Dat dus.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:52 schreef Wokkel het volgende:
Het is alleen maar wachten tot Turkije bij de EU komt. Alle families die dan hierheen komen om te herenigen, inclusief opa's en oma's betekenen het definitieve failliet van de verzorgingsstaat.
Ik vind dat AOW dus alleen voor de mensen die ervoor betaald hebben moet zijn, naar rato van het aantal betaalde jaren.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:26 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Mensen met een hoog inkomen hebben ook veel AOW-premie betaald, want de AOW is een percentage van de IB. Zij krijgen evenveel AOW als iemand die alleen een uitkering of minimumloon heeft gehad. Dus ze zijn in feite al heel solidair. Meer is zeker niet nodig.
Ook zijn mensen met een hoog aanvullend inkomen na hun 65e ook mensen die hebben gespaard, belegd en een aanvullend pensioen betaald. Zij worden volgens dit plan bestolen; zo worden mensen die hun geld hebben verbrast, beloond en hardweerkende, spaarzame mensen gestraft.
Dat zou nogal een verandering zijn, een gigantische verslechtering voor héél veel volmaakt autochtone Nederlanders. Ik zou het haast betitelen als het definitieve failliet van de verzorgingsstaat.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:52 schreef Wokkel het volgende:
Het is alleen maar wachten tot Turkije bij de EU komt. Alle families die dan hierheen komen om te herenigen, inclusief opa's en oma's betekenen het definitieve failliet van de verzorgingsstaat.
Ik vind dat AOW dus alleen voor de mensen die ervoor betaald hebben moet zijn, naar rato van het aantal betaalde jaren.
Ok ok, je hebt gelijk. Ik bedoelde natuurlijk dat het moet gelden voor de aankomende AOW-ers, naar rato van het aantal jaren tussen hun 15e en 65e levensjaar waarin ze in Nederland verplicht verzekerd waren voor de AOW.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat zou nogal een verandering zijn, een gigantische verslechtering voor héél veel volmaakt autochtone Nederlanders. Ik zou het haast betitelen als het definitieve failliet van de verzorgingsstaat.
En verder ben ik het eens met Aboutaleb; volledige AOW voor mensen die niet voldoen aan de huidige voorwaarden is geen goed plan.
En als de donder ombouwen naar een -hoe heet dat- stelsel met gedekt kapitaal. Dus niet dat pyramidespel van een omslagstelsel. Dat de babyboomers de aardgasbaten er niet voor gebruikt hebben blijft een grove schande, maar laten wij dan proberen het nog op tijd te verbeteren.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:08 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ok ok, je hebt gelijk. Ik bedoelde natuurlijk dat het moet gelden voor de aankomende AOW-ers, naar rato van het aantal jaren tussen hun 15e en 65e levensjaar waarin ze in Nederland verplicht verzekerd waren voor de AOW.
Houden zoals het is, en gezien de aankomende vergrijzingsproblemen liever versoberen dan verruimen.
Dan kan je het net zo goed meteen vrijgeven aan de markt en mensen zelf hun eigen verzekering laten regelen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:08 schreef Wokkel het volgende:
Ok ok, je hebt gelijk. Ik bedoelde natuurlijk dat het moet gelden voor de aankomende AOW-ers, naar rato van het aantal jaren tussen hun 15e en 65e levensjaar waarin ze in Nederland verplicht verzekerd waren voor de AOW.
Houden zoals het is, en gezien de aankomende vergrijzingsproblemen liever versoberen dan verruimen.
Dat kan je ook doen, maar is natuurlijk niet hetzelfde. Het idee achter de AOW is nu juist dat je je niet persoonlijk hoeft te verzekeren. En dus dat de hoogte van premie en uitkering dus ook niet op persoonlijke omstandigheden en keuzes wordt toegesneden.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan kan je het net zo goed meteen vrijgeven aan de markt en mensen zelf hun eigen verzekering laten regelen.
Ik reageerde op het idee van Wokkel en in zijn idee krijgt niet iedereen hetzelfde ongeacht omstandigheden of keuzes, maar is het op basis van gewerkte jaren, danwel verplichte verzekeringsjaren. Dan functioneert het in principe hetzelfde als een privaat pensioen en zijn de grijpgrage handjes van overheid overbodig.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 20:14 schreef sigme het volgende:
Dat kan je ook doen, maar is natuurlijk niet hetzelfde. Het idee achter de AOW is nu juist dat je je niet persoonlijk hoeft te verzekeren. En dus dat de hoogte van premie en uitkering dus ook niet op persoonlijke omstandigheden en keuzes wordt toegesneden.
Dat is de bedoeling, geen per-ongeluk bij-effect, en dat is bij uitstel dus niet iets dat je "net zo goed" aan de markt kan overlaten - want die kan dat niet bieden.
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 20:32 schreef sigme het volgende:
Nee, dat werkt toch helemaal niet hetzelfde als een privaat pensioen? Bij een pensioen kan je kiezen voor hoeveel je intekent, zal de verzekeraar je een specifieke risicoklasse toewijzen, en zal de ene verzekeraar andere voorwaarden/dekkingen hanteren dan de andere, en -tamelijk fundamenteel verschil- is niet verplicht / standaard.
Met het verschil dat je als je in Verweggistan gaat wonen wel AOW krijgt, maar geen bijstand...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:29 schreef LXIV het volgende:
Nou ja, het maakt allemaal niet zoveel uit, want er zal toch aangevuld moeten worden tot een aanvaardbaar inkomen. Of dat nu AOW of bijstand heet.
Er zijn anders wel mensen die zich hebben ingekocht. En dat is natuurlijk wel zuur. Geld betalen voor iets wat later iedereen krijgt.quote:En met ervoor betaald hebben heeft het natuurlijk allemaal niks te maken. Het gaat om in Nederland gewoond hebben. Mensen die 40 jaar lang in de bijstand gezeten hebben krijgen net zo goed AOW.
Ik zou liever hebben dat de overheid er alles aan doet om de afspraken na te komen die ze hebben gemaakt, dan dat ze de afspraken opzeggen om anderen een voordeel te geven wat ze niet toe komt. En dan mag je best wat geld op gaan halen bij de babyboomers, daar deze te weinig hebben "gespaard".quote:En wat maakt het verder uit. Over 30 jaar bestaat het toch niet meer.
Nou nee hoor, knappe jongen die het voor mekaar krijgt om de AOW af te schaffen. Zal niet gebeuren. Er zal hooguit gesleuteld worden aan de financiering. Men zal toch een vorm van kapitaaldekking moeten gaan optuigen. Daar is iedereen het wel over eens, maar degene die het waagt om premievoorstellen te doen (hetzij van gepensioneerden, hetzij van non gepensioneerden) wordt politiek een koppie kleiner gemaakt). Zie de ellende die Wouter Bos over zich heen kreeg toen hij het opperde.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:29 schreef LXIV het volgende:
En wat maakt het verder uit. Over 30 jaar bestaat het toch niet meer.
De status aparte van Suriname is van voor de invoering van de AOW, dus ik zie niet in hoe iemand wonende in Suriname recht zou hebben op AOW.quote:Op woensdag 30 januari 2008 12:04 schreef Gia het volgende:
Namelijk, Surinamers, voor de tijd dat ze in Suriname woonden, toen dat nog bij Nederland hoorde.
Het grote verschil is dat zij geen premies of belastingen hebben afgedragen aan Nederland. Het wordt nu onderzocht of zij voor die periode nu wel of geen opbouw AOW hebben.
Status aparte misschien, maar Suriname is tot 1975 een kolonie van Nederland geweest. Pas vanaf 1975 waren ze zelfstandig.quote:Op woensdag 30 januari 2008 12:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
De status aparte van Suriname is van voor de invoering van de AOW, dus ik zie niet in hoe iemand wonende in Suriname recht zou hebben op AOW.
Behorende tot het Koninkrijk der Nederlanden is niet hetzelfde als "Nederland". Wonen op de Antillen geeft exact hetzelfde "probleem".quote:Op woensdag 30 januari 2008 12:25 schreef Gia het volgende:
En aangezien Suriname ook Nederland was, zie ik niet waarom dat niet voor hen zou gelden?
Precies de reden dat dit een onzalig plan is.quote:Die heeft na 1957 misschien een jaar of 7 in Nederland gewoond en krijgt dus nauwelijks AOW vanuit Nederland.
Krijgt die dan straks ook van al die jaren nog bijbetaald, wanneer allochtonen in Nederland volledige AOW krijgen? Want die heeft daar dan net zo goed recht op.
En er zijn er veel, over de hele wereld, die daar dan recht op hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |