De KLB-users zijn meestal onvriendelijk.quote:
Ja ik ken het systeem erg handig en de Russen hebben ook interesse in dit systeem, maar voor dat helemaal daar klaar is zijn we minimaal 10 jaar verder.quote:Op donderdag 17 januari 2008 02:20 schreef Ofyles2 het volgende:
De RENFE (Spaanse spoorwegen) heeft voor dit soort problemen een handige oplossing bedacht:
Vlak voor de grensovergang met Frankrijk zorgt een mechaniek ervoor dat de draaistellen van breed- naar normaalspoor wordt omgeschakeld, een proces dat een paar minuten in beslag neemt. En uiteraard andersom.
Deze feature wordt niet geïnstalleerd op hogesnelheidstreinen, aangezien Spanje de trajecten waarvoor deze treinen benodigd zijn wel op een spoorwijdte van 1435 mm bouwt/heeft gebouwd.
Ja, dat is zo, daar is het KLB voorquote:Op donderdag 17 januari 2008 02:27 schreef Ofyles2 het volgende:
De KLB-users zijn meestal onvriendelijk.
Voor de volledigheid: Het heet Variable Gauge Axles en op de site van Talgo staat een toelichting inclusief een aantal animaties om te laten zien hoe het werktquote:Op donderdag 17 januari 2008 02:30 schreef sander89 het volgende:
Ja ik ken het systeem erg handig en de Russen hebben ook interesse in dit systeem, maar voor dat helemaal daar klaar is zijn we minimaal 10 jaar verder.
Dat worden dan wel lukke uitstapjes met de kerst naar Brememquote:Provincie Groningen en Arriva willen trein naar Bremen
GRONINGEN - Vervoerbedrijf Arriva en de Provincie willen dat er een treinverbinding komt tussen Groningen en Bremen.
De treinen rijden tot nu van de Stad tot het Duitse Leer.
Dagelijks maken ruim 350 reizigers gebruik van dit traject. Om vervolgens verder te reizen naar Oldenburg of Bremen moet er worden overgestapt en daarmee gaat veel tijd verloren. Op dit moment kost het overstappen nog zoveel tijd dat met de auto de reistijd een uur korter is. Dit moet veranderen volgens gedeputeerde Bleker.
Om het traject rendabel te maken zijn meer dan 1000 reizigers per dag nodig. Volgens Bleker komt het steeds vaker voor dat mensen wonen of werken buiten de landsgrenzen. Hij voorziet daarom in de toekomst een toename van reizgers.
Provincie heeft inmiddels een balletje opgegooid bij minister Eurlings. Ook worden contacten gelegd met Deutsche Bahn.
Bron: www.rtvnoord.nl
quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:06 schreef Peterselieman het volgende:
Ze willen het al een paar jaar. Het probleem is dat het stuk naar Bremen eerst aanbesteed moet worden. Mocht Arriva dat winnen, dan zouden ze misschien er voor kunnen kiezen om GTW'tjes in te zetten die 2 powerpacks hebben. Van Groningen tot Leer rijden ze dan op diesel en vanaf Leer tot Bremen maken ze gebruik van de waslijn. Als ze dan kunnen zorgen dat de gehele lijn een uursdienst wordt, dan zou dat erg leuk zijn voor iedereen
Beetje rare laatste persoonlijke toevoeging...quote:Geen direct risico voor de klant
Donderdag 17 januari
De OV-chipkaart staat de laatste week negatief in het nieuws. De OV-bedrijven en TLS hebben daarom een landelijke drukbezochte persconferentie belegd. Ook is er woensdag al een hoorzitting in de Tweede Kamer geweest, waar de RET namens alle bedrijven het woord voerde. Vanmiddag is er een debat in de Tweede Kamer.
Vlak voor de jaarwisseling maakten onderzoekers op een Berlijns computercongres bekend dat een deel van een chip is gekraakt. De OV-chipkaart maakt gebruik van die zogenaamde Mifare-chip wat een geheime beveiliging bevat. Deze wordt wereldwijd veel toegepast (al meer dan 1,3 miljard) en bestaat al acht jaar. Ook de OV-chip in Londen bijvoorbeeld gebruikt deze chip. In de tijd dat het RET OV-chipkaart project van start ging, was dit een beproefde technologie. Alle aanbieders gebruikten deze chip dan ook. In de OV-chipkaart zijn meerdere lagen van beveiliging aangebracht. Hackers hebben de eerste laag van beveiliging van de chip gekraakt, maar ze hebben daarmee niet de sleutel. TLS, de firma die de OV-chipkaart levert, heeft TNO direct opdracht gegeven voor een spoedonderzoek. Hieruit bleek dat er op dit moment geen risico voor de OV-chipkaart is. Iedere kaart heeft een individuele, unieke sleutel. Het kraken van één code betekent daarmee dus niet dat alle kaarten zijn gekraakt. Het gebruik van de OV-chipkaart en het saldo op de kaart zijn op dit moment dus veilig. Ook de persoonsgegevens zijn volledig veilig. Deze staan niet op deze chip. De hackers zelf bevestigen dit. Daarnaast onderzoekt TNO het effect van de kraak op het geheel van veiligheidsmaatregelen. Eind februari worden de resultaten van dit onderzoek verwacht. Op korte termijn dus geen risico voor de klant. Voor de langere termijn MOET het opgelost worden.
Maandagavond melde RTL4 dat de papieren wegwerp variant van de OV-chipkaart succesvol gekopieerd is door studenten van de Radboud-universiteit in Nijmegen. Deze wegwerpkaart heeft een andere beveiliging dan de anonieme en persoonlijke OV-chipkaart. De wegwerpkaart wordt gebruikt voor producten met een lage waarde, veelal voor eenmalig gebruik. Het mindere beveiligingsniveau maakt de kaart kwetsbaar voor vervalsen. Dit is al eerder gebeurd. Toen zijn extra maatregelen getroffen waarvan er nog een aantal in gebruik genomen moeten worden. Dit gaat TLS nu ook snel doen. Uit het oogpunt van gemak voor de reiziger die af en toe gebruik maakt van het openbaar vervoer blijft de wegwerpkaart in gebruik. Reizigers lopen bij deze kaart helemaal geen risico: er staat namelijk helemaal geen geld op.
Verder is de privacy van de klant ook in het nieuws. Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) heeft standpunten geformuleerd over de bescherming en het verwerken van de persoonsgegevens bij de invoering van de OV-chipkaart. Afgesproken is o.a. dat er door de OV-bedrijven geen persoonsgegevens worden verwerkt van OV-chipkaarten zonder product en dat de gegevens van de klant tot 2010 niet gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Alle OV-bedrijven hanteren de normen die zijn afgestemd met het Cbp. RET heeft altijd aangegeven de richtlijnen het Cbp te zullen volgen. Deze richtlijnen zijn er nu. Nu is er voor ons duidelijkheid en voeren we deze uit.
Met staatssecretaris Huizinga hadden wij de afspraak in januari een aantal OV-chipkaart zaken op orde te hebben. Hier gaat het om het oplossen van het betalingsprobleem bij het opladen van de kaart en het oplossen van het tijdsynchronisatie probleem van de CiCo’s. Het betalingsprobleem hebben wij opgelost door in de kaartautomaten eerst geld op de OV-chipkaart te laden en pas dan van de rekening af te schrijven. Verder is het probleem van het stilstaan van de klokken in de CiCo-kaartlezers opgelost. Dit voorkomt overstapproblemen van de klant. Hiermee voldoen wij aan de afspraken die de staatssecretaris voor januari met ons maakte. Vooralsnog wordt nu eerst gewacht op de uitkomsten van de lopende onderzoeken.
Onze lijn blijft zoals we steeds gedaan hebben: pas na een ‘go’ van de staatsecretaris en wanneer we zelf tevreden zijn gaan de poortjes helemaal dicht en kan de strippenkaart uit de metro verdwijnen. We houden u op de hoogte. Voor alle duidelijkheid: de chipkaart blijft in Rotterdam gewoon in gebruik. RET en Stadsregio Rotterdam zijn het daar volledig mee eens, want er is nu geen risico dat de reizigers hun ‘saldo’ op de kaart kunnen kwijtkraken. Ook de hackers bevestigen dit! En in het geval dat het toch zou gebeuren hebben reizigers de garantie dat zij dat geld terugkrijgen van TLS. Als reizigers de kaart ondanks deze garanties niet vertrouwen, kunnen ze natuurlijk ook de strippenkaart gebruiken.
Tot slot: wij hopen dat deze ‘kraak’ snel wordt opgelost. Op de langere termijn is het namelijk wel een risico dat de sleutels gevonden worden. Dat is ernstig en moet – wereldwijd – worden opgelost. RET wil natuurlijk dat het voor het ‘reistegoed’ van onze klant zo veilig mogelijk is.
Persoonlijk wil ik hier nog iets aan toevoegen: “De reiziger dient in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs”. Deze regel geldt al jaren. Iemand die een kaart vervalst en die gebruikt heeft gewoon gefraudeerd en is aan het zwartrijden. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de klant dat hij betaalt. Soms lijkt het wel andersom te worden: als het mogelijk is om de kaart te vervalsen, een poortje open te trappen mag ik gratis reizen!? Nee, de chipkaart en de poortjes maken zwartrijden en fraude moeilijker. We doen als bedrijf ons best om het lastig mogelijk te maken, maar de klant blijft zelf verantwoordelijk. Als het een inbreker lukt om het slot van je huis open te breken mag hij dan je huis in? Als er 50 eurobiljetten zijn vervalst, mag ik daar dan mee betalen? Nee! “De klant dient in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs.” Dat is zo en dat blijft zo!
P.G. Peters
Algemeen Directeur
Dank u Flesquote:Op woensdag 16 januari 2008 08:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Willy zit hier al een tijdje hoor
Ik zeg: Proefproces! Zelfde als die stations zonder kaartautomaat.quote:Op donderdag 17 januari 2008 17:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Als het mij onmogelijk gemaakt wordt om een geldig vervoerbewijs aan te schaffen, dan heeft de vervoerder gewoon pech hoorIk zie het al voor me zeg "Nou chef, ik ben er vandaag niet, want het poortje van de OV-dipshit ging niet open. Doei!"
Ik denk dat Pedro zijn hele betoog onder druk geschreven heeft.quote:Op donderdag 17 januari 2008 17:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Een nieuwe OV Chipflits
[..]
Beetje rare laatste persoonlijke toevoeging...![]()
't Is wel een van de zeldzame keren dat ie iets heeft gezegd dat niet bol staat van marketinggelul!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 02:11 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik denk dat Pedro zijn hele betoog onder druk geschreven heeft.
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 07:57 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Is wel een van de zeldzame keren dat ie iets heeft gezegd dat niet bol staat van marketinggelul!
Je bedoelt: Dit is zo'n uitzonderlijke gelegenheid dat het ALLEEN MAAR bestaat uit marketinggelul? Ik vind het een uitermate slap verhaal namelijk. En WEER moet ik denken aan onze Iraakse informatieminister-dudequote:Op vrijdag 18 januari 2008 07:57 schreef Duvel het volgende:
't Is wel een van de zeldzame keren dat ie iets heeft gezegd dat niet bol staat van marketinggelul!
Nee, maar dat hoeft ook niet. Ze hebben namelijk aangetoond dat ze die binnen redelijke termijn met een brute force attack boven water hebben.quote:In de OV-chipkaart zijn meerdere lagen van beveiliging aangebracht. Hackers hebben de eerste laag van beveiliging van de chip gekraakt, maar ze hebben daarmee niet de sleutel.
Ja, wat ik net zei, dus.quote:Het kraken van één code betekent daarmee dus niet dat alle kaarten zijn gekraakt.
Knap. TNO heeft ineens tijd voor een diepgaand en volledig onderzoek, en het rapport ligt binnen 2 weken op tafel?quote:TLS, de firma die de OV-chipkaart levert, heeft TNO direct opdracht gegeven voor een spoedonderzoek. Hieruit bleek dat er op dit moment geen risico voor de OV-chipkaart is.
Dus wel voor allerlei andere doeleinden? En vanaf 2010 zijn we alsnog vogelvrij, met ieders goedvinden?quote:Afgesproken is o.a. dat er door de OV-bedrijven geen persoonsgegevens worden verwerkt van OV-chipkaarten zonder product en dat de gegevens van de klant tot 2010 niet gebruikt worden voor marketingdoeleinden.
Ik bedoelde het stuk waarin ie zegt dat het niet uitmaakt of de poortjes open zijn te trappen of niet, maar dat je gewoon moet lappen voor je vervoer. Dat ben ik wel met 'm eens. Dat andere is marketinggeleuter.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 08:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je bedoelt: Dit is zo'n uitzonderlijke gelegenheid dat het ALLEEN MAAR bestaat uit marketinggelul? Ik vind het een uitermate slap verhaal namelijk. En WEER moet ik denken aan onze Iraakse informatieminister-dude
Ja, dat is wel zo, maar dat is meer de planmatige dooddoener op het eind. Zo van "ja, we weten het allemaal, het is hier te lang en daar te breed, sorry sorry, MAAR JULLIE MOETEN ZELF EEN KAARTJE HEBBENquote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:21 schreef Duvel het volgende:
Ik bedoelde het stuk waarin ie zegt dat het niet uitmaakt of de poortjes open zijn te trappen of niet, maar dat je gewoon moet lappen voor je vervoer. Dat ben ik wel met 'm eens.
Zo knap is dat niet hoor. TNO heeft meegewerkt met de ontwikkeling van de kaart. En nu is ze gevraagd om hun eigen werk na te kijken. En tuurlijk zeggen ze dan dat het allemaal wel meevalt. Ze gaan natuurlijk niet zeggen dat ze prutswerk geleverd hebbenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 08:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Knap. TNO heeft ineens tijd voor een diepgaand en volledig onderzoek, en het rapport ligt binnen 2 weken op tafel?En nu is het allemaal uit de wereld, of zo? Zoethoudertjes. En een belediging dat hij denkt dat iemand erin trapt. Kom eerst maar eens met die publicatie van TNO.
Oh, okee. Dat deel van het verhaal was dus nog zwakker dan ik al dacht. Fijn.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:37 schreef Automatic_Rock het volgende:
Zo knap is dat niet hoor. TNO heeft meegewerkt met de ontwikkeling van de kaart. En nu is ze gevraagd om hun eigen werk na te kijken. En tuurlijk zeggen ze dan dat het allemaal wel meevalt. Ze gaan natuurlijk niet zeggen dat ze prutswerk geleverd hebben
Maar je mag ook wel een keer een opmerking maken over de vergaande verhufterisering van de gemiddelde mens in dit land.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, dat is wel zo, maar dat is meer de planmatige dooddoener op het eind. Zo van "ja, we weten het allemaal, het is hier te lang en daar te breed, sorry sorry, MAAR JULLIE MOETEN ZELF EEN KAARTJE HEBBEN"
Lekkere open deur ja
Nee vuile klootzak, krijg de tering met je gegeneraliseerquote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:40 schreef Duvel het volgende:
Maar je mag ook wel een keer een opmerking maken over de vergaande verhufterisering van de gemiddelde mens in dit land.
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee vuile klootzak, krijg de tering met je gegeneraliseer
Dus
Het is me trouwens opgevallen dat sinds Januari er veel vaker politie en / of RET-controleurs met de metro meerijden. Dat was voorheen veel minder.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:21 schreef Duvel het volgende:
[..]Overigens blijf ik erbij dat een chipkaart voor stadsvervoer best kan werken. Zoals het was ging het in Rotterdam niet meer: veel te veel tuig in de metro, en allemaal zwart reizend (dubbel). Niet dat die chipkaart dat 100% kan uitbannen, maar goed.
Nee, ik ook nietquote:Op vrijdag 18 januari 2008 13:55 schreef Duvel het volgende:
Oh? Ik ben dit jaar en vorig jaar volgens mij geen enkele keer gecontroleerd.
Nou, dan mag je me uitleggen waarom die tussen alle 40xx stellen ineens met zoveel haast ertussendoor moestquote:Op vrijdag 18 januari 2008 14:33 schreef Zug-Chef het volgende:
Treinstel 4444 is weer in dienst, krijg het vermoeden dat de extra 1e klas bak niet is deklasseerd... Bron: Somda
Hoeveel passagiers zou dat lijntje per dag hebben? 500/1000?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 12:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is wel het drukste tussenstation van die lijn, las ik onlangs in een prutswerkje van onze vingervervende vrienden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |