quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 20:11 schreef jakkop het volgende:Hoi

Ik zal graag willen weten wat jullie van mijn foto's vinden.
Los Campesinos!, Paradiso
[
afbeelding ]
St. Michael en St. Goedele Kathedraal, Brussel
[
afbeelding ]
Trevi-fontein, Rome
[
afbeelding ]
Scheveningen
[
afbeelding ]
Even voor de duidelijkheid, ik gebruik (nog) een simpel cameraatje, en weet niet heel veel van de instellingen af, al wil ik hier wel meer mee bezig. Dus tips in die richting zijn welkom, maar wel heel dui-de-lijk

Namen voor foto's zijn niet echt nodig, het is makkelijker om ze te nummeren voor het commentaar geven

De eerste vind ik een beetje nietszeggend. Geen echt interessante blik, het standpunt een beetje van onderen is niet heel charmant voor de persoon in kwestie, en het hele plaatje is een beetje flets van de flits en roodachtig.
De tweede is erg donker, en staat niet helemaal recht (opletten tijdens het maken van de foto, en anders achteraf bij het bewerken nog even rechtzetten). Verder is het me niet helemaal duidelijk wat je onderwerp is. Het glas-in-lood raam? Of de hele binnenkant?
De derde is een mooie vakantiefoto om te zien hoe het er daar uit ziet (vooral erg klein

) maar fotografisch wat minder interessant. Wat wil je met de foto zeggen? Wat wil je laten zien?
De vierde vind ik het mooiste. Let wel op dat je hier de foto ook recht zet. Vaak is het het mooiste om de horizon van een foto niet in het midden te plaatsen, maar op 1/3 van het beeld. Dus van boven of van onderen (ligt er aan wat je wilt laten zien, de mooie wolkenlucht, of het eenzame strand?). Dit geldt trouwens ook voor het onderwerp, op 1/3 van het beeld of zelfs op de snijpunten op 1/3 van het beeld (horizontaal en verticaal twee lijnen op 1/3 van het beeld denkend).
Dat je een simpele camera hebt wil niet zeggen dat je geen mooie foto's kunt maken!
Goed om je eens wat meer in fotografie te verdiepen zijn de boeken van John Freeman, die schrijft erg helder en duidelijk. Mocht je eens wat willen lezen

.
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 23:02 schreef Pissie het volgende:Nou... dan 'moet' ik er ook maar eens aan gaan geloven...
Ik heb mijn camera (Nikon D40x) ondertussen alweer bijna een jaar, maar fotografeer nog veels te veel (lekker makkelijk) op automatisch. Heb ondertussen wel wat boeken aangeschaft over het fotograferen met mijn camera in de hoop dat ik dan wat meer ga begrijpen van het handmatig instellen van de diverse instelingen.
Dan wordt het fotograferen natuurlijk pas écht leuk!
Toch maar vast wat 'kiekjes' plaatsen zodat jullie mijn kunsten kunnen beoordelen. Ik ben wel benieuwd eigenlijk wat jullie er van vinden.
Bij deze dan, ik zou het liefs m'n hele photobucket album hier plaatsen, maar ik zal me inhouden en zal beginnen met een paar stuks.
Livorno, Toscane 2007[
afbeelding ]
Kerst 2007, M'n neefje...[
afbeelding ]
2e Paasdag 2008, Seizoenen in de war[
afbeelding ]
Even een serie foto's geschoten van een van onze favoriete 'modellen'[
afbeelding ]
Zo... dit zijn ze voorlopig dan even.
Van de 4e foto heb ik ook nog een bewerkte versie, heb er kleurcorrectie op uit laten voeren door IrfanView maar hier eerst even het origineel neergezet. Deze foto, en nog een aantal van deze poezen serie leken op het display een stuk lichter als uiteindelijk op de computer.
Ook handig om je foto's in ieder geval even te nummeren.. En 610 pixels breed geeft de beste weergave hier op het forum, niet iedereen gaat op je foto's klikken om ze groter te bekijken.
#1, mooie wolkenlucht die ook goed op de foto staat, goed belicht. De voorgrond vind ik niet echt interessant, doet een beetje af aan het plaatje.
#2, vind ik de mooiste, heel mooi portret!

Leuke compositie ook, erg netjes. Wat jammer is, is dat je net een stukje van zijn vingers mist onderaan. En de foto is wel erg rood, maar dat is nog wel wat na te bewerken.
#3, wel oke, maar niet heel interessant. Wat wil je laten zien met deze foto? Dat het gesneeuwd heeft op de tulpen? Dan zou ik nog veel dichterbij gaan, en een close-up maken van de tulpen. De bovenkant (bloemen) is interessant, de onderkant en de achtergrond wat minder. Ook is de compositie een beetje saai, met het onderwerp zo in het midden.
#4, ook weer mooi

Ik zou 'm nog wel even rechtzetten (op het stukje muur), maar verder een erg leuke foto. Goed scherp ook. Ik heb niet het idee dat ie kleurcorrectie nodig heeft?
Ik ken het probleem met foto's die op het display lichter lijken wel een beetje. Het beste kun je je lichtmeter in de camera in de gaten houden, en niet afgaan op hoe licht de foto's op je scherm lijken. Of voor de zekerheid elke foto ook met 1 stapje overbelichting maken (maar dat is wel een gedoe en niet altijd mogelijk wellicht).
Verder is er niets mis met op automatisch fotograferen, je kunt er net zo goed mooie foto's mee krijgen. Wel is het handig om wat meer over sluitertijd etc. te weten, je kunt dan eens gaan spelen met het scherptegebied in je foto's wat een mooi effect kan hebben.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer,
Gingerfantasies.