abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 januari 2008 @ 20:59:56 #205
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56057661
Leuk Fles!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 15 januari 2008 @ 22:09:42 #206
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_56059471
Dank je Wel jammer dat ik niet meer heb, ik ben van 1991 tot 1994 echt zwaar intensief met mijn SOV in het rond aan het knallen geweest. Ik had bijvoorbeeld in mei 1993 al eens het hele net klaar. Moest ik nog terug omdat Asd Rai - Duivendrecht - Weesp aangesloten werd En in het allerlaatste weekend dat de OV zowel door de week als in het weekend gold (ja ja, dat is echt ooit zo geweest ) heb ik alle provinciehoofdsteden in 24 uur gedaan met wat maatjes

Maar bijna nergens foto's van dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56059857
oja vanmorgen vette actie: had stopper den haag c - den haag hs gemist, dus moest ik terugsteken via Laan van NOI. Goed ik sta dus op Laan van NOI te wachten op de Breda-express, komt eerst natuurlijk de Benelux langs, die stopte opeens bij t perron, deuren open, mensen in consternatie ik ben toen maar ingestapt. benelux reed vervolgens rustig verder naar holland spoor...
  dinsdag 15 januari 2008 @ 22:24:58 #208
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_56059902
Handige actie dan ja, en mazzel dat hij op Hollands Spoor weer stopte
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56059988
ja ach, anders waren de rapen inderdaad gaar, de spreekwoordelijke rapen dan wel he!

Anyway ik ga weer op bed, morgen weer 5:40 trein om weer een dagje gezellig in het Haagse te werken op een suf kantoor op de 8e verdieping nabij Holland Spoor
  dinsdag 15 januari 2008 @ 23:28:57 #210
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56061734
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 22:28 schreef Zug-Chef het volgende:
ja ach, anders waren de rapen inderdaad gaar, de spreekwoordelijke rapen dan wel he!

Anyway ik ga weer op bed, morgen weer 5:40 trein om weer een dagje gezellig in het Haagse te werken op een suf kantoor op de 8e verdieping nabij Holland Spoor
Ah dat verklaart dat je in de buurt zit

Hee kom een bakkie doen man!
pi_56062734
OMG, Seinhuis, JP, Willy84. Somda overflow.

En tevens tvp..
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  woensdag 16 januari 2008 @ 02:45:21 #212
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_56064867
Ik weet dat dit een beetje off-topic is, maar hoe heet de nieuwe omroepster die de mededelingen van NS HiSpeed aankondigt?

Eigenlijk had ik deze vraag niet hoeven te stellen, omdat ik innig verdrietig ben dat Arie Leenman geen Internationale treinen meer mag aankondigen.
  woensdag 16 januari 2008 @ 08:24:57 #213
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56065760
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 02:45 schreef Ofyles2 het volgende:
Eigenlijk had ik deze vraag niet hoeven te stellen, omdat ik innig verdrietig ben dat Arie Leenman geen Internationale treinen meer mag aankondigen.
Waarom mag ie dat niet meer?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56066118
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 00:03 schreef vw_caddy het volgende:
OMG, Seinhuis, JP, Willy84. Somda overflow.

En tevens tvp..
Was het fijn onder die steen ja? Willy zit hier al een tijdje hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56068840
De sloop van Rotterdam CS is nu echt begonnen...
http://nl.youtube.com/watch?v=oUiyYE9yMDc dit was voor de echte sloop
  woensdag 16 januari 2008 @ 11:49:00 #216
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56069297
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 11:32 schreef Dichterbijer het volgende:
De sloop van Rotterdam CS is nu echt begonnen...
http://nl.youtube.com/watch?v=oUiyYE9yMDc dit was voor de echte sloop
Wat een teringzooi daar binnen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56069738
http://www.nu.nl/news/139(...)erdam_Centraal.html#

Ze maken er een feestje van of zo lijkt wel. Al die ballonnen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 januari 2008 @ 12:39:29 #218
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56070461
Godverdomme, weer een knakker onder de trein bij rijswijk, 2 keer in de week te laat op school.

En dan sturen ze alles met lijn 1 weg naar Delft, Ze mogen wat mij betreft dat met RSR doen, zoals ik gedaan heb ( en slechts 6 man inzaten )
  woensdag 16 januari 2008 @ 12:41:23 #219
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56070515
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:39 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Godverdomme, weer een knakker onder de trein bij rijswijk, 2 keer in de week te laat op school.

En dan sturen ze alles met lijn 1 weg naar Delft, Ze mogen wat mij betreft dat met RSR doen, zoals ik gedaan heb ( en slechts 6 man inzaten )
Zullen ze knakentechnisch wel niet geregeld hebben.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56070542
Rijswijk, daar wil je ook niet dood gevonden worden, om maar eens wat te noemen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 januari 2008 @ 12:45:33 #221
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56070635
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Rijswijk, daar wil je ook niet dood gevonden worden, om maar eens wat te noemen
Męn, hoeveel er daar al niet voor gegaan zijn. Ik heb m'n studie nabij het station gevolgd, en regelmatig stond er weer een trein stil met politie erbij. Ook een keer zelf in een trein gezeten die over iemand heen reed. Minder fijne ervaring kan ik je vertellen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 januari 2008 @ 12:51:28 #222
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56070831
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zullen ze knakentechnisch wel niet geregeld hebben.
Mja, maar hoelang heeft NS wel voor RSR gereden
pi_56070877
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:45 schreef Duvel het volgende:
Ook een keer zelf in een trein gezeten die over iemand heen reed. Minder fijne ervaring kan ik je vertellen.
Geloof ik ja. Is mij (gek genoeg?) nog nooit gebeurd eigenlijk. Ik heb weleens met een bus een kwartier lang stil gestaan voor een overweg omdat heel station Driebergen-Zeist onder de filet americain zat Lijkwagen erbij, grijs laken, een motoragent die in het spoor reed met een crossbrommert om te kijken of hij nog ergens wat zag liggen of zo?
En in Duitsland een keer een gast die net de trein miste, en al schoppend tegen de trein zijn evenwicht verloor net toen ik een broodje zat te eten in de restauratie. Hoorde wel een hoop sirenes en zo... En toen ik mijn reis wilde vervolgen kon ik het perron niet meer op en lag er een wit laken op het spoor. Drong geloof ik niet echt tot me door (bier, bla) want ik heb er ook nog foto's van staan maken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56070906
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Mja, maar hoelang heeft NS wel voor RSR gereden
Ja, da's een goeie. Maar dat moet RSR aan NS vragen, en misschien heeft NS wel nagelaten dit even aan RSR te vragen Maar hopen dat dat de volgende keer beter geregeld is (want dat er een volgende keer komt, dat geloof ik wel )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:22:59 #225
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_56071675
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 08:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waarom mag ie dat niet meer?
Ik bedoel: hij doet alleen de ProRail-oproepen.

Ik wilde eigenlijk een KLB-topic openen, maar dat is altijd riskant geweest.
pi_56071710
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:22 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik wilde eigenlijk een KLB-topic openen, maar dat is altijd riskant geweest.
Hoezo dat dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56071882
@ Arthur, vandaag gaat helaas niet lukken, maar de volgende keer is wat mij betreft prima (Y)
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:32:08 #228
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56071952
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:29 schreef Zug-Chef het volgende:
@ Arthur, vandaag gaat helaas niet lukken, maar de volgende keer is wat mij betreft prima (Y)
Ik zou daar ook een treintje vroeger pakken met al die aanrijdingen daar

[ Bericht 14% gewijzigd door Darkwing_Duck op 16-01-2008 14:13:51 ]
pi_56072193
whehe iets met treintje vroeger ofzo? Ik moet iig door tot half 6 hier. Heb daarna afgesproken met JeePee83 op Zwolle, omdat ie mee wil rijden, zodoende spaart ie dan een enkele reis uit

Vergis niet hoor Ik ga hier om 17:46 weg, 18:32 uit Rotterdam C naar Leeuwarden, daar ben ik dan om 21:14 Dan heb ik t wel gehad eigenlijk
pi_56072241
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:
2 z64 5dd 0aar een tre5nt1e vr6eger vertre22en 0et a3 d5e r6tz665 daar
The wh00t?

0 = m
1 = j
2 = k
3 = l
4 = u
5 = i
6 = o

M J K L U I O _ _ _

Ik wil graag een E kopen

Oh, een laptop keyboard met numlock aan, zonder numeriek keypad dat zal het zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56072566
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

2 z64 5dd 0aar een tre5nt1e vr6eger vertre22en 0et a3 d5e r6tz665 daar
Post eens op een normale manier ofzo
Love is a difficult thing, but you can not without it!
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:14:21 #232
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56073012
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:56 schreef Robin2130 het volgende:

[..]

Post eens op een normale manier ofzo
Excuus , verbeterd
pi_56073598
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 12:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Drong geloof ik niet echt tot me door (bier, bla) want ik heb er ook nog foto's van staan maken
Whehehe
Fles: Kunt u even lachen?
pi_56080148
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

The wh00t?

0 = m
1 = j
2 = k
3 = l
4 = u
5 = i
6 = o

M J K L U I O _ _ _

Ik wil graag een E kopen

Oh, een laptop keyboard met numlock aan, zonder numeriek keypad dat zal het zijn.
idd, bij mij zit de numlock knop net boven de backspace, wat nogal eens problemen geef als ik gefrustreerd als een gek op de backspace knop heb zitten te rammen

anyway, weet iemand wanneer de GTW'tjes richt winschoten weer eens schoongemaakt worden? Ik bedoel, het is wel een leuke schonen manier van graffiti schrijven op de ramen, maar echt netjes ziet het er ook weer niet uit
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_56082849
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 17:52 schreef Dr_Flash het volgende:
7. Uderns (Oos), september 1999. Smalspoor-diesellocje met normaalspoor-goederenwagens op rolwagens. Uderns ligt aan de Zillertalbahn Jenbach-Mayrhofen. Tip: Hou www.trainmagazine.nl in de gaten, de eerstvolgende paar cabineritten gaan hoogstwaarschijnlijk over dit traject.
Komt ie aan hoorrrrr
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56083757
Coole foto, station Weener is tegenwoordig helemaal begroeid met bomen en struiken.
pi_56085130
Moet daar binnenkort toch maar weer eens langs ja, Weener Plan ligt al een eeuw op de plank of zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56085170
Ik had hem ook al even op OHIH gepost, maar toch voldoende interessant voor een crosspostje hierheen wmb:
quote:
Spooroperator Deutsche Bahn heeft woensdag een testtrein gelanceerd van Peking naar Hamburg. Binnen een tijdspanne van 20 dagen moet de containertrein in Duitsland aankomen. De route loopt van de Chinese hoofdstad over Mongolië, Rusland, Wit-Rusland en Polen.

Bedoeling van het project is meer inzicht te verschaffen in de toekomstkansen van een ‘Euraziatische landbrug.' De testtrein moet het traject van meer dan 10.000 kilometer tussen Peking en Hamburg afleggen in minder dan drie weken, beduidend sneller dus dan de 26 dagen die een schip er minimaal over doet. Deutsche Bahn wil met dit project dan ook aantonen dat het een dergelijke containertrein "ook in reële omstandigheden snel en veilig op zijn bestemming kan brengen", aldus ceo Hartmut Mehdorn van DB.
Bron



Gaaf plan Dit moesten we maar eens in de gaten houden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 januari 2008 @ 22:21:02 #239
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56087274
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Moet daar binnenkort toch maar weer eens langs ja, Weener Plan ligt al een eeuw op de plank of zo
* Darkwing_Duck meldt!
pi_56092902
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik had hem ook al even op OHIH gepost, maar toch voldoende interessant voor een crosspostje hierheen wmb:
[..]

Bron

[ afbeelding ]

Gaaf plan Dit moesten we maar eens in de gaten houden
Was tijd terug ook al in treintopic langs gekomen, zal mooi zijn als hier echt toekomst in zit.
Alleen wel lastig dat spoorbreedte anders is tussen China en Europa, in Rusland en aantal oude Sovjet landen er om heen. Anders was de goederentrein nog paar uur sneller geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 17-01-2008 02:16:04 ]
............................
  donderdag 17 januari 2008 @ 02:20:40 #241
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_56092957
De RENFE (Spaanse spoorwegen) heeft voor dit soort problemen een handige oplossing bedacht:

Vlak voor de grensovergang met Frankrijk zorgt een mechaniek ervoor dat de draaistellen van breed- naar normaalspoor wordt omgeschakeld, een proces dat een paar minuten in beslag neemt. En uiteraard andersom.

Deze feature wordt niet geīnstalleerd op hogesnelheidstreinen, aangezien Spanje de trajecten waarvoor deze treinen benodigd zijn wel op een spoorwijdte van 1435 mm bouwt/heeft gebouwd.
  donderdag 17 januari 2008 @ 02:25:40 #242
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_56092971
Dat betekent dat er drie (of twee) keer gesleuteld worden aan de draaistellen, als de goederentrein van China via Rusland, Wit-Rusland en Polen naar Duitsland zal rijden.

China en Duitsland zijn normaalsporig, in Rusland liggen twee spoorstaven 1520 mm uit elkaar en in Wit-Rusland is alles 4 mm breder.

De wisseling van locs laat ik buiten beschouwing.
  donderdag 17 januari 2008 @ 02:27:37 #243
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_56092979
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoezo dat dan?
De KLB-users zijn meestal onvriendelijk.

Anyways, iemand een idee wie de stem achter NS Hispeed is?
pi_56092996
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 02:20 schreef Ofyles2 het volgende:
De RENFE (Spaanse spoorwegen) heeft voor dit soort problemen een handige oplossing bedacht:

Vlak voor de grensovergang met Frankrijk zorgt een mechaniek ervoor dat de draaistellen van breed- naar normaalspoor wordt omgeschakeld, een proces dat een paar minuten in beslag neemt. En uiteraard andersom.

Deze feature wordt niet geīnstalleerd op hogesnelheidstreinen, aangezien Spanje de trajecten waarvoor deze treinen benodigd zijn wel op een spoorwijdte van 1435 mm bouwt/heeft gebouwd.
Ja ik ken het systeem erg handig en de Russen hebben ook interesse in dit systeem, maar voor dat helemaal daar klaar is zijn we minimaal 10 jaar verder.
............................
pi_56093617
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 02:27 schreef Ofyles2 het volgende:
De KLB-users zijn meestal onvriendelijk.
Ja, dat is zo, daar is het KLB voor Maar ja, als je er niet mee om kan gaan...

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56093656
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 02:30 schreef sander89 het volgende:
Ja ik ken het systeem erg handig en de Russen hebben ook interesse in dit systeem, maar voor dat helemaal daar klaar is zijn we minimaal 10 jaar verder.
Voor de volledigheid: Het heet Variable Gauge Axles en op de site van Talgo staat een toelichting inclusief een aantal animaties om te laten zien hoe het werkt

Overigens heeft de RENFE tientallen treinstellen met VGA in bestelling, allemaal voor snelheden tot 250 km/h. Toch redelijk HiSpeed, dacht ik.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56102246
quote:
Provincie Groningen en Arriva willen trein naar Bremen
GRONINGEN - Vervoerbedrijf Arriva en de Provincie willen dat er een treinverbinding komt tussen Groningen en Bremen.

De treinen rijden tot nu van de Stad tot het Duitse Leer.
Dagelijks maken ruim 350 reizigers gebruik van dit traject. Om vervolgens verder te reizen naar Oldenburg of Bremen moet er worden overgestapt en daarmee gaat veel tijd verloren. Op dit moment kost het overstappen nog zoveel tijd dat met de auto de reistijd een uur korter is. Dit moet veranderen volgens gedeputeerde Bleker.

Om het traject rendabel te maken zijn meer dan 1000 reizigers per dag nodig. Volgens Bleker komt het steeds vaker voor dat mensen wonen of werken buiten de landsgrenzen. Hij voorziet daarom in de toekomst een toename van reizgers.

Provincie heeft inmiddels een balletje opgegooid bij minister Eurlings. Ook worden contacten gelegd met Deutsche Bahn.

Bron: www.rtvnoord.nl
Dat worden dan wel lukke uitstapjes met de kerst naar Bremem
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 januari 2008 @ 16:06:53 #248
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56105529
Ze willen het al een paar jaar. Het probleem is dat het stuk naar Bremen eerst aanbesteed moet worden. Mocht Arriva dat winnen, dan zouden ze misschien er voor kunnen kiezen om GTW'tjes in te zetten die 2 powerpacks hebben. Van Groningen tot Leer rijden ze dan op diesel en vanaf Leer tot Bremen maken ze gebruik van de waslijn. Als ze dan kunnen zorgen dat de gehele lijn een uursdienst wordt, dan zou dat erg leuk zijn voor iedereen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 januari 2008 @ 16:10:31 #249
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56105636
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 16:06 schreef Peterselieman het volgende:
Ze willen het al een paar jaar. Het probleem is dat het stuk naar Bremen eerst aanbesteed moet worden. Mocht Arriva dat winnen, dan zouden ze misschien er voor kunnen kiezen om GTW'tjes in te zetten die 2 powerpacks hebben. Van Groningen tot Leer rijden ze dan op diesel en vanaf Leer tot Bremen maken ze gebruik van de waslijn. Als ze dan kunnen zorgen dat de gehele lijn een uursdienst wordt, dan zou dat erg leuk zijn voor iedereen
  donderdag 17 januari 2008 @ 17:37:08 #250
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_56108079
Een nieuwe OV Chipflits
quote:
Geen direct risico voor de klant
Donderdag 17 januari
De OV-chipkaart staat de laatste week negatief in het nieuws. De OV-bedrijven en TLS hebben daarom een landelijke drukbezochte persconferentie belegd. Ook is er woensdag al een hoorzitting in de Tweede Kamer geweest, waar de RET namens alle bedrijven het woord voerde. Vanmiddag is er een debat in de Tweede Kamer.



Vlak voor de jaarwisseling maakten onderzoekers op een Berlijns computercongres bekend dat een deel van een chip is gekraakt. De OV-chipkaart maakt gebruik van die zogenaamde Mifare-chip wat een geheime beveiliging bevat. Deze wordt wereldwijd veel toegepast (al meer dan 1,3 miljard) en bestaat al acht jaar. Ook de OV-chip in Londen bijvoorbeeld gebruikt deze chip. In de tijd dat het RET OV-chipkaart project van start ging, was dit een beproefde technologie. Alle aanbieders gebruikten deze chip dan ook. In de OV-chipkaart zijn meerdere lagen van beveiliging aangebracht. Hackers hebben de eerste laag van beveiliging van de chip gekraakt, maar ze hebben daarmee niet de sleutel. TLS, de firma die de OV-chipkaart levert, heeft TNO direct opdracht gegeven voor een spoedonderzoek. Hieruit bleek dat er op dit moment geen risico voor de OV-chipkaart is. Iedere kaart heeft een individuele, unieke sleutel. Het kraken van één code betekent daarmee dus niet dat alle kaarten zijn gekraakt. Het gebruik van de OV-chipkaart en het saldo op de kaart zijn op dit moment dus veilig. Ook de persoonsgegevens zijn volledig veilig. Deze staan niet op deze chip. De hackers zelf bevestigen dit. Daarnaast onderzoekt TNO het effect van de kraak op het geheel van veiligheidsmaatregelen. Eind februari worden de resultaten van dit onderzoek verwacht. Op korte termijn dus geen risico voor de klant. Voor de langere termijn MOET het opgelost worden.



Maandagavond melde RTL4 dat de papieren wegwerp variant van de OV-chipkaart succesvol gekopieerd is door studenten van de Radboud-universiteit in Nijmegen. Deze wegwerpkaart heeft een andere beveiliging dan de anonieme en persoonlijke OV-chipkaart. De wegwerpkaart wordt gebruikt voor producten met een lage waarde, veelal voor eenmalig gebruik. Het mindere beveiligingsniveau maakt de kaart kwetsbaar voor vervalsen. Dit is al eerder gebeurd. Toen zijn extra maatregelen getroffen waarvan er nog een aantal in gebruik genomen moeten worden. Dit gaat TLS nu ook snel doen. Uit het oogpunt van gemak voor de reiziger die af en toe gebruik maakt van het openbaar vervoer blijft de wegwerpkaart in gebruik. Reizigers lopen bij deze kaart helemaal geen risico: er staat namelijk helemaal geen geld op.



Verder is de privacy van de klant ook in het nieuws. Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) heeft standpunten geformuleerd over de bescherming en het verwerken van de persoonsgegevens bij de invoering van de OV-chipkaart. Afgesproken is o.a. dat er door de OV-bedrijven geen persoonsgegevens worden verwerkt van OV-chipkaarten zonder product en dat de gegevens van de klant tot 2010 niet gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Alle OV-bedrijven hanteren de normen die zijn afgestemd met het Cbp. RET heeft altijd aangegeven de richtlijnen het Cbp te zullen volgen. Deze richtlijnen zijn er nu. Nu is er voor ons duidelijkheid en voeren we deze uit.



Met staatssecretaris Huizinga hadden wij de afspraak in januari een aantal OV-chipkaart zaken op orde te hebben. Hier gaat het om het oplossen van het betalingsprobleem bij het opladen van de kaart en het oplossen van het tijdsynchronisatie probleem van de CiCo’s. Het betalingsprobleem hebben wij opgelost door in de kaartautomaten eerst geld op de OV-chipkaart te laden en pas dan van de rekening af te schrijven. Verder is het probleem van het stilstaan van de klokken in de CiCo-kaartlezers opgelost. Dit voorkomt overstapproblemen van de klant. Hiermee voldoen wij aan de afspraken die de staatssecretaris voor januari met ons maakte. Vooralsnog wordt nu eerst gewacht op de uitkomsten van de lopende onderzoeken.



Onze lijn blijft zoals we steeds gedaan hebben: pas na een ‘go’ van de staatsecretaris en wanneer we zelf tevreden zijn gaan de poortjes helemaal dicht en kan de strippenkaart uit de metro verdwijnen. We houden u op de hoogte. Voor alle duidelijkheid: de chipkaart blijft in Rotterdam gewoon in gebruik. RET en Stadsregio Rotterdam zijn het daar volledig mee eens, want er is nu geen risico dat de reizigers hun ‘saldo’ op de kaart kunnen kwijtkraken. Ook de hackers bevestigen dit! En in het geval dat het toch zou gebeuren hebben reizigers de garantie dat zij dat geld terugkrijgen van TLS. Als reizigers de kaart ondanks deze garanties niet vertrouwen, kunnen ze natuurlijk ook de strippenkaart gebruiken.



Tot slot: wij hopen dat deze ‘kraak’ snel wordt opgelost. Op de langere termijn is het namelijk wel een risico dat de sleutels gevonden worden. Dat is ernstig en moet – wereldwijd – worden opgelost. RET wil natuurlijk dat het voor het ‘reistegoed’ van onze klant zo veilig mogelijk is.

Persoonlijk wil ik hier nog iets aan toevoegen: “De reiziger dient in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs”. Deze regel geldt al jaren. Iemand die een kaart vervalst en die gebruikt heeft gewoon gefraudeerd en is aan het zwartrijden. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de klant dat hij betaalt. Soms lijkt het wel andersom te worden: als het mogelijk is om de kaart te vervalsen, een poortje open te trappen mag ik gratis reizen!? Nee, de chipkaart en de poortjes maken zwartrijden en fraude moeilijker. We doen als bedrijf ons best om het lastig mogelijk te maken, maar de klant blijft zelf verantwoordelijk. Als het een inbreker lukt om het slot van je huis open te breken mag hij dan je huis in? Als er 50 eurobiljetten zijn vervalst, mag ik daar dan mee betalen? Nee! “De klant dient in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs.” Dat is zo en dat blijft zo!



P.G. Peters

Algemeen Directeur
Beetje rare laatste persoonlijke toevoeging...
pi_56108225
Als het mij onmogelijk gemaakt wordt om een geldig vervoerbewijs aan te schaffen, dan heeft de vervoerder gewoon pech hoor Ik zie het al voor me zeg "Nou chef, ik ben er vandaag niet, want het poortje van de OV-dipshit ging niet open. Doei!"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56109195
Man plast over vrouwen in trein.

Mag dat ook al niet meer?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 januari 2008 @ 19:11:49 #253
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_56110313
Vanmiddag in de trein kwam ik van me school en werk en zag ik een VIRM wagon getrokken worden door een 1700 loc nabij watergraafsmeer...

En bij A'dam Zuid kwam ik dit type tegen:

pi_56114028
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 08:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Willy zit hier al een tijdje hoor
Dank u Fles ,
In beginsel was ik alleen tram hobbiest omdat ik bij de remise om de hoek woon. Pas daarna kwamen de treinen erbij en daarbij kwam ik 'per abuis' in dit topic terecht.
Hieruit ben ik van het bestaan van ohih, hov-rn en de NVBS op de hoogte gekomen. Vanuit ohih ben ik weer bij Somda belandt. Ik ben dus geen 'vluchteling' van een ander forum.
pi_56114071
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 17:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Als het mij onmogelijk gemaakt wordt om een geldig vervoerbewijs aan te schaffen, dan heeft de vervoerder gewoon pech hoor Ik zie het al voor me zeg "Nou chef, ik ben er vandaag niet, want het poortje van de OV-dipshit ging niet open. Doei!"
Ik zeg: Proefproces! Zelfde als die stations zonder kaartautomaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')