abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56392069
Topic #9549798, maar.. Nu gaat Siegfried een PC samenstellen

En wat wil je ermee doen?

Nou, ik doe een hoop. Maar mijn belangrijkste werkzaamheden bestaan uit:
  • (Web)developpen (Netbeans, Eclipse, Dreamweaver, Flash)
  • Beeld- en filmbewerking (Photoshop, Illustrator Premiere)
  • Office dingen (Word, Excel, ..)
  • Multimedia (afspelen muziek & film)

Ik ben geen gamer, maar een spelletje op zijn tijd vind ik wel leuk. Ook wil ik in de toekomst wel eens met wat 3D-programma's gaan stoeien. Maar voor gamen en 3D hoeft de PC niet geoptimaliseerd te worden.

De beoogde onderdelen:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    ----------------------------------------------------------------------------
    Twijfels
    Processor: Intel Core 2 Duo E6850                                ¤ 218,00 
    Processor: Intel Core 2 Quad Q6600                               ¤ 215,00

Videokaart: Asus GeForce 8600 GT                                 ¤ 103,44
    Videokaart: ATi FireGL V7600                                     ¤ 800,00

Harde schijf: (2x) Hitachi Deskstar T7K500, 500GB                ¤  94,00 
    Harde schijf: (2x) Samsung SpinPoint T166, 500GB                 ¤  82,42

Monitor: Samsung Syncmaster 226BW                                ¤ 260,00 

'Vaste' onderdelen
    Moederbord: Asus P5K-E/WiFi-AP                                   ¤ 123,50 
    Cpu-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro                        ¤  15,79 
    Geheugen: (2x) Kingston KVR667D2N5/2G                            ¤  35,45
    Dvd-brander: Samsung SH-203N (20x)                               ¤  24,95
    Diskettestation: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)          ¤   5,95 
    Behuizing: Antec LifeStyle Sonata III                            ¤  98,70

Deze huidige onderdelen heb ik grotendeels gebaseerd op de T.net Best Buy Guides van november en januari. Maar ik heb hier nog wel enkele twijfels bij.

Budget
    Ergens tussen de 1000-1500 euro ongeveer..

De vragen

Processor:
    Op T.net wordt bij het 3D-systeem gekozen voor een quadcore-processor, en bij de photoshop-variant voor een dualcore omdat photoshop weinig baat zou hebben bij quadcore. Nu is mijn vraag wat voor mij interessanter is: quad of duo?

Videokaart:
    Het T.net systeem van november is bedoeld voor hardcore 3D-modelling, en die van januari voor Photoshoppen. Het grootste verschil zit hem in de videokaart, met een verschil van bijna 700 euro.
    Die ATi FireGL V7600 van 800 euro lijkt me behoorlijke overkill voor mij, maar de Asus GeForce 8600 GT is wellicht weer te mager. Het belangrijkste vind ik, dat ik in de toekomst een tweede scherm kan aansluiten. En daarbij (indien mogelijk) ook mijn TV nog als scherm kan gebruiken. Wat adviseren jullie mij (gezien mijn gebruikersprofiel)? Zijn er andere leuke videokaartjes geschikt voor mijn gebruik?

Harde schijf:
    In november wordt gekozen voor de Hitachi schijven, omdat de Samsungs niet altijd vlekkeloos zouden werken met het Asus moederbord. Terwijl er in januari weer voor de Samsung schijven gekozen wordt, in combinatie met datzelfde Asus moederbord. De bedoeling is om hier een 2-tal van te nemen. Daarbij zit ik erover de denken om een kleine, snellere schijf (raptor) erbij te nemen als bootschijf. Hoe denken jullie over deze schijven? Wat zijn jullie ervaringen?

Monitor:
    Ik wil graag een 22" monitor erbij kopen, en kwam de Samsung Syncmaster 226BW tegen, maar andere suggesties zijn meer dan welkom!

Overige:
    Geef vooral suggesties op de andere gekozen onderdelen. Raad je een ander moederbord aan, of ander geheugen? Let me know

Hopelijk denken jullie met me mee

[ Bericht 1% gewijzigd door Siegfried op 29-01-2008 19:07:07 ]
  • pi_56392757
    Ik heb de 226BW ook, en bevalt geweldig. Zeker het menu om de "felheid" van het beeld in te stellen
    En voor Photoshop en Premiere is 22" zeker handig
    Of je dual- of quadcore moet nemen kan ik zo niet zeggen, maar ik ben voor quad gegaan. Maar nu is m'n harde schijf volgens mij de vertragende factor
    pi_56392824
    Ok, dank je!

Wat voor harde schijf gebruik je dan, dat ie vertragend werkt? 7200 RPM?
    pi_56392925
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 19:19 schreef Siegfried het volgende:
    Wat voor harde schijf gebruik je dan, dat ie vertragend werkt? 7200 RPM?
    Samsung Spinpoint 500GB
    Merk het dan vooral bij het Exporteren vanuit Premiere, maar het kan ook aan Vista liggen

De Sonata III heb ik ook trouwens, mooi kastje
    pi_56392998
    Er komen nieuwe Duos en Quads aan Op dit moment is de beschikbaarheid ietwat problematisch maar in een week of twee zijn ze er volop

Spinpoints werk ik niet mee, 1x gekocht maar die was in drie dagen dood. Natuurlijk is dat domme pech en kan dat bij elke schijf gebeuren maar ik ben weer terug gevlucht naar Maxtor
    Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
    [b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
    Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
    pi_56394653
    Alright! Ik ga sowieso nog niet gelijk morgen de onderdelen bestellen, dus ik wacht gewoon rustig die nieuwe quad's en duo's af

Maar waar zou ik het meeste baat bij hebben? Quad of duo?
    pi_56396556
    Hoe goed ben je in PC onderdelen vervangen? Als je zelf je hand niet omdraait voor het vervangen van een CPU dan zou ik met een Duo beginnen en over een jaartje een Quad prikken. Naar mijn idee zitten we een beetje op het randje. Quad is voor sommige dingen wel handig maar veel programma's zijn er nog niet voor geoptimaliseerd. Je kunt in de CPU Charts op Tomshardware.com een beetje zien wat ik bedoel; op sommige punten is de Quad heeel veel sneller maar op andere punten weer niet.

Als je met deze config een jaar of 4 wilt doen zonder je kast open te doen dan zou ik een Quad halen.
    pi_56396715
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 20:39 schreef Siegfried het volgende:
    Alright! Ik ga sowieso nog niet gelijk morgen de onderdelen bestellen, dus ik wacht gewoon rustig die nieuwe quad's en duo's af

Maar waar zou ik het meeste baat bij hebben? Quad of duo?
    Je gaat zo te zien doen aan beeldbewerking. Hierbij heb je zeker meer baat bij een Quadcore gezien het feit dat beeldbewerkingssoftware altijd een groot deel van je processor in gebruik nemen. Met een Quadcore heb je genoeg cores om meerdere handelingen zo soepel mogelijk te kunnen verrichten. Ook toekomstgericht heb je meer baat bij een Quadcore. Tip: Even wachten tot de QX9450 (4 x 3,0 Ghz) uitkomt. De Q6600 is namelijk nog niet echt een optimale quadcore processor.

Verder 2 vragen:
    - Waarom neem je 2 harde schijven van verschillende merken? Misschien zou je de Seagate Barracuda harde schijven moeten checken. Heb ze in twee systemen gehad, nooit problemen mee gehad. Erg betrouwbaar.
    - Je twijfelt tussen een een mid-range kaart van 103 euro en een andere (voor mij onbekende) kaart van 800 euro? ( )
    Tenzij je van plan bent om zware spellen als Crysis te gaan spelen, zit je goed met een 8600GT. Als je iets meer geduld hebt zou je misschien kunnen wachten tot de release van de nVidia 9-series videokaart(en). De 8-series zullen dan goedkoper worden. Tot die tijd zal de QX9450 ook al gereleased zijn.

Verder zijn de scherm en de ''vaste onderdelen" tiptop in orde. Niet vergeten nog een voeding erbij te doen. Check hierbij even de Antecs.
    "For his own good, tell Bruce Lee and the Karate Kids that none of us are carrying automatic weapons, cuz here in this country, it don't add inches to ur dick. You get a life sentence for it.."
    pi_56396811
    Nou, ik ben vrij handig in het in elkaar zetten van een PC. Alleen het plaatsen/vervangen van net dat ene onderdeel, de cpu, heb ik nog nooit zelf gedaan.

Maar zoals je ziet in mijn lijstje schelen de Quad en de Duo 3 euro.. Dus als ik met die quad mijn bak 4 jaar laat meegaan, dan koop ik die natuurlijk Of is die quad veel trager?

Ik ga zo even die charts bekijken
    pi_56396927
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 21:57 schreef attieboy het volgende:

[..]

Je gaat zo te zien doen aan beeldbewerking. Hierbij heb je zeker meer baat bij een Quadcore gezien het feit dat beeldbewerkingssoftware altijd een groot deel van je processor in gebruik nemen. Met een Quadcore heb je genoeg cores om meerdere handelingen zo soepel mogelijk te kunnen verrichten. Ook toekomstgericht heb je meer baat bij een Quadcore. Tip: Even wachten tot de QX9450 (4 x 3,0 Ghz) uitkomt. De Q6600 is namelijk nog niet echt een optimale quadcore processor.
    Ok thanks!
    quote:
    Verder 2 vragen:
    - Waarom neem je 2 harde schijven van verschillende merken? Misschien zou je de Seagate Barracuda harde schijven moeten checken. Heb ze in twee systemen gehad, nooit problemen mee gehad. Erg betrouwbaar.
    Ow, maar dat doe ik niet hoor. Zoals je in de vragen in mijn OP kunt lezen twijfel ik tussen die 2 schrijven. En van de gekozen schijf wil ik er 2 hebben. Of je moet bedoelen dat ik er een raptor bij wil plaatsen? Die seagate heb ik inderdaad ook al vaker voorbij zien komen. Die ga ik ook nog even bekijken
    quote:
    - Je twijfelt tussen een een mid-range kaart van 103 euro en een andere (voor mij onbekende) kaart van 800 euro? ( )
    Tenzij je van plan bent om zware spellen als Crysis te gaan spelen, zit je goed met een 8600GT. Als je iets meer geduld hebt zou je misschien kunnen wachten tot de release van de nVidia 9-series videokaart(en). De 8-series zullen dan goedkoper worden. Tot die tijd zal de QX9450 ook al gereleased zijn.
    Haha, naja zoals ik al schreef is die kaart van 800 euro naar mijn mening behoorlijke overkill. Deze komt echter uit de T.net best buy guide voor 3D bewerking. Het enige waar ik mijn twijfels bij heb, is of die kaart van 103 euro toereikend is. Ik zou best wat meer geld willen uittrekken voor een videokaart, als de performance dan aanmerkelijk beter is, bij het gebruik van de genoemde programma's.
    quote:
    Verder zijn de scherm en de ''vaste onderdelen" tiptop in orde.
    pi_56397152
    Trouwens, over de QX9450 lees ik prijzen van >800 euro.. Dat is een stuk duurder dan de processors die ik nu in mijn lijstje heb staan
    pi_56398796
    Als je niet weet of je een videokaart van 800,- nodig hebt dan heb je die niet nodig. Pas als je precies kunt benoemen waarom je die kaart nodig hebt, dan heb je de kaart nodig

De 8600GT is een mooie keuze. Andere keuzes zijn 150,- voor een HD3850 of 180/200,- voor een 8800GT. De 8800GT lijkt me moeilijk te rechtvaardigen voor jouw doeleinden, de HD3850 doet DX10.1, wellicht handig al zou je de precieze verschillen even na moeten lezen.

800,- voor de qx9450 is lulkoek. Op dit moment kun je m voor 290,- bij Azerty in de pre-order krijgen maar ik heb de prijzen met de nieuwe e8xxx serie al zoveel zien verspringen op Azerty dat het een beetje onzinnig is om hier nu uitspraken over te doen, behalve dan dat het echt geen 800,- gaat worden.

De charts kun je hier vinden: http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html
    Klik er eens doorheen zou ik zeggen De CPU vervangen is overigens helemaal zo moeilijk niet, heel eventjes jezelf inlezen over het aanbrengen van koelpasta (zo dun mogelijk terwijl het hele oppervlak is bedekt) et voila. De boxed coolers die bij de CPU worden geleverd hebben vaak/altijd al een laagje koelpasta dus dan is het klikken en gaan
    pi_56398935
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:09 schreef FJD het volgende:
    Als je niet weet of je een videokaart van 800,- nodig hebt dan heb je die niet nodig. Pas als je precies kunt benoemen waarom je die kaart nodig hebt, dan heb je de kaart nodig
    Haha, dat snap ik. Daarom overweeg ik die ook niet echt. Maar ik vraag me dus wel hardop af of die andere kaart toereikend is.
    quote:
    De 8600GT is een mooie keuze. Andere keuzes zijn 150,- voor een HD3850 of 180/200,- voor een 8800GT. De 8800GT lijkt me moeilijk te rechtvaardigen voor jouw doeleinden, de HD3850 doet DX10.1, wellicht handig al zou je de precieze verschillen even na moeten lezen.
    Ik ga in ieder geval die andere kaarten die je noemt even bestuderen
    quote:
    800,- voor de qx9450 is lulkoek. Op dit moment kun je m voor 290,- bij Azerty in de pre-order krijgen maar ik heb de prijzen met de nieuwe e8xxx serie al zoveel zien verspringen op Azerty dat het een beetje onzinnig is om hier nu uitspraken over te doen, behalve dan dat het echt geen 800,- gaat worden.
    Ow, dan heb ik echt scheef zitten kijken
    Maar goed, dat is er 1 om in de gaten te houden dan. Enig idee wanneer we die kunnen verwachten?
    quote:
    De charts kun je hier vinden: http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html
    Klik er eens doorheen zou ik zeggen De CPU vervangen is overigens helemaal zo moeilijk niet, heel eventjes jezelf inlezen over het aanbrengen van koelpasta (zo dun mogelijk terwijl het hele oppervlak is bedekt) et voila. De boxed coolers die bij de CPU worden geleverd hebben vaak/altijd al een laagje koelpasta dus dan is het klikken en gaan
    Neuh, daar maak ik me ook niet zo druk om. Al zou ik er de eerste keer wel graag iemand bij hebben die het al eens gedaan heeft. Maar dat komt goed
    pi_56399047
    Heb je trouwens een linkje naar die CPU bij azerty? Ik vond alleen deze, maar deze is 2.66 GHz.
    pi_56399919
    kijk eens op GoT bij de best buy guide.
    pi_56400094
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:54 schreef Sputnik het volgende:
    Lees de OP
    pi_56400195
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:54 schreef Sputnik het volgende:
    pi_56400738
    k, meer uitleg dan, lees niet alleen de bbg maar ook de comments daarop. Daar zul je meer info vinden dan hier.

en wees vooral niet bang om daar op het forum je vragen te stellen, zo eng zijn ze niet

kleine toelichting op mijn eerdere korte antwoord, ik ga ervanuit dat mensen die de bbg raadplegen ook de comments erop doornemen en indien nodig vragen stellen daaro.
    pi_56401399
    Sputnik, volgens mij moet jij echt ergens een cursus lezen gaan volgen. Eerst al met mijn OP (ok ok, hij is lang, maar dan nog), en nu over T.net. Er staat duidelijk in hun FAQ dat ze geen vragen willen over het samenstellen van een systeem.

De reacties en discussies op de BBG zijn wel interessant, maar niet volledig op mij van toepassing.

Dus ik hoop op de hulp van FOK!kers die op de hoogte zijn
    pi_56401518
    Op GoT lijkt men trouwens toch eerder voor een Quad-core te gaan, terwijl in de meeste statistieken de dual-core hem verslaat.
    pi_56402125
    Quad is meer toekomstgericht en zoals gezegd, als een programma de cores gebruikt dan vliegt ie vooruit. Premiere 2.0 maakt er wel gebruik van en is al snel 50% sneller dan de de Duo, maar Photoshop CS3 maakt er weer geen gebruik van en dat is te zien en Pinnacle Studio is er wel een verschil maar is dat klein. Kortom, voor beide CPUs valt een case te maken

De qx9450 is mijn fout, dat moet de q9450 zijn. Denk niet dat er een xtreme versie komt van de 9450, eerder van de hogere modellen.
    pi_56417381
    Mja.. Maar CS3 is pas net uit.. Dus pas over minimaal een jaar of 2 kunnen we pas een versie verwachten die quad ondersteund?

Maar komt die q9450 dan nog in een 3,0 versie, of was ook dat een vergissing?
    pi_56583408
    Kan iemand me trouwens iets vertellen over (noemenswaardige) verschillen tussen de Samsung Syncmaster 226BW, en de Samsung Syncmaster 2232BW?
    pi_56831437
    Als je echt Photoshopt, dan is een 226BW niet aan te raden, dan moet je nl een monitor hebben met een TN-panel.
    I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
    pi_56831594
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 09:46 schreef Artbij het volgende:
    Als je echt Photoshopt, dan is een 226BW niet aan te raden, dan moet je nl een monitor hebben met een TN-panel.
    226BW is een TN paneel. Je bedoelt dat hij geen TN paneel moet kopen.
    Existing in dimensions of addictive obsession
    Your script will run short of ideas
    The story will soon end itself
    People to trust come short in number
    pi_56831968
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 09:56 schreef Feitosa het volgende:

[..]

226BW is een TN paneel. Je bedoelt dat hij geen TN paneel moet kopen.
    Je hebt gelijk, hij moet een PVA panel hebben.

Zie hier uitleg.
    I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
    pi_56833159
    ik zag iemand de Radeon HD3850 benoemen. Afgelopen december heb ik een nieuwe pc gekocht (wegens een crash van mijn P4P800 moederbord helaas)
    Na goede verhalen over de 3850 die maar erin laten zetten ipv de veel duurdere Geforce 8800. Ik ben zeer, zeer content over deze kaart. Zelf ben ik een gamer en Call of Duty 4, alles vol open, soepel!
    pi_56834860
    Praktisch al het kuddevolk koopt een Nvidia, terwijl de 3850 en 3870 superkaartjes zijn.
    pi_56836048

Empc.nl, goede ervaring mee maar kan wel lang duren.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 15:11:29 #30
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_56837785
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 12:56 schreef Feitosa het volgende:
    Praktisch al het kuddevolk koopt een Nvidia, terwijl de 3850 en 3870 superkaartjes zijn.
    Tuurlijk. Maar je kunt tegelijkertijd niet ontkennen dat een 8800GT gewoon nog net even beter presteert.
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    (te kort? neem een abonnement)
    pi_56840825
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 15:11 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Tuurlijk. Maar je kunt tegelijkertijd niet ontkennen dat een 8800GT gewoon nog net even beter presteert.
    Na und??......daar betaal je dan toch voor!!! ongelooflijk.....

Als ik een Honda s2000 en een Ferrari vergelijk, ga je dan ook zeveren dat de ferrari het snelste is? DUH

Ik heb het enkel over dat half Nederland aan de Quadcores en aan de 8800GT gaat omdat de buurman het ook heeft, want dan zal het wel goed zijn.

En dat die boerenlul 20% van de capaciteit van z,n pc gebruikt , daar praten ze niet over.
    pi_56841198
    Hm, thanks!

De Samsung SyncMaster 215TW is wel een mooi schermpje, maar wel prijzig..
    Die keuze laat ik even afhangen van de definitieve keuzes over de rest
      dinsdag 19 februari 2008 @ 18:36:16 #33
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_56841670
    paar maanden terug stond een HD-test in de pc-active, Hitachi was de snelste, maar niet de stilste. Samsung was stiller maar langzamer. Tis maar net wat je wil. Ik heb in ieder geval de Hitachi gekocht n.a.v. die test en hij bevalt me uitstekend.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 21:33:37 #34
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_56846331
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 17:55 schreef Feitosa het volgende:

[..]

Na und??......daar betaal je dan toch voor!!! ongelooflijk.....

Als ik een Honda s2000 en een Ferrari vergelijk, ga je dan ook zeveren dat de ferrari het snelste is? DUH
    Nee, loze. Punt is dat een 8800GT met een beetje zoeken maar een tientje bovenop een 3870 hoeft te kosten, terwijl de extra prestaties over die verhouding heen gaan. Net wat meer bang for your buck, dus, maar alleen belangrijk als je die kracht ook wilt gebruiken, anders is het inderdaad belachelijk om er een te nemen.

Dat maakt de 3870 verder nog altijd een prima kaart voor z'n prijs, maar tegen de ratio van een 8800GT kan gewoon niks op. En over de Quad-hype ga ik het niet eens hebben, daar heb je gelijk in.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kriegel op 19-02-2008 21:43:56 ]
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_56846769
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 12:56 schreef Feitosa het volgende:
    CoD is nou ook niet echt een spel dat alles vraagt van je kaart. Ik draai het soepel @ 1600x1200 met alles op medium op een 7600GT

Neemt niet weg dat de Radeons leuke kaartjes zijn Als je ze vergelijkt met de 8800GTs zie ik het als kaarten die iets minder presteren voor iets minder geld. Het is dus een eenvoudige afweging die je kunt maken Een miskoop zul je iig niet doen.
    pi_57156196
    De Samsung Syncmaster 226BW is vast besteld, betaald en onderweg
    pi_57157219
    hopelijk bevalt hij, ik heb hem ook besteld en kan hem hopelijk deze week nog ophalen
    pi_57157522
    Ik hoop het ook
    pi_57178305
    Hij is binnen

Pracht schermpje hoor
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:06:04 #40
    200994 Kriegel
    Ik ben overrated
    pi_57178326
    Zo, dat is snel.
    Maximaal 4 regels
    Maximaal 250 tekens
    pi_57178365
    Hm.. 1 dooie/luie pixel rechtsboven in het scherm..

Zou ik em ervoor terugsturen?
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:16:12 #42
    166390 shifto
    Kirby Shizzle
    pi_57178499
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 18:47 schreef Siegfried het volgende:
    Processor:
    Op T.net wordt bij het 3D-systeem gekozen voor een quadcore-processor, en bij de photoshop-variant voor een dualcore omdat photoshop weinig baat zou hebben bij quadcore. Nu is mijn vraag wat voor mij interessanter is: quad of duo?
    Het is voor jouw persoonlijk denk ik handiger om voor een quadcore the gaan. Dit zal zowiezo helpen bij het vele multitasken. ook zie ik dat je Devved, Eclipse (en eigenlijk alle Java) draaien beter op meer cores, daar is het voor geoptimaliseerd. en het kan nooit kwaad om future-proof te zijn
    quote:
    Videokaart:
    Het T.net systeem van november is bedoeld voor hardcore 3D-modelling, en die van januari voor Photoshoppen. Het grootste verschil zit hem in de videokaart, met een verschil van bijna 700 euro.
    Die ATi FireGL V7600 van 800 euro lijkt me behoorlijke overkill voor mij, maar de Asus GeForce 8600 GT is wellicht weer te mager. Het belangrijkste vind ik, dat ik in de toekomst een tweede scherm kan aansluiten. En daarbij (indien mogelijk) ook mijn TV nog als scherm kan gebruiken. Wat adviseren jullie mij (gezien mijn gebruikersprofiel)? Zijn er andere leuke videokaartjes geschikt voor mijn gebruik?
    Die ati FireGL kun je achterwegen laten, dat is voor de die-hard 3d modellers en 3d animaters. IIk zou voor een Ati kaart gaan in de 3xxx series. Kijk wat binnen je budget valt en het zal geen miskoop zijn! (Niet vergeten kinderen, ati roeleert de low en mid-end markt.
    quote:
    Harde schijf:
    In november wordt gekozen voor de Hitachi schijven, omdat de Samsungs niet altijd vlekkeloos zouden werken met het Asus moederbord. Terwijl er in januari weer voor de Samsung schijven gekozen wordt, in combinatie met datzelfde Asus moederbord. De bedoeling is om hier een 2-tal van te nemen. Daarbij zit ik erover de denken om een kleine, snellere schijf (raptor) erbij te nemen als bootschijf. Hoe denken jullie over deze schijven? Wat zijn jullie ervaringen?
    Als je al voor 2 groote schijven gaat moet je kijken of een raid opstelling niet iets voor jouw is, dit zal effectief nog sneller zijn als een raptor of cheetah schijf.
    quote:
    Monitor:
    Ik wil graag een 22" monitor erbij kopen, en kwam de Samsung Syncmaster 226BW tegen, maar andere suggesties zijn meer dan welkom!
    Kan nooit kwaad
    Thinking about thinking of you.
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:19:57 #43
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_57178568
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:08 schreef Siegfried het volgende:

TERUGSTUREN!
    pi_57178580
    Dank!

Raid ben ik inderdaad aan het overwegen. In een opstelling van 1x500GB los en 2x500GB in RAID (als extra backup).

Maar goed, een dooie pixel in m'n scherm ;'(
    Wat zouden jullie doen, terugsturen of niet?
      woensdag 5 maart 2008 @ 18:21:25 #45
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_57178603
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:08 schreef Siegfried het volgende:

Wet kopen op afstand:
    quote:
    Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. Het product moet wel onbeschadigd zijn, in de originele verpakking (onbeschadigd) en compleet met toebehoren en accessoires (onbeschadigd) worden geretourneerd.
    pi_57178617
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:19 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

TERUGSTUREN!
    Mja, ik neig er ook naar.. Maar toch.. Hij zit op een niet zo opvallende plek, en er bestaat de kans dat een volgend scherm er weer 1 heeft.
    pi_57178649
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:21 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Wet kopen op afstand:
    [..]
    Daarvan ben ik op de hoogte, daarom stel ik ook de vraag; zou ik em terugsturen of niet
    Ik twijfel een beetje..
    pi_57178705
    imo is een quadcore overkill these days.
    ik doe vrij veel met mn bak (muziek wat vrij veel trekt, photoshop, illustrator etc)
    hele dikke pleur ram erin gooien heb je veel meer aan.

edit : als je écht een stille kast wil :

Antec P180B

heb em zelf ook, en ben uitermate tevreden erover, echt heel veel stiller ga je het niet krijgen (ook in combinatie met stille onderdelen natuurlijk)
    <a href="http://soundcloud.com/kaos001" target="_blank" rel="nofollow">Soundcloud</a>
    pi_57178843
    quote:
    Op woensdag 5 maart 2008 18:26 schreef kaos- het volgende:
    imo is een quadcore overkill these days.
    ik doe vrij veel met mn bak (muziek wat vrij veel trekt, photoshop, illustrator etc)
    hele dikke pleur ram erin gooien heb je veel meer aan.

edit : als je écht een stille kast wil :

Antec P180B

[ afbeelding ]

heb em zelf ook, en ben uitermate tevreden erover, echt heel veel stiller ga je het niet krijgen (ook in combinatie met stille onderdelen natuurlijk)
    Het kan wel overkill zijn, maar het kost nagenoeg evenveel
    Ik gooi er sowieso 4gb ram in, meer kan een 32bit processor uberhaubt niet aan, dus heeft ook geen zin.
    pi_57179740
    pardon, een quad die evenveel kost als een duo ?
    link ?

en idd 4gb ram is met videobewerking wel lekker.
    draai hier 2gb op een core2duo E6600 (al half jaar oud ongeveer) en ben zwaar tevreden, dus 4gb zal helemaal lekker draaien.

edit: dooie pixel issues altijd terugsturen, ook al twijfel je, je gaat je eraan irriteren, en niet zo'n beetje ook.

[ Bericht 29% gewijzigd door kaos- op 05-03-2008 19:22:08 ]
    <a href="http://soundcloud.com/kaos001" target="_blank" rel="nofollow">Soundcloud</a>
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')