Leugens verkondigen over mensen valt onder smaad.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:11 schreef Montov het volgende:
bladiebla
In een ander artikel stond dit:quote:Op dinsdag 15 januari 2008 10:44 schreef Autodidact het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)ldersposter_toch_toe
Steeds beweert men impliciet dat het verboden is een kamerlid te beledigen....waat staat dat, en waarom zou je een kamerlid niet mogen beledigen? Ironisch, dat de tegenstanders van het idee dat belediging bij de vrijheid van meningsuiting hoort zich, net als Wilders, ook op het randje van het toelaatbare begeven...
(terecht overigens, dat je niet in de bak moet komen voor zo'n poster)
Sommige posters kunnen dus echt niet door de beugel. Wanneer het gaat om belediging van een bevolkingsgroep.quote:Het OM besloot tot inbeslagname en aanhouding omdat de posters sterk leken op posters die eerder leidden tot een veroordeling wegens belediging. Bij die andere posters ging het echter om belediging van een bevolkingsgroep. Volgens justitie werd Wilders op de posters in Amsterdam met dezelfde bewoordingen aangeduid als die bevolkingsgroep.
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:22 schreef damian5700 het volgende:
Sommige posters kunnen dus echt niet door de beugel. Wanneer het gaat om belediging van een bevolkingsgroep.
Omdat Wilders geen bevolkingsgroep is mag hij worden beledigd.
Ik denk, dat enige restricties, met name daar waar die bewust groepen worden geschoffeerd wel op zijn plaats zijn, maar dan niet bij wet geregeld.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In een vrij land zou m.i. geen enkele poster verboden moeten worden, net zoals bijv. de Deense cartoons gewoon geplaatst moeten kunnen worden....als je niet tegen kritiek/beledigingen kunt, dan moet je maar in een dictatuur gaan wonen.
ik neem aan dat je niet opgepakt wil worden voor belediging?quote:Op maandag 14 januari 2008 13:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is moeilijk, hè V'tje?
Dan had ik begrip op kunnen brengen voor de actie van dibil.
Dibi zal Wilders geen gevaar vinden om iets anders dan zijn mening of zijn handelen. Maar het is geen stijl om het zo neer te zetten inderdaad. En niet om het een of het ander, maar Wilders mag wat mij betreft zijn mond houden wat betreft fatsoen en gevoel voor stijl.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, maar dat zegt hij niet, hè? Hij heeft het over de persoon Wilders als gevaar voor de samenleving, niet over zijn mening. Je kunt iemands mening als gevaarlijk betitelen, zoals je iemands geloof als gevaarlijk kunt betitelen. Doe je dit met een persoon, dan roep je m.i. op om dit gevaar uit de weg te ruimen.
Iemands mening of geloof kun je niet uit de weg ruimen, dat kan alleen met personen.
Ik ben het met je eens dat dit niet een fatsoenlijke manier van debatteren is hoor. Laat ik duidelijk zijn dat ik er geen respect voor heb als iemand de persoon niet van de mening kan scheiden, maar het blijft gewoon een kwestie van fatsoen en gevoel voor verantwoordelijkheid van degene die het doet, en geen juridische kwestie. Net zoals "belediging" geen juridische kwestie is, maar een kwestie van fatsoen bij de zender en soms overdreven gevoeligheid bij de ontvanger.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:44 schreef Gia het volgende:
Heb het dan over de mening en het handelen van die persoon.
Hier gaat het puur en alleen om de persoon.
Niet "Wilders mening is gevaarlijk", maar "Wilders is gevaarlijk", staat er.
Kleine nuance, groot verschil in betekenis en mogelijke reacties.
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik denk, dat enige restricties, met name daar waar die bewust groepen worden geschoffeerd wel op zijn plaats zijn, maar dan niet bij wet geregeld.
Wat dat betreft kan ik me wel vinden in de situatie in de Verenigde Staten, dat het eerste amendement te allen tijde prevaleert.
Ten eerste heb ik geen enkele sympathie voor Wilders, ten tweede gaat het niet louter en alleen om een belediging.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:55 schreef Kingstown het volgende:
dan kun je dus niet aan komen met wetten, regels en restricties op het moment dat het andersom is en er groepen beledigt worden waar je zelf symphatie voor hebt.
Mag je jezelf verdedigen tegen fascisme?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Ten eerste heb ik geen enkele sympathie voor Wilders, ten tweede gaat het niet louter en alleen om een belediging.
Door te zeggen dat iemand een gevaar is voor de samenleving kun je verwachten dat er individuen zijn die dit probleem wel eens even op zullen lossen. Er ligt in die 'belediging' een oproep verborgen. Immers gevaren in de samenleving moeten bestreden worden, toch? Je mag jezelf toch verdedigen tegen gevaar, of niet?
Wie werd er door Wilders ook alweer 'knettergek' genoemd? Ella Vogelaar? Of is iemand knettergek noemen geen persoonlijke aanval, en iemand extremist noemen wel?quote:Op zondag 13 januari 2008 01:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar Wilders speelt niet op de persoon, deze fascisten wel.
Natuurlijk niet. Je mag je nergens tegen verdedigen (behalve via het rechtssysteem of met woorden), alleen als je fysiek wordt aangevallen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:14 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Mag je jezelf verdedigen tegen fascisme?
Dat woordje extremist mag nog, maar bestempelen als een gevaar voor de samenleving niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:22 schreef Seneca het volgende:
[..]
Wie werd er door Wilders ook alweer 'knettergek' genoemd? Ella Vogelaar? Of is iemand knettergek noemen geen persoonlijke aanval, en iemand extremist noemen wel?
denk je nou echt dat zo'n pamflet dat zal doenquote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:30 schreef Gia het volgende:
Maar zo'n pamflet kan mensen wél op dat idee brengen.
Jawel.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:17 schreef Gia het volgende:
Wilders is geen gevaar voor de samenleving.
Dat is al eens eerder gebeurd. Heb ergens in dit topic een fotootje geplaatst als voorbeeld.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:35 schreef Re het volgende:
[..]
denk je nou echt dat zo'n pamflet dat zal doen
Jawel, dat mag wel. Geert Wilders is een gevaar voor de samenleving.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat woordje extremist mag nog, maar bestempelen als een gevaar voor de samenleving niet.
dus?... denk je dus daadwerkelijk dat een pamflet iemand aanzet tot moord of geweld tegen Wilders?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is al eens eerder gebeurd. Heb ergens in dit topic een fotootje geplaatst als voorbeeld.
Hier overdrijf jij.. door te stellen dat dit bestempelen een verkapte moordoproep is..quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat woordje extremist mag nog, maar bestempelen als een gevaar voor de samenleving niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |