abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56252357
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

• Tabs & Chords
    Gitaarliedjes 1 en 2.
    http://www.ultimate-guitar.com/
    http://www.mxtabs.net/
    http://www.chordie.com/
    http://www.911tabs.com
    http://www.guitaretab.com/
    http://www.guitartabs.cc/
    http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

• Gratis cursus akkoorden
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

• Vorige topics
    [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]

Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

[ Bericht 7% gewijzigd door Jordy-B op 23-01-2008 16:48:05 ]
  • Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_56252503
    Terugvindplectrum!
    pi_56252509
    In het vorige topic werd Deansensitized erop betrapt dat hij helemaal geen normale akkoorden speelt.

Game on!
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_56252579
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 16:02 schreef Bakakame het volgende:
    Terugvindplectrum!
    Terugvindpick!
    pi_56253035
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 16:02 schreef Jordy-B het volgende:
    In het vorige topic werd Deansensitized erop betrapt dat hij helemaal geen normale akkoorden speelt.

Game on!
    Hang het maar weer aan de grote klok
    Speel ze inderdaad eigenlijk nooit...
    Other than that, it's just a piece of crap.
    The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
    pi_56253164
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 16:02 schreef Jordy-B het volgende:

Game on!
    Nou ja, betrapt... dat was al wel redelijk bekend.

die toonladders daarentegen...
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
    pi_56253283
      woensdag 23 januari 2008 @ 16:34:56 #8
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56253294
    http://guitar.about.com/library/bleasysongs70s.htm

Die link werkt wel, maar er zijn geen liedjes meer te vinden

Misschien kan ie uit de OP?
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_56253431
    Ik ben diep teleurgesteld in je, Dean .
    pi_56253468
    Het is ook nooit goed
    pi_56256054
    Daar gaan we weer
    pi_56265977
    "Je pikt het goed op, nog even en we gaan een nummertje van Muse proberen".

Aldus mijn gitaarleraar

Voor mijn les zit een bandprojectje met een bass en een gitaar meisje (14 ofzo?) Damn door hun gebabbel begint mijn les steeds 5 a 10 min later. Gelukkig kon ik mijn leraar overtuigen om dan dus bij mij ook maar ff 10 min langer door te gaan. Zeker aangezien mijn lessen maar een half uur duren!

Ik snap trouwens het bandprojectje niet als ze maar met zijn 2e zijn... En elkaar ook niet kennen. Behalve het 'samen leer je sneller' verhaal. Maar samen leren spelen doen ze dan natuurlijk weer wel.
    pi_56268926
    tvp, puick topique
    me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
    1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
    pi_56269861
    Ik ga me vanavond storten op Rockin'in a Free World http://www.ultimate-guita(...)e_free_world_crd.htm
      zondag 27 januari 2008 @ 11:25:53 #16
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56336063
    Als ik genoeg geld had, had ik deze gekocht
    quote:
    At the start of a brand new year, a brand new model, Brian May guitars is proud to announce the arrival of The Super.

The Super is a meticulously crafted version of the orignal Red Special, hand crafted in Japan.

This guitar cames complete with a certificate of authentification, numbered and signed by Brian May personally.

Limited to production of no more than 100 instruments per year worldwide, the guitar is available exclusively through Brian May guitars at House Music for a Retail price of £2,495.00 including V.A.T

Maar helaas, dat geld heb ik niet
    It's Time To Shine
      zondag 27 januari 2008 @ 20:16:00 #17
    139186 Gerbilking
    No one I think is in my tree
    pi_56347166
    Welke nummers zijn makkelijk te spelen voor een gelegenheidsbandje? Er is natuurlijk Smells Like Teen Spirit en Seven Nation Army, maar is er nog wat anders iets originelers wat lekker te spelen is en lekker klinkt?

Ikzelf heb een (klein) beetje ervaring met de gitaar, en we hebben een behoorlijk ervaren muzikant erbij, en we gaan een standaard-indiebandje vormen, dus een of twee gitaren, een bas en een drummer. Maar ga maar uit van het laagste niveau.
    pi_56347324
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 11:25 schreef qu63 het volgende:
    [..]

[ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

da's een hele dikke drieduizend euro.

Doe me dan maar een gewone red special...
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    pi_56347377
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 20:16 schreef Gerbilking het volgende:
    Welke nummers zijn makkelijk te spelen voor een gelegenheidsbandje? Er is natuurlijk Smells Like Teen Spirit en Seven Nation Army, maar is er nog wat anders iets originelers wat lekker te spelen is en lekker klinkt?

Ikzelf heb een (klein) beetje ervaring met de gitaar, en we hebben een behoorlijk ervaren muzikant erbij, en we gaan een standaard-indiebandje vormen, dus een of twee gitaren, een bas en een drummer. Maar ga maar uit van het laagste niveau.
    Leer eerst gitaar spelen, dan heb je er veel meer plezier van.
    I feel kinda Locrian today
    pi_56347410
    tvp, ben van plan er ook mee te beginnen. M´n pa speelde altijd wel veel, hebben thuis nog een elektrische gitaar staan

vraagje tussendoor: Waar kan ik nou eigenlijk het beste mee beginnen? Een paar basisakkoorden die ik ergens kan vinden ofzo?

[ Bericht 35% gewijzigd door Mindstate op 27-01-2008 20:30:35 ]
    pi_56347590
    Gewoon een paar beginnerslesjes (vasthouden van de gitaar, noten op de nek, aanslaan van de snaren, etc), daarna een paar liedjes met simpele akkoorden.
    pi_56370546
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 11:25 schreef qu63 het volgende:
    [..]

[ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

Wat voor een snaren zitten daar op? Ze lijken niet omwonden maar gewoon uit een stuk
      maandag 28 januari 2008 @ 21:30:48 #23
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56371385
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 20:55 schreef Goover het volgende:

[..]

Wat voor een snaren zitten daar op? Ze lijken niet omwonden maar gewoon uit een stuk
    Brian May Custom Gauge Guitar Strings
    http://www.astrings.co.uk/product_info.php/products_id/59
    It's Time To Shine
    pi_56371844
    Het is gewoon een slecht genomen foto, volgens mij...

Brian May gebruikt Optima Gold-snaren... In Nederland kan je ze bestellen bij www.lordofthestrings.nl wat sowieso de beste plaats is om snaren te kopen. Bijzonder lage prijzen en je hebt de snaren (mits voorradig en besteld op werkdagen) de volgende dag in huis.

Een gewoon setje Optima gold kost ¤8,75... de BM Custom Gauge kost ¤8,95.

De snaren zijn voorzien van een laagje 24 karaats goud. Dit geeft ze een iets ander geluid en zorgt ervoor dat ze lang meegaan. Ze zijn wel wat stug als je bijvoorbeeld slinky gewend bent.

De BM super heeft wel de correcte brug, met de knife-edge tremolo en de roller-zadeltjes...
    Bij de normale Brian May-gitaar hebben ze een gewone tremolobrug gebruikt.
      maandag 28 januari 2008 @ 22:03:42 #25
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56372152
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 21:51 schreef Jordy-B het volgende:
    Het is gewoon een slecht genomen foto, volgens mij...

Brian May gebruikt Optima Gold-snaren... In Nederland kan je ze bestellen bij www.lordofthestrings.nl wat sowieso de beste plaats is om snaren te kopen. Bijzonder lage prijzen en je hebt de snaren (mits voorradig en besteld op werkdagen) de volgende dag in huis.

Een gewoon setje Optima gold kost ¤8,75... de BM Custom Gauge kost ¤8,95.

De snaren zijn voorzien van een laagje 24 karaats goud. Dit geeft ze een iets ander geluid en zorgt ervoor dat ze lang meegaan. Ze zijn wel wat stug als je bijvoorbeeld slinky gewend bent.

De BM super heeft wel de correcte brug, met de knife-edge tremolo en de roller-zadeltjes...
    Bij de normale Brian May-gitaar hebben ze een gewone tremolobrug gebruikt.
    Mijn gitaar lijkt er ook niet helemaal op nee
    Geen 'half-moon-plate'
    Andere tremolo arm
    Andere brug
    Zwarte switches ipv witte
    En ik heb geen krullen
    It's Time To Shine
    pi_56373439
    Wil je 'm kwijt?
      maandag 28 januari 2008 @ 22:53:34 #27
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56373526
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 22:50 schreef Jordy-B het volgende:
    Wil je 'm kwijt?
    Alleen als ik die andere heb
    It's Time To Shine
    pi_56375122
    Wat is die b-snaar een hoer bij volle barrés
    Ik doe niet meer aan een signature
      dinsdag 29 januari 2008 @ 14:34:00 #29
    128056 MrManiak
    Mijn post is interessanter
    pi_56385983
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 20:16 schreef Gerbilking het volgende:

Afroman - Becouse I Got High
    Blue Man Group ft. Gavin Rossdale - the Current
    Blur - Song 2
    Depeche Mode - Personal Jesus (Acoustisch kun je kijken naar de versie van Johnny Cash)
    Kaiser Chiefs - I Predict A Riot
    Nirvana - Come As You Are
    Red Hot Chili Peppers - By The Way
    Weezer - Hash Pipe

Een paar makkelijke nummers .
    Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
    Mijn (inte)r(e)views!
    pi_56387001
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 23:48 schreef Lakai het volgende:
    Wat is die b-snaar een hoer bij volle barrés
    Niet zoveel problemen meer mee... De enige snaar waar ik nog wel eens ruzie mee heb, is de G-snaar... Al is dat alleen maar omdat dat de snaar is die het duidelijkst ontstemt.
      dinsdag 29 januari 2008 @ 15:16:51 #31
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56387060
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 14:34 schreef MrManiak het volgende:

Blue Man Group ft. Gavin Rossdale - the Current
    Daarvan lijkt me alleen het refrein makkelijk te spelen, maar de rest weer niet.
    Overigens een nummer wat niet makkelijk te spelen is denk ik. Om dat de drums niet standaard zijn. En de coupletten maken eigenlijk bijna geen gebruik van drum en gitaar..
    It's Time To Shine
      dinsdag 29 januari 2008 @ 15:49:08 #32
    128056 MrManiak
    pi_56387863
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 15:16 schreef qu63 het volgende:

[..]

Daarvan lijkt me alleen het refrein makkelijk te spelen, maar de rest weer niet.
    Overigens een nummer wat niet makkelijk te spelen is denk ik. Om dat de drums niet standaard zijn. En de coupletten maken eigenlijk bijna geen gebruik van drum en gitaar..
    Couplet is continue hetzelfde om te spelen. Ik weet dat het voor de PVCdrum is, maar op de gitaar kan hij ook als je dat wilt . :

Op de lage E-snaar:

0 - 0 - 2 - 2 - 2 - 3

De hele tijd repeat. Dat komt er een kleine onderbreking die je kan pakken op deze aanslagen:

1 keer aanslaan:
    A 12
    E 10

1 keer aanslaan:
    A 14
    E 12
    Mijn (inte)r(e)views!
      dinsdag 29 januari 2008 @ 15:57:19 #33
    128056 MrManiak
    pi_56388083
    Voor de geinteresseerden:

Refrein:

G# - A# - A# - A# - B (Herhalen)

Als de zang er weer inkomt, eenmalig de A en de B aanslaan.
    Mijn (inte)r(e)views!
      dinsdag 29 januari 2008 @ 16:37:31 #34
    128056 MrManiak
    pi_56388967
    Heb even snel een poging tot opnemen gedaan;

http://www.youtube.com/watch?v=W8IgOVr-sc8
    Mijn (inte)r(e)views!
    pi_56390217
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 15:14 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Niet zoveel problemen meer mee... De enige snaar waar ik nog wel eens ruzie mee heb, is de G-snaar... Al is dat alleen maar omdat dat de snaar is die het duidelijkst ontstemt.
    Dat is inderdaad ook erg vervelend...die G snaar klinkt altijd wel een beetje dof...
    Al klinken al mijn nylon-snaren niet meer zo mooi
    Ik doe niet meer aan een signature
    pi_56417347
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 16:37 schreef MrManiak het volgende:
    Heb even snel een poging tot opnemen gedaan;

http://www.youtube.com/watch?v=W8IgOVr-sc8
    Klinkt wel leuk, maar aan je opname opstelling moet je miss nog een beetje werken...
    pi_56523813
    Ik zat gister wat youtube-gitaar-les-filmpjes te kijken, en er was ene Patrick die me de Subway Shuffle wilde leren met een combinatie en paar varianten van E, A en B. Klonk erg leuk, goed uitgelegd, zal anders het linkje even opzoeken vanavond thuis, maar het gaat me hierom; hij is voorstander van akkoorden spelen met zo min mogelijk vingers. Dat betekent dus een E met 2 vingers, en een A met alleen je middelvinger. Nou is dat volgens mij best aan te leren, maar wel lastig. Iemand ervaring met meerdere snaren pakken met 1 vinger om zo andere vingers vrij te houden voor variaties e.d.?
    pi_56523913
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 12:33 schreef Dylanesque het volgende:
    Ik zat gister wat youtube-gitaar-les-filmpjes te kijken, en er was ene Patrick die me de Subway Shuffle wilde leren met een combinatie en paar varianten van E, A en B. Klonk erg leuk, goed uitgelegd, zal anders het linkje even opzoeken vanavond thuis, maar het gaat me hierom; hij is voorstander van akkoorden spelen met zo min mogelijk vingers. Dat betekent dus een E met 2 vingers, en een A met alleen je middelvinger. Nou is dat volgens mij best aan te leren, maar wel lastig. Iemand ervaring met meerdere snaren pakken met 1 vinger om zo andere vingers vrij te houden voor variaties e.d.?
    Hangt er helemaal van af wat je wil spelen. A met alleen een middelvinger is prima te doen, maar als je vanaf daar over wil pakken naar Am (en niet naar bijvoorbeeld Asus4) vind ik het makkelijker om het al met drie vingers te pakken. Aan de andere kant, akkoorden kúnnen spelen met minder vingers is altijd nuttig, zodat je de vingerzetting kan spelen die het best bij de progressie past .
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
    pi_56523951
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 12:38 schreef Litpho het volgende:

[..]

Hangt er helemaal van af wat je wil spelen. A met alleen een middelvinger is prima te doen, maar als je vanaf daar over wil pakken naar Am (en niet naar bijvoorbeeld Asus4) vind ik het makkelijker om het al met drie vingers te pakken. Aan de andere kant, akkoorden kúnnen spelen met minder vingers is altijd nuttig, zodat je de vingerzetting kan spelen die het best bij de progressie past .
    Precies Ik denk dat ik het wel ga oefenen. Voor G heb ik bijvoorbeeld ook al 4 grepen, afhankelijk van wat er voor en na komt Altijd handig om meer kanten op te kunnen
    pi_56529340
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 12:33 schreef Dylanesque het volgende:
    http://nl.youtube.com/watch?v=8XDrMDBcEfU
    pi_56530176
    Vraag:

ik heb een aantal jaren veel gitaar gespeeld. Ik ben nu zo'n 3 jaar gestopt en wil weer beginnen. Heb al nieuwe snaren gekocht en moet nog ff stemmen.

Maar HOE kan ik het beste beginnen? gewoon op internet de akkoorden opzoeken en weer gaan 'pielen'?? Zou graag weer een mooie solo of een simpel liedje willen spelen
    Love is in the air!
    pi_56531158
    Geachte gitaar mensen,

Sinds ik mijn elektrische gitaar heb verkocht met versterker wil ik een nieuwe versterker kopen voor mijn elektro-akoestische gitaar.
    Nu heb ik totaal geen verstand van versterkers dus kunnen jij mij een versterker aanraden rond de prijsklasse van 150 euro .

Met vriendelijke groet,

Leonos, de gitaar newb

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2008 20:15:02 ]
      maandag 4 februari 2008 @ 22:12:27 #43
    128056 MrManiak
    pi_56535857
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 18:47 schreef Leonos het volgende:
    Geachte gitaar mensen,

Sinds ik mijn elektrische gitaar heb verkocht met versterker wil ik een nieuwe versterker kopen voor mijn elektro-akoestische gitaar.
    Nu heb ik totaal geen verstand van versterkers dus kunnen jij mij een versterker aanraden rond de prijsklasse van 150 euro .

Met vriendelijke groet,

Leonos, de gitaar newb
    Roland Cube
    Mijn (inte)r(e)views!
    pi_56536106
    Haha ja
    Daar ga ik even naar kijken

dankje
    pi_56564062
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 22:12 schreef MrManiak het volgende:

[..]

Roland Cube
    Voor zijn akoestische gitaar, smartass .
    pi_56567959
    Ik heb een Dean E gekocht tijdje terug.
    Maar dan moet ik dus niet die Roland Cube hebben?
    pi_56568271
    Nope. Ik heb verder geen verstand van versterkers voor akoestische gitaren, ik zou gewoon eens langsgaan bij de muziekwinkel.
    pi_56568739
    Maar het is toch niet echt een echte echte akoestische gitaar?
    pi_56570489
    Het is wel een echte akoestische gitaar... Voor een akoestische gitaar kan je beter een speciale versterker voor akoestische gitaren gebruiken. Dat wil zeggen, wèl als je graag wil dat je gitaar ook versterkt als een akoestische gitaar klinkt.
    pi_56570825
    Maar ik wil het allebei, als elektrisch en ook niet
    pi_56573256
    simpel beginners nummer: rogue wave - eyes

mijn versie: http://savale.nl/2008/02/02/eyes/

tabs: http://ultimate-guitar.com/tabs/r/rogue_wave/eyes_crd.htm
    <a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
    pi_56578162
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 23:09 schreef Goover het volgende:
    Mijn cube heeft een optie 'Acoustic'
    Ja, maar perfect klinkt die optie ook niet (ik heb 'm namelijk ook).
    pi_56579833
    Perfect is een groot woord
    pi_56609469
    Een echte versterker voor akoestische gitaren klinkt een stuk beter .
    pi_56609715
    heeft je versterker misschien de optie om de preamp over te slaan? Je hebt kans dat je dan een beter geluid krijgt. Een elektrische gitaar moet namelijk anders versterkt worden dan een akoustische.
      zondag 10 februari 2008 @ 15:01:00 #57
    128056 MrManiak
    pi_56644509
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 23:09 schreef Goover het volgende:
    Mijn cube heeft een optie 'Acoustic'
    Zie je wel dat het kan .

Grapje.
    "Treble" is die optie, als ik het goed heb, toch?
    Mijn (inte)r(e)views!
    pi_56646552
    quote:
    Op zondag 10 februari 2008 15:01 schreef MrManiak het volgende:

[..]

Zie je wel dat het kan .

Grapje.
    "Treble" is die optie, als ik het goed heb, toch?
    Nee, dat zei ik toch niet...

Maar hij klinkt niet geweldig nee, maar heb er nog nooit een (semi) akoestische gitaar aan gehangen...
    pi_56670364
    Net mijn eerste gitaarles gehad
    pi_56675176
    Nice, ik herinner mijn eerste gitaarles nog als de dag van gisteren!
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_56680561
    Ga wellicht ook weer op les
    pi_56682218
    quote:
    Op maandag 11 februari 2008 23:05 schreef Goover het volgende:
    Nice, ik herinner mijn eerste gitaarles nog als de dag van gisteren!
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Waar begon jij mee?
    Ik moet nu thuis Knocking on Heavens door oefenen
      dinsdag 12 februari 2008 @ 12:47:01 #63
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56682271
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 11:04 schreef Deansensitized het volgende:
    Ik vind het te duur
    It's Time To Shine
    pi_56682744
    Ik heb het geld ook nog niet hoor

Maar goedkoop privé les, altijd leuk
      dinsdag 12 februari 2008 @ 13:51:47 #65
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56683373
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 13:13 schreef Deansensitized het volgende:

niks goedkoop en privé hier in de buurt
    It's Time To Shine
    pi_56685605
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 12:43 schreef Leonos het volgende:

[..]

Waar begon jij mee?
    Ik moet nu thuis Knocking on Heavens door oefenen
    Omdat ik wel van "rock" houd, is hij begonnen op de lage E snaar, en zo komt er steeds een snaar bij.. Heb nu 3 snaren.

Zo zit je als beginner niet vast aan 'moeilijke' akkoorden en ook niet aan 'altijd is kortjakje ziek' op je hoge snaren. Ik vind het wel lekker werken. Behalve dat ik een boek met enigszins saaie oefeningen heb.

Hiernaast oefen ik zelf ook nog gewoon dingen die ik leuk vind. KoHD heb ik ook al geprobeerd bijvoorbeeld.
    pi_56685640
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 13:13 schreef Deansensitized het volgende:

Goedkoop? Bestaan er goedkope gitaarlessen?

Ik betaal 13,75 per half uur en dat is studenten tarief...
      dinsdag 12 februari 2008 @ 16:34:48 #68
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56685976
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 16:14 schreef Goover het volgende:

[..]

Goedkoop? Bestaan er goedkope gitaarlessen?

Ik betaal 13,75 per half uur en dat is studenten tarief...
    ik zou 20 per half uur betalen, als ik voor deze vent zou kiezen
    It's Time To Shine
    pi_56689175
    Ik betaal 12 per half uur
    pi_56689186
    Ik snap je verhaal niet echt hoor Goovert?
    Jij speelde dus eerst alleen op 1 snaar? Maar dan leer je toch geen akkoorden ofzo? Dan kan je nog niks?
    pi_56690068
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 19:50 schreef Leonos het volgende:
    Jij speelde dus eerst alleen op 1 snaar? Maar dan leer je toch geen akkoorden ofzo? Dan kan je nog niks?
    Hij leert waarschijnlijk noten lezen

Ik heb eerst Slaggitaar 1 gedaan, wat akkoorden geleerd..
    Ben nu bezig met Slaggitaar 2 en Fasttrack..
    En in Fasttrack worden noten uitgelegd. Dus eerst de e-snaar (met E-F-G), daarna de B-snaar (met B-C-D) enz..
    Denk dat dat ook is wat Goovert doet
      dinsdag 12 februari 2008 @ 20:38:12 #72
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56690175
    Ik probeer ook gitaar te spelen met Fasttrack
    It's Time To Shine
      dinsdag 12 februari 2008 @ 22:59:21 #73
    128056 MrManiak
    pi_56693608
    Ik zit wat tracks van Godsmack te proberen op m'n Ibanez;

• Awake (lukt behoorlijk goed)
  • Greed (Lastig, snelheid!)
  • Keep Away (Lastig, veel oefenen )
  • Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
    Mijn (inte)r(e)views!
    pi_56694384
    Delicaat vraagje:

als je acoustisch met plectrum speelt, wat is dat de beste houding voor je rechterhand? Mag je leunen met je vingers? Moet je Pols op dezelfde plaats blijven, of mag je die bewegen?
    pi_56699075
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 19:50 schreef Leonos het volgende:
    Goed nog een keer

Om gitaar te leren spelen kan je grofgezegd op 3 manier beginnen. (In mijn ogen dan...)

1. Akkoorden (slaggitaar)
    Duidelijkste manier, gewoon simpel beginnen, en steeds lastigere akkoorden.

2. Deuntjes, beginnend vanaf je e snaar.
    Je begint met deuntjes op de e snaar, dan met deuntjes op de e en b snaar etc etc. Meestal ben je dan in het begin gelimiteerd tot 'Altijd is Kortjakje Ziek' en klasieke deuntjes.

3. Deuntjes, beginnend vanaf je E snaar.
    Je begint met deuntjes op de E snaar, dan met deuntjes op de E en F snaar, dan wat simpele akkoorden (1-3-3, 3-5-5 etc).

Ik leer het via de 3e methode, want dan kan je binnen 2 lessen al een aardig rock riffje spelen.

Snappie nu?

Noten staan er wel bij, die zou ik een beetje moeten leren. Maar daar heb ik veel moeite mee. Aangezien mijn enige noten kennis stamt uit de muzieklessen uit de brugklas (en daar was ik heul slecht in). Verder heb ik nooit instrumenten bespeeld.
    pi_56699871
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 23:29 schreef katerwater het volgende:
    Delicaat vraagje:

als je acoustisch met plectrum speelt, wat is dat de beste houding voor je rechterhand? Mag je leunen met je vingers? Moet je Pols op dezelfde plaats blijven, of mag je die bewegen?
    Ligt eraan wat je doet: als je slag speelt doe ik gewoon net als zonder plectrum mijn hele arm maar vooral je pols bewegen. (ligt ook weer aan hoe heftig je slag is)
    Ga je echter tokkelen dan kun je het beste even steun zoeken door bijvoorbeeld met je pink net onder de onderste snaar op de gitaar te leunen en vervolgens met het plectrum de losse snaren aanslaan. Door te leunen met bijvoorbeeld je pink heb je een beetje referentie voor als je straks blind gaat spelen.
    pi_56699957
    quote:
    Op woensdag 13 februari 2008 11:15 schreef savale het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je doet: als je slag speelt doe ik gewoon net als zonder plectrum mijn hele arm maar vooral je pols bewegen. (ligt ook weer aan hoe heftig je slag is)
    Ga je echter tokkelen dan kun je het beste even steun zoeken door bijvoorbeeld met je pink net onder de onderste snaar op de gitaar te leunen en vervolgens met het plectrum de losse snaren aanslaan. Door te leunen met bijvoorbeeld je pink heb je een beetje referentie voor als je straks blind gaat spelen.
    Ik heb wel verschillende discussies gelezen (oa op UG) over wél of níet steunen met je pink. Over het algemeen zegt men dat je flexibeler en sneller kan aanslaan zonder te steunen, maar dat dat natuurlijk moeilijker te leren is. Daarnaast zegt iedereen die het niet kan of probeert dat er niks mis is met steunen. Ik zou het niet weten, maar kan me voorstellen dat steunen ergens een beperking is, hoewel ik het wel makkelijker vindt; als ik me er erg bewust van ben probeer ik wel niet te steunen.
    pi_56701917
    Ik heb niet het idee dat het katerwater voorlopig zal beperken in zijn gitaarspel, maar je hebt daar wel een punt. Misschien zou ik het met oog op de toekomst ook niet meer moeten doen, maar voorlopig heb ik niet het idee dat het mij beperkt, dus ja...
    Aan de andere kant is het ook wel goed om het meteen goed te leren.
    pi_56702015
    quote:
    Op woensdag 13 februari 2008 13:05 schreef savale het volgende:
    Ik heb niet het idee dat het katerwater voorlopig zal beperken in zijn gitaarspel, maar je hebt daar wel een punt. Misschien zou ik het met oog op de toekomst ook niet meer moeten doen, maar voorlopig heb ik niet het idee dat het mij beperkt, dus ja...
    Precies mijn gedachtengang
    pi_56706877
    quote:
    Op woensdag 13 februari 2008 13:05 schreef savale het volgende:
    Ik steunde ook steeds, mocht ik ook niet meer doen van m'n gitaarleraar..
    Je kunt wel zeggen als het je nu niet hindert, maakt het niet uit, maar iets afleren is moeilijker dan aanleren
    pi_56708699
    Conclusie: beter niet steunen, want op termijn ben je beter af zonder.
    Ik vind met steunen al moeilijk, maar ik ga het zonder proberen
      maandag 25 februari 2008 @ 18:41:23 #82
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56969215
    heeft er iemand enig idee welke Nederlandse (online) winkels dit soort ophangsystemen verkopen?

Dat de gitaar dus horizontaal hangt, ipv verticaal
    It's Time To Shine
    pi_56969415
    Dat staat wel net even stoerder aan de muur inderdaad... Heb geen flauw idee, maar is zoiets niet zelf in elkaar te klussen?
      maandag 25 februari 2008 @ 19:06:57 #84
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56969787
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 18:49 schreef savale het volgende:
    Dat staat wel net even stoerder aan de muur inderdaad... Heb geen flauw idee, maar is zoiets niet zelf in elkaar te klussen?
    Ik ga liever voor een al getest exemplaar voor ik mijn gitaar ophang aan een van mijn eigen bouwsels
    It's Time To Shine
    pi_56970012
    Kan je beter even in het normale gitaristentopic vragen... Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien.

Wel een keer in de Stairway in Utrecht de gitaren horizontaal aan de muur zien hangen, maar dat was een systeem waarbij de body van de gitaar geklemd wordt (waarbij de nek dus niet belast wordt), maar dat is ongeschikt voor een gitaar die je ook wil bespelen (zonder dat je dus vijf minuten bezig bent om die klem te verwijderen).
    pi_56970142
    Op youtube staan gigantisch veel guitar lesson filmpjes. Echter zal er ook een hoop rommel tussen zitten. Kunnen de kenners misschien interessante lesfilmpjes aanwijzen?

Ik vond dit filmpje bijvoorbeeld wel handig.
    ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
      maandag 25 februari 2008 @ 19:23:32 #87
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_56970198
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 19:15 schreef Jordy-B het volgende:
    Kan je beter even in het normale gitaristentopic vragen... Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien.

Wel een keer in de Stairway in Utrecht de gitaren horizontaal aan de muur zien hangen, maar dat was een systeem waarbij de body van de gitaar geklemd wordt (waarbij de nek dus niet belast wordt), maar dat is ongeschikt voor een gitaar die je ook wil bespelen (zonder dat je dus vijf minuten bezig bent om die klem te verwijderen).
    ik wil em idd ook nog kunnen bespelen
    It's Time To Shine
    pi_56970279
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 19:20 schreef uppie83 het volgende:
    Op youtube staan gigantisch veel guitar lesson filmpjes. Echter zal er ook een hoop rommel tussen zitten. Kunnen de kenners misschien interessante lesfilmpjes aanwijzen?

Mijn tip: zoek een nummer uit wat je graag wilt spelen en zoek daar een guitar lesson bij (liefst meerdere) en dan gewoon lekker doen. Als je nog echt een beginner bent helpt kijken hoe anderen het doen ook erg goed.
    pi_56970319
    Mwah een echte beginner wil ik ook weer niet zeggen. Ik heb al een tijdje gespeeld, echter ik kwam niet verder en heb sindsdien een beetje de moet en de lust verloren.
    ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
    pi_56971430
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 19:20 schreef uppie83 het volgende:

Goed idee om die uit te wisselen, ik ga die link van jou even proberen, klinkt lekker

Justin Sandercoe ( http://nl.youtube.com/user/JustinSandercoe ) heeft ook wat lessen, goed uitgelegd e.d.
    pi_56973981
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 19:29 schreef uppie83 het volgende:
    Mwah een echte beginner wil ik ook weer niet zeggen. Ik heb al een tijdje gespeeld, echter ik kwam niet verder en heb sindsdien een beetje de moet en de lust verloren.
    Probeer dan juist iets te spelen wat je erg mooi vind. Ennuh als je gewoon wat lessen wilt doen even kijken naar de vorige post. Justin Sandercoe heeft mij echt geholpen!
    pi_56988000
    Ook leuk: http://nl.youtube.com/watch?v=Z4RexS7QAD8 (wel wat lastiger benden op akoestisch, maar wel te doen)
    pi_56988108
    Gister een nieuwe opdracht gekregen in mijn 3e gitaarles.

U2 met One leren spelen. Maar die is echt simpel en leuk. Goed dus voor een beginner zoals mij
    pi_56992432
    Tvp, binnenkort een gitaar kopen dus ik ga dit topic goed in de gaten houden
    'Wish I was old and a little sentimental'
    Porcupine Tee - Normal
      dinsdag 26 februari 2008 @ 18:43:19 #95
    35098 Metalfreak
    Maar bijt niet
    pi_56992805
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 11:04 schreef Deansensitized het volgende:
    Je wilt meer kunnen spelen dan powerchords???
    Don't let my username fool you...
    pi_56993095
    quote:
    Op dinsdag 26 februari 2008 18:43 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Je wilt meer kunnen spelen dan powerchords??? [afbeelding]
    pi_57029143
    Ik keek echt scheel toen ik gisteren uit mijn gitaarles kwam. Het ging over arpeggios, ionische toonladders, kerktoonladders en trappen. Mijn leraar gaf er ook nog wat uitleg bij, maar ik snapte er echt geen zak van. Zie ook gitaristen topic.
    pi_57029934
    quote:
    Op donderdag 28 februari 2008 10:09 schreef Goover het volgende:
    Ik keek echt scheel toen ik gisteren uit mijn gitaarles kwam. Het ging over arpeggios, ionische toonladders, kerktoonladders en trappen. Mijn leraar gaf er ook nog wat uitleg bij, maar ik snapte er echt geen zak van. Zie ook gitaristen topic.
    Dat snap ik ook allemaal niet Misschien ooit handig om als basis te hebben, maar voorlopig ben ik meer bezig met mijn akkoordenrepertoire uitbreiden, met steeds lastigere grepen, tot ik dat allemaal kan dromen
    pi_57030766
    quote:
    Op donderdag 28 februari 2008 10:48 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Dat snap ik ook allemaal niet Misschien ooit handig om als basis te hebben, maar voorlopig ben ik meer bezig met mijn akkoordenrepertoire uitbreiden, met steeds lastigere grepen, tot ik dat allemaal kan dromen
    Ik leer ook akkoorden, maar ik vind het moeilijk om dat uit mijn hoofd te doen. Heb nog steeds een papiertje nodig waarop het uitgeschreven staat
    pi_57030884
    Dat papiertje komt mij bekend voor

Maar ik leer nog geen akkoorden, die zitten er wel aan te komen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')