abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56237634
Vervolg van Borstvoeding deel 39

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
pi_56237643
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 22:41 schreef Randa_v het volgende:
Heb net gekolft, mijn pijnlijke tepel. Even 40ml in een flesje. Moest even een beetje druk van die borst kolven.
pi_56240117
ff vraagje:
bij ons op het kdv is een kindje dat thuis bv krijgt. Ze is niet gewend om uit flesjes te drinken, drinkt alleen bij mama aan de borst. Ze weigert pertinent om afgekolfde bv uit een fles te drinken.
nu zegt mijn collega dat het niet uitmaakt als ze een hele dag niks drinkt (van 8 tot 17.30 zeg maar)
Dat ze de schade later weer inhaalt.
Maar hoe zit het dan met de glucose waardes (of andere waardes)? Dat is dan toch veel te laag als een kindje de hele dag niks krijgt?
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_56240196
karin als dat kindje redelijk op gewicht is, maakt dat niet uit. hoe oud is het kindje?
ik zou wel andere dingen proberen zoals uit een bekertje of met een lepeltje, misschien als pap.

gewicht in ponden is het maximale aantal uur zonder voeding qua glucose waarde. dus van 8 tot 18 is 10 uur, dat kan vanaf 5 kilo dus geen kwaad meer voor de glucose spiegel.

dat het niet handig en prettig is dat is anders, maar kwaad kan het niet. waarschijnlijk slaapt dat kindje 's nachts niet door, terwijl andere kindjes 's nachts doorslapen en dan 8 of 10 uur niet eten.

hier ook zo'n flesweigeraar op het kdv, met zijn nieuwe leidster gaat het goed, maar het is wel eens 50cc op een hele dag geweest... puur eigenwijsheid want bij papa drinkt hij 170-200cc per 4 uur.
pi_56240368
Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar ze is 4,5 maand. ik gok een kilo of 6.
Dus mijn collega heeft toch gelijk.....
Naja ik vind het ook gewoon zielig denk ik
En we proberen vanalles, tig spenen en flessen, met lepeltje, met spuitje, fles in de mond en in de speen knijpen. rondlopen, liedjes zingen, niks zeggen, doek met mama's geur erbij....zonder succes
Ik heb al geopperd dat ze thuis ook wat vaker moeten proberen haar de fles te geven, want ik weet dat zij het niet eens proberen.....dat vind ik "gemeen" tegenover het kind eigenlijk. ik vind dat ze best 1 keer per dag de fles kunnen aanbieden, maar wie ben ik?
Een mama die het niet eens heeft geprobeerd om BV te geven.....
Ik heb misschien wel makkelijk praten ofzo

Hoop dat meiske in ieder geval snel gaat drinken bij ons......
pi_56240465
bedankt voor de reactie's dames

mijn kleintje is nu 4,5 week, de verloskundige zei me dat ik maar 1 borst hoefde te geven nadat ik idd eerst telkens 2 gaf. dat ging altijd zo heel goed, ik produceerde heel veel maar nu voel ik het verschil tussen de volle en de lege niet eens meer. daarbij kwam meneer dus ineens midden in de nacht... en dat hij heel veel zuigbehoefte heeft wil ook niet heel erg helpen in mijn zelfvertrouwen wat dat betreft.

maar, ik ga idd maar eens terug naar 2 borsten per keer. zonet voor het slapen gaan ook de tweede gegeven en daar heeft hij gretig aan gedronken.
inslaap vallen doet hij trouwens al n tijdje niet meer (echt... heel even en als hij weer los is dan is hij ook meteen weer wakker) en na de borst krijgt hij de pink ook nog... dat wilde hij net na de 2de borst ook nog maar al te graag. ging dus puur om het sabbelen.
pi_56242165
Anna drinkt nu nog steeds uit twee borsten per voeding. Dat heeft ze praktisch altijd gedaan. Nu is mijn productie ook nooit super geweldig geweest maar je bent dus niet de enige.

Karin, het is echt niet erg als ze overdag niet wil drinken. Zorg dat de ouders daarvan op de hoogte zijn en meer kun je niet doen. Anna deed in het begin ook moeilijk op het kdv (thuis bij J. dronk ze beter). Als een leidster in een aparte ruimte ging zitten met haar, lukte het wel. Na een paar weken kon ze op de groep drinken. Het is voor een kleintje heel anders om uit een flesje te drinken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 23 januari 2008 @ 08:37:43 #8
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56242614
Karin, ik vind het wel heel raar van die moeder dat ze er thuis helemaal niets mee doet. Ik vind dat eerder gemeen tegenover jullie.. Lekker makkelijk: jullie met het probleem (en zorgen erover) opzadelen

Hier hebben de kinderen ook elke dag een flesje gekregen, juist om dat soort situaties te voorkomen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56242827
Het kan ook zijn dat moeder het maandenlang heeft geprobeerd en het heeft opgegeven. Of over een tijdje een rietjes/tuitbeker wil gaan proberen. Of al veel problemen heeft gehad met tepel/speenverwarring.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_56243908
Ik als nieuwbakken moeder heb hier al vanaf het begin rekening meegehouden, eventueel oppas, of kdv. al vanaf de eerste dagen ben ik "extra" melk gaan kolven en dit door n ander laten aanbieden aan mijn kindje ( nu 8 weken) dit ging perfect, en als ze nu eens n keer niet dat flesje krijgt van iemand... is ze chagerijnig ^^

Maar heeft tijdens deze korte tijd er wel voor gezorgd dat oma heeft kunnen oppassen toen het echt nodig was. zo kan het dus ook
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_56244009
Ik heb werkelijk alles geprobeerd om Emma aan de fles te krijgen maar ze werd er toch echt geen fan van. Ik weet nog wel dat ze met kerst (2 maanden oud) nog prima uit de fles dronk maar nog geen maand later op het kdv niet meer wilde.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56245636
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 10:11 schreef Jelief het volgende:
Ik heb werkelijk alles geprobeerd om Emma aan de fles te krijgen maar ze werd er toch echt geen fan van. Ik weet nog wel dat ze met kerst (2 maanden oud) nog prima uit de fles dronk maar nog geen maand later op het kdv niet meer wilde.
Bij Merlijn ging het hetzelfde eigenlijk, hij heeft in de eerste weken niet anders als de fles gehad, met 3 maanden pakte hij hem nog. Maar zodra hij op het KDV terecht kwam wilde hij geen fles meer. Gelukkig probeerden ze daar vanalles uit. Ik ga alleen nog maar een flesje mee en zij probeerden te voeden met een lepeltje, deed hij perfect. Maar daarnaast oefenden ze ook nog gewoon met flesjes die ze daar hadden en zo kwamen ze erachter dat hij Avent wel pikte.
pi_56246620
Hier is het ook nooit echt gelukt met de fles. Nu ja, het was ook niet echt nodig, Fons ging overal met ons mee. Dus heb ik het na een tijdje ook maar zo gelaten. Het voordeel was wel dat Fons snel gewoon uit een glas kon drinken denk ik. Nu kan ik hem gewoon een beker in zijn handen stoppen en hij drinkt.
pi_56247725
Karin en gewoon een kopje? De dop van een fles kan aardig als een kopje dienen.

Lotje, uit je vorige post begreep ik dat je dacht dat je weinig melk hebt, maar als ik nu je post zo lees, denk ik dat je gewoon een goede balans tussen vraag en aanbod hebt inmiddels
Toch kan het in de eerste weken niet kwaad om toch beide borsten te geven zodat er genoeg prikkeling plaatsvindt om melk te maken. Oh en niks zo veranderlijk als een kind, dat een kind met 4,5 week 's nachts vraagt is niks raars aan, heel normaal eigenlijk en ik zou er zeker niet onzeker van worden. Net als je denkt dat je op regel bent, doet een kind namelijk weer wat anders ! Over een week of 1/2 zul je ook wel weer wat veranderingen zien (6 weken). Je doet het gewoon goed joh!
Variety is the spice of life
pi_56247963
Ja, hier ook zo’n flessenweigeraarstertje… tot 15w dronk ze 2x per week één of meerdere flesjes, geen probleem. Daarna: lipjes dichtknijpen, strekken, hoofdje achteruitgooien, madam wilde gewoon niet meer….,’t moest mama zijn.
We hebben wel af en toe flesjes blijven aanbieden, maar die wilde ze niet.
Volgens mijn vader (die af en toe oppast) moesten we het gewoon vaker aanbieden…

Laatst was er zo’n dag, waarbij ze op 12u slechts 50ml binnen had, met spuitje, flesje, knijpen inderdaad, zoals Karin zegt. Dat was best stressen.
Dit postte ik gisteren nog:
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:21 schreef Iksje het volgende:
Wel een schoonmoeder die gisteren met een schitterend plan kwam om mijn eigenwijsje aan de fles te krijgen: alleen nog afkolven of stoppen natuurlijk.
Ze is een eigenwijsje omdat ze soms wel, meestal niet aan de fles wil (terwijl ze dat vroeger goed deed) en we geen lijn kunnen trekken in het waarom ze het wel of niet wil aannemen.
De grootste stress er rond is alweer weg, ik weet nu wel dat ze het bij mij wel zal inhalen. En stoppen? Naaaa, toch nog even niet
Gek genoeg heeft ze maandag toch weer goed gedronken van de fles en vandaag weer.
Misschien is het over?

Maar zoals Yppy zegt, je weet niet of de moeder het geprobeerd heeft thuis en om een of andere reden opgegeven heeft?
pi_56248073
Ow en ik kan hoogstwaarschijnlijk de meeste melk weggooien in de komende maanden…er zijn geen geschikte ruimtes in het aanpalende gebouw. De vergaderzalen zitten meestal vol, en de medische dienst is vermoedelijk nog niet af (verbouwingswerken). Dat was wat ik vandaag te horen kreeg.
Wel erg, want ik werk voor een zijtak van het ziekenfonds (vergelijkbaar met de zorgverzekeraars bij jullie) Je zou toch denken dat zij het belang onderkennen van borstvoeding geven.
Ik ga me maar even terugtrekken in het toilet nu.
pi_56250537
Ik zal het morgen wel weer zien hoe het nu gaat....
Tis wel zielig hoor, zo'n klein ding wat gewoon honger heeft, loopt te happen als je dr tegen je aan legt....
Maar goed, komt tijd komt raad. Ik ben in ieder geval blij dat het geen kwaad kan voor dr.
(ouders weten er wel van hoor, die vinden het ook echt niet leuk, ze proberen wel mee te denken....
we hebben al eens eerder een kindje gehad met dit probleem, die is uiteindelijk ook uit de fles gaan drinken, dus met dit kindje zal het vast ook goed komen.....we vertroetelen haar maar lekker verder)

Bedankt voor jullie reacties!
pi_56250836
Iksje kun je niet ergens een hoekje afschermen met een kamerscherm? Of desnoods in de auto gaan zitten?
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:26:38 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_56253096
Ik heb vandaag maar een serie grote viabekers gehaald want halverwege het kolven van beker wisselen is ook niet wat

Ik voel me echt net een koe Vannacht was ik Ruben aan het voeren en dacht ik dat ie heel erg had zitten plassen, maar het kwam echt gewoon uit mijn borst en ik voelde het pas toen zowel mijn shirt als mijn broek doorweekt waren Overigens had Ruben gewoon een droge luier
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:28:19 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_56253143
Oja, en ik heb vandaag gewoon met blote borst recht voor een MBO in de auto geprobeerd de borst te geven aan een huilend jongetje, maar hij wilde niet pakken. De jongens die doorhadden wat er gebeurde keken snel de andere kant op, op eentje na Toch wel grappig dat je je preutsheid zo aan de kant gooit als je kind honger heeft. Overigens viel het achteraf wel mee met die honger
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56255262
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 12:43 schreef nebelung het volgende:
Karin en gewoon een kopje? De dop van een fles kan aardig als een kopje dienen.

Lotje, uit je vorige post begreep ik dat je dacht dat je weinig melk hebt, maar als ik nu je post zo lees, denk ik dat je gewoon een goede balans tussen vraag en aanbod hebt inmiddels
Toch kan het in de eerste weken niet kwaad om toch beide borsten te geven zodat er genoeg prikkeling plaatsvindt om melk te maken. Oh en niks zo veranderlijk als een kind, dat een kind met 4,5 week 's nachts vraagt is niks raars aan, heel normaal eigenlijk en ik zou er zeker niet onzeker van worden. Net als je denkt dat je op regel bent, doet een kind namelijk weer wat anders ! Over een week of 1/2 zul je ook wel weer wat veranderingen zien (6 weken). Je doet het gewoon goed joh!
ik was idd bang te weinig te hebben, en helemaal zeker weten doe ik het nog niet hoor... nadat hij gisteravond dus de 2de borst ook gretig aannam heeft hij weer wel heerlijk door geslapen nl!

voorlopig blijf ik die 2de dus lekker aanbieden. zeker omdat hij nadat hij al een poosje gedronken heeft, heel onrustig wordt, zn gezicht in mn borst drukt en flink trappelt met zn beentjes. als ik hem dan afkoppel wil hij per direct weer terug duiken. dus dan issie nog lang niet klaar... alleen lijkt t dan of er niks meer uit komt want als ie weer hangt trappelt ie net zo 'vrolijk' weer door.
nu ik m dus aan de andere kant ook weer aanleg drinkt hij daar goed verder.

maar... dat hij idd gaat veranderen enzo, dat ga ik van je aannemen is ook niet meer dan logisch idd... mama moet leren flexibel te zijn
thnx!!
pi_56264038
Troel dat heb ik ook eens gehad. Toen merkte ik na het voeden dat Emma nat was, bij nadere inspectie bleek dat dus gewoon door mijn lekkende borst te komen.
En met voeden ben ik al mijn preutsheid kwijt, zal mij worst zijn wie het ziet.
pi_56271683
Euhm... vraagje... hoe groot is de kans dat je vanaf je eerste cyclus na de bevalling terug regelmatig bent?
pi_56272083
Het duurde bij mij 10 maanden maar wel meteen redelijk regelmatig Iksje.
*OUD heilige*
pi_56272183
Ik werd na een maand of negen (geloof ik, kan het me niet zo goed meer herinneren) weer ongesteld en het was meteen weer regelmatig. Althans, zo regelmatig als ik altijd ben geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')