UIteraard kun je het hier ook hebben over andere varianten van electro zoals electro house, electroclash, electropop, electro-industrial, EBM etc.quote:Electro, short for electro funk (also known as robot hip hop and Electro hop) is an electronic style of hip hop directly influenced by Kraftwerk and funk records (unlike earlier rap records which were closer to disco). Records in the genre typically have electronic sounds and some vocals are delivered in a deadpan, mechanical manner often through a vocoder or other electronic distortion.
Definition and characteristics
Electro is an artistic musical form in the wide world of electronic music culture. With few exceptions, the definition of the electro sound is the use of drum machines as the base of a track for broken, syncopated rhythms. Adopted by many electro enthusiasts, the Roland TR-808 is a legendary drum machine created in 1980 with a recognizable sound; it is still used and cherished today. The instrumentation is generally all-electronic highly emphasized by sound design experimentations with funk-style simulated bass lines, sequenced or arpeggiated synthetic riffs and unheard sound effects, all created with synthesizers. Heavy use of effects such as reverbs, delays, chorus or phasers together with original electronic pads create a rich and simultaneously cold sound that emphasizes the common science fiction theme of the lyrics or instrumental expressions. Not all electro features rapping; vocals processed through a vocoder are a common element that imitates cybernetic/robotic locutions or simple speech machine formulations. Also, instrumental tracks are more prominent than in related genres of electronic music and hip hop music.
Breakdancing
MantronixConcept albums are common in electro with Kraftwerk pioneering entire albums in technological or futuristic themes such as robots, computers, or nuclear sciences. Other examples even include Star Trek tributes, references and topics about cybernetics, physics, or interstellar travel inside electro projects such as I Borg, the Borganizm EP from Cybernet Systems, Il. Ek.Tro's track V-ger or Pascal F.E.O.S.'s GPL (Electro cut remix) (Gold Pressed Latinum). Many artists are entirely devoted to various sci-fi subjects of this kind.
History
Bronx, NY based electro funk artist Afrika Bambaataa's "Planet Rock" (1982) is one of the first electro records, using elements of Kraftwerk's Trans-Europe Express and "Numbers" (from Kraftwerk's Computer World album).
In 1983, along came upper Manhattan, NY based Cutting Records' first recording artist Hashim. Hashim, or Jerry Calliste Jr. created the influential electro funk tune "Al-Naafiysh (The Soul)". "Al Naafiysh" became Cutting's first release in November of 1983, and Calliste became the label's vice president (Kellman, 2007)[1]." At the time Hashim was influenced by Man Parrish's "Hip Hop Be Bop", Thomas Dolby's "She Blinded Me With Science" and Afrika Bambaataa's "Planet Rock" [2]. "Al-Naafiysh (The Soul)" managed to crossover into the mainstream music markets around the world and is now one of the world's most sought after electro tunes in electro music's history.
Bambaataa and groups like Planet Patrol, Jonzun Crew, Mantronix, Newcleus and Juan Atkins' Detroit-based group Cybotron went on to influence the genres of Detroit techno, ghettotech, breakbeat, drum and bass and electroclash. Early producers in the electro genre (notably Arthur Baker, John Robie, Shep Pettibone, and the Latin Rascals) would feature prominently in the Latin Freestyle (or simply "Freestyle") movement of the early and mid-1980s. Baker and Pettibone would enjoy robust careers well into the house era, and both would elude the "genre trap" to successfully produce mainstream artists.
Subgenres
Los Angeles artists Egyptian Lover and Arabian Prince gave birth to electro-hop a less funky, more bass-heavy West Coast sound, similar to 2 Live Crew and the Miami Bass scene. Other artists in this style include Chris "The Glove" Taylor and World Class Wreckin' Cru.
Detroit also has a unique style sometimes called Ghetto Tech which is a fusion of Detroit Techno, Miami Bass, and Electro. On the East Coast, electro spawned freestyle, when syncopated rhythms were added to the basic formula. In Miami, a prominent subgenre of Freestyle (best termed "Latin Hip Hop") would emerge as HiNRG and House music elements were thrown into the soup. The most famous example of this style would be studio group Expose, who would eventually be brought to life as a live-singing girl group and would achieve platinum success in the late 1980s with such hits as "Point Of No Return" and "Seasons Change".
Contemporary electro
Although the early 1980s were electro's heyday in the mainstream, it has enjoyed new popularity in the late 1990s with artists such as Anthony Rother, DMX Krew, Mr Velcro Fastener and Japanese Telecom (Dopplereffekt) and DJs such as Dave Clarke. Some current artists making music in this style have embraced the pseudonyms of Detroit techno pioneers. The renewed interest in electro, though influenced to a great degree by Detroit and New York music, is primarily taking hold elsewhere with electro club nights becoming commonplace again.
A new branch of electro, Skweee, has risen over the last couple of years from Scandinavian countries such as Sweden and Finland, hence its first name "Scandinavian Funk". The outlets and artists of Skweee are still mostly limited to Scandinavia.
Fucking Consumer voor 7 euro? Geen geld voor zo'n wereldplaat.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:35 schreef Aschkael het volgende:
hahaha I-F ja...
stond laatst met dat plaatje in me handen...¤ 7,00...Om net Anal Cunt te spreken:
Hmm als het wat meer naar de abstract/avantgarde toegaat dan kan het voor mij ook wel eens interessant zijn.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 21:08 schreef HAL9000S het volgende:
Dopplereffekt - Gesamtskunstwerk is ook essentieel trouwens. Het is een formatie die bestaat uit 5 man, waaronder die Gerald Donald van Drexciya.
[ afbeelding ]
Nog een formatie waar hij in zit is Der Zyklus. Hun album Biometry is ook erg goed als je wat abstracter werk trekt. Het is echt heel erg onconventioneel en het klinkt zelfs meer als modern klassiek/avant garde... een plaat waarvan ik voorspel dat hij over een aantal jaren pas echt op waarde geschat zal worden.
[ afbeelding ]
Is uitgebracht op een dochterlabel van het Nederlandse label Clone Records trouwens.
Hun 12" Der Zyklus II is ook erg goed, gaat weer meer in de richting van conventionele electro.
felixquote:Op zaterdag 12 januari 2008 19:48 schreef Hijacking het volgende:
ik luister soms electro house zoals felix da housecat :$
dan moet je vooral het latere werk van Dopplereffekt hebben, Lineair Accelerator en Calabi Yau Space. abstracte, wetenschappelijk aandoende compositites (als hun tracktitels) meer in de stijl van Arpanet/Der Zyklus dan het Dopplereffekt album Gesamtkunstwerk, wat toch meer 'conventionele' detroit electro is.quote:Op zondag 13 januari 2008 19:17 schreef nipeng het volgende:
[..]
Hmm als het wat meer naar de abstract/avantgarde toegaat dan kan het voor mij ook wel eens interessant zijn.
Ik dacht dat ik dopplereffekt wel kan hebben. Tijdje geleden dat ik wat heb geluisterd van ze.
Wat Yorrit zegt, check vooral Lineair Accelerator en Calabi Yau Space en biometry van Der Zyklus.quote:Op zondag 13 januari 2008 19:17 schreef nipeng het volgende:
[..]
Hmm als het wat meer naar de abstract/avantgarde toegaat dan kan het voor mij ook wel eens interessant zijn.
Ik dacht dat ik dopplereffekt wel kan hebben. Tijdje geleden dat ik wat heb geluisterd van ze.
Mja was wat overdreven, maar het is nog veel onzinniger dat je niet naar Justice of Felix da Housecat enzo zou mogen luisteren omdat dat geen 'ware' electro is. Muzikaal gezien hoor ik bij die artiesten veel meer vooruitgang dan bij bv. Rother, die in mijn ogen nogal in het verleden is blijven hangen (veel sounds doen me nog teveel aan kraftwerk denken, laat de groten es los joh.)quote:Als je zulke leuke grappen blijft vertellen dan mag je zeker terug bljven komen. Ieder z'n ding natuurlijk, ik ben ook geen Rother liefhebber maar wat je daar zegt dat is wel een beetje onzinnig.
ben ook geen rother fan, sommige shit is vet andere gewoon cheesy electropop.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:30 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Mja was wat overdreven, maar het is nog veel onzinniger dat je niet naar Justice of Felix da Housecat enzo zou mogen luisteren omdat dat geen 'ware' electro is. Muzikaal gezien hoor ik bij die artiesten veel meer vooruitgang dan bij bv. Rother, die in mijn ogen nogal in het verleden is blijven hangen (veel sounds doen me nog teveel aan kraftwerk denken, laat de groten es los joh.)
[edit] maar laat ik m'n aanwezigheid functioneel houden en even die aanraders van HAL binnenhalen. Wat ik al van arpanet ken beviel me wel goed.
Nouja vooruitgang... Justice klinkt wel leuk hoor maar het is wel het zoveelste groepje met die typische Franse electrosound. Zo vooruitstrevend vind ik het niet. Begrijp me niet verkeerd hoor, luister wat je wilt en ik zou ook niet zo ver willen gaan om de clash stroming minder ´echt´ te noemen dan de detroit stroming oid.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:30 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Mja was wat overdreven, maar het is nog veel onzinniger dat je niet naar Justice of Felix da Housecat enzo zou mogen luisteren omdat dat geen 'ware' electro is. Muzikaal gezien hoor ik bij die artiesten veel meer vooruitgang dan bij bv. Rother, die in mijn ogen nogal in het verleden is blijven hangen (veel sounds doen me nog teveel aan kraftwerk denken, laat de groten es los joh.)
[edit] maar laat ik m'n aanwezigheid functioneel houden en even die aanraders van HAL binnenhalen. Wat ik al van arpanet ken beviel me wel goed.
quote:In this her first solo exhibition in Ireland, Ellen Gallagher showcases some excerpts from her ongoing series, Watery ecstatic. Based on a myth propogated by a Detroit-based techno band in 1997, Coral cities relays the story of Drexciya, an underwater world populated by the descendants of pregnant West African women forced off slave ships on the Middle Passage, from West Africa to America, whose unborn children adapted to the water in utero and began a species of half-human, half-fish creatures.
quote:De Londense club Fabric weigerde een mix van Justice. Wij hebben hem op de kop getikt.
justice xmas mix hoesDe FabricLive37 mix van het Franse duo Justice had in december al in de winkels moeten liggen, maar dat is dus niet het geval. De Londense club Fabric heeft de mix namelijk geweigerd. De twee wilden namelijk geen standaard mix maken, wat in hun ogen vaak gedaan wordt, maar echt iets speciaals. Een klein kunstwerkje. “We didn’t want to do just another boring mix, so we put together a selection of tunes we absolutely love, mainly weird disco tracks and French novelty acts,” aldus Xavier de Rosnay van Justice. Maar dat vonden ze bij Fabric geen goed idée, dus weigerde de club de mix. Dus hebben de heren de mix zelf maar online gezet, onder het mom van de Justice Xmas Mix. Met dank dus aan Justice en de crew van hun label Ed Banger.
De tracklist:
01 Sparks - Tryouts For The Human Race - Virgin
02 Rondo Veneziano - La Serenissima - Universal
03 Goblin - Tenebrae - Cinevox
04 Daft Punk - Ouverture - Virgin
05 Surkin - Next Of Kin - Institubes
06 SymbolOne - Love Juice - SymbolOne
07 Korgis - Everybodys Gotta Learn Sometimes - Angel Air
08 Midnight Juggernauts - Ending Of An Era - Mindight Juggernauts
09 The Paradise Ft Romauld - In Love With You - Vulture
10 Justice - TTHHEE PPAARRTTYY (Acapella) - Ed Banger
11 Chic - Everybody Dance - Atlantic
12 Frankie Valli - Who Loves You - Warners
13 Das Pop - Underground - Das Pop
14 Julien Clerc - Quand Je Joue - EMI
15 Daniel Balavoine - Vivre Ou Survivre - Barclay
16 Richard Sanderson - Reality - Barclay
17 Zoot Woman - Grey Day - Wall Of Sound
18 Fucking Champs - Thor Is Like Immortal - Drag City
19 The Rave - Mother - The Rave
20 Fancy - You Never Know - Fancy
21 Frank Stallone - Far From Over - Universal
22 Sheila - Misery - Warners
23 Todd Rundgren - International Feel – Warners
Jammer dat die link weg is. De tracklist ziet er erg leuk uit.quote:
Okee net gekocht op CD.quote:Op maandag 14 januari 2008 20:03 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Wat Yorrit zegt, check vooral Lineair Accelerator en Calabi Yau Space en biometry van Der Zyklus.
Net binnen, klinkt goed op het eerste gehoor maar heeft duidelijk wat meer luisterbeurten nodig.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 09:58 schreef bartrid het volgende:
Ik heb Biometry maar besteld, klinkt interessant.
Nee, 't is niet echt toegankelijk spul idd. Dingen waar je meer moeite in moet steken, geven uiteindelijk meer voldoening , zo ook met muziekquote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:55 schreef bartrid het volgende:
[..]
Net binnen, klinkt goed op het eerste gehoor maar heeft duidelijk wat meer luisterbeurten nodig.
Absoluut helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:58 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Nee, 't is niet echt toegankelijk spul idd. Dingen waar je meer moeite in moet steken, geven uiteindelijk meer voldoening , zo ook met muziek
Is nu (tijdelijk) weer op vinyl te krijgenquote:Despite the fact that Arpanet have for some time been linked with both Drexcyian and Dopplereffekt camps, no one really knows for sure who they are.
Following on from their mighty "Wireless Internet" set a couple of years back, this album for Rephlex develops their conceptual electronic fragmentation into yet another evocative and mysterious strand of sub-marine electro. Starting off with a series of four short science fiction variations, "Quantum Transposition" kicks off in earnest with "Ionic Crystals", a wide-eyed collage of sunrise chimes and padded tiptoes - an instantly recognisable tapestry of Motor City soundscaping updated from the most seminal of archives. "Entropic Decay" chugs with the shackled machinations of robotic malfunctions - a staggered stop/start affair full of spacious echoes and faltering beats that at every turn threaten to unleash themselves into a torrent of jacking paces.
It's only at the album's midway point that "Orbital Wavelengths" allows the turbine to ignite fully - a killer loop of mysterious percussive treads and midnight melodies gently decimating their surroundings - in classic style. "Quantum State Recombination" takes this even further - instantly recognisable synth transitions that deliver you straight back to the aquatic safehaven that's accompanied the Drexciyan legacy for over a decade. Killer music
Net als vrouwen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:58 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Nee, 't is niet echt toegankelijk spul idd. Dingen waar je meer moeite in moet steken, geven uiteindelijk meer voldoening , zo ook met muziek
Die ga ik zeker checken.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:42 schreef HAL9000S het volgende:
Nipeng, als die albums je bevallen dan moet je die Arpanet plaat; Quantum Transposition ook zeker uitchecken.
[ afbeelding ]
[..]
Is nu (tijdelijk) weer op vinyl te krijgen
Nope sorry, eerste nummer klonk nog wel redelijk orgineel met name door de vocalen maar daarna was het voor mij cliche op cliche en niks wat ik niet al eerder gehoord heb. Het herinnerde mij er weer aan dat ik die hele EBM scene een beetjeontgroeid ben qua muziek, ik kan er weinig meer mee.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:28 schreef YuckFou het volgende:
[ link | afbeelding ]
Of ik hier mag spammen en dit voor de leeuwen mag werpen?
Klik op de banner en je hebt een gratis electro/EBM cd, waarvan ik wel benieuwd ben wat jullie ervan vinden
Mag hoor, ieder zn ding, ik probeer wat van de namen die hier in t topic voorbij komen te downloaden om te kijken waar t hier over gaat, maar tot nu toe heb ik het gevoel dat t vooral over vrij extreme muziek gaat, maar goed, ik moet e.e.a. nog luisterenquote:Op zondag 20 januari 2008 00:02 schreef bartrid het volgende:
Nope sorry, eerste nummer klonk nog wel redelijk orgineel met name door de vocalen maar daarna was het voor mij cliche op cliche en niks wat ik niet al eerder gehoord heb. Het herinnerde mij er weer aan dat ik die hele EBM scene een beetjeontgroeid ben qua muziek, ik kan er weinig meer mee.
Als je EBM kan waarderen dan is het label Kommando6 wel wat voor jou denk ik.quote:Op zondag 20 januari 2008 15:00 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Mag hoor, ieder zn ding, ik probeer wat van de namen die hier in t topic voorbij komen te downloaden om te kijken waar t hier over gaat, maar tot nu toe heb ik het gevoel dat t vooral over vrij extreme muziek gaat, maar goed, ik moet e.e.a. nog luisteren
En er komen nog 9 boxen aanquote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:16 schreef Yorrit het volgende:
die I-F - Lost Tracks for Lost Minds (ATLANTIKWALL001-006) zijn wel erg lekker.. ouwe rauwe I-F bunkeracid in de Beverly Hills 808303 stijl.. heerlijk
Ik heb er een hele tijd niet meer opgezeten, bezig met andere muziekjes. Laatst was ik er weer @.quote:Op woensdag 30 januari 2008 10:15 schreef cult_freak het volgende:
[..]
En er komen nog 9 boxen aan![]()
![]()
Waarom zie ik sommigen van jullie niet meer op de NoiZe Electro Hub?
Hier wil ik heen!!!quote:23/02/08 DOPPLEREFFEKT @ SUGAR
Saturday the 23rd of February the Sugar Factory will have an exclusive; DopplerEffekt will do a very rare live-performance! This band is one of the mysterious acts of electronic music. Hiding behind German aliases they create music full of political, scientific and sexual references. Their sound is very unusual and eclectic, contributing to their biggest influence Kraftwerk. We’re predicting that this one will sell out quickly, so buy your tickets online as soon as possible!
Blijkbaar had je toch gelijkquote:
Het verschilt natuurlijk per persoon hoe je een genre beoordeelt. Electro-house kan ik me ook wel in vinden, maar ik noem het zelf gewoon electro dus vandaar dat ik deze muziek als voorbeeld postte.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 02:14 schreef Faxie het volgende:
Bij electro moet ik eerder aan Anthony Rother oid denken.... muziek uit de OP is electro-house. Valt eerder onder de noemer house dan electro.
Ikzelf vind de muziek/remixes van Chewy Chocolate Cookies wel een aanrader als je van die muziek houdt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:09 schreef Slickk het volgende:
Bij electro denk ik veelal aan Justice, Digitalism, Boys Noize (die is meer richting techno, maar oké), MSTRKRFT, Daft Punk en dergelijken. Toch zie ik totaal andere artiesten voorbij komen in dit topic.
Vandaar even een tvp, ben benieuwd wat hier zoal langskomt qua artiesten en hoop dat ik wat nieuwe artiesten kan vinden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 14:57 schreef Yorrit het volgende:
ja laten we weer gaan discuzeren over wat wel en neit electro is.
laatst genoemden zijn het iig niet!
Tja gemakzucht doet genres afkorten. Net als 'hardcore' bv. Ja wat voor hardcore dan? Punk of house? Nogal een verschil. 'Electro' als in de muziek die sinds je jaren 80 ofzo als electro aangeduid wordt, is eigenlijk ook een afkorting, maar dan voor electro-boogie.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 14:13 schreef icebliss het volgende:
[..]
Blijkbaar had je toch gelijk![]()
[..]
Het verschilt natuurlijk per persoon hoe je een genre beoordeelt. Electro-house kan ik me ook wel in vinden, maar ik noem het zelf gewoon electro dus vandaar dat ik deze muziek als voorbeeld postte.
[..]
Ikzelf vind de muziek/remixes van Chewy Chocolate Cookies wel een aanrader als je van die muziek houdt.
Eens met het bovenstaande, al ken ik er wel nog een stel meer, bijv: Kavinsky, Bag Raiders, Ampersand, Bloody Beetroots (quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:09 schreef Slickk het volgende:
Bij electro denk ik veelal aan Justice, Digitalism, Boys Noize (die is meer richting techno, maar oké), MSTRKRFT, Daft Punk en dergelijken. Toch zie ik totaal andere artiesten voorbij komen in dit topic.
Vandaar even een tvp, ben benieuwd wat hier zoal langskomt qua artiesten en hoop dat ik wat nieuwe artiesten kan vinden.
top ja, jolie fille Bloody Beetroots remix is dan ook wel erg sterk.quote:
Zijn net al die artiesten waar ik net 1-3 liedjes van heb. Al heb ik van enkele nog niet gehoord, iig ty.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:18 schreef JackHerrer het volgende:
Huoratron, Brodinski, Noob, Mr Oizo, Teenage Bad Girl, Surkin, Djedjotronic, Harvard Bass, D.I.M. , Duke Dumont, Chromeo, A-trak, Bang Gang Deejays, Bag Raiders, Kavinsky, Punks Jump Up, enzovoort.
nog ruimer dan jullie al doen??quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:26 schreef Adames het volgende:
Simian Mobile Disco is natuurlijk leip inderdaad, een ware live sensatie, en al moet de term electro dan ruim worden genomen, toch is laatste album van simian niet eens meer electro ..
Jaquote:
Vind alleen jeffer, drummer en gax nog enigzinds om aan te horen, de rest is echt on-boys noize achtig.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:30 schreef Slickk het volgende:
Daar ben ik wel zeker van, aangezien het de Power tour is.
Wat vinden jullie er zo bagger aan? Ik vind het een heerlijk album.
hij is niet hard en rauw genoeg wat mij betreft. Het vette van electro vind ik zwaar overstuurde synths die bijna als gitaren klinken, heel 'lelijk' Met een simpele harde 1-2 beat. En dat vind je hier niet op... Jeffer vind ik wel cool.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:30 schreef Slickk het volgende:
Daar ben ik wel zeker van, aangezien het de Power tour is.
Wat vinden jullie er zo bagger aan? Ik vind het een heerlijk album.
En Nobody Beats The Drum!quote:
waarom is dit electro?quote:
Ah, klopt. Dat 'rauwe' geluid vond ik juist wat minder, alleen zijn live sets vond ik dat rauwe echt gruwelijk vet. Vandaar dat ik dit album wel kan waarderen, iets 'zachter'. Geen idee hoe ik het anders moet zeggen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 00:58 schreef Symn het volgende:
[..]
hij is niet hard en rauw genoeg wat mij betreft. Het vette van electro vind ik zwaar overstuurde synths die bijna als gitaren klinken, heel 'lelijk' Met een simpele harde 1-2 beat. En dat vind je hier niet op... Jeffer vind ik wel cool.
Het nieuwe album van vitalic is trouwens ook prut, het is een zachtgekookt ei geworden, net als power.... Ben benieuwd wat Justice gaat doen... Dat zijn de kings van electro wat mij betreft.
justice is geen electro... damn de meeste van de shit die hier gepost wordt is geen electro!quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:52 schreef couleurs het volgende:
Justice komt pas eind 2010/begin 2011. Dat zei Busy P.
Dat eerste nummer klinkt een beetje als een nummer wat ik aan het maken was(voor ik er geen zin meer in hadquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 23:10 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
justice is geen electro... damn de meeste van de shit die hier gepost wordt is geen electro!
dit is electro:
om het topic ff op niveau te houden.. damn!!
das eclectisch, heeft niets met electro te makenquote:
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:56 schreef icebliss het volgende:
Ik kon geen topic vinden, alleen het 'tip hier nieuwe house/electro/trance nummers' topic waarin alleen maar house stond..
Dus tijd voor een eigen topic.
Wat is electro?
Er is natuurlijk niet echt een grens, dus ik verwijs jullie door naar last.fm. Volgens last.fm zijn er 402 pagina's aan gerelateerde genres.
Bekende electro artiesten zijn Justice, Digitalism, Boys Noize, MSTRKRFT, Shadow Dancer, etc.
Wat is de bedoeling van dit topic?
Om elkaar op de hoogte te houden van (nieuwe) muziek, remixes, feestjes en meer van zulks.
Okay... ik snap helemaal niets van die stijlen met electro/electronisch enzo.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:17 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
das eclectisch, heeft niets met electro te maken
in de OP staat een redelijke omschrijvingquote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:33 schreef H-blast het volgende:
[..]
Okay... ik snap helemaal niets van die stijlen met electro/electronisch enzo.
Is Yelle dan wel electro?
Dat was de OP van een nieuw topic dat ik had gemaakt, even later is 'ie gemerged met dit oude electro topic. Dus nu zitten de oude en nieuwe electro topics bij elkaar zeg maarquote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:21 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
![]()
geen van die gasten maken electrodit is de post waar het fout mee ing in het topic, samen met teknomist zijn justice post
hm ja oké!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:36 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
in de OP staat een redelijke omschrijving
nouja levendig, rondom Creme organization / bunker records gebeuren nog wel dingenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:55 schreef JackHerrer het volgende:
Ik dat je voor Justice en aanverwanten beter een ander topic kan aanmaken, want het bevat veel meer elementen als de "echte" electro.
Is er eigenlijk nog een levendige electroscene (als je justice spul enzo niet mee telt) in Nederland, feesten / nieuwe releases,of is het vooral terugkijken op het wat ouder werk?
Crame organisation, creme Jak, bunker 3000, strange life records, clone, margeruita records, Viewlex, murder capital. etc etc.. releasen nog wel dikke shit.. en dat is alleen nog maar een deel van de nederlandse labels.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:55 schreef JackHerrer het volgende:
Ik dat je voor Justice en aanverwanten beter een ander topic kan aanmaken, want het bevat veel meer elementen als de "echte" electro.
Is er eigenlijk nog een levendige electroscene (als je justice spul enzo niet mee telt) in Nederland, feesten / nieuwe releases,of is het vooral terugkijken op het wat ouder werk?
Ik vind vooral de electro tof toen het nog hiphop was, of was het nou andersom?
Heb ik gedaan, maar werd gemerged.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:55 schreef JackHerrer het volgende:
Ik bedoelde meer dat het ook geörienteerd en gecombineerd is op andere stijlen zoals house, rock en disco.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:05 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
Crame organisation, creme Jak, bunker 3000, strange life records, clone, margeruita records, Viewlex, murder capital. etc etc.. releasen nog wel dikke shit.. en dat is alleen nog maar een deel van de nederlandse labels.er is genoeg out there je moet het alleen wel ff vinden
en come on... meer elementen in die fidget crap van justice dan in de echte electro?![]()
geheh je zou die justice shit eens moeten draaien op een westcoast feestjequote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:06 schreef Adames het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, maar werd gemerged.
Verder zijn er dan 2 stromingen in de electro. Ik zie niet in waarom dat erg is en waarom de een superieur is boven de ander.
Is niet dat het zo'n groot verschil is als tussen de 2 stijlen hardcore.
Heeft niks met electro te maken imoquote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:11 schreef JackHerrer het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat het ook geörienteerd en gecombineerd is op andere stijlen zoals house, rock en disco.
Daft Punk is iedereen ook al vergeten.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:15 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
geheh je zou die justice shit eens moeten draaien op een westcoast feestje, wordt je gelynched...maar het verschil is erg groot.. die echt electro is tijd loos die justice crap hoor je over 3 jaar niemand meer over..
Goed topic. Gaan we vanaf nu alles duidelijk scheiden. Geen Justice meer hier.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:05 schreef icebliss het volgende:
Hier is het nieuwe topic voor de fans van de nieuwe electro: Electro New Style #1
Hee ik heb ook m'n steentje bijgedragenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:17 schreef IrfieJ het volgende:
maar het topic is dus weer geclaimed door echte electro, my work is done... nu irl die shizzle pitchen
Ik luister nog heel vaak (bijna dagelijks) Daft Punk!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:19 schreef JackHerrer het volgende:
[..]
Daft Punk is iedereen ook al vergeten.
Daft punk vergelijken met een justice of een van die andere dwarrels.. de daft blijft geniaal.. oook al zijn ze tot eindeloos gesampeld.. je kan geen radio zender opzetten of je hoort wel een daft punk sample erin zitten..quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:19 schreef JackHerrer het volgende:
[..]
Daft Punk is iedereen ook al vergeten.
zelf waren het ook samplekoningen.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 11:59 schreef IrfieJ het volgende:
[..]
Daft punk vergelijken met een justice of een van die andere dwarrels.. de daft blijft geniaal.. oook al zijn ze tot eindeloos gesampeld.. je kan geen radio zender opzetten of je hoort wel een daft punk sample erin zitten..
wat jij wilt!quote:Op donderdag 22 oktober 2009 12:03 schreef Yorrit het volgende:
[..]
zelf waren het ook samplekoningen.
en geen electro maar house
quote:Date
24 Apr 2010
event
Disco 3000 / Urban Tribe LIVE
artists
URBAN TRIBE live feat. Kenny Dixon Jr, Drexciyan DJ Stingray & Heinrich Mueller aka Gerald Donald. all part of DISCO3000 with support by San Proper & Antal
genre
House, Techno, Disco
Price
¤ 15,00
Reservation Fee:
¤ 1
Comments
quote:Programma Off Centre 2010
WOENSDAG 26 MEI: DAY 1
Melkweg Oude Zaal - Dopplereffekt LIVE / aftershow by Funckarma LIVE / Freek Fabricius
ze kwamen hard zaterdag!quote:Op maandag 15 maart 2010 02:17 schreef Golden_Pauper het volgende:
dus hier is het echte topicik werd al raar aan gekeken toen ik met i-f en legowelt aankwam
Haha ja iedereen luistert tegenwoordig electro (of elektro, want dat klinkt hipper) maar als je dan begint over Rother, legowelt, kraftwerk hebben ze geen flauw idee waar je het over hebt.quote:Op maandag 15 maart 2010 02:17 schreef Golden_Pauper het volgende:
dus hier is het echte topicik werd al raar aan gekeken toen ik met i-f en legowelt aankwam
quote:Op maandag 17 mei 2010 13:06 schreef IrfieJ het volgende:
[28-30 Mei] IntergalacticFM Micro Festival
Yeah een echte electro.disco/acid/vagegoede muziek parteeeej met BBQ en platen beurs! en super cheap!
bij gebrek aan een noizehub festival...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Electro_%28muziekstijl%29quote:electro is een muziekstijl die valt onder de meer algemene noemer elektronische muziek.
Het is oorspronkelijk een stijl die ontstaan is aan het eind van de jaren 1960. Groepen als het Duitse Can waren de pioniers van het genre, toen nog Krautrock genaamd. Maar de bekende droge elektronische sound van electro ligt bij de Duitse groep Kraftwerk en ook het Japanse Yellow Magic Orchestra in het begin en midden van de jaren 1970.
De naam Electro is waarschijnlijk afkomstig uit Japan als variant en nieuw gedefinieerd hokje voor de Duitse benaming voor elektronische muziek, elektrischen Klangmusik, dit was eigenlijk de brede benaming voor het genre.
Het bekendste subgenre Electro Funk wordt vaak ook gewoon bij Electro gerekend. Electro Funk zou een afkorting zijn van "electronic funk". Het subgenre is mengeling van Duitse/Japanse electro muziek met Amerikaanse funk. Begin 1980er jaren was deze sound enorm populair. De electro funk uit die tijd ging hand in hand met de breakdance-rage. Bekende artiesten uit die tijd zijn Afrika Bambaataa ("Planet Rock", 1982), Egyptian Lover, Newcleus, Man Parrish en Cybotron, een project met onder andere technopionier Juan Atkins. De meer energieke Electro of Electro Funk met invloeden van de Disco/New Wave met Hiphop wordt vaak geduid als Electro Boogie.
Het electro-geluid wordt getypeerd door de prominente aanwezigheid van oude drumcomputers zoals de Roland TR-808 en Roland TR-909. Een ander typerend element is het robotachtige stemgeluid dat wordt vervormd door een vocoder.
Substijlen van electro zijn electro hop, Miami Bass, freestyle, techno bass, ghettotech en breakdance-muziek (Electro Boogie). Het genre heeft ook een enorme invloed gehad op techno en breakbeat.
Electro trekt in de jaren na de eeuwwisseling weer veel aandacht met artiesten als Anthony Rother en DMX Krew en dj's als Dave Clarke. De populaire nieuwe scène electroclash mengt electro met new wave en synthpop. Onder meer Fischerspooner, Miss Kittin, Felix Da Housecat, Vitalic en het Belgische Vive la Fête zijn bekende electroclash-artiesten.
Momenteel wordt de term electro ook veel gebruikt voor elektronische bands binnen de new wave/gothic scene (variërend van de toegankelijke futurepop van VNV Nation, over de meer duistere EBM tot de hellectro van Hocico).
De meest bekende Nederlandse electro-artiest is I-F (Inter-Ference), een pseudoniem voor de Haagse dj/producer Ferenc van der Sluijs. Zijn electro-klassieker "Space Invaders Are Smoking Grass" (1997) wordt gerekend tot één van de eerste electroclash-nummers, hoewel het gewoon electro is.
nopes, maar ken het concept en de verhalen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 20:20 schreef technopunx het volgende:
Als je op de gastenlijst kan komen,zou ik zeker gaan. Al vaker geweest?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |