abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:34:40 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_56269000
quote:
Miljardenfraude bij Franse bank Société Générale
NRC

Parijs, 24 jan. Société Générale is een fraudezaak op het spoor gekomen die de op een na grootste beursgenoteerde bank van Frankrijk 4,9 miljard euro gaat kosten. Ook schrijft de bank 2,05 miljard euro af door verliezen gerelateerd aan de kredietcrisis. Dat maakte de Franse bank vandaag bekend.

De bank ontdekte vorige week dat een handelaar in Parijs heimelijk posities had ingenomen op de Europese futuremarkt, die veel verder gingen dan de regels toestonden. De handelaar zal worden ontslagen, net als zijn leidinggevenden, aldus Société Générale.

Om zijn kaspositie te verbeteren wil Société Générale voor 5,5 miljard euro nieuwe aandelen uitgeven. De bank gaat nu voor 2007 uit van een winst van 600 miljoen tot 800 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg de winst nog 5,2 miljard euro. Topman Daniel Bouton bood aan af te treden, maar het bestuur van Société Générale verwierp zijn voorstel.
Hmzzz... Nick Leeson - 1995 bracht in zijn uppie de Barrings Bank een schade toe van 1,4 miljard. Wat uiteindelijk tot de ondergang leide van de prestigieuze bank.
Maar hier is sprake van 4,9 miljard door een geheimzinnige handelaar zonder toezicht.
Ik heb moeite om dit verhaal te geloven..... Ik denk eerder dat deze bank veel dieper in de kredietcrisis zat dan ze willen toegeven.
Als het waar is.... dan moet deze handelaar een goed boek schrijven. Wordt een geheid een bestseller.
pi_56269084
Vreemd verhaal idd, de onbekende handelaar word enkel ontslagen na een verlies van 4,9 miljard
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:41:36 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56269101
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:34 schreef Drugshond het volgende:
Ik heb moeite om dit verhaal te geloven..... Ik denk eerder dat deze bank veel dieper in de kredietcrisis zat dan ze willen toegeven.
Dat was ook mijn eerste gedachte.. smoesje om scheef beleid te verhullen. Sowieso als je als bank een geheimzinnige handelaar zonder toezicht zo laat gokken met je geld dat je 5 miljard euro verliest, dan ben je niet bepaald verantwoordelijk bezig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:45:30 #4
89730 Drugshond
pi_56269163
Grappig... er zijn meer nieuwsberichten die deze correlatie maken.
quote:
Miljardenstrop Franse bank na fraude

Alsof de kredietcrisis nog niet voldoende schade aanricht heeft een handelaar van de Franse Bank Société Générale, in zijn eentje, bijna vijf miljard euro verloren. Nick Leeson verbleekt bij hem.

Nick Leeson zakt in het niet bij fraude Société Générale

Speculeren
De handelaar handelde op de beurs voor Societé Generale. Net als Nick Leeson, destijds, voor Barings ging hij zijn boekje te buiten door stiekem op veel grotere schaal dan hij mocht te speculeren op koersstijgingen. Dat pakte ook nog eens helemaal verkeerd uit.

Nieuw kapitaal
Het verlies bij de Franse bank is vijf keer zo groot als 13 jaar geleden toen de Britse handelaar Nick Leeson in zijn eentje 1,4 miljard dollar verloor. Destijds ging Barings ten onder aan de fraude. Het werd uiteindelijk door ING overgenomen, die het later grotendeels weer afstootte. Société Générale moet nu op zoek naar nieuw kapitaal.
pi_56269398
Ik zal er maar werken en mijn bonus staat op het spel.... DoH!

Maar nietemin heeft de SG nog steeds een winst behaald in 2007 ondanks alle afschrijvingen
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  donderdag 24 januari 2008 @ 10:04:20 #6
89730 Drugshond
pi_56269515
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:58 schreef shilizous_88 het volgende:
Ik zal er maar werken en mijn bonus staat op het spel.... DoH!

Maar nietemin heeft de SG nog steeds een winst behaald in 2007 ondanks alle afschrijvingen
Op dit moment is société générale even van de beurs gehaald... De verwachting is een afstraffing van 15 % daling als ze straks weer meedoen. Die winst wordt straks dik verlies.
pi_56269849
Nog nooit van Brian Hunter gehoord die Amaranth met 9 Miljard Dollar liet vergaan?
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  donderdag 24 januari 2008 @ 10:32:30 #8
89730 Drugshond
pi_56270025
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 10:23 schreef axis303 het volgende:
Nog nooit van Brian Hunter gehoord die Amaranth met 9 Miljard Dollar liet vergaan?
Nu wel en het waren er 6 miljard dollar (2006).
Ook in futures ....trouwens.
Omgerekend met dollar versus euro denk ik dat hij nu ook verslagen is.
quote:
The failure was the largest hedge fund collapse in history

[ Bericht 13% gewijzigd door Drugshond op 24-01-2008 10:38:58 ]
pi_56270813
Om 11 uur is er een officiele presentatie in Parijs
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  donderdag 24 januari 2008 @ 11:38:08 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56271534
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
Vreemd verhaal idd, de onbekende handelaar word enkel ontslagen na een verlies van 4,9 miljard
Een betalingsregeling lijkt me hier wel op z'n plaats, ja
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_56271591
Dat is wel een "oeps" waard.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_56271885
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 11:40 schreef Strolie75 het volgende:
Dat is wel een "oeps" waard.
Ach kan gebeuren .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56272297
Als de koers van het aandeel hard gaat kelderen ben ik erg benieuwd wat de gevolgen gaan zijn.

(Ik hoop maar dat ik mijn baan behoudt)
pi_56272843
Ik zag het net op het nieuws, flink bedacht, toch knap dat hij dat in zijn eentje heeft kunnen doen.
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_56273177
Tja, maar als deze meneer 200 miljoen euro winst had gemaakt had er geen haai naar gekraaid. Vergeet niet dat het grootste deel van het verlies is ontstaan door gedwongen liquidatie van de posities.

Maar ik ben wel blij dat ik bij de BNP Paribas zit
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_56273425
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:49 schreef tim2308 het volgende:
Tja, maar als deze meneer 200 miljoen euro winst had gemaakt had er geen haai naar gekraaid. Vergeet niet dat het grootste deel van het verlies is ontstaan door gedwongen liquidatie van de posities.

Diezelfde BNP die ook opeens een afschrijving moest doen omdat ze in de subprime hypotheken zaten.

En jij gelooft dat er niet nog meer lijken in de kast liggen (bij veel ander banken ook)
pi_56273588
Ach we weten zoveel niet Wat niet weet, wat niet deert :p
pi_56275414
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:49 schreef tim2308 het volgende:

worden we binnenkort collega's?
pi_56275465

Société Générale voor miljarden opgelicht door eigen handelaar
24 januari 2008, 10:53 uur | FD.nl
Société Générale (SG), de op één na grootste beursgenoteerde bank van Frankrijk, is voor bijna ¤5mrd opgelicht door een eigen handelaar. Het is een van de grootste fraudegevallen in de geschiedenis. Veel groter dan geruchtmakende fraude door Nick Leeson in 1995 die uiteindelijk het einde van de Barings Bank betekende.

Bovendien moet de bank voor ¤ 2,05 mrd afschrijven als gevolg van de mondiale kredietcrisis. De winst zal daardoor met meer dan 80% dalen in 2007.

Dat maakte de bankverzekeraar donderdag bekend.

De brief waarin Ceo Daniel Bouton de verliezen bekend maakt
De bank zegt in het afgelopen weekeinde te hebben ontdekt dat een handelaar in het geheim posities heeft ingenomen op Europese indexfutures die bank euro 4,9 mrd voor belasting zullen kosten. Het bedrijf liet weten de handelaar en diens leidinggevende te ontslaan.

Spoorloos

De verantwoordelijke handelaar heeft in het weekend met de directie van de bank om zijn werkwijze inzichtelijk te maken. Sinds afgelopen maandag is hij spoorloos, zo zei ceo Bouton tijdens een persconferentie. De handelaar, een jonge dertiger, werkt al acht jaar bij SG en was zeer goed op de hoogte van de controlemechanismen binnen de bank. Hij is een fictief bedrijf gestart binnen SG, van waaruit hij is gaan handelen op europese indexfutures. Eind december is hij daarbij de mist ingegaan.

Correspondent Stefan de Vries woonde de persconferentie bij

Opnieuw

Het is de tweede in korte tijd dat een Franse bank wordt getroffen door ongeoorloofd handelen in eigen gelederen. Vorig jaar moest Crédit Agricole om dezelfde reden een verlies melden van ¤250 mln.

Deuk

De miljardenzaak zorg voor een nieuwe deuk in het toch al kwetsbare vertrouwen in de bankensector. De sector heeft het zwaar te verduren onder de mondiale kredietcrisis.

Bovendien werpt de zaak twijfels op over het risicobeheer bij banken als Société. Zeker is dat de handelaar de normale veiligheidsprocedures heeft weten te omzeilen doordat hij grondige kennis had van de manier waarop de bank aan risicobeheersing doet.

De vergelijkingen met Nick Leeson, de man die de Barings Bank opblies, zijn snel gemaakt. Alleen is de schade ditmaal veel groter.

"Ongelooflijk dat dit nog kan gebeuren na Nick Leeson," zegt Tom Muller van Theodoor Gillissen.

Handel stil

De handel in het aandeel Société Génerale op de beurs van Parijs is stilgelegd. De koers van het aandeel is dit jaar al met 41% gedaald.

Kapitaal zoeken

Société Générale gaat op zoek naar investeerders die bereid zijn tot een injectie van ¤5,5 mrd om de balans van het bedrijf weer op orde te krijgen.

Ceo Daniel Bouton heeft zijn ontslag aangeboden aan het bestuur. Die weigerde op het verzoek in te gaan.

Waakzaam

Kredietbeoordelingsbureau Standard & Poor's heeft de lange termijn 'AA'-rating voor Societe Generale op Credit Watch geplaatst met negatieve implicaties.
pi_56275889
Ik snap echt niks evan, leg eens uit in koetjes en kalfjes woordjes
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:51:04 #21
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_56282306
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:47 schreef deepart het volgende:
Die bank is flink genaaid
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_56282531
Is er nou sprake van fraude of van oplichting? Fraude in de zin dat hij niet volgens de regels posities in heeft genomen of heeft hij ook daadwerkelijk zelf geld verdiend met het innemen van deze posities waarbij die verdiensten ten kosten gingen van de bank zelf.
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:03:26 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_56282610
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Is er nou sprake van fraude of van oplichting? Fraude in de zin dat hij niet volgens de regels posities in heeft genomen of heeft hij ook daadwerkelijk zelf geld verdiend met het innemen van deze posities waarbij die verdiensten ten kosten gingen van de bank zelf.
De dader is onvindbaar op dit moment. En ligt als hij slim is van een cocktail te genieten op een strand in een land zonder uitleveringsverdrag met Frankrijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_56282691
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:03 schreef Megumi het volgende:
De dader is onvindbaar op dit moment. En ligt als hij slim is van een cocktail te genieten op een strand in een land zonder uitleveringsverdrag met Frankrijk.
Dat weet je dus niet, als ik 5 miljard euro had verloren in naam van mijn werkgever dan kan ik me zo voorstellen dat je vlucht naar een ander land.
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:13:16 #25
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56282840
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 14:47 schreef deepart het volgende:

I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:18:27 #26
pi_56282980
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:13 schreef gronk het volgende:

[..]

Goed verhaal
Lekker kort.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_56283323
Hoezo is het eik fraude? Okay, hij heeft meer risico's genomen als dat hij mocht, maar hij heeft dat geld toch gewoon verloren?

Of heeft hij zelf een flink deel achterover gedrukt of hoe moet ik het zien?
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:42:47 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_56283644
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:32 schreef NED het volgende:
Hoezo is het eik fraude? Okay, hij heeft meer risico's genomen als dat hij mocht, maar hij heeft dat geld toch gewoon verloren?
Een fictief bedrijf starten klinkt niet echt als een geoorloofde werkwijze, moet ik zeggen.
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:48:14 #29
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_56283796
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:45 schreef Drugshond het volgende:
Grappig... er zijn meer nieuwsberichten die deze correlatie maken.
[..]
Nee, dat doet dit bericht helemaal niet.

Verder was de man zelf betrokken bij het toezicht, zo meldde RTLZ, en wist daardoor ook prima hoe hij dingen verborgen kon houden. Het is uiteraard absoluut onverantwoord dat iemand die belast is met toezicht zelf ook maar de geringste bevoegdheid heeft te speculeren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 24 januari 2008 @ 21:26:55 #30
203688 Drijfzand
account closed
pi_56284907
quote:
Societe Generale's shock disclosure of a fraud that lost it $7 billion has left investors wondering about a link between the fiasco and Monday's European stock market rout.

The sharp fall, which was followed by an emergency U.S. rate cut, came as SocGen tried to close out positions built up by one of its traders.

SocGen, France's second biggest bank, said on Thursday that it had been the victim of a massive and "exceptional" fraud by a junior trader resulting in losses of 4.9 billion euros, and announced a large capital increase.

SocGen said the trader, responsible for futures hedging on European equity market indexes, had taken massive fraudulent positions in 2007 and 2008 beyond his authority.

The bank said it had decided to close the positions as quickly as practicable after they were discovered on the weekend of Jan 19 and 20.

This has brought under the microscope the massive declines in European shares on Monday, January 21, when over $350 billion was wiped off the value of top British, German and French shares -- an amount equal to the combined gross domestic product of Hungary and Greece.
too much to do in the real world.
  Moderator zaterdag 26 januari 2008 @ 15:54:10 #31
8781 crew  Frutsel
pi_56320415
Jerome Kerviel in voorlopige hechtenis

PARIJS - Jérôme Kerviel, die man wordt verdacht van de miljardenfraude bij de Franse bank Société Général, is in voorlopige hechtenis en wordt verhoord door de politie. Dat berichtten verscheidene Franse media zaterdagmiddag.

Kerviel, zijn naam en foto zijn door alle Franse media ook verspreid, kwam zaterdagmiddag in een auto aan bij het hoofdkantoor van de financiële onderzoeksdienst van de politie.

Een woordvoerder van het openbaar ministerie in Parijs sprak zaterdag tegenover het Britse persbureau Reuters al mediaberichten tegen dat de 31-jarige voortvluchtig zou zijn. "Hij zal worden verhoord op een geschikt moment, na analyse van alle documenten", aldus de zegsman.

Inval

De Franse politie deed vrijdagavond een inval in het hoofdkantoor van de bank, aldus een woordvoerder van de bank zaterdag tegen verscheidene Franse media. Hij gaf geen details.

Iemand die nauw betrokken is bij het onderzoek zei dat de politie op zoek was naar computerbestanden van Kerviel. Vrijdag deed de politie ook een inval in het appartement waar Kerviel woonde.

Fouten

In een vraaggesprek met Le Figaro verklaarde topman Daniel Bouton zaterdag dat er in zijn ogen geen strategische fouten zijn gemaakt door de bank.

Hij vergeleek het schandaal met een grote brand die onverwacht een grote fabriek in de as kan leggen. Hij weersprak ook elke suggestie als zou de bank hebben gepoogd het schandaal verborgen te houden voor de buitenwereld.
(nu.nl)
  zondag 27 januari 2008 @ 00:25:25 #32
89730 Drugshond
pi_56331720
Zijn CV.
quote:
The deal
Societe Generale SA has declined to name the rogue banker at the center of the $7.2 billion in trading losses, but traders working in the Paris markets have identified him as Jerome Kerviel, 31, as did the Financial Times. Here's his resume:

KERVIEL Jerome
Jeromekerviel@hotmail.com

OBJECTIVE Reach a position as a retail listed derivative products trader, managing a volatility and Delta One book

EDUCATION
MASTERS in Finance (Organisation and Control of financial makets)
University of Lyon, September 2000

Bachelor Degree in Finance
University of Nantes, 1996 1999

WORK EXPERIENCE

Societe Generale S.A., Paris, France
Trader and Market Maker for Delta One Products
March 2004 - Today
Trading : Market making of Listed Delta One products
Including open end and closed end Turbos (Single Stocks, Index, Forex and Rate Futures), ETFs and secondary market for Certificates
ETFs structuration - Management of the collateral with Lyxor Asset Management
Development of managing tools (Excel VBA macro)
New Underlyings Study to develop the product range
Participation to the specification for the implementation of turbos to the Clickoptions platform

Trader Assistant - Basket Trading and Delta One Products
August 2002 - February 2004
Valuation and Risk Analysis explanation for Basket Trading (Single
Arbitrage book) and Delta One Products
Strategies Backtestings
Short positions hedge
Process automation and managing tools development

Middle Office - Referential Team
August 2000 - July 2002
Products modeling
Process automation
Excel macro Development for the exotic Desk
Participation to the single referential project

ACTIVITIES
Judo - 8 years practice - Trainer for children
Sailing

SKILLS
English : working language
Microsoft Office Packge - Visual Basic
Licensed for EUREX, XETRA, EURONEXT
  zondag 27 januari 2008 @ 00:27:40 #33
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56331760
Zijn openstaande vacature:

I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56334868
Ons geld, wat doe je?!?!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_56340425
http://www.ft.com/cms/s/0(...)ff-000077b07658.html

Zie ook de links onderaan, "more in this section"
  zondag 27 januari 2008 @ 18:13:01 #36
203688 Drijfzand
account closed
pi_56344600
quote:
Op zondag 27 januari 2008 00:27 schreef gronk het volgende:
Zijn openstaande vacature:

[ afbeelding ]
Indien geen ervaring moet je een ingenieursopleiding hebben? Ha, heb altijd al gedacht dat economische studies onzin waren.
too much to do in the real world.
pi_56353957
Hier heten HEAO-achtige opleidingen ook technisch onderwijs als ik me niet vergis. Misscien dat dit dus een vertaal"fout" is.
  maandag 28 januari 2008 @ 01:02:03 #38
pi_56354071
quote:
Op maandag 28 januari 2008 00:55 schreef tim2308 het volgende:
Hier heten HEAO-achtige opleidingen ook technisch onderwijs als ik me niet vergis. Misscien dat dit dus een vertaal"fout" is.
Engineering klinkt niet als HEAO
pi_56354175
quote:
Op maandag 28 januari 2008 01:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Engineering klinkt niet als HEAO
Financial Engeneering.
***** Kraak.....
  maandag 28 januari 2008 @ 02:42:10 #40
89730 Drugshond
pi_56354632
quote:
'Kerviel gokte met 50 miljard euro'
Nu.nl

PARIJS - De man die ervan wordt verdacht door frauduleus handelen de Franse bank Société Générale bijna 5 miljard euro te hebben gekost, was een week geleden nog aan het gokken met tien keer zo veel geld, meldde de société zondag.

Zaterdag gaf de naar verluidt verlegen en teruggetrokken 31-jarige medewerker van de investeringsbank van de société, Jérôme Kerviel, zich aan bij de politie.

Hechtenis

Zijn voorlopige hechtenis is verlengd tot het Openbaar Ministerie maandag in Parijs knopen doorhakt in het onderzoek. Kerviel wordt er ook van verdacht ingebroken te hebben in het computersysteem van de bank.

Hij wordt maandag voor de rechter voorgeleid. Kerviels raadsmannen hebben zondag beklemtoond dat hun cliënt helemaal niets oneerlijks heeft gedaan. Hij heeft geen enkele cent in zijn eigen zak gestoken. Hij heeft er niet van geprofiteerd, aldus Kerviels advocaten Elisabeth Meyer en Christian Charrière-Bournazel.

Zij beschuldigden zondag de bank ervan Kerviel als een rookgordijn te hebben ingezet om de aandacht af te leiden van de enorme verliezen van de société die veel groter zouden zijn "dan die zich in de afgelopen maanden opstapelden".

Bedrog

De bank blijft er zondag bij dat Kerviel de boosdoener is: "Het buitengewone bedrog waaronder wij hebben geleden, bestond omdat controles werden omzeild of onklaar waren gemaakt", zo stond in een verklaring van de Société Générale.

De bank heeft aangifte gedaan tegen Kerviel wegens fraude en bedrog. De politie heeft invallen gedaan in het hoofdkwartier van de bank en in Kerviels woning in Neuilly.

De société heeft zondag beklemtoond dat haar medewerker vooral speculeerde op de termijnhandel met valse fictieve zaken die de werkelijke risico's en verliezen verhulden. Meyer en Charrière-Bournazel beschuldigen de bank er juist van verliezen te verhullen. Zij stelden bovendien dat de Société Générale overhaast en onnodig activa waarmee Kerviel speculeerde heeft geliquideerd.

Goochelen

Toen de bank een week geleden ingreep nadat er verdenkingen tegen hem waren gerezen, was Kerviel volgens zijn werkgever 20 januari aan het goochelen met activa ter waarde van 50 miljard euro.

Het Duitse weekblad Der Spiegel heeft bericht dat de société onraad rook na te zijn getipt vanuit Duitsland. Kerviel zou daar met termijncontracten voor half januari een slordige 2 miljard euro hebben verloren.

De bank moest volgens de eigen verklaringen de frauduleuze zaken van zijn medewerker onmiddellijk ongedaan maken. De haast die was geboden en de uiterst slechte marktomstandigheden die zich net in die dagen voordeden, hebben ertoe geleid dat de société 4,9 miljard verloor.

Drie dagen duurde de liquidatie van Kerviels pretpakket van risicovolle investeringen, vooral 'futures' waarbij overeenkomsten worden gesloten met als basis de vermoede of gegokte prijs van goederen of aandelen op een toekomstig moment.

Erger

Maar de bank troostte zich zondag met de ook in de verklaring verwoordde gedachte dat het nog veel erger had gekund met Kerviels miljarden. Een oude en gerenommeerde Britse bank, Barings, stortte in 1995 als een kaartenhuis ineen onder de last van een schade van 'slechts' anderhalf miljard dollar die 'rogue trader' Nick Leeson met zijn investeringen had veroorzaakte.
quote:
Société Générale erkent dat interne controle heeft gefaald
Bron : fd

Société Générale (SG), dat ten gevolge van de fraudepraktijken van een handelaar euro 5 mrd aan verliezen heeft geboekt, heeft zondag erkend dat zijn interne controlesysteem heeft gefaald. Tegelijkertijd verdedigde de bankleiding de wijze waarop zij de crisis heeft aangepakt.

'We hebben de crisis niet veroorzaakt, we zijn er zelf het slachtoffer van geworden,' verklaarde Jean-Pierre Mustier, de topman van de zakenbank van Société Générale.

Inmiddels hebben zich meerdere beleggers verzameld die vinden dat de bank bijna een week informatie heeft achtergehouden om zijn verlieslatende portefeuille futures te kunnen verkopen. Dat zou in strijd zijn met de beursregels.

Verhoor loopt goed

De bewuste handelaar, de 31-jarige Jérôme Kerviel, heeft zich zaterdag gemeld bij de Franse politie. Hij wordt ondervraagd. Volgens de financiële politie verloopt het verhoor goed en werkt Kerviel volledig mee. Volgens zijn advocaat heeft hij gezegd dat hij te goeder trouw heeft gehandeld en geen cent aan de zaak heeft verdiend.

Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel zou Kerviel zou in de afgelopen weken meer dan 140.000 contracten hebben gekocht, waarbij hij speculeerde op een koersstijging van de Duitse beursindex Dax die op dat moment onder de 8.000 punten stond. Voor elk punt dat de Dax zou stijgen, zou SG per contract 25 euro verdienen, voor elk punt dat de index zou verliezen moest SG voor hetzelfde bedrag over de brug komen. Toen de Dax tussen 2 en 18 januari meer dan 600 punten verloor, kostte dat Kerviel en zijn bank euro 2 mrd aan verliezen.

Kerviel leed op de posities die hij op de termijnmarkt had ingenomen volgens Société Général in totaal bijna euro 5 mrd verlies, zo maakte de bank donderdag bekend.

Van de grote verliezen die hij op zijn posities leed, zouden de Franse bankautoriteiten eerder al door de Duitse Bundesbank op de hoogte zijn gesteld. De Franse centrale bank zou vorig weekeinde van de zaak op de hoogte zijn gesteld, de regering van president Sarkozy hoorde het pas op woensdag, een dag voor de bekendmaking door Société Générale.

Brede kritiek

In Frankrijk is er inmiddels grote kritiek op de wijze waarop SG de kwestie heeft aangepakt. Een bankier van een andere bank zegt dat de leiding van de bank zelf grote schuld heeft aan de omvang van de verliezen, die in totaal op euro 7 mrd worden geschat. Zij zou te laat tot actie zijn overgegaan. Zowel buiten als binnen Frankrijk wordt er aan getwijfeld dat Kerviel in zijn eentje schuldig is voor de verliezen. Inmiddels zijn vier leidinggevenden ontslagen.

Colette Neuville, de presidente van een organisatie van minderheidsaandeelhouders, heeft SG gevraagd waarom de verliezen en afschrijvingen geboekt worden in 2007, zoals de bank wil, in plaats van 2008 toen de fraude heeft plaatsgehad.

In de Britse pers wordt zaterdag gemeld dat de beursautoriteiten in Londen en elders in Europa onderzoek zijn gestart naar marktbewegingen op maandag en dinsdag, toen er contracten zijn gedumpt voor een totaalbedrag van euro 30 tot euro 50 mrd.

Dat bedrag is zo groot, dat het de forse koersdalingen op deze dagen zou kunnen verklaren. Bronnen op de markten stellen dat de positie van SG zo groot moet zijn geweest, dat andere marktpartijen er lucht van hebben gekregen hetgeen de crash zou kunnen hebben veroorzaakt.

Sociéte Générale ontkent verantwoordelijkheid

In een interview met Le Figaro heeft topman Daniel Bouton van SG zaterdag gezegd dat wat er is gebeurd 'niets van doen heeft met een catastrofe tengevolge van onze strategie'. Hij verwierp de hypothese dat er 'verliezen van het ene zwarte gat naar het andere zijn getransfereerd' waarbij het eerste het gat datgene is dat veroorzaakt werd door de internationale financiële crisis. 'Dit is niet staande te houden, nog technisch, noch boekhoudkundig.'

Bouton ontkende ook dat de bank verantwoordelijk zou zijn voor de spectaculaire inzinking van de financiële markten begin deze week, alsmede voor de beslissing van de Fed om de basisrente met 0,75 procentpunt te verlagen. Volgens hem zijn het de Aziatische beurzen die de voorzet hebben gegeven en is de beschuldiging aan het adres van zijn bank 'absurd'.

Tsja, blijft toch een vreemde ontwikkeling. In feite had hij veel meer geld in zijn beleggingsportefeuille zitten.

[ Bericht 37% gewijzigd door Drugshond op 28-01-2008 03:21:19 ]
pi_56354647
Dat lijkt me zo kicks om te doen he. 5 miljard inzetten op rood bij roulette! Bedoel, nee heb je....
  maandag 28 januari 2008 @ 02:52:50 #42
89730 Drugshond
pi_56354663
quote:
Op maandag 28 januari 2008 02:47 schreef santax het volgende:
Dat lijkt me zo kicks om te doen he. 5 miljard inzetten op rood bij roulette! Bedoel, nee heb je....
De uitdrukking van 'De bank laten springen' heeft zo wel een erg letterlijke betekenis.
pi_56356165
quote:
Advocaat: Kerviel is zondebok bank

De advocaat van bankmedewerker Jérôme Kerviel heeft gezegd dat de aanklachten tegen hem de mislukte investeringen van de bank moeten verdoezelen. De Société Générale is volgens de advocaat zelf verantwoordelijk voor het verlies door geld te steken in dubieuze Amerikaanse hypotheekverstrekkers.

Kerviel meldde zich zaterdag bij de politie en wordt sindsdien verhoord. Het OM besluit morgen of hij vrijkomt.

Volgens de bank heeft Kerviel door te frauderen een verlies van 4,9 mrd euro veroorzaakt. Experts betwijfelen of één iemand kon handelen met een budget van 50 miljard euro, zoals de bank zegt.
NOS

Er zit misschien nog een staartje aan
  maandag 28 januari 2008 @ 09:35:21 #44
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56356226
quote:
Eh, nee hoor. 'Strong engineering background' klinkt eerder als 'we willen een techneut hebben die goed kan rekenen, en een goed abstract denkvermogen heeft'. Als techneut heb je dat bij definitie al. Dat je 't dan toepast op opties en dat soort gedoe: soit.
pi_56357141
Financial Engineering is de tak binnen Finance die zich richt op de wiskundige benadering van Finance.

Heeft dus niets te maken met een techniek opleiding of wat dan ook.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_56357174
Hij kon er gewoon niet mee omgaan
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_56357256
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:32 schreef NED het volgende:

Of heeft hij zelf een flink deel achterover gedrukt of hoe moet ik het zien?
Nou fraude, omdat hij wat controle mechanismes heeft omzeild. Hij heeft overigens niks achterover gedrukt. Dat is ook het hypocriete van de bank. Hij heeft laten zien dat de controles te omzeilen zijn, was het echter goed gegaan en had hij flink gewonnen, had ie natuurlijk wel een bonusje gekregen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 28 januari 2008 @ 10:35:31 #48
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56357325
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:27 schreef axis303 het volgende:
Financial Engineering is de tak binnen Finance die zich richt op de wiskundige benadering van Finance.

Joh, ik ken verschillende economische instituten waar 'een natuurkundige/wiskundige' als semi-uitwisselbaar wordt gezien met 'n econoom. Als ze iemand zochten die 'financial engineering' had gedaan, dan hadden ze dat wel gevraagd; d'r was ruimte zat in die tekst. En bij 'strong engineering background' denk ik in eerste instantie niet aan 'financial engineering'.
pi_56357403
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:35 schreef gronk het volgende:

[..]

Joh, ik ken verschillende economische instituten waar 'een natuurkundige/wiskundige' als semi-uitwisselbaar wordt gezien met 'n econoom. Als ze iemand zochten die 'financial engineering' had gedaan, dan hadden ze dat wel gevraagd; d'r was ruimte zat in die tekst. En bij 'strong engineering background' denk ik in eerste instantie niet aan 'financial engineering'.
Daar had ik het niet over. Er werd over Financial Engineering gerept door iemand, dus daar had ik het over aangezien ik dat ook gestudeerd heb.

Je hebt gelijk hoor met je stelling dat bijvoorbeeld natuurkundigen ook werkzaam zijn in deze sector. Toen ik bij Goldman Sachs in London zat kwam dat zelfs veelvuldig voor, echter wel op freelance basis. Zij assisteerden financial engineers met het ontwerpen van nieuwe hybride derivates producten.

In de VS ben ik ze trouwens nergens tegengekomen.
  maandag 28 januari 2008 @ 19:17:54 #50
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_56368222
Ehh, heb ik het mis....?

'Kerviel gokte met 50 miljard euro'. Is dat niet een beetje overdreven, moet het niet 5 miljard euro zijn? Nog steeds overdreven veel
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_56369738
quote:
Op maandag 28 januari 2008 19:17 schreef Demophon het volgende:
Ehh, heb ik het mis....?

'Kerviel gokte met 50 miljard euro'. Is dat niet een beetje overdreven, moet het niet 5 miljard euro zijn? Nog steeds overdreven veel
Die 50mrd klopt wel iig. Hij coverde al z'n posities met een neppe forward contracts btw.
pi_56370676
quote:
Op maandag 28 januari 2008 19:17 schreef Demophon het volgende:
Ehh, heb ik het mis....?

Het verlies is 5 miljard... als hij met 5 miljard zou hebben gehandeld waren al zijn posities waardeloos geworden (kan natuurlijk wel maar goed die 50 miljard klopt wel)
pi_56371993
quote:
Nog even erop terugkomend: Een HEAO is hier dus een BTS Economie-droit (brevet de technicien supérieur) En voor de rest zullen de anderen wel gelijk hebben, ik zit niet in het wereldje van het grote geld.
pi_56372847
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:27 schreef axis303 het volgende:

Het verschilt allemaal niet zoveel van elkaar. In essentie is het bij 'engineering' de truc om met zo weinig mogelijk middelen tot een zo goed mogelijk resultaat te komen (een optimaal ontwerp). Om dat goed te kunnen doen is een flinke portie wiskunde essentieel, vandaar ook dat wiskundigen in trek zijn bij dit soort ondernemingen. Technische opleidingen en sommige economische opleidingen zijn in feite allemaal afgeleiden van de wiskunde, er is enkel een praktisch element toegevoegd om beter de vertaalslag tussen theorie en praktijk te kunnen maken. Het is niet verwonderlijk bijvoorbeeld dat veel van mijn docenten bij mijn studie economie een econometrische of technische achtergrond hebben.
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:13 schreef Drijfzand het volgende:
Indien geen ervaring moet je een ingenieursopleiding hebben? Ha, heb altijd al gedacht dat economische studies onzin waren.
In zekere zin heb je daar wel gelijk in. En dat zeg ik als economiestudent, ik denk er dan ook over over te stappen naar econometrie, dat geeft toch een flinke wiskudige meerwaarde.
pi_56376108
Op http://www.devries.fr/eco(...)el-verlengd/#respond meldt Stefan de Vries dat Kerviel op 31 december jl. op anderhalf miljard euro WINST zou hebben gestaan. Ook nog drie dagen voor de liquidatie van de opties scijnt hij nog op winst te hebben gestaan.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 02:07:45 #56
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_56376898
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 10:23 schreef axis303 het volgende:
John Arnold
  dinsdag 29 januari 2008 @ 08:04:11 #57
89730 Drugshond
pi_56377693
quote:
Aandeelhouders klagen Franse bank aan
Bron : DFT

PARIJS (AFN) - Tientallen aandeelhouders van de Franse bank Société Générale hebben een hoge functionaris van de bank aangeklaagd wegens handel met voorkennis en het beïnlvoeden van de waarde van aandelen. Dat heeft de advocaat van de circa honderd aandeelhouders maandag gemeld.

Het gaat om Robert Day, lid van de raad van commissarissen, die op 9 januari aandelen ter waarde van 85,7 miljoen euro heeft verkocht. Een dag later verkochten ook twee fondsen die gelieerd zouden zijn aan deze commissaris grote aantallen aandelen.

Het is onduidelijk welke verband deze zaak houdt met die van Jerome Kerviel, een handelaar van Société Générale die de bank door frauduleuze handel bijna 5 miljard euro heeft gekost. De zaak van Kerviel kwam vorige week naar buiten.
quote:
Société Générale: Fraude zou Fed beïnvloed hebben
De morgen
De enorme verkoopvolumes van de Société Générale bij het begin van de week hebben in feite het terrein voorbereid voor de verlaging van de rente van de Amerikaanse centrale bank (Fed). Dat berichtten Amerikaanse media vrijdag. Een analist suggereerde zelfs dat de Fed "bedrogen" zou zijn. Een anonieme bron bij de Fed stelde dat de centrale bank niet op de hoogte was van de fraude bij de Société Générale.

De Franse bank kondigde donderdag aan het slachtoffer te zijn van fraude voor een bedrag van 4,9 miljard euro door een 31-jarige trader. De bank ontdekte de fraude op 19 en 20 januari.

"Bepaalde analisten suggereren dat de hoge verkoopvolumes maandag van de Société Générale, die in het geheim de posities van zijn makelaar Jérôme Kerviel wegwerkte, hebben bijgedragen aan de globale daling van de aandelenmarkten die de Fed ertoe bracht dinsdag te reageren", zo schrijft The Washington Post vrijdag.

Een anonieme bron bij de Federal Reserve verklaarde aan de krant dat de Fed maandag niet op de hoogte was van die verkopen door de Société Générale.

"Werd de Fed in de val gelokt?", vraagt David Gaffen, in een blog gepubliceerd door The Wall Street Journal, zich af. Met de afstand tot de verkopen van de Société Générale maandag kunnen we "de beslissing van de Fed in een ander daglicht zien", meende Gaffen. "Ik zeg niet dat de operaties van de Société Générale de dalingen op de markten maandag en dinsdag veroorzaakt hebben, maar ze hebben er zeker aan bijgedragen", aldus nog Gaffen. (belga/jv)
ff ter vergelijking... een normale EU handelsdag is een verschuiving van 75 miljard aan kapitaal... en hier ging het om posities van 50 miljard.
quote:
Beursfraudeur is held op internet
Planet.nl

Die Jérôme Kerviel. Tot vorige week leidde de 31-jarige beurshandelaar een nagenoeg anoniem bestaan. Zelfs zijn collega’s bij de Franse bank Société Générale konden nauwelijks vertellen wie hij was. Ja, hij groeide op in een gehucht in Brittany, zijn vader was docent metaalbewerking en zijn moeder werkte in een kapsalon. Dat wisten ze wel, maar verder? Een grijze muis, ietwat labiel en zonder bovengemiddelde talenten, dát was Jérôme Kerviel volgens de mensen uit zijn directe omgeving. Echt veel waren dat er overigens niet; zijn Facebook-profiel telde een schamele elf vrienden.

Inmiddels is alles anders. Vorige week werd bekend dat Kerviel verantwoordelijk is voor de grootste aandelenzwendel uit de geschiedenis. Een jaar lang speelde hij stiekem met geld van zijn werkgever op de Europese beurzen. In totaal had hij daar voor zo’n vijftig miljard euro aan risicovolle posities ingenomen. Uiteindelijk bezorgde hij in zijn eentje Société Générale een verlies van 4,9 miljard euro. De naam Jérôme Kerviel was wereldnieuws. En terwijl hij op een Frans politiebureau door rechercheurs wordt verhoord, rijst zijn ster op internet.

Dagboek
Neem alleen al profielensite Facebook. In de eerste 24 uur nadat het nieuws over Kerviel bekend werd, verloor hij weliswaar tien van zijn elf digitale vrienden, duizenden anderen omhelsden de beurshandelaar als hun nieuwe held. ‘Jérôme is de kampioen!!!’, jubelde Nazih Saade uit Canada. Miles McKernan uit Spanje schreef: ‘Gefeliciteerd Jérôme, we steunen je!’

Maandag telde Facebook maar liefst elf fangroepen. Ze hebben namen als ‘Jérôme Kerviel, de Che Guevara van de financiële wereld’, ‘Geef Jérôme Kerviel de Nobelprijs voor de Economie’ en ‘Jérôme Kerviel, de man van het wereldrecord!’ Een andere groep roept haar leden op om allemaal één euro te doneren, want ‘als vijf miljoen mensen meedoen, kunnen we Kerviels carrière redden.’ De groep telde maandagmiddag 685 leden. Een stuk minder dan de Jérôme Kerviel FanClub, die op dat moment op 1044 stond.

Ook bloggers laten zich niet onbetuigd. Zo is er het Jerome The Rogue dagboek, waarop de beurshandelaar zogenaamd verslag doet van zijn belevenissen op het politiebureau. Een fragment: ‘Ik schrijf dit vanuit de ondervragingsruimten van de financiële politie van Parijs. Ene Jean-Michel Nog-Wat wilde van me weten wat er met die vijf miljard euro is gebeurd. Dat lijkt me nogal duidelijk: ik heb het verspeeld in ’s werelds enige mondiale casino.’

De ‘officiële’ Jérôme Kerviel website biedt ondertussen hulp aan overspannen beleggers. ‘Staat u onder grote druk? Jérôme begrijpt u. Mail uw verhaal en u krijgt binnen zeven dagen antwoord. Vertrouwelijkheid gegarandeerd.’ De maker van de site denkt trouwens wel te weten wat de beurshandelaar tot zijn recordfraude dreef: de onmenselijk zware 35-urige werkweek in Frankrijk!

Lachwekkend
Kerviel zelf zei tegen de politie dat het hem niet om persoonlijk gewin ging. Hij wilde alleen maar een reputatie als tophandelaar opbouwen. Zijn voorlopige hechtenis is inmiddels verlengd. Hij wordt aangeklaagd op vier gronden, waaronder poging tot fraude en misbruik van vertrouwen. Op dat laatste staat een gevangenisstraf van zeven jaar en een geldboete van 750 duizend euro.

De advocaten van Kerviel stellen dat hun cliënt geen oneerlijke handelingen heeft verricht en zichzelf niet heeft verrijkt. Ze beschuldigen Société Générale van het creëren van een rookgordijn om de verliezen elders binnen de bank te verbergen. Bestuursvoorzitter Daniel Bouton van Société Générale noemde deze beschuldiging 'lachwekkend'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 29-01-2008 08:13:32 ]
  dinsdag 29 januari 2008 @ 08:12:14 #58
89730 Drugshond
pi_56377755
quote:
Kerviel op vrije voeten
Nu.nl

PARIJS - De Franse bankmedewerker Jérôme Kerviel is maandagavond na twee dagen verhoor op vrije voeten gesteld.

De handelaar van de Franse bank Société Générale is wel onder toezicht van justitie gesteld. Hij is 'formeel' aangeklaagd wegens vertrouwensbreuk, onbevoegd gebruik van computers en vervalsing.

Fraude

De onderzoeksrechters lieten de zwaarste beschuldiging tegen Kerviel, poging tot fraude, vallen. De vrijlating vond plaats tegen de zin van de aanklager. Het parket kondigde aan in beroep te gaan tegen het besluit.

In Frankrijk leidt een formele aanklacht niet per definitie tot een rechtszaak, maar betekent die wel dat er aanwijzingen zijn van een misdrijf.

Verlies

Kerviel zou volgens Société Générale verantwoordelijk zijn voor een verlies van bijna 5 miljard euro. De 31-jarige Fransman gaf zichzelf zaterdag aan bij de politie en tijdens ondervragingen gaf hij toe zijn handelsactiviteiten verborgen te hebben gehouden voor zijn superieuren, zo vertelde een Franse aanklager.

Kerviel nam sinds het einde van 2005 grotere posities in op de financiële markten dan was toegestaan, aldus de aanklager. Volgens hem heeft Kerviel gezegd dat ook andere handelaren van de bank zich hier schuldig aan hebben gemaakt.
Ik denk dat dit topic nog wel ff door blijft lopen. Het is nu een mooi moddersmijt festijn geworden.
pi_56377936
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:12 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik denk dat dit topic nog wel ff door blijft lopen. Het is nu een mooi moddersmijt festijn geworden.
Ik neem aan dat kerviel gewoon veroordeeld gaat worden omdat toch iemand moet boeten. Dat het systeem faalt dat maakt niet uit.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 08:43:08 #60
89730 Drugshond
pi_56378025
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat kerviel gewoon veroordeeld gaat worden omdat toch iemand moet boeten. Dat het systeem faalt dat maakt niet uit.
SG krijgt nu ook veel gezeik om de oren... waar eerst sprake was van een incident. Blijkt nu een 'hele' afdeling van creatieve boekhouders werkzaam te zijn. En een CEO die dag voor de verliezen zijn aandelen verkoopt is ook merkwaardig te noemen. De aandeelhouders zijn 'not amused' en dat is nog maar voorzichtig uitgesproken.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 09:00:00 #61
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56378227
Whehehehe.
pi_56378366
Wel tof eigelijk dat hij in ze eentje zoveel 'macht' kon uit oefenenen
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_56378449
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 08:43 schreef Drugshond het volgende:

SG krijgt nu ook veel gezeik om de oren... waar eerst sprake was van een incident. Blijkt nu een 'hele' afdeling van creatieve boekhouders werkzaam te zijn. En een CEO die dag voor de verliezen zijn aandelen verkoopt is ook merkwaardig te noemen. De aandeelhouders zijn 'not amused' en dat is nog maar voorzichtig uitgesproken.
Ik geloof het meteen, maar ik verwacht niet dat er meer mensen veroordeeld gaan worden dan meneer kerviel. Er moet gewoon een stroman geofferd worden dat is hier kerviel. Die ceo zal gewoon door kunnen gaan. (zo gaat het in ieder geval vaak bij zulke fraude zaken en bij militaire zaken). Als het hier eens anders zou gaan zou het vertrouwen van de burger in het justitieel systeem veel goeds doen.
pi_56388895
pi_56393152
SocGen vandaag trouwens dik +10%... meer dan het aandeel had verloren na het naarbuiten brengen van dit nieuws
  dinsdag 29 januari 2008 @ 19:36:12 #66
97745 Thorical
finding a way
pi_56393176
Die 5 miljard verlies blijkt ook nog eens voor een grootdeel veroorzaakt te zijn door het paniekvoetbal van de direktie van de SG.
Waardoor het totale verlies veel groter zal blijken dan alleen dat van SG.
pi_56398338
Hij heeft een verklaring afgelegd die naar buiten is gekomen: http://www.lemonde.fr/eco(...)ux_1005103_3234.html
http://www.mediapart.fr/p(...)-assure-que-sa-hiera

Als ik het goed lees begrijp ik dat hij 1,4 miljard euro heeft verdient in 2007 op geheime wijze. Daarom heeft hij een winst van 55 miljoen euro opgegeven en hier wilde hij 600.000 euro bonus op krijgen, maar heeft maar 300.00 euro gekregen (zou in maart worden overgemaakt maar dat gaat waarschijnlijk niet meer door)

Hij heeft daarom een aantal transacties uitgevoerd die 1,4 miljard verlies op zouden leveren, en dit is dus fout gegaan. (dit cursieve weet ik dus niet zeker) Hij heeft altijd veel geld verdient, maar aangezien zijn managers daar een rechtstreekse bonus van kregen, (3%) hebben ze hem zijn gang laten gaan. Gezien de winsten die hij maakte, moesten ze wel weten dat er iets niet klopte. Daarnaast zijn er waarschuwingsmailtjes gestuurd vanuit de backoffice en heeft hij maar 4 vakantiedagen genomen, één van de eerste standaardsignalen van fraude.

[ Bericht 18% gewijzigd door tim2308 op 29-01-2008 23:51:58 ]
  dinsdag 29 januari 2008 @ 23:20:16 #68
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56399087
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 22:54 schreef tim2308 het volgende:
Hij heeft daarom een aantal transacties uitgevoerd die 1,4 miljard verlies op zouden leveren
Cool. 'You screw me, I'll screw you.'
quote:
. Daarnaast zijn er waarschuwingsmailtjes gestuurd vanuit de backoffice en heeft hij maar 4 vakantiedagen genomen, één van de eerste standaardsignalen van fraude.
Serieus? Nah, goede fraude kost tijd, dat is zo.
pi_56399857
Sorry, ik heb de boel een beetje doorelkaar gegooid. Die 1,4 miljard verlies was niet omdat hij boos was over zijn bonus, maar omdat hij die op niet geheel toegestane wijze bijelkaar had gesprokkeld.

En die 4 dagen was meer uit de angst voor ontdekking.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 23:53:26 #70
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56399895
Hrm
pi_56407663
Enige info over zijn werkwijze in het Nederlands (onderaan) http://www.nrc.nl/achterg(...)ader_inzien_een_held
pi_56409122
trouwens die franse werkweek van 35 uur gaat echt niet op voor de financiele wereld.
heel toevallig heeft een vriend vorig jaar bij societe generale gewerkt, op dezelfde afdeling als kerviel (hij kent hem wel van de afdeling).
ze maken daar zieke dagen, die vriend werkte van 8 tot 19.00 gemiddeld en hij liep er gewoon stage.
die handelaren werkten langer en thuis ook door.
vrijdag gingen ze allemaal uit, kwamen ze met de porsches en ferraris bij de duurste clubs voor rijden en bestelden de duurste flessen champagne en hadden de mooiste vrouwen

maar het was wel gekkenwerk, totaal geen sociaal leven op 1 avondje na :S
pi_56527124
Het is nu stil op het Kerviel veld hier in Frankrijk, ik lees er niets meer over. Net nog wel even iets in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/(...)_scherper?source=rss
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')