Dat dan weer nietquote:Op zondag 13 januari 2008 12:34 schreef Viperen het volgende:
Bijvoorbeeld om het einde van de wereld mee te voorspellen?
Niet overtuigend aangetoond.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Nee dat had niet gekund. Er was voorzegd dat Jezus een troonopvolger zou zijn van David en de enige manier om dat te bewijzen is door de stamboom weer te geven. Het is niet alleen de basis voor geloof, maar wel een onderdeel ervan.
God is almachtig, dus hij had van tevoren kunnen weten dat Adam zou zondigen.quote:Dat is dus helaas niet waar. God stelt regels waar hij zichzelf ook aan houdt. Hij kan niet zomaar even wetten wijzingen of zelf overtreden, dat zou ook niet erg veel vertrouwen geven he, een wetgeven die zijn eigen wetten overtreedt.
God had gezegd dat Adam zou sterven als hij zou zondigen. Dat deed hij dus hij moest sterven.
God kon ook niet zeggen: ik sloop alles en ik begin opnieuw want in Eden werd Gods soevereiniteit betwist en alles vernietigen zou niet bewijzen dat God het recht heeft alles te regeren. Daar moest tijd overheen gaan.
Nee Jezus die vergeeft zondes die jegens hem zijn gepleegd. Dit is in de Islam ook en noemen wen in het Turks Hakkini Helal etmek. Oftewel iemand vergeven wegens zijn zondes tegen jou gericht. Als je hem vergeeft hoeft hij niet daarvoor verantwoording te geven.quote:27 Ze kwamen weer in Jeruzalem aan. Toen Jezus zich in de tempel ophield, kwamen de hogepriesters, de schriftgeleerden en de oudsten van het volk naar hem toe 28 en vroegen hem: ‘Op grond van welke bevoegdheid doet u die dingen? Wie heeft u het recht gegeven om zo te handelen?’
Soms deed Jezus dingen die eigenlijk exclusief toebehoorden aan God. Jezus vergaf bijvoorbeeld zonden, ongekend voor die tijd! Ronduit blasfemisch zelfs!
Dit toont niet op de kracht van Jezus(vzmh), maar dat hij een profeet is. Met de kracht van God kan hij dit doen. Hence dat Muhammed (vzmh) de maan door de helft laat splijten. Is hij dan God? Neen. Met de kracht van God.quote:25 Jezus sprak hem streng toe en zei: ‘Zwijg en ga uit hem weg!’ 26 De onreine geest deed de man stuiptrekken en verliet hem met een luide schreeuw. 27 Iedereen was zo verbijsterd dat ze tegen elkaar zeiden: ‘Wat is dit allemaal? Een nieuwe leer met groot gezag! Zelfs als hij onreine geesten een bevel geeft, wordt hij gehoorzaamd.’
Via deze vers is duidelijk te lezen dat Jezus (vzmh) zegt zijn weg te volgen opdat zijn zondes worden vergeven door God. Jezus(vzmh) zegt dus ook duidelijk: Waarom denkt u dit? En laat hun zien dat hun gedachtengang wat betreft zondes vergeven anders is.quote:Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde: ‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’ 6 Er zaten ook een paar schriftgeleerden tussen de mensen, en die dachten bij zichzelf: 7 Hoe durft hij dat te zeggen? Hij slaat godslasterlijke taal uit: alleen God kan immers zonden vergeven! 8 Jezus had meteen door wat ze dachten en dus zei hij: ‘Waarom denkt u zoiets? 9 Wat is gemakkelijker, tegen een verlamde zeggen: “Uw zonden worden u vergeven” of: “Sta op, pak uw bed en loop”? 10 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’ Toen zei hij tegen de verlamde: 11 ‘Ik zeg u, sta op, pak uw bed en ga naar huis.’ 12 Meteen stond hij op,
pakte zijn bed en ging weg; allen die dit zagen, stonden versteld en loofden God. ‘Zoiets hebben we nog nooit gezien,’ zeiden ze.
Hij is een profeet van God. Als hij beveelt de wind te laten stoppen dan stopt die. God houdt zoveel van zijn profeten. Een mooi voorbeeld is wanneer Allah(c.c.) zegt tegen Muhammed(vzmh) in de trant van. Als je wilt laat ik het hele universum weg doen.quote:Markus 4:
39 Toen hij wakker geworden was, sprak hij de wind bestraffend toe en zei tegen het meer: ‘Zwijg! Wees stil!’ De wind ging liggen en het meer kwam helemaal tot rust. 40 Hij zei tegen hen: ‘Waarom hebben jullie zo weinig moed? Geloven jullie nog steeds niet?’ 41 Ze werden bevangen door grote schrik en zeiden tegen elkaar: ‘Wie is hij toch, dat zelfs de wind en het meer hem gehoorzamen?’
Duidelijk toch? Hij is geen God vertelt hij hier. Verloochenen staat hier voor de zondes gepleegd jegens hem niet vergeven.quote:Matteus 10:
32 Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33 Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
Ik bedoel meer dat jij misschien iets terughoudender moet zijn in jouw interpretatie van de Schriftquote:Op zondag 13 januari 2008 12:30 schreef Viperen het volgende:
[..]
Je beweert dat Jezus ons leerde om naar het zwaard te grijpen?
Waarom?quote:Op zondag 13 januari 2008 12:18 schreef Viperen het volgende:
[..]
De titel 'Goddelijke held' is inconsistent met de vertaling van Jesaja 10:21, 'machtig God'.
Vrije wil.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Niet overtuigend aangetoond.
[..]
God is almachtig, dus hij had van tevoren kunnen weten dat Adam zou zondigen.
Dus hij had ook andere regels kunnen maken.
Wat zo irritant is, is de manier waarop je OT teksten voor je christelijke karretje spant. Volgens mij zou je het liefst bij teksten als Psalm 22 heel groot 'Jezus! Jezus' willen schrijven. Elke referentie naar een komende Messias zie je als een profetie. Maar de teksten uit het OT zijn helemaal geen echte profetieen. Ze waren namelijk bekend bij de wannabe-Messiassen en konden makkelijk vervuld worden. Wil je als Messias gezien worden? Dan ga je natuurlijk op een ezeltje Jeruzalem binnenrijden of laat je je kruisigen. Of je laat je biograaf iets dergelijks opschrijven.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik zie geen kromme redenaties, ik zie LIJSTEN met tekstbewijs van profetieen, ik zie overlappende teksten die elkaar bevestigen, ik zie stambomen die inderdaad anders zijn, maar elkaar na onderzoek niet tegenspreken. Van jouw kant zie ik echter alleen verdachtmakingen en ridiculisaties.
Het zijn dezelfde woorden?quote:
Wat is dat dan voor vreemde redenatie? Omdat iets bekend is bij mensen is iets ineens geen profetie meer?quote:Op zondag 13 januari 2008 13:08 schreef Scaurus het volgende:
Elke referentie naar een komende Messias zie je als een profetie. Maar de teksten uit het OT zijn helemaal geen echte profetieen. Ze waren namelijk bekend bij de wannabe-Messiassen en konden makkelijk vervuld worden.
Oh ja tuurlijk en daarmee is het klaar. Zie je niet hoeveel overeenkomsten er zijn, waaronder dus velen waar hij geen vat op had?quote:Wil je als Messias gezien worden? Dan ga je natuurlijk op een ezeltje Jeruzalem binnenrijden of laat je je kruisigen. Of je laat je biograaf iets dergelijks opschrijven.
Wat aardig van je.quote:Met alle respect, maar volgens mij lijdt je aan selectieve blindheid. Je ziet heel graag dat in Psalmen of Daniel onmogelijk niet de komst van Jezus Christus geprofeteerd wordt, maar bij de elkaar tegensprekende stambomen zoek je een uitweg.
En dat had om te beginnen al helemaal niet 'voorzegd' hoeven worden.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nee dat had niet gekund. Er was voorzegd dat Jezus een troonopvolger zou zijn van David
En niemand heeft hem gedwongen om dergelijke primitieve bloedoffer-regels te stellen in the first place. Dat deed ie dan toch echt zelf. En een über-wezen dat alles geschapen heeft en Liefde zou zijn etc, zou er een hogere moraal op nahouden dan regels verzinnen met bloedoffers, waar hij zich dan zelf aan zou moeten houden. Veel aannemelijker is dat dat mensenwerk is, primitieve woestijnmensen-werk.quote:Dat is dus helaas niet waar. God stelt regels waar hij zichzelf ook aan houdt.
Had ie niet hoeven zeggen he?quote:God had gezegd dat Adam zou sterven als hij zou zondigen.
Tegenover wie moest hij dat 'bewijzen' dan? We hebben het hier niet over een kleuterschool waarbij kinderen het recht over de zandbak hoeven afdwingen oid. Wat een primitieve gedachte.quote:alles vernietigen zou niet bewijzen dat God het recht heeft alles te regeren.
Elk extra beetje informatie omtrent de indentiteit van de messias zou nauwkeurig zoekende mensen kunnen helpen de juiste te vinden.quote:Op zondag 13 januari 2008 14:04 schreef DennisMoore het volgende:
En dat had om te beginnen al helemaal niet 'voorzegd' hoeven worden.
Het werd door de mens en door Satan in twijfel getrokken. Alle engelen die in de hemel waren keken ook toe op het geheel. Als God ten overstaan van alle geestelijke schepselen gewoon de aarde had vernietigd en opnieuw was begonnen, dan zouden er toch sterke verdenkingen komen, lijkt dat je ook niet?quote:Tegenover wie moest hij dat 'bewijzen' dan? We hebben het hier niet over een kleuterschool waarbij kinderen het recht over de zandbak hoeven afdwingen oid. Wat een primitieve gedachte.
Nope, als dat aangetoond of bewezen had moeten worden, dan had ie gewoon met een luide donderstem het kunnen verkondigen. Of met een goddelijk wonder. Bovendien ga je er eerst al vanuit dát er een 'messias' nodig was, het heils/verlossingplan etc. Je draait in een cirkeltje rondquote:Op zondag 13 januari 2008 14:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Elk extra beetje informatie omtrent de indentiteit van de messias zou nauwkeurig zoekende mensen kunnen helpen de juiste te vinden.
Nope, dan was er namelijk niemand meer om 'verdenkingen' te uitenquote:Als God ten overstaan van alle geestelijke schepselen gewoon de aarde had vernietigd en opnieuw was begonnen, dan zouden er toch sterke verdenkingen komen, lijkt dat je ook niet?
Dat 'aantonen' had ook wel wat efficiënter gekund, zonder dat miljarden 'onschuldigen' hadden hoeven lijden en sterven. Wat een sadistische gedachte. Zou jij het zelf ook zo hebben aangepakt, als je een Schepper was geweest?quote:God moest dus laten zien dat de mens niet zonder Gods leiding kan. Welnu, duizenden jaren later zijn oorlogen, ziekte, dood, honger, geweld enz de orde van de dag.
En zo'n sadistische god staat ethisch gezien op een lager niveau dan zijn schepselen, en kan m.i. dus niet bestaan.quote:Als God vindt dat voldoende bewezen is dat mensen het niet zelf afkunnen en dat Satan inderdaad de leugenaar is, dan zal hij ingrijpen en een einde maken aan deze wantoestanden.
Precies. Kleuters gaan rollebollen door het zand om te 'bewijzen' wie de sterkste is. Een Schepper van het Alles zou zoiets niet zo primitief hoeven te 'bewijzen' tegenover zijn schepselen. Het je het onlogische door?quote:Het gaat hier niet over een zandbak, maar over het universele recht om te regeren over alles in het universum,....klein detail.
Ik kan op basis van mijn gezonde verstand wel bepalen of jouw argumenten steekhoudend zijn of niet. Daar heb ik geen lulverhalen van mensen die net zozeer aan selectieve blindheid lijden als jij voor nodigquote:Op zondag 13 januari 2008 14:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik zeg wat ik zeg op basis van onderzoek en nazoekwerk in de bijbelse context en allerlei textverklaringen.
Waar kom jij mee? Niets, geen snipper, alleen maar holle verdachtmakingen en moddergooien.
Heb JIJ er onderzoek naar gedaan, blijkbaar niet, ander kwam er wel meer op papier.
Hoe kan je het nou niet met een redenatie eens zijn? Een redenatie is geen mening! Een redenatie is of juist of onjuist. Wij zien vanuit ons perspectief dat er dwaling in uw redenatie zit. Anderen snappen dan gewoon niet waarom u dat niet inziet.quote:Op zondag 13 januari 2008 14:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
''Lijdend aan selectieve blindheid, zielig, meelijwekkend''?
Man, man, man. Ik ben het ook oneens met je, maar blijf tenminste nog beschaafd. Jouw manier van ''discussieren'', of beter gezegd: ''zwartmaken'' raakt pas echt kant noch wal.
Dat je het niet met mijn redenaties eens bent, dat is jouw goed recht, maar er eindeloos over doorzeuren vind ik persoonlijk zelf nogal meelijwekkend.
Ik zeg wat ik zeg op basis van onderzoek en nazoekwerk in de bijbelse context en allerlei textverklaringen.
Waar kom jij mee? Niets, geen snipper, alleen maar holle verdachtmakingen en moddergooien.
Heb JIJ er onderzoek naar gedaan, blijkbaar niet, ander kwam er wel meer op papier.
Als je er zo klaar mee bent, dan ga je toch iets anders doen? Misschien heb je wel leuke hobbies ofzo. Ik zou zeggen : succes!
Ten eerste:quote:Op zondag 13 januari 2008 14:24 schreef DennisMoore het volgende:
Nope, als dat aangetoond of bewezen had moeten worden, dan had ie gewoon met een luide donderstem het kunnen verkondigen. Of met een goddelijk wonder. Bovendien ga je er eerst al vanuit dát er een 'messias' nodig was, het heils/verlossingplan etc. Je draait in een cirkeltje rond.
quote:17 Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.”
Ik zei de aarde, niet de engelen erbij. Dat zou helemaal absurd zijn natuurlijk. Maar het punt is wel duidelijk denk ik, God moest via rechtmatig bewijs, ipv met brute kracht bewijzen dat hij dat recht heeft.quote:Nope, dan was er namelijk niemand meer om 'verdenkingen' te uiten.
Blijkbaar dus niet, want nog altijd ontkennen eindeloze horden mensen en engelen dat God de enige is die het recht heeft te regeren. Blijkbaar is er dus nog weinig veranderd.quote:Dat 'aantonen' had ook wel wat efficiënter gekund, zonder dat miljarden 'onschuldigen' hadden hoeven lijden en sterven. Wat een sadistische gedachte. Zou jij het zelf ook zo hebben aangepakt, als je een Schepper was geweest?
God sadistisch? De mens voert de oorlogen, de mens vernietigt de aarde, niet God. De mens wilde het zelf doen, nou prima, dit is je kans. Het is dus een puinhoop, maar dat wilde de mens zelf. God is juist verre van sadistisch want hij geeft zelf aan mensen te willen redden. (2 Petrus 3:9)quote:En zo'n sadistische god staat ethisch gezien op een lager niveau dan zijn schepselen, en kan m.i. dus niet bestaan.
Dus volgens jou had God OF alles moeten vernietigen en weer opnieuw moeten beginnen net zo lang tot het goed gaat, zonder definitief uitsluitsel dus, OF hij had helemaal geen regelingen moeten treffen en alles maar gewoon zijn gang laten gaan omdat iedereen toch al weet dat de soevereine heerser is, maar geen moeite doet om dat ook te bewijzen.quote:Precies. Kleuters gaan rollebollen door het zand om te 'bewijzen' wie de sterkste is. Een Schepper van het Alles zou zoiets niet zo primitief hoeven te 'bewijzen' tegenover zijn schepselen. Het je het onlogische door?
Zoals mijn illustratie op de vorige bladzijde reeds duidelijk maakte: God kan zijn eigen wetten niet overtreden. natuurlijk heeft God dit ook niet zo gewild, maar door misbruik van vrije wil is deze situatie ontstaan en moest er een regeling komen.quote:Je vergeet trouwens helemaal te reageren op mijn belangrijkste punt dat een moreel hoogstaand Wezen helemaal geen primitieve bloedoffer-regeltjes gaat zitten verzinnen waaraan hij zich daarna zelf zou moeten houden.
Nogmaals: waarom VERZON hij dan die primitieve bloedoffer-wetten die hij daarna niet zou kunnen overtreden?quote:Op zondag 13 januari 2008 14:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
Zoals mijn illustratie op de vorige bladzijde reeds duidelijk maakte: God kan zijn eigen wetten niet overtreden.
Ik ben het heel erg met jouw eens! Ik denk ik moet het ff zeggen want niemand reageert erop..quote:Op zondag 13 januari 2008 12:48 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee Jezus die vergeeft zondes die jegens hem zijn gepleegd. Dit is in de Islam ook en noemen wen in het Turks Hakkini Helal etmek. Oftewel iemand vergeven wegens zijn zondes tegen jou gericht. Als je hem vergeeft hoeft hij niet daarvoor verantwoording te geven.
[..]
Dit toont niet op de kracht van Jezus(vzmh), maar dat hij een profeet is. Met de kracht van God kan hij dit doen. Hence dat Muhammed (vzmh) de maan door de helft laat splijten. Is hij dan God? Neen. Met de kracht van God.
[..]
Via deze vers is duidelijk te lezen dat Jezus (vzmh) zegt zijn weg te volgen opdat zijn zondes worden vergeven door God. Jezus(vzmh) zegt dus ook duidelijk: Waarom denkt u dit? En laat hun zien dat hun gedachtengang wat betreft zondes vergeven anders is.
[..]
Hij is een profeet van God. Als hij beveelt de wind te laten stoppen dan stopt die. God houdt zoveel van zijn profeten. Een mooi voorbeeld is wanneer Allah(c.c.) zegt tegen Muhammed(vzmh) in de trant van. Als je wilt laat ik het hele universum weg doen.
[..]
Duidelijk toch? Hij is geen God vertelt hij hier. Verloochenen staat hier voor de zondes gepleegd jegens hem niet vergeven.
[geen tijd meer om reactie te geven]
Oefening baart kunst!quote:Op zondag 13 januari 2008 14:54 schreef Viking84 het volgende:
Dit topic illustreert overigens wel weer mijn stelling dat discussies tussen gelovigen en niet-gelovigen gedoemd zijn te mislukken, omdat ze áltijd weer op dit soort dingen uitlopen (zie ook WFL). En tóch begin ik er iedere keer weer aan.
Die is gevlucht! (zie ook FB).quote:Op zondag 13 januari 2008 15:07 schreef VonHinten het volgende:
Mensen, dit was in potentie een interessant topic, maar praktisch alle posts zijn offtopic.En waar is TS?
Niet waar! die van mij niet die van barakius niet...quote:Op zondag 13 januari 2008 15:07 schreef VonHinten het volgende:
Mensen, dit was in potentie een interessant topic, maar praktisch alle posts zijn offtopic.En waar is TS?
Dat zegt weinig. Hebreeuws is niet eenduidig te vertalen; de context is erg belangrijk.quote:
TS = drukquote:Op zondag 13 januari 2008 15:15 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja, waar is de TS ?
quote:Eli (Lu 3:23) was kennelijk de vader van Maria en de grootvader van Jezus Christus van moederszijde. Uit het feit dat Jozef ''de zoon van Eli'' wordt genoemd, moet begrepen worden dat hij de schoonzoon van Eli was.
Hoewel Maria niet wordt vermeld, voert Lukas klaarblijkelijk de natuurlijke afstamming van Jezus’ moeder Maria terug tot David.
Sorry, ik geef het maar eerlijk toe, ik heb hem niet gelezen. Althans niet helemaal, ik zag alleen je conclusie: Jezus claimde zowel goddelijk als messias te zijn, zoveel is duidelijk.quote:Op zondag 13 januari 2008 16:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
EDIT: oh ja... ik merk aan de reacties van sommigen dat ze de OP niet eens gelezen hebben, beetje jammer. Eerst even doen a.u.b., dan reageren.
Hij bedoelt jou niet, denk ik.quote:Op zondag 13 januari 2008 16:58 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Sorry, ik geef het maar eerlijk toe, ik heb hem niet gelezen. Althans niet helemaal, ik zag alleen je conclusie: Jezus claimde zowel goddelijk als messias te zijn, zoveel is duidelijk.
en toen dacht ik bij mezelf: Niet waar! De evangelisten lieten Jezus claimen dat hij goddelijk en messias is.
De OP klopt niet...
'k Denk dat er (ten minstequote:Op zondag 13 januari 2008 17:33 schreef Viking84 het volgende:
En tja, die OP. Voor uitspraken van Jezus zijn we nu eenmaal aangewezen op de evangeliën en TS gelooft dat Jezus de uitspraken die de evangelisten aan Hem toeschrijven ook daadwerklijk gedaan heeft. Kwestie van geloof dus.
Dat blijven dan nog altijd de woorden van Jezus volgens de evangelisten, zodat het bijna onvermijdelijk lijkt om ook de (on)betrouwbaarheid van de evangeliën aan te kaarten.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:04 schreef VonHinten het volgende:
[..]
'k Denk dat er (ten minste) twee discussies door elkaar heenlopen.
Ten eerste, kan je uit de woorden van Jezus afleiden hoe hij zichzelf zag (als messias en/of God)? Ten tweede, hoe betrouwbaar zijn de evangelieën als het gaat om weergave van feiten? Wmb ligt de focus op het eerste discussiepunt, het tweede is namelijk al zovaak aan bod gekomenEn 't zou de overzichtelijkheid van de discussie ook ten goede komen. Maar tsja, tis natuurlijk aan de TS
Met andere woorden: Dit topic is volkomen overbodig, simpelweg omdat de premisse van TS discutabel is, namelijk dat de Bijbel a) woordelijk weergeeft wat jezus gezegd heeft en b) dat Jezus ueberhaupt bestaan heeft.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat blijven dan nog altijd de woorden van Jezus volgens de evangelisten, zodat het bijna onvermijdelijk lijkt om ook de (on)betrouwbaarheid van de evangeliën aan te kaarten.
Dat klopt. Maar ik ben nieuwsgierig of je de conclusie 'Jezus is messias en God' kan trekken als je a priori aanneemt dat de evangelieën betrouwbaar zijn. Ik denk namelijk dat de evangelieën ook ruimte bieden voor een andere conclusie.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat blijven dan nog altijd de woorden van Jezus volgens de evangelisten, zodat het bijna onvermijdelijk lijkt om ook de (on)betrouwbaarheid van de evangeliën aan te kaarten.
Dat maakt het niet meteen tot een overbodig topic, maar nuanceer het dan wel een beetje door aan de TT toe te voegen: ".... Volgens de evangelisten." Eigenlijk vind ik het wel interessant om de apocriefe evangeliën er ook bij te betrekken als de historische betrouwbaarheid van de canonieke evangeliën toch al discutabel isquote:Op zondag 13 januari 2008 18:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met andere woorden: Dit topic is volkomen overbodig, simpelweg omdat de premisse van TS discutabel is, namelijk dat de Bijbel a) woordelijk weergeeft wat jezus gezegd heeft en b) dat Jezus ueberhaupt bestaan heeft.
Maar zoals eerdere topics hebben aangetoond, is er met TS op dit soort dogmatieke onderwerpen niet te discussiëren. Zijn OP leest imnsho dan ook meer als een soort Pauselijke Bul (zo is het en niet anders want het staat zo in de Bijbel en die is 100% factueel en correct) dan als de openingsstelling voor een discussietopic.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat maakt het niet meteen tot een overbodig topic, maar nuanceer het dan wel een beetje door aan de TT toe te voegen: ".... Volgens de evangelisten." Eigenlijk vind ik het wel interessant om de apocriefe evangeliën er ook bij te betrekken als de historische betrouwbaarheid van de canonieke evangeliën toch al discutabel is.
Nou, dan nodig ik je van harte uit om die hypothese uit te werkenquote:Op zondag 13 januari 2008 18:17 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar ik ben nieuwsgierig of je de conclusie 'Jezus is messias en God' kan trekken als je a priori aanneemt dat de evangelieën betrouwbaar zijn. Ik denk namelijk dat de evangelieën ook ruimte bieden voor een andere conclusie.
Als Lord_Ventari over iemands discussierkwaliteiten gaat klagen, dan is het dieptepunt in de menselijke hypocrisie nabij denk ik.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar zoals eerdere topics hebben aangetoond, is er met TS op dit soort dogmatieke onderwerpen niet te discussiëren. Zijn OP leest imnsho dan ook meer als een soort Pauselijke Bul (zo is het en niet anders want het staat zo in de Bijbel en die is 100% factueel en correct) dan als de openingsstelling voor een discussietopic.
Het registreert gewoon niet heh?quote:Op zondag 13 januari 2008 14:54 schreef DennisMoore het volgende:
Nogmaals: waarom VERZON hij dan die primitieve bloedoffer-wetten die hij daarna niet zou kunnen overtreden?
Da's het hele punt he?
Beetje jammer deze post, iedereen zit met smart te wachten op info en jij gebruikt je kleine beetje tijd die je hebt om iemand af te branden...quote:Op zondag 13 januari 2008 22:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Als Lord_Ventari over iemands discussierkwaliteiten gaat klagen, dan is het dieptepunt in de menselijke hypocrisie nabij denk ik.
Dat je jezelf inhoudelijk voor lul hebt gezet hier en nooit het lef (en de kennis) hebt gehad om het te kunnen weerleggen, is jammer voor jou. Maar botvier je frustraties niet onterecht op mij af.
"(zo is het en niet anders want het staat zo in de Bijbel en die is 100% factueel en correct)"
Je kent me echt niet he? Dwaas.
Edit: voor alle mensen die wel oprecht geïnteresserd zijn, en wel goed kunnen lezen: morgenavond hoop ik dus tijd te hebben om te reageren.
Hmm misschien issie niet zo goed thuis in het OT.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Helaas.
Zou ik de vraag niet goed genoeg stellen?
Wat onzinnig.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar zoals eerdere topics hebben aangetoond, is er met TS op dit soort dogmatieke onderwerpen niet te discussiëren. Zijn OP leest imnsho dan ook meer als een soort Pauselijke Bul (zo is het en niet anders want het staat zo in de Bijbel en die is 100% factueel en correct) dan als de openingsstelling voor een discussietopic.
quote:Volgens de nestoriaanse christologie is Jezus werkelijk God en werkelijk mens; Hij heeft dus twee naturen: de goddelijke natuur en de menselijke.
Maar omdat een natuur niet in abstracto kan bestaan, bestaat zij in een concrete substantie, in het Grieks genoemd “hypóstasis”, in het Syrisch “genoma”. In Christus zijn er twee: de goddelijke en de menselijke. De goddelijke substantie woont in de mens Jezus Christus als in een tempel.
Men twijfelt er niet aan dat Christus één is; de goddelijke “genoma” en de menselijke “genoma” in Christus onafscheidelijk verenigd zijn in een enkele “persoon”: “parsopa”. De nestorianen maken dus een subtiel onderscheid tussen “genoma” en “parsopa”, twee woorden die vertaald worden door “persoon”.
Het punt is, hij gebruikt propaganda als ware het objectieve geschiedschrijving. Middels dezelfde technieken valt ook over de grote Kim Jong-il vast te stellen dat hij:quote:Op maandag 14 januari 2008 00:32 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Wat onzinnig.
Waarom zou hij de bijbel niet serieus mogen nemen? Net zoals jij dat niet doet?
Goede OP trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |