Die clubs zijn allemaal aan het bouwen om een redelijk grote stap te zetten, dan is het logisch dat je belachelijk veel geld vraagt voor je aanvoerder. Als je hem laat vertrekken en geen goede vervanger haalt dan kan een club minder gaan draaien waardoor andere spelers weer willen vertrekken. Dan heeft zo'n club jarenlang hard gewerkt voor niets.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:52 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Ze moeten zich in elk geval redelijk opstellen, niet belachelijke bedragen (15 miljoen euro voor Orlando Engelaar) vragen of stellen dat spelers voor geen enkel bedrag de club mogen verlaten.
15 miljoen euro voor een 29-jarige middenvelder met een contract voor nog maar één jaar?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:58 schreef Blawh het volgende:
[..]
Die clubs zijn allemaal aan het bouwen om een redelijk grote stap te zetten, dan is het logisch dat je belachelijk veel geld vraagt voor je aanvoerder. Als je hem laat vertrekken en geen goede vervanger haalt dan kan een club minder gaan draaien waardoor andere spelers weer willen vertrekken. Dan heeft zo'n club jarenlang hard gewerkt voor niets.
Bovendien weten clubs nu ook dat Ajax ver wil gaan voor spelers, zie Suarez en Silva, dan maken ze er ook terecht gebruik van.
Groningen de verliezer? Hoe vaak is er eerder een bedrag tussen de 2,5 en 4 miljoen betaald voor een rechtsback van een subtopper uit de eredivisie?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:02 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
15 miljoen euro voor een 29-jarige middenvelder met een contract voor nog maar één jaar?![]()
Luis Suarez heeft Ajax teveel voor betaald en kan het als verliezer worden gezien, bij Bruno Silva ligt het verhaal anders, FCG is hier de verliezer want er was simpelweg geen toekomst meer voor de rechtsback bij FCG en hij moest dus wel verkocht worden.
Die clubs hebben ambities en doen er alles aan om hun steunpilaren te behouden. Bovendien is er een verschil tussen een bedrag dat er gevraagd wordt en een bedrag dat de club wil hebben. Twente laat Engelaar echt wel vertrekken voor een bedrag tussen de 7 en 10 miloen en in mijn ogen hebben ze groot gelijk dat ze hun aanvoerder willen behouden, het is namelijk niet makkelijk om in die paar dagen een goede vervanger te zoeken. In de zomer ligt het anders, dan heeft Twente namelijk een paar maanden de tijd om te zoeken naar een vervanger.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:02 schreef M0NTANA het volgende:
15 miljoen euro voor een 29-jarige middenvelder met een contract voor nog maar één jaar?![]()
John Veldmanquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:06 schreef Blawh het volgende:
[..]
Groningen de verliezer? Hoe vaak is er eerder een bedrag tussen de 2,5 en 4 miljoen betaald voor een rechtsback van een subtopper uit de eredivisie?
Hardnekkige geruchten gaan dat Ajax 3.7 miljoen betaalt voor Silva.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:06 schreef Blawh het volgende:
[..]
Groningen de verliezer? Hoe vaak is er eerder een bedrag tussen de 2,5 en 4 miljoen betaald voor een rechtsback van een subtopper uit de eredivisie?
Denk je nou echt dat FCG blij van deze transfer is geworden? Kom op, het is dat Ajax het netjes speelt, want ze hadden ook minder kunnen gaan bieden. Er was voor Bruno Silva geen weg meer terug, hij moest wel weg bij FCG. Dat is het risico wat FCG bewust neemt en daardoor kunnen ze zich flink in de vingers snijden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:06 schreef Blawh het volgende:
[..]
Moeten we je nog serieus nemen? Zeg het maar...quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:02 schreef M0NTANA het volgende:
Luis Suarez heeft Ajax teveel voor betaald en kan het als verliezer worden gezien, bij Bruno Silva ligt het verhaal anders, FCG is hier de verliezer want er was simpelweg geen toekomst meer voor de rechtsback bij FCG en hij moest dus wel verkocht worden.
Hij heeft een contract. Als dat contract afgekocht wil zien, dan bepaalt Twente de prijs.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:02 schreef M0NTANA het volgende:
FC Groningen wil ik nou niet echt een verliezer noemen met 3,7 miljoen euro voor een matig verdedigende aardig aanvallende verdediger. Hij is niet heel moeilijk te vervangen en misschien kunnen we nu ook wat beter de nul houden. Zeker nu onze spitsen steeds beter draaien en we er een topverdediger bij hebben gekocht.quote:Luis Suarez heeft Ajax teveel voor betaald en kan het als verliezer worden gezien, bij Bruno Silva ligt het verhaal anders, FCG is hier de verliezer want er was simpelweg geen toekomst meer voor de rechtsback bij FCG en hij moest dus wel verkocht worden.
Klopt. El Achmadi zegt ook doodleuk dat ze wel in de top9 kunnen eindigenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:57 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Mjah, misschien wel. Maar we zijn nu eenmaal een nuchter volkje hier in het noorden.
Niet alleen is Ajax grappig als ze tegen VVV en NEC moeten voetballen, ook een deel van hun supporters zijn eropuit om de rest van Nederland te vermakenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:10 schreef M0NTANA het volgende:
Een heel oeuvre
Het is dat Orlando Engelaar zich professioneel opstelt, want met het noemen van zo'n belachelijk bedrag zou je jezelf ook flink in de vingers kunnen snijden. Kom op, de speler heeft zelf de meeste macht. Natuurlijk bepaalt een club óf een speler weg mag, maar als een speler echt wil vertrekken en de club wil dat niet, dan zorgt een staking voor het drastisch dalen van zijn marktwaarde. Clubs kunnen dit risico nemen, maar dat is aan hen zelf.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:11 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Hij heeft een contract. Als dat contract afgekocht wil zien, dan bepaalt Twente de prijs.
Bedankt heren, veel plezier ermee.quote:[...] Voor de overgang ontvangen wij een transfersom van 3.750.000 euro.
fcgroningen.nl
Echt te achterlijk voor woorden, zulke uitspraken. Welke gedachtegang zit daar achter? Hoe kent FC Groningen haar plaats niet als ze een speler in de loop van het seizoen niet wil verkopen???? Hoe? Oh Montana, Hoe? Die steeds voorbijkomende oneliner "FCG/Nijland moet zijn plaats kennen" blijft maar een inhoudsloze flodder. Uitleg alstublieft!quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:10 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat FCG blij van deze transfer is geworden? Kom op, het is dat Ajax het netjes speelt, want ze hadden ook minder kunnen gaan bieden. Er was voor Bruno Silva geen weg meer terug, hij moest wel weg bij FCG. Dat is het risico wat FCG bewust neemt en daardoor kunnen ze zich flink in de vingers snijden.
FCG moet zijn plaats kennen, niet ferme taal uitslaan om de supporters tevreden te houden.
Als Feyenoord zich had gemeld had Engelaar zich wel anders opgesteld. Orlando hoeft niet zo nodig naar Ajax, maar zegt er ook geen nee tegen. Dat Twente 15 miljoen vraagt is hun goed recht want jullie Ajacieden kunnen lullen wat jullie willen, maar Ajax is momenteel gewoon een directe concurrent. Jullie hebben het liefste dat die jongens met een strikje erom voor de deur afgeleverd worden. Kon misschien vroeger nog, maar de verhoudingen veranderenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:18 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Het is dat Orlando Engelaar zich professioneel opstelt, want met het noemen van zo'n belachelijk bedrag zou je jezelf ook flink in de vingers kunnen snijden. Kom op, de speler heeft zelf de meeste macht. Natuurlijk bepaalt een club óf een speler weg mag, maar als een speler echt wil vertrekken en de club wil dat niet, dan zorgt een staking voor het drastisch dalen van zijn marktwaarde. Clubs kunnen dit risico nemen, maar dat is aan hen zelf.
quote:Transfersom
“Vanmiddag zal definitief bekend worden of Bruno Silva de komende jaren voor Ajax gaat spelen. Wij hebben gisteravond (maandag – red.) met de Amsterdamse club een akkoord bereikt over een transfer van Silva naar Ajax. Voor de overgang ontvangen wij een transfersom van 3.750.000 euro. Hoewel dit een zeer nette vergoeding is en de gesprekken met Ajax in een goede sfeer zijn verlopen, waarbij Ajax zich bijzonder correct heeft opgesteld, houden wij aan deze transfer toch een wrange nasmaak over.”
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:33 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Echt te achterlijk voor woorden, zulke uitspraken. Welke gedachtegang zit daar achter? Hoe kent FC Groningen haar plaats niet als ze een speler in de loop van het seizoen niet wil verkopen???? Hoe? Oh Montana, Hoe? Die steeds voorbijkomende oneliner "FCG/Nijland moet zijn plaats kennen" blijft maar een inhoudsloze flodder. Uitleg alstublieft!
Want anders moet ik weer gaan suggereren dat er een gevoel van minachting achterzit jegens alles wat denkt in het pad van het almachtige Ajax te mogen verschijnen, een gevoel geboren door opgegroeid te zijn in de periode dat Ajax daadwerkelijk in Nederland een aparte klasse vormde, en dat in stand wordt gehouden door de blinde, dogmatische overtuiging dat alleen die situatie de enige juiste en ware was, alsof het door God zo bedoeld zou zijn geweest. Ja als dat zo zou zijn - en echt alleen maar als precies dat zou zij - zouden uitspraken als "die en die moeten hun plaats kennen", geplaatst in een ajaxbeconcurrerende context, op z'n plaats zijn. En aangezien ik toch over het bestaan van de natuurwetten die Ajax's hegemonie in stand zouden moeten houden twijfel, denk ik dat een tikkeltje meer bescheidenheid van jullie kant niet zo zou misstaan.
Maar wij hebben Boakyequote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:37 schreef Blawh het volgende:
Bijna 4 miljoen, wat een beleid van Ajax.![]()
Daarom dus.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:49 schreef Mindstate het volgende:
Oh Boakye ben ik niet eens zo´n fan van, wel een leuke speler voor Heracles hoor, maar heb nou niet het idee dat hij uitgroeit tot een topper. Silva overigens ook niet, en is nog een stuk ouder ook. 4 miljoen, echt te veel..
Misschien probeert Groningen die nu wel te halen bij ons, zit er dik in.quote:
Hij is veruit onze beste speler vind ik. Snel, technisch, rustig, sterk en op meerdere plaatsen inzetbaar. Ik zeg niet dat hij het nivo heeft dat Ajax zou moeten nastreven, maar voor Groningen zou het wel een erg goede zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:49 schreef Mindstate het volgende:
Oh Boakye ben ik niet eens zo´n fan van, wel een leuke speler voor Heracles hoor, maar heb nou niet het idee dat hij uitgroeit tot een topper. Silva overigens ook niet, en is nog een stuk ouder ook. 4 miljoen, echt te veel..
mooie quote.quote:Silva is momenteel een enorme hype. Iedereen lijkt te vergeten hoe spelers als Hadouir, Leonardo en andere wendbare flankspelers probleemloos langs Bruno flitsten. Bij zijn geroemde vrije trappen maakte ik mij vooral zorgen over het bekertje koffie in mijn hand... Zijn rushes zorgen absoluut voor dreiging, maar hij is lang niet zo waardevol als een Lindgren of Kruiswijk. Met de beschikbare transfersom moet er eenvoudig een gelijkwaardige vervanger te vinden zijn.
De laatste tijd hangt dat anders toch wel vaak samen.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:57 schreef Blawh het volgende:
Ik zeg niet dat hij het nivo heeft dat Ajax zou moeten nastreven, maar voor Groningen zou het wel een erg goede zijn.
Das waarquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:57 schreef Blawh het volgende:
[..]
Misschien probeert Groningen die nu wel te halen bij ons, zit er dik in.
[..]
Zou moeten nastreven zei ik niet voor niets.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:11 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
De laatste tijd hangt dat anders toch wel vaak samen.
Ik hoop het niet voor jullie. Hij wil misschien zelf wel, maar jullie kunnen hem beter gebruiken denk ikquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:57 schreef Blawh het volgende:
Misschien probeert Groningen die nu wel te halen bij ons, zit er dik in.
Hahahahaquote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:10 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
FCG moet zijn plaats kennen, niet ferme taal uitslaan om de supporters tevreden te houden.
he maar dat is toch gewoon zo.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:19 schreef Grunner het volgende:
[..]
HahahahaWij zijn Ajax, wij zijn de beste
Ajax zal er geen last van hebben, hoger zal hij nooit komenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:36 schreef jorienvdherik het volgende:
arrogant ventje, wat kots ik van dit soort spelers.
niet trainen bij je club
pfff
Je schrijft het zoals gewoonlijk weer erg overdreven op, maar je hebt volkomen gelijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:33 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Echt te achterlijk voor woorden, zulke uitspraken. Welke gedachtegang zit daar achter? Hoe kent FC Groningen haar plaats niet als ze een speler in de loop van het seizoen niet wil verkopen???? Hoe? Oh Montana, Hoe? Die steeds voorbijkomende oneliner "FCG/Nijland moet zijn plaats kennen" blijft maar een inhoudsloze flodder. Uitleg alstublieft!
Want anders moet ik weer gaan suggereren dat er een gevoel van minachting achterzit jegens alles wat denkt in het pad van het almachtige Ajax te mogen verschijnen, een gevoel geboren door opgegroeid te zijn in de periode dat Ajax daadwerkelijk in Nederland een aparte klasse vormde, en dat in stand wordt gehouden door de blinde, dogmatische overtuiging dat alleen die situatie de enige juiste en ware was, alsof het door God zo bedoeld zou zijn geweest. Ja als dat zo zou zijn - en echt alleen maar als precies dat zou zij - zouden uitspraken als "die en die moeten hun plaats kennen", geplaatst in een ajaxbeconcurrerende context, op z'n plaats zijn. En aangezien ik toch over het bestaan van de natuurwetten die Ajax's hegemonie in stand zouden moeten houden twijfel, denk ik dat een tikkeltje meer bescheidenheid van jullie kant niet zo zou misstaan.
Mijn Italiaans is niet al te best (waar is DIGGER waar je hem nodig hebt), maar Fiorentina heeft mogelijke interesse voor Silva. Zal ook wel door de UEFA-Cup wedstrijd tussen FC Groningen en Fiorentina komen.quote:La Fiorentina su Bruno Silva
L'ormai annunciata partenza di Ujfalusi costrintge la Fiorentina a intervenire sul mercato per trovare un esterno che prenda il posto del ceco e l'attenzione di Corvino si è orientata su Bruno Silva, difensore passato all'Ajax a gennaio proveniente dal Groningen. Proprio con la maglia degli olandesi l'uruguaiano si era messo in evidenza nella doppia sfida di Uefa contro la formazione di Prandelli.
A ventisette anni Bruno Silva è maturo per l'Italia e lui stesso, che pure si era trasferito con entusiasmo nel club dei Lanceri, ora sarebbbe pronto a indossare la maglia della Fiorentina
quote:Ajacied Silva: 'Misschien keer ik ooit terug bij FC Groningen'
Datum: 4-apr-2008 15:29
Door Daan Dekker
Halverwege dit seizoen stapte Bruno Silva (foto, links) over van FC Groningen naar Ajax. De transfer ging niet zonder slag of stoot, wat er mede voor zorgde dat de relatie tussen Silva en zijn oud-trainer Ron Jans danig bekoelde. Sportweek sprak met Silva, ondermeer over de ontstane situatie.
Jans zegt dat de vertrouwensband tussen jullie kapot is. Volgens hem hebben je zaakwaarnemer Henk van Ginkel en jij zijn uitspraken misbruikt. Hij gunde je inderdaad een transfer, zoals jullie beweerden, maar dan wel aan het einde van het seizoen.
Silva: “Ik vind het jammer dat hij dat zo ziet. Ik weet nog dat hij in oktober 2007 op een training naar me toe kwam. ‘Bruno, je speelt goed de laatste tijd, als je een stap hogerop kan maken, zal ik je helpen.’ Hij heeft het toen niet over het eventuele wanneer van een transfer gehad.”
De algemeen directeur van FC Groningen, Hans Nijland, heeft na jouw vertrek flink naar je uitgehaald.
“Hans Nijland is iemand die ik uit het voetbal ken, niets meer dan dat. Een pure professionele band. Wat ik betreur, is dat hij me nooit heeft gebeld. ‘Bruno, het is niet goed wat er gebeurd is, maar gefeliciteerd met je transfer.’ Dat kon er blijkbaar niet vanaf.”
Jij had hem toch ook kunnen bellen?
“Dat snap ik. Maar bijvoorbeeld manager technische zaken Henk Veldmate heeft me wel gebeld om me te feliciteren. We hebben gelachen, het was een leuk gesprek. Ik heb hem bedankt voor de kans die Groningen me heeft gegeven. De club heeft veel voor me betekend en misschien keer ik ooit terug bij Groningen. Ik sta er open voor, ook al is het wat raar. Maar ja, de voetbalwereld is een opportunistisch wereldje.”
Hij heeft ook nog niets kunnen bewijzen in Europa. Vind het een beetje vroeg om daar conclusies over te trekken.quote:Op zaterdag 5 april 2008 10:34 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Ik vind hem een redelijke rechtsback voor in Nederland en een matige voor in Europa. Ajax had beter moeten nastreven, maar het Van Geel-verhaal is bekend.
Hij heeft al heel wat laten zien in de Europese wedstrijden die hij speelde. Fiorentina wilde hem natuurlijk niet voor de lol overnemen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 11:41 schreef Remote het volgende:
[..]
Hij heeft ook nog niets kunnen bewijzen in Europa. Vind het een beetje vroeg om daar conclusies over te trekken.
Ik bedoel bij Ajaxquote:Op zaterdag 5 april 2008 11:52 schreef Bullet-tooth het volgende:
[..]
Hij heeft al heel wat laten zien in de Europese wedstrijden die hij speelde. Fiorentine wilde hem natuurlijk niet voor de lol overnemen.
Ik baseer m'n mening op de rechtsbacks die speelminuten maken. Niet die voornamelijk op de bank zitten.quote:Op zaterdag 5 april 2008 08:24 schreef jorienvdherik het volgende:
Mwah, vind sep de roover ook wel erg goed
De Roover begon de laatste 5 wedstrijden in de basis...quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:22 schreef Cyberia18 het volgende:
[..]
Ik baseer m'n mening op de rechtsbacks die speelminuten maken. Niet die voornamelijk op de bank zitten.
Dat is dus niet voldoende genoeg om een conclusie over te vellen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:54 schreef The_Verve het volgende:
[..]
De Roover begon de laatste 5 wedstrijden in de basis...
Sparta speelde hij nog wel goed ja, maar sinds zijn vertrek naar Groningen heb ik hem weinig zien imponeren. Maar goed hem kun je ook weinig iets kwalijk nemen aangezien Groningen de laatste weken al zo bedroevend speelt.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:12 schreef The_Verve het volgende:
Ok, ik dacht dat je hem bij Sparta ook wel had zien spelen...
Doe mij Tom Hiariej maar, helaas moet hij nu noodgedwongen op het middenveld spelen wegens blessures, maar Hiariej doet helemaal niet voor Silva onder op RB. Sterker nog, hij laat zich minder makkelijk passeren op die positie.quote:Op zaterdag 5 april 2008 02:07 schreef Cyberia18 het volgende:
Met afstand de beste rechtsback van de Eredivisie.
quote:Carrière compleet met Ajax
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - In zijn mobieltje heeft Bruno Silva ook het nummer van zijn oude assistent-trainer Raymond Libregts opgeslagen.
,,Met hem maak ik nog steeds dezelfde grappen,'' lacht de Uruguayaan, terwijl hij nadenkt over de vraag hoe hij zich zijn terugkeer in de Euroborg voorstelt. Hij hoopt maar dat het een beetje meevalt met acties en reacties van het publiek.
Het enige wat hij op voorhand zelf kan doen, is wijzen op zijn relatie met spelers en trainers. Die is weer genormaliseerd na alle tumult rond zijn transfer in de winterstop naar Ajax. ,,Een paar weken geleden ben ik al even teruggeweest bij de club. Toen heb ik ook manager Hans Nijland de hand geschud,'' zegt Silva.
Nijland bevestigt: ,,Het was goed dat Bruno er was. De affaire is wat ons betreft definitief afgesloten. We hebben vorige week met de supportersvereniging gepraat en hopen dat het gezonde verstand zegeviert.''
Achteraf begrijpt Silva de boosheid die zijn werkweigering en vertrek opriepen. Maar supporters moeten hem óók begrijpen. ,,Ik ben 28 jaar. Ik speel rechtsback, sta niet vast in de nationale ploeg van mijn land en ben geen man die er elk jaar tien inlegt. Op de transfermarkt komen er voor spelers zoals ik niet veel kansen. Ik heb nog maar een paar jaar om sportief en financieel alles uit mijn carrière te halen en dat juist Ajax me wilde hebben, maakte het extra speciaal.''
Dat laatste heeft een achtergrond, zegt de speler die in de Arena al vanaf de start prima presteert. Bruno Silva was een jaar of 17 toen hij kennis maakte met de trainingen bij Ajax. Dat gebeurde in de jeugdschool van Danubio FC in Montevideo. De oefenstof uit de Ajax-opleiding was er dagelijkse kost. Silva en zijn teamgenoten bekeken eerst videobeelden van de A- en B-junioren Davids, Seedorf en Kluivert, die dribbelden en scoorden. Vervolgens deden ze hen na.
Elf jaar en twee tussenstops later – hij speelde ook al eens een blauwe maandag in de Russische competitie - is Silva aanbeland op de plek waarvan hij als jongen droomde. ,,Ik heb het Edgar Davids nog niet verteld van die video's. Maar het is voor mij bijzonder dat ik nu met hem samen speel. De Ajax-school is hét voorbeeld geweest voor alle bekende Uruguyaanse spelers die via Danubio in Europa terecht zijn gekomen. Álvaro Recoba is van Danubio net als Diego Forlán, Marcelo Zalayeta en Fabian Carini, de keeper van onze nationale ploeg.''
Eerder bracht de Uruguayaanse kampioen ook Rubén Sosa voort, die nog naast Dennis Bergkamp bij Inter speelde.
Als ze bij Ajax de nieuwe rechtsback moeten typeren, spreekt men van iemand die waardeert waar hij door hard werken is gekomen. Silva is temperamentvol in het veld, maar bedachtzaam daarbuiten. Hij verstaat en spreekt prima Nederlands en bood meteen stof voor kleedkamerhumor door zijn eigen Uruguyaanse thee (mate) mee te nemen.
In Uruguay loopt iedereen de hele dag te lurken uit een beker, waarin een grote hoeveelheid thee is gestampt die voortdurend nat wordt gehouden met heet water uit een thermosfles. ,,Luis (Suárez) en ik drinken het elke dag in de kleedkamer. Het is de geur van Uruguay die we naar Nederland hebben meegenomen.''
Zijn roots liggen in het grensgebied met Brazilië, in Noblia, een dorpje met 3500 inwoners. ,,De meeste mensen in Noblia komen hun hele leven de streek niet uit, laat staan Uruguay of Zuid-Amerika,'' zegt Silva. ,,Zowel naar Montevideo als naar de dichtstbijzijnde Braziliaanse stad Porto Alegre is het 400 kilometer. Voor hen is het onvoorstelbaar waar ik door het voetbal kom en wat ik allemaal meemaak. Ik ben soms zelf ook nog verbaasd.''
Elke zomer is hij met vrouw en kind terug in Noblia. Op vakantie bij zijn moeder, die er alleen woont na de dood van zijn vader in 2004. Tegen jongetjes die vertellen dat ze voetballer willen worden, zegt Bruno Silva dat ze toch vooral moeten studeren.
,,Want er zijn er maar zo weinig die het redden. In Uruguay is profvoetbal geen vetpot. Natuurlijk verdien je meer dan in een gewone baan, maar het is nog niet zo lang geleden dat zelfs internationals letterlijk van de steiger werden geplukt voor een wedstrijd. Ze verdienden bij als schilder of timmerman.''
Zelf maakte hij op zijn 16de een afspraak met zijn ouders. Hij kreeg één jaar de tijd om een contract als prof te verdienen. Als het in die tijd niet was gelukt, zou hij net als zijn twee zussen terugkeren naar school.
,,Ik werd in dat jaar geselecteerd voor de nationale ploeg onder 17 jaar. Dat was de sleutel die ik nodig had om de deur te openen. Daarna heb ik elk seizoen door keihard te knokken stappen kunnen maken. De enige tegenvaller waren de vier maanden dat ik bij Rostov in Rusland speelde. Ik was 23 en stortte me blind in het avontuur. Maar de cultuurshock was te groot. Op mijn eerste dag in februari sneeuwde het vreselijk en ik had nog nooit sneeuw gezien. Ik was heel blij dat de voorzitter van Danubio me na vier maanden terug wilde nemen.''
Toen Groningen zich in 2005 meldde, twijfelde Silva hevig. ,,Ik kon ook veilig de grens over naar een Braziliaanse club. Ik ben alleen op de interesse ingegaan, omdat Groningen een club in de middenmoot van de ranglijst was. Mijn tweede avontuur in Europa wilde ik rustig opbouwen.''
Dat is gelukt en daarvoor dankt hij met name Ron Jans. Die verdiepte zich in zijn nieuwe verdediger uit een andere cultuur.
In zijn eerste vijf wedstrijden pakte Silva vijf gele kaarten. ,,Ik verdedigde zoals ik dat gewend was in Uruguay. Jans is daar goed op ingesprongen. Zijn sterke punt is dat hij voor elke speler een eigen benadering heeft. Passend bij het karakter van die speler. Ik ben rustig in de omgang en eigenlijk altijd vrolijk. Maar op het veld gaat de knop om. Dan kan ik soms gek zijn.''
quote:Bruno Silva zegt spijt te hebben van zijn werkweigering bij FC Groningen in de winterstop. De Uruguayaan dwong op die wijze uiteindelijk een transfer naar Ajax af. De Groningse clubleiding wilde aanvankelijk niet meewerken aan een overgang.
"Dat had ik niet moeten doen. Ik had gewoon moeten blijven trainen en voor het elftal blijven uitkomen", aldus Silva in het Dagblad van het Noorden. "Maar in mijn hoofd was het te onrustig. Ik wilde heel graag de stap naar Ajax maken en was bang dat FC Groningen dat zou verhinderen. Ik kon niet helder nadenken."
De rechtsback heeft nog even overwogen het seizoen alsnog af te maken in de Euroborg. "Maar toen de supporters zich tegen mij keerden was er geen uitweg meer en wist ik dat ik moest vertrekken. Heel jammer dat het zo is gelopen. Als ik het shirt van FC Groningen aan had, heb ik me altijd volledig gegeven."
Zit absoluut kern van waarheid inquote:Achteraf begrijpt Silva de boosheid die zijn werkweigering en vertrek opriepen. Maar supporters moeten hem óók begrijpen. ,,Ik ben 28 jaar. Ik speel rechtsback, sta niet vast in de nationale ploeg van mijn land en ben geen man die er elk jaar tien inlegt. Op de transfermarkt komen er voor spelers zoals ik niet veel kansen. Ik heb nog maar een paar jaar om sportief en financieel alles uit mijn carrière te halen en dat juist Ajax me wilde hebben, maakte het extra speciaal.''
quote:Bruno Silva voelt zich thuis bij Ajax
Amsterdam, 09 mei 2008
Bruno Silva kwam pas na de winterstop bij Ajax, maar voetbalt of hij al jaren bij het team hoort. Het lijkt wel elke week beter te gaan en in het komende tweeluik met FC Twente moet de kroon op het werk worden gezet.
Maar dat winnen van FC Twente makkelijker is gezegd dan gedaan, bewijzen de eerdere uitslagen van dit seizoen tegen de Tukkers. In Amsterdam werd met 2-2 gelijkgespeeld en in Enschede werd er zelfs met 2-1 verloren. ,,Ja, Twente heeft een sterk team”, bevestigt Silva, die met FC Groningen in de eerste competitiehelft wél van Twente wist te winnen. ,,Ze spelen al lange tijd samen en dat kan je merken. Bovendien hebben ze een goed middenveld en ook sterke buitenspelers. Ik vind ze sterk in balbezit en ze kiezen vaak de juiste momenten om de passes te versturen.”
In Enschede leidde de sterkte van FC Twente eind maart tot een 2-1-nederlaag voor Ajax. ,,Wij speelden in de eerste helft niet goed”, herinnert de Uruguyaan zich. ,,In de tweede helft ging het wel beter, maar kregen we niet veel kansen. In de laatste seconden werd het 2-1 voor Twente. Het was geen goede wedstrijd voor ons. Dat kan en moet beter. Zelf heb ik van die wedstrijd geleerd dat we achterin meer ruimte moeten maken om voetballend op te bouwen. We hanteerden veel te snel de lange bal. Voetballen is onze kracht, dat moeten we proberen te doen.”
Silva beweegt zich ontspannen tussen de Ajacieden. De Zuid-Amerikaan is pas enkele maanden in Amsterdam actief, maar dat zie je niet meer aan hem af. ,,Het voelt zo goed om hier te zijn”, beaamt de rechtsback. ,,Iedereen gaf mij een warm ontvangst en ook het publiek zong al snel mijn naam. Dat deed mij goed. Ik ben blij dat ze tevreden over mij zijn. Zelf ben ik ook wel tevreden, maar het kan altijd beter. Ik denk dat ik iets beter speel, dan bij Groningen. Maar dat komt vooral door Luis Suarez die hier speelt. We hoeven elkaar maar in de ogen te kijken en we weten van elkaar wat we gaan doen. Met Kenneth Perez heb ik dat nu ook. Hij weet zonder te kijken wanneer ik naar voren ga.”
,,Ik voel zelf ook dat het elke week beter gaat. De eerste twee duels die ik voor Ajax speelde gingen nog niet zo goed. Ik haalde nog niet mijn niveau, maar het gaat steeds beter. Daarom is het best jammer dat het seizoen nog maar twee wedstrijden duurt. Dat we het kampioenschap misten, was een grote teleurstelling, maar die pijn is nu wel minder. We moeten nu zorgen dat we de Champions League halen. Twente en Ajax zitten dicht bij elkaar qua niveau, maar in 180 minuten moet Ajax toch de betere zijn. De situatie met die verloren wedstrijd in Enschede is nu anders. Toen namen we alle risico’s omdat we niets hadden aan een gelijkspel. Dat zal morgen anders zijn. 1-1 is op zich ook niet slecht, maar we gaan voor de winst, want ik wil toch altijd winnen hoor!”
Nadat Silva de laatste duels van het seizoen met Ajax heeft gespeeld, oefent hij met het nationale team van Uruguay tegen Turkije en Noorwegen. In juni speelt zijn land twee kwalificatieduels. De selectie voor die wedstrijden tegen Venezuela en Peru is nog onbekend. De laatste keren was Silva er niet bij. ,,Ik heb sterke concurrentie. De ene speelt bij Real Zaragoza en de andere bij Benfica.” Maar ook zonder die selectie is het seizoen voor Silva al geslaagd. De overstap van Groningen naar Ajax is hem goed bevallen en door alle positieve reacties is Silva, net als zijn hele familie, stiekem ook wel trots op zichzelf.
Ik vond hem altijd wel aardig spelen. Alleen aan het begin van dit seizoen speelde hij wat ongelukkig. Ik zou hem nog wel een keertje aan het werk willen zien.quote:Op vrijdag 5 december 2008 17:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Het is allemaal een beetje dood rondom Bruno dit seizoen. Als je de Ajax topics door leest komt hij amper meer in een opstelling van een supporter voor, laat staan van Van Basten.
Zal hij gaan verkassen in de winter?
Laat Bruno nog maar lekker in A'dam blijven. Vind hem een redelijk betrouwbare back die goed opkomt aan de rechterkant. Wanneer Van der Wiel of Oleguer geblesseerd is, kun je Silva mooi op de rechtback plaats gooien...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 12:04 schreef BliksemSchigt het volgende:
Toch weer interesse vanuit Italie voor Bruno.
Vandaag overigens weer niet bij de selectie, terwijl die toch fit is.quote:Ajax liet Bruno Silva niet naar AS Roma gaan
Datum: 3-feb-2009 12:30
Ajax heeft de transfer van Bruno Silva (foto, links) naar AS Roma geblokkeerd. De 28-jarige verdediger is op een zijspoor beland bij Ajax, en wilde zodoende graag naar de club uit de Italiaanse hoofdstad.
De zaakwaarnemer van Silva, Henk van Ginkel, meldt dit aan de Volkskrant. De zaakwaarnemer zegt dat er een goed bod op tafel lag, maar dat Ajax alleen aan verhuren dacht. Silva kan dit seizoen niet op steun rekenen van Marco van Basten. De trainer van Ajax liet Silva nog maar in zeven competitiewedstrijden meespelen.
Van Ginkel heeft alles geprobeerd om Silva naar Roma te laten gaan. ‘Roma wilde ook een optie tot koop in de overeenstemming laten opnemen. Met toestemming van Ajax hebben we er alles aan gedaan om een oplossing te vinden, maar het mocht niet baten.’ (TS)
Ergens heeft ie echt wel een punt, zeker dat hij niet bij de selectie zit, maar ik vraag af of hij volgend seizoen onder een andere trainer wel meer speelt, aangezien Van Der Wiel momenteel gewoon meer dan behoorlijk speelt op rechtsback.quote:'Als Van Basten blijft, vertrek ik'
Door David Kuipers
Maandag, 09 maart 2009, 00:08
Bruno Silva wil vertrekken bij Ajax als Marco van Basten aanblijft als trainer. De Uruguayaan is diep ongelukkig in Amsterdam en komt nauwelijks meer aan spelen toe. In 2009 maakte hij zelfs nog geen competitieminuten voor Ajax.
"Als Van Basten blijft, vertrek ik", is de verdediger duidelijk over zijn toekomst bij de Amsterdammers. "Toen ik zaterdag hoorde dat ik niet bij de selectie zat, heb ik gehuild. Ik snap niet wat Van Basten tegen mij heeft."
Silva kwam in de winterstop van vorig seizoen over van FC Groningen. De 28-jarige back deed het goed, maar belandde na de komst van Van Basten op de bank, de tribune en zit nu zelfs niet meer in de selectie. In het tweede probeert de Uruguayaan wat wedstrijdritme te behouden.
De afgelopen maanden leken verschillende clubs Silva over te willen nemen, maar Ajax hield een transfer tegen, zo zegt de verdediger zelf. "Als hij (Van Basten, red.) me echt zo slecht vindt, waarom mocht ik dan niet weg in de winterstop? Palermo en AS Roma wilden me graag hebben, maar ik moest blijven", zo laat Silva weten in Sportweek.
Zul je net zien dat Gregory geblesseerd raakt en dan huilt iedereen weer dat er een speler is verkocht. Gewoon geen spelers verkopen in de winterstopquote:Op maandag 9 maart 2009 15:26 schreef Tommeke het volgende:
Ik had hem echt naar AS ofzo laten gaan. Opties genoeg achterin.
quote:Op maandag 9 maart 2009 15:36 schreef venomsnake het volgende:
Gewoon niet meer gaan trainen Bruno.
Huilie..
Daar heb je gelijk in!quote:Op maandag 9 maart 2009 15:38 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Zul je net zien dat Gregory geblesseerd raakt en dan huilt iedereen weer dat er een speler is verkocht. Gewoon geen spelers verkopen in de winterstop
quote:Silva wil blijven vechten voor zijn plek
nieuws Door: Redactie op 14 mei 2009
Silva wil blijven en vechten voor zijn plek.EXCLUSIEF - "Van Basten eruit of ik eruit," sprak Bruno Silva begin maart. Inmiddels is Van Basten weg en is het perspectief van Silva, die dit seizoen vooral op de bank zat, veranderd. Hij heeft geen plannen meer om deze zomer te vertrekken en wil graag bij Ajax blijven. "Ik wil blijven knokken."
Weer knokken
"Ik deed die uitspraken op een moment dat ik in een dip zat. Het was gewoon zwaar dat ik niet aan spelen toekwam," zegt Silva tegenover Ajaxlife.nl. "Ik heb vrij snel daarna al laten weten dat ik gewoon wil strijden voor mijn plaats. Ondanks dat ik niet speel, voel ik me goed bij Ajax, blijf ik rustig."
In goede en slechte tijden heeft de rechtsback altijd op steun van de supporters kunnen rekenen. Dat doet hem veel, vertelt de Uruguyaan. "Toen ik tegen Sparta warmliep, werd mijn naam gescandeerd: ze waren me nog niet vergeten. Dat sterkt me alleen maar in de beslissing hier te blijven, ik wil de fans laten zien wat ik kan."
Voor Silva is het nu afwachten: slaagt hij er volgend seizoen onder een nieuwe trainer in weer een basisplek af te dwingen? "Ook tijdens trainingen doe ik mijn best. Ik heb er zelf alles aan gedaan, kan mezelf niets verwijten. Na de zomerstop ga ik daar mee verder, ga ik weer knokken."
vd Wiel is nog geen topper nee, maar heeft zich wel erg goed ontwikkeld dit seizoen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 20:00 schreef Dr.Daggla het volgende:
Goed zo!!
Want zo goed was Van der Wiel nou ook weer niet dit seizoen.
quote:Bruno Silva: "Ik wacht af"
Bruno Silva lijkt het ook volgend seizoen te moeten doen met een reserverol. De rechtsback van Ajax zag concurrent Gregory van der Wiel 'zijn' rugnummer 2 krijgen, maar blijft vooralsnog optimistisch.
"Dat is niet gecommuniceerd", doelt Silva op het feit dat zijn rugnummer naar Van der Wiel is gegaan. "Maar goed, dit is voetbal en het gaat erom dat je speelt, niet om welk rugnummer je krijgt", blijft de Uruguayaan in gesprek met Sportweek rustig onder de situatie.
Na het vertrek van Marco van Basten ruikt Silva onder Martin Jol weer nieuwe kansen. "Ik hoop dat ik onder deze trainer een kans krijg om te laten zien wat ik kan. Ik ga vechten voor mijn kans. Voetbal is dynamisch, morgen kunnen de verhoudingen weer heel anders zijn. Fit en mentaal sterk blijven is daarbij vaak het belangrijkst.
Toch weet de rechtsback dat hij moet spelen om in beeld te blijven bij het nationale elftal van Uruguay. "Daar wil ik natuurlijk bij blijven. Het WK is mijn droom en iedere bondscoach kijkt of je speelt. Ik moet straks dus spelen. Maar het is nog veel te vroeg om iets over mijn speelkansen te zeggen. Ik wacht af."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |