Niet bekwaamheid, want onbekwamen mogen ook stemmenquote:Op zondag 27 januari 2008 09:25 schreef Napalm het volgende:
[..]
er staat dan ook "de facto". Wat zou anders de reden zijn voor de 18 jaar?
Waar komt dat superioriteitsgevoel van je vandaan? Dat je als rechtseling denkt beter te zijn dan een ander?quote:Op zondag 27 januari 2008 01:17 schreef HarryP het volgende:
Ben er ook voor om de stem mensen die niet weten waarop ze stemmen of stemmen op het "kontje van Bos" niet of minder mee te laten tellen.
Maar aangezien verkiezingsbeloftes eerder worden gebroken dan worden uitgevoerd maakt veel kennis van waar een politieke partij voor staat ook niet veel uit.
Hoeveel mensen die hebben gestemd op de Partij van de Dieren houden van vlees?
Er is dus geen reden voor de 18jaars grens? Op basis van willekeur en toevalligheid wordt mensen het kiesrecht gegund danwel ontzegd.?quote:Op zondag 27 januari 2008 09:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet bekwaamheid, want onbekwamen mogen ook stemmen.
Natuurlijk heeft het een relatie met (handelings)bekwaamheid. Er is een verband, maar het is niet de grens, die bekwaamheid.
Het probleem is meer dat zogenaamde 'handelsbekwaamheid' niet te meten is via een test. Sommigen zijn dat al rond hun 13e, sommigen worden het nooit. Omdat het niet te meten is, moet je een grens stellen waarin mensen tegelijkertijd meer wettelijke mogelijkheden krijgen, maar ook verantwoordelijker voor hun daden worden. Dat is inderdaad een beetje op de gok op de 18e gegaan. Het had ook bij de leeftijd van 21 gekund, of 16.quote:Op zondag 27 januari 2008 10:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
Er is dus geen reden voor de 18jaars grens? Op basis van willekeur en toevalligheid wordt mensen het kiesrecht gegund danwel ontzegd.?
Dat vraag ik mij ook af.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
1) Wie bepaalt wat dement is
2) Wie bepaalt wat 'zo achterlijk als een deur is'
Lager als?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Och....van mij mogen ze iedereen met een IQ lager als 120 best uitsluiten van verkiezingen....hoe kun je van mensen die amper ontwikkeld zijn verwachten dat ze een afgewogen keuze kunnen maken die in het belang van het land is?
Kingstown is uitgeslotenquote:Op zondag 27 januari 2008 17:11 schreef Arjann87 het volgende:
[..]
Lager als?
En het is een eis van een democratie.
Spellingnazi's moeten sowiezo het land uitgetrapt worden!quote:
Heb je het nu over jouw actieve of je passieve stemrecht?quote:Op zondag 27 januari 2008 19:23 schreef Hyperdude het volgende:
on-topic: wat heb je aan stemrecht als je alleen maar kan kiezen uit linkse of rechtse incapabele uitvreters?
De burgers krijgen de bestuurders die ze verdienen.quote:Op zondag 27 januari 2008 19:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Heb je het nu over jouw actieve of je passieve stemrecht?
Niets maar dan is er nog het recht op jezelf verkiesbaar stellen he.quote:Op zondag 27 januari 2008 19:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Spellingnazi's moeten sowiezo het land uitgetrapt worden!![]()
on-topic: wat heb je aan stemrecht als je alleen maar kan kiezen uit linkse of rechtse incapabele uitvreters?
Je bedoelt belastbaar inkomen van 20.000 neem ik aan?quote:Op maandag 28 januari 2008 09:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
Goed idee ! Minimale betaalde inkomstenbelasting 20.000 euro per jaar. Zijn we tenminste af van die profiterende studentjes etc. die even meebepalen over mijn portemonnee.
Nee, betaalde inkomstenbelasting.quote:Op maandag 28 januari 2008 11:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je bedoelt belastbaar inkomen van 20.000 neem ik aan?
quote:Op maandag 28 januari 2008 11:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nee, betaalde inkomstenbelasting.
Ik wacht op de Partij van de Gebraden Kipquote:Op zondag 27 januari 2008 01:17 schreef HarryP het volgende:
Hoeveel mensen die hebben gestemd op de Partij van de Dieren houden van vlees?
Ben je ook af van al die laagverdieners die jouw producten betaalbaar houden.quote:Op maandag 28 januari 2008 09:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
Goed idee ! Minimale betaalde inkomstenbelasting 20.000 euro per jaar. Zijn we tenminste af van die profiterende studentjes etc. die even meebepalen over mijn portemonnee.
Een monarchiedie meer dan alleen symbolisch is is zo 1800...quote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:57 schreef ervaarhetleven het volgende:
Persoonlijk heb ik liever dat het koningshuis zijn volledige en rechtmatige macht krijgt dan dat we elke 4jaar een regering samenstellen die bestaat uit labiele leiders en mensen van het volk die verkozen zijn door stemmers die eigenlijk geen flauw idee hebben waarop ze stemmen.
Ik weet zeker dat er ook een heleboel mensen op CDA en PvdA hebben gestemd, terwijl ze het totaal niet eens zijn met de maatregelen van dit kabinet. De gemiddelde CU kiezer zal hooguit wat aan te merken hebben op zijn koopkracht...quote:nog een advies trouwens aan de stemmers van pvv en sp: Vergooi uw stem niet aan een persoon met populistische uitspraken die die nooit zal kunnen waarmaken.
Wel opvallend dat je nu juist de 2 partijen noemt die bekend staan dat ze vaste standpunten hebben en zich daar tijdens de oppositie ook aan vast blijven houden. In tegenstelling tot de rest.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:57 schreef ervaarhetleven het volgende:
nog een advies trouwens aan de stemmers van pvv en sp: Vergooi uw stem niet aan een persoon met populistische uitspraken die die nooit zal kunnen waarmaken.
Ik weet niet welk systeem je bedoeld, maar hij zou sowieso meer stemmen krijgen dan de PvdA als die IQ grens er zou zijnquote:Op zaterdag 26 januari 2008 18:14 schreef Ixnay het volgende:
Ik vind het een goed systeem, maar dan zou Fortuyn dus 0 stemmen gekregen hebben.
Ik had het in die post niet over IQ, maar over het beantwoorden van vragen bij het stemmen over wat de partij inhoudt.quote:Op zondag 3 februari 2008 01:13 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Ik weet niet welk systeem je bedoeld, maar hij zou sowieso meer stemmen krijgen dan de PvdA als die IQ grens er zou zijn
Je hebt geen idee wat je zegt, die kerel had wel een grote bek misschien, maar hij was echt slim. Niet alleen qua "marketing" van zichzelf, maar in vele opzichten. Zou wouter bos een voorbeeld aan moeten nemen, niet slim doen als je dat niet bent, maar slim zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |