abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 20 maart 2008 @ 13:24:35 #201
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_57499177
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 13:22 schreef Mariekamr het volgende:
goed, een iets serieuzere foto dus Ik heb nog veel te leren, dus ben benieuwd! Wat vinden jullie van deze foto van de hond van mijn ouders? (overigens is er nog niets met de fotos gedaan, want ik ben nog een leek op het gebied van photoshoppen; daar zal ik binnenkort eens mee beginnen )

[ afbeelding ]
heel mooie gele kikker
fok en imageshack gaan niet samen, je kunt je foto t beste even elders hosten
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_57501951
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 13:24 schreef Ynske het volgende:

heel mooie gele kikker
fok en imageshack gaan niet samen, je kunt je foto t beste even elders hosten
daar was ik ondertussen ook achter En omdat ik geen fatsoenlijke resize pagina kon vinden op internet, heb ik mijn vriend gevraagd om dat voor me te doen, maar die maakte van de gelegenheid gebruik om heel photoshop even oppervlakkig uit te leggen Maar nu heb ik in ieder geval een fatsoenlijke manier om de fotos te resizen, dus bij deze De foto staat er nu bij!

edit:

op pagina 4 dus

[ Bericht 5% gewijzigd door Mariekamr op 20-03-2008 17:05:53 ]
kijk mij eens het gras zien groeien... en iedereen maar denken dat ik niks doe
pi_57502374
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:37 schreef mrSPLIFFY het volgende:
deze is wel recht, nog niet door de soep heen gehaald alleen...
[ afbeelding ]
Vind het erg mooi. Juist dat de foto wat meer van links is genomen, nu lijkt het alsof de kerktoren zelf in de spiegeling wel in het midden staat. Wat ik vooral mooi vind is de belichting.

Dit is een foto van een tijdje geleden. Het was de eerste keer dat ik op pad ging op foto's te maken.
Foto is niet bewerkt, alleen kleiner gemaakt om hier te kunnen posten.
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:41:18 #204
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_57503024
Peldra, grappige foto. Wat is het precies? (een vogel Dutsj, ja dat snap ik. )
Enige wat ik erop aan te merken heb is dat je de dof iets beter nog op de snavel had kunnen instellen, puntje is nu net niet scherp en rest wel. En ik had iets meer ruimte aan de onderkant overgelaten, bij dat puntje dus.
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:00:54 #205
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_57508376
Tis een pelikaan, dutch maar vraag me niet naar t merk Met je commentaar ben ik het helemaal eens trouwens, en persoonlijk zou ik de vogel iets meer naar links hebben geframed.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_57521081
Ik zie wat je bedoelt met de dof op de snavel en wat meer ruimte aan de onderkant. Ben ik het inderdaad mee eens, dankje
pi_57548073
vandaag bij een (mini)kermis geweest hier in Leiden. Voor het eerst dat ik fotos ging maken van de kermis en dat viel vies tegen; vond het erg moeilijk mooie fotos te krijgen! De enige die ik de moeite waard vind om de posten is deze:

kijk mij eens het gras zien groeien... en iedereen maar denken dat ik niks doe
  maandag 24 maart 2008 @ 13:01:19 #208
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_57577272
ff vroeg op gegaan vandaag!
volgens mij is dit wel aardig gelukt...

☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_57607044
Hoi Ik zal graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden.

Los Campesinos!, Paradiso

St. Michael en St. Goedele Kathedraal, Brussel

Trevi-fontein, Rome

Scheveningen

Even voor de duidelijkheid, ik gebruik (nog) een simpel cameraatje, en weet niet heel veel van de instellingen af, al wil ik hier wel meer mee bezig. Dus tips in die richting zijn welkom, maar wel heel dui-de-lijk
Eins, zwei, hoeplakai.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 23:00:12 #210
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_57611422
1 ff rooie ogen correctie doorgooien
2 veel beeldruis
3 leuk maar wat is t onderwerp precies.. ( bak water?)
4 gaat de goeie kant op , mooie wolken partij...

( en al dit van iemand die ook net zelf begonnen is, maar dit valt mij op... )

verder veel plezier en suc6 met foto's maken, mijzelf bevalt t prima!
had t veeeel eerder moeten gaan doen!!
  woensdag 26 maart 2008 @ 23:02:21 #211
27084 Pissie
Like duh....
pi_57636165
Nou... dan 'moet' ik er ook maar eens aan gaan geloven...

Ik heb mijn camera (Nikon D40x) ondertussen alweer bijna een jaar, maar fotografeer nog veels te veel (lekker makkelijk) op automatisch. Heb ondertussen wel wat boeken aangeschaft over het fotograferen met mijn camera in de hoop dat ik dan wat meer ga begrijpen van het handmatig instellen van de diverse instelingen.

Dan wordt het fotograferen natuurlijk pas écht leuk!

Toch maar vast wat 'kiekjes' plaatsen zodat jullie mijn kunsten kunnen beoordelen. Ik ben wel benieuwd eigenlijk wat jullie er van vinden.

Bij deze dan, ik zou het liefs m'n hele photobucket album hier plaatsen, maar ik zal me inhouden en zal beginnen met een paar stuks.

Livorno, Toscane 2007

Kerst 2007, M'n neefje...

2e Paasdag 2008, Seizoenen in de war

Even een serie foto's geschoten van een van onze favoriete 'modellen'

Zo... dit zijn ze voorlopig dan even.

Van de 4e foto heb ik ook nog een bewerkte versie, heb er kleurcorrectie op uit laten voeren door IrfanView maar hier eerst even het origineel neergezet. Deze foto, en nog een aantal van deze poezen serie leken op het display een stuk lichter als uiteindelijk op de computer.
Dankzij ivf zijn wij op 02-07-2013 de trotse ouders geworden van onze zoon Bram!
pi_57637004
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 20:11 schreef jakkop het volgende:
Hoi Ik zal graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden.

Los Campesinos!, Paradiso
[ afbeelding ]
St. Michael en St. Goedele Kathedraal, Brussel
[ afbeelding ]
Trevi-fontein, Rome
[ afbeelding ]
Scheveningen
[ afbeelding ]

Even voor de duidelijkheid, ik gebruik (nog) een simpel cameraatje, en weet niet heel veel van de instellingen af, al wil ik hier wel meer mee bezig. Dus tips in die richting zijn welkom, maar wel heel dui-de-lijk
Namen voor foto's zijn niet echt nodig, het is makkelijker om ze te nummeren voor het commentaar geven

De eerste vind ik een beetje nietszeggend. Geen echt interessante blik, het standpunt een beetje van onderen is niet heel charmant voor de persoon in kwestie, en het hele plaatje is een beetje flets van de flits en roodachtig.
De tweede is erg donker, en staat niet helemaal recht (opletten tijdens het maken van de foto, en anders achteraf bij het bewerken nog even rechtzetten). Verder is het me niet helemaal duidelijk wat je onderwerp is. Het glas-in-lood raam? Of de hele binnenkant?
De derde is een mooie vakantiefoto om te zien hoe het er daar uit ziet (vooral erg klein ) maar fotografisch wat minder interessant. Wat wil je met de foto zeggen? Wat wil je laten zien?
De vierde vind ik het mooiste. Let wel op dat je hier de foto ook recht zet. Vaak is het het mooiste om de horizon van een foto niet in het midden te plaatsen, maar op 1/3 van het beeld. Dus van boven of van onderen (ligt er aan wat je wilt laten zien, de mooie wolkenlucht, of het eenzame strand?). Dit geldt trouwens ook voor het onderwerp, op 1/3 van het beeld of zelfs op de snijpunten op 1/3 van het beeld (horizontaal en verticaal twee lijnen op 1/3 van het beeld denkend).

Dat je een simpele camera hebt wil niet zeggen dat je geen mooie foto's kunt maken!

Goed om je eens wat meer in fotografie te verdiepen zijn de boeken van John Freeman, die schrijft erg helder en duidelijk. Mocht je eens wat willen lezen .
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 23:02 schreef Pissie het volgende:
Nou... dan 'moet' ik er ook maar eens aan gaan geloven...

Ik heb mijn camera (Nikon D40x) ondertussen alweer bijna een jaar, maar fotografeer nog veels te veel (lekker makkelijk) op automatisch. Heb ondertussen wel wat boeken aangeschaft over het fotograferen met mijn camera in de hoop dat ik dan wat meer ga begrijpen van het handmatig instellen van de diverse instelingen.

Dan wordt het fotograferen natuurlijk pas écht leuk!

Toch maar vast wat 'kiekjes' plaatsen zodat jullie mijn kunsten kunnen beoordelen. Ik ben wel benieuwd eigenlijk wat jullie er van vinden.

Bij deze dan, ik zou het liefs m'n hele photobucket album hier plaatsen, maar ik zal me inhouden en zal beginnen met een paar stuks.

Livorno, Toscane 2007
[ afbeelding ]

Kerst 2007, M'n neefje...
[ afbeelding ]

2e Paasdag 2008, Seizoenen in de war
[ afbeelding ]

Even een serie foto's geschoten van een van onze favoriete 'modellen'
[ afbeelding ]

Zo... dit zijn ze voorlopig dan even.

Van de 4e foto heb ik ook nog een bewerkte versie, heb er kleurcorrectie op uit laten voeren door IrfanView maar hier eerst even het origineel neergezet. Deze foto, en nog een aantal van deze poezen serie leken op het display een stuk lichter als uiteindelijk op de computer.
Ook handig om je foto's in ieder geval even te nummeren.. En 610 pixels breed geeft de beste weergave hier op het forum, niet iedereen gaat op je foto's klikken om ze groter te bekijken.

#1, mooie wolkenlucht die ook goed op de foto staat, goed belicht. De voorgrond vind ik niet echt interessant, doet een beetje af aan het plaatje.
#2, vind ik de mooiste, heel mooi portret! Leuke compositie ook, erg netjes. Wat jammer is, is dat je net een stukje van zijn vingers mist onderaan. En de foto is wel erg rood, maar dat is nog wel wat na te bewerken.
#3, wel oke, maar niet heel interessant. Wat wil je laten zien met deze foto? Dat het gesneeuwd heeft op de tulpen? Dan zou ik nog veel dichterbij gaan, en een close-up maken van de tulpen. De bovenkant (bloemen) is interessant, de onderkant en de achtergrond wat minder. Ook is de compositie een beetje saai, met het onderwerp zo in het midden.
#4, ook weer mooi Ik zou 'm nog wel even rechtzetten (op het stukje muur), maar verder een erg leuke foto. Goed scherp ook. Ik heb niet het idee dat ie kleurcorrectie nodig heeft?

Ik ken het probleem met foto's die op het display lichter lijken wel een beetje. Het beste kun je je lichtmeter in de camera in de gaten houden, en niet afgaan op hoe licht de foto's op je scherm lijken. Of voor de zekerheid elke foto ook met 1 stapje overbelichting maken (maar dat is wel een gedoe en niet altijd mogelijk wellicht).

Verder is er niets mis met op automatisch fotograferen, je kunt er net zo goed mooie foto's mee krijgen. Wel is het handig om wat meer over sluitertijd etc. te weten, je kunt dan eens gaan spelen met het scherptegebied in je foto's wat een mooi effect kan hebben.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  donderdag 27 maart 2008 @ 13:04:34 #213
27084 Pissie
Like duh....
pi_57645746
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 23:27 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ook handig om je foto's in ieder geval even te nummeren.. En 610 pixels breed geeft de beste weergave hier op het forum, niet iedereen gaat op je foto's klikken om ze groter te bekijken.

#1, mooie wolkenlucht die ook goed op de foto staat, goed belicht. De voorgrond vind ik niet echt interessant, doet een beetje af aan het plaatje.
#2, vind ik de mooiste, heel mooi portret! Leuke compositie ook, erg netjes. Wat jammer is, is dat je net een stukje van zijn vingers mist onderaan. En de foto is wel erg rood, maar dat is nog wel wat na te bewerken.
#3, wel oke, maar niet heel interessant. Wat wil je laten zien met deze foto? Dat het gesneeuwd heeft op de tulpen? Dan zou ik nog veel dichterbij gaan, en een close-up maken van de tulpen. De bovenkant (bloemen) is interessant, de onderkant en de achtergrond wat minder. Ook is de compositie een beetje saai, met het onderwerp zo in het midden.
#4, ook weer mooi Ik zou 'm nog wel even rechtzetten (op het stukje muur), maar verder een erg leuke foto. Goed scherp ook. Ik heb niet het idee dat ie kleurcorrectie nodig heeft?

Ik ken het probleem met foto's die op het display lichter lijken wel een beetje. Het beste kun je je lichtmeter in de camera in de gaten houden, en niet afgaan op hoe licht de foto's op je scherm lijken. Of voor de zekerheid elke foto ook met 1 stapje overbelichting maken (maar dat is wel een gedoe en niet altijd mogelijk wellicht).

Verder is er niets mis met op automatisch fotograferen, je kunt er net zo goed mooie foto's mee krijgen. Wel is het handig om wat meer over sluitertijd etc. te weten, je kunt dan eens gaan spelen met het scherptegebied in je foto's wat een mooi effect kan hebben.

#1, De voorgrond wilde ik niets mee zeggen, ik heb de foto toen even 'vluchtig' geschoten en met m'n kleinste lens (18-55) omdat ik toen m'n grotere nog niet had, misschien dat dat ook wel had uitgemaakt....

#2, Dat van die vinger zal ik onthouden, iets om een volgende keer beter in de smiesen te hebben. Thnx! Wat betreft de rode gloed over de foto.... Bij de mensen waar ik deze foto thuis heb geschoten hadden ze het plafond rood geschilderd, én met rode gordijnen en een rode bank was dit dus het beste resultaat wat ik voor elkaar kon krijgen daar. Hoe zou ik deze het beste kunnen bewerken dan volgens jou?!

#3, Ik had deze foto misschien beter van wat meer bovenaf kunnen maken ofzo, schuin van boven en meer ingezoemd op alleen de bloem... Ok, is iets om uit te proberen, als 't weer es sneeuwt

#4, Ben zelf ook wel heel trots op deze foto, is echt helemaal geworden zoals ik gehoopt had. Maar geen kleurcorrectie nodig dus volgens jou. Ik zat zelf dus te twijfelen daarover omdat ie als origineel eigenlijk wel een hele mooie sfeer uitdraagt vind ik. Maar ik dacht het eigenlijk vanwege de donkere achtergrond en haar donkere oren... Dat corrigeren van de muur, ik snap wat je bedoelt, is dat een btje makkelijk te doen dan?!

(je hebt wel in de gaten, ben nog een aardige leek in fotobewerking.... )

En in die sluitertijden enzo moet ik me inderdaad wat meer gaan verdiepen, lijkt me wel zo handig idd.

Iig vast bedankt voor je reactie!!!
Dankzij ivf zijn wij op 02-07-2013 de trotse ouders geworden van onze zoon Bram!
pi_57658545

(ff klikken voor een wat grotere versie)

Beetje spelen met kleuren. Altijd leuk .
  donderdag 27 maart 2008 @ 21:48:10 #215
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_57658786
Ik vind nummer 5 echt fantastisch!!!!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_57658989
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 13:04 schreef Pissie het volgende:

[..]

#1, De voorgrond wilde ik niets mee zeggen, ik heb de foto toen even 'vluchtig' geschoten en met m'n kleinste lens (18-55) omdat ik toen m'n grotere nog niet had, misschien dat dat ook wel had uitgemaakt....

#2, Dat van die vinger zal ik onthouden, iets om een volgende keer beter in de smiesen te hebben. Thnx! Wat betreft de rode gloed over de foto.... Bij de mensen waar ik deze foto thuis heb geschoten hadden ze het plafond rood geschilderd, én met rode gordijnen en een rode bank was dit dus het beste resultaat wat ik voor elkaar kon krijgen daar. Hoe zou ik deze het beste kunnen bewerken dan volgens jou?!

#3, Ik had deze foto misschien beter van wat meer bovenaf kunnen maken ofzo, schuin van boven en meer ingezoemd op alleen de bloem... Ok, is iets om uit te proberen, als 't weer es sneeuwt

#4, Ben zelf ook wel heel trots op deze foto, is echt helemaal geworden zoals ik gehoopt had. Maar geen kleurcorrectie nodig dus volgens jou. Ik zat zelf dus te twijfelen daarover omdat ie als origineel eigenlijk wel een hele mooie sfeer uitdraagt vind ik. Maar ik dacht het eigenlijk vanwege de donkere achtergrond en haar donkere oren... Dat corrigeren van de muur, ik snap wat je bedoelt, is dat een btje makkelijk te doen dan?!

(je hebt wel in de gaten, ben nog een aardige leek in fotobewerking.... )

En in die sluitertijden enzo moet ik me inderdaad wat meer gaan verdiepen, lijkt me wel zo handig idd.

Iig vast bedankt voor je reactie!!!
Bij foto's als #1 is het altijd moeilijk om een interessante voorgrond te hebben. De lucht is op de foto ook heel mooi, maar om het echt een topplaat te maken moet er imho in de voorgrond (silhouet) ook iets zitten wat toevoegt aan het beeld.
Bij foto #2 kun je in photoshop (of een ander bewerkingsprogramma) een ander kleurfilter gebruiken zodat het rood minder wordt, of met de levels spelen, waardoor het rood afneemt.
Een foto rechtzetten is heel makkelijk te doen, en het staat gewoon een stuk netter vind ik altijd als je foto's keurig recht staan

Het is sowieso zeer zeker de moeite om eens met een fotobewerkingsprogramma aan de gang te gaan. Het kan zoveel doen voor je foto's! Kleine kleurcorrecties, wel/geen zwart-wit, meer contrast, uitsnedes maken, rechtzetten, evt. storende elementen wegwerken of minder opvallend maken.. Zie het als een soort ontwikkelen van je foto's. Ze komen echt niet altijd perfect uit je camera! (Al is dat wel een mooi streven natuurlijk .)
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_57660191
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:42 schreef Sympathiek het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

(ff klikken voor een wat grotere versie)

Beetje spelen met kleuren. Altijd leuk .
Je zit in het verkeerde topic makker, dit is showcasemateriaal .
pi_57660302

Om eerlijk te zijn, vind ik de pics niet eens goed genoeg voor een showcase. .

Behalve die eerste dan. Orgineel is 4000 pixels breed. Ik vond op mn laptop nog een verkleinde versie, van 1000 pixels: http://xs225.xs.to/xs225/08134/img_004verkleind590.jpg
pi_57660615
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:27 schreef Sympathiek het volgende:

Behalve die eerste dan. Orgineel is 4000 pixels breed. Ik vond op mn laptop nog een verkleinde versie, van 1000 pixels: http://xs225.xs.to/xs225/08134/img_004verkleind590.jpg
Ik ben nu wel maar een beginner maar vind 't qua licht en kleuren enz anders best goed hoor... Ik mocht willen dat ik er ook zo zou kunnen maken.
Ook compositie is meer dan ok. Misschien dat puristen 4 overzichtsfoto's op 6 iets teveel vinden, maar mij stoort het niet, ik vind het qua licht enz echt knap gedaan..
Vooral 2 vind ik speciaal, het plafond voelt HDR-achtig aan (of is het dat toevallig?), alhoewel ik de foto's met veel reflectie en blauw het knapst vind.

Nuja, ik zou in ieder geval zelf graag kunnen fotograferen in de kleuren van The Island (jeweetwel, die film met Scarlett Johansson en Ewan McGregor) en CSI Miami, maar zonder grote lichtinstallatie mee te sleuren wordt dat moeilijk .
Ik vind dat jij toch goed in de buurt komt bij de eerste dus chapeau .
pi_57661150
Zelf wel tevreden, maar het kan natuurlijk altijd beter:

(het is geen slang, het is een soort gekke worm met vadsige pootjes . Hij is genomen door het glas heen, dit beestje kwam even nieuwsgierig kijken wat ik kwam doen met mijn camera voor het raam)
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_57689127
Lijkt mij goed hoor Chicolate!
Misschien er iets meer een portret van maken door nog een groter diafragma te gebruiken indien mogelijk? Alhoewel... 't is goed op deze manier hoor...

Ik had een vraagje... ik heb hier nog van een potentieel foute foto (donker, die groene spot) iets kunnen maken met Lightroom... Wat denken jullie van de bewerking? Kitsch/lelijk/...?
Vind 't nu ook niet zo schitterend meer als wanneer ik die selenium-preset pas ontdekt had .

[ Bericht 8% gewijzigd door tony_clifton- op 29-03-2008 11:30:26 ]
pi_57700005
De schaduwen achter de personen lijken dubbel te zijn, wat verwarrend kan zijn. Wellicht dat je ze kan wegklonen? Ook die zwarte vlek rechtsonder. Verder is het een mooie foto

Wellicht dat het nog mooier wordt wanneer je deze foto in grijswaarden doet. Blauw steekt hier beetje vreemd af, het heeft geen doel..
  zaterdag 29 maart 2008 @ 18:41:02 #223
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_57700102
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:27 schreef Sympathiek het volgende:

Het is toch echt wel showcasewaardig als je zoiets maakt .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_57706310
De eerste foto die ik ter beoordeling op het forum zet. Zelf vind ik dit - als beginner - wel een geslaagde foto.
pi_57706370
Uitermate geslaagd zelfs!

Alleen zou ik dat kleine stukje boven de vleugel erafgummen met spot remove ofzo. Daar kan je wonderen mee doen .
Misschien net dat tikkeltje te donker aan de rechterkant om het net iets meer te geven?

Thx trouwens sympa, heb 'm B&W gemaakt en nog wat zitten knoeien met belichting etc. Maar wacht mijn beurt wel af

[ Bericht 24% gewijzigd door tony_clifton- op 29-03-2008 23:04:57 ]
  zaterdag 29 maart 2008 @ 23:18:19 #226
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_57706802
ik heb nog nix over die van mij gehoord...

geen nieuws goed nieuws?
pi_57708213
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 23:18 schreef mrSPLIFFY het volgende:
ik heb nog nix over die van mij gehoord...

geen nieuws goed nieuws?
Zag je foto niet staan .

Leuke locatie, maar de schaduw valt niet echt mooi. Het trekt een strakke streep op de grond. Achtergrond vind ik teveel overbelicht. Hij lijkt wel roze. Het ontbeert een soort diepgang. Misschien nog beetje spelen met kleuren, contrast beetje opschroeven?
  maandag 31 maart 2008 @ 17:03:22 #228
201459 DanielSmith
Tavern on the green
pi_57739986
Vandaag dit topic ontdekt, en meteen de camera van paps gepikt. Na wat aanklooien kan ik hier mijn eerste niet-vakantiefoto's ooit presenteren. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en het spreekt voor zich dat alle kritiek welkom is.

maandag 31 maart 2008 @ 23:54:53 #229
56487 XrAiDeN
Deurklink
pi_57750793
Sinds een aantal dagen de gelukkige bezitter van een EOS 400D. Ben nog niet zo ervaren met fotograferen maar vind het wel ontzettend leuk!

Nr. 1

Nr. 2

Nr. 3

Nr. 4

Nr. 5

Nog wat gespeeld met licht (is een klein beeldje van ongeveer 8cm hoogte)

Nr. 6

Nr. 7

Vloerplint
  dinsdag 1 april 2008 @ 00:13:05 #230
61776 MaddoxX
Like I care :')
pi_57751223
Ook maar eens een bijdrage leveren

I have no rival, no man can be my equal. ♥
pi_57753711
Wow, teveel!
Klein amateurcommentaar van moi:

Spliff: best goeie plaat vind ik, de opmerkingen van voorgaande storen mij minder maar er zit wel een kern van waarheid in denk ik... mij stoort 't niet, maar technisch zou 't er natuurlijk beter op worden.
Vind de schaduw wel iets hebben, maar misschien had je er idd iets anders mee kunnen doen. Zo'n dingen zie je alleen als ervaren fotograaf en dat ben ik dus zeker nog niet.

Vollenhove, ms nog een opmerking over je KLM -> een 3e meer exposure was ms beter geweest, en misschien heeft 't een iets te blauwe zweem merk ik nu (witbalans). Again, vind 't ook wel een coole foto.

DanielSmith: bloem -> dat rode blaadje/gras voor je onderwerp stoort een beetje, verder zijn bepaalde stukken wit van 't blad uitgebeten (overbelicht). Verder vind ik 't een foto die niet zo heel veel zegt. Vaak zie je bij zo'n foto's een doordachtere toepassing van schaduwen, maar gezien de kleuren denk ik niet dat er echt veel zon scheen?
Fiets -> nice! goed gebruik van DOF en de kleuren zijn echt wel chique vind ik (bruin - grijs - blauw naar beige). De toning van de kleuren klopt hier. Bovendien een ruw en onzuiver oppervlak zorgt altijd voor contrasten en diepte enz, vind 't zeker geen misse foto, integendeel!

Xraiden - Eerste: onderwerpen liggen te verspreid over je foto -> je weet niet naar waar je moet kijken. Bovendien was de lucht in real life ws wel best mooi, toch komt deze niet echt fotogeniek over.
Twee is w.d.b. veel beter (mooiere lucht dus), maar daar zou eigenlijk de boom zeker de aandacht niet mogen wegtrekken. Bovendien staat het huis ook niet echt op zijn plaats daar.
Ook hier was een derde stop meer licht ms beter voor de kleuren.

3- onderwerp is goed geďsoleerd door scherptediepte, alleen zegt 't mij vrij weinig -> zie vorige foto van bloem.
4- al een mooiere plaat; mooier onderwerp, de rimpelingen maken 't interessanter -> oneffenheden = contrast. de mond van de fontein stoort wel een beetje, en net zoals bij de bloemen zouden de kleuren ook frisser kunnen. Alleen heb je dat niet in de hand met dit weer, (ik herken het, mijn foto's zijn iig 'doodser' dan wanneer de zon schijnt).
5 vind ik echt chique, kleuren, perspectief etc. Redelijk klassieke aanpak, maar wel (zeker als beginners) netjes uitgewerkt! als ik dan toch iets negatiefs moet zeggen zou ik zeggen dat er te weinig onderwerpen in verhouding tot de lege ruimte staan.
De beeldjes: het eerste vind ik goed, het tweede zegt mij minder qua kleurgebruik (voegt imo niets toe). Ik wil niet zoals een cliché kunstcriticus of allround filosoof klinken maar misschien komt het wel echt doordat de woestijnkleur dichter bij Egype ligt.
Van het eerste had de linkerkant van het beeldje misschien iets lichter gemogen, maar ik vind 't een goeie standaardfoto van zo'n beeldje.

Again, niet de bedoeling om iets af te breken, meestal zou ik 't zodirect niet kunnen nadoen!
Als maddox nog commentaar wil post ik die morgen, ben moe!
  dinsdag 1 april 2008 @ 07:48:52 #232
61776 MaddoxX
Like I care :')
pi_57754158
post vandaag maar ja nu ga ik naar school hehehehe
I have no rival, no man can be my equal. ♥
pi_57755112
quote:
Op maandag 31 maart 2008 17:03 schreef DanielSmith het volgende:
Vandaag dit topic ontdekt, en meteen de camera van paps gepikt. Na wat aanklooien kan ik hier mijn eerste niet-vakantiefoto's ooit presenteren. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en het spreekt voor zich dat alle kritiek welkom is.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De tweede foto vind ik wel leuk, daar heb je een leuke compositie en een scherptepunt waar de blik naar toe geleid wordt.
De eeste foto is een beetje saai. Onderwerp in het midden, niet zo'n mooie scherptediepte (helemaal vrij scherp), en er zit nog een storend sprietje gras voor het onderwerp ook.
Er nuttig is om eens wat over fotograferen te lezen, en dat dan in de praktijk te brengen. Compositie is een erg mooi begin, je zult zien dat je er heel veel mee kunt om je foto's te verbeteren
quote:
Op maandag 31 maart 2008 23:54 schreef XrAiDeN het volgende:
Sinds een aantal dagen de gelukkige bezitter van een EOS 400D. Ben nog niet zo ervaren met fotograferen maar vind het wel ontzettend leuk!

Nr. 1

[ afbeelding ]

Nr. 2

[ afbeelding ]

Nr. 3

[ afbeelding ]

Nr. 4

[ afbeelding ]

Nr. 5

[ afbeelding ]

Nog wat gespeeld met licht (is een klein beeldje van ongeveer 8cm hoogte)

Nr. 6

[ afbeelding ]

Nr. 7

[ afbeelding ]
Het zijn er wel erg veel om zo even commentaar op te geven.. Maar daar gaan we dan:

#1 Leuk beeld, imho een van de leukste foto's van deze 7, hij lijkt me niet helemaal scherp.
#2 Mooie wolkenlucht, maar de voorgrond doet het niet echt voor mij. Dat is het moeilijke van dit soort foto's, de voorgrond moet ook nog interessant zijn om naar te kijken.
#3 Beetje saai, saaie achtergrond. Wel goed het onderwerp uit het midden gezet.
#4 Ik vind de achtergrond wat storend (probeer deze nog onscherper te krijgen door een groter diafragma (kleiner f-getal). Ook zijn niet alle bloemen scherp, probeer goed op te letten wat je precies scherp wilt hebben en waarom.
#5 Leuke foto, fotografisch gezien imho de beste van de 7.
#6 Wel netjes voor bijv. productfotografie van het beeldje, onderaan wel wat donker.
#7 Vind ik minder dan #6, en hij lijkt me niet helemaal scherp.
pi_57755228
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 22:44 schreef Vollenhove het volgende:
De eerste foto die ik ter beoordeling op het forum zet. Zelf vind ik dit - als beginner - wel een geslaagde foto.
[ afbeelding ]
Het is een mooie foto
Wel zou je misschien nog wat kunnen bewerken aan de kleuren/contrast/helderheid. Hij is nu een beetje donker en grauw, dat is jammer!
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:13 schreef MaddoxX het volgende:
Ook maar eens een bijdrage leveren

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Allereerst: het is handiger en mooier om je foto's te resizen naar maximaal 610 pixels breed. Dan komen ze beter uit (want ik denk niet dat veel mensen de grotere versies gaan kijken, ik niet in ieder geval). Ook is het handig om de foto's te nummeren.

Ik vind de eerste het mooiste, ik zou er rechts (en dan evt. onder om de verhouding te bewaren) nog een klein stukje afhalen, omdat daar net wat bladeren zitten aan de zijkant boven.
De tweede is een leuk idee, ik nam aan dat je onderwerp het uitzicht in de verte was? Let de volgende keer op dat je het "kader" wat je maakt op de voorgrond wat kleiner houdt als het ware. Nu zit het voor je beeld, en is het best storend. Ook mag je het kader nog wat onscherper maken zodat het onderwerp duidelijker is.
De derde foto vind ik de minste. Ik kan me voorstellen dat het een heel mooi plekje was om te zien, maar er dan ook nog een mooie foto van maken is een tweede. Wat is je onderwerp? Wat wil je laten zien? Er is voor mij niet echt een duidelijk onderwerp op de foto, waardoor het niet duidelijk is waar je moet kijken. De compositie had wat dat betreft beter gekund.
De laatste foto heeft dit ook een beetje, wat is je onderwerp? Wat wil je met de foto laten zien?
  dinsdag 1 april 2008 @ 11:26:22 #235
56487 XrAiDeN
Deurklink
pi_57757101
Bedankt mensen kan zeker wat met het commentaar, de komende week maar weer verder gaan met plaatjes schieten
Vloerplint
  dinsdag 1 april 2008 @ 19:24:31 #236
201459 DanielSmith
Tavern on the green
pi_57765260
Bedankt beiden! Nemen we mee
pi_57793471
Ik kom hier na lange tijd ook weer eens binnen vallen. Vanavond naar een optreden van mijn nichtje geweest en ik heb daar wat foto's gemaakt. Ik ben er best tevreden over, gezien ik voor het eerst in dergelijke omstandigheden gefotografeerd heb
Het kan zijn dat het aan de bewerking schort, maar daar moet ik nog veel mee oefenen

1.

2.

3.
pi_57884717
Ik ben blij dat er niks op mijn foto's is aan te merken Zou ik dan toch echt vooruitgang boeken?
  maandag 7 april 2008 @ 10:45:49 #239
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_57884849
Ik weet niet wat je mogelijkheden ter plekke waren, maar ik (en wie ben ik) was waarschijnlijk wat meer naar rechts gaan staan, nu heb je je nichtje vooral van de zijkant gefotografeerd. Ik probeer om ook wat oogcontact te fotograferen, dan wordt de foto wat persoonlijker. Nu voelt het wat afstandelijk. Klinkt dat een beetje logisch?
pi_57885102
Ja, klinkt logisch. Ik durfde alleen niet zo goed in de rondte te lopen daar, dat zou zeker storend geweest zijn voor haar. Ik kan er volgende keer idd rekening mee houden en een andere plek te kiezen. Ik heb wel een aantal oogcontactfoto's, maar ik weet niet of ze er blij van wordt dat ik ze hier neerzet Ik zal ze thuis nog eens goed doornemen (zit nu op mijn werk ), maar ik denk niet dat daar nog mooie foto's bij zitten.
pi_57885332
Ik ben het met didotcicero eens. Ook zouden de foto's van mij wat scherper mogen zijn, en wat minder roodachtig van kleur. #2 is hier een uitzondering op, maar daar vind ik de houding/blik niet heel mooi overkomen.
pi_57885879
Maar hoe krijg ik ze scherper dan? Dat vind ik dus zo moeilijk in zo een omgeving, dat ze niet haarscherp zijn had ik ook al gezien, maar ik had gehoopt dat ze toch "door de keuring" heenkwamen gezien de omstandigheden (donker, theater enz)
De rode kleur komt van de rode lampen, zeker bij foto 3. Is het dan de bedoeling dat dat weggepoetst wordt?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 7 april 2008 @ 12:13:44 #243
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_57886628
quote:
Op maandag 7 april 2008 11:38 schreef LadyS het volgende:
Maar hoe krijg ik ze scherper dan? Dat vind ik dus zo moeilijk in zo een omgeving, dat ze niet haarscherp zijn had ik ook al gezien, maar ik had gehoopt dat ze toch "door de keuring" heenkwamen gezien de omstandigheden (donker, theater enz)
De rode kleur komt van de rode lampen, zeker bij foto 3. Is het dan de bedoeling dat dat weggepoetst wordt?
probeer eens om je scherpstelfocuspuntje op 1 punt te zetten, dat puntje op t gezicht (ogen) te richten, knop half indrukken, vast houden, compositiebepalen en schieten

dat rode hoef je neit weg te poetsen, dat is je eigen smaak, als t daar zo was kun je er ook voor kiezen om t zo te laten, echter vaak is t mooier als je de kleurtemperatuur in Photoshop later bv aanpast.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 7 april 2008 @ 12:24:42 #244
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_57886828
Ach, door de keuring... trek je het niet zo aan

Dit soort dingen is altijd lastig en (verrassing) blijven lastig. Wat voor lichtsterk megaduur spul je ook aanschaft

Ik vind het om aan te geven wat je precies moet doen om het scherper te krijgen.
Snellere sluitertijden door je ISO op te schroeven (ik zag in de EXIF van je foto's dat je eerste twee foto's op ISO 400 gemaakt zijn, dat mag wel naar 800 of 1600) Maar die laatste foto is al op ISO 1600 gemaakt en dan heb je nog een langzame sluitertijd (1/60). Daar kan je dan niks aan doen behalve een lichtsterkere lens kopen (dan komt er meer licht in de camera en kan je snellere sluitertijden gebruiken, wat de kans op bewogen foto's verminderd.

In het algemeen is het een tip om geen adem te halen op het moment dat je afdrukt.
En als je denkt dit vaker te gaan doen moet je eens uitkijken naar een 50mm/1.8 lens. De zoomlens die je nu gebruikt is niet zo'n lichtsterke lens. Dat is een stuk lichtsterkere lens (maar geen zoomlens, zoomen moet je dan doen met je voeten, of te wel: dichterbij gaan staan). Die is ook niet zo mega duur, zo rond de 99 euro voor Canon (en ± 130 euro voor de Nikon-gebruikers onder ons) en ook goed te gebruiken voor andere dingen.

En verder wat Ynske zegt

Oh en ik vind dat je het eigenlijk helemaal niet zo slecht gedaan hebt hoor (alleen volgende keer wat meer naar rechts )

[ Bericht 6% gewijzigd door didotcicero op 07-04-2008 12:35:07 ]
pi_57897518
quote:
Op maandag 7 april 2008 11:38 schreef LadyS het volgende:
Nummer 2 heeft wel iets gelukszaligs .
Als't een troost is, mijn eerste optreden was erger, vooral doordat ze écht niet scherp waren
Ik had wel 't geluk dat ik er 200 genomen had, ik hield er ms een stuk of 10 écht goeie over, alhoewel ze het allemaal van iets anders dan de scherpte moesten hebben .

Misschien nog een tip; ik heb al mijn foto's zonder flits genomen. Dan heb je wel minder licht, dus nog hogere iso, nog kleiner diafragma indien nodig, en nog langere sluitertijden. Alleen, de kleuren blijven beter behouden, want flitslicht is vaak nogal koud.
Ik heb mijn cam ingesteld op continuous, en als je dan een paar foto's na elkaar neemt is er meestal wel eentje bij die relatief scherper is dan de rest.

Ook kan onderbelichten (kortere sluitertijd) en later met de computer in RAW corrigeren een beetje helpen.

[ Bericht 12% gewijzigd door tony_clifton- op 07-04-2008 21:39:22 ]
pi_57899515
Deze foto's zijn zonder flits genomen tony_clifton De foto's (bijna) maximaal onderbelicht ook. Ik heb er alleen niet aan gedacht om ze in RAW te nemen, daar zal ik volgende keer aan proberen te denken.

didotcicero, die 400 ISO was een stom foutje van me Ik had er eentje op 400 ISO genomen, gecontateerd dat dat niet zo goed ging en heb hem teruggezet op 1600. Maar ik heb dat niet helemaal goed gedaan en hij is dus op 400 blijven staan

Ze heeft wel vaker van die optredens, dus dan probeer ik het gewoon weer. Dit was trouwens een optreden voor studiepunten, dus ik durfde niet te veel herrie te maken En dat deed ik al wel volgens mij, alleen al door in te zoomen en af te drukken, was echt een heel klein, stil zaaltje
pi_57901565
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat al gezegd is.
Iets meer oogcontact.
Zat eerder vanavond op een klein perron en verveelde me. Vind dit wel een leuke poging maar er klopt nog iets niet....
I don't think necessity is the mother of invention - invention, in my opinion, arises directly from idleness, possibly also from laziness. To save oneself trouble.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 8 april 2008 @ 00:30:30 #248
163650 Greys
pi_57901669
je \ moet een / zijn bij je laatste [/img]

EDIT: tis al gelukt. Sorry
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_57904207
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 00:19 schreef jehoeroen het volgende:
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat al gezegd is.
Iets meer oogcontact.
Zat eerder vanavond op een klein perron en verveelde me. Vind dit wel een leuke poging maar er klopt nog iets niet....
[ afbeelding ]
Is inderdaad een leuke poging. Mooi gebruik gemaakt van de vanishing point techniek (alle lijnen in de foto naar 1 punt op de horizon) om de kijker de foto in te trekken. Alleen loopt die kijker vervolgens snoeihard met zijn kop tegen een paal. Die paal breekt de lijn heel erg. Het was handiger geweest om er voor te gaan zitten, of om een stuk naar achter te gaan staan. Verder vind ik het een erg nette foto, zeker gezien de lichtomstandigheden.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  dinsdag 8 april 2008 @ 22:25:53 #250
108809 Butterscotch
Multiple Maine Coon Syndrome
pi_57921092
Ik heb een vraag... Ik doe een vakopleiding visagie en wij moeten altijd voor en na foto maken. Echter, ik vind het er maar bagger uit zien. Ik wil even geen foto's plaatsen want dan staan de modellen spontaan op internet

Het probleem is dat met de transparante poeder de flits altijd heel heftig uitpakt. Wij hebben geen professionele setup met belichting en moeten het doen met sfeer verlichting. Er is wel een zwarte achtergrond.
Ik heb een stand op m'n camera (canon cool pix) die de sfeer verlichting pakt en dus geen heftige flits gebruikt, maar dan heb ik het probleem dat hij altijd een beetje blurry wordt.

Tips iemand? Het is toch leuk om acceptable foto's te hebben van je opleiding
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')