Is dit het definitieve einde van Vitesse?quote:Vitesse al weer bijna failliet
AMSTERDAM - De kans is groot dat voetbalclub Vitesse failliet gaat. Het college van B& W van Arnhem gaat vandaag hoogst waarschijnlijk niet akkoord met het plan om een schuld van 11,3 miljoen kwijt te schelden. Daarmee vervalt het plan om de gehele schuld van 27 miljoen van de club te saneren. De overeenkomst over de schuldsanering geldt alleen als iedere schuldeiser akkoord gaat. " Als de gemeente niet instemt met de sanering, dan vragen wij surseance van betaling aan", zegt directeur Paul van de Kraan van Vitesse. "Een club die een omzet heeft van ¤14 miljoen heeft en een schuld van ¤ 27 miljoen is technisch gewoon failliet."
Mee eens.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:11 schreef Godlike02 het volgende:
Ik gun het vitesse niet maar overheidssteun voor voetbalclubs is natuurlijk ook niet helemaal gezond.
Als er problemen zijn door financieel wanbeleid is de burger daar toch niet verantwoordelijk voor. De lokale bakker met een drank probleem redden we ook niet met subsidies.
Die is natuurlijk ook niet zo'n goed uitgangbord voor de gemeente als een voetbalclub. Maar ik ben het wel met je eens hoor, ook op het gebied van oneerlijke concurentie.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:11 schreef Godlike02 het volgende:
Ik gun het vitesse niet maar overheidssteun voor voetbalclubs is natuurlijk ook niet helemaal gezond.
Als er problemen zijn door financieel wanbeleid is de burger daar toch niet verantwoordelijk voor. De lokale bakker met een drank probleem redden we ook niet met subsidies.
Mag het ook onder een andere naam?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:30 schreef Vogelverschrikker het volgende:
Tja, als dit waar is en de club is ook echt niet te redden, dan moet de club gewoon een nieuwe doorstart maken als Fiorentina.
Licht jij ons dan eens even in hoe de situatie echt is?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:31 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Sensatie topic. Bericht komt uit de telegraaf
.
quote:
Ach, ze zijn gewoon de eerste die met dit bericht komt. Waar rook is, is vuur. Het zit er al jaren aan te komen dat Vitsse failliet gaat. Helaas.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:31 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Sensatie topic. Bericht komt uit de telegraaf
.
Oh, en verder is Vitesse nooit echt 'geholpen' door de gemeente, maar die discussie kunnen we geloof ik blijven voeren. We hebben het stadion nooit voor een euro gekregen en aan die 6,5 miljoen zit een lekkere rente van 9 %.quote:Volgens ingewijden bij de club kan de gemeente Arnhem, ook al zou ze willen, niet aan de wensen van Vitesse voldoen. Brussel zou het kwijtschelden van de miljoenen zien als een verboden, verkapte subsidie en het bedrag plus boete meteen terugvorderen.
Vitesse heeft 2,5 miljoen gevraagd voor Janssen. Niet echt een bizar hoog bedrag voor zo'n speler met ook nog eens een contract tot volgens mij halverwege 2010.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:40 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Ik ga even een hele domme opmerking plaatsen: FC Groningen wilde Theo Janssen overnemen. Waarom wordt daar dan geen X miljoen +besparing salarispost op gecashed? Vitesse staat hoog genoeg om het lopende seizoen af te maken zonder Theo Janssen.
Forza Vites '08.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:37 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
![]()
Nee, Fiorentina Arnhem lijkt me wel een mooie naam voor het nieuwe Vitesse.![]()
Nee, gewoon Vitesse of Vitesse 2008 ofzo.![]()
[..]
Ach, ze zijn gewoon de eerste die met dit bericht komt. Waar rook is, is vuur. Het zit er al jaren aan te komen dat Vitsse failliet gaat. Helaas.
Maar de telegraaf is wel een kutkrant
Dus wil Vitesse nog enigzins een rol van betekenis spelen in de komende jaren in het Nederlands voetbal moeten we die schulden kwijt. Dat kan dmv van die crediteurenakkoord. Alleen de gemeente doet moeilijk.quote:Column Paul van der Kraan
30-11-07 Vitesse.nl
Beste supporters
In mijn column van vandaag, 30 november 2007, wil ik jullie informeren over de stand van zaken ten aanzien van de financiële positie van Vitesse. Liever had ik jullie geďnformeerd over voetbalnieuws, maar de actualiteit noopt mij het onderwerp financiën aan te kaarten.
Ik informeer jullie op deze korte termijn, aangezien wij van dagblad De Gelderlander hebben vernomen dat zij zaterdag een artikel plaatsen over dit onderwerp. Met deze column wil ik jullie persoonlijk op de hoogte stellen van de ontwikkelingen.
Vooropgesteld, het operationele bedrijfsresultaat (populair gezegd de begroting) is de laatste jaren sterk verbeterd. Dat kunnen jullie volgende week zelf concluderen wanneer ik via deze website de jaarrekening publiceer. Ook de begroting van het huidige seizoen zal wederom worden gehaald.
Toch is er geen reden voor optimisme. Vitesse kampt namelijk met een zeer groot negatief eigen vermogen (circa ¤ 27 miljoen) dat ontstaan is door de grote verliezen uit het verleden. Deze verliezen zijn destijds gefinancierd door langlopende schulden. De langlopende schulden zijn weliswaar niet direct opeisbaar, echter de te betalen rente over en de jaarlijkse aflossing van deze schulden drukken zwaar op de exploitatie.
Deze schuldenlast maakt het voor Vitesse onmogelijk haar concurrentiepositie ten opzichte van vergelijkbare clubs te behouden of te verbeteren. Immers, alle eventuele extra inkomsten uit transfers moet Vitesse gebruiken om de schuldpositie terug te dringen. Hierdoor is het niet te voorkomen dat Vitesse in een negatieve spiraal terecht komt. Vitesse zal daardoor altijd genoodzaakt zijn de beste spelers te verkopen, waardoor een uitholling van het voetbal en onze en jullie ambities ontstaat. Dit zal weer zijn weerslag hebben op bezoekersaantallen en sponsors.
Gezien het bovenstaande zijn wij genoodzaakt om het negatief eigen vermogen drastisch aan te pakken om het voortbestaan van Vitesse voor de lange termijn te kunnen garanderen. Om die reden is de clubleiding gedwongen alle mogelijkheden te onderzoeken. Op dit moment wordt gekeken naar het realiseren van een vrijwillig crediteurenakkoord met de schuldeisers. De eerste gesprekken hiertoe hebben inmiddels plaatsgevonden. Het resultaat hiervan is bemoedigend te noemen. Mocht het crediteurenakkoord daadwerkelijk tot stand komen en lukt het Vitesse de financiering rond te krijgen, dan zetten we een reuzenstap.
Vanzelfsprekend zal ik jullie op de hoogte houden van hoe een en ander zich ontwikkelt.
Groet, Paul van der Kraan
Niet iedereen happy en zo krijg je sensatie verhaaltjes.quote:Grote kans op imagoschade
De Gelderlander 01-12-2007
De vorm van schuldensanering die Vitesse wil uitvoeren, wordt doorgaans alleen toegepast bij bedrijven met problematische schulden. Een bedrijf maakt zich niet populair met deze maatregel. De saneringsoperatie kan tot behoorlijke imagoschade leiden.
In vaktermen wordt dit een onderhandse of minnelijke regeling genoemd. De voetbalclub probeert met haar schuldeisers een minnelijk (of crediteuren-) akkoord te bereiken over het afkopen van de schuld.
Als alle schuldeisers instemmen met het bedrag dat zij krijgen aangeboden, is Vitesse na verloop van de afgesproken looptijd schuldenvrij. Problematischer wordt de situatie als niet alle schuldeisers instemmen met de voorgestelde afkoopsom. Vitesse kan dan bij de rechtbank een verzoek tot toepassing van de wettelijke schuldsanering ( Wsnp) indienen. Een rechter toetst de aanvraag en kan een bewindvoerder benoemen die toeziet op de gang van zaken.
Als via de Wsnp-procedure meer dan de helft van alle schuldeisers akkoord gaat, kan een Wsnp- rechter tot een dwangakkoord besluiten. De rechter kan de overige schuldeisers daarmee dwingen het aangeboden bedrag te accepteren.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:49 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
![]()
Heb je ook al een nieuw logo voor de club?
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:49 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
![]()
Heb je ook al een nieuw logo voor de club?
Van een mod mag je inderdaad wel wat beters verwachten...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:59 schreef JH87 het volgende:
Hm, van een moderator zou ik normaliter toch iets anders verwachten.
Wil die geboren en getogen Arnhemmer wel naar dat koude en winderige noorden?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:40 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Ik ga even een hele domme opmerking plaatsen: FC Groningen wilde Theo Janssen overnemen. Waarom wordt daar dan geen X miljoen +besparing salarispost op gecashed? Vitesse staat hoog genoeg om het lopende seizoen af te maken zonder Theo Janssen.
Geen idee eigenlijk, ik had begrepen dat de clubs er al niet uit zijn gekomen. Als Vitesse 2.5 miljoen heeft gevraagd lijkt me dat geen onredelijk bedrag. Ik kan me echter wel voorstellen dat je er desnoods nog een miljoen afhaalt om op die manier toch een begin te maken met de sanering.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:07 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Wil die geboren en getogen Arnhemmer wel naar dat koude en winderige noorden?
Maar het is toch duidelijk dat het financiele nu voorrang heeft op het sportieve? Als je jarenlang in de subtop speelt dan is het pijnlijk maar je kunt toch niet doorgaan met die enorme schuldenlast? En die rente is dan misschien hoog maar kijk eens hoeveel risico de gemeente loopt.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:32 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Als je zo gaat denken kan je inderdaad beter failliet gaan.
We maken geen schulden meer, alleen door die teringhoge rente van de gemeente maken we ook geen winst.
Groningen zal rond de 1,5m hebben geboden voor Janssen. Vitesse vraagt 2,5 en das meer dan redelijk.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:37 schreef BliksemSchigt het volgende:
Dus moet je toch geld binnen zien te krijgen?
Door die rente verhoog je je schuld wel nog steeds. Dus je maakt nog wel schulden; geen nieuwe miljoenen schulden, maar die bestaande schuld gaat niet heel erg hard omlaag. Je zal die toch echt naar nul moeten krijgen voordat je uberhaupt weer normaal en gezond kan investeren.
Dus dan moet je Janssen maar even voor 3 miljoen ipv 7 miljoen verkopen.
Daar worden door het jaar heen toch ook evenementen gehouden?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:59 schreef Damzkieee het volgende:
De gemeente kan wel bezig blijven met dat zorgenkindje van ze.
Maar om dat Gelredome daar nu ongebruik te laten staan is ook weer zowat.
Hoe zit het met dat stadion? Wie is daar nu eigenlijk eigenaar van?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:43 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
[..]
Groningen zal rond de 1,5m hebben geboden voor Janssen. Vitesse vraagt 2,5 en das meer dan redelijk.
Als je al je goede spelers voor een miljoentje weg laat gaan dan degradeer je en met het stadion wat Vitesse heeft is dat ook gewoon een doodvonnis.
Vitesse bewandeld nu de route die Twente en Utrecht al veel eerder hebben bewandeld. Daar zijn ze ook veel te laat mee. Gewoon afwachten hoe het crediteurenakkoord verloopt.
Ik meende gehoord te hebben dat het op dit moment niet rendabel is.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:02 schreef JLSB het volgende:
[..]
Daar worden door het jaar heen toch ook evenementen gehouden?
De gemeente arnhem flikkert al genoeg zinloos geld over de balk, ik noem een "we gaan een haven in de stad aanleggen en houden daar een referendum over, waar geen hond op afkomt" uitgave van zo'n 2 miljoen euro. Om over het drie keer duurder uitvallende centraal station maar niks te zeggenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:59 schreef Damzkieee het volgende:
De gemeente kan wel bezig blijven met dat zorgenkindje van ze.
Maar om dat Gelredome daar nu ongebruik te laten staan is ook weer zowat.
Aalbersquote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:24 schreef M0NTANA het volgende:
Is er geen rijke olie-Rus die er wat miljoenen in kan pompen?
Uit de Gelderlander vorig jaar:quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:48 schreef Yozzz het volgende:
Sensatietopic op basis van een artikel van de Telegraaf -->_!!!
Waar blijven alle andere internet-hooligans die Vitesse hier komen uitlachen? Ik moet de eerste die zich ergens op baseerd anders dan de Telegraaf nog zien.
quote:Arnhem wil schulden Vitesse niet kwijtschelden
door Piet Venhuizen
ARNHEM - Arnhem is niet bereid Vitesse het grootste deel van zijn schuld van 6,5 miljoen kwijt te schelden, zoals Vitesse-directeur Paul van der Kraan donderdag voorstelde.
Onvoorstelbaar. Niet aan de orde. Van de gekke. Zo kwalificeren alle negen politieke partijen in de Arnhemse gemeenteraad het plan van Vitesse. Zij vinden dat de club eindelijk eens op eigen benen moet leren staan. In 2003 redde de gemeente Vitesse met een lening en kocht zij stadion Gelredome, dat eveneens in zwaar weer verkeerde.
Het stadion is inmiddels doorverkocht, de nieuwe eigenaar Eurocommerce sponsort Vitesse. Het vorige seizoen draaide de club volgens eigen zeggen financieel goed, maar zij zeult nog wel een schuld mee van 27 miljoen euro. De Vrienden van Vitesse, een club rijke voetballiefhebbers, heeft nog 10,5 miljoen tegoed, maar is bereid een fors deel hiervan te laten vallen, werd zaterdag bekend. "Dat moeten zij weten", zegt PvdA-leider Rudi Rikken. "Wij werken met gemeenschapsgeld. Ik zou het niet aan een bijstandsmoeder kunnen uitleggen als we zouden doen wat Vitesse vraagt."
Stemt meer dan de helft van de schuldeisers in met een regeling, dan kan Vitesse de rechter vragen ook de anderen te dwingen mee te doen. Of dat zal gebeuren, is de vraag. Duidelijk is dat meer dan de helft van de schuldeisers uit leden van de businessclub van Vitesse bestaat, onder wie de Vrienden. Zo'n gedwongen schuldsanering zou volgens de Arnhemse politiek een horrorscenario zijn. SP'er Elfrink zegt dat Vitesse er beter aan doet zijn inkomsten te verhogen.
Dus als ze vandaag gaan stemmen over het saneren van die schuld, acht ik de kans klein dat ze voor gaan stemmen na het lezen van het tweede artikel, en dus dat Vitesse verre van gezond raakt en nog steeds met een forse schuld blijft zitten.quote:'Nooit! Nooit! Nooit!', zegt de raad
03 dec 2007, 03:20 - ARNHEM - Jan de Wit (D66) is woedend. Addy Plieger (ChristenUnie) ziet tot haar spijt dat haar partij, die in 2003 tegen het reddingsplan was voor Vitesse, 'gelijk heeft gekregen'.
Gerrie Elfrink (SP): "Laat het bestuur en directeur Van der Kraan toch opstappen." De Arnhemse gemeenteraad is het volledig eens: het voorstel van directeur Paul van der Kraan aan de gemeente om Vitesse het grootste deel van zijn schuld van 6,5 miljoen euro kwijt te schelden, is volstrekt onacceptabel.
"Onvoorstelbaar wat nu op tafel gelegd wordt", zegt Rudi Rikken (PvdA). "Hallo, los je eigen problemen op", zegt Wieneke de Waard (GroenLinks). "Dit kunnen we niet maken met het oog op de andere noden in de stad", aldus Ine van Burgsteden (CDA). " Nooit, nooit, nooit" , zegt Margreet van Gastel (VVD). "De arrogantie van Vitesse!" Ton van Beers (Pro Arnhem) zegt dat Vitesse veel te vroeg alarm slaat. "De club is nog lang niet failliet." D66'er Jan de Wit is kwaad, zegt hij. " Je bent jaren met elkaar bezig om in vertrouwen met elkaar tot een oplossing te komen. En dan ineens dit."
Addy Plieger zegt wel bang te zijn voor een gedwongen schuldsanering. Als meer dan de helft van de schuldeisers toestemt in een regeling, dan kan Vitesse de rechter vragen de anderen te dwingen mee te doen. Of dat zal gebeuren, is de vraag. Zeker is wel dat meer dan de helft van de schuldeisers uit leden van de businessclub bestaat. "Dat zou de limit zijn", zegt Rudi Rikken. " Onsmakelijk, om het zover te laten komen." SP'er Gerrie Elfrink vraagt zich af of de KNVB een gedwongen sanering zou toestaan. "De club zou zich als onbetrouwbare partner afficheren. Dat zou imagoschade betekenen voor het hele betaald voetbal."
Elfrink zegt dat Vitesse met zijn voorstel zichzelf schade berokkent. "De club moet die schulden doodzwijgen. Die zijn alleen negatieve publiciteit, ze schrikken sponsors af. Terwijl de club juist heel nodig haar inkomsten zou moeten verhogen. Dat kan gemakkelijk, in een stad met zoveel bedrijven. Vitesse zou beter moeten presteren dan NEC, maar het is juist andersom. Van de opstelling van directeur Van der Kraan lusten de honden geen brood. Laat hem toch opstappen. En misschien kan er ook beter een ander bestuur komen."
Jij denkt dat een speler die behoorlijk wat meer dan 1,5 miljoen waard is verkocht moet worden voor dat bedrag? Ik dacht dat de mening van alle anti-Vitessenaren altijd was dat geldvernietiging niet moest gebeuren?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:10 schreef TerroRobbie het volgende:
Wel ongelooflijk dat sommige (kleinere) clubjes elk dubbeltje 8 keer moeten omdraaien voordat ze het uit kunnen geven, maar bij een club met miljoenenschuld nog alles kan.
Ik zal het nog een keer vertellen: als 50% of meer van de schuldeisers akkoord gaat met een crediteurenakkoord, kan deze voor de rechtbank worden afgedwongen. Omdat Vitesse zegt dat ze deze 50%+ hebben, is het aan de gemeente om vrijwillig mee te doen, of de gerechterlijke procedure af te wachten (waarin ze tóch geen gelijk krijgen).quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:09 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Uit de Gelderlander vorig jaar:
[..]
[..]
Dus als ze vandaag gaan stemmen over het saneren van die schuld, acht ik de kans klein dat ze voor gaan stemmen na het lezen van het tweede artikel, en dus dat Vitesse verre van gezond raakt en nog steeds met een forse schuld blijft zitten.
Nou ik ben zeker niet anti-Vitesse (ja zondag wel jaquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:12 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Jij denkt dat een speler die behoorlijk wat meer dan 1,5 miljoen waard is verkocht moet worden voor dat bedrag? Ik dacht dat de mening van alle anti-Vitessenaren altijd was dat geldvernietiging niet moest gebeuren?
Beetje tegensprekend, dit.
Waar zeg ik dat preciesquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:12 schreef Yozzz het volgende:
Jij denkt dat een speler die behoorlijk wat meer dan 1,5 miljoen waard is verkocht moet worden voor dat bedrag?
De gemeente heeft het verkocht aan Eurocommerce geloof ik. Een bedrijf dat grote plannen heeft met Gelredome en de omgeving. Maar zonder Vitesse zal het Gelredome ook naar de knoppen gaan en mist Arnhem toch een groot gedeelte van haar inkomen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:03 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Hoe zit het met dat stadion? Wie is daar nu eigenlijk eigenaar van?
wat en belachelijke redenering, met een omzet van 14 miljoen en een schuld van 27 miljoen is de club technisch falliet, dat wisten ze al toen het vorige reddingsplan erdoor werd geduwdquote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:08 schreef De.Kromme het volgende:
Ok, er is een Vitesse-topic maar dit is toch wel redelijk ernstig, we dreigen een sterke eredivisieclub kwijt te raken.
[..]
Is dit het definitieve einde van Vitesse?
Toegegeven Vitesse geeft geen extreme bedragen uit aan transfers en dergelijke maar ALS de berichten in de media waar zijn dan zet het toch ook allemaal geen zoden aan de dijk? Over die transferprijs voor Theo Janssen: is er eigenlijk wel eens concrete interesse voor hem geweest en heeft Vitesse boden afgeslagen van een bepaald bedrag? Ik heb altijd het idee dat Theo Janssen voor veel clubs interessant is maar uiteindelijk wordt er nooit iets concreet. Verbeter me gerust; ik volg het ook niet zo intensief.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:20 schreef JH87 het volgende:
Mensen, Vitesse heeft de afgelopen jaren bijzonder veel aandacht gehad van de KNVB en is op eigen kracht die onderste financiele categorie weer uitgekomen. Er wordt op de jaarlijkse begroting weer in zwarte cijfers gesproken en de afgelopen tijd zeker wel voorzichtig met geld omgegaan. Ik kan me zelfs herinneren dat we onder Sturing maar vier spelers op de bank hadden om zo ook te kunnen bezuinigen op wedstrijdpremies.
Daarnaast is Theo Janssen nog steeds één van de betere spelers van Vitesse, heeft hij een contract voor nog 2,5 half jaar en is een vraagprijs van 2.5 miljoen al behoorlijk aan de lage kant. Groningen is dan ook gek dat ze dat niet willen betalen.
dat is toch geen manier van omgaan met elkaar, als Vitesse dat doet dan neem ik aan dat de gemeente nooit meer één vinger uitsteekt voor Vitessequote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:14 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Ik zal het nog een keer vertellen: als 50% of meer van de schuldeisers akkoord gaat met een crediteurenakkoord, kan deze voor de rechtbank worden afgedwongen. Omdat Vitesse zegt dat ze deze 50%+ hebben, is het aan de gemeente om vrijwillig mee te doen, of de gerechterlijke procedure af te wachten (waarin ze tóch geen gelijk krijgen).
Eenzelfde is, zoals al eerder vermeld, al gedaan bij Twente en Utrecht.
Veel van het artikel in de Telegraaf klopt niet, dus ik vraag me ook af of de situatie nu zo ernstig is. Volgens mij valt het allemaal nog steeds wel 'mee'.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:25 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Toegegeven Vitesse geeft geen extreme bedragen uit aan transfers en dergelijke maar ALS de berichten in de media waar zijn dan zet het toch ook allemaal geen zoden aan de dijk? Over die transferprijs voor Theo Janssen: is er eigenlijk wel eens concrete interesse voor hem geweest en heeft Vitesse boden afgeslagen van een bepaald bedrag? Ik heb altijd het idee dat Theo Janssen voor veel clubs interessant is maar uiteindelijk wordt er nooit iets concreet. Verbeter me gerust; ik volg het ook niet zo intensief.
Precies, als ik naar m'n eigen clubje kijk... Wij hebben een schuld van slechts 2 miljoen en er is helemaal niks mogelijk. Het liefst zouden ze met het licht uit voetballen. Als we eens een leuke transfer of een leuk extraatje krijgen (RVN naar Real) maken kunnen we dat geld niet in de spelersgroep investeren. De spelersbegroting daalt ieder jaar. En zo zijn er meerdere clubs die in de zelfde situatie zitten. En als je dan ziet dat clubs met veel grotere schulden geen enkele barriere lijken te hebben dan is dat wel wrang. Of in ieder geval opmerkelijk.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:17 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Wat TR zeer terecht aangeeft is dat kleine clubs altijd moeten knokken om het hoofd boven water te houden en dat onder andere Vitesse met een miljoenenschuld gewoon op te grote voet door kan leven. Sportief begrijp ik alle bezwaren, ik zie ook het gevaar van degradatie maar als je voor een grootverdiener meer dan 2 miljoen contant kunt maken dan lijkt mij dat een reeele optie.
Volgens mij werd bij het bekendmaken van de plannen al aangegeven dat de imagoschade op de koop toegenomen zou worden, en de relatie tussen Vitesse en de gemeente is toch al niet al te best.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:27 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat is toch geen manier van omgaan met elkaar, als Vitesse dat doet dan neem ik aan dat de gemeente nooit meer één vinger uitsteekt voor Vitesse
Wat zijn eigenlijk de jaarcijfers van het Gelredome?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:21 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
[..]
De gemeente heeft het verkocht aan Eurocommerce geloof ik. Een bedrijf dat grote plannen heeft met Gelredome en de omgeving. Maar zonder Vitesse zal het Gelredome ook naar de knoppen gaan en mist Arnhem toch een groot gedeelte van haar inkomen.
Een doorstart? Waar denk je dat ze mogen beginnen dan, in de hoofdklasse? Veel plezier met promoveren.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:30 schreef Vogelverschrikker het volgende:
Tja, als dit waar is en de club is ook echt niet te redden, dan moet de club gewoon een nieuwe doorstart maken als Fiorentina. Maar ik denk niet dat ze veel spelers kunnen behouden in dat geval (zoals Di Livio toen voor Fiorentina).
Ah, jij bent ook op de sensatie TT afgekomen. Gezellig.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:30 schreef Bonjasky82 het volgende:
Een doorstart? Waar denk je dat ze mogen beginnen dan, in de hoofdklasse? Veel plezier met promoveren.
Wat?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:33 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Ah, jij bent ook op de sensatie TT afgekomen. Gezellig.
Maar de vraag is nu toch even niet de sportieve toekomst van Vitesse? De vraag is nu toch hoe de schuldenlast wordt aangepakt? Laten we er eens van uitgaan dat Vitesse dezelfde zonnige weg als FC Twente gaat bewandelen en over een jaar of 5 een stabiele subtopper is met een gezonde begroting en regelmatig Europees voetbal, hoeveel geld heeft dat de schuldeisers dan gekost? Ik neem niet aan dat Vitesse dan alsnog geld gaat verdelen...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:28 schreef JH87 het volgende:
[..]
En volgens mij dringt het nog niet tot mensen door dat clubs als FC Utrecht en Twente ook zo'n crediteurenakkoord hebben bedongen. Moeten jullie eens zien waar Twente nu staat. Komt ook nog wel een hoop goed beleid bij kijken, maar toch.
mwah de club is natuurlijk vrij ongezond gefinancierd en de vooruitzichten zijn niet echt goed zonder dit "reddingsplan"quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:35 schreef RayMania het volgende:
Ik heb maar even aanhalingstekens om de TT gezet, het is natuurlijk een gerucht etc.
De heren van de vrienden van Vitesse schieten er persoonlijk hard bij in maarja die durven nu geen nee te zeggen tegen dit plan dan kunnen ze weer nieuwe ramen in hun huis laten zettenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:37 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Maar de vraag is nu toch even niet de sportieve toekomst van Vitesse? De vraag is nu toch hoe de schuldenlast wordt aangepakt? Laten we er eens van uitgaan dat Vitesse dezelfde zonnige weg als FC Twente gaat bewandelen en over een jaar of 5 een stabiele subtopper is met een gezonde begroting en regelmatig Europees voetbal, hoeveel geld heeft dat de schuldeisers dan gekost? Ik neem niet aan dat Vitesse dan alsnog geld gaat verdelen...
Ik ben het niet altijd met je eens, maar hier moet ik me toch 100% achter scharen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:28 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Precies, als ik naar m'n eigen clubje kijk... Wij hebben een schuld van slechts 2 miljoen en er is helemaal niks mogelijk. Het liefst zouden ze met het licht uit voetballen. Als we eens een leuke transfer of een leuk extraatje krijgen (RVN naar Real) maken kunnen we dat geld niet in de spelersgroep investeren. De spelersbegroting daalt ieder jaar. En zo zijn er meerdere clubs die in de zelfde situatie zitten. En als je dan ziet dat clubs met veel grotere schulden geen enkele barriere lijken te hebben dan is dat wel wrang. Of in ieder geval opmerkelijk.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:28 schreef pfaf het volgende:
[..]
Die is natuurlijk ook niet zo'n goed uitgangbord voor de gemeente als een voetbalclub. Maar ik ben het wel met je eens hoor, ook op het gebied van oneerlijke concurentie.
Ik dacht overigens dat Vitesse ( net als bijv Twente ) er weer redelijk bovenop was. Jammer zeg.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:21 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
[..]
Maar zonder Vitesse zal het Gelredome ook naar de knoppen gaan en mist Arnhem toch een groot gedeelte van haar inkomen.
Het moet bij een dwangakkoord in faillissement gaan om én 50% van het aantal schuldeisers én moeten deze schuldeisers gezamenlijk minstens 50% van de totale schuld vertegenwoordigen. Ik vraag me af of dat ook gehaald wordt, gezien de enorme schuld aan de gemeente.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:14 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Ik zal het nog een keer vertellen: als 50% of meer van de schuldeisers akkoord gaat met een crediteurenakkoord, kan deze voor de rechtbank worden afgedwongen. Omdat Vitesse zegt dat ze deze 50%+ hebben, is het aan de gemeente om vrijwillig mee te doen, of de gerechterlijke procedure af te wachten (waarin ze tóch geen gelijk krijgen).
Plus, bij Twente was het een eenmalige investering. Bij Vitesse moeten de investeerders keer op keer opdraaien voor de problemen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:37 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Maar de vraag is nu toch even niet de sportieve toekomst van Vitesse? De vraag is nu toch hoe de schuldenlast wordt aangepakt? Laten we er eens van uitgaan dat Vitesse dezelfde zonnige weg als FC Twente gaat bewandelen en over een jaar of 5 een stabiele subtopper is met een gezonde begroting en regelmatig Europees voetbal, hoeveel geld heeft dat de schuldeisers dan gekost? Ik neem niet aan dat Vitesse dan alsnog geld gaat verdelen...
Dat is toch zo? Voor mijn gevoel horen we dit verhaal nu al jaren en jaren.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:44 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Plus, bij Twente was het een eenmalige investering. Bij Vitesse moeten de investeerders keer op keer opdraaien voor de problemen.
de vrienden van Vitesse hebben ongeveer een even groot deel van de totale schuld aan Vitesse uitstaan, dus het komt aan op die partijen die de laatste paar miljoen schuld bij Vitesse hebben lopenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Het moet bij een dwangakkoord in faillissement gaan om én 50% van het aantal schuldeisers én moeten deze schuldeisers gezamenlijk minstens 50% van de totale schuld vertegenwoordigen. Ik vraag me af of dat ook gehaald wordt, gezien de enorme schuld aan de gemeente.
Die staan er ook niet florissant voorquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:45 schreef Pool het volgende:
En ach, zover is Nijmegen toch niet rijden? Daar hebben ze ook een voetbalclub. Als mensen vanuit Den Helder naar Arnhem komen rijden voor een concert van Marco Borsato, dan kunnen Arnhemmers ook best naar Nijmegen rijden voor een wedstrijd.
Tja, volgens mij is Fiorentina uiteindelijk beter terecht gekomen dan Parma en Lazio. Ik heb meer vertrouwen in een doorstart dan in nog 10 jaar blijven aanmodderen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:30 schreef Bonjasky82 het volgende:
[..]
Een doorstart? Waar denk je dat ze mogen beginnen dan, in de hoofdklasse? Veel plezier met promoveren.
volgens mij is er de eerste reddingsoperatie geweest toen het koninkrijk Aalbers viel, Nuon schold toen de schuld van Vitesse kwijt, even later is er de redding geweest toen het Gelredome mee ten onder dreigde te gaan. Daar is deze constructie uitgekomen waar ze nu onder gebukt gaan. Probleem isd at er binnenkort moet begonnen worden met aflossing en dat geld is er niet. En daarom zitten we nu weer in deze situatie te ouwehoerenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:46 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Dat is toch zo? Voor mijn gevoel horen we dit verhaal nu al jaren en jaren.
Welke?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:41 schreef TheThirdMark het volgende:
Met Vitesse ging het aardig goed. Totdat ze weer doorgingen met die veels te dure aankopen.
voor de duidelijkheid van de iedereen:quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:55 schreef Positive_Thinking het volgende:
Een topic openen op basis van een telegraaf artikel waarvan de helft onzin is
Goed gelovige media mensjes hebben we toch in NL.
2) Telegraaf spreekt over Vrienden van Vitesse als drie personen en 8,5 miljoen. De vrienden van Vitesse bestaan uit mer personen met een bedrag aan een ruime 10 miljoen!
Verder heel veel succes met dit sensatie topic en ik ben blij dat jullie meeleven op welke manier dan ook
en over de schuld aan de gemeente:quote:Vrienden van Vitesse royaal, maar verguisd
ARNHEM - Van de 10,5 miljoen euro die de stichting Vrienden van Vitesse tegoed heeft, komt zo'n 7,5 miljoen euro voor rekening van de grote drie: Cor Guijt, Jan Snellenburg en Herman Veenendaal.
Wie zijn deze drie gefortuneerde vrienden, ook wel de gouden vrienden genoemd.
- Cor Guijt geniet regionale bekendheid als makelaar uit Gendt. De oud-voetballer van hoofdklasser De Bataven, waar hij sinds jaar en dag ook hoofdsponsor is, verkocht de helft van zijn bedrijf om samen met de andere twee Vitesse in 2001 te kunnen redden van de ondergang. Guijt heeft verstand van voetbal en van zaken. Hij was ooit in de race om voorzitter te worden. Tot hij onder vuur kwam te liggen van een Karel Aalbers- minnend deel van de Vitesse-aanhang. Zij hielden Guijt deels verantwoordelijk voor het ontslag van de voorzitter, die in 2000 werd afgezet. Guijt werd later ook bedreigd. Daarbij werden de ruiten van zijn huis ingegooid.
- Jan Snellenburg is de grote man van de petfles: de gerecyclede plastic fles. Snellenburg, oud-bestuurslid van Vitesse, heeft zijn bedrijf voor vele miljoenen verkocht en financierde met dat geld de redding van Vitesse. Het geel-zwarte hart van Snellenburg, nog in het bezit van een geel-zwarte Harley Davidson, heeft de sympathieke Velpenaar een vermogen gekost. Thuis heeft hij moeten beloven geen cent meer in de club te steken. Snellenburg is uiterst populair in alle geledingen van Vitesse. Hij is vriendelijk, recht door zee en gul. De fanatieke golfer is ook keeper van het businessclubteam.
- Herman Veenendaal is een grote vastgoedmakelaar in Oosterbeek en de grote voortrekker van de stichting Vrienden van Vitesse. Veenendaal was onder Karel Aalbers lange tijd bestuurslid technische zaken, maar raakte volledige gebrouilleerd met de oud-voorzitter. Hij is een groot voetbalkenner en -liefhebber. Al liet hij de club lange tijd links liggen toen de vrienden agressief werden bejegend door de Aalbers-minnende aanhang. Veenendaal was jaren een veelscorende spits bij Vitesse, maar 'de Plaat' hield het voor gezien toen hij met zijn gokhallen en in vastgoed een betere boterham kon verdienen. Nog steeds bemoeit hij zich met de scouting voor Vitesse.
uit de over het algemeen beter ingelichte Gelderlanderquote:De Arnhemse voetbalclub wil met behulp van het bureau Uno uit Zuid-Laren de schuld van circa 27 miljoen euro wegwerken. Alle schuldeisers krijgen het verzoek hun vordering af te laten kopen voor een klein bedrag.
Vitesse-directeur Paul van der Kraan heeft een eerste succes geboekt. De 'Vrienden', een groep gefortuneerde zakenmensen met als grootste financiers Cor Guijt, Jan Snellenburg en Herman Veenendaal, gaat akkoord met een afkoopsom voor de lening van 10,5 miljoen. "Zij willen een flinke veer laten", zegt Van der Kraan.
Donderdag heeft Van der Kraan bij de gemeente Arnhem het verzoek gedaan een deel van de lening van 6,5 miljoen euro kwijt te schelden. Van der Kraan: "Die zei geen ja of nee."
Volgens de Vitesse-directeur is een zogenoemd crediteurenakkoord de enige manier om Vitesse financieel gezond te krijgen. "Wij komen anders in geen honderd jaar af van de schulden en belanden onderin de eredivisie, met alle gevolgen van dien."
Doetinchem is dichter bij en die zoeken een groter stadionquote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:45 schreef Pool het volgende:
En ach, zover is Nijmegen toch niet rijden? Daar hebben ze ook een voetbalclub. Als mensen vanuit Den Helder naar Arnhem komen rijden voor een concert van Marco Borsato, dan kunnen Arnhemmers ook best naar Nijmegen rijden voor een wedstrijd.
Je kunt niet naar de eerste divisie promoveren, debiel.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:51 schreef Vogelverschrikker het volgende:
[..]
Tja, volgens mij is Fiorentina uiteindelijk beter terecht gekomen dan Parma en Lazio. Ik heb meer vertrouwen in een doorstart dan in nog 10 jaar blijven aanmodderen.
Duurt ook niet lang meer...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:10 schreef Bonjasky82 het volgende:
[..]
Je kunt niet naar de eerste divisie promoveren, debiel.![]()
Maar dat lelijke ding uit Arnhem hoeven we nietquote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:06 schreef Adelante het volgende:
[..]
Doetinchem is dichter bij en die zoeken een groter stadion
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |