abonnement Unibet Coolblue
pi_56010423
Wees gegroet wrede wereld, vaarwel! Ik heb het goede voornemen kluizenaar te worden, van bessen en lamsvlees te gaan leven. De ratrace laat ik jullie, hou de economie maar mooi draaiende, ik piep ertussenuit !

Als je geen geld verdient hoef je ook geen belasting te betalen, als je zorgt dat je verdomd weinig geld nodig hebt is het opeens ook helemaal geen reden meer om uit werken te gaan.. Dan is er opeens alle tijd en ruimte voor de belangrijke zaken des levens: luieren, met lief zijn, lekker eten, boekje lezen.

Ik zal mijn baan op zeggen, ergens in de loop van dit jaar, en dan of een heel klein baantje te nemen, of -zeg- drie maanden per jaar mijzelf ergens goedbetaald te laten inhuren (zoals ik nu 12 mnd/jr word ingehuurd, gedetacheerd in de ITC).

Waar ga ik dan van leven hmm? Wel, mijn lief en ik bezitten een stukje grond met een schuur. Daarop hebben we een handjevol schapen, die leveren lamsvlees. Een moestuin van 100 vierkante meter. En een heel aantal fruitbomen in verschillende soorten en maten. Een verzameling bessenstruiken, een witte en een rode druif. Een (gedeelde) grote kas.

En we hebben weinig kosten. Dankzij een gunstige aankoop ooit hebben we een goedkoop huis, als je geen geld rekent voor onderhoud kost het ons maandelijks niks.

Maar het is nog niet helemaal zover. Lamsvlees eet ik bij het leven, maar een moestuin echt benutten hebben we nog niet eerder gedaan. Daar zal nog een hoop conserveren aan te pas gaan komen.
De fruitbomen staan nog te kort om vrucht te dragen, al mag ik hopen dat dat vanaf dit jaar toch wel eens wat gaat worden. Als de oogst eindelijk binnen is zal daar ook wel eindeloos jam gemaakt moeten worden, stoofpeertjes geweckd, appeltjes gedroogd etc etc.

Vanwaar deze topic? Er werd om gevraagd, blijkbaar zijn er fokkers nieuwsgierig naar wat ik doe en wil. Dus misschien kan ik nog wat toelichten, als iemand iets te vragen heeft.
Bovendien heb ik wel vragen over hoe dit allemaal precies moet, en wie weet komt er wel iemand langs die iets vergelijkbaar al doet, heeft gedaan, van plan is.
En och, als er niemand iets komt vragen en niemand iets komt vertellen kan ik nog altijd zelf af en toe iets toevoegen, om te laten weten, al is het maar aan mezelf, of er iets van terecht komt.

In WGR, want het gaat wel over werk en geld, en wie weet ooit over recht. Als het hier niet hoort, doe dan maar schopje GC
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 13 januari 2008 @ 22:46:45 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56010562
TVP!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 13 januari 2008 @ 22:49:50 #3
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_56010666
interessant experiment ben benieuwd wat er nog meer bij gaat komen kijken...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  zondag 13 januari 2008 @ 22:55:53 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56010885
Leuke hobby, maar is een moestuin bewerken niet veel meer werk dan simpelweg een baan hebben en je eten in de supermarkt halen?

Aan de andere kant:
Ik hoorde pas: toen de mens hier nog jager- en verzamelaar was, werkte-ie 2 uur per dag om aan z'n eten te komen. Nu werken we 8 uur...
censuur :O
  zondag 13 januari 2008 @ 23:11:19 #5
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_56011403
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:42 schreef sigme het volgende:

Bovendien heb ik wel vragen over hoe dit allemaal precies moet, en wie weet komt er wel iemand langs die iets vergelijkbaar al doet, heeft gedaan, van plan is.
Allereerst: fantastisch! Dit was ook een tijd mijn grote wens (waarom nu niet meer, weet ik eigenlijk niet..)
En als je vragen hebt, er zijn volgens mij redelijk wat boeken over geschreven. Ik gok dat je er al wel mee bekend bent, maar onder de noemer "consuminderen" kun je erg veel besparingstips, maar ook ervaringen van mensen die autarkisch leven vinden. Ik meen dat in het boek "Je geld of je leven" van Marieke Henselmans ook het een en ander geschreven wordt (al weet ik dat niet meer zeker, is lang geleden dat ik dat gelezen heb ) Ik zou zeggen (als je dat nog niet gedaan hebt) google eens op consuminderen en ik gok dat je veel info en ervaringen kunt terug vinden over wat jij nu wilt gaan doen

Ik vind het in ieder geval super! Hopelijk slaagt het experiment! (kan me voorstellen dat het wennen wordt )
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  zondag 13 januari 2008 @ 23:15:31 #6
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_56011544
Interessant experiment ik zou zelf nog een paar jaar werken en zoveel mogelijk geld apart te leggen als een financiele buffer want mocht na 4 jaar kluizenaar je waterleiding kapot gaan oid dan kan dat al je droom de das om doen
happen naar de baas
pi_56011813
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuke hobby, maar is een moestuin bewerken niet veel meer werk dan simpelweg een baan hebben en je eten in de supermarkt halen?
Er spelen natuurlijk wel meer argumenten mee. Bevrediging, levensvreugde, zelfstandigheid, onafhankelijkheid, noem maar op.
  zondag 13 januari 2008 @ 23:26:48 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56011949
Ik denk ook niet dat je dit met als doelstelling "achteroverleunen" moet doen. Dan kun je beter een baan bij de gemeente zoeken. Maar voor de door K genoemde argumenten natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_56012003
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuke hobby, maar is een moestuin bewerken niet veel meer werk dan simpelweg een baan hebben en je eten in de supermarkt halen?

Aan de andere kant:
Ik hoorde pas: toen de mens hier nog jager- en verzamelaar was, werkte-ie 2 uur per dag om aan z'n eten te komen. Nu werken we 8 uur...
Eten is maar een klein onderdeel van waarom we werken...
pi_56012176
en het vervoer? als je een auto hebt moet je nog steeds belasting betalen...
  zondag 13 januari 2008 @ 23:42:01 #11
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56012406
terugvinddinges.

Maarreee... ben je niet bang dat het hele jaar lamsvlees gaat vervelen? En hoe doe je het met groot onderhoud enzo?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 14 januari 2008 @ 00:08:42 #12
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56013265
Overigens, je begrijpt toch wel dat (volgens sommigen dan) het een kwestie is van tijd voor de overheid met GEWELD binnenkomt om belasting te innen en je weer aan het werk te zetten?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56014182
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:42 schreef sigme het volgende:
...
De ratrace laat ik jullie, hou de economie maar mooi draaiende, ik piep ertussenuit !
...
Ik neem aan dat je dan ook vrijwillig afziet van het gebruik van uitkeringen, ziekenzorg, wegen en nutsvoorzieningen? Die worden immers met belastinggeld betaald..
pi_56014422
Kun je dan nog wel internetten?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_56015917
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:42 schreef sigme het volgende:
En we hebben weinig kosten. Dankzij een gunstige aankoop ooit hebben we een goedkoop huis, als je geen geld rekent voor onderhoud kost het ons maandelijks niks.
Waar haal je het geld voor water, gas, elektra en vaste lasten vandaan dan?


Dit lijkt me opzich wel relaxt, maar dan niet in Nederland, maar ergens in hilbilly Amerika of Australie.
Ja, schrok je toch even he!
  maandag 14 januari 2008 @ 04:18:46 #16
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56015918
Ben benieuwd
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 14 januari 2008 @ 04:21:00 #17
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_56015920
Mocht je alcoholstokerij of methcooking tips nodig hebben....
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_56016361
Je zou je huis helemaal kunnen ver-eko-en natuurlijk. Laats zag ik daar iets over op televisie. Zal eens kijken of ik dat zou kunnen vinden.

Het idee spreekt mij enorm aan, en leefde ook sterk bij mijn moeder die alles zelf wilde kunnen, eten verbouwen, vis fileren, kleding maken enz., om zo in eventuele moeilijke tijden volledig self sufficient te kunnen zijn. Ik ben echter al ´veels te ver heen´ om dat ook daadwerkelijk in uitvoering te brengen.
Aldus.
  maandag 14 januari 2008 @ 08:06:15 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56016521
Ik ben wel benieuwd hoe groot je "stukje grond" is.... Want 100 vierkante meter moestuin is vast niet genoeg om van te kunnen leven!
censuur :O
  maandag 14 januari 2008 @ 08:18:34 #20
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56016617
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 14 januari 2008 @ 08:27:31 #21
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_56016684
quote:
Op maandag 14 januari 2008 08:18 schreef Dromer het volgende:
The good life.
Die hadden inderdaad minder dan 100 m2
Maar dan moet sigme er zo'n betweterige vent bij nemen....
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  maandag 14 januari 2008 @ 09:35:43 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56017423
Leuk experiment. Maar een handjevol schapen eet je zo weg......
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 14 januari 2008 @ 09:49:47 #23
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56017609
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:35 schreef sanger het volgende:
Leuk experiment. Maar een handjevol schapen eet je zo weg......
Shoarma met zelf gekweekte knoflook!
I am just a dreamer, but you are just a dream
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 14 januari 2008 @ 09:54:07 #24
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_56017666
Je gaat dus leven van lamsvlees en jam? Wij hebben sinds een half jaar een flinke lap grond waar ook heel veel fruitbomen en - struiken staan. Qua fruit kunnen we onszelf dus aardig voorzien.

Denk je in die drie maanden dat je gaat werken voldoende kunt verdienen voor je vaste lasten voor het hele jaar? En wat als je onverwacht hoge kosten hebt? Heb je een buffer?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_56017731
Neem een koe voor de melk en kippen voor eieren!
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 14 januari 2008 @ 10:03:25 #26
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_56017798
Op zich hebben dit al vaker gehoord van personen waar Cartman naar refereert als hippies maar jij bent volgens mij de eerste ICTer wereldwijd die hiervoor kiest.
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
  Licht Ontvlambaar maandag 14 januari 2008 @ 10:39:49 #27
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56018464
*volgt... ben er nog niet over uit of WGR de meest geschikte sub is
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 14 januari 2008 @ 10:42:25 #28
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_56018517
Verder denk ik dat het erg lastig is om in de ict sector 3 maanden per jaar te werken aangezien het een dynamische sector is die constant verandert.
happen naar de baas
  maandag 14 januari 2008 @ 10:44:00 #29
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_56018551
quote:
Op maandag 14 januari 2008 10:39 schreef Sjeen het volgende:
*volgt... ben er nog niet over uit of WGR de meest geschikte sub is
Werken doet hij liever niet, geld hou je dan vanzelf weinig over en volgens sommigen volgen je rechten dan snel.... schopje WFL?
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
  maandag 14 januari 2008 @ 10:50:10 #30
62913 Blik
The one and Only!
pi_56018665
Klussen en Wonen??

Verder leuk experiment, maar je gaat het nooit volhouden denk ik. In die 3 maanden verdien je nooit goed genoeg om alles te kunnen bekostigen en daarbij is op langere termijn die 3 maanden erg optimistisch (waarom zou iemand een IT-er inhuren die niet bijschoolt, 9 maanden per jaar niet werkt etc)
  maandag 14 januari 2008 @ 10:51:36 #31
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56018697
quote:
Op maandag 14 januari 2008 10:50 schreef Blik het volgende:
Klussen en Wonen??

Verder leuk experiment, maar je gaat het nooit volhouden denk ik. In die 3 maanden verdien je nooit goed genoeg om alles te kunnen bekostigen en daarbij is op langere termijn die 3 maanden erg optimistisch (waarom zou iemand een IT-er inhuren die niet bijschoolt, 9 maanden per jaar niet werkt etc)
9 maanden per jaar studeren terwijl je wacht bij je groeiende plantjes.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_56018722
Wat vet Sigme! Ik wens je veel succes met je 'nieuwe leven'.



PS: hou ons op de hoogte zo eens in de zoveel tijd,

Pracissor
pi_56023228
Ik betwijfel of je met deze levenswijze het meeste tijd voor jezelf over houdt. Aan de andere kant is 40 uur per week werken schandalig veel. Daartegenover kan je natuurlijk ook slimmer zijn dan iemand die 40 uur werkt en toch werken. .

In ieder geval, ik vind het interessant. Ik heb wel oren naar de concretere zaken zoals een soort begroting, lange/korte termijn plannen, het regelen van voedsel, wat koop je wel en niet, wat voor activiteiten doe je wel en niet, et cetera. Ik weet niet precies waar ik nu aan denk, maar je begrijpt vast waar ik heen wil.
pi_56023436
quote:
Op zondag 13 januari 2008 23:15 schreef Hijacking het volgende:
Interessant experiment ik zou zelf nog een paar jaar werken en zoveel mogelijk geld apart te leggen als een financiele buffer want mocht na 4 jaar kluizenaar je waterleiding kapot gaan oid dan kan dat al je droom de das om doen
Dat is een valkuil. Je hebt nooit genoeg geld voor alle mogelijke eventualiteiten. De buffer is het huis; dat is meer waard dan de hypotheek die erop zit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56023527
quote:
Op zondag 13 januari 2008 23:42 schreef gronk het volgende:
terugvinddinges.

Maarreee... ben je niet bang dat het hele jaar lamsvlees gaat vervelen? En hoe doe je het met groot onderhoud enzo?
Ik ruil . Lamsvlees voor ander vlees. Er zijn nogal wat liefhebbers van ons heerlijke lamsvlees
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:35 schreef sanger het volgende:
Leuk experiment. Maar een handjevol schapen eet je zo weg......
Schapen hebben de magische eigenschap lammetjes uit te broeden. Ieder jaar zijn dat er eens stuk of tien. Dat zijn er eigenlijk een paar teveel, in de komende jaren willen we de kudde iets verschralen en de ooien iets meer terugfokken naar wat raszuiverder exemplaren. Dan geeft een ooi nog maar één lam, in plaats van twee zoals deze ooien doen.

Afgelopen jaren hebben we er steeds zelf een ram bij gehad, voor de komende jaren zullen we (vanwege dat fokken), een ram huren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 januari 2008 @ 14:21:37 #36
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56023625
Zeer interessant. Ik ben alleen wel erg benieuwd waar je die boeken uit je OP van denkt te gaan betalen
Overigens verzamel ik boeken rond dit thema. Meestal zijn ze geschreven in de jaren ´70, dus sommige thema's zijn wat gedateerd. Maar als je vragen hebt, zal ik eens kijken wat ik er over kan vinden.
Voor mij is het geen droom om zo te leven, wel ben ik van mening dat ik zo zelf voorzienend als mogelijk wil kunnen zijn. Wij stoken thuis dus grotendeels op hout, ik kan naaien, zelf broodbakken, wij hebben fruitbomen in de tuin, indien noodzakelijk kunnen we een moestuin aanleggen, ik kan vuur maken, zeilen, mijn man kan schieten, we hebben een bootje naast het huis liggen, ik weet veel van geneeskrachtige kruiden en eetbare planten....
Op mijn lijstje staat nu o.a. nog leren paardrijden, zodat ik ook over land mobiel kan blijven mocht de energiecrisis echt toeslaan
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_56023631
quote:
Op zondag 13 januari 2008 23:33 schreef SlimShady het volgende:
en het vervoer? als je een auto hebt moet je nog steeds belasting betalen...
Ik hou een auto, er is dan ook nog altijd geld nodig. Vandaar dat er ook nog voor geld gewerkt zal moeten worden.
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan ook vrijwillig afziet van het gebruik van uitkeringen, ziekenzorg, wegen en nutsvoorzieningen? Die worden immers met belastinggeld betaald..
Eh nee. Ik zou niet weten waarom dat eruit zou volgen. Verzekeringen zijn deels verplicht, en voor het overige betaal ik gewoon een voor de verzekeringsmaatschappij rendabele premie. Aanspraak op uitkering zal ik zeker niet maken zolang ik me dat kan veroorloven, dat doe ik al tijden, waarbij ik ook wel een en ander inderdaad heb laten schieten. Net als subsidie, voor een aantal zaken zou ik die kunnen aanvragen, doe ik niet.
Nutsvoorzieningen ontwijk ik zoveel mogelijk, en ik betaal gewoon wat ik wel gebruik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56023658
quote:
Op maandag 14 januari 2008 01:02 schreef Argento het volgende:
Kun je dan nog wel internetten?
Ja. Dat is een van de zaken waarvoor geld nodig is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56023689
quote:
Op maandag 14 januari 2008 08:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe groot je "stukje grond" is.... Want 100 vierkante meter moestuin is vast niet genoeg om van te kunnen leven!
1 hectare. 100 vierkante meter moestuin komt aardig in de buurt, dacht ik. Maar dat zal in de loop van de tijd moeten blijken. Er is ruimte voor uitbreiding.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56023715
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:58 schreef Biancavia het volgende:
Neem een koe voor de melk en kippen voor eieren!
Een koe is lastig (voor melk moet koe kalven, en dan zit je met dat kalf, en zo).
Kippen komen er zeker .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 januari 2008 @ 14:27:29 #41
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56023759
Een rijke fabriekseigenaar zag tot zijn afschuw een visser lui naast zijn boot liggen en een sigaret roken. ‘Waarom ben je niet aan het vissen?’ vroeg de fabriekseigenaar. ‘Omdat ik genoeg vis heb gevangen voor vandaag’, zei de visser.

De man: ‘Waarom vang je er niet nog een paar?’
De visser: ‘Wat zou ik ermee moeten?’
‘Je zou geld kunnen verdienen’ luidde het antwoord. ‘Daarmee zou je een motor op je boot kunnen laten monteren om verder de zee op te gaan en meer vis te vangen. Dan zou je genoeg verdienen om nylon netten te kopen. Die zouden je meer vis en meer geld opleveren. Al gauw zou je genoeg geld hebben om twee boten te bezitten… misschien wel een hele vloot. Dan zou je een rijk man zijn net als ik.’

‘Wat zou ik dan doen?’ vroeg de visser. ‘Dan zou je werkelijk van het leven kunnen genieten’ zei de fabriekseigenaar. ‘En wat denk je wat ik nu aan het doen ben?’ antwoordde de visser.
pi_56023782
Mooi plan .

Ga dit zeker volgen en neem inderdaad een paar kippen voor wat eieren en vlees, kosten weinig en leveren redelijk wat op .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 14 januari 2008 @ 14:29:12 #43
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56023801
Hmm, aangezien je zaken als je auto en internet toch aan wilt houden heb ik er eerlijk gezegd mijn twijfels over of je het gaat redden. Maar we zullen zien! Succes in ieder geval.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_56023833
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:29 schreef Tinkepink het volgende:
Hmm, aangezien je zaken als je auto en internet toch aan wilt houden heb ik er eerlijk gezegd mijn twijfels over of je het gaat redden. Maar we zullen zien! Succes in ieder geval.
Juist je niet helemaal afsluiten van de samenleving maakt de kans dat je het volhoudt groter denk ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 14 januari 2008 @ 14:40:04 #45
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56024063
Om eerlijk te zijn is het goed mogelijk te leven zonder auto. Veel vrienden van mij leven zo, ook buiten de grote stad. Als je vast blijft houden aan dit soort luxegoederen is het volgens mij veel moeilijker, en al helemaal niet autarkisch. Tenzij ze op eigengemaakte raapsolie rijden natuurlijk
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 14 januari 2008 @ 14:41:39 #46
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_56024094
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Een koe is lastig (voor melk moet koe kalven, en dan zit je met dat kalf, en zo).
Kippen komen er zeker .
Kalfsvlees.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_56024149
quote:
Op maandag 14 januari 2008 10:42 schreef Hijacking het volgende:
Verder denk ik dat het erg lastig is om in de ict sector 3 maanden per jaar te werken aangezien het een dynamische sector is die constant verandert.
quote:
Op maandag 14 januari 2008 10:50 schreef Blik het volgende:

Verder leuk experiment, maar je gaat het nooit volhouden denk ik. In die 3 maanden verdien je nooit goed genoeg om alles te kunnen bekostigen en daarbij is op langere termijn die 3 maanden erg optimistisch (waarom zou iemand een IT-er inhuren die niet bijschoolt, 9 maanden per jaar niet werkt etc)
In die drie maanden verdien ik genoeg, en mijn lief kan ook nog wat werken voor geld.

Voor mijn professie hoef ik niet echt "bij" te blijven van de modernste technieken (of talen of zo). Ik ben tester, daarvoor heb je meer vooral de geschikte capaciteiten nodig, de inzichten en technieken wijzigen eigenlijk niet (wel op organisatie- en projectniveau, niet op uitvoerend niveau).

Maar als het niet lukt om daarin beperkt te werken (vooral dan omdat ik te weinig netwerk zou opbouwen / in stand houden), dan ga ik gewoon iets simpels doen. Levert minder geld op, dus dan moet er of méér gewerkt worden, of meer bezuinigd, of moet lief meer geld ophalen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56024185
Vet! Ik ben al tijden aan het nadenken over of ik ook op zo'n soort manier mijn leven zou kunnen gaan leiden. Daarom een TVP .
  maandag 14 januari 2008 @ 15:00:47 #49
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56024534
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:43 schreef sigme het volgende:

[..]


[..]

In die drie maanden verdien ik genoeg, en mijn lief kan ook nog wat werken voor geld.

Voor mijn professie hoef ik niet echt "bij" te blijven van de modernste technieken (of talen of zo). Ik ben tester, daarvoor heb je meer vooral de geschikte capaciteiten nodig, de inzichten en technieken wijzigen eigenlijk niet (wel op organisatie- en projectniveau, niet op uitvoerend niveau).
Wat is dat toch met softwaretesters Mijn man is ook tester (+projectleider) en heeft vergelijkbare plannen. Verdient testen nog een beetje in NL? Wij wonen in Duitsland.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 14 januari 2008 @ 15:37:21 #50
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56025216
quote:
Op maandag 14 januari 2008 15:00 schreef Tinkepink het volgende:

Wat is dat toch met softwaretesters Mijn man is ook tester
Testen is dan ook enorm kut. Geen wonder dat die gasten allemaal willen stoppen.
pi_56026839
Testen is juist geweldig, als het je ligt (en ik ben er goed in).

Wat je ermee verdient hangt af van het risico dat je neemt. Ik zit bij een grote detacheerder. Weinig risico, niet zo hoge verdienste. Freelancers doen precies hetzelfde werk als ik en verdienen tweemaal zoveel. Mijn inhuurder betaalt nu voor mij 65 euro/uur, meen ik. En dat is goedkoop.

De auto kan niet gemist worden, want zonder auto kunnen we niet (uit) werken. Openbaar vervoer / fietsen is geen optie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 januari 2008 @ 17:56:52 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56028384
Volgens mij overschatten veel mensen de hoeveelheid geld die je wérkelijk nodig hebt om gewoon te leven. Ik heb afgelopen jaar doorgebracht in een omgeving waar mensen min-of-meer leefden net als Sigme, en daar was helemaal niks mis mee. Zelfs electriciteit is in wezen een luxe die je écht niet nodig hebt om een goed leven te leiden. In ieder geval: de luxe electriciteit weegt niet op tegen het 5 maal wekelijks om half zeven 's ochtends aansluiten in de file op de A2. Vind ik dan.

Verder, koeien voor melk en kippen voor eieren: ontzettend goede tip!!! Hier had Sigme anders zelf zeker niet aan gedacht!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_56028671
Ik denk dat een hoop users vooral beren op de weg zien overigens.
Aldus.
  maandag 14 januari 2008 @ 18:20:24 #54
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56028876
Een aangetrouwd familielid leeft overigens op een vergelijkbare manier, maar dan op het water. Het gaat wel, maar heel makkelijk is het niet te noemen. Aan de andere kant geloof ik niet dat ze snel weer een normaal leven zou gaan leiden.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_56032463
We kunnen nu leven van iets minder dan 1500,-. Op dit moment heb ik meer inkomsten nodig dan dat, omdat er nog wat afbetaald moet worden (voornamelijk lening voor aankoop van het land). Die lening is halverweg dit jaar afgelost, vandaar het voornemen dit jaar het betaald werk te minderen.

Ik denk dat we, gezien de benodige verzekeringen, belastingen, aanschaf van niet-zelf produceerbare goederen, auto, internet en telefoon nooit echt onder de 600,- per maand kunnen komen. Drie maanden werken, of één dag per week, moet dat toch ongeveer kunnen opbrengen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 januari 2008 @ 21:12:42 #56
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56033492
Misschien een idee om als zelfstandige verder te gaan?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 14 januari 2008 @ 21:25:51 #57
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56033858
Het probleem is alleen om korte projecten te vinden die ook nog genoeg betalen. Nu je nog in het ritme zit lijkt het makkelijk,maar ik ben bangdat het in de praktijk toch wat gaat tegenvallen. Als je genoegen neemtmet minder goed betaald werk zou het mogelijk moeten zijn.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 14 januari 2008 @ 22:35:23 #58
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56036008
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:27 schreef SjonLok het volgende:
Een rijke fabriekseigenaar zag tot zijn afschuw een visser lui naast zijn boot liggen en een sigaret roken. ‘Waarom ben je niet aan het vissen?’ vroeg de fabriekseigenaar. ‘Omdat ik genoeg vis heb gevangen voor vandaag’, zei de visser.

De man: ‘Waarom vang je er niet nog een paar?’
De visser: ‘Wat zou ik ermee moeten?’
‘Je zou geld kunnen verdienen’ luidde het antwoord. ‘Daarmee zou je een motor op je boot kunnen laten monteren om verder de zee op te gaan en meer vis te vangen. Dan zou je genoeg verdienen om nylon netten te kopen. Die zouden je meer vis en meer geld opleveren. Al gauw zou je genoeg geld hebben om twee boten te bezitten… misschien wel een hele vloot. Dan zou je een rijk man zijn net als ik.’

‘Wat zou ik dan doen?’ vroeg de visser. ‘Dan zou je werkelijk van het leven kunnen genieten’ zei de fabriekseigenaar. ‘En wat denk je wat ik nu aan het doen ben?’ antwoordde de visser.
Hij is mooi
censuur :O
pi_56041883
Moest ook aan the Good life denken, maar eh... hoezo is de wereld wreed???
PS Goodbye cruel world..., Pink Floyd???

[ Bericht 23% gewijzigd door Ryan3 op 15-01-2008 09:43:00 ]
I´m back.
pi_56044509
Misschien idee om dit niet in NL te doen maar in het buitenland? er zat hier op het forum een poster die op z'n 30ste zo'n 250.000 EUR had gespaard en toen met z'n vriendin een boerderijtje had gekocht in Frankrijk en daar is gaan leven. Zelf hout hakken voor de oven/kachel, het land bewerken etc, en van het rente van z'n geld op de bankrekening kocht hij de echt nodige dingen.

Hij had ook heel veel voordelen met het wonen in Frankrijk; hij hoefde geen vermogensbelasting te betalen en had gratis zorgverzekering omdat z'n inkomen lager was dan het minimumloon etc...

maar zo kun je bijv ook in een EU oostblok land een groot stuk land kopen ofzo?
pi_56054371
Nee, ik heb nu eenmaal een stuk grond in Nederland, en niet genoeg geld om te gaan rentenieren. Het vinden van werk is een stuk eenvoudiger in eigen land (en relatief verdient het Nederland natuurlijk aardig goed).

Ik denk dat ik de vaste baan maar even aanhou tot mei of juni, dan de zomer hier op het land werken, en dan in de herfst op zoek naar een kantoorklus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56061685
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:35 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hij is mooi
Alleen wel flauwekul. De praktijk leert namelijk dat de visser wel hetzelfde welstandsniveau eist.

Maar OT, volgens mij onderschat TS de verplichtingen die er in dit land zijn.
- Je hebt wel degelijk belastingen. Gemeentebelastingen en belastingen over je bezit. Kom je niet omheen terwijl het risico op een flinke verhoging van deze belasting reëel is.
- Je bent verplicht een zorgverzekering af te sluiten, toch weer 125 euro per maand *2. Hoewel dit wel te omzeilen is.
- 3 maanden per jaar werken is leuk, maar dit ga je niet jaren vol houden. Over een paar jaar loop je hopeloos achter en huurt niemand je meer in.
- Een moestuin lijkt mij toch redelijk wat werk. Misschien wel meer dan gewoon een kantoorbaan.
- Een paar schapen lijken me te weinig en als je er te veel krijgt komt de AID ongetwijfeld eens een kijkje nemen.

Nee, in Nederland lijkt me dit onmogelijk.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 23:40:11 #63
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56062068
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:27 schreef Fastmatti het volgende:
- Een moestuin lijkt mij toch redelijk wat werk. Misschien wel meer dan gewoon een kantoorbaan.
- Een paar schapen lijken me te weinig en als je er te veel krijgt komt de AID ongetwijfeld eens een kijkje nemen.
Vergeet niet dat werk van je eigen keuze stukken leuker is dan opgelegd werk.

Overigens, de oplossing voor het verouderen van je skills is 'simpel': doe vaardigheden op die universeel bruikbaar zijn. Ik zou leren loodgieten. Of stuccen. Dat zou je 3 maanden kunnen doen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56062175
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:27 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Alleen wel flauwekul. De praktijk leert namelijk dat de visser wel hetzelfde welstandsniveau eist.

Maar OT, volgens mij onderschat TS de verplichtingen die er in dit land zijn.
- Je hebt wel degelijk belastingen. Gemeentebelastingen en belastingen over je bezit. Kom je niet omheen terwijl het risico op een flinke verhoging van deze belasting reëel is.
- Je bent verplicht een zorgverzekering af te sluiten, toch weer 125 euro per maand *2. Hoewel dit wel te omzeilen is.
- 3 maanden per jaar werken is leuk, maar dit ga je niet jaren vol houden. Over een paar jaar loop je hopeloos achter en huurt niemand je meer in.
- Een moestuin lijkt mij toch redelijk wat werk. Misschien wel meer dan gewoon een kantoorbaan.
- Een paar schapen lijken me te weinig en als je er te veel krijgt komt de AID ongetwijfeld eens een kijkje nemen.

Nee, in Nederland lijkt me dit onmogelijk.
Ja en ook al dat je aan geeft dat je misschien wel een dagje per week gaat werken enzo, dat vermindert je autokratisch bestaan toch wel heel erg Dat je nu een huis en stuk land in NL bezit mag geen probleem zijn (en is in mijn ogen een excuus ) want als je deze verkoopt heb je zo een 10x groter stuk land+huis in een minder bevolkt landje, met 10x minder kosten/belastingen. Maar goed..
pi_56062489
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:43 schreef Xith het volgende:

[..]

Ja en ook al dat je aan geeft dat je misschien wel een dagje per week gaat werken enzo, dat vermindert je autokratisch bestaan toch wel heel erg Dat je nu een huis en stuk land in NL bezit mag geen probleem zijn (en is in mijn ogen een excuus ) want als je deze verkoopt heb je zo een 10x groter stuk land+huis in een minder bevolkt landje, met 10x minder kosten/belastingen. Maar goed..
Het juiste woord is autarkisch:

wiki

David Koresh, Hitler en Pol Pot waren ook voorstander van autarkie..


maar ik zou niet durven iemand met dit gezelschap te vergelijken
pi_56062581
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:40 schreef gronk het volgende:

[..]

Vergeet niet dat werk van je eigen keuze stukken leuker is dan opgelegd werk.
Werken om te eten is geen opgelegd werk?
quote:


Overigens, de oplossing voor het verouderen van je skills is 'simpel': doe vaardigheden op die universeel bruikbaar zijn. Ik zou leren loodgieten. Of stuccen. Dat zou je 3 maanden kunnen doen.
Dit zou wel een mogelijkheid zijn. Hoewel er wel een paar haken en ogen aanzitten.
pi_56062626
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:43 schreef Xith het volgende:

[..]

Ja en ook al dat je aan geeft dat je misschien wel een dagje per week gaat werken enzo, dat vermindert je autokratisch bestaan toch wel heel erg Dat je nu een huis en stuk land in NL bezit mag geen probleem zijn (en is in mijn ogen een excuus ) want als je deze verkoopt heb je zo een 10x groter stuk land+huis in een minder bevolkt landje, met 10x minder kosten/belastingen. Maar goed..
Daarom staat er ook dat het in Nederland niet mogelijjk is. In het, door sigme ongetwijfeld gehate land, aan de overkant van de plas lijkt het me wel mogelijk.
  woensdag 16 januari 2008 @ 00:00:25 #68
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56062659
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:57 schreef Fastmatti het volgende:

Werken om te eten is geen opgelegd werk?
Ik zie dat niet als werk, nee.
quote:
Dit zou wel een mogelijkheid zijn. Hoewel er wel een paar haken en ogen aanzitten.
Onder andere het feit dat ik sigme nou niet echt met balen roodband van 20kg zie lopen, plus dat dat natuurlijk geen verbetering is tov d'r huidige werk...
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56062725
Mij lijkt de oplossing gewoon een vent te zoeken en vervolgens te stoppen met werken. Enige risico is wel dat hij TS inruilt als ze te dik wordt, maar dan belandt TS gewoon in de bijstand.
pi_56068609
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het juiste woord is autarkisch:

wiki

David Koresh, Hitler en Pol Pot waren ook voorstander van autarkie..


maar ik zou niet durven iemand met dit gezelschap te vergelijken
Ze zal wel niet dezelfde motieven hebben als aangehaald trio; haar OP begint met 'vaarwel wrede wereld', ook in het woord 'ratrace' die ze aan ons laat, daarin moet je iets in kunnen vinden, alsmede een soort libertarische flirtatie oid.
Maar goed, over haar motieven is ze dus onduidelijk.
I´m back.
  woensdag 16 januari 2008 @ 11:27:44 #71
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56068722
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 00:03 schreef Fastmatti het volgende:
Mij lijkt de oplossing gewoon een vent te zoeken en vervolgens te stoppen met werken. Enige risico is wel dat hij TS inruilt als ze te dik wordt, maar dan belandt TS gewoon in de bijstand.
Veel eten (en vooral ongezond eten) kost geld. Handig bijeffect van dit experiment.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 16 januari 2008 @ 12:26:09 #72
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56070148
Ik snap trouwens niet dat je wilt stoppen met de ratrace maar dan toch 3 maanden per jaar wil blijven werken. Het klinkt nogal halfslachtig.

Lijkt me trouwens ook behoorlijk niet spannend. Jaar in jaar uit zorgen dat de bomen en struiken groeien. Jaar in jaar uit zorgen dat je vee genoeg vlees en nakomelingen produceert. Jaar in jaar uit hetzelfde, zonder enige groei of uitdaging.

En daarbij heb je geen geld voor leuke dingen zoals op vakantie gaan, iets van de wereld zien.
pi_56070254
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:26 schreef SjonLok het volgende:
Ik snap trouwens niet dat je wilt stoppen met de ratrace maar dan toch 3 maanden per jaar wil blijven werken. Het klinkt nogal halfslachtig.

Lijkt me trouwens ook behoorlijk niet spannend. Jaar in jaar uit zorgen dat de bomen en struiken groeien. Jaar in jaar uit zorgen dat je vee genoeg vlees en nakomelingen produceert. Jaar in jaar uit hetzelfde, zonder enige groei of uitdaging.

En daarbij heb je geen geld voor leuke dingen zoals op vakantie gaan, iets van de wereld zien.
Wrs is het zo dat als je meedoet aan die ratrace dat je het dan bij voorbaat niet kan snappen, omdat je erin zit.
Punt is wel dat zij nu ook in die ratrace zit, waarom kan zij het dan wel snappen?
I´m back.
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:09:51 #74
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56071268
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:30 schreef Ryan3 het volgende:

Wrs is het zo dat als je meedoet aan die ratrace dat je het dan bij voorbaat niet kan snappen, omdat je erin zit.
Punt is wel dat zij nu ook in die ratrace zit, waarom kan zij het dan wel snappen?
jij hebt teveel The Matrix gekeken
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:10:51 #75
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56071300
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:26 schreef SjonLok het volgende:
Lijkt me trouwens ook behoorlijk niet spannend. Jaar in jaar uit zorgen dat de bomen en struiken groeien. Jaar in jaar uit zorgen dat je vee genoeg vlees en nakomelingen produceert. Jaar in jaar uit hetzelfde, zonder enige groei of uitdaging.
Mwoch, 't lijkt mij wel ideaal hoor.
quote:
En daarbij heb je geen geld voor leuke dingen zoals op vakantie gaan, iets van de wereld zien.
Wat is daar dan precies zo 'leuk' aan, gezellig met iedereen hetzelfde doen?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:28:10 #76
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56071832
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:26 schreef SjonLok het volgende:
En daarbij heb je geen geld voor leuke dingen zoals op vakantie gaan, iets van de wereld zien.
En dat hoeft nou weer helemaal niets te kosten. Met liften en slapen bij andere mensen kom je heel ver hoor! Ik ging vroeger altijd met zeer weinig geld op vakantie. Honderd euro als back-up, dat was het wel.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:30:42 #77
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_56071909
pff werken biedt nog wel meer voordelen dan alleen geld.

En als je ooit kinderen wilt zul je die toch ook toekomst moeten bieden
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:05:24 #78
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56072775
Sigme, ik neem aan dat je Walden van Thoreau hebt gelezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Walden_%28boek%29
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:33:53 #79
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56073589
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:10 schreef gronk het volgende:

Wat is daar dan precies zo 'leuk' aan, gezellig met iedereen hetzelfde doen?
vakantie != met iedereen hetzelfde doen
pi_56074702
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:28 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

En dat hoeft nou weer helemaal niets te kosten. Met liften en slapen bij andere mensen kom je heel ver hoor! Ik ging vroeger altijd met zeer weinig geld op vakantie. Honderd euro als back-up, dat was het wel.
Misschien dat ze een 18-jarig meisje oppikken, maar iemand van een jaar of 40
pi_56075145
Wat is nou het hele "experiment" in deze? Je gaat ipv het hele jaar maar 1/4 jaar werken, en om dat te bekostigen ga je een moestuin aanleggen en wat schapen houden.

Je houdt een auto, internet, moet gewoon belasting betalen etc., big deal?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_56076409
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 15:34 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wat is nou het hele "experiment" in deze? Je gaat ipv het hele jaar maar 1/4 jaar werken, en om dat te bekostigen ga je een moestuin aanleggen en wat schapen houden.

Je houdt een auto, internet, moet gewoon belasting betalen etc., big deal?
Zoals ik al zei, het zit meer in 'the state of mind', lees OP maar: kluizenaar worden, vaarwel wrede wereld, geen belasting betalen etc., maar daar over heeft ze het dus niet in concreto.
I´m back.
pi_56079569
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 23:27 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Alleen wel flauwekul. De praktijk leert namelijk dat de visser wel hetzelfde welstandsniveau eist.

Maar OT, volgens mij onderschat TS de verplichtingen die er in dit land zijn.
- Je hebt wel degelijk belastingen. Gemeentebelastingen en belastingen over je bezit. Kom je niet omheen terwijl het risico op een flinke verhoging van deze belasting reëel is.
- Je bent verplicht een zorgverzekering af te sluiten, toch weer 125 euro per maand *2. Hoewel dit wel te omzeilen is.
Die belastingen / verzekeringen kan ik gewoon betalen.
quote:
- 3 maanden per jaar werken is leuk, maar dit ga je niet jaren vol houden. Over een paar jaar loop je hopeloos achter en huurt niemand je meer in.
Ik hoef dat ook geen jaren vol te houden; ik kan natuurlijk ook na verloop iets anders gaan doen, waarvoor minder kwalificaties benodigd zijn. Bovendien kan ook mijn lief geld verdienen.
Maar vooral, ik heb geen zekerheid tot m'n pensioen nodig voordat ik wat durf .
quote:
- Een moestuin lijkt mij toch redelijk wat werk. Misschien wel meer dan gewoon een kantoorbaan.
Dat is niet zo, maar het is wel veel werk. Maar wat is daar het probleem mee? Het is geen luiheid..
quote:
- Een paar schapen lijken me te weinig en als je er te veel krijgt komt de AID ongetwijfeld eens een kijkje nemen.
Die mogen best komen kijken hoor. Het zijn brave dieren die aan alle regels voldoen. Inclusief inschrijving etc. Vanwaar je idee dat het wel illegaal zou zijn?
quote:
Nee, in Nederland lijkt me dit onmogelijk.
Ach ja. Ik hou nu eenmaal erg van Nederland .

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 16-01-2008 18:56:44 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 16 januari 2008 @ 18:30:59 #84
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56079681
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 18:25 schreef sigme het volgende:
Ach ja. Ik hou nu eenmaal erg van Nederland .
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  woensdag 16 januari 2008 @ 18:35:14 #85
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56079808
Nou, tot niet meer ziens dan he. Op bessen en graan kun je vast heel oud worden
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_56080319
Ik vind het wel een charmant idee, vraag me altijd nog af wat er is geworden van de vier broers op mijn oude middelbare school die samen een selfsupporting boerderij aan het opbouwen waren.

Wat ik dan weer niet zo begrijp is woorden als 'ratrace', 'het jachtige bestaan', 'van hot naar her rennen', 'loonslaven'. Kunnen mensen niet gewoon graag actief zijn? Ik ben een energiek iemand, vermaak me doorgaans erg op m'n werk en vind het leuk om na m'n werk even langs te gaan bij een vriendin en daarna nog te gaan sporten. Volgens mij is dat drukke bestaan alleen vervelend als je voornamelijk dingen doet die je niet zo leuk vindt. Met van hot naar her rennen is niets mis, als 'hot' een aangename plek is en 'her' al evenzo.
pi_56080339
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:30 schreef Brupje het volgende:
pff werken biedt nog wel meer voordelen dan alleen geld.
En een hoop nadelen.
quote:
En als je ooit kinderen wilt zul je die toch ook toekomst moeten bieden
Ik weet niet wat ze jou hebben wijsgemaakt, maar kindertjes komen niet uit de boerenkool.
Bovendien bied je kinderen een toekomst door ze te krijgen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:03:28 #88
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56080433
Tsja, je zou je leven maar eens anders inrichten dan huisje-boompje-beestje.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56080554
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:26 schreef SjonLok het volgende:
Ik snap trouwens niet dat je wilt stoppen met de ratrace maar dan toch 3 maanden per jaar wil blijven werken. Het klinkt nogal halfslachtig.
Ja, dat is ook zo. Helemaal stoppen met werken is domweg onmogelijk, vandaar deze constructie, in opzet. Maar wie weet loop ik wel tegen iets aan waarmee ik zelfstandig geld kan verdienen. Eerst maar eens dit plan, dit is in ieder geval hier & nu (dit jaar) uitvoerbaar.
quote:
Lijkt me trouwens ook behoorlijk niet spannend. Jaar in jaar uit zorgen dat de bomen en struiken groeien. Jaar in jaar uit zorgen dat je vee genoeg vlees en nakomelingen produceert. Jaar in jaar uit hetzelfde, zonder enige groei of uitdaging.
Dat kan ik me voorstellen. Ik vind daarentegen "carriere maken" (doorgroeien, meer verantwoordelijkheid etc) helemaal niet aansprekend, terwijl ik juist de voortdurende herhaling van de seizoenen en de seizoenswerkzaamheden dat wél vind. De kringloop van dood & leven, ik vind dat boeiender dan het eenrichtingspad van vooruitgang.
quote:
En daarbij heb je geen geld voor leuke dingen zoals op vakantie gaan, iets van de wereld zien.
Nou, ik heb nogal wat rondgereisd, en eigenlijk denk ik dat ik wel af en toe probeer enig surplus te verdienen, om een maandje of twee in een woestijn te gaan bivakkeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56080679
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 14:05 schreef Perrin het volgende:
Sigme, ik neem aan dat je Walden van Thoreau hebt gelezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Walden_%28boek%29
Nee, mijn theoretische kennis is weer eens heel mager. Ziet er goed uit, ga ik lenen .

Mijn practische ervaring is uitgebreider; ik heb al een paar jaar die schaapskudde, al een paar jaar een moestuin (maar dan klein), ik leef al jaren zonder aardgas en heb ervaring met wonen zonder aansluiting op het elektriciteitsnet, en her en der in de familie zitten ook wel wat niet-zo-standaard levenden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:32:22 #91
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56081259
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 19:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, mijn theoretische kennis is weer eens heel mager. Ziet er goed uit, ga ik lenen .

Mijn practische ervaring is uitgebreider; ik heb al een paar jaar die schaapskudde, al een paar jaar een moestuin (maar dan klein), ik leef al jaren zonder aardgas en heb ervaring met wonen zonder aansluiting op het elektriciteitsnet, en her en der in de familie zitten ook wel wat niet-zo-standaard levenden.
Walden is voor deze levensvisie wat Lord of the Rings is voor fantasy
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:36:39 #92
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56081415
Is dat nou goed of slecht?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 16 januari 2008 @ 19:45:10 #93
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_56081703
Erg leuk... Wil ik volgen dus..
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_56082752
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 18:25 schreef sigme het volgende:
...
Maar vooral, ik heb geen zekerheid tot m'n pensioen nodig voordat ik wat durf .
...
Dus je wenst wel zekerheid vanaf je 65e?
Is het bij je bekend dat je in de tijd dat je niet (weinig) werkt ook geen (bijna geen) pensioen opbouwt? tenzij je een baan vindt met een eindloonregeling, maar ik acht dat uitgesloten Lijkt mij ook iets om rekening mee te houden!
pi_56083218
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 20:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dus je wenst wel zekerheid vanaf je 65e?
Nee, dat lijkt me geen logische conclusie.
quote:
Is het bij je bekend dat je in de tijd dat je niet (weinig) werkt ook geen (bijna geen) pensioen opbouwt? tenzij je een baan vindt met een eindloonregeling, maar ik acht dat uitgesloten Lijkt mij ook iets om rekening mee te houden!
Eh ja. Ik weet hoe een mens pensioen opbouwt. Een belangrijk deel van de oudedagsvoorziening wordt natuurlijk gevormd door de AOW, en daarvoor zijn inkomsten niet nodig. En als ik tot mijn 65ste van weinig geld leef kan ik dat natuurlijk na m'n 65ste ook.
Maar eerlijk gezegd plan ik geen halve mensenlevens in het voren.

Mag goed, stel dat ik met weinig werk & weinig geld het uitzing tot de AOWgerechtigde leeftijd, dan heb ik daarna dus die AOW, nog steeds een huis met weinig/geen hypotheek, ik heb nog ergens een gouden handdrukje in een of andere vrijvallende constructie zitten. En geld neem je niet mee het graf in..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56083828
Ik weet dat ik heel burgerlijk klinkt: hoe verwacht je dat te doen als je ouder bent? Zeg 70+, en je niet meer zelf op het land kan werken en je eigen beesten kan verzorgen?

Pensioen heb je dan vrijwel niet en AOW zal tegen die tijd waarschijnlijk ook niet meer bestaan.
  woensdag 16 januari 2008 @ 20:55:13 #97
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56083985
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 20:50 schreef Rapaille het volgende:
Pensioen heb je dan vrijwel niet en AOW zal tegen die tijd waarschijnlijk ook niet meer bestaan.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat pensioenen ook weggevaagd zullen zijn, tegen die tijd. Paar jaartjes stevige inflatie, beurskrachje, geen indexatie.... hoppaaa...

Ik vind sigme's insteek in dat opzicht veel slimmer. Je kweekt er ook een goede gezondheid mee (lekker actief zijn in je moestuin! Weg met die kantoorpens! ), je bent minder afhankelijk van anderen, etc., maar ze slaat de deur naar de 'bewoonde wereld' niet dicht.

Natuurlijk, ze kan altijd nog eens een keer misstappen en een been breken. Maar dat lukt mensen ook prima met alle luxe voorzieningen onder de hand.

mijn pa bijvoorbeeld. 66, valt van de trap af: enkelbotje gebroken.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56084611
Maar Sigme, je houdt toch ook nog wel van regelmatig mooie reizen maken? Heb je daar dan nog wel de middelen voor?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56085080
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 18:25 schreef sigme het volgende:
Die mogen best komen kijken hoor. Het zijn brave dieren die aan alle regels voldoen. Inclusief inschrijving etc. Vanwaar je idee dat het wel illegaal zou zijn?
Als het niet meer onder de hobbydieren valt, komen er allerlei regels bij kijken. Welke weet ik ook niet, ik ben uiteraard geen boer.

Zat me net te bedenken dat het slachten ook weleens problematisch zou kunnen zijn. De ouders van een vroegere buurjongen hebben een slachterij en als ik zie aan welke regels zij moeten voldoen. Hoewel je dit dus kunt laten doen, maar dat is dan weer niet gratis.
pi_56085193
pssst matti, ze heeft al jaren schapen en laat die al jaren volgens de regels slachten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56085274
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:29 schreef du_ke het volgende:
pssst matti, ze heeft al jaren schapen en laat die al jaren volgens de regels slachten.
Misschien zie ik iets teveel beren op de weg. Maar dat komt eigenlijk omdat ik het een halfslachtig plan vind. Alles of niets zou ik zeggen.
pi_56085381
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:31 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Misschien zie ik iets teveel beren op de weg. Maar dat komt eigenlijk omdat ik het een halfslachtig plan vind. Alles of niets zou ik zeggen.
Met alles of niets weet je zeker dat je gaat falen in Nederland.

Dan is een pragmatische aanpak verstandiger .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 16 januari 2008 @ 21:39:56 #103
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56085549
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Met alles of niets weet je zeker dat je gaat falen in Nederland.

Dan is een pragmatische aanpak verstandiger .
Ik snap wat je bedoelt, eerst een hele hoge muur bouwen zodat je er niet meer uit kan en dan de ladder verbranden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_56108944
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:13 schreef du_ke het volgende:
Maar Sigme, je houdt toch ook nog wel van regelmatig mooie reizen maken? Heb je daar dan nog wel de middelen voor?

Daar zal ik dan bij tijd & wijle extra voor moeten werken, denk ik zo.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56109151
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 18:15 schreef sigme het volgende:

[..]


Daar zal ik dan bij tijd & wijle extra voor moeten werken, denk ik zo.
Ik bespeur enige hypocrisie of een pragmatische opstelling zoals du_ke het zou zeggen.
pi_56109484
Zeg, als jij bij autarkisch leven gecombineerd met auto, internet, geld verdienen niet herkent als pragmatisch dan heb je wat gemist denk ik.

Maar ik heb me nooit zo verplicht gevoeld tot fundamentalistisch/extremistisch/dogmatisch perverteren van idealen tot het idioteriën zijn .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56117829
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 18:37 schreef sigme het volgende:


Maar ik heb me nooit zo verplicht gevoeld tot fundamentalistisch/extremistisch/dogmatisch perverteren van idealen tot het idioteriën zijn .
Niet? .
I´m back.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 00:10:27 #108
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_56118260
edit, nevermind, moet me eerst wat inlezen...
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_56120612
Sigme, waarom ga je niet gewoon lekker voor jezelf beginnen als testbureau? Dan verdien je twee keer zoveel per uur, hoef je nóg minder te werken en krijg je een stevige belastingaftrek. Je moet wel voldoende opdrachtgevers hebben om freelancer te mogen heten. Bovendien moet je aannemelijk kunnen maken dat je de urennorm gehaald hebt. Dat ga je niet -je wilt immers 'lui' zijn- maar om dat te ondervangen voeg je een tweede activiteit aan je bedrijvigheden toe: Schapenhoeden! Kun je het voer en de inentingen van die herkauwers meteen aftrekken.

Dat lui zijn wordt volgens mij trouwens niks, met al dat houthakken, vachten ontvetten en wol spinnen krijg je het waarschijnlijk drukker dan ooit.

Misschien kun je ter inspiratie ook hier eens een kijkje nemen - het zijn weliswaar geen echte autarkten, maar ik weet dat ze al sinds eind jaren 70 met zelfvoorzienende windmolentjes, tegelkachels en stro-toiletten bezig zijn: http://www.de12ambachten.nl
pi_56120688
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 03:23 schreef dvr het volgende:
Sigme, waarom ga je niet gewoon lekker voor jezelf beginnen als testbureau? Dan verdien je twee keer zoveel per uur, hoef je nóg minder te werken en krijg je een stevige belastingaftrek. Je moet wel voldoende opdrachtgevers hebben om freelancer te mogen heten. Bovendien moet je aannemelijk kunnen maken dat je de urennorm gehaald hebt. Dat ga je niet -je wilt immers 'lui' zijn- maar om dat te ondervangen voeg je een tweede activiteit aan je bedrijvigheden toe: Schapenhoeden! Kun je het voer en de inentingen van die herkauwers meteen aftrekken.

Dat lui zijn wordt volgens mij trouwens niks, met al dat houthakken, vachten ontvetten en wol spinnen krijg je het waarschijnlijk drukker dan ooit.

Misschien kun je ter inspiratie ook hier eens een kijkje nemen - het zijn weliswaar geen echte autarkten, maar ik weet dat ze al sinds eind jaren 70 met zelfvoorzienende windmolentjes, tegelkachels en stro-toiletten bezig zijn: http://www.de12ambachten.nl
De 12 ambachten ken ik, de site kom ik wel eens, in werkelijkheid ben ik er nooit geweest (mijn moeder wel dacht ik). Zo'n mooie tegelkachel krijg ik ook, niet van hun trouwens. De onderdelen zijn er al, komend zomer maar eens in elkaar knutselen (metselen).

Ik begint niet voor mezelf omdat ik al niet zo goed ben in het onderhouden van een netwerk, maar het me schier onmogelijk lijkt een netwerkt te bouwen & onderhouden bij maar 3 mnd/jaar werk.
Dat van die meerdere opdrachtgevers en die urennorm helpt ook niet.

Natuurlijk is houthakken en wol spinnen etc een hoop werk, maar voor een deel is het zo leuk om te doen dat ik het toch als luieren kan zien. Houthakken bijvoorbeeld . En zoveel werk is het allemaal nou ook weer niet. Op één dag verwerk je (makkelijk) een kuub (zagen, kloven, stapelen), en per jaar zal ik rond de 14 kuub verbruiken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56120693
.
I´m back.
pi_56137861
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 18:15 schreef sigme het volgende:

[..]


Daar zal ik dan bij tijd & wijle extra voor moeten werken, denk ik zo.
Is in elk geval een goed vooruitzicht om voor aan de slag te gaan .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56137943
tss 14 kuub, laf gestook is dat.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 19:59:26 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56138306
Die 12 Ambachten zijn in Boxtel! Daar wilde ik onlangs nog bijna gaan wonen!!

Maar goed, zelfs de site is op kringlooppapier gedrukt. Dat wil toch wat zeggen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_56144960
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 03:49 schreef sigme het volgende:
Natuurlijk is houthakken en wol spinnen etc een hoop werk, maar voor een deel is het zo leuk om te doen dat ik het toch als luieren kan zien. Houthakken bijvoorbeeld . En zoveel werk is het allemaal nou ook weer niet. Op één dag verwerk je (makkelijk) een kuub (zagen, kloven, stapelen), en per jaar zal ik rond de 14 kuub verbruiken.
Misschien is het handiger om dan één dag in de week minder te gaan werken en dan die ene dag lekker te gaan houthakken.

Even serieus. Denk je nu echt dat houthakken leuk is als het pure noodzaak is omdat je jezelf warm moet houde?
  zaterdag 19 januari 2008 @ 00:16:39 #116
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56145198
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:06 schreef Fastmatti het volgende:

Even serieus. Denk je nu echt dat houthakken leuk is als het pure noodzaak is omdat je jezelf warm moet houde?
Yep. Honger maakt rauwe bonen zoet, enzo.

Ik weet niet of ik dezelfde motieven heb als sigme, maar ik zou d'r op zich niets op tegen hebben om ook een tijdje zelfvoorzienend te gaan. Houthakken in canada ofzo -- best tof. Ja, natuurlijk is dat koud, en hongerig en all that, maar 't is wel een stuk intenser. Ik heb wel 't idee dat je dan een stuk bewuster leeft.

Maar goed, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je leven weg te dutten bij de centrale verwarming. Da's op zich wel zo comfortabel.


D'r zitten natuurlijk ook nadelen aan: 't kost je effectief x jaar van je leven, en de wereld draait ondertussen gewoon door. Ik denk dat je na een jaar of tien best een aardige cultuurschok kunt krijgen. Maar goed, sigme heeft dan wel het voordeel dat ze wel internet aanhoudt, en gewoon in nederland blijft.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56147444
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 00:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Misschien is het handiger om dan één dag in de week minder te gaan werken en dan die ene dag lekker te gaan houthakken.

Even serieus. Denk je nu echt dat houthakken leuk is als het pure noodzaak is omdat je jezelf warm moet houde?
Houthakken verveelt natuurlijk.
Dat is zo met heel dit experiment: het verveelt zoiets, denk ik. Het is veel makkelijker om mee te doen in de 'retrees' dan niet.
I´m back.
pi_56147786
Nah, het is niet zo dat ik nu opeens heel extreem mijn leven omgooi ofzo, ik werk hier al een aantal jaar langzaam naartoe en het zal nog wel even duren voordat het zo zelfredzaam is al ik het wil hebben.

Moeten houthakken voor de warmte is nou niet echt iets nieuws voor mij. Het heeft me mijn leven lang nog niet verveeld, dus ik zou niet weten waarom het dat nu zou gaan doen. Wat nieuw is, is dat ik dat hout ook graag zelf zou verbouwen. Dat duurt nog even voordat ik jaarlijks 14 kuub kan produceren, haha.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56147798
Haha, maar hoezo nou wrede wereld, sigme?
Wat is er nou zo wreed aan de wereld, aan onze wereld?
Dat je dit wilt doen.
I´m back.
pi_56151106
Hmm jaarlijks 14kuub, dan is het handiger om een al bestaand bosperceeltje te kopen denk ik .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56155874
Ik heb al wel wát staan . Trouwens, het moet (minstens) drie jaar drogen voor die kachel van me, dus momenteel slaan we gewoon alvast gekloofd hout in. Hoef ik alleen maar aanmaakhoutjes te hakken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56156035
Ja Sigme appelboom brand prima maar er zit niet zoveel hout aan, dat schiet niet op . Plus dat je appeltjes dan ook niet meer komen.

Wat is eigenlijk goed kachelhout? Eiken brandt prima maar is wel prijzig volgens mij. Naaldhout is minder geschikt en snelle groeiers zijn ook niet je van het.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56156046
Ik denk dat het op deze manier juist helemaal niet gaat vervelen. Genoeg afwisseling tussen autarkje spelen en een gewone baan hebben, tussen provisorisch houthakken en in de moestuin bezig zijn, en in de decadente auto of PC-met-internet kruipen.

Je ziet het hier in Nijmegen best veel, alternatievelingen-met-volkstuin-en-uitzendbaantjes wanneer nodig, of bewust levende freelancers met weer diezelfde volkstuin.
pi_56156372
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:36 schreef du_ke het volgende:
Ja Sigme appelboom brand prima maar er zit niet zoveel hout aan, dat schiet niet op . Plus dat je appeltjes dan ook niet meer komen.
Die appelboompjes kan je nog geen avond kampvuurtje van stoken .
Nee, er staat hier een aantal grienden, meest zwarte els.
quote:
Wat is eigenlijk goed kachelhout? Eiken brandt prima maar is wel prijzig volgens mij. Naaldhout is minder geschikt en snelle groeiers zijn ook niet je van het.
Naaldhout is ook prima, maar dat hars kan vervelend zijn. En eigenlijk alle hout is goed, voor mijn kachel, maar de benodigde droogtijd verschilt erg. Even uit mijn hoofd: mijn hout mag niet meer dan 20% water bevatten.

Lijstje erbij gepakt: Populier, wilg, berk, els: 2 jaar drogen. Beuk, iep, eik: 5 tot 7 jaar.
We hebben populier aangeplant.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56156575
Populier groeit inderdaad wel redelijk snel. Al duurt het ook dan vrij lang voor je flink wat kuub hebt staan. Moest wel even opzoeken wat grienden zijn, handig voor je aanmaakhout.
En in een goed kampvuurtje gaat er met wat pech wel een kuub per avond doorheen . Dan schiet een appelboompje inderdaad niet op .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56156794
Vergis je niet hoor, het zijn grote grienden, met ieder een stammetje of 6 á 8, waarbij een stam een diameter heeft van 25 cm en het geheel rond de 6 meter lang is. Dat is wel wat meer dan aanmaakhout.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56156878
ja ok maar het deel dat je er zo nu en dan uit kan knotten is wel prima geschikt denk ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56157276
Ah, nee, het zijn geen knotgrienden, het zijn lage grienden. Je zaagt ze bij de grond af. De knot zit op maaiveldhoogte. De hele stammen gaan dus in de voorraad.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56157318
Aha op die manier.

Stoken is leuk .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56159241
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 16:36 schreef thaleia het volgende:
Ik denk dat het op deze manier juist helemaal niet gaat vervelen. Genoeg afwisseling tussen autarkje spelen en een gewone baan hebben, tussen provisorisch houthakken en in de moestuin bezig zijn, en in de decadente auto of PC-met-internet kruipen.

Je ziet het hier in Nijmegen best veel, alternatievelingen-met-volkstuin-en-uitzendbaantjes wanneer nodig, of bewust levende freelancers met weer diezelfde volkstuin.
Ik vind het vooral hypocriet. Wel een auto hebben (wat dus het meteen het meest milieuvervuilende is aan een auto) en dan een beetje in je moestuin aanklooien.

Verder leven alleen sektes op deze manier.
pi_56159757
Mwah, misschien doen die mensen (en sigme) het niet zozeer voor de wereld of voor het milieu, maar voor zichzelf, omdat zij dat leuk vinden?

Voor 100% nuttig bezig zijn voor De Wereld lukt niemand, dan zijn we allemaal hypocriet.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:06:51 #132
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56159967
ik vind het eigenlijk ook wel terecht dat je op zijn minst je internetverbinding moet afsluiten om dit experiment te laten slagen
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:13:37 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56160097
Iedereen gaat er inderdaad van uit dat Sigme het óf doet omdat ze geen zin meer heeft om veel te werken, óf vanuit een bepaald idealistisch doel.
Misschien vind ze het gewoonweg veel leuker om in de herfst haar appelbomen te snoeien dan in een suffe managementmeeting te zitten. Om in de lente erbij te zijn wanneer een ooi lammetjes werpt dan de fouten uit het een of andere stuk software te zoeken. Zelfs wanneer ze bji dat werk eerder moe of vies wordt. Misschien heeft ze wel meer het gevoel dat ze leeft wanneer ze buiten bezig is met de natuur.
En misschien is het voor haar gewoon het meest praktische om ongeveer 1/4 te blijven werken in haar oude vak, en de rest aan haar experiment te besteden. Voldoende geld én nog lekker veel tijd.

Dat denk ik dan tenminste.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:14:53 #134
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56160130
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:13 schreef LXIV het volgende:
Iedereen gaat er inderdaad van uit dat Sigme het óf doet omdat ze geen zin meer heeft om veel te werken, óf vanuit een bepaald idealistisch doel.
Misschien vind ze het gewoonweg veel leuker om in de herfst haar appelbomen te snoeien dan in een suffe managementmeeting te zitten. Om in de lente erbij te zijn wanneer een ooi lammetjes werpt dan de fouten uit het een of andere stuk software te zoeken. Zelfs wanneer ze bji dat werk eerder moe of vies wordt. Misschien heeft ze wel meer het gevoel dat ze leeft wanneer ze buiten bezig is met de natuur.
En misschien is het voor haar gewoon het meest praktische om ongeveer 1/4 te blijven werken in haar oude vak, en de rest aan haar experiment te besteden. Voldoende geld én nog lekker veel tijd.

Dat denk ik dan tenminste.
Want dan weten wij dat ofzo
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_56160165
Vinden de POL-ers het trouwens eng buiten POL?
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:17:57 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56160187
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:14 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Want dan weten wij dat ofzo
Wat bedoel je?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:20:52 #137
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56160229
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Dat we vooral moeten weten dat het om een autarkisch experiment gaat (rotwoord trouwens, Hitler wilde Duitsland autarkisch maken), maar dat we ons er geen illusies bij moeten maken. Wat voor experiment is dit, want ik heb niet anders gelezen dan dat Sigme een vriezer vol met lammetjesvlees heeft.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:23:49 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56160283
Omdat Herr Hitler Duitsland autarkisch wilde maken maakt het nog niet fout ofzo. Dan zouden snelwegen, sociale voorzieningen en massamoord opeens óók fout zijn. Maar dat terzijde.

Die vriezer met lammetjesvlees had Sigme toch al. Nu wil ze significant minder gaan werken, en haar tijd gebruiken om meer zelf te produceren. Dat is toch erg interessant.

Ok, ben niet geheel onbevooroordeeld, want het was nota bene ikzelf die haar vroeg eens hierover in een topic te vertellen. Tevens bedenker van de TT. Dus..

Maar goed, gezien alle topic hier op FOK! is dit toch een van de meest interessante, niet dan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:29:21 #139
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56160389
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:23 schreef LXIV het volgende:
Omdat Herr Hitler Duitsland autarkisch wilde maken maakt het nog niet fout ofzo. Dan zouden snelwegen, sociale voorzieningen en massamoord opeens óók fout zijn. Maar dat terzijde.

Die vriezer met lammetjesvlees had Sigme toch al. Nu wil ze significant minder gaan werken, en haar tijd gebruiken om meer zelf te produceren. Dat is toch erg interessant.

Ok, ben niet geheel onbevooroordeeld, want het was nota bene ikzelf die haar vroeg eens hierover in een topic te vertellen. Tevens bedenker van de TT. Dus..

Maar goed, gezien alle topic hier op FOK! is dit toch een van de meest interessante, niet dan?
Nou ja, op een onbewoond eiland ben je alle dagen vrij. Geen pietsie pech want je hoeft er niets he
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:42:29 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56160659
En je wordt vanzelluf groot.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:52:08 #141
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56160891
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 12:44 schreef du_ke het volgende:
Hmm jaarlijks 14kuub, dan is het handiger om een al bestaand bosperceeltje te kopen denk ik .
Voor papierproductie wordt wel gezegd dat cannabis een hoger volume op jaarbasis geeft dan bos. Misschien voor brandstof ook bruikbaar? Dan heb je ook meteen eventuele verveling en inkomsten afgevangen
Life is what you make it.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 19:52:53 #142
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56160911
drink met je billen bloot melk uit een kokosnoot.

Maar om er toch nog iets over te zeggen. Sigme inschattende heeft ze een hekel aan, nee beter gezegt moeite met regels en haar maatschappelijke rol. De meeste mensen zorgen in zo'n geval voor nageslacht, want dat geeft weer wat speelruimte. In dit geval wordt er voor een andere oplossing gekozen, namelijk isolatie. Daarmee zijn de algemene regels nog niet "weg" en is het menselijk om je bij een groep aan te sluiten. De wereld zal altijd "wreed" blijven, we bewegen ons immers in een samenleving waar iedereen belasting betaalt, waar iedereen afhankelijk is van sociaal verkeer en waar iedereen moet stoppen voor een rood stoplicht.

ik hoop niet dat je de spreekbuis voor sigme bent he
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 20:19:11 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56161651
quote:
Op maandag 14 januari 2008 16:43 schreef sigme het volgende:
Testen is juist geweldig, als het je ligt (en ik ben er goed in).

Wat je ermee verdient hangt af van het risico dat je neemt. Ik zit bij een grote detacheerder. Weinig risico, niet zo hoge verdienste. Freelancers doen precies hetzelfde werk als ik en verdienen tweemaal zoveel. Mijn inhuurder betaalt nu voor mij 65 euro/uur, meen ik. En dat is goedkoop.

De auto kan niet gemist worden, want zonder auto kunnen we niet (uit) werken. Openbaar vervoer / fietsen is geen optie.
Iemand in loondienst hebben kost ook grofweg 2 keer zoveel als wat die persoon uiteindelijk krijgt, dus dat freelancers per uur 2 keer zoveel kosten, maakt voor de werkgever niet veel uit, in totaal is-ie hetzelfde kwijt.
censuur :O
  zondag 20 januari 2008 @ 17:48:02 #144
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56182456
quote:
Op zondag 20 januari 2008 10:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank .

Ik begrijp niet zo goed dat mensen een streven naar een autarkische staat en individuele autarkie op één hoop gooien (nog los van het verschil tussen autarkie-pre-elektrisering / autarkie ten tijde van elektrisch huishouden). Eigenlijk vind ik het te stupide om erop in te gaan. En daarnaast negeer ik het op-de-persoon gejen van een aantal personen, en dan is het extra fijn als die inhoudelijk wel wat tegengas krijgen. Dus ik ben je erkentelijk. Zeer.
Verrassend, Sigme. Er is nog niemand die je libertarisch sympathieen heeft gekoppeld aan je autarkische experiment, toch? Er is nog geen reden tot paniek..

Hierbij, je gratis tegengas
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_56189604
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 19:23 schreef LXIV het volgende:
Omdat Herr Hitler Duitsland autarkisch wilde maken maakt het nog niet fout ofzo. Dan zou [..] massamoord opeens óók fout zijn.
Niks mis met massamoord inderdaad.

Interessant experiment... Ben benieuwd hoe het bevalt!
pi_56189805
quote:
Op zondag 20 januari 2008 22:30 schreef Metalibi het volgende:

[..]

Niks mis met massamoord inderdaad.

Interessant experiment... Ben benieuwd hoe het bevalt!
Wat knap dat jij het grapje van L. snapt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2008 22:37:16 ]
  maandag 21 januari 2008 @ 00:23:59 #147
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56190902
quote:
Op zondag 20 januari 2008 22:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat knap dat jij het grapje van L. snapt.
zeker, misschien is het ook een autarkische
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  maandag 21 januari 2008 @ 21:08:26 #148
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_56208375
Tuinieren
Vee houden
Ploegen
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_56214793
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 18:59 schreef sigme het volgende:
Ik weet niet wat ze jou hebben wijsgemaakt, maar kindertjes komen niet uit de boerenkool.
Bovendien bied je kinderen een toekomst door ze te krijgen..
wat schattig. maar zo werkt het dus tegenwoordig niet echt meer he. met als grootste voorbeeld, de 3e wereld. me dunkt dat die landen ons toch wel bewezen hebben dat tegenwoordig het maken van kinderen niet hetzelfde is als ze een toekomst geven.

een toekomst geef je door je kinderen een goede educatie en opvoeding mee te geven. zodat ze later zelfstandig hun eigen keuzes kunnen maken. nu zal opvoeding hopelijk geen probleem worden, maar zie jij dan die opleiding maar te financieren.

probeer jij maar met die inkomsten een kind op te voeden, zonder dat het helemaal uit de maatschappij verdwijnt (en je het dus een toekomst (en zeker het recht op een eigen keuze in levenswijze) ontneemt).

ow en voordat je over eventuele thuisscholing begint. besef dat je je kind daarmee het meest belangrijke van een school ontzegt. namelijk sociale contacten en ontwikkeling. zeker niet positief voor de toekomst van je kind.
"Pools are perfect for holding water"
pi_56214798
dubbelpost :S
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 22 januari 2008 @ 11:52:44 #151
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56220280
waar komen al die "nieuwe" users ineens vandaan? Zaten die eerst allemaal in de autarkische atoomkelder ofzo?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  woensdag 23 januari 2008 @ 10:33:54 #152
11952 SpiceWorm
 bla-bla bla-bla
pi_56244492
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:21 schreef Tinkepink het volgende:
Op mijn lijstje staat nu o.a. nog leren paardrijden, zodat ik ook over land mobiel kan blijven mocht de energiecrisis echt toeslaan
Paarden zijn alles behalve energiezuinig per km. Fietsen, dat is met grote voorsprong het zuinigste vervoersmiddel.
pi_56245661
Ben erg benieuwd of het gaat lukken. Heb je al nagedacht hoe je de groenten uit je moestuin en je fruit over het hele jaar gaat spreiden? Of heb je een enorme vrieskist?
pi_56255669
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 11:20 schreef Goldmund het volgende:
Ben erg benieuwd of het gaat lukken. Heb je al nagedacht hoe je de groenten uit je moestuin en je fruit over het hele jaar gaat spreiden? Of heb je een enorme vrieskist?
Grote vrieskist, ja. Maar die is voornamelijk nodig voor het lamsvlees. Hoewel de bedoeling is langzaam toe te werken naar minder te slachten lammetjes dan nu, dus dan blijft er weer wat ruimte over. Voor de groenten en het fruit zal het wel veel wecken / jam / chutney worden, en her er der wat dat gedroogd kan worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56255713
ik hoop voor je dat het niet bij theorie blijft!
pi_56265470
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 18:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Grote vrieskist, ja. Maar die is voornamelijk nodig voor het lamsvlees. Hoewel de bedoeling is langzaam toe te werken naar minder te slachten lammetjes dan nu, dus dan blijft er weer wat ruimte over. Voor de groenten en het fruit zal het wel veel wecken / jam / chutney worden, en her er der wat dat gedroogd kan worden.
Dit topic had net zo goed The Silence of the Lambs kunnen worden genoemd dus. .
Sorry ik wil niet plagen, maar begrijp nog steeds niet dat statement van vaarwel wrede wereld en vraag me af of dat de motivatie is en hoezo dan, hoezo wrede wereld? Een leven van alle gemakken voorzien; mits voldoende vrije tijd, is toch niet zo slecht? En dat de wereld wreed is; och dat is toch alleen maar voor les autres?
I´m back.
pi_56274770
1) Overdrijving
2) Stijlfiguur
3) Karikatuur
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56280144
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dit topic had net zo goed The Silence of the Lambs kunnen worden genoemd dus. .
Sorry ik wil niet plagen, maar begrijp nog steeds niet dat statement van vaarwel wrede wereld en vraag me af of dat de motivatie is en hoezo dan, hoezo wrede wereld? Een leven van alle gemakken voorzien; mits voldoende vrije tijd, is toch niet zo slecht? En dat de wereld wreed is; och dat is toch alleen maar voor les autres?
Ik zou vooral eindeloos door blijven jengelen over één, relatief onbeduidend, zinnetje uit de OP.
pi_56293278
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 18:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik zou vooral eindeloos door blijven jengelen over één, relatief onbeduidend, zinnetje uit de OP.
De motivatie om zo'n experiment te starten, lijkt me niet een onbeduidend detail. De hele uitwerking van dit plan lijkt me wat minder interessant. Iedereen die The Good life heeft gezien, kan zich daar wel een voorstelling bij maken.
Kijk, is zo'n mens de retrees beu, doet ze het uit een gevoel van romantiek bijv. en zet ze zich af tegen de decadente Westerse consumptie maatschappij, zeg maar, zoals eertijds sommige hippies deden of gebeurt het uit wantrouwen tegen de overheid, zoals bij de militia's in de VS. Dat zijn toch interessante kwesties. En ja, dan is de aanhef: 'vaarwel wrede wereld' eventueel indicatief.
I´m back.
pi_56475020
Wel, de eerste stap is gezet. Afgelopen week een exit-gesprek gevoerd met m'n baas - hij was er zowaar wat sneu van. Volgende week de preciese voorwaarden invullen, en dan zal ik ergens tussen half maart en begin juni echt weg, om hopelijk de een eerste zelfstandige, korte opdracht te gaan doen. Als dat lukt ben ik in elk geval de (na) zomer helemaal vrij om de moestuin & de oogst te bewerken/verwerken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 2 februari 2008 @ 10:01:45 #161
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_56475380
Weet je al welke groenten je wil gaan groeien?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_56476301
Geen aardappels (of alleen maar een handvol voor het lekker) ivm phytophthora.
In elk geval wel bieten, wortels, bonen, paksoi, kool, bleekselderij, venkel, komkommer, asperge, prei, sla.
Siepels zijn twee jaar geleden mislukt, door een of andere aal-achtige, dus dat ga ik maar weer voorzichtig proberen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56476636
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 03:49 schreef sigme het volgende:

[..]

De 12 ambachten ken ik, de site kom ik wel eens, in werkelijkheid ben ik er nooit geweest (mijn moeder wel dacht ik). Zo'n mooie tegelkachel krijg ik ook, niet van hun trouwens. De onderdelen zijn er al, komend zomer maar eens in elkaar knutselen (metselen).

Ik begint niet voor mezelf omdat ik al niet zo goed ben in het onderhouden van een netwerk, maar het me schier onmogelijk lijkt een netwerkt te bouwen & onderhouden bij maar 3 mnd/jaar werk.
Dat van die meerdere opdrachtgevers en die urennorm helpt ook niet.

Natuurlijk is houthakken en wol spinnen etc een hoop werk, maar voor een deel is het zo leuk om te doen dat ik het toch als luieren kan zien. Houthakken bijvoorbeeld . En zoveel werk is het allemaal nou ook weer niet. Op één dag verwerk je (makkelijk) een kuub (zagen, kloven, stapelen), en per jaar zal ik rond de 14 kuub verbruiken.
Mijn vader is ook zo'n houtstoker. Hij is 6 weken bezig geweest met een voorraad voor negen winters. En dan heeft hij er nog een houtkloofmachine voor gebouwd ook.
pi_56478166
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 11:32 schreef sigme het volgende:
Geen aardappels (of alleen maar een handvol voor het lekker) ivm phytophthora.
In elk geval wel bieten, wortels, bonen, paksoi, kool, bleekselderij, venkel, komkommer, asperge, prei, sla.
Siepels zijn twee jaar geleden mislukt, door een of andere aal-achtige, dus dat ga ik maar weer voorzichtig proberen.
Je kan eens kijken naar wat die biologische groentenpakkettenboeren in de winter leveren dat zijn vaak ook vrij goed te kweken groenten. Pastinaak en postelein enzo.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_56478809
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 11:52 schreef MLI het volgende:

[..]

Mijn vader is ook zo'n houtstoker. Hij is 6 weken bezig geweest met een voorraad voor negen winters. En dan heeft hij er nog een houtkloofmachine voor gebouwd ook.
En jij weet wel een en ander van zonne-energiepanelen, zag ik. Genoteerd .

Ik heb nu ergens een mannetje opgescharreld die kurkdroog hout verkoopt. Niet romantisch om te zien (afvalhout meubelindustrie), maar dan kan ik voor het eerste jaar kant-en-klaar droog hout kopen, terwijl de rest een paar jaar rustig kan drogen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56635913
Sigme, er ontbreekt nog iets aan je plannen, ontdek ik zonet: Kippen!

Voor een fascinerende uitleg, zie eerst: http://www.youtube.com/watch?v=TQPN1O03z8I&feature=user (als je een kwartiertje hebt) en pas daarna: http://www.ecofriendly.com/index.cfm?section=2&page=41 , en de overige artikelen aldaar over kippetjes en lammetjes.
  zondag 10 februari 2008 @ 17:29:45 #167
203045 j31
http://www.hullekes.nl
pi_56766306
quote:
Op zondag 10 februari 2008 00:33 schreef dvr het volgende:
Sigme, er ontbreekt nog iets aan je plannen, ontdek ik zonet: Kippen!

Voor een fascinerende uitleg, zie eerst: http://www.youtube.com/watch?v=TQPN1O03z8I&feature=user (als je een kwartiertje hebt) en pas daarna: http://www.ecofriendly.com/index.cfm?section=2&page=41 , en de overige artikelen aldaar over kippetjes en lammetjes.
Bekeken, gelezen, leuk .

Kippen ontbreken niet in de plannen, maar aangezien je die tegenwoordig om de haverklap moet ophokken moeten we eerst tijd en gelegenheid vinden voor het maken van een goed hok, en kunnen pas daarna op zoek naar bijpassende kippen. Tot die tijd moeten de merels en de spreeuwen de schapemest maar uitpluizen (en dat doen ze met graagte).

Groot voordeel van kippen is de afvalverwerking: zij eten op wat wel afbreekbaar is maar niet in de compost kan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56768971
interessant dat je het hier in NL wil doen ipv help-de-boeren-Frankrijk.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:21:48 #170
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_57090615
TVP voor Bas.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  dinsdag 1 april 2008 @ 19:15:41 #171
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_57765106
Handig en leuk linkje: http://www.backwoodshome.com/article_index.html

(hoe staan de plannen ervoor?)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_57766998
Even rondgesnuffeld bij de backwoodshome, staan wel leuke dingen tussen. Dank!

Ik ben begonnen met sigme's moestuin

Alle schapen hebben gelammerd. Twee lammetjes met kunst & vliegwerk in leven gehouden (nooit eerder gehad, maar dit zijn lammetjes van schapen die niet eerder gelammerd hebben). Een ander lammetje is doodgegaan, 1 dag oud . En op dit moment ben ik vechtende voor een doodziek lammetje , het oudste, al twee maanden oud. Ik hoop maar dat het lukt.

Verder heb ik m'n ontslag ingediend, jawel. Door zorgvuldig plannen & goed onderhandelen heb ik geregeld dat ik weliswaar sinds 1 maart niet meer werk maar wel nog tot 1 mei doorbetaald krijg. En dan hoop ik vóór 1 mei, maar anders maar daarna, een korte goedbetalende opdracht in de buurt te vinden. Ik had er al eentje gevonden, maar die startte zo snel dat ik toen nog niet kon .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57767610
Deels gelinkt aan Backwoodshomemagazine is dit forum: http://www.homesteadingtoday.com/
Er zit wel wat stichtelijk geneuzel tussen, en het typisch Amerikaanse preparedness gedoe voor als SHTF ( shit hits the fan), maar over het algemeen wordt er veel advies en info gegeven.

Als ik toch ooit in de gelegenheid zou zijn, dan zou ik zo'n lifestyle ook wel willen realiseren.
  woensdag 2 april 2008 @ 08:55:46 #174
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_57773802
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 21:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Deels gelinkt aan Backwoodshomemagazine is dit forum: http://www.homesteadingtoday.com/
Er zit wel wat stichtelijk geneuzel tussen, en het typisch Amerikaanse preparedness gedoe voor als SHTF ( shit hits the fan), maar over het algemeen wordt er veel advies en info gegeven.
Hmmm typisch alleen dat de website het niet doet...
censuur :O
pi_57773903
quote:
Op woensdag 2 april 2008 08:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hmmm typisch alleen dat de website het niet doet...
Doet het prima hoor. Heb je misschien een IP-bannetje opgelopen ?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 2 april 2008 @ 09:10:23 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57773947
Hoi Sigme! Je gaat dus ZZP'en, neem ik aan? Pas wel op voor de valkuil dat je straks nog drukker bent met je computerwerkzaamheden dan voorheen. Dat was niet de opzet!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_57774023
Nee, geen ZZP, want ik heb (nu) geen zin/tijd voor dat gedoe. Iemand anders zoekt de klussen, biedt mij aan, en verzorgt facturering. En verdient dus mee. Ik ga dan in loondienst voor de duur van de klus, of misschien smeren we (minimum)loon uit over een langere periode als ik voor máánden genoeg geld bij elkaar geklust heb.

Eind dit jaar ga ik me maar een orienteren op ZZP'en. Misschien is tegen die tijd de urennorm ook naar beneden, kabinet schijnt daar plannen voor te hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 2 april 2008 @ 09:20:59 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57774065
Belastingtechnisch gezien is maandenlang minimumloon het beste. Dat je dus ahw als ICT'er permanent in loondienst bent (tegen minimumloon), en maar 30% van de tijd werkt. Slim.

Ik ga trouwens verhuizen naar Boxtel, waar we het in dit topic ook al over gehad hebben. Toevallig heeft mijn vader daar vlakbij nog een behoorlijke lap grond liggen (5000 m2), dus kan ik daar ook gaan experimenteren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 2 april 2008 @ 09:22:06 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57774082
Trouwens, als je de ene maand 4000 euro verdient, en de volgende twee maanden helemaal niks, mag je dat aan het einde van het jaar ook weer op elkaar middelen. Dus voor de belasting maakt dat niet zoveel uit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 2 april 2008 @ 09:30:33 #180
153812 Frautie
Frautilicious
pi_57774207
tvp
Assumption is the mother of all fuck ups
Everything you do, every single decision you make, either takes you a step closer or a step further away from your goal.
You either grow or you regress; nothing stands still.
pi_57774224
quote:
Op woensdag 2 april 2008 09:22 schreef LXIV het volgende:
Trouwens, als je de ene maand 4000 euro verdient, en de volgende twee maanden helemaal niks, mag je dat aan het einde van het jaar ook weer op elkaar middelen. Dus voor de belasting maakt dat niet zoveel uit.
Klopt. Alleen schiet je in het ene geval meer belasting voor dan het andere.

Wat nog wel van belang kan zijn is rechtenopbouw door langere tijd in loondienst te zijn / rechtenvermindering door zelfgenomen of verwijtbaar ontslag. Nou wil ik eigenlijk met dergelijke rechten & aanspraken zo min mogelijk te maken hebben, dus ik denk dat ik het niet meeneem in de afwegingen.

5000m2? Wat mag je ermee? Als je een studiebezoek wil afleggen weet je me te vinden .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 2 april 2008 @ 09:46:00 #182
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57774446
Wat ik ermee mag hangt grotendeels af van de gemeente. Zo is het soms toegestaan om een tuinhuis neer te zetten tot 28m2. Plus nog een schuur en een kas. Dan kan ik daar echt uit de voeten. Maar ik denk dat het hier niet toegestaan is. Zal een vergunning indienen. Wanneer ik er wat opstal heb zijn er natuurlijk allerlei mogelijheden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 2 april 2008 @ 10:10:16 #183
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57774812
quote:
Op woensdag 2 april 2008 09:31 schreef sigme het volgende:

Wat nog wel van belang kan zijn is rechtenopbouw door langere tijd in loondienst te zijn / rechtenvermindering door zelfgenomen of verwijtbaar ontslag. Nou wil ik eigenlijk met dergelijke rechten & aanspraken zo min mogelijk te maken hebben, dus ik denk dat ik het niet meeneem in de afwegingen.
't is wel iets om een beetje in je achterhoofd te houden als je wat ouder bent. De duur van 'n WW-uitkering hangt af van je arbeidsverleden; als je anderhalf jaar lang zelfstandige bent geweest vervallen al die rechten. Zijn dingen die voor een dertiger niet heel relevant zijn (omdat je dan sowieso te weinig arbeidsverleden hebt), maar als je 25 jaar in loondienst hebt gezeten en voor jezelf begint is 't andere koek. Je hebt ook nog het nodige gedoe met pensioenen enzo; d'r zijn de nodige regelingen, maar in de praktijk komt 't erop volgens mij op neer dat het niet uitmaakt of je nu door de overheid of door een financiele tussenpersoon wordt verneukt.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57778374
Nou, ik heb toch iets meer dan 10 jaar loondienstverleden opgebouwd inmiddels .
WW kan ik niet nodig hebben en wil ik niet aanvragen, ook niet als ik er aanspraak op mag maken.

En voor de oude dag heb ik een huis, een klein gouden handdrukje en het voornemen surplus in zaken als lijfrentes te stoppen. En vooral: weinig geld nodig hebben. Dat blijft het halve werk. Maar ook wie dan leeft wie dan zorgt hoor. Pfff. Misschien emigreer ik wel naar een aangenaam warm land, over 10 jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 3 april 2008 @ 09:36:36 #185
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_57798614
Interessant experiment, ik hou dit in de gaten
Je zou je ook kunnen aansluiten bij bv de Amish ofzo, alleen zijn die dan weer superchristelijk.

[ Bericht 26% gewijzigd door Metro2005 op 03-04-2008 14:53:54 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58325627
De stand van zaken: ik heb de vaste baan opgezegd, en ben door goed plannen & onderhandelen de afgelopen twee maanden betaald thuis geweest.
sigme's moestuin is volgezaaid & gepoot & geplant, dus daar komt deze zomer / herfst vanalles aan eetbaars uit.
Ook van sigme's fruitgaarde verwacht ik wel enige opbrengst.

En voor de komende drie maanden heb ik een aardige opdracht gevonden - de betaling is goed, het is alleen helaas niet dichtbij huis .
Maar dat betekent dat er in elk geval geld genoeg is voor dit jaar, genoeg om ook nog wat te investeren & wat extra hypotheek af te lossen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 26 april 2008 @ 20:36:42 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58326442
Ja, Sigme. Nu ga je nog gewoon werken in de zomertijd!

Ik ben trouwens bezig te verhuizen naar het eminente Boxtel, waar we het al eerder in dit topic over gehad hebben. Ik laat je weten hoe het gegaan is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_58327218
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 20:36 schreef LXIV het volgende:
Ja, Sigme. Nu ga je nog gewoon werken in de zomertijd!
Ja maar ja maar ik had de voorzomer vrij en nu de nazomer ook!
Nee, ideaal is dit nog niet. Daarom hoop ik eind dit jaar weer te gaan werken, dan verdien ik het geld voor volgend jaar in de periode november-maart.
quote:
Ik ben trouwens bezig te verhuizen naar het eminente Boxtel, waar we het al eerder in dit topic over gehad hebben. Ik laat je weten hoe het gegaan is.
Doe dat ! (En veel succes )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58327879
TVP!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 21:36:56 #190
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_59471584
Ik ben erg benieuwd hoe het ermee staat. Is het moeilijk om tijdelijke projecten te vinden?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_59496216
Ik heb het schreeuwend druk - ik zit halverwege een tijdelijk project. Project is niet echt zo tijdelijk, maar ik heb aangegeven maar 3 maand beschikbaar te zijn. Het werk lag niet voor het oprapen- daarom is het verderweg dan ik echt leuk vind (80km rijden enkele reis), en niet helemaal het soort werk dat ik het leukst vind, al moet ik zeggen dat het wel behoorlijk goed gaat.

Als ik het zo bekijk ga ik wel ruimschoots genoeg verdienen in die drie maand om in principe een jaar mee vooruit te kunnen, maar ik plan om toch voor het komende jaar (2009) in de winter 2008/2009 te gaan werken. En ik denk dat ik dan mezelf omzet naar ZZP.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59508237
weg

[ Bericht 81% gewijzigd door Five_Horizons op 19-06-2008 20:03:12 ]
pi_59508869
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 03:26 schreef Fiskus het volgende:
God wat een hippie.
Iedereen die besluit niet het hele jaar door 40 uur per week betaalde arbeid te verrichten is per definitie een hippie?

Laat mij dan maar een hippie worden als ik later groot ben......
pi_59516400
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 19:16 schreef sigme het volgende:
, maar ik plan om toch voor het komende jaar (2009) in de winter 2008/2009 te gaan werken. En ik denk dat ik dan mezelf omzet naar ZZP.

Laat me even weten als je dit gaat doen, ben namelijk net voor mezelf begonnen (naast mijn baan vooralsnog). Wellicht heb ik dan wat voor je tegen die tijd.
pi_59516614
lijkt me super le uk dit!
Ik heb wel een vraagje, je geeft aan ook zelf te slachten, maar dit mag toch neit in Nederland?
Xbox Live: koenpijl
pi_59523245
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 13:26 schreef koen_pijl het volgende:
lijkt me super le uk dit!
Ik heb wel een vraagje, je geeft aan ook zelf te slachten, maar dit mag toch neit in Nederland?
Waarom zou dat niet mogen?
pi_59523468
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 17:08 schreef Weazer het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet mogen?
Dierenleed enz. ROnd het offerfeest van de moslims en joden staat het ook altijd in de krant.
Xbox Live: koenpijl
pi_59523598
Volgens mij heeft het ook te maken met hygiëneregelgeving.
pi_59525495
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 13:26 schreef koen_pijl het volgende:
lijkt me super le uk dit!
Ik heb wel een vraagje, je geeft aan ook zelf te slachten, maar dit mag toch neit in Nederland?
Nee hoor, dat doe ik niet zelf. Ik laat slachten en eet ze zelf op. Volgende week weer vier .

Sinds -ik dacht- ongeveer halverwege de jaren '70 zijn alle vormen van thuisslachten verboden.

Mijn dieren voldoen keurig aan de regels. Voorzien van UBNnummer en twee gele oorflappen. En zelfs ingeent tegen blauwtong .

Het vervoer naar het slachthuis is wel veruit het meest stressvol voor de schapen, wat dat betreft zou ik best graag thuis willen mogen slachten. Maar tweemaal per jaar de slagers spreken is ook best gezellig .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 19 juni 2008 @ 19:45:44 #200
130955 Floripas
Blast from the past
pi_59527158
Als je ècht autarkisch zou willen leven moet je kinderen nemen - dan hoef je ook je oude dag niet door de knieën om de boontjes te rapen...
pi_59527242
Met kinderen kan je autarkie, en zelfs milde afzondering, wel op je buik schrijven. En oudjes blijven langer fief als ze wat moeten bewegen.

Maar !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59531349
Zit wel veel vlees aan, zo'n kind!
pi_59791283
tvp
  donderdag 3 juli 2008 @ 09:39:22 #204
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_59859000
quote:
Op maandag 14 januari 2008 15:37 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Testen is dan ook enorm kut. Geen wonder dat die gasten allemaal willen stoppen.
Nee, jij hebt een lekker bekkie...wat is dat voor frusti uitspraak? Ik ken heel veel testers, en die willen bepaald niet stoppen. We doen het veel te goed op de arbeidsmarkt namelijk
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 3 juli 2008 @ 09:55:58 #205
130955 Floripas
Blast from the past
pi_59859310
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 09:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Nee, jij hebt een lekker bekkie...wat is dat voor frusti uitspraak? Ik ken heel veel testers, en die willen bepaald niet stoppen. We doen het veel te goed op de arbeidsmarkt namelijk
Dat maakt het nog geen leuk werk.
  donderdag 3 juli 2008 @ 10:09:28 #206
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_59859555
Leuk werk binnen de IT betekent niet voor iedereen programeren...maar dat is afdwalen van het onderwerp. Juist omdat Sigme tester is is ze gewend om vragen te stellen van waarom doet iets het op een bepaalde manier? Wat is het effect van iets op een bepaalde manier doen? Hoe zou een alternatief eruitzien? Testers zijn een beetje als het jongetje in het sprookje van de kleren van de keizer...ik heb nog niet alle posts kunnen lezen maar vind het een moedig en interessant experiment in elk geval!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:00:25 #207
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_59867082
Behoorlijk veel mensen lijken zich nogal druk te maken om Sigme's pensioen, maar als je tegen je 65ste je huis hebt afbetaald en wel goed hebt geinvesteerd in een pensioenverzekering, moet dat denk ik te doen zijn. Percentueel betaal je mischien veel premie in vergelijking met je inkomen, maar daar kies je dan voor.
Veel mensen willen na hun pensioen gaan rondreizen of in elk geval het rustiger aan doen. Als je grotendeels zelfvoorzienend bent kan dat dus niet, de tuin en de dieren zullen je altijd behoorlijk bezig houden. Maar voor je gezondheid is dat waarschijnlijk ook wel beter, want Sigme zal nu een aktief, bewegend leven hebben, en daardoor waarschijnlijk op d'r 65ste een stuk fitter zijn dan iemand die tot die tijd 40pw achter een buro heeft gezeten!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_59871654
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 09:55 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat maakt het nog geen leuk werk.
Oh maar Floripas, het is zulks geweldig leuk werk! Echt waar
Op alle slakken zou leggen, rampspoed verwachten, vinger op zere plekken leggen en verborgen gebreken onthullen. De tijden dat ik niet werk is het m'n hobby.

Verder vandaag een gesprekje gehad met de meneer van een van de bureautjes die halverwege het geld dat m'n opdrachtgever voor mij betaalt en wat ik ontvang zit.
Die wil me ook best opdrachten bezorgen als ik ZZP'er word.

Ook daar heb ik me nog eens oppervlakkig in verdiept. Ik heb begrepen dat met de hoeveelheid uren die ik wil werken het verschil tussen wat ik bruto verdien en netto overhoud niet veel uitmaakt bij loondienst vs ZZP.

Maar dat bruto bedrag kan wel behoorlijk omhoog, en daarmee het netto bedrag dus evenredig omhoog.

Mijn opdrachtgever betaalt nu 79,-/u voor mij. Daarvan pakt de broker een paar euro, blijft er 75 over. Komt de meneer waar ik vanmiddag mee sprak, die was lekker helder: hij pakt 15 euro. Dan komt mijn baas (tevens familie; koude kant van de koude kant), die heeft zich hierover steeds in mistig stilzwijgen gehuld. Maar aangezien ik nu alle getalletjes heb kan ik het wel uitrekenen. Hij pakt (gdvrrrrdmm) 30 euro. Per door mij gewerkt uur! Betaalt 'ie wel mijn auto en benzine van, poeh nou.

Van de 79 euro die voor me betaald wordt, komt er bruto 35 bij mij terecht .
Dat kan als ZZP'er omhoog. Betaal ik zelf die auto wel als de opdracht te ver weg is .

Deze opdracht hou ik per 8/8 voor gezien (iemand nog een opvolger in de aanbieding?). En de volgende opdracht wil ik als ZZP'er aannemen. Ergens deze winter ofzo. Want al is het percentage dat ik deze 3 mnd verdien schandalig laag, absoluut is het natuurlijk genoeg geld om het een tijd van uit te zingen.

En als ik dan als ZZP'er in drie a zes maand per jaar bakken geld verdien hou ik meer dan genoeg over om opzij te leggen voor de oude dag. Ik denk dat ik dan ongeveer per jaar waarin ik werk, geld verdien om ruim twee jaar van te leven.

Misschien nog wel langer, al zijn we nog maar net begonnen, het effect van eigen voedselproductie is al redelijk te merken. Ik koop geen groente en geen vlees. Vorige week weer zo'n 80 kilo lamsvlees in de vriezer gedaan (iemand nog belangstelling? Er komt nog meer deze herfst ). Helaas zit nou de vriezer te vol om de moestuinproducten in te bergen, en heb ik het voorlopig nog te druk met werken-voor-geld om eens lekker te kunnen gaan wecken of zo. En als ik straks vrij ben moet de kachel eindelijk gemetseld worden..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 3 juli 2008 @ 19:08:53 #209
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_59872239
Waarom eigenlijk geen biggetje kopen en dat vetmesten? Het eet alle restjes en zet het om in vlees! Vroeger had iedere landarbeider een groenteveldje en een varken in de schuur tenslotte...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_59872382
Nou, de regelgeving met betrekking tot een schaap is nog net te overzien.
Met een varken wordt een heel ander verhaal. Ook slachten is veel lastiger, de slachterij moet voor varkens speciale voorzieningen treffen die voor koeien & schapen niet nodig zijn. Ik denk dat ik een heel end de hort op zou moeten met een keutje.

Verder heeft het wat minder bureaucratische bezwaren: varkens zijn slim & lief, het is emotioneel moeilijker een varken te laten slachten. Verder zijn varkens nogal sterk (en slim), dus er zou nogal robuust hekwerk aangebracht moeten worden. En een beer is al helemaal sterk, terwijl je die om nieuwe biggetjes te krijgen wel nodig hebt. Of je moet met KI of een huurbeer werken, maar dat lijkt me allebei ook nogal hmm tsja.

Overigens zijn de kippen ook heel efficiente afvalfabriekjes, en zal er wel een deel van de 7 kuikentjes haan blijken te zijn.. Gelukkig mag je die nog zelf slachten (afkloppen!).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 3 juli 2008 @ 19:34:42 #211
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_59872729
Je kan natuurlijk 1 biggetje kopen en dat laten slachten als het nog niet helemaal uitgegroeid is, maar als het qua regels gelijk een stuk moeilijker wordt snap ik wat je bedoeld...kan me herinneren uit dat programma 'de keuringsdienst van waarde' dat ze ook eens twee varkens hebben opgefokt, maar die geslacht krijgen was inderdaad een heel gedoe.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_59877370
Je zou voor biggen eens kunnen kijken hoe Wouter Klootwijk van KvW dat gedaan heeft.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_59881011
Zo, dus je verdient om en nabij 8*80*5*4 = 12.800 ¤ /maand?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 04-07-2008 06:31:13 ]
I´m back.
pi_59882450
Ik wil wel wat lam
Proud property of hollander172
pi_59891584
Wat voor andere/ speciale maatregelen die voor koeien & schapen niet nodig zijn dienen er getroffen te worden om een varken te slachten in een slachterij?
pi_59895918
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 06:13 schreef Ryan3 het volgende:
Zo, dus je verdient om en nabij 8*80*5*4 = 12.800 ¤ /maand?
Nee zeg, dat wordt voor mij betaald. Verdiende ik zoveel dan had ik in 1 maand al genoeg voor het hele jaar.

Van die 80 blijft maar 35 voor mij over, dat had ik toch voorgerekend? In 4*9.
Dus 9*35*4*4.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59895963
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 09:47 schreef Anubis1984 het volgende:
Ik wil wel wat lam
Als je serieus wat zou willen, stuur me dan even een PM .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59896075
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 15:48 schreef liesell het volgende:
Wat voor andere/ speciale maatregelen die voor koeien & schapen niet nodig zijn dienen er getroffen te worden om een varken te slachten in een slachterij?
Ik dacht dat er andere verdoving gebruikt moet worden, en ik denk dat vleessoorten gescheiden moet blijven (dus geen varken slachten op een dag dat andere beesten geslacht worden).

En varkens zijn wat lastiger hanteerbaar dan koeien/schapen. De schapen staan gewoon in een groot hok en worden er een voor een uitgehaald en geslacht, ik denk dat dat met varkens zo niet wil. Die laten zich niet zo goed vangen en ergens naar toe slepen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 4 juli 2008 @ 20:57:23 #219
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_59897564
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 19:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee zeg, dat wordt voor mij betaald. Verdiende ik zoveel dan had ik in 1 maand al genoeg voor het hele jaar.

Van die 80 blijft maar 35 voor mij over, dat had ik toch voorgerekend? In 4*9.
Dus 9*35*4*4.
Ik heb voor m'n baas de eerste 1,5 maand al genoeg voor m verdiend voor de rest van het jaar....
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_59897630
Mooi streven TS.
pi_59900340
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 19:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee zeg, dat wordt voor mij betaald. Verdiende ik zoveel dan had ik in 1 maand al genoeg voor het hele jaar.

Van die 80 blijft maar 35 voor mij over, dat had ik toch voorgerekend? In 4*9.
Dus 9*35*4*4.
Uit deze text haalde ik 30 ¤/u.
quote:
Mijn opdrachtgever betaalt nu 79,-/u voor mij. Daarvan pakt de broker een paar euro, blijft er 75 over. Komt de meneer waar ik vanmiddag mee sprak, die was lekker helder: hij pakt 15 euro. Dan komt mijn baas (tevens familie; koude kant van de koude kant), die heeft zich hierover steeds in mistig stilzwijgen gehuld. Maar aangezien ik nu alle getalletjes heb kan ik het wel uitrekenen. Hij pakt (gdvrrrrdmm) 30 euro. Per door mij gewerkt uur! Betaalt 'ie wel mijn auto en benzine van, poeh nou.
79-4-15-30 = 30.
Maar als zzp'er straks betalen ze je dan toch 79 ¤/u, of ben ik inene naïef?
Vraag is dan gerechtvaardigd, want dan zit je op 166.400 ¤/j (of zeg 165K¤/j), exclusief bonussen, waarom werk je niet nog een jaar of 10 gewoon gezellig door? Daarna heb je zeker 1 miljoen ¤, wrs veel meer, dan kun je op het front waarmee je bezig bent het toch tot je einde der levensdagen financieel rooien?
165K¤ is nogal wat, me dunkt. Ook al is het bruto.
Wat zegt je man erover?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 04-07-2008 23:22:03 ]
I´m back.
pi_59904119
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 23:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uit deze text haalde ik 30 ¤/u.
[..]

79-4-15-30 = 30.
Mijn fout. Ik hou (bruto) ongeveer 35/uur over (weet ik), dus de laatste tussenpersoon haalt er (bereken ik) 25 euro/u af. En dus niet zoals ik eerder zei 30.
quote:
Maar als zzp'er straks betalen ze je dan toch 79 ¤/u, of ben ik inene naïef?
Naief . Die eerste 4 euro/uur kom ik niet onderuit, en als ZZP'er moet je meestal om een klus te mogen uitvoeren bij een klant onder de vlag van een van diens 'preffered suppliers' werken. Die haalt er die 15 a 20 vanaf. De laatste tussenpersoon kan ik skippen, dat is de persoon die mij nu in loondienst heeft.
quote:
Vraag is dan gerechtvaardigd, want dan zit je op 166.400 ¤/j (of zeg 165K¤/j), exclusief bonussen,
Geen bonussen hoor, dat valt af als ZZP.
quote:
waarom werk je niet nog een jaar of 10 gewoon gezellig door? Daarna heb je zeker 1 miljoen ¤, wrs veel meer, dan kun je op het front waarmee je bezig bent het toch tot je einde der levensdagen financieel rooien?
165K¤ is nogal wat, me dunkt. Ook al is het bruto.
Wat zegt je man erover?
Nee nee nee, ik peins er niet over 10 jaar van m'n leven vergooien in de hoop dat ik later ..
(sparend voor later raak je nu je toekomst kwijt. en later, later is allang begonnen)

Bovendien wil ik helemaal niet me volledig terugtrekken uit de maatschappij, dus het heeft eerder mijn voorkeur om 20 jaar half te werken dan 10 jaar fulltime.

Mijn man vindt er geen reet aan als ik 4 a 5 dagen/wk van huis ben. Als ik het onzalige idee zou opperen zou hij zeggen dat we dan nu land & beesten verkopen, hij ook fulltime gaat werken en dat we over tien jaar mekaar wel eens weer zien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 5 juli 2008 @ 22:26:59 #223
130955 Floripas
Blast from the past
pi_59916011
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 04:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn fout. Ik hou (bruto) ongeveer 35/uur over (weet ik), dus de laatste tussenpersoon haalt er (bereken ik) 25 euro/u af. En dus niet zoals ik eerder zei 30.
[..]
Vergeet je nu de werkgeverslasten mee te rekenen?

Op de universiteit kréég ik een euro of 2200 bruto per maand, maar ik kostte de universiteit wel 100.000 euro per jaar. Overhead, etc.
  zondag 6 juli 2008 @ 09:32:33 #224
43653 sigme
Veraan
pi_59921159
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 22:26 schreef Floripas het volgende:

[..]

Vergeet je nu de werkgeverslasten mee te rekenen?

Op de universiteit kréég ik een euro of 2200 bruto per maand, maar ik kostte de universiteit wel 100.000 euro per jaar. Overhead, etc.
Ik ben gedetacheerd. Mjn werkgever heeft geen lasten aan mij (muv die auto).
Hij loopt zelfs geen risico - als ik geen opdracht heb neem ik onbetaald verlof. (Mijn verzoek hoor, niet het zijne. Maar het *is* wel zo.)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:38:25 #225
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_60633869
TuinVolPiepers.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_60635000
Zo. Morgen de laatste dag. In drie maanden tijd netto om en nabij de 10.000 verdiend, daar kan ik wel even mee vooruit.

Het plan is om het geld (o.a.) te besteden een een motorrijbewijs, dan kan ben ik wat flexibeler in de reismogelijkheden. Maar na morgen eerst maar eens niksen en daarna eens verdiepen in het worden van ZZP'er. En dan deze winter maar weer eens op zoek naar een leuke klus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 7 augustus 2008 @ 20:41:02 #227
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_60636447
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 22:26 schreef Floripas het volgende:

[..]

Vergeet je nu de werkgeverslasten mee te rekenen?

Op de universiteit kréég ik een euro of 2200 bruto per maand, maar ik kostte de universiteit wel 100.000 euro per jaar. Overhead, etc.
Het is niet factor 4.... dat is echt onzin. Maal 2 is realistischer, en nog ruim geschat.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_60636531
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:41 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Het is niet factor 4.... dat is echt onzin. Maal 2 is realistischer, en nog ruim geschat.
Factor 45 bij Floripas.
I´m back.
pi_60636569
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Factor 45 bij Floripas.
O, nee sorry, 26.400/j.

PS offtopic, maar de semantiek bij haar is grappig, ze kost 100K/j.
Maar breng je dat dan ook op, als eh letterkundige, hoe bereken je dat.
Dit terwijl de opbrengst bij iemand in het beroep (het testen van software???) van sigme wel te berkenen is.
I´m back.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 20:53:45 #230
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_60636717
ik heb zelf vage plannen in die richting ; maar dan wel met 'n chambre d'hote ergens in de Balkan
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_60636867
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:53 schreef misteriks het volgende:
ik heb zelf vage plannen in die richting ; maar dan wel met 'n chambre d'hote ergens in de Balkan
In de Balkan?
Wij hebben onlangs ideeën gehad mbt ene chambre d'hôte in het land waaruit die term afkomstig is, zijn ook wezen kijken, en proeven, daar bij een object, maar daar komt nog veel bij kijken, eer je je livelyhood opzegt om een plons te maken in het diepe... En dan zou ik liever gaan naar Frankrijk, of een Gasthaus in Duitsland/Oostenrijk dan in de Balkan. Voor je het weet beginnen ze weer een burgeroorlogje oid. Hoe kom je erbij joh, of kom je er oorspronkelijk vandaan?
I´m back.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 21:18:20 #232
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_60637266
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, nee sorry, 26.400/j.

PS offtopic, maar de semantiek bij haar is grappig, ze kost 100K/j.
Maar breng je dat dan ook op, als eh letterkundige, hoe bereken je dat.
Dit terwijl de opbrengst bij iemand in het beroep (het testen van software???) van sigme wel te berkenen is.
Dat is net zoiets onmeetbaars als welzijn. Subjectief geneuzel dus.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  donderdag 7 augustus 2008 @ 22:03:13 #233
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_60638419
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 21:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In de Balkan?
Wij hebben onlangs ideeën gehad mbt ene chambre d'hôte in het land waaruit die term afkomstig is, zijn ook wezen kijken, en proeven, daar bij een object, maar daar komt nog veel bij kijken, eer je je livelyhood opzegt om een plons te maken in het diepe... En dan zou ik liever gaan naar Frankrijk, of een Gasthaus in Duitsland/Oostenrijk dan in de Balkan. Voor je het weet beginnen ze weer een burgeroorlogje oid. Hoe kom je erbij joh, of kom je er oorspronkelijk vandaan?
Ik leefde al veel langer met de idee om zoiets in Frankrijk te beginnen (familie van me heeft het succesvol gedaan, de man is zelfs burgemeester geworden van 76 onderdanen ) , maar vandaag de dag is het te duur geworden daar.
De Balkan is minstens even mooi, heeft veel potentieel, en naargelang kan je er fantastische zaakjes doen.
Ik heb er een paar jaar terug m'n hart verloren. Btw, met Balkan moet je niet enkel aan voormalig yugoslavie denken, ook bulgarije hoort daar bij.. Bij voorkeur zuid-bulgarije of FYROM ; maar Bulgarije geniet de voorkeur daar ik er tig mensen ken, waaronder ook een advocate
Wat houdt me tegen ? inderdaad, niet weten hoe diep die sprong wel zal zijn.. en de taal is verdomd moeilijk.Maar ik vrees dat ik er me wel stilletjes aan naartoe ah rijpen ben
Ben ervan overtuigd dat je met gerichte publiciteit naar de heimat er iets heel leuk kan van maken

[ Bericht 0% gewijzigd door misteriks op 07-08-2008 22:11:14 ]
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 22:10:53 #234
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60638648
Bij dit soort zaken zou ik altijd zo kijken. Je kunt het doen of je kunt het niet doen.
Wat zou je het ergste vinden? Wanneer je het probeert, het mislukt, je keert terug naar Nederland en gaat verder met je leven, of wanneer je het niet probeert, je hele leven ernaar blijft verlangen en uiteindelijk op je 70-ste spijt hebt dat je het nooit gedaan hebt?

Ik denk dat wanneer zoiets je verlangen is, je het gewoon moet doen. Wat is nu het ergste wat je kan gebeuren? Je verliest hooguit wat tijd en geld. Omkomen van de honger zul je niet snel, ook niet in het buitenland. En je kunt toch altijd nog terug! Het risico om zoiets te doen is heden ten dage kleiner dan ooit, toch zijn mensen banger om het te doen. Vreemd, nite?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_60639355
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 18:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee hoor, dat doe ik niet zelf. Ik laat slachten en eet ze zelf op. Volgende week weer vier .

Sinds -ik dacht- ongeveer halverwege de jaren '70 zijn alle vormen van thuisslachten verboden.

Mijn dieren voldoen keurig aan de regels. Voorzien van UBNnummer en twee gele oorflappen. En zelfs ingeent tegen blauwtong .

Het vervoer naar het slachthuis is wel veruit het meest stressvol voor de schapen, wat dat betreft zou ik best graag thuis willen mogen slachten. Maar tweemaal per jaar de slagers spreken is ook best gezellig .
Is het niet mogelijk om daarvoor 'vereiste' papieren te halen? Een slager 'mag' immers ook zelf slachten. Geen idee hoe dat precies werkt hoor, regelgeving is niet mijn specialiteit, dat weet je...
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_60645245
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 22:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Is het niet mogelijk om daarvoor 'vereiste' papieren te halen? Een slager 'mag' immers ook zelf slachten. Geen idee hoe dat precies werkt hoor, regelgeving is niet mijn specialiteit, dat weet je...
Nee . Slagerspapieren zullen natuurlijk wel te halen zijn, in theorie, maar dan moet je ook nog een gekeurde slachtruimte hebben en voorafgaand aan iedere slachting de keurmeester bellen zodat hij de te slachten beesten kan bekijken.

Ik zou helemaal niet zelf willen slachten, maar wel hier. Dus ik zou bij voorkeur, zoals vroeger gebruikelijk was, een slager bellen die dan hier langs komt. Aber das war einmal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60645256
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, nee sorry, 26.400/j.

PS offtopic, maar de semantiek bij haar is grappig, ze kost 100K/j.
Maar breng je dat dan ook op, als eh letterkundige, hoe bereken je dat.
Dit terwijl de opbrengst bij iemand in het beroep (het testen van software???) van sigme wel te berkenen is.
Tjsa, bij gestructureerd testen zou zoiets als 'productie' wel enigzins meetbaar zijn. Maar de afgelopen maanden heb ik anderen gecoordineerd. Is die opbrengst meetbaar? Ik heb wel meetbaarheid toegevoegd, als men dat na volgende week nog gebruikt heb ik iets opgeleverd, anders niet.

Me dunkt dat Floripas gewoon meetbare productie levert: lesgegeven uren, publicaties, vertalingen, van die dingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60645365
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 05:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee . Slagerspapieren zullen natuurlijk wel te halen zijn, in theorie, maar dan moet je ook nog een gekeurde slachtruimte hebben en voorafgaand aan iedere slachting de keurmeester bellen zodat hij de te slachten beesten kan bekijken.


Wat een toestanden voor een stukje vlees.

Ik zou maar gewoon af en toe langsgaan inderdaad.

Interessant topic trouwens, ik zag het vandaag voor het eerst.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_63249473
Ik ben wel benieuwd of er nog ontwikkelingen te melden zijn.
pi_63249693
Nou, kort samengevat leef ik van moestuin, schapevlees en eieren.
De moestuin wordt verdubbeld; volgend jaar zouden we er dan een heel jaar van moeten kunnen doorkomen (al is de oogst het eerste jaar vaak minder).

We hebben een hoogrendement houtkachel gemaakt, daarmee winnen we een hoop comfort en besparen we enorm op stookhout - en op gas, want er kan in gekookt worden (slowfood )

Er zijn een paar regentonnen geinstalleerd en de wc wordt daarop doorgespoeld.

Kortom - dat gaat heel behoorlijk. Volgend jaar moeten we nog een en ander maken om voorraden beter op te kunnen slaan - een inkuilkelder en een grote vorstvrije voorraadkast.

Na afronden van de vorige testklus ben ik ZZP'er geworden. Aangezien er hier verder niet veel gedaan hoeft te worden nu (ja, houthakken, nog 38 kuub te gaan..) zou ik wel weer een betaalde klus willen gaan doen, maar hmm. Iets met kredietcrisis. Schiet niet op, momenteel.
Maar daar staat tegenover dat het geld nog niet op is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63249730
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 19:34 schreef sigme het volgende:
Nou, kort samengevat leef ik van moestuin, schapevlees en eieren.
De moestuin wordt verdubbeld; volgend jaar zouden we er dan een heel jaar van moeten kunnen doorkomen (al is de oogst het eerste jaar vaak minder).

We hebben een hoogrendement houtkachel gemaakt, daarmee winnen we een hoop comfort en besparen we enorm op stookhout - en op gas, want er kan in gekookt worden (slowfood )

Er zijn een paar regentonnen geinstalleerd en de wc wordt daarop doorgespoeld.

Kortom - dat gaat heel behoorlijk. Volgend jaar moeten we nog een en ander maken om voorraden beter op te kunnen slaan - een inkuilkelder en een grote vorstvrije voorraadkast.

Na afronden van de vorige testklus ben ik ZZP'er geworden. Aangezien er hier verder niet veel gedaan hoeft te worden nu (ja, houthakken, nog 38 kuub te gaan..) zou ik wel weer een betaalde klus willen gaan doen, maar hmm. Iets met kredietcrisis. Schiet niet op, momenteel.
Maar daar staat tegenover dat het geld nog niet op is.
We, we, we, wanneer komt die gozer van jou nu eens online?
Of is-tie dat al?
I´m back.
pi_63249899
Nee die is niet online, en als 'ie dat nu nog niet is komt 'ie dat vast ook niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63250061
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 19:43 schreef sigme het volgende:
Nee die is niet online, en als 'ie dat nu nog niet is komt 'ie dat vast ook niet.
Dat is toch gek, sigme?
I´m back.
pi_63250104
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 19:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is toch gek, sigme?
Dit is WGR. [Deel 1516] De leraar moet niet dalen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63250512
Klinkt inderdaad alsof het voorspoedig verloopt. Ik had uiteraard gelezen over je moestuin, fruitgaarde en houtkachel, vind het zo leuk om te volgen. De mentaliteit erachter: gewoon aanpakken en je droom verwezenlijken, heel gaaf. Klinkt ook heel logisch om je bezig te gaan houden met het bewaren van de voorraden. Bespaar je nu ook geld door je productie (moestuin, lamsvlees,wol, eieren) te ruilen cq verkopen?
pi_63250988
Ik verkoop eigenlijk niks. Af en toe wat lamsvlees, maar dat gaat min of meer tegen kostprijs.
Verkopen behelst teveel contacten met vreemden. Daar *heb* ik het niet zo op, prive.

Misschien ga ik ooit nog wel op een markt staan ofzo, als ik echte overschotten heb. Maar niet aan huis.

Verder vind ik het nogal behoorlijk bevallen. Natuurlijk moet er best wat gedaan worden, maar het is geen opgave om een moestuin wekelijks te schoffelen. Lekker buiten, wanneer ik zin heb. Stukken beter dan 4 a 5 dagen per week, 47 weken per jaar naar kantoor te gaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_66321923
Niettemin heb ik besloten komend jaar toch mezelf 47 weken naar kantoor te slepen.

De markt stortte in, nergens freelancers gevraagd. En natuurlijk zal dat wel weer aantrekken, maar ik heb nu al een gat van 6 maanden op m'n cv, het lijkt me niet verstandig dat te laten oplopen tot een jaar. Dus de autarkie wordt niks in 2009. Behalve een enorme moestuin naast een kantoorbaan.
Afijn, dat houdt me van de straat .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_66322248
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 19:45 schreef sigme het volgende:
Niettemin heb ik besloten komend jaar toch mezelf 47 weken naar kantoor te slepen.

De markt stortte in, nergens freelancers gevraagd. En natuurlijk zal dat wel weer aantrekken, maar ik heb nu al een gat van 6 maanden op m'n cv, het lijkt me niet verstandig dat te laten oplopen tot een jaar. Dus de autarkie wordt niks in 2009. Behalve een enorme moestuin naast een kantoorbaan.
Afijn, dat houdt me van de straat .
Zou me toch niet zo'n zorgen maken over een gat in je cv van een jaar.
Het is niet zo dat je thuis niets hebt gedaan. Je bent wel iets aangegaan wat lef laat zien.

Ik vind het jammer om te lezen dat je weer naar kantoor gaat. Dacht eigenlijk dat je dit bent gaan doen om volledig in je eigen onderhoud te voorzien. Maar blijkbaar zijn er toch wat rekeningen zoals internet e.d.
Wens je in ieder geval veel succes. .
pi_66322269
lol

succes man
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_66322459
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 19:45 schreef sigme het volgende:
Niettemin heb ik besloten komend jaar toch mezelf 47 weken naar kantoor te slepen.

De markt stortte in, nergens freelancers gevraagd. En natuurlijk zal dat wel weer aantrekken, maar ik heb nu al een gat van 6 maanden op m'n cv, het lijkt me niet verstandig dat te laten oplopen tot een jaar. Dus de autarkie wordt niks in 2009. Behalve een enorme moestuin naast een kantoorbaan.
Afijn, dat houdt me van de straat .
Oh dat vind ik best sneu voor je...
Hoop dat je die 47 weken dan iig op weet te leuken
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_66322700
Het is nooit de bedoeling geweest om niet meer naar kantoor te gaan, ik zou alleen bij voorkeur als freelancer gaan, en dan maar een half jaar per jaar. Of drie maanden.

Maar goed, die worden nu niet gezocht, dus dan maar een jaarcontract. Ik hoop natuurlijk ook dat het leuk is, het ziet er wel goed uit op zich (en niet onbelangrijk: het betaalt goed. Ik moet nog een huis verbouwen).

En ik vind het ook wel een beetje sneu voor mezelf . Op kantoor werken vind ik niet zo'n ramp (ik hou van mijn vak), maar dat ik nu weer de hele lente/zomer/herfst binnen zit..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_66322773
Och jee, dat is wel zuur, maar ik kan me goed voorstellen dat je nu even voor zekerheid kiest. Je hebt in de afgelopen tijd in elk geval veel gedaan gekregen en bent een grote stap dichterbij je droom gekomen.
Moest het meteen een fulltime baan zijn? Dat is wel jammer eigenlijk.
pi_66324285
Zo blijft het leuk Sigme. Werk en buiten zitten.
Aldus.
pi_66347371
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 23:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uit deze text haalde ik 30 ¤/u.
[..]

79-4-15-30 = 30.
Maar als zzp'er straks betalen ze je dan toch 79 ¤/u, of ben ik inene naïef?
Vraag is dan gerechtvaardigd, want dan zit je op 166.400 ¤/j (of zeg 165K¤/j), exclusief bonussen, waarom werk je niet nog een jaar of 10 gewoon gezellig door? Daarna heb je zeker 1 miljoen ¤, wrs veel meer, dan kun je op het front waarmee je bezig bent het toch tot je einde der levensdagen financieel rooien?
165K¤ is nogal wat, me dunkt. Ook al is het bruto.
Wat zegt je man erover?
Om hier even op terug te komen; mijn vrouw heeft een collega die substantieel niet hoger gekwalificeerd werk doet als zij en die brengt als zzp'er idd ook 12.000 ¤/m mee naar huis.
I´m back.
pi_66351181
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:08 schreef sigme het volgende:
Het is nooit de bedoeling geweest om niet meer naar kantoor te gaan, ik zou alleen bij voorkeur als freelancer gaan, en dan maar een half jaar per jaar. Of drie maanden.

Maar goed, die worden nu niet gezocht, dus dan maar een jaarcontract. Ik hoop natuurlijk ook dat het leuk is, het ziet er wel goed uit op zich (en niet onbelangrijk: het betaalt goed. Ik moet nog een huis verbouwen).

En ik vind het ook wel een beetje sneu voor mezelf . Op kantoor werken vind ik niet zo'n ramp (ik hou van mijn vak), maar dat ik nu weer de hele lente/zomer/herfst binnen zit..
Het genoegen van mooie lange zomerdagen staat mij dan misschien dan weer wel te wachten.
Ben 1 van de drie laatste van de paar honderd gedetacheerden die moeten vertrekken omdat het bedrijf steun krijgt van de overheid.

Het is voor jou niet zoals je wilde maar je doet het goed en wees er maar blij mee. .
pi_66351206
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Om hier even op terug te komen; mijn vrouw heeft een collega die substantieel niet hoger gekwalificeerd werk doet als zij en die brengt als zzp'er idd ook 12.000 ¤/m mee naar huis.
GRMBL. .

Tis met dat soort bedragen toch niet gek dat het niet goed gaat met het bedrijf?
Overigens kon hij ook weg. Maar naar mijn idee te laat, maar goed.
pi_66351666
quote:
Op zondag 22 februari 2009 20:17 schreef Stali het volgende:

[..]

GRMBL. .

Tis met dat soort bedragen toch niet gek dat het niet goed gaat met het bedrijf?
Overigens kon hij ook weg. Maar naar mijn idee te laat, maar goed.
Ja, noodlijdend bedrijf, moet aankloppen bij de overheid, en iemand verdient 12.000¤/m.
I´m back.
pi_66364020
quote:
Op zondag 22 februari 2009 20:16 schreef Stali het volgende:

[..]

Het genoegen van mooie lange zomerdagen staat mij dan misschien dan weer wel te wachten.
Ben 1 van de drie laatste van de paar honderd gedetacheerden die moeten vertrekken omdat het bedrijf steun krijgt van de overheid.
Ik kan natuurlijk zeggen dat dat klote voor je is, maar dat ga ik niet zeggen. In plaats daarvan:
geniet ervan!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 23 februari 2009 @ 09:04:08 #259
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_66364476
Goed voor je dat je flexibel bent in de vormgeving van je idealen, en niet halsstarrig op ramkoers gaat . Veel succes nogmaals, en ik hoop dat je dit topic in leven blijft houden met updates, is allemaal erg interessant .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  maandag 23 februari 2009 @ 14:41:00 #260
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_66374071
Ik zie dat je je auto houdt.. Da's niet zo verstandig, je kunt ook alles op de fiets of te voet doen en dan betaal je amper wat.
Een bakfiets lijkt me wel wat voor jou. Heb je die al?
Jammer dat je nu weer werkt.

PS: Arme lammetjes! Maareh is dat nou te doen, zelf slachten? Of doe je dat ergens anders? Mijn katten beginnen namelijk vervelend te worden.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_66394291
quote:
Op maandag 23 februari 2009 08:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik kan natuurlijk zeggen dat dat klote voor je is, maar dat ga ik niet zeggen. In plaats daarvan:
geniet ervan!
!

Ik verwacht het niet maar inderdaad, niks bij de pakken neerzitten, ik moet echt nog zoveel jaar werken.
Wat ik eventueel aan vrije tijd krijg, daar ga ik absoluut van genieten. .


Ik hoop trouwens wel dat je dit topic zo nu en dan wel een schop met updates blijft geven. Wie weet hoe het nog loopt.
pi_80853204
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:08 schreef sigme het volgende:
Het is nooit de bedoeling geweest om niet meer naar kantoor te gaan, ik zou alleen bij voorkeur als freelancer gaan, en dan maar een half jaar per jaar. Of drie maanden.

Maar goed, die worden nu niet gezocht, dus dan maar een jaarcontract. Ik hoop natuurlijk ook dat het leuk is, het ziet er wel goed uit op zich (en niet onbelangrijk: het betaalt goed. Ik moet nog een huis verbouwen).

En ik vind het ook wel een beetje sneu voor mezelf . Op kantoor werken vind ik niet zo'n ramp (ik hou van mijn vak), maar dat ik nu weer de hele lente/zomer/herfst binnen zit..
En aan alles komt een eind..
Nu is het alweer lente, en ik heb m'n jaarcontract met slechts twee maanden laten verlengen en ben dus vanaf vandaag weer baanloos . 2010 is beter gepland dan 2009.

Als er zich in de lente/zomer een héél gunstig baantje aandient laat ik me misschien vermurwen maar eigenlijk hoop ik pas in de herfst weer te zwichten voor het grote geld en de dwang van een cv-zonder-grote-gaten. Het spaargeld waarop we kunnen interen is niet heel veel.
Toch wel veel gespaard het afgelopen jaar: we hebben het geld voor de verbouwing (gepland over 1 jaar) in 2009 wel bijeen verdiend, maar daarop willen we dus niet interen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80854194
Echt tof hoe je dit doet! Ik wil zelf ook zo'n richting op maar heb nog niet zo goed voor ogen hoe. Ben nu ook nog student dus tja. Weet nog niet precies wat ik na mijn afstuderen wil doen. Of deels werken en dan zoveel mogelijk zelfvoorzienend of helemaal niet werken en samen met andere mensen in een gemeenschap helemaal autonoom leven. Na ja, komt tijd komt raad . Ik volg dit topic in ieder geval met interesse!
pi_81015905
Mooi, hoe jij het leven naar de hand zet, sigme. Jij en je . Ik word er blij van.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:04:54 #265
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_81016037
Boh gek, nu kan ze weer mod worden.

Iig, gewoon een sekte beginnen in de VS. Grond is ook wat goedkoper daar.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 21:46:59 #266
246373 Idler
Simplicity!
pi_81028138
Mooi topic.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_84694718
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:42 schreef sigme het volgende:

Ik zal mijn baan op zeggen, ergens in de loop van dit jaar, en dan of een heel klein baantje te nemen, of -zeg- drie maanden per jaar mijzelf ergens goedbetaald te laten inhuren ()
2010 loopt vrij aardig, al zeg ik het zelf. Ik heb me een freelanceklus veroverd, vlakbij, voor slechts 16 uur/week. Op een maandcontract, het hele project zou een maand of drie moeten duren.
Omdat ik geen VAR had heb ik nog een tussenpersoon moeten inschakelen die de verloning doet à 2,50 per uur, anders had ik een euro per minuut verdiend (bruto, dat dan nog wel).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84695035
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 04:38 schreef sigme het volgende:

[..]

2010 loopt vrij aardig, al zeg ik het zelf. Ik heb me een freelanceklus veroverd, vlakbij, voor slechts 16 uur/week. Op een maandcontract, het hele project zou een maand of drie moeten duren.
Omdat ik geen VAR had heb ik nog een tussenpersoon moeten inschakelen die de verloning doet à 2,50 per uur, anders had ik een euro per minuut verdiend (bruto, dat dan nog wel).
^O^

Je update wordt gewaardeerd.

:*
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 31 juli 2010 @ 09:01:56 #269
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_84695544
Volgens mij word je he-le-maal gek. Het is gewoon dodelijk saai. Het is net als werkloos zijn, de eerste week denk je "TOF!". De tweede maand denk je "Goddamn, wat ben ik nutteloos!".

Sterkte nonetheless...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_84695665
Anders lees je het topic door, Oma? Ik heb wel een fabuleuze pizza-oven.. Houtgestookt.

Ik heb het topic helemaal teruggelezen. Er werd gerept over varkens, wel, we hebben sinds een paar maanden varkens. Vier forse bargen. Slachten wordt nog een heel gedoe, maar ik weet in elk geval 1 slager te vinden die varkens slacht. Vangen wordt nog lastig, en ze zijn ook wel erg lef..

D'r kwam ook iemand met de suggestie van een koe. Ook die hebben we sinds kort (nou ja, een kalf dan). Ietwat onverwacht, maar goed, we hebben een koe. Nu nog een geschikte stal.

Met name in verband met dat koetje (en één koetje is sneu, dus er komt twee koe), gaan we wat extra land bijpachten. Meer kosten dus. En die koeien gaan dat niet terugverdienen :N.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 31 juli 2010 @ 09:28:46 #271
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_84695765
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:17 schreef sigme het volgende:
Anders lees je het topic door, Oma? Ik heb wel een fabuleuze pizza-oven.. Houtgestookt.
Zie ik eruit of ik tijd teveel heb? I guess... :)
Ik heb 1 pagina gelezen. Dat was wel weer genoeg. Kennelijk niet voor jou... Doe of ik niet gereageerd heb... ;)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  † In Memoriam † zaterdag 31 juli 2010 @ 11:04:48 #272
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_84697045
quote:
Op maandag 14 januari 2008 14:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ruil :). Lamsvlees voor ander vlees. Er zijn nogal wat liefhebbers van ons heerlijke lamsvlees :P
[..]

Schapen hebben de magische eigenschap lammetjes uit te broeden. Ieder jaar zijn dat er eens stuk of tien. Dat zijn er eigenlijk een paar teveel, in de komende jaren willen we de kudde iets verschralen en de ooien iets meer terugfokken naar wat raszuiverder exemplaren. Dan geeft een ooi nog maar één lam, in plaats van twee zoals deze ooien doen.

Afgelopen jaren hebben we er steeds zelf een ram bij gehad, voor de komende jaren zullen we (vanwege dat fokken), een ram huren.
quote:
Tevens schapen vlees en lamsvlees te bestellen;
Prijs per kilo verpakt: ¤ 10,=
Prijs heel lam of schaap onverpakt: ¤ 105,=
Prijs heel lam of schaap verpakt: ¤120,=
  zaterdag 31 juli 2010 @ 11:29:22 #273
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_84697470
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:01 schreef JeOma het volgende:
Volgens mij word je he-le-maal gek. Het is gewoon dodelijk saai. Het is net als werkloos zijn, de eerste week denk je "TOF!". De tweede maand denk je "Goddamn, wat ben ik nutteloos!".

Sterkte nonetheless...
:X

Volg dit topic anders met veel plezier, en er zijn veel loonslaafbaantjes die minder voldoening geven dan (voor een groot deel) zelfvoorzienend te zijn (al is dat natuurlijk subjectief).
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_84732483
Tof, wanneer ik klaar ben met studeren wil ik ook zoiets kunnen. Hopelijk blijven de updates komen :)
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_84741589
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:01 schreef JeOma het volgende:
Volgens mij word je he-le-maal gek. Het is gewoon dodelijk saai. Het is net als werkloos zijn, de eerste week denk je "TOF!". De tweede maand denk je "Goddamn, wat ben ik nutteloos!".
Dan moet je wel echt een kutleven hebben.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 14 september 2010 @ 16:41:00 #276
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_86427007
Schopje, met vraag voor een update.

Verder een andere vraag: Laat je van alle planten in je moestuin één exemplaar uitbloeien/doorschieten om er zo zaad van te krijgen voor volgend seizoen? Zo ja, heb je dat zaad dan gewoon bij de tuincentra/boerenbond oid gekocht? Dit i.v.m. hybride rassen en het niet produceren van vruchten van de 2e generatie planten.
Ben zelf ook een moestuin begonnen en t zou fijn zijn (en natuurlijk kosten schelen) wanneer je slechts één keer zaad hoeft te kopen en dan voor altijd klaar bent met aanschaf van zaad.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_86430621
Wel, ik heb nog steeds m'n freelanceklus, en dat is wel nodig ook want het geld stroomt met bakken de deur uit. Een paar koetjes in een boomgaard betekende dat er toch eindelijk een sterke omheining om de bomen moest, en er moet een schuilstalletje komen. Afijn, 1000 euro verder, en dan moeten die beesten ook nog vreten hebben en we hadden niet gerekend op twee kalfjes, dus hebben we kuil en hooi moeten kopen..

Zelf zaad winnen van moestuinplanten kan prima, zolang je geen F1-rassen neemt dacht ik. Ik doe het zelf niet - ben er nog te lui voor. In mijn moestuinbijbel staat wel bij elke plantesoort vermeld hoe je er zaad van kan winnen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86431656
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 18:06 schreef sigme het volgende:


Zelf zaad winnen van moestuinplanten kan prima, zolang je geen F1-rassen neemt dacht ik. Ik doe het zelf niet - ben er nog te lui voor. In mijn moestuinbijbel staat wel bij elke plantesoort vermeld hoe je er zaad van kan winnen.
Kunnen zelfs zaadjes die je in tomaten aantreft dan gebruikt worden of moet je dan de tomaten toch langer laten hangen?

Ik woon in een appartement dus autarkisch worden gaat nogal moeiljik worden.

Mjin plan is wel om volgend jaar op mijn balkon aan aarbeien en tomaten te beginnen en daarmee in ieder geval wat te telen.

Aangezien ik te lui ben om deze dingen dagelijks water te gaan geven heb ik wel al daarvoor iets gevonden. www.blumat.nl.
  vrijdag 24 september 2010 @ 21:23:17 #279
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_86806562
Had diergaarde en moestuintopic al eens doorgespit maar zie deze nu pas. Ik vind het fantastisch en kan me er helemaal in vinden. Is altijd al mijn droom geweest en hoop hier over een paar jaar ook de mogelijkheid voor te kunnen creeren.

Ik blijf dit dus even volgen O+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 26 september 2010 @ 21:35:28 #280
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_86876838
Tvp :$
pi_87369645
Leuk dit! Ik vind je beestenboel geweldig en als je op deze manier kan leven (heb niet hele topic gelezen, maar de OP wel :)) lijkt me dat fantastisch! Ik ga dit volgen... ^O^
pi_87370171
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 23:27 schreef Beijtje het volgende:
Leuk dit! Ik vind je beestenboel geweldig en als je op deze manier kan leven (heb niet hele topic gelezen, maar de OP wel :)) lijkt me dat fantastisch! Ik ga dit volgen... ^O^
Moet je doen joh ! Je bent in elk geval ruim op tijd voor het eerste lustrum van dit topic en bijbehorend experiment.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_87379368
Interessant. tvp
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
-Albert Einstein
pi_87380816
Je zou ook een reis kunnen maken door Oost-Europa. Het gros van het plattelandsbevolking leeft op dezelfde manier als wat jij tracht te doen. Dus zoveel mogelijk zelfvoorzienend proberen te zijn en waar het kan geld verdienen voor zaken die ze niet zelf kunnen produceren.

Maar goed, dat doen ze dan uit noodzaak en zeker niet uit idealisme...
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
-Albert Einstein
pi_87382202
Hou een dag boek bij :)
pi_87385092
wat leuk om te lezen signe! Ik ben benieuwd in hoeverre je het lukt, welke obstakels je tegenkomt en hoe je ze (natuurlijk :Y) ) overwint.

Ik lees hier nogal eens in het topic dat je dit ideaal (zelfvoorzienend zijn) niet uit kan voeren, waarom eigenlijk niet? Ik denk zelf dat je, ook met kinderen, een heel eind kunt komen maar ben benieuwd wat ik dan over het hoofd zie.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_91875746
Hoe gaat het zo vandaag de dag ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_91914001
De klus is afgelopen, 5 maanden prachtige klus aan gehad, lekker dichtbij, zeer beperkt aantal uren per week en het was nog leuk ook.
Aan de andere kant moeten we ons huis renoveren (moet, het is langzamerhand onveilig), en gaat dat méér kosten dan we daarvoor hadden gespaard. Dat geld gaat naar de aannemer, maar zelf moeten we ook veel doen, dus komende maanden worden daaraan besteed.

Eén van de consequenties daarvan is dat we niet genoeg tijd gaan hebben ook nog de moestuin bij te houden, dus 2011 doen we geen moestuin.

Er zijn twee varkens geslacht; ongeveer 1 zit er in de diepvries (kilo of 50 ofzo). Dat zou voor ruim een jaar minstens genoeg vlees & ham moeten leveren. Het haardhout gaat er vrij snel door en we komen maar niet toe aan het omzagen van eigen bomen, dus ook daar zal helaas wel gewoon geld tegenaan gegooid moeten worden.

Al met al zal er in de loop van dit jaar weer geld verdiend moeten gaan worden, denk ik zo. En komen we aan aflossen van hypotheek niet toe, dit jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:21:36 #289
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91914158
hoe ging het slachten? Was het moeilijk?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91914685
Slachten is altijd vervelend. Gelukkig zijn de slagers zelf altijd heel vriendelijk en ben ik er inmiddels wat aan gewend. Een varken afvoeren is wel moeilijker dan een schaap - zowel praktisch als emotioneel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:32:02 #291
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91914870
quote:
7s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:29 schreef sigme het volgende:
Slachten is altijd vervelend. Gelukkig zijn de slagers zelf altijd heel vriendelijk en ben ik er inmiddels wat aan gewend. Een varken afvoeren is wel moeilijker dan een schaap - zowel praktisch als emotioneel.
Oh ik had in m'n hoofd zitten dat je dat zelf ging doen :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:38:16 #292
294141 tarantism
hups in die kont
pi_91915208
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Oh ik had in m'n hoofd zitten dat je dat zelf ging doen :).
neeje, goed slachten is echt een specialistenwerkje. Anders eindig je onder het bloed en de stront met een halfdood hysterisch varken dat de inboedel aan het kapotstampen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door tarantism op 26-01-2011 21:38:49 (een varken dat, ipv een varken die) ]
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:43:41 #293
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_91915532
En volgens mij mag je officieel niet eens zelf slachten zonder vergunningen e.d.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_91915680
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:38 schreef tarantism het volgende:

[..]

neeje, goed slachten is echt een specialistenwerkje. Anders eindig je onder het bloed en de stront met een halfdood hysterisch varken dat de inboedel aan het kapotstampen is.
Dat ten eerste, en inderdaad, het mag absoluut niet. En de varkens -en het overige vee- staat allemaal keurig geregistreerd dus uiteindelijk zou het gaan opvallen wanneer er hier varkens spoorloos verdwijnen ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:49:45 #295
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_91915926
Wel fijn om weer even te horen hoe het gaat. Vind dit een heel interessant topic/experiment.
Het is echter wel jammer om te horen dat je toch vaak met de 'buitenwereld' verbonden moet zijn (voornamelijk voor geld te verdienen) en dus niet 100% autarkisch kunt zijn.

Wat jammer dat je geen moestuin gaat doen dit jaar, gaat er zoveel tijd in de verbouwing zitten dan? Scheelt ook weer veel in groenten die je nu ook weer moet kopen (hoewel dat geen grote bedragen zijn)
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:54:52 #296
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91916296
Ga je die verbouwing ook doen met gerecyclede materialen, zoals die mensen vandaag bij dat programma op sbs6?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91917913
quote:
7s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:19 schreef sigme het volgende:Het haardhout gaat er vrij snel door en we komen maar niet toe aan het omzagen van eigen bomen, dus ook daar zal helaas wel gewoon geld tegenaan gegooid moeten worden.
Sowieso is nat hout HEEL zwaar om te zagen (misschien dat een kettingzaag het makkelijker maakt) en duurt het wel een jaar of zo voordat hout genoeg uitgedroogd is dat het echt haardhout is en makkelijk te zagen in blokken die je met de bijl kunt splijten (heb enige ervaring met stoken van een echte oven, lol)
pi_95420461
Hoe gaat het, dit beter voor voor zo'n experiment he ;).
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 13 april 2011 @ 11:59:47 #299
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95437138
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:49 schreef T_Killer het volgende:

Het is echter wel jammer om te horen dat je toch vaak met de 'buitenwereld' verbonden moet zijn (voornamelijk voor geld te verdienen) en dus niet 100% autarkisch kunt zijn.

Dat kun je sowieso niet. Of kun je in geval van nood je eigen blindedarm verwijderen en hou je ook zelf de boeven en terroristen van je land?

Je zal altijd gebruik maken van voorzieningen waar de rest voor werkt, en dat zijn lang niet altijd 'luxe producten'.

In die zin vind ik het ook niet meer dan fair om een beetje te werken en belasting te betalen, je maakt immers ook een beetje gebruik van voorzieningen.
  woensdag 13 april 2011 @ 12:03:09 #300
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95457429
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:38 schreef junkiexp het volgende:
Hoe gaat het, dit beter voor voor zo'n experiment he ;).
Mwah. 't Gaat niet zo vlot als ik wel had gewild. Binnenkort maar weer een betaalde klus zoeken; kosten gaan voor de baat uit. Zoals het er nu voorstaat denk ik dat ik nog wel een jaar of vijf zo'n 20.000 per jaar moet verdienen om daarna echt te kunnen minderen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')