De Bijbel druipt van 't bloed, het grote Verzoeningsplan druipt van 't bloed, het kruis druipt van 't bloed.quote:Op maandag 14 januari 2008 00:24 schreef Sattyagraha het volgende:
Hmm misschien issie niet zo goed thuis in het OT.
Maar welke bloedoffer wetten heb jij het over?

.  Ben blij dat Sattyagraha het iig heeft gelezen
.  Ben blij dat Sattyagraha het iig heeft gelezen  

Misschien vind je deze link aardig. De theoloog Spong bespreekt hier de Abrahamistische erfenis van de 3 monotheïstische godsdiensten, en is daar erg kritisch overquote:Op maandag 14 januari 2008 03:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
De Bijbel druipt van 't bloed, het grote Verzoeningsplan druipt van 't bloed, het kruis druipt van 't bloed.

Nee, ik stel de vraag in allemaal verschillende bewoordingen al heel lang. Maar Christenen kunnen er niet mee overweg. Of het komt omdat de affectieve associatie van Het Offer van het Lam er van jongs af aan zo sterk in geprogrammeerd is dat ze er gevoelsmatig niets mee kunnen, of dat het vergt dat je out of the box kunt denken en gelovigen daar sowieso geen kei in zijn, ik weet het niet. Sowieso is het natuurlijk de doodsteek van de Christelijke theologie, of je moet Leibniz-adept zijn.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:54 schreef DennisMoore het volgende:
Helaas.
Zou ik de vraag niet goed genoeg stellen?
 .
.

Eerder erg vermakelijk dan inhoudelijk sterkquote:Op maandag 14 januari 2008 08:34 schreef Haushofer het volgende:
Misschien vind je deze link aardig. De theoloog Spong bespreekt hier de Abrahamistische erfenis van de 3 monotheïstische godsdiensten, en is daar erg kritisch over
 .
.

Jezus is nooit heerser van Israel geweest.quote:1 En gij, Bethlehem Efratha! zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israël, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid.
2 Daarom zal Hij henlieden overgeven, tot den tijd toe, dat zij, die baren zal, gebaard hebbe; dan zullen de overigen Zijner broederen zich bekeren met de kinderen Israëls.
Ten eerste heette jezus niet immanuël.quote:14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten.
quote:16 Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen.
17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun landpale.
Ten eerste wordt in Hosea Israel bedoelt met 'zoon', niet Jezus.quote:1 Als Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.
2 Maar gelijk zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baäls, en rookten den gesnedenen beelden.
3 Ik nochtans leerde Efraïm gaan; Hij nam ze op Zijn armen, maar zij bekenden niet, dat Ik ze genas.
4 Ik trok ze met mensenzelen, met touwen der liefde, en was hun, als degenen, die het juk van op hun kinnebakken oplichten, en Ik reikte hem voeder toe.
5 Hij zal in Egypteland niet wederkeren; maar Assur, die zal zijn koning zijn; omdat zij zich weigerden te bekeren.
6 En het zwaard zal in zijn steden blijven, en zijn grendelen verteren, en opeten, vanwege hun beraadslagingen.
7 Want Mijn volk blijft hangen aan de afkering van Mij; zij roepen het wel tot den Allerhoogste, maar niet een verhoogt Hem.
8 Hoe zou Ik u overgeven, o Efraïm? u overleveren, o Israël? Hoe zou Ik u maken als Adama, u stellen als Zeboim? Mijn hart is in Mij omgekeerd, al Mijn berouw is te zamen ontstoken.
9 Ik zal de hittigheid Mijns toorns niet uitvoeren; Ik zal niet wederkeren om Efraïm te verderven; want Ik ben God en geen mens, de Heilige in het midden van u, en Ik zal in de stad niet komen.
10 Zij zullen den HEERE achterna wandelen, Hij zal brullen als een leeuw, wanneer Hij brullen zal, dan zullen de kinderen van de zee af al bevende aankomen.
11 Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.
Mattheus 8:16-17quote:4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
In mattheus geneest Jezus de zieken, terwijl in Jesaja toch duidelijk staat dat de krankheden en smarten gedragen worden. Niet correct om daarop terug te wijzen dus.quote:16 En als het laat geworden was, hebben zij velen, van den duivel bezeten, tot Hem gebracht, en Hij wierp de boze geesten uit met den woorde, en Hij genas allen, die kwalijk gesteld waren;
17 Opdat vervuld zou worden, dat gesproken was door Jesaja, den profeet, zeggende: Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.
Jezus claimde ten eerste niet dat vrede zijn doel was (Mattheus 10:34) en hij heerste niet over hetgeen hierboven staat. Als het een verwijzing naar toekomstige tijden is, dan is het niet op zijn plaats in dit lijstje.quote:10 En Ik zal de wagens uit Efraim uitroeien, en de paarden uit Jeruzalem; ook zal de strijdboog uitgeroeid worden, en Hij zal den heidenen vrede spreken; en Zijn heerschappij zal zijn van zee tot aan zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 | 4:5; 17:10-13; Lu 1:17, 76; Jes 40:3 3:3-6; 7:27; Jo 1:20-23; 3:25-28; Han 13:24; 19:4 Jes 61:1, 2 Gemachtigd Lu 4:18-21 Jes 9:1, 2 Bediening deed mensen Mt 4:13-16 in Naftali en Zebulon groot licht zien Ps 78:2 Sprak in illustraties Mt 13:11-13, 31-35 Ps 69:9 IJverig voor Jehovah’s Mt 21:12, 13; huis Jo 2:13-17 Jes 42:1-4 Zou als Jehovah’s knecht Mt 12:14-21 niet op straten twisten Jes 53:1 Men geloofde niet in hem Jo 12:37, 38; Ro 10:11, 16 Jes 28:16; Verworpen, maar wordt Mt 21:42, 45, 46; 53:3; hoofdhoeksteen Han 3:14; 4:11; Ps 69:8; 1Pe 2:7 118:22, 23 Jes 8:14, 15 Wordt steen der Lu 20:17, 18; struikeling Ro 9:31-33 Ps 41:9; Eén apostel ontrouw; Mt 26:47-50; 109:8 verraadt hem Jo 13:18, 26-30; Han 1:16-20 Za 11:12 Voor 30 zilverstukken Mt 26:15; 27:3-10; verraden Mr 14:10, 11 Za 13:7 Discipelen verstrooid Mt 26:31, 56; Jo 16:32 Ps 2:1, 2 Romeinse machthebbers en Mt 27:1, 2; leiders van Israël Mr 15:1, 15; spannen samen tegen Lu 23:10-12; gezalfde van Jehovah Han 4:25-28 Jes 53:8 Berecht en veroordeeld Mt 26:57-68; 27:1, 2, 11-26; Jo 18:12-14, 19-24, 28-40; 19:1-16 Ps 27:12 Valse getuigen gebruikt Mt 26:59-61; Mr 14:56-59 Jes 53:7 Zwijgt voor beschuldigers Mt 27:12-14; Mr 14:61; 15:4, 5; Lu 23:9 Ps 69:4 Zonder reden gehaat Lu 23:13-25; Jo 15:24, 25 Jes 50:6; Geslagen, bespuwd Mt 26:67; 27:26, 30; Mi 5:1 Jo 19:3 Ps 22:16, Aan een paal gehangen Mt 27:35; vtn. Mr 15:24, 25; Lu 23:33; Jo 19:18, 23; 20:25, 27 Ps 22:18 Lot geworpen over kleding Mt 27:35; Jo 19:23, 24 Jes 53:12 Onder zondaars gerekend Mt 26:55, 56; 27:38; Lu 22:37 Ps 22:7, 8 Aan paal beschimpt Mt 27:39-43; Mr 15:29-32 Ps 69:21 Azijn en gal gegeven Mt 27:34, 48; Mr 15:23, 36 Ps 22:1 Door God verlaten en aan Mt 27:46; Mr 15:34 vijanden overgegeven Jes 53:5; Doorstoken Mt 27:49; Jo 19:34, 37; Za 12:10 Opb 1:7 Jes 53:5, 8 Sterft offerandelijke Mt 20:28; Jo 1:29; 11, 12 dood om zonden weg te Ro 3:24; 4:25; nemen en rechtvaardige 1Kor 15:3; Heb 9:12-15; positie bij God mogelijk 1Pe 2:24; 1Jo 2:2 te maken Jes 53:9 Bij de rijken begraven Mt 27:57-60; Jo 19:38-42 Jon 1:17; Gedeelten van drie dagen Mt 12:39, 40; 16:21; 2:10 in graf, daarna uit doden 17:23; 27:64; 28:1-7; opgewekt Han 10:40; 1Kor 15:3-8 Ps 16:8-11, Uit doden opgewekt vóór Han 2:25-31; 13:34-37 vtn. verderf Ps 2:7 Zowel door Mt 3:16, 17; Mr 1:9-11; geestverwekking als door Lu 3:21, 22; Han 13:33; opstanding verklaart Ro 1:4; Heb 1:5; 5:5 Jehovah hem tot Zijn Zoon | 

Jesaja 45:20quote:Ik, Ik ben de HEERE, en er is geen Heiland behalve Mij.
Jeremia 22:30quote:Verzamelt u, en komt, treedt hier toe samen, gijlieden, die van de heidenen ontkomen zijt! Zij weten niets, die hun houten gesneden beelden dragen, en een god aanbidden, die niet verlossen kan.
Jeremia 2:16-17 (Verwijzing naar Mattheus 27:29-30, jezus met doornenkroon op zijn hoofd slaan)quote:Zo zegt de HEERE: Schrijft dezen zelfden man kinderloos, een man, die niet voorspoedig zal zijn in zijn dagen; want er zal niemand van zijn zaad voorspoedig zijn, zittende op den troon Davids, en heersende meer in Juda.
Leviticus 7:17 (jezus is niet herrezen de derde dag maar naar de hel gestuurd)quote:16 Ook hebben u de kinderen van Nof en Tachpanhes den schedel afgeweid.
17 Doet gij dit niet zelven, doordien gij den HEERE, uw God, verlaat, ten tijde als Hij u op den weg leidt?
Jesaja 14:18-19 (lege tombe, doorstoken)quote:Wat nog van het vlees des slachtoffers overgebleven is, zal op den derden dag met vuur verbrand worden;
Numeri 23:19 (jezus refereerde vaak naar zichzelf als 'mensen kind')quote:18 Al de koningen der heidenen, zij allen liggen neder met eer, een iegelijk in zijn huis;
19 Maar gij zijt verworpen van uw graf, als een gruwelijke scheut, als een kleed der gedoden, die met het zwaard doorstoken zijn; als die nederdalen in een steenkuil, als een vertreden dood lichaam.
Jesaja 51:12-13quote:God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?
Jesaja 44:20 (Markus 3:21 -> En als degenen, die Hem bestonden, dit hoorden, gingen zij uit, om Hem vast te houden; want zij zeiden: Hij is buiten Zijn zinnen.)quote:12 Ik, Ik ben het, Die u troost; wie zijt gij, dat gij vreest voor den mens, die sterven zal? en voor eens mensen kind, dat hooi worden zal?
13 En vergeet den HEERE, Die u gemaakt heeft, Die de hemelen heeft uitgebreid, en de aarde gegrond heeft, en vreest geduriglijk den gansen dag, vanwege de grimmigheid des benauwers, wanneer hij zich bereidt om te verderven? Waar is dan de grimmigheid des benauwers?
quote:Hij voedt zich met as, het bedrogen hart heeft hem ter zijde afgeleid; zodat hij zijn ziel niet redden kan, noch zeggen: Is er niet een leugen in mijn rechterhand?

Niet altijd. Sommige joden zien de messias als een Davidachtige koning, sommigen als een Melchizedekachtige priester, en sommigen als een goddelijke verlosser.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:01 schreef VonHinten het volgende:
Allereerst chapeau voor de OP
Vraag: Voor de joden is de messias toch een menselijke verlosser?
Uit het OT kan je leren dat de Messias al bestond voordat hij als mens incarneerde, hij door sommigen als 'God' of 'Heer' wordt aangesproken (o.a. David), hij 'voor eeuwig' regeert en uit de dood opstaat.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:01 schreef VonHinten het volgende:
Dus Jezus' claim dat hij de messias is, zegt niets over of hij zichzelf een goddelijke status toedicht.
Nee, Jezus onderstreept het monotheïsme. Hij is zelf alleen de menselijke incarnatie van diezelfde God. Jezus en God zijn één, dezelfde goddelijke substantie.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:01 schreef VonHinten het volgende:
En hierop volgend: Als Jezus dan zou claimen dat hij God is, gaat hij dan niet in tegen de (eigen) joodse leer v/h monotheïsme?

Daar staan de meeste idd. Maar ik heb om de OP vooral gebruik gemaakt van het vermoedelijk oudste evangelie, Markus.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:39 schreef Scaurus het volgende:
Zal het binnenkort lezen, ziet er goed uit. Sidenote: veel van Jezus' vermeende uitspraken over zijn goddelijkheid zijn alleen in de Ev. van Johannes te vinden, bijv. 'Ik ben de weg, waarheid en het leven'.

Dit klopt niet. De Messias werd door velen wel degelijk als goddelijk gezien. Pas na de opkomst van het christendom is dit onder joden sterk afgenomen.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:43 schreef Haushofer het volgende:
Joden zien het als aanduiding dat God alleen God is, en de Messias werd inderdaad niet als Goddelijk gezien.

Dit heb ik eerder behandeld. De 'goddelijke messias' is bijbels prima te onderbouwen.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:09 schreef VonHinten het volgende:
Maar inderdaad, ik vind het opmerkelijk dat de joden een menselijke messias verwachtten, Jezus claimt die messias te zijn en dat men zich vervolgens de vraag stelt of Jezus ook goddelijk is. En, om ontopic te blijven, of hij zélf ook dacht goddelijk te zijn. Je zou ook kunnen zeggen: nee, juist omdat hij claimt de messias te zijn.
koningdavid, ur thoughts?

Hier zitten zoveel onjuistheden in dat ik het voor het gemak maar even negeer.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:05 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De boeken van de Nag Hammadi werpen nieuw licht op het christendom, Jezus en God.
Het belangrijkste evangelie is dat van Didimus Judas Thomas. Het is de leer die de eerste christenen aanhingen in een tijd toen de leer van Jezus nog rechtstreeks herinnerd werd.
Jezus een verlichter, een stem, symbool voor het goddelijke, en gnostici zagen Jezus ook als een mens die goddelijk inzicht kreeg bij de doop, toen hij als een soort 'boeddha' werd. Hij die weet, de Christus.
Orthodoxe christenen nemen dat letterlijk. Als Christus goddelijk was, dan was hij Gods zoon, zijn eniggeboren zoon. Zijn geboorte moest dan ook goddelijk zijn, wat gnostici nogal naïef noemden.
Voor de huidige christen is Jezus natuurlijk Gods eniggeboren zoon. Maar dat staat niet in Mattheüs, Marcus of Lucas. Daar is Jezus de Messias van God. Diegene die zijn volk verlost, die de weg van rechtschapenheid onderwijst. Als vrome jood kun je Jezus op dat punt volgen. Maar het evangelie van Johannes stelt dat Jezus Gods zoon is. Zijn eniggeboren zelfs. Die radicale stelling, die je bij orthodoxe christenen niet eerder tegenkomt dan ongeveer het jaar 160, wordt de bril waardoor alle evangelies worden bekeken.
Jezus, letterlijk Zoon van God!... Maar voor gnostici was Jezus een metafoor, een symbool van het goddelijke dat in ons allemaal zit. In die zin zijn we allemaal zonen van God.
De orthodoxe schrijver Polycarpus en de kerkvader Tertullianus, schrijven dat de gnostici de wereld bevolkten. Daardoor krijg je een ander idee over de orthodoxe kerk. Het traditionele plaatje is dat die kerk voorstsproot uit apostelen zoals Petrus en nog een hoop andere figuren. Het gnosticisme was een latere afwijking, iets min of meer heidens. Maar we zouden moeten zeggen dat het andersom was. Het gnosticisme was de eerste eeuwen wijdverbreid en werd vertrapt door een kerk die zich tegen z'n bron keerde.
De orthodoxie ontstond na het gnosticisme. Het was een reactie, het definieerde zichzelf met wat het niet was. Het christendom definieert zich met wat het bestrijdt: het gnosticisme. Zo kon het zijn eigen inhoud bepalen.
Uit duizenden geschriften en evangeliën selecteerden de vroege orthodoxe kerkvaders, 7 à 8 eeuwen nadat Jezus leefde, de paar die later het nieuwe testament vormde en het geloof bepalen zou.
Bij die selectie werden alle gnostische geschriften, alle die de letterlijke opvatting van Jezus in de weg stond, opzij gelegd of verbrand.

Wat? Bron?quote:Op maandag 14 januari 2008 21:12 schreef koningdavid het volgende:
Dit klopt niet. De Messias werd door velen wel degelijk als goddelijk gezien. Pas na de opkomst van het christendom is dit onder joden sterk afgenomen.
Over Paulus motieven zijn boeken volgeschreven, maar je kunt hem nou niet bepaald als gemiddeld persoon zien.quote:Waarom denk je dat hardcore orthodoxe-joden als Paulus een goddelijke messias aannamen?
Omdat niemand anders in de messias zou geloven?!quote:Waarom denk je dat de eerste christenen stuk voor stuk joden waren?
Dit lijkt me niet bepaald een meerderheidspositie.quote:Een goddelijke messias was prima te plaatsen in die tijd. Hoewel er ook joden waren die geloofden in een puur menselijke Koning Davidachtige messias.

Wat een merkwaardige interpretatie. Wat heeft bijv. die verlamde man tegen Jezus gezondigd dan?quote:Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee Jezus die vergeeft zondes die jegens hem zijn gepleegd. Dit is in de Islam ook en noemen wen in het Turks Hakkini Helal etmek. Oftewel iemand vergeven wegens zijn zondes tegen jou gericht. Als je hem vergeeft hoeft hij niet daarvoor verantwoording te geven.
Hoe laat Mohammed de maan splijten dan? Op autoriteit van God of zichzelf?quote:Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
Dit toont niet op de kracht van Jezus(vzmh), maar dat hij een profeet is. Met de kracht van God kan hij dit doen. Hence dat Muhammed (vzmh) de maan door de helft laat splijten. Is hij dan God? Neen. Met de kracht van God.
Dit zie ik er absoluut niet in, net als Markus, Lukas en Jezus' toeschouwers. Jezus zegt hier letterlijk dat Hij, 'als mensenzoon, de macht heeft om zonden te vergeven'.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
Via deze vers is duidelijk te lezen dat Jezus (vzmh) zegt zijn weg te volgen opdat zijn zondes worden vergeven door God. Jezus(vzmh) zegt dus ook duidelijk: Waarom denkt u dit? En laat hun zien dat hun gedachtengang wat betreft zondes vergeven anders is.
Jezus zegt hier dat 'het erkennen van hem' van belang is voor je zielsbehoud. Welke profeet heeft dat ooit gezegd? Dit is jezelf een goddelijke status aanmeten.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
Duidelijk toch? Hij is geen God vertelt hij hier. Verloochenen staat hier voor de zondes gepleegd jegens hem niet vergeven.
Ik had graag gezien hoe je andere (duidelijkere passages) interpreteert.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
[geen tijd meer om reactie te geven]

Waar haal je dit vandaan? Ik ben hier erg benieuwd naar, want zover ik weet is het niet bepaald conventioneel, en was dat het ook zeker niet in Jezus zijn tijd, om mensen te vergoddelijken. Kun je es bronnen hiervoor geven?quote:Op maandag 14 januari 2008 21:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit klopt niet. De Messias werd door velen wel degelijk als goddelijk gezien. Pas na de opkomst van het christendom is dit onder joden sterk afgenomen.
Over je eerste waarom: Het is de vraag of Paulus Jezus als Goddelijk zag, en hoe historisch betrouwbaar dat beeld is. Over je tweede waarom: da's nogal een rare redenatie; omda het Christendom als Joodse sekte is begonnen. Wat zich afsplitste nadat het significant begon te verschillen in bepaalde theologische opvattingen. Zoals een Goddelijke messias.quote:.
Waarom denk je dat hardcore orthodoxe-joden als Paulus een goddelijke messias aannamen? Waarom denk je dat de eerste christenen stuk voor stuk joden waren?

Wat? Dit is werkelijk de eerste keer dat ik hoor dat Joden een goddelijke messias verwachten. Waar heb je dit vandaan?quote:Op maandag 14 januari 2008 21:03 schreef koningdavid het volgende:
Niet altijd. Sommige joden zien de messias als een Davidachtige koning, sommigen als een Melchizedekachtige priester, en sommigen als een goddelijke verlosser.
Al is die laatste interpretatie minder populair geworden sinds het christendom. Want als de messias inderdaad een goddelijke verlosser is, wie zou het beter geweest kunnen zijn dan Jezus?
Maar als je de Joodse geschriften van rond de tijd van Jezus bekijkt (200 v.c. - 200 n.c.) dan kom je tot de conclusie dat elk van de drie bovenstaande 'Messiastypes' in die tijd verwacht werden.
Dit is profetieën achteraf interpreteren. De profetieën die niet uitgekomen zijn onderscheid je nu van 'werkelijke profetieën'. Of je verklaart het a.d.h.v. een verkeerde focus bij de joden.quote:Al is het wel zo dat de geweldloosheid van Jezus mensen verbaasde, aangezien in het OT veelvuldig staat dat als de Messias komt miltaire machten vernietigd zullen worden. Jezus kwam simpelweg om te doen wat werkelijk geprofeteerd werd:
De messias moest eerst lijden (zie o.a. Jesaja 53) en zal daarna eeuwig regeren over zijn mensen (christenen).
I.v.m. de Romeinse onderdrukking lag de focus bij de toenmalige Joden meer op de miltaire implicaties van de Messias. Hij zou Gods volk verlossen!
Jezus verlosde uiteindelijk ook zijn volk, door te lijden en te sterven voor hun zonden, maar niet door de Romeinen omver te werpen.
God is één, maar toch ook twee toen Jezus leefde, of nee toch één, want één goddelijke substantie. God kon inderdaad geen betere manier bedenken om te laten zien dat hij in zijn eentje is.quote:Nee, Jezus onderstreept het monotheïsme. Hij is zelf alleen de menselijke incarnatie van diezelfde God. Jezus en God zijn één, dezelfde goddelijke substantie.

Joodse geschriften, van rond dezelfde tijd als Jezus, als 1 Enoch, 2 Esdras en 2 Baruch interpreteren de messias als een soort eeuwige, godachtige messias.quote:
Hij was een orthodoxe Jood die de Tenach goed beheerste. Toch nam Hij een goddelijke messias aan, net als andere joden in die tijd. Blijkbaar viel een goddelijke messias toch niet zo erg buiten de context als sommigen nu willen laten beweren.quote:Op maandag 14 januari 2008 21:41 schreef speknek het volgende:
Over Paulus motieven zijn boeken volgeschreven, maar je kunt hem nou niet bepaald als gemiddeld persoon zien.
Ik heb het ook niet over een meerderheidspositie. Als we op de evangeliën af moeten gaan verwachten de meeste joden in de tijd van Jezus inderdaad een machtige, geweldadige koninklijke heerser, niet een lijdende goddelijke dienaar zoals o.a. geprofeteerd door David, Jesaja en Micah.quote:Op maandag 14 januari 2008 21:41 schreef speknek het volgende:
Dit lijkt me niet bepaald een meerderheidspositie.

Huilie...quote:Op maandag 14 januari 2008 09:48 schreef speknek het volgende:
Liever zeggen ze dan dat 'speknek weer zo'n bui heeft zeker'.
 . Als je een serieuze post hebt, ga ik er altijd serieus op in.
 . Als je een serieuze post hebt, ga ik er altijd serieus op in. 

Behalve dat een 'soort eeuwige, godachtige (?) messias' bijzonder vaag is, wijs eens aan in 2 Bar.?quote:Op maandag 14 januari 2008 22:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Joodse geschriften, van rond dezelfde tijd als Jezus, als 1 Enoch, 2 Esdras en 2 Baruch interpreteren de messias als een soort eeuwige, godachtige messias.

www.vandale.nl:quote:Op maandag 14 januari 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
Zou dit er niet op kunnen wijzen dat Jezus woorden toch zorgvludig bewaard zijn door de evangelieschrijvers en niet doordrenkt zijn met de schrijvers hun theologische visie.
Neem nou bijvoorbeeld Markus.
Dat evangelie begint zo:
Markus 1:
1 Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.
Jezus wordt hier zonder slag of stoot 'Christus' (messias) en 'Zoon van God' genoemd.
Een uitspraak die we niet zo expliciet van de lippen van Jezus zelf terugkomen. Hij spreekt meer over de 'mensenzoon'.
Waarom reflecteren Jezus uitspraken niet Markus theologische benameningen 'Christus, Zoon van God' maar het bij de vroege kerk impopulaire 'Mensenzoon'?

Schijnbaar niet.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:22 schreef koningdavid het volgende:
Huilie.... Als je een serieuze post hebt, ga ik er altijd serieus op in.

Dat is Baruch 2, niet 2 Baruch.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:24 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Behalve dat een 'soort eeuwige, godachtige (?) messias' bijzonder vaag is, wijs eens aan in 2 Bar.?

Aha, weer zo'n sterk staaltje historische wetenschap. Een bron afdoen als 'propaganda' zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
www.vandale.nl:
pro·pa·gan·da (de)
1 systematische werkzaamheid om aanhangers te winnen voor zekere principes

Wat heb ik gemist dan (dat relevant, serieus en niet off-topic was)?quote:
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |