quote:Kettlebells, Russia’s Secret Weapon
‘s Werelds enige draagbare “total gym”
Een ‘Kettlebell’, ook wel ‘Ball Of Strength’ of ‘Girya’ genoemd, is een traditioneel Russische trainingstool. Het ziet eruit als een metalen kanonskogel met een handvat.
De Kettlebell heeft een lange geschiedenis; De naam verscheen voor het eerst in het Russische woordenboek in 1704. De mensen die met de Kettlebells trainden werden ‘Gireviks’ genoemd.
“Geen enkele andere sport ontwikkelt ons lichaam en onze kracht zo goed, als de Kettlebell dat doet bij onze Kettlebell atleten”, meldde het Russische magazine Hercules in 1913.
Vinogradov & Lukyanov (1986) concludeerden in hun onderzoeken een hele hoge correlatie van de resultaten van een Kettlebell competitie en de resultaten van een test bestaande uit een aantal uiteenlopende oefeningen, waaronder:
- Kracht van powerlift oefeningen (bankdrukken, squat, deadlift)
- Knijpkracht
- Kracht-uithoudingsvermogen gemeten bij pull-ups en dips
- 1000 meter hardlooptest
Voropayev (1983) voerde testen uit tussen 2 groepen mensen d.m.v. pull ups, sprongkracht,
100 meter
sprint en een
1000 meter
loop. De controle groep kreeg een programma waarbij specifiek op bovenstaande oefeningen werd getraind, terwijl de andere groep alleen met Kettlebells trainde.
Ondanks dat de Kettlebell groep dus niet specifiek op bovenstaande oefeningen trainde, scoorde de Kettlebell groep op ieder onderdeel toch beter dan de controle groep. Dit betekent dat de Kettlebell een enorm brede transfer ratio heeft naar andere vormen van fysieke training. Dit wordt ook wel het ‘What the hell effect’ genoemd.
Kettlebells laten lichaamsvet bijna letterlijk smelten zonder dieet of aerobics. Als je overgewicht hebt zul je slanker worden. Als je mager bent zul je gespierder worden. Volgens Voropayev (1997), die eveneens studies verrichtte naar de Russische ‘Gireviks’, verminderde bij 21,2% van deze sporters hun lichaamsgewicht (hun vetmassa daalde) sinds ze met Kettlebells trainden en 21,2% (exact hetzelfde percentage) ervoer een toename in lichaamgewicht (spiermassa).
De Kettlebell is een extreem krachtig trainingsmiddel voor het verbeteren van iemands lichaamssamenstelling.
Kettlebells zijn geschikt voor iedereen, voor zowel vrouwen als mannen en voor elk trainingsniveau. Met name in Rusland, maar sinds enige tijd ook in de rest van de wereld, trainen speciale eenheden van het leger en politie met Kettlebells.
“…..er is geen enkele andere methode of middel dat beter geschikt is om gelijktijdig kracht en flexibiliteit te verbeteren.”
De Russische speciale eenheden danken veel van hun kracht, explosiviteit en extreme uithoudingsvermogen aan het trainen met Kettlebells. Het officiële handboek van het Russische leger vermeldt: “Kettlebell oefeningen zijn de meest effectieve oefeningen voor het ontwikkelen van functionele kracht.”
Sinds de “ontdekking” van de kracht van de Kettlebell, trainen steeds meer mensen uit verschillende disciplines (zoals, vechtsporten, survival atleten, etc.) met dit revolutionaire en onverslijtbare trainingsapparaat.
De ‘Dutch Kettlebell Association’ organiseert diverse workshops waar je kennis kunt maken met alle fantastische mogelijkheden en kenmerken van het trainen met Kettlebells. Onder professionele begeleiding leer je tijdens deze workshops alle basis technieken om direct aan de slag te kunnen.
De workshops worden verzorgd door Bas Willemsen en Coen Luiken, oprichters vanTheOverloadPrinciple.com. Beiden werkzaam als sportfysiotherapeuten en krachttrainers bij het Korps Mariniers, en trainers/begeleiders van diverse topsporters waaronder diverse judoka’s, powerlifters en UFC atleten. Op dit moment vormen zij ook de medische staf van de Ultimate Fitness Challenge, bekend van RTL 5.
Zij verzorgen zowel de workshops als de diverse trainingen en zullen bovendien nieuwe Kettlebell trainers gaan opleiden.
Ik denk niet dat het zin heeft omdat verzendkosten toch heel hoog zijn, ook als jij ze naar mij (of andersom) verstuurt. En je krijgt geen korting als je er meer bestelt toch? Ik moet even uitbetaald krijgen en dan ga ik er eentje halenquote:Op maandag 21 januari 2008 19:16 schreef Tommy_808 het volgende:
[..]
hmm een gezameijke aankoop zoals die CoC's?
ja, ik heb er toch het geld niet voorquote:Op dinsdag 22 januari 2008 13:06 schreef mister_popcorn het volgende:
Nou ik ben eruit wat betreft gietijzer. Voorlopig zie het allemaal als een leuke extra, niets minder en zeker niet meer. Die sites, zoals www.TheOverloadPrinciple.com en www.kettlebell.nl doen me echt teveel denken aan een hype. Teveel schreeuwige teksten, slechte links, cheap-ass site, belooft weer heel veel, zolang jij maar lekker je belletjes blijft kopen a 75 eu per stuk...
Verder ben ik ook niet overtuigd waarom een half uur spelen met een redelijke matig gewicht (wat zo'n ijzer is) zo verschillend is van een half uur spelen met een dumbell of barbell. In feite zijn er zelf genoeg BW oefeningen beschikbaar om, als je die in een hoog tempo doet, jezelf binnen een half uur compleet lam te hebben.
Maar goed, een leuke extra, en helemaal voor iemand die thuis traint.
Is volledig waar.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 13:06 schreef mister_popcorn het volgende:
Nou ik ben eruit wat betreft gietijzer. Voorlopig zie het allemaal als een leuke extra, niets minder en zeker niet meer. Die sites, zoals www.TheOverloadPrinciple.com en www.kettlebell.nl doen me echt teveel denken aan een hype. Teveel schreeuwige teksten, slechte links, cheap-ass site, belooft weer heel veel, zolang jij maar lekker je belletjes blijft kopen a 75 eu per stuk...
Verder ben ik ook niet overtuigd waarom een half uur spelen met een redelijke matig gewicht (wat zo'n ijzer is) zo verschillend is van een half uur spelen met een dumbell of barbell. In feite zijn er zelf genoeg BW oefeningen beschikbaar om, als je die in een hoog tempo doet, jezelf binnen een half uur compleet lam te hebben.
Maar goed, een leuke extra, en helemaal voor iemand die thuis traint.
MP nog nooit gedaanquote:Op maandag 21 januari 2008 11:33 schreef Tommy_808 het volgende:
@ videopac, met hoeveel doe jij military press? 7kg OH press per arm lijkt me wat weinig.. zeker bij jouw gewicht. je moet over die psychologische barriere. meestal weet ik zelfs niet met hoeveel gewicht ik m'n oefeningen uitvoer, dat helpt écht! en achteraf dan zien met hoeveel je het wel kan :p
btw; ik voer MP's uit met max 50kg (meestal ga ik tot 40 - en meestal rond 5 reps bij compound oefeningen) bij 68kg BW (-)
Niet veel meer dan 15% iig. En ik maak binnenkort wel eens een post-wo opgepompte foto. De foto's die ik tot nu toe liet zien waren nogalquote:Op maandag 21 januari 2008 08:00 schreef ConQuestador het volgende:
[..]
Bij welk vetpercentage schat je ? Want bij 15% zou je best groot zijn, en dan vind ik de stats maar wat matigjes.
Ik zou het bij 1x heavy backsquat, 1x light backsquat en 1x volume front squat houden. Je gewone squat is toch relatief laag, beter steek je daar tijd in dan 23 verschillende soorten.quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:23 schreef no-look het volgende:
Squats zijn in alle vormen en maten. Dus ook frontsquat/safety-squat/pinsquat/boxsquat etc.
Isolatie van de hamstring wilde ik sowieso wel toevoegen maar dat is dan in die keren dat ik met m'n maten ben trainen die toch altijd meer tijd nodig hebben dan ik.
Dat vaststellen van die dubbels vind ik wel een gaaf ideeEn dan je max testen zodra je dubbels doet met je huidige max? enig probleem is wel dat ik van plan ben veel verschillende pulls te doen. Ene week dus powerclean, dan deadlift en vanaf vandaag ook powersnatch (brute oefening!). Als ik zwaar clean, kan ik dan enkele dagen niet gewoon deadliften voor reps?
En als ik dus één of twee keer de hams isoleer door middel van legcurls of romanian deadlifts, zijn die goodmornings dan nog nodig?
Een gevolg van een FB schema is FB spierpijn. Ik had (eer)gisteren ook zo'n beetje een rollator nodig...quote:Op woensdag 23 januari 2008 15:07 schreef Frautie het volgende:
ik ben nog steeds bezig met mijn fb schema. Ga wel goed omhoog qua Pr's
Va nde week BOR met 50 kg gedaan en lunges met 13 kg. Zag daarna wel sterretjes
En OMG wat een spierpijn
thanks voor de feedback jongensquote:Op woensdag 23 januari 2008 15:28 schreef Boudewijn. het volgende:
Idd, dat vaak squaten ben ik het wel mee eens. Je 'hoofdoefeningen' kan je het beste gewoon vaak doen, zodat je techniek en groove steeds beter wordt/blijft. Assistance kan je best vaak afwisselen, is ook leuker.
Volgens mij wens jij een compliment te ontvangen. En terecht. 50kg BOR's zijnquote:Op woensdag 23 januari 2008 15:07 schreef Frautie het volgende:
ik ben nog steeds bezig met mijn fb schema. Ga wel goed omhoog qua Pr's
Va nde week BOR met 50 kg gedaan en lunges met 13 kg. Zag daarna wel sterretjes
En OMG wat een spierpijn
jij bencht dus 2x zo veel als dat je BOR't? lekkere verhouding borst/rug heb je danquote:Op donderdag 24 januari 2008 09:27 schreef Videopac het volgende:
[..]
Volgens mij wens jij een compliment te ontvangen. En terecht. 50kg BOR's zijn; meer dan ik doe...
quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:27 schreef Videopac het volgende:
Volgens mij wens jij een compliment te ontvangen. En terecht. 50kg BOR's zijn; meer dan ik doe...
Hoe is je schema?quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:27 schreef Semargofni het volgende:
Morgen LB.
Ik ben nu al zenuwachtig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |