar is dus vrijdagmiddag besteld (en zaterdag al geleverd!) bij SWW Computer BV. Friesland-Computers had er vrijdagmiddag nog 8 op voorraad.

Sowieso is het echt geen raar idee om de onderdelen bij verschillende winkels te bestellen (tenzij je vreest dat je niet in staat bent om zelf de computer in elkaar te zetten en/of zelf het besturingssysteem te installeren). En als je het een beetje handig doet, haal je de extra verzendkosten er wel uit.
    pi_57714657
    quote:
    Op zondag 30 maart 2008 14:17 schreef ScarFace- het volgende:
    Neemt ie toch die dure cpu koeler haha
    En ook 2 dvd branders
    Verder wel een mooi systeem, waar heb je m besteld en hoeveel heeft het gekost?
    Ach duur.. duur.. Op zo'n systeem vind ik dat heul zo duur niet. Hij was de helft stiller dan Artic Freezer 7 Pro, en maar iets van 30 euro.

Ik vind het gewoon mooier als er 2 dezelfde drives in zitten, en voor de prijs hoef je het niet te laten
      Eindredactie Games zondag 30 maart 2008 @ 14:34:31 #136
    19054 crew  Oscar.
    ElitePauper
    pi_57714784
    krijgt nu elke fok gebruiker zijn eigen " ik stel een pc samen en ik wil ermee patsen" topic?
    0% vet, Geen suiker toegevoegd
    Twitter: @BuikschuiverNL
    Xbox Live: Buikschuiver
    Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
    pi_57714832
    De helft stiller hehe dat heeft die winkel je zeker verteld
    pi_57714902
    quote:
    Op zondag 30 maart 2008 14:34 schreef donald_dick het volgende:
    krijgt nu elke fok gebruiker zijn eigen " ik stel een pc samen en ik wil ermee patsen" topic?
    Niet krijgen
    Maken
    quote:
    Op zondag 30 maart 2008 14:37 schreef ScarFace- het volgende:
    De helft stiller hehe dat heeft die winkel je zeker verteld
    Nee hoor, dat zeggen de diverse reviewsites. 60db voor de Artic Freezer 7 Pro, en 32 db voor de mijne
    pi_57715058
    Klik
    Het is echt een oeroude koeler die je hebt gekocht inmiddels zijn er al 3 nieuwe versies van als het er niet meer zijn.
    Hij zal ongeveer evengoed zijn als de freezer 7 pro, beter nah, dan had je een nieuwe versie moeten nemen, de 9700 bijvoorbeeld
    pi_57717835
    Ach, het scheelt 15 euro op een heel systeem
    pi_57717888
    quote:
    Op zondag 30 maart 2008 14:34 schreef donald_dick het volgende:
    Yep
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')