abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56015758
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:24 schreef Sattyagraha het volgende:

Hmm misschien issie niet zo goed thuis in het OT.

Maar welke bloedoffer wetten heb jij het over?
De Bijbel druipt van 't bloed, het grote Verzoeningsplan druipt van 't bloed, het kruis druipt van 't bloed.
pi_56016645
Ik heb gereageerd, maar helaas heeft KoningDavid geen tijd gehad om te reageren denk ik? Ik had ook namelijk geen tijd om verder te breien . Ben blij dat Sattyagraha het iig heeft gelezen
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_56016732
quote:
Op maandag 14 januari 2008 03:04 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

De Bijbel druipt van 't bloed, het grote Verzoeningsplan druipt van 't bloed, het kruis druipt van 't bloed.
Misschien vind je deze link aardig. De theoloog Spong bespreekt hier de Abrahamistische erfenis van de 3 monotheïstische godsdiensten, en is daar erg kritisch over
  maandag 14 januari 2008 @ 09:48:26 #104
8369 speknek
Another day another slay
pi_56017589
quote:
Op zondag 13 januari 2008 23:54 schreef DennisMoore het volgende:
Helaas .
Zou ik de vraag niet goed genoeg stellen?
Nee, ik stel de vraag in allemaal verschillende bewoordingen al heel lang. Maar Christenen kunnen er niet mee overweg. Of het komt omdat de affectieve associatie van Het Offer van het Lam er van jongs af aan zo sterk in geprogrammeerd is dat ze er gevoelsmatig niets mee kunnen, of dat het vergt dat je out of the box kunt denken en gelovigen daar sowieso geen kei in zijn, ik weet het niet. Sowieso is het natuurlijk de doodsteek van de Christelijke theologie, of je moet Leibniz-adept zijn.

Liever zeggen ze dan dat 'speknek weer zo'n bui heeft zeker' .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_56020955
quote:
Op maandag 14 januari 2008 08:34 schreef Haushofer het volgende:

Misschien vind je deze link aardig. De theoloog Spong bespreekt hier de Abrahamistische erfenis van de 3 monotheïstische godsdiensten, en is daar erg kritisch over
Eerder erg vermakelijk dan inhoudelijk sterk .
  maandag 14 januari 2008 @ 15:04:57 #106
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_56024592
Ge 49:10 Geboren in de stam Juda Mt 1:2-16; Lu 3:23-33; Heb 7:14

Ps 132:11;Jes 9:7;11:1, 10 Uit het geslacht van David, de zoon van Isaï Mt 1:1, 6-16; 9:27; Han 13:22, 23;Ro 1:3; 15:8, 12

Het probleem van de geslachtslijn is al eerder in deze topic opgemerkt. Jozef is niet de biologische vader van jezus. En de bloedlijnen vergeleken komen amper overeen. Nu kan als oplossing worden aangedragen dat Lukas de bloedlijn van Maria uiteenzette, ware het niet dat Maria's naam niet wordt vermeld, Jozef als zoon van Eli wordt aangemerkt en er komen ook wat namen overeen in beide bloedlijnen.

Mi 5:2 Geboren in Bethlehem Lu 2:4-11; Jo 7:42

Micha 5:1-2
quote:
1 En gij, Bethlehem Efratha! zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israël, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid.
2 Daarom zal Hij henlieden overgeven, tot den tijd toe, dat zij, die baren zal, gebaard hebbe; dan zullen de overigen Zijner broederen zich bekeren met de kinderen Israëls.
Jezus is nooit heerser van Israel geweest.

Jes 7:14 Geboren uit een maagd Mt 1:18-23; Lu 1:30-35

De betreffende passage uit Jesaja:
quote:
14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten.
Ten eerste heette jezus niet immanuël.
Ten tweede, bij bestudering van de context van deze voorspelling wordt duidelijk dat hier NIET naar jezus gerefereerd kan worden. In Jesaja gaat het om koning Achaz die bang was voor een aanval van 2 vijanden. Het kind waarnaar gerefereerd wordt in 7:14 is deel van een belofte van god aan Achaz dat de landen van zijn vijanden verlaten zullen zijn voordat het kind het verschil weet tussen goed en kwaad. Logischerwijs is het kind immanuël geboren ten tijde van dit conflict, en dat is lange tijd voor de komst van Jezus geweest.

Verder wordt betwist of in deze passage 'maagd' wel de juiste vertaling is, maar dat is verder niet zo heel belangrijk.


Jer 31:15 Baby’s na zijn geboorte gedood Mt 2:16-18

Deze profetie is volledig uit zijn context getrokken. Rachel weent niet over de dood van haar kinderen maar over hun verbanning. Zo vervolgt Jeremia:
quote:
16 Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen.

17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun landpale.

Ho 11:1 Uit Egypte geroepen Mt 2:15

Hosea 11:
quote:
1 Als Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.
2 Maar gelijk zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baäls, en rookten den gesnedenen beelden.
3 Ik nochtans leerde Efraïm gaan; Hij nam ze op Zijn armen, maar zij bekenden niet, dat Ik ze genas.
4 Ik trok ze met mensenzelen, met touwen der liefde, en was hun, als degenen, die het juk van op hun kinnebakken oplichten, en Ik reikte hem voeder toe.
5 Hij zal in Egypteland niet wederkeren; maar Assur, die zal zijn koning zijn; omdat zij zich weigerden te bekeren.
6 En het zwaard zal in zijn steden blijven, en zijn grendelen verteren, en opeten, vanwege hun beraadslagingen.
7 Want Mijn volk blijft hangen aan de afkering van Mij; zij roepen het wel tot den Allerhoogste, maar niet een verhoogt Hem.
8 Hoe zou Ik u overgeven, o Efraïm? u overleveren, o Israël? Hoe zou Ik u maken als Adama, u stellen als Zeboim? Mijn hart is in Mij omgekeerd, al Mijn berouw is te zamen ontstoken.
9 Ik zal de hittigheid Mijns toorns niet uitvoeren; Ik zal niet wederkeren om Efraïm te verderven; want Ik ben God en geen mens, de Heilige in het midden van u, en Ik zal in de stad niet komen.
10 Zij zullen den HEERE achterna wandelen, Hij zal brullen als een leeuw, wanneer Hij brullen zal, dan zullen de kinderen van de zee af al bevende aankomen.
11 Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.
Ten eerste wordt in Hosea Israel bedoelt met 'zoon', niet Jezus.
Ten tweede lijken 11:2 nou niet echt dingen die Jezus zou doen.

Jes 53:4 Droeg onze ziekten Mt 8:16, 17
Laten we de passages vergelijken:

Jesaja 53:4
quote:
4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
Mattheus 8:16-17
quote:
16 En als het laat geworden was, hebben zij velen, van den duivel bezeten, tot Hem gebracht, en Hij wierp de boze geesten uit met den woorde, en Hij genas allen, die kwalijk gesteld waren;
17 Opdat vervuld zou worden, dat gesproken was door Jesaja, den profeet, zeggende: Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.
In mattheus geneest Jezus de zieken, terwijl in Jesaja toch duidelijk staat dat de krankheden en smarten gedragen worden. Niet correct om daarop terug te wijzen dus.


Ps 34:20;Ex 12:46 Geen beenderen gebroken Jo 19:33, 36
Er zijn een heleboel passages in het oude testament waaruit gekozen kan worden mbt het breken of niet-breken van botten. Mochten jezus botten WEL gebroken zijn geweest, dan had als profetie bijv Klaagliederen 3:4 kunnen worden aangehaald. Of Psalmen 51:8. Dit is een mooi voorbeeld om te laten zien dat er zoveel verschillende dingen in het oude testament worden beschreven, dat je voor alles wel een 'profetie' kunt vinden.

Za 9:9;Ps 118:26 Intocht in Jeruzalem op ezelsveulen; begroet als koning en als degene die in Jehovah’s naam kwam Mt 21:1-9;Mr 11:7-11;Lu 19:28-38;Jo 12:12-15

Ten eerste de intocht op een ezelsveulen: Ezels waren een populair vervoersmiddel in die tijd, niet echt een opzienbarende voorspelling dus. Tegenwoordig zou bijv. gezegd worden dat hij in een auto de stad binnenreed. Verder:

Za 9:10
quote:
10 En Ik zal de wagens uit Efraim uitroeien, en de paarden uit Jeruzalem; ook zal de strijdboog uitgeroeid worden, en Hij zal den heidenen vrede spreken; en Zijn heerschappij zal zijn van zee tot aan zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.
Jezus claimde ten eerste niet dat vrede zijn doel was (Mattheus 10:34) en hij heerste niet over hetgeen hierboven staat. Als het een verwijzing naar toekomstige tijden is, dan is het niet op zijn plaats in dit lijstje.

Niet behandeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
Mal 3:1;4:5;Jes 40:3     Weg voor hem bereid        Mt 3:1-3; 11:10-14;
 4:5;                              17:10-13; Lu 1:17, 76;
 Jes 40:3                                3:3-6; 7:27;
                                         Jo 1:20-23; 3:25-28;
                                         Han 13:24; 19:4

Jes 61:1, 2  Gemachtigd                 Lu 4:18-21

Jes 9:1, 2   Bediening deed mensen      Mt 4:13-16
              in Naftali en Zebulon
              groot licht zien

Ps 78:2      Sprak in illustraties      Mt 13:11-13, 31-35

Ps 69:9      IJverig voor Jehovah’s     Mt 21:12, 13;
              huis                       Jo 2:13-17

Jes 42:1-4   Zou als Jehovah’s knecht   Mt 12:14-21
              niet op straten twisten

Jes 53:1     Men geloofde niet in hem   Jo 12:37, 38;
                                         Ro 10:11, 16

Jes 28:16;   Verworpen, maar wordt      Mt 21:42, 45, 46;
 53:3;        hoofdhoeksteen             Han 3:14; 4:11;
 Ps 69:8;                                1Pe 2:7
 118:22, 23

Jes 8:14, 15 Wordt steen der            Lu 20:17, 18;
              struikeling                Ro 9:31-33

Ps 41:9;     Eén apostel ontrouw;       Mt 26:47-50;
 109:8        verraadt hem               Jo 13:18, 26-30;
                                         Han 1:16-20


Za 11:12     Voor 30 zilverstukken      Mt 26:15; 27:3-10;
              verraden                   Mr 14:10, 11

Za 13:7      Discipelen verstrooid      Mt 26:31, 56; Jo 16:32

Ps 2:1, 2    Romeinse machthebbers en   Mt 27:1, 2;
              leiders van Israël         Mr 15:1, 15;
              spannen samen tegen        Lu 23:10-12;
              gezalfde van Jehovah       Han 4:25-28

Jes 53:8     Berecht en veroordeeld     Mt 26:57-68;
                                         27:1, 2, 11-26;
                                         Jo 18:12-14, 19-24,
                                         28-40; 19:1-16

Ps 27:12     Valse getuigen gebruikt    Mt 26:59-61; Mr 14:56-59

Jes 53:7     Zwijgt voor beschuldigers  Mt 27:12-14; Mr 14:61;
                                         15:4, 5; Lu 23:9

Ps 69:4      Zonder reden gehaat        Lu 23:13-25;
                                         Jo 15:24, 25

Jes 50:6;    Geslagen, bespuwd          Mt 26:67; 27:26, 30;
 Mi 5:1                                  Jo 19:3

Ps 22:16,    Aan een paal gehangen      Mt 27:35;
 vtn.                                    Mr 15:24, 25; Lu 23:33;
                                         Jo 19:18, 23; 20:25, 27

Ps 22:18     Lot geworpen over kleding  Mt 27:35; Jo 19:23, 24

Jes 53:12    Onder zondaars gerekend    Mt 26:55, 56; 27:38;
                                         Lu 22:37

Ps 22:7, 8   Aan paal beschimpt         Mt 27:39-43; Mr 15:29-32

Ps 69:21     Azijn en gal gegeven       Mt 27:34, 48;
                                         Mr 15:23, 36

Ps 22:1      Door God verlaten en aan   Mt 27:46; Mr 15:34
              vijanden overgegeven

Jes 53:5;    Doorstoken                 Mt 27:49; Jo 19:34, 37;
 Za 12:10                                Opb 1:7

Jes 53:5, 8  Sterft offerandelijke      Mt 20:28; Jo 1:29;
 11, 12  dood om zonden weg te      Ro 3:24; 4:25;
              nemen en rechtvaardige     1Kor 15:3; Heb 9:12-15;
              positie bij God mogelijk   1Pe 2:24; 1Jo 2:2
              te maken

Jes 53:9     Bij de rijken begraven     Mt 27:57-60; Jo 19:38-42

Jon 1:17;    Gedeelten van drie dagen   Mt 12:39, 40; 16:21;
 2:10   in graf, daarna uit doden  17:23; 27:64; 28:1-7;
              opgewekt                   Han 10:40; 1Kor 15:3-8

Ps 16:8-11,  Uit doden opgewekt vóór    Han 2:25-31; 13:34-37
 vtn.         verderf

Ps 2:7       Zowel door                 Mt 3:16, 17; Mr 1:9-11;
              geestverwekking als door   Lu 3:21, 22; Han 13:33;
              opstanding verklaart       Ro 1:4; Heb 1:5; 5:5
              Jehovah hem tot Zijn Zoon
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  maandag 14 januari 2008 @ 15:19:03 #107
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_56024867
Ook leuk, met dezelfde methodes van profetiezoeking kunnen we stellen dat Jezus een valse profeet is:

Jesaja 43:11
quote:
Ik, Ik ben de HEERE, en er is geen Heiland behalve Mij.
Jesaja 45:20
quote:
Verzamelt u, en komt, treedt hier toe samen, gijlieden, die van de heidenen ontkomen zijt! Zij weten niets, die hun houten gesneden beelden dragen, en een god aanbidden, die niet verlossen kan.
Jeremia 22:30
quote:
Zo zegt de HEERE: Schrijft dezen zelfden man kinderloos, een man, die niet voorspoedig zal zijn in zijn dagen; want er zal niemand van zijn zaad voorspoedig zijn, zittende op den troon Davids, en heersende meer in Juda.
Jeremia 2:16-17 (Verwijzing naar Mattheus 27:29-30, jezus met doornenkroon op zijn hoofd slaan)
quote:
16 Ook hebben u de kinderen van Nof en Tachpanhes den schedel afgeweid.
17 Doet gij dit niet zelven, doordien gij den HEERE, uw God, verlaat, ten tijde als Hij u op den weg leidt?
Leviticus 7:17 (jezus is niet herrezen de derde dag maar naar de hel gestuurd)
quote:
Wat nog van het vlees des slachtoffers overgebleven is, zal op den derden dag met vuur verbrand worden;
Jesaja 14:18-19 (lege tombe, doorstoken)
quote:
18 Al de koningen der heidenen, zij allen liggen neder met eer, een iegelijk in zijn huis;
19 Maar gij zijt verworpen van uw graf, als een gruwelijke scheut, als een kleed der gedoden, die met het zwaard doorstoken zijn; als die nederdalen in een steenkuil, als een vertreden dood lichaam.
Numeri 23:19 (jezus refereerde vaak naar zichzelf als 'mensen kind')
quote:
God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?
Jesaja 51:12-13
quote:
12 Ik, Ik ben het, Die u troost; wie zijt gij, dat gij vreest voor den mens, die sterven zal? en voor eens mensen kind, dat hooi worden zal?
13 En vergeet den HEERE, Die u gemaakt heeft, Die de hemelen heeft uitgebreid, en de aarde gegrond heeft, en vreest geduriglijk den gansen dag, vanwege de grimmigheid des benauwers, wanneer hij zich bereidt om te verderven? Waar is dan de grimmigheid des benauwers?
Jesaja 44:20 (Markus 3:21 -> En als degenen, die Hem bestonden, dit hoorden, gingen zij uit, om Hem vast te houden; want zij zeiden: Hij is buiten Zijn zinnen.)
quote:
Hij voedt zich met as, het bedrogen hart heeft hem ter zijde afgeleid; zodat hij zijn ziel niet redden kan, noch zeggen: Is er niet een leugen in mijn rechterhand?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_56033281
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 16:01 schreef VonHinten het volgende:
Allereerst chapeau voor de OP

Vraag: Voor de joden is de messias toch een menselijke verlosser?
Niet altijd. Sommige joden zien de messias als een Davidachtige koning, sommigen als een Melchizedekachtige priester, en sommigen als een goddelijke verlosser.

Al is die laatste interpretatie minder populair geworden sinds het christendom. Want als de messias inderdaad een goddelijke verlosser is, wie zou het beter geweest kunnen zijn dan Jezus?

Maar als je de Joodse geschriften van rond de tijd van Jezus bekijkt (200 v.c. - 200 n.c.) dan kom je tot de conclusie dat elk van de drie bovenstaande 'Messiastypes' in die tijd verwacht werden.
Al is het wel zo dat de geweldloosheid van Jezus mensen verbaasde, aangezien in het OT veelvuldig staat dat als de Messias komt miltaire machten vernietigd zullen worden. Jezus kwam simpelweg om te doen wat werkelijk geprofeteerd werd:

De messias moest eerst lijden (zie o.a. Jesaja 53) en zal daarna eeuwig regeren over zijn mensen (christenen).
I.v.m. de Romeinse onderdrukking lag de focus bij de toenmalige Joden meer op de miltaire implicaties van de Messias. Hij zou Gods volk verlossen!
Jezus verlosde uiteindelijk ook zijn volk, door te lijden en te sterven voor hun zonden, maar niet door de Romeinen omver te werpen.

Echter, zoals uitgelegd in mijn OP, door de militaire en revolutionaire bijklank van de term messias, gebruikte Jezus die term liever niet.
Zelfs Petrus begreep er niks van toen Jezus zei dat Hij moest lijden.

Jesaja 53 was nogal een ondergeschoven kindje toen blijkbaar.

Jesaja 53:
1 Wie kan geloven wat wij hebben gehoord?
Aan wie is de macht van de HEER geopenbaard?
2 Als een loot schoot hij op onder Gods ogen,
als een wortel die uitloopt in dorre grond.
Onopvallend was zijn uiterlijk,
hij miste iedere schoonheid,
zijn aanblik kon ons niet bekoren.
3 Hij werd veracht, door mensen gemeden,
hij was een man die het lijden kende
en met ziekte vertrouwd was,
een man die zijn gelaat voor ons verborg,
veracht, door ons verguisd en geminacht.
4 Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.
Wij echter zagen hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.
5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
6 Wij dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op hem neerkomen.
7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet
en deed zijn mond niet open.
Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders
deed hij zijn mond niet open.
8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen.
Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd hij geslagen.
9 Hij kreeg een graf bij misdadigers,
zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.
10 Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek.
Hij offerde zijn leven voor hun schuld,
om zijn nageslacht te zien en lang te leven.
En door zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde.
11 Na het lijden dat hij moest doorstaan,
zag hij het licht

Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht,
hij neemt hun wandaden op zich.
12 Daarom ken ik hem een plaats toe onder velen
en zal hij met machtigen delen in de buit,
omdat hij zijn leven prijsgaf aan de dood
en zich tot de zondaars liet rekenen.
Hij droeg echter de schuld van velen
en nam het voor zondaars op
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 16:01 schreef VonHinten het volgende:
Dus Jezus' claim dat hij de messias is, zegt niets over of hij zichzelf een goddelijke status toedicht.
Uit het OT kan je leren dat de Messias al bestond voordat hij als mens incarneerde, hij door sommigen als 'God' of 'Heer' wordt aangesproken (o.a. David), hij 'voor eeuwig' regeert en uit de dood opstaat.

Kortom, er is genoeg reden om de messias goddelijke status toe te dichten.

En trouwens, Jezus benadrukte zijn Goddelijke status ook op verschillende andere manieren zoals uitgelegd in de OP.
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 16:01 schreef VonHinten het volgende:
En hierop volgend: Als Jezus dan zou claimen dat hij God is, gaat hij dan niet in tegen de (eigen) joodse leer v/h monotheïsme?
Nee, Jezus onderstreept het monotheïsme. Hij is zelf alleen de menselijke incarnatie van diezelfde God. Jezus en God zijn één, dezelfde goddelijke substantie.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56033384
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 16:39 schreef Scaurus het volgende:
Zal het binnenkort lezen, ziet er goed uit. Sidenote: veel van Jezus' vermeende uitspraken over zijn goddelijkheid zijn alleen in de Ev. van Johannes te vinden, bijv. 'Ik ben de weg, waarheid en het leven'.
Daar staan de meeste idd. Maar ik heb om de OP vooral gebruik gemaakt van het vermoedelijk oudste evangelie, Markus.

M.a.w.: Je kan de goddelijkheid van Jezus prima onderbouwen met de oudste bronnen omtrent Jezus (brieven van Paulus en/of het evangelie van Markus).
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56033484
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 16:43 schreef Haushofer het volgende:
Joden zien het als aanduiding dat God alleen God is, en de Messias werd inderdaad niet als Goddelijk gezien.
Dit klopt niet. De Messias werd door velen wel degelijk als goddelijk gezien. Pas na de opkomst van het christendom is dit onder joden sterk afgenomen.

Waarom denk je dat hardcore orthodoxe-joden als Paulus een goddelijke messias aannamen? Waarom denk je dat de eerste christenen stuk voor stuk joden waren?

Een goddelijke messias was prima te plaatsen in die tijd. Hoewel er ook joden waren die geloofden in een puur menselijke Koning Davidachtige messias.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56033967
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 17:09 schreef VonHinten het volgende:
Maar inderdaad, ik vind het opmerkelijk dat de joden een menselijke messias verwachtten, Jezus claimt die messias te zijn en dat men zich vervolgens de vraag stelt of Jezus ook goddelijk is. En, om ontopic te blijven, of hij zélf ook dacht goddelijk te zijn. Je zou ook kunnen zeggen: nee, juist omdat hij claimt de messias te zijn.

koningdavid, ur thoughts?
Dit heb ik eerder behandeld. De 'goddelijke messias' is bijbels prima te onderbouwen.

Zie bijvoorbeeld:

Micah 5:
1 Uit jou, Betlehem in Efrata,
te klein om tot Juda’s geslachten te behoren,
uit jou komt iemand voort die voor mij over Israël zal heersen.
Zijn oorsprong ligt in lang vervlogen tijden,
in de dagen van weleer.

2 Totdat de vrouw die zwanger is haar kind heeft gebaard,
worden zijn broeders aan hun lot overgelaten.
Daarna zullen wie er nog over zijn
terugkeren naar de andere Israëlieten.
3 Hij zal aantreden en hen als een herder weiden,
bekleed met de macht van de HEER, zijn God,
met de majesteit van diens verheven naam.
Zij zullen veilig wonen,
want hij zal heersen tot aan de einden der aarde


De messias is pre-existent. Een goddelijke eigenschap.

Psalm 45: (gaat over de messias)
7 Uw troon is voor eeuwig en altijd, o god,
de scepter van het recht is uw koningsscepter,
8 u hebt gerechtigheid lief en haat het kwaad.
Daarom heeft God, uw God, u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.


Hier staat 'god' met een kleine letter. In het Hebreeuws wordt de messias hier echter "Elohim' genoemd, goddelijk dus.

Trouwens. Jezus zelf heeft ook dit onderwerp behandeld.

Zie Matteus 22:
41 Nu de farizeeën om hem heen stonden, stelde Jezus hun deze vraag: 42 ‘Wat denkt u over de messias? Van wie is hij een zoon?’ ‘Van David,’ antwoordden ze. 43 Jezus vroeg: ‘Hoe kan David hem dan, geïnspireerd door de Geest, Heer noemen? Want hij zegt: 44 “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’” 45 Als David hem dus Heer noemt, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’ 46 En niemand was in staat hem een antwoord te geven, noch durfde iemand hem vanaf die dag nog een vraag te stellen.

Jezus zelf zegt hier dat David de messias "Heer" noemt, goddelijk dus.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56034158
quote:
Op zondag 13 januari 2008 00:05 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De boeken van de Nag Hammadi werpen nieuw licht op het christendom, Jezus en God.
Het belangrijkste evangelie is dat van Didimus Judas Thomas. Het is de leer die de eerste christenen aanhingen in een tijd toen de leer van Jezus nog rechtstreeks herinnerd werd.

Jezus een verlichter, een stem, symbool voor het goddelijke, en gnostici zagen Jezus ook als een mens die goddelijk inzicht kreeg bij de doop, toen hij als een soort 'boeddha' werd. Hij die weet, de Christus.
Orthodoxe christenen nemen dat letterlijk. Als Christus goddelijk was, dan was hij Gods zoon, zijn eniggeboren zoon. Zijn geboorte moest dan ook goddelijk zijn, wat gnostici nogal naïef noemden.

Voor de huidige christen is Jezus natuurlijk Gods eniggeboren zoon. Maar dat staat niet in Mattheüs, Marcus of Lucas. Daar is Jezus de Messias van God. Diegene die zijn volk verlost, die de weg van rechtschapenheid onderwijst. Als vrome jood kun je Jezus op dat punt volgen. Maar het evangelie van Johannes stelt dat Jezus Gods zoon is. Zijn eniggeboren zelfs. Die radicale stelling, die je bij orthodoxe christenen niet eerder tegenkomt dan ongeveer het jaar 160, wordt de bril waardoor alle evangelies worden bekeken.
Jezus, letterlijk Zoon van God!... Maar voor gnostici was Jezus een metafoor, een symbool van het goddelijke dat in ons allemaal zit. In die zin zijn we allemaal zonen van God.

De orthodoxe schrijver Polycarpus en de kerkvader Tertullianus, schrijven dat de gnostici de wereld bevolkten. Daardoor krijg je een ander idee over de orthodoxe kerk. Het traditionele plaatje is dat die kerk voorstsproot uit apostelen zoals Petrus en nog een hoop andere figuren. Het gnosticisme was een latere afwijking, iets min of meer heidens. Maar we zouden moeten zeggen dat het andersom was. Het gnosticisme was de eerste eeuwen wijdverbreid en werd vertrapt door een kerk die zich tegen z'n bron keerde.
De orthodoxie ontstond na het gnosticisme. Het was een reactie, het definieerde zichzelf met wat het niet was. Het christendom definieert zich met wat het bestrijdt: het gnosticisme. Zo kon het zijn eigen inhoud bepalen.

Uit duizenden geschriften en evangeliën selecteerden de vroege orthodoxe kerkvaders, 7 à 8 eeuwen nadat Jezus leefde, de paar die later het nieuwe testament vormde en het geloof bepalen zou.
Bij die selectie werden alle gnostische geschriften, alle die de letterlijke opvatting van Jezus in de weg stond, opzij gelegd of verbrand.
Hier zitten zoveel onjuistheden in dat ik het voor het gemak maar even negeer.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  maandag 14 januari 2008 @ 21:41:09 #113
8369 speknek
Another day another slay
pi_56034321
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:12 schreef koningdavid het volgende:
Dit klopt niet. De Messias werd door velen wel degelijk als goddelijk gezien. Pas na de opkomst van het christendom is dit onder joden sterk afgenomen.
Wat? Bron?
quote:
Waarom denk je dat hardcore orthodoxe-joden als Paulus een goddelijke messias aannamen?
Over Paulus motieven zijn boeken volgeschreven, maar je kunt hem nou niet bepaald als gemiddeld persoon zien.
quote:
Waarom denk je dat de eerste christenen stuk voor stuk joden waren?
Omdat niemand anders in de messias zou geloven?!
quote:
Een goddelijke messias was prima te plaatsen in die tijd. Hoewel er ook joden waren die geloofden in een puur menselijke Koning Davidachtige messias.
Dit lijkt me niet bepaald een meerderheidspositie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_56034695
quote:
Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:

[..]

Nee Jezus die vergeeft zondes die jegens hem zijn gepleegd. Dit is in de Islam ook en noemen wen in het Turks Hakkini Helal etmek. Oftewel iemand vergeven wegens zijn zondes tegen jou gericht. Als je hem vergeeft hoeft hij niet daarvoor verantwoording te geven.
Wat een merkwaardige interpretatie. Wat heeft bijv. die verlamde man tegen Jezus gezondigd dan?
Het was duidelijk Jezus intentie om namens God te spreken, zo vatten de omstanders het ook op!
quote:
Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
Dit toont niet op de kracht van Jezus(vzmh), maar dat hij een profeet is. Met de kracht van God kan hij dit doen. Hence dat Muhammed (vzmh) de maan door de helft laat splijten. Is hij dan God? Neen. Met de kracht van God.
Hoe laat Mohammed de maan splijten dan? Op autoriteit van God of zichzelf?
quote:
Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
Via deze vers is duidelijk te lezen dat Jezus (vzmh) zegt zijn weg te volgen opdat zijn zondes worden vergeven door God. Jezus(vzmh) zegt dus ook duidelijk: Waarom denkt u dit? En laat hun zien dat hun gedachtengang wat betreft zondes vergeven anders is.
Dit zie ik er absoluut niet in, net als Markus, Lukas en Jezus' toeschouwers. Jezus zegt hier letterlijk dat Hij, 'als mensenzoon, de macht heeft om zonden te vergeven'.
Ook zie ik hier niet beschreven staan dat Jezus uitlegt dat het een misverstand was: "sorry jongens, ik bedoeelde dat 'GOD' zijn zonden zal vergeven, niet ik."

Ik begrijp niet waar jij jouw interpretatie op baseert.
quote:
Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
Duidelijk toch? Hij is geen God vertelt hij hier. Verloochenen staat hier voor de zondes gepleegd jegens hem niet vergeven.
Jezus zegt hier dat 'het erkennen van hem' van belang is voor je zielsbehoud. Welke profeet heeft dat ooit gezegd? Dit is jezelf een goddelijke status aanmeten.
quote:
Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
[geen tijd meer om reactie te geven]
Ik had graag gezien hoe je andere (duidelijkere passages) interpreteert.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56034770
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:12 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dit klopt niet. De Messias werd door velen wel degelijk als goddelijk gezien. Pas na de opkomst van het christendom is dit onder joden sterk afgenomen.
Waar haal je dit vandaan? Ik ben hier erg benieuwd naar, want zover ik weet is het niet bepaald conventioneel, en was dat het ook zeker niet in Jezus zijn tijd, om mensen te vergoddelijken. Kun je es bronnen hiervoor geven?
quote:
.
Waarom denk je dat hardcore orthodoxe-joden als Paulus een goddelijke messias aannamen? Waarom denk je dat de eerste christenen stuk voor stuk joden waren?
Over je eerste waarom: Het is de vraag of Paulus Jezus als Goddelijk zag, en hoe historisch betrouwbaar dat beeld is. Over je tweede waarom: da's nogal een rare redenatie; omda het Christendom als Joodse sekte is begonnen. Wat zich afsplitste nadat het significant begon te verschillen in bepaalde theologische opvattingen. Zoals een Goddelijke messias.
pi_56035180
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:03 schreef koningdavid het volgende:

Niet altijd. Sommige joden zien de messias als een Davidachtige koning, sommigen als een Melchizedekachtige priester, en sommigen als een goddelijke verlosser.

Al is die laatste interpretatie minder populair geworden sinds het christendom. Want als de messias inderdaad een goddelijke verlosser is, wie zou het beter geweest kunnen zijn dan Jezus?
Maar als je de Joodse geschriften van rond de tijd van Jezus bekijkt (200 v.c. - 200 n.c.) dan kom je tot de conclusie dat elk van de drie bovenstaande 'Messiastypes' in die tijd verwacht werden.
Wat? Dit is werkelijk de eerste keer dat ik hoor dat Joden een goddelijke messias verwachten. Waar heb je dit vandaan?
quote:
Al is het wel zo dat de geweldloosheid van Jezus mensen verbaasde, aangezien in het OT veelvuldig staat dat als de Messias komt miltaire machten vernietigd zullen worden. Jezus kwam simpelweg om te doen wat werkelijk geprofeteerd werd:

De messias moest eerst lijden (zie o.a. Jesaja 53) en zal daarna eeuwig regeren over zijn mensen (christenen).
I.v.m. de Romeinse onderdrukking lag de focus bij de toenmalige Joden meer op de miltaire implicaties van de Messias. Hij zou Gods volk verlossen!
Jezus verlosde uiteindelijk ook zijn volk, door te lijden en te sterven voor hun zonden, maar niet door de Romeinen omver te werpen.
Dit is profetieën achteraf interpreteren. De profetieën die niet uitgekomen zijn onderscheid je nu van 'werkelijke profetieën'. Of je verklaart het a.d.h.v. een verkeerde focus bij de joden.
quote:
Nee, Jezus onderstreept het monotheïsme. Hij is zelf alleen de menselijke incarnatie van diezelfde God. Jezus en God zijn één, dezelfde goddelijke substantie.
God is één, maar toch ook twee toen Jezus leefde, of nee toch één, want één goddelijke substantie. God kon inderdaad geen betere manier bedenken om te laten zien dat hij in zijn eentje is.
pi_56035214
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:41 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat? Bron?
Joodse geschriften, van rond dezelfde tijd als Jezus, als 1 Enoch, 2 Esdras en 2 Baruch interpreteren de messias als een soort eeuwige, godachtige messias.
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:41 schreef speknek het volgende:
Over Paulus motieven zijn boeken volgeschreven, maar je kunt hem nou niet bepaald als gemiddeld persoon zien.
Hij was een orthodoxe Jood die de Tenach goed beheerste. Toch nam Hij een goddelijke messias aan, net als andere joden in die tijd. Blijkbaar viel een goddelijke messias toch niet zo erg buiten de context als sommigen nu willen laten beweren.
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:41 schreef speknek het volgende:
Dit lijkt me niet bepaald een meerderheidspositie.
Ik heb het ook niet over een meerderheidspositie. Als we op de evangeliën af moeten gaan verwachten de meeste joden in de tijd van Jezus inderdaad een machtige, geweldadige koninklijke heerser, niet een lijdende goddelijke dienaar zoals o.a. geprofeteerd door David, Jesaja en Micah.

De interpretatie dat de messias slechts menselijk was, was een gebruikelijke opvatting in die tijd, maar niet de enige.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56035523
quote:
Op maandag 14 januari 2008 09:48 schreef speknek het volgende:
Liever zeggen ze dan dat 'speknek weer zo'n bui heeft zeker' .
Huilie... . Als je een serieuze post hebt, ga ik er altijd serieus op in.

Alleen af en toe verval je in een soort quasi-melige bui dat je alleen maar smilies of flauwe one-liners post (het papierversnipperaarsyndroom). Ik heb nooit zo'n trek om daarop te reageren.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56035614
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:12 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Joodse geschriften, van rond dezelfde tijd als Jezus, als 1 Enoch, 2 Esdras en 2 Baruch interpreteren de messias als een soort eeuwige, godachtige messias.
Behalve dat een 'soort eeuwige, godachtige (?) messias' bijzonder vaag is, wijs eens aan in 2 Bar.?
pi_56035697
Om het geheel toch weer enigzins ontopic te krijgen.

Als jullie van mening zijn dat de evangeliën grotendeels een reflectie zijn van de vroege kerk. Hoe verklaren jullie dan dat de uitgesproken 'Christologie' van de vroege kerk veel subtieler terug te vinden is in de evangeliën?
Zou dit er niet op kunnen wijzen dat Jezus woorden toch zorgvludig bewaard zijn door de evangelieschrijvers en niet doordrenkt zijn met de schrijvers hun theologische visie.

Neem nou bijvoorbeeld Markus.

Dat evangelie begint zo:

Markus 1:
1 Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.

Jezus wordt hier door de schrijver zonder slag of stoot 'Christus' (messias) en 'Zoon van God' genoemd.
Een uitspraak die we niet zo expliciet van de lippen van Jezus zelf tegenkomen. Jezus spreekt meer over de 'mensenzoon'.
Waarom reflecteren Jezus uitspraken niet Markus theologische benameningen 'Christus, Zoon van God' maar het bij de vroege kerk impopulaire 'Mensenzoon'?

[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 14-01-2008 22:51:28 ]
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  maandag 14 januari 2008 @ 22:29:49 #121
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56035810
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
Zou dit er niet op kunnen wijzen dat Jezus woorden toch zorgvludig bewaard zijn door de evangelieschrijvers en niet doordrenkt zijn met de schrijvers hun theologische visie.

Neem nou bijvoorbeeld Markus.

Dat evangelie begint zo:

Markus 1:
1 Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.

Jezus wordt hier zonder slag of stoot 'Christus' (messias) en 'Zoon van God' genoemd.
Een uitspraak die we niet zo expliciet van de lippen van Jezus zelf terugkomen. Hij spreekt meer over de 'mensenzoon'.
Waarom reflecteren Jezus uitspraken niet Markus theologische benameningen 'Christus, Zoon van God' maar het bij de vroege kerk impopulaire 'Mensenzoon'?
www.vandale.nl:

pro·pa·gan·da (de)
1 systematische werkzaamheid om aanhangers te winnen voor zekere principes
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 14 januari 2008 @ 22:31:07 #122
8369 speknek
Another day another slay
pi_56035864
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:22 schreef koningdavid het volgende:
Huilie... . Als je een serieuze post hebt, ga ik er altijd serieus op in.
Schijnbaar niet.

Dat kun je opvatten als een flauwe oneliner, of een serieuze post. Het is maar net waar je zin in hebt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_56035916
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:24 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Behalve dat een 'soort eeuwige, godachtige (?) messias' bijzonder vaag is, wijs eens aan in 2 Bar.?
Dat is Baruch 2, niet 2 Baruch.

2 Baruch:
30.1: "And it will happen after these things when the time of the appearance of the Anointed One has been fulfilled and he returns with glory, that then all who sleep in hope of him will rise."

De 'Annointed One' komt terug duidt niet op de geboorte van een normaal mens, maar van een pre-existentie.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56036116
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

www.vandale.nl:

pro·pa·gan·da (de)
1 systematische werkzaamheid om aanhangers te winnen voor zekere principes
Aha, weer zo'n sterk staaltje historische wetenschap. Een bron afdoen als 'propaganda' zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken.

Maar goed. Juist als je de evangeliën afdoet als 'propaganda' moet je mijn vraag beantwoorden. Hij is namelijk aan jou gericht. Laat eens zien wat je waard bent, meneer de historicus, dit is je kans!
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_56036476
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Schijnbaar niet.
Wat heb ik gemist dan (dat relevant, serieus en niet off-topic was)?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')