abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 17:36:14 #1
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55928542
Ik ben een beetje aan het kijken naar een mooie filter voor m'n Canon 17-55mm, maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Verschil tussen Circulaire Polarisatiefilters en Uv filters weet ik nog wel.
Maar wat is het verschil tussen bijvoorbeeld een ¤20,- model en een ¤120,- model alleen maar voor een stukje (plexi) glas?

En dan de merken:
Hoya, B+W, Hama, Marumi, Canon, Sigma

Er zit aardig wat verschil in prijs tussen de verschillende merken
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 10 januari 2008 @ 17:37:47 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_55928582
Kwaliteit van het filter is het prijsverschil in principe.
Daarbij heb je ook nog slim-line filters.
"Speciaal" voor wide-angle objectieven.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 17:40:38 #3
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55928655
Sorry, dat ik het zeg. Maar het is een beetje raar om alleen maar op de prijs mee te liften om te zeggen dat een filter van goede kwaliteit is he Zo'n natte vingerwerk-vergelijking is het...

Dat doe ik met een uitzoeken van een computer ook niet.
pi_55928685
Hoya en B+W zijn toch wel de merken om voor te gaan, maar dan wel de duurdre modellen.

Verschil is dat je bij een ¤20 model net zo goed een flesje bier kunt stukslaan om de onderkant dan tegen je lens aan te houden

Zelf heb ik Hoya Pro1 filters. Ten eerste zijn deze erg dun, waardoor ze ook op een UWA lens aan te sluiten zijn, en aangezien jij hem op een 17mm lens wilt plaatsen is dit wel vrij belangrijk

Daarnaast hebben duurdere filters multi-coating (belangrijk voor lens flare e.d.) en laten zij meer licht door.

Zelf koop ik hier al mijn filters, is een stuk goedkoper dan in NL: http://hvstar.net/
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 17:48:23 #5
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55928849
Oke, maar het is niet zo dat die ¤20,- modelletjes minder sterk glas hebt? Ik bedoel je gebruikt die dingen o.a om je lensglas te beschermen. En af en toe wil je weleens ongemerkt je lens ergens tegen aan tikken, terwijl je em gewoon om je nek hebt hangen..

(Even uitgezonderd van het feit dat je je lens eenmaal op de grond laat stuiteren , maakt het echt niet meer uit of je een ¤20,- ding of ¤120,- filter erop hebt zitten. Je lens is kapot.. )
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:49:11 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_55928869
De kwaliteit bepaalt bijv.:
- daadwerkelijke absorptie in het gewenste frequentie-gebied (hoe goed doet het filter zijn werk);
- daadwerkelijke doorlatendheid buiten dat frequentie-gebied (zit het filter niet ook gewenst licht tegen te houden);
- optische zuiverheid (is het glas ECHT vlak, is de samenstellng van het glas ECHT homogeen over het hele oppervlak, vertekent de filter het beeld niet).

En natuurlijk zaken als kwaliteit van de fitting van de filter (schraapt de schroefdraad niet de schroefdraad van je lens af, of is het metaal zo zacht dat de schroefdraad van de lens dat van de filter sloopt); hoe zwaar is de filter, vergeleken met de kwaliteit ?

Een circulair polarisatie-filter is altijd extreem duur, het glas is moeilijk te maken, het glas van gewone polarisatie-filters is veel makkeljiker te maken, maar die hebben een draai-mechanisme nodig. UV-filters zijn nog eenvoudiger, en dus goedkoper.

En natuurlijk : wat wil je ermee ? Je kiest een filter voor een bepaald effect.

Een UV- of skylight-filter is goedkoop, zal met name bij zonnige situaties en in bergen de kleuren wat voller maken, en wordt door veel fotografen alleen al gemonteerd, en gewoon altijd erop gehouden. omdat bij rondvliegende rotzooi je liever een filter van een tientje ziet sneuvelen dan de frontlens van een objectief van vele honderden.

Een cirkel-pol filter onderdrukt overdadige reflecties in alle richtingen, een gewoon polarisatie-filter in een bepaalde richting, maar het effect is dan wel te sturen door het filter te roteren.

Een Canon-filter is over het algemeen niet beter dan pak hem beet een Hoya of B+W, maar kost meer omdat er "Canon" op staat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_55929060
Een polarisatiefilter kost je gewoon 1 tot 2 stops ten opzichte van een UV-filter. Daar staat tegen over dat een polarisatiefilter (hinderlijke) spiegelingen onderdrukt.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 18:04:21 #8
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55929211
Dus eigenlijk kan ik best met een UV filtertje van 20 euro rondlopen als ik het toch voor lensbescherming gebruik. Verder heeft geloof ik m'n 17-55mm 77m lens een speciale UV-coating al over de lens zitten. Dus ik weet eigenlijk niet of ik nog wel dan een speciale UV(0)-filter nodig heb,

Maar voor de polarisatie-filtertjes moet ik wat beter kijken naar lichtdoorlating, de coating en dikte zodat er dus minder beeldvervorming en vignettering in je beeld hebt ivm met een Wide-angle lens?

Verder had ik toch niks aan een lineaire polarisatiefilter i.c.m een digitale camera. ivm niet werkende AF-functie en strepen op je foto?

Is er nog een verschil tussen UV filter en een UV HAZE?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 januari 2008 @ 18:12:24 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55929388
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:36 schreef Mr.Noodle het volgende:
En dan de merken:
Hoya, B+W, Hama, Marumi, Canon, Sigma
Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.
Zeker voor UV-filters geldt dat van de genoemde merken de goedkoopste al voldoet. Bij correctie en conversiefilters heb ik het verschil tussen bijv. een Hama R25 en een B+W R25 nog niet kunnen zien en voor zover dat aan mijn eigen gebrekkige kwaliteiten ligt heeft ook nog niemand anders het verschil kunnen aantonen
Bij polarisatiefilters merk je wel enig verschil, de ene is wat 'strenger' dan de ander. Het verschil tussen een Hoya of een Biermann en Weber is echter niet van dien aard dat het een meerprijs rechtvaardigt (het oogt wel leuk zeg maar).

Slechte filters had je vroeger, die heetten Hunter en waren slechter dan een confiturepot

in het kader van de decentralisatie zet ik deze post maar eens in een tekstbestandje op zo'n handig USBstokkie, iets zegt me dat ik hem de komende tijd nog wel een paar keer in de recycling kan gooien
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 januari 2008 @ 18:14:34 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55929440
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:04 schreef Mr.Noodle het volgende:
Verder had ik toch niks aan een lineaire polarisatiefilter i.c.m een digitale camera. ivm niet werkende AF-functie en strepen op je foto?
Op een dslr heb je een lineair polarisatiefilter in je spiegel zitten zodat er wat licht naar de AFmodule kan. Voor manualfocus kun je gewoon een lineair filter gebruiken, voor AF moet ie echt circulair zijn. Zet je twee lineaire filters dwars op elkaar dan is je AFmodule blind
quote:
Is er nog een verschil tussen UV filter en een UV HAZE?
Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE wel
  Redactie Games donderdag 10 januari 2008 @ 18:23:33 #11
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55929687
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.
Zeker voor UV-filters geldt dat van de genoemde merken de goedkoopste al voldoet. Bij correctie en conversiefilters heb ik het verschil tussen bijv. een Hama R25 en een B+W R25 nog niet kunnen zien en voor zover dat aan mijn eigen gebrekkige kwaliteiten ligt heeft ook nog niemand anders het verschil kunnen aantonen
Bij polarisatiefilters merk je wel enig verschil, de ene is wat 'strenger' dan de ander. Het verschil tussen een Hoya of een Biermann en Weber is echter niet van dien aard dat het een meerprijs rechtvaardigt (het oogt wel leuk zeg maar).

Slechte filters had je vroeger, die heetten Hunter en waren slechter dan een confiturepot
Oké, duidelijk..
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:14 schreef Ouwesok het volgende:

Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE wel
Wat doet UV-HAZE meer dan UV?
quote:
in het kader van de decentralisatie zet ik deze post maar eens in een tekstbestandje op zo'n handig USBstokkie, iets zegt me dat ik hem de komende tijd nog wel een paar keer in de recycling kan gooien
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 januari 2008 @ 18:28:15 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55929830
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:23 schreef Mr.Noodle het volgende:

Wat doet UV-HAZE meer dan UV?
[..]
Soms geld kosten, werking is verder exact utzellufde
pi_55981970
Hoi. Ik heb een filter gevonden, maar waar schaf ik het het goedkoopst aan?
Een UVtje, 77mm B+W MRC moet het worden. Als de Hoya SHMC veel goedkoper is mag die ook.

Iemand tips?
pi_55982598
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 21:11 schreef veldmuis het volgende:
Hoi. Ik heb een filter gevonden, maar waar schaf ik het het goedkoopst aan?
Een UVtje, 77mm B+W MRC moet het worden. Als de Hoya SHMC veel goedkoper is mag die ook.

Iemand tips?
ebay of http://hvstar.net/
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  zaterdag 12 januari 2008 @ 21:52:18 #15
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_55983183
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:23 schreef Mr.Noodle het volgende:
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..
De centrale topics blijven gewoon bestaan hoor, en als je er gebruik van wil maken dan kan en mag dat nog steeds. De enige verandering is dat het nu dus mag, en niet per se moet.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 22:03:51 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55983495
is er niet een soort FOT WIKI?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 januari 2008 @ 22:05:24 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_55983546
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
Een soort megacentraal topic
pi_55983583
quote:
Zou wel handig zijn, kan je gewoon bij en heleboel vragen een link naar de wiki posten in plaats van een opstel van soms wel drie kantjes, bij wijze van spreken.
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een soort megacentraal topic
Een soort wikipedis pagina van FOK! met FOT info die regelmatig voorbij komt.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Redactie Games zaterdag 12 januari 2008 @ 22:07:11 #19
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55983604
We doen aan "decentralisatie" in 2008..
  zaterdag 12 januari 2008 @ 22:07:14 #20
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_55983606
quote:
Fok!wiki Fotografie
Maar ik heb geen flauw idee of het bijgehouden wordt .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_55983667
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Fok!wiki Fotografie
Wel veel ĂƒÂƒĂ‚ÂƒĂƒÂ‚Ă‚ÂƒĂƒÂƒĂ‚Â‚ĂƒÂ‚Ă‚ÂƒĂƒÂƒĂ‚ÂƒĂƒÂ‚Ă‚Â‚ĂƒÂƒĂ‚Â‚ĂƒÂ‚Ă‚Â«n. en meer van dat soort onzin.

Maar een uitbreiding helemaal niet misstaan. Misschien een leuke klus als ik komende week of zo bij de baas een tijdje niets te doen heb.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_55983715
Als dit zo'n topic wordt open ik wel een nieuw over m'n B+W filter.
  Redactie Games zaterdag 12 januari 2008 @ 22:12:39 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55983751
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Fok!wiki Fotografie
Eerste zin in de Wiki..
quote:
chitrocva victaerdronl zelrac dareltaccouv ricdelpas erchila ertrracdarel
Begint al duidelijk..
pi_55983789
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:11 schreef veldmuis het volgende:
Als dit zo'n topic wordt open ik wel een nieuw over m'n B+W filter.
Zoek je het filter trouwens binnen Nederland of mag het ook van over de grens komen?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  Redactie Games zaterdag 12 januari 2008 @ 22:16:03 #25
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55983836
Hvstar is het filter nog wel verkrijgbaar. $142,- ongeveer ¤98,- wel duur, maar een stuk goedkoper dan in NL. Hoya 77mm zijn uitverkocht zo te zien

Verzendkosten naar NL per filter $9,90
  zaterdag 12 januari 2008 @ 22:17:38 #26
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55983863
ik heb voornamelijk tiffen filters... en b&w... ow en hoya ook

slim end filters vind ik irritant omdat je lensdop dan niet meer past...
pi_55984534
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:14 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

Zoek je het filter trouwens binnen Nederland of mag het ook van over de grens komen?
Liever NL. .
pi_55984561
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:17 schreef Re het volgende:
ik heb voornamelijk tiffen filters... en b&w... ow en hoya ook

slim end filters vind ik irritant omdat je lensdop dan niet meer past...
Voor 17mm (DX) heb ik dat ook niet nodig denk ik zo .
Op de Hoya slim's past trouwens nog wel de normale lensdop, toch?
  zaterdag 12 januari 2008 @ 23:39:33 #29
262 Re
Kiss & Swallow
pi_55986256
ik weet het niet V

Vv: welk merk was die ene pola?
pi_55986327
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 23:39 schreef Re het volgende:
ik weet het niet V

Vv: welk merk was die ene pola?

Een B+W als ik me goed herinner, hij zit nu in mijn andere tas, kan ik ff niet bij. Als het niet klopt, corrigeer ik dat morgen wel.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_55986382
veldmuis, je hebt op ebay en marktplaats ook een aantal kleine webwinkels, die vaak goed in filters e.d. zitten. Ik neem aan dat je de grote webwinkels zelf al bezocht hebt.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_55991893
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 23:43 schreef Vliegvrager het volgende:
veldmuis, je hebt op ebay en marktplaats ook een aantal kleine webwinkels, die vaak goed in filters e.d. zitten. Ik neem aan dat je de grote webwinkels zelf al bezocht hebt.
Yup, uiteraard. Maar ik was niet echt onder de indruk van die prijzen .
Ik herinner me zo'n winkeltje met een webshop met alleen een hele grote lijst filters, waar je dan pagina voor pagina doorheen moest bladeren. Die was redelijk goedkoop dacht ik, maar ik weet niet meer hoe dat winkeltje heet.
Iemand die het iets zegt?
pi_56027390
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter. Ik fotografeer niet dagelijks maar gewoon af en toe als hobby. Het moet daarom niet een te duur filter worden, en ik heb de volgende al gezien:
king
SCHNEIDER KREUZNACH (van het merk B+W?)
hoya
Is dit wat? Welke kan ik het beste kiezen?

[ Bericht 0% gewijzigd door killko op 15-01-2008 11:11:52 ]
pi_56027809
De hoya is sowieso een goede keuze, dat is een HMC, en dat moet je iig wel hebben. HMC is dus de coating.
Bij die SCHNEIDER KREUZNACH is me niet duidelijk of het nou precies een B+W MRC filter is, als dat zo is is die beter dan de hoya. De Hoya is namelijk een HMC, en dat is de goedkopere en simpelere coating van Hoya. De Hoya SHMC filters zijn vergelijkbaar aan de B+W MRC filters, met een voorkeur, maar die is van mij persoonlijk, voor de B+W.
pi_56028337
quote:
Op maandag 14 januari 2008 17:29 schreef veldmuis het volgende:
[..] niet duidelijk of het nou precies een B+W MRC filter is [..]
Ik ga het navragen.
Bedankt voor de reactie!
  Redactie Games maandag 14 januari 2008 @ 17:55:26 #36
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_56028353
Ik vraag me af in hoeverre die coating van een filter nog een rol speelt als m'n lens al een "speciale" coating bevat. Maar goed, ik heb het wel een beetje "safe" gespeeld...

Heb alvast een Hoya Pro1 Digital (UV) Filter 77mm via Hvstar besteld. Omgerekend ongeveer ¤26,-

Voor de polarisatiefilter ben ik er nog niet helemaal uit..
Die B+W Kaesemann MRC Circular Polarizing Filter is duurder dan de gewone MRC variant van B+W iig.

Ik vind die polarisatie-filters maar verdomde duur voor een stukje glas..
Maar het principe zal wel hetzelfde zijn als met gewone brilglazen...

[ Bericht 10% gewijzigd door Mr.Noodle op 14-01-2008 18:04:12 ]
pi_56028648
quote:
Op maandag 14 januari 2008 17:54 schreef killko het volgende:

[..]

Ik ga het navragen.
[..]
Nagevraagd. Het antwoord was: "NEE NATUURLIJK NIET".
Duidelijk gaan voor die hoya dus
Ik heb niks gehoord over die King filters, dus zal wel minder aanbevolen zijn?
pi_56030547
quote:
Op maandag 14 januari 2008 17:55 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre die coating van een filter nog een rol speelt als m'n lens al een "speciale" coating bevat. Maar goed, ik heb het wel een beetje "safe" gespeeld...
De coating heeft meerdere voordelen.
Ik raad deze winkel niet aan of af, maar hier staat het verhaal duidelijk:
http://www.factoryprices.nl/product_info.php?products_id=24748
pi_56030571
quote:
Op maandag 14 januari 2008 18:11 schreef killko het volgende:

[..]

Nagevraagd. Het antwoord was: "NEE NATUURLIJK NIET".
Duidelijk gaan voor die hoya dus
Ik heb niks gehoord over die King filters, dus zal wel minder aanbevolen zijn?
Kijk of je nog een SHMC kunt vinden voor een vergelijkbare prijs.
Omdat ik zelf een 77mm B+W MRC UV filter wil ben ik eens aan de prijsvergelijk gegaan, van 49 tot 105 euro ben ik tegengekomen. Het loont dus om even rond te kijken voor je koopt.

Oh, die king zegt me niets, ik ga ervanuit dat het niet veel soeps is. B+W en Hoya staan gewoon érg goed bekend, en zijn ook prima, mits gecoat.
pi_56034298
quote:
Op maandag 14 januari 2008 17:55 schreef Mr.Noodle het volgende:

Ik vind die polarisatie-filters maar verdomde duur voor een stukje glas..
Maar het principe zal wel hetzelfde zijn als met gewone brilglazen...
Zo beschouwd zijn lenzen helemaal duur, zijn ook maar gestapelde stukjes glas.

Ik heb mijn polafilters 2e hands gekocht (van Fokkers, maar da's toeval) en ik heb er geen moment spijt van gehad. Zou dat ook niet gehad hebben bij de nieuwprijs. Pola's zijn hun geld dubbel en dwars waard, vooral als je veel bij mooi weer schiet.
Mijn DeviantART gallery
,
  Redactie Games maandag 14 januari 2008 @ 21:48:58 #41
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_56034516
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:40 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Zo beschouwd zijn lenzen helemaal duur, zijn ook maar gestapelde stukjes glas.

Ik heb mijn polafilters 2e hands gekocht (van Fokkers, maar da's toeval) en ik heb er geen moment spijt van gehad. Zou dat ook niet gehad hebben bij de nieuwprijs. Pola's zijn hun geld dubbel en dwars waard, vooral als je veel bij mooi weer schiet.
Nah, lenzen zijn toch wel wat groter en ze voelen tenminste nog wat zwaar aan in je had. Maar komop ¤100,- voor een stukje doorkijkglas van een filter. Voor het gevoel is dat niet meer dan 5 euro waard..
Ik bedoel daar kun je gewoon een 50mm/ F1.8 II lens van halen. Daar kun je toch iets meer mee
pi_56034854
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:48 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Nah, lenzen zijn toch wel wat groter en ze voelen tenminste nog wat zwaar aan in je had. Maar komop ¤100,- voor een stukje doorkijkglas van een filter. Voor het gevoel is dat niet meer dan 5 euro waard..
Ik bedoel daar kun je gewoon een 50mm/ F1.8 II lens van halen. Daar kun je toch iets meer mee
Prijs hangt een beetje af van de filtermaat. Een pola voor 52mm is niet zo duur als voor 77 of 82 mm. Goedkopere opties zijn 2e hands (zit een risicootje in), bestellen in Hongkong via Ebay, of in november naar de Fotografica beurs. Maar dan zit je een hele zomer zonder pola. Daar zou ik persoonlijk behoorlijk nerveus van worden.
Mijn DeviantART gallery
,
  Redactie Games maandag 14 januari 2008 @ 22:06:25 #43
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_56035030
Mja, binnenkort maar eens een vriend vragen om een Pola-filter uit HK mee te nemen. Ik zag al op Ebay dat het stukken goedkoper was..

En ik moet er eentje van 77mm hebben en die zijn behoorlijk duur
pi_56044157
quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:27 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Kijk of je nog een SHMC kunt vinden voor een vergelijkbare prijs.
Omdat ik zelf een 77mm B+W MRC UV filter wil ben ik eens aan de prijsvergelijk gegaan, van 49 tot 105 euro ben ik tegengekomen. Het loont dus om even rond te kijken voor je koopt.

Oh, die king zegt me niets, ik ga ervanuit dat het niet veel soeps is. B+W en Hoya staan gewoon érg goed bekend, en zijn ook prima, mits gecoat.
Ik heb die link naar hoya gewijzigd, bleek dat ik gelinkt had naar een uv filter. Nu weet ik niet of de huidige link linkt naar een hmc filter, maar dat ga ik navragen.--> antwoord: tis geen HMC

[ Bericht 1% gewijzigd door killko op 15-01-2008 20:41:55 ]
pi_56047355
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:41 schreef Kremers het volgende:
Zelf koop ik hier al mijn filters, is een stuk goedkoper dan in NL: http://hvstar.net/
hoe snel is de levertijd van deze zaak? over 1,5 week ga ik op vakantie en ik heb eigenlijk nog een filter nodig voor die tijd
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 15 januari 2008 @ 20:10:25 #46
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_56056416
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:48 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

De 50mm 1.8 MK II is crappy tegenover de MK1, zeker qua buildquality.

Polarisatiefilters zijn niet zomaar een stukje glas, UV misschien wel, maar pola zeker niet.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_56057246
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:06 schreef Mr.Noodle het volgende:
Mja, binnenkort maar eens een vriend vragen om een Pola-filter uit HK mee te nemen. Ik zag al op Ebay dat het stukken goedkoper was..

En ik moet er eentje van 77mm hebben en die zijn behoorlijk duur
Kan je hier op fok geen bestelling opnemen die die vriend dan meeneemt uit HK? Tis daar allemaal echt goedkoop, lenzen enzo ook..
  Redactie Games donderdag 24 januari 2008 @ 11:36:48 #48
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_56271501
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:43 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Voor 17mm (DX) heb ik dat ook niet nodig denk ik zo .
Op de Hoya slim's past trouwens nog wel de normale lensdop, toch?

Heb deze vandaag op m'n lens geschroeft, omdat ie ultra-slim is 1mm en nog front thread heeft past gewoon m'n lenskapje er nog op
pi_56272572
Wat was je ervoor kwijt als ik vragen mag?
  Redactie Games donderdag 24 januari 2008 @ 12:42:16 #50
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_56273070
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:19 schreef veldmuis het volgende:
Wat was je ervoor kwijt als ik vragen mag?
~ ¤30,- geloof ik.
pi_57998844
FF dit topic weer omhoog halen, want het is toch bedoeld voor mijn vraag. Ik was aan het kijken naar een (circulair)polarisatiefilter, maar bedacht me ineens dat het misschien wel eens onhandig zou kunnen zijn. Ik heb namelijk een EOS 400D met kitlens. Van die kitlens draait het stuk aan het eind bij het scherpstellen, dus het stuk waar het filter opgezet wordt.. Als ik dan een polarisatiefilter gemonteerd en goed afgesteld heb, dan wordt die afstelling toch weer in de war gebracht door het focussen, of zie ik dat verkeerd?
Is een grijsfilter (ND) dan een betere optie voor mooiere buitenfoto's? (ik weet dat deze ND-filters geen reflecties weghalen).
  Redactie Games zaterdag 12 april 2008 @ 11:19:46 #52
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_57999031
Dat laatste gedeelte van de Kitlens is de Autofocus, die wordt automatisch weer goed gedraaid als je de AF optie van je lens gebruikt, je kan em ook tijdelijk even uitzetten op MF, als je denkt dat je dat gedeelte kapot draait... Maar goed, het kan geen kwaad. Verder zijn Polarisatiefilters en ND grijsfilter, 2 verschillende soorten filters, en of je er mooiere buitenfoto's meemaakt is maar net in welke omstandigheden je ze gebruikt.

ND-filter kun je gebruiken bij scherpe licht/donker contrasten, zodat je een betere balans in de foto kan krijgen qua licht/donker verhoudingen. Polarisatiefilter wordt volgens mij toch vaker gebruikt om (spiegel) reflecties tegen te gaan en blauwere heldere lucht te krijgen..
pi_57999139
Ik bedoel eigenlijk niet dat ik bang ben dat ik de focus niet goed heb, maar dat de polarisatierichting verdraait wordt bij het scherpstellen (dus dat de polarisatielijnen als het ware 20 graden gedraaid zijn na scherpstellen). Of is het zo dat zo'n CP filter in zichzelf twee filters heeft, die los van elkaar draaien?
Maar bij nader inzien is dit ook zo bij ND-filters, toch? Omdat die maar voor de helft grijs zijn, als ik het goed begrijp?
  Redactie Games zaterdag 12 april 2008 @ 11:38:44 #54
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_57999419
Nee nee, je begrijpt het verkeerd je moet het zien als een "zonnebril" voor je lens. Dus je focus wordt er niet slechter of beter van. Je moet voor digitale camera's gewoon een Circulaire Polarisatie kopen en niet de Lineaire Polarisatie variant (dat is in feite met die lijnen waar je hetzelf over hebt), waardoor heel je autofocus van je Digicam in de war raakt. Met CP heb je daar dus geen last van. Het feitelijke focussen zelf blijft de lens doen.

En een ND grijsfilter is gewoon filter met een donkere coating, waardoor je dus met lagere sluitertijden/diafragma waardes kan werken bij scherpe licht/donkercontrasten. Het is ook niet helft grijs, zoals jij het bedoeld..
pi_58000094
Jaa, maar... Een CP filter draait toch ook mee met de lens van de camera als deze scherpstelt? Of is het zo, zoals ik stelde, dat in een (Circulair) polarisatiefilter twee verschlilende lagen zitten die je ten opzichte van elkaar kan draaien, zodat het niet uitmaakt hoe je verder je camera houdt, verticaal of horzontaal bijvoorbeeld? Het is dus niet zo dat ik bang ben dat het focussen niet goed gaat, maar dat het filtereffect verdwijnt of wijzigt tijdens het focussen door de draaiďng van het filter.

Met die ND-filters was ik waarschijnlijk in de war met graduated filters die ik net daarvoor had gezien.. Foutje dus.. Wat is eigenlijk een goede mate om mee te beginnen? Ik wil deze, als ik er een aanschaf, o.a. gebruiken voor mijn komende vakantie in Roemenië, waar het vaak zeer zonnig is.
Mag ik aannemen dat een NDx2 filter 2 stops licht tegenhoudt? Is er bij dergelijke filters nog iets om op te letten voor aanschaf? Eigenlijk geldt voor dit soort filters ook de volgende vraag:

En dan nog een ander vraagje: ik fotografeer niet super veel en heb dan ook maar gewoon een kitlens. Merk ik echt verschli tussen een CP-filter van zeg maar 15 euro en één van 40? Of merk je dat verschil pas veel beter als je een dure lens e.d. hebt? Als het wijnig uitmaakt voor mij, dan kan ik het natuurlijk beter eerst proberen met een goedkoop filtertje..

[ Bericht 7% gewijzigd door killko op 12-04-2008 12:08:20 ]
pi_58033872
Niemand die zich ooit aan een goedkoop filter heeft gewaagd?
pi_58037562
Ik heb op m'n Sigma 70-300 een HAMA ding zitten. Geen idee of er veel verschil in zit. Ik ben sowieso niet zó weg van die Sigma om het netjes te zeggen.
pi_58040398
Maar het filter doet wel wat hij moet doen, ookal was hij dan minder duur?
pi_58041198
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 12:02 schreef killko het volgende:
Jaa, maar... Een CP filter draait toch ook mee met de lens van de camera als deze scherpstelt? Of is het zo, zoals ik stelde, dat in een (Circulair) polarisatiefilter twee verschlilende lagen zitten die je ten opzichte van elkaar kan draaien, zodat het niet uitmaakt hoe je verder je camera houdt, verticaal of horzontaal bijvoorbeeld? Het is dus niet zo dat ik bang ben dat het focussen niet goed gaat, maar dat het filtereffect verdwijnt of wijzigt tijdens het focussen door de draaiďng van het filter.

Met die ND-filters was ik waarschijnlijk in de war met graduated filters die ik net daarvoor had gezien.. Foutje dus.. Wat is eigenlijk een goede mate om mee te beginnen? Ik wil deze, als ik er een aanschaf, o.a. gebruiken voor mijn komende vakantie in Roemenië, waar het vaak zeer zonnig is.
Mag ik aannemen dat een NDx2 filter 2 stops licht tegenhoudt? Is er bij dergelijke filters nog iets om op te letten voor aanschaf? Eigenlijk geldt voor dit soort filters ook de volgende vraag:

En dan nog een ander vraagje: ik fotografeer niet super veel en heb dan ook maar gewoon een kitlens. Merk ik echt verschli tussen een CP-filter van zeg maar 15 euro en één van 40? Of merk je dat verschil pas veel beter als je een dure lens e.d. hebt? Als het wijnig uitmaakt voor mij, dan kan ik het natuurlijk beter eerst proberen met een goedkoop filtertje..
Voor strak blauwe luchten doet een pola meer dan een ND-verloop. Zie deze post in mijn weblog voor meer info. Let er even op dat je een lens gebruikt waarvan de voorkant niet meedraait bij het focussen. De meeste moderne lenzen doen dat niet, maar controleer het even. Daarnaast draai je zelf handmatig het filter recht als je je camera draait van landscape naar portrait of andersom. De meeste -ms wel alle- pola's hebben een merkje dat bovenaan moet zitten, maar als je goed kijkt, kun je het zelf ook zien door je zoeker.

En ja, een NDx2 'kost' je twee stops. Let op dat je een ND-verloop filter neemt, ander heb je gewoon een grijs stukje glas.

Geen idee of goedkope pola's ook goed zijn. Met een UV-filter zou ik dat nog proberen, bij een pola zou ik (ms wel onterecht) kiezen voor veilig. Als je goedkoper uit wilt zijn, kun je natuurlijk wel kijken of je een goede ergens 2e hands kunt vinden
Mijn DeviantART gallery
,
pi_58041778
quote:
Op maandag 14 april 2008 12:49 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Voor strak blauwe luchten doet een pola meer dan een ND-verloop. Zie deze post in mijn weblog voor meer info.
Zow, dat ziet er netjes en goed uitgelegd uit.
quote:
Let er even op dat je een lens gebruikt waarvan de voorkant niet meedraait bij het focussen. De meeste moderne lenzen doen dat niet, maar controleer het even.
Dat doet die van mij dus wel, zowel de kitlens als de later tweedehands gekochte Vivitar (als ik de lensdop erop heb, draait dus het Canon logo bij het scherpstellen). Dit was ook eigenlijk mijn hoofdvraag, want als het filter telkens opnieuw ingesteld moet worden na het scherpstellen, heb ik er alleen wat aan bij vaste focus..
quote:
[...]

En ja, een NDx2 'kost' je twee stops. Let op dat je een ND-verloop filter neemt, ander heb je gewoon een grijs stukje glas.
Dan is dit dus ook geen handig filter, omdat dan de 'verloop-horizon' telkens verdraait..
pi_58042447
quote:
Op maandag 14 april 2008 13:23 schreef killko het volgende:

[..]

Zow, dat ziet er netjes en goed uitgelegd uit.
[..]

Dat doet die van mij dus wel, zowel de kitlens als de later tweedehands gekochte Vivitar (als ik de lensdop erop heb, draait dus het Canon logo bij het scherpstellen). Dit was ook eigenlijk mijn hoofdvraag, want als het filter telkens opnieuw ingesteld moet worden na het scherpstellen, heb ik er alleen wat aan bij vaste focus..
[..]

Dan is dit dus ook geen handig filter, omdat dan de 'verloop-horizon' telkens verdraait..
Klopt, het bezwaar geldt voor beide typen filters. Het zou ook met jouw lenzen wel moeten kunnen, maar dan moet je de voorste ring van het filter vasthouden tijdens het focussen. Ideaal is het niet, maar dat zou wel moeten werken. Ms kun je eens een filter van iemand lenen om dat uit te proberen, of je vraagt bij een fotozaak of je het mag uitproberen.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_58043210
Bedankt voor het antwoord.
Ik zal dan inderdaad wel even een keer proberen hoe dat gaat, maar ik denk dat het sowieso niet ideaal is en dat ik dan maar laat afweten.
  woensdag 16 april 2008 @ 00:20:27 #63
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_58079039
quote:
Op maandag 14 april 2008 14:42 schreef killko het volgende:
Bedankt voor het antwoord.
Ik zal dan inderdaad wel even een keer proberen hoe dat gaat, maar ik denk dat het sowieso niet ideaal is en dat ik dan maar laat afweten.
Met het risico dat dit door de experts als vloeken in de kerk word afgedaan:

Ik heb hetzelfde toestel en gebruik ook de kitlens. Heb net zo'n filter besteld en binnen gekregen en ik heb er weinig problemen mee. Meestal stel je immers eerst scherp en ga je daarna aan je filter draaien.

Op deze site heb ik een goedkoop Kenko filtertje besteld, kost 23 dollar incl. verzenden. Kan je geen buil aan vallen lijkt mij, met de lage dollar. Filter werkt naar tevredenheid, hoewel de expert er waarschijnlijk niet tevreden mee is.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.979
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
pi_58084167
quote:
Op woensdag 16 april 2008 00:20 schreef TumTum het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde toestel en gebruik ook de kitlens. Heb net zo'n filter besteld en binnen gekregen en ik heb er weinig problemen mee. Meestal stel je immers eerst scherp en ga je daarna aan je filter draaien.
Goed om te horen dat het voor jou werkt. Het lijkt mij lastig, maar ik heb er geen ervaring mee. Kennelijk is het toch goed te doen.
quote:
Op deze site heb ik een goedkoop Kenko filtertje besteld, kost 23 dollar incl. verzenden. Kan je geen buil aan vallen lijkt mij, met de lage dollar. Filter werkt naar tevredenheid, hoewel de expert er waarschijnlijk niet tevreden mee is.
Dat is een mooie prijs voor een pola. Ik ken de filters van Kenko niet, maar deze fabrikant levert in de regel goed spul. Ze maken onder andere de als goed bekend staande teleconverter voor Tamron, dus ze zullen allicht verstand hebben van fotoglaswerk. En voor die prijs kun je nog eens een risicootje lopen.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_58091719
quote:
Op woensdag 16 april 2008 00:20 schreef TumTum het volgende:

[..]

Het lijkt me wel lastig, maar je hebt me wel op het idee gebracht het toch maar te proberen. Kan vast wel eens van pas komen en is idd geen grote uitgave mocht het toch niet bevallen..
  woensdag 16 april 2008 @ 23:12:46 #66
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_58100557
quote:
Op woensdag 16 april 2008 11:10 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Goed om te horen dat het voor jou werkt. Het lijkt mij lastig, maar ik heb er geen ervaring mee. Kennelijk is het toch goed te doen.
[..]
Eerlijk is eerlijk, veel foto's heb ik er nog niet mee kunnen maken, maar de foto's die ik er mee maakte waren best okay. Kan me inderdaad voorstellen als je veel opnieuw moet focussen dat het wat irritant word.
quote:
Dat is een mooie prijs voor een pola. Ik ken de filters van Kenko niet, maar deze fabrikant levert in de regel goed spul. Ze maken onder andere de als goed bekend staande teleconverter voor Tamron, dus ze zullen allicht verstand hebben van fotoglaswerk. En voor die prijs kun je nog eens een risicootje lopen.
Psies. ze hebben nog meer leuk fotospeelgoed. Heb er voor 18 dollar een wireless setje gekocht voor mijn (analoge) flitser. Erg leuk om een beetje mee te spelen. Ook het starfiltertje van 5 dollar is grappig.

Met deze prijzen blijkt de hobby nog een beetje leuk.
  woensdag 16 april 2008 @ 23:13:46 #67
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_58100588
quote:
Op woensdag 16 april 2008 17:27 schreef killko het volgende:

[..]

Het lijkt me wel lastig, maar je hebt me wel op het idee gebracht het toch maar te proberen. Kan vast wel eens van pas komen en is idd geen grote uitgave mocht het toch niet bevallen..
Mooi zo.
Veel plezier ermee en laat even weten of je er tevreden mee bent.
pi_58104912
quote:
Op woensdag 16 april 2008 23:12 schreef TumTum het volgende:

Psies. ze hebben nog meer leuk fotospeelgoed. Heb er voor 18 dollar een wireless setje gekocht voor mijn (analoge) flitser. Erg leuk om een beetje mee te spelen. Ook het starfiltertje van 5 dollar is grappig.

Met deze prijzen blijkt de hobby nog een beetje leuk.
Ik bedoelde Kenko

maar op die site die je bedoelt hebben ze ook grappige dingetjes hoor en zeker redelijke prijzen
Mijn DeviantART gallery
,
pi_58227970
quote:
Op woensdag 16 april 2008 23:13 schreef TumTum het volgende:

[..]

Mooi zo.
Veel plezier ermee en laat even weten of je er tevreden mee bent.
Ik heb het filter nu binnen (tweede hands één kunnen krijgen) en al wat geprobeerd met de blauwe lucht en spiegeling en ik moet zeggen dat het verdraaien niet echt uitmaakt. Ik stel eerst scherp, dan stel ik het filter in en dan stel ik nog een keer scherp. Dat het filter dan minimaal verdraait maakt niet veel uit, want polarisatie is niet zoiets als scherpte: het komt niet zo heel precies. Wel heb ik soms dat als ik aan het filter draai, de camera gaat piepen dat ik ook aan de lens draai. Hier moet ik maar gewoon mee leven.
  maandag 12 oktober 2009 @ 16:56:41 #70
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73615369
Oeps, iets beter zoeken de volgende keer.

Hier nogmaals: Ben op zoek naar een goede niet al te dure pola voor op mijn nikon d60 met 18-55VR en 55-200VR lenzen (52mm allebei). Heb ik daarvoor een slim nodig tegen vignetting? En krijg ik op 18mm al problemen (ik las dat op groothoek er rare dingen gebeuren met pola's).
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  maandag 12 oktober 2009 @ 17:14:50 #71
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73615982
Maak 'm maar ff centraal und so.
Huilen dan.
  maandag 12 oktober 2009 @ 17:16:10 #72
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73616023
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 16:56 schreef infp2009 het volgende:
Oeps, iets beter zoeken de volgende keer.

Hier nogmaals: Ben op zoek naar een goede niet al te dure pola voor op mijn nikon d60 met 18-55VR en 55-200VR lenzen (52mm allebei). Heb ik daarvoor een slim nodig tegen vignetting? En krijg ik op 18mm al problemen (ik las dat op groothoek er rare dingen gebeuren met pola's).
Op een cropcamera heb je op 18mm iig geen slim/thin/whatever filter nodig, normale dikte levert geen problemen op. En wat is 'niet al te duur'? 50, 80, 100 euro?
Huilen dan.
  maandag 12 oktober 2009 @ 17:52:19 #73
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73617150
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:14 schreef Isdatzo het volgende:
Maak 'm maar ff centraal und so.
Dacht dat ie dat al was...

Anyway, niet te duur is tot 50e...
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  FOK!fotograaf maandag 12 oktober 2009 @ 18:39:44 #74
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_73618518
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:53 schreef infp2009 het volgende:
Heb je daar misschien ook een voorbeeldfoto van?
Ja dat heb ik wel:
100% crop van de linkeronderhoek.

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 12 oktober 2009 @ 19:14:09 #75
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73619937
Op een cropcamera?
Huilen dan.
  FOK!fotograaf maandag 12 oktober 2009 @ 19:35:12 #76
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_73620881
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:14 schreef Isdatzo het volgende:
Op een cropcamera?
Ja

Een 18-70 op een D200 of D300. Die 18mm geeft wat vignetting (algemeen bekend bij die lens... das toch jammer, ondanks dat het een DX lens is).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:42:01 #77
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73639115
Hmm, maar je zegt dat die lens daar bekend om staat, dus zou ik er bij de 18-55 ook last van kunnen hebben......? En het is eigenlijk dan ook alleen op 18mm, toch?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:25:27 #78
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73645506
Hmm.. op een 17-40 had ik op fullframe geen problemen met een non-slim filter. En ook op een cropcamera kon ik gewoon een polafilter (wel slim) op een UV-filter (non-slim) schroeven en had nergens last van.
Huilen dan.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:31:21 #79
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73645645
Kewl, dank je!
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:32:29 #80
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73645685
Ligt natuurlijk ook aan de bouw van de lens, ik denk dat 't bij een 18-55 wel meevalt eigenlijk.
Huilen dan.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:49:09 #81
247356 infp2009
More cowbell!
pi_73646273
Ik ga het gewoon uitproberen in de winkel.
pi_75040148
Is zo'n kit wat voor de beginnende fotograaf ?

http://www.digicamshop.nl(...)ction-kit-58-mm.html

Of kan ik beter voor losse duurdere filters gaan ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 26 november 2009 @ 23:40:29 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_75040468
Als je ze op die kitlens gaat zetten is er niks mis mee denk ik zo.
Huilen dan.
pi_75040982
quote:
Op donderdag 26 november 2009 23:40 schreef Isdatzo het volgende:
Als je ze op die kitlens gaat zetten is er niks mis mee denk ik zo.
Ok, dat was ook het idee inderdaad .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_79724305
Kick. Ik had m'n vraag al in het 'Show je nieuwe meuk' topic gepost, maar op verzoek gooi ik hem hier maar even neer:

Heeft hier iemand ervaring met de filterspecialist?

De site komt enigszins amateuristisch over en het contactadres is voor zover ik Google Streetview mag geloven gewoon een rijtjeshuis, maar ze zijn wel de enige die een filter die ik wil bestellen op voorraad hebben... (als de voorraadindicatie op de website accuraat is tenminste, maar daar kan ik eventueel nog wel naar informeren)

Ben benieuwd of hier mensen zitten die ervaring hebben met die zaak.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 09:34:37 #86
247356 infp2009
More cowbell!
pi_79736469
Ik zoek nog steeds een series 5.5 filter, liefst oranje of rood of geel...
pi_79750771
Ik heb net de Nikkor 18-200 VRII besteld, en wil daar eigenlijk graag een filter bij om hem te beschermen tegen beschadigingen. Nu snap ik dat het voor een objectief dat honderden euro's kost een beetje dom is om er een heel goedkoop filter op te zetten, maar is dit filter bijvoorbeeld goed genoeg?

En weet iemand hoe snel hvstar levert?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 16:35:29 #88
247356 infp2009
More cowbell!
pi_79751183
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:26 schreef gifkwal het volgende:
Ik heb net de Nikkor 18-200 VRII besteld, en wil daar eigenlijk graag een filter bij om hem te beschermen tegen beschadigingen. Nu snap ik dat het voor een objectief dat honderden euro's kost een beetje dom is om er een heel goedkoop filter op te zetten, maar is dit filter bijvoorbeeld goed genoeg?

En weet iemand hoe snel hvstar levert?
Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).

Je hebt trouwens ook beschermingsfilters, dat is echt alleen maar glas.
pi_79751726
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:35 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).

Bij bol.com zag ik al filters voor een euro of 8. Maar dat kan toch nooit goed zijn op een lens van pakweg 700 euro? Ik bedoel, die lens is helemaal met precisie gemaakt en zo, hoe goed kan zo'n filter van 8 euro dan zijn? Stel dat hij een beetje krom is of het glas is niet overal dik genoeg, heeft dat dan geen effect op de foto's?

Bedankt voor de tip over beschermingsfilters, dat klinkt meer als wat ik nodig heb.
pi_79752382
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:35 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Dat is naturlijk grote onzin... Dan geef je honderden/duizenden euro's uit aan een peperdure lens met kwaliteitsglas om er vervolgens een filter op te zetten die de kwaliteit van de foto's drastisch verlaagd

Koop zelf nooit wat anders dan Hoya Pro/Super HMC of B+W. Let er wel op dat het filter beschikt over een multi-coating, anders kun je last krijgen van flares.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 17:26:12 #91
247356 infp2009
More cowbell!
pi_79753213
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:05 schreef Kremers het volgende:

[..]

Dat is naturlijk grote onzin... Dan geef je honderden/duizenden euro's uit aan een peperdure lens met kwaliteitsglas om er vervolgens een filter op te zetten die de kwaliteit van de foto's drastisch verlaagd
Goed, als jij denkt een verschil te zien dan moet je vooral je geld weggooien aan zoiets onbelangrijks.
pi_79753427
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:26 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Goed, als jij denkt een verschil te zien dan moet je vooral je geld weggooien aan zoiets onbelangrijks.
Natuurlijk zie je dat Dingen als contrast, scherpte en kleurreproductie gaan met sprongen achteruit als je goedkoop glas voor je lens zet, dat is gewoon algemeen bekend.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 17:57:05 #93
247356 infp2009
More cowbell!
pi_79754271
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:32 schreef Kremers het volgende:

[..]

Natuurlijk zie je dat Dingen als contrast, scherpte en kleurreproductie gaan met sprongen achteruit als je goedkoop glas voor je lens zet, dat is gewoon algemeen bekend.
Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.

Er zijn heel veel dingen algemeen bekend op internetfora, maar een beetje kritisch kijken kan dan geen kwaad (sterker nog...). Ik begrijp dat het vervelend voor je is dat je nu ontdekt zoveel geld te verspillen aan A-merken.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:22:54 #94
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_79755286
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:57 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.

Er zijn heel veel dingen algemeen bekend op internetfora, maar een beetje kritisch kijken kan dan geen kwaad (sterker nog...). Ik begrijp dat het vervelend voor je is dat je nu ontdekt zoveel geld te verspillen aan A-merken.
Sorry hoor, maar dat is echt complete onzin. Elk stuk glas dat je extra voor je sensor plaatst verlaagt de beeldkwaliteit. De scherpte zal wel mee vallen, maar qua flares en contrast zul je wel verschil merken. Dit is deels op te vangen dmv coatings, die dus ook een stuk beter zijn bij duurdere filters.
Vergelijk voor de gein deze 2 resultaten eens:
Lenstip test: Hoya
Lenstip test: Tiffen
pi_79755564
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:57 schreef infp2009 het volgende:

[..]

http://www.lenstip.com/11(...)_Tiffen_72mm_UV.html

Nuff sad

Dat een uv filter niets doet met het beeld van een digitale sensor wil nog niet zeggen dat het de kwaliteit niet aantast... En ik heb ¤25 bestaald voor een B+W filter, hoezo veel geld voor een A-Merk
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:31:40 #96
247356 infp2009
More cowbell!
pi_79755652
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:22 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar dat is echt complete onzin. Elk stuk glas dat je extra voor je sensor plaatst verlaagt de beeldkwaliteit. De scherpte zal wel mee vallen, maar qua flares en contrast zul je wel verschil merken. Dit is deels op te vangen dmv coatings, die dus ook een stuk beter zijn bij duurdere filters.
Vergelijk voor de gein deze 2 resultaten eens:
Lenstip test: Hoya
Lenstip test: Tiffen
Er is een groot verschil tussen wat een filter doet in een dergelijke wetenschappelijke test, en real-world effecten. Dit is echt gelul in de marge.
pi_79792310
Interessante discussie. Voorlopig ga ik er toch maar vanuit dat een goedkope filter niet veel goeds gaat doen voor de kwaliteit van mijn foto's.

Heeft iemand suggesties voor een 72mm protection filter? Is het mogelijk om een goede te kopen voor 50 euro of minder?

Ik zit te twijelen om gewoon geen filter te kopen (vooral omdat ik bang ben voor kwaliteitsverlies, maar ook omdat ze vrij duur zijn - al is mijn lens natuurlijk tien keer duurder) en gewoon hood en zonnekap altijd op te houden ter bescherming. Maar ja, zal je zien dat er iets gebeurt en ik me straks voor mn kop sla dat er geen beschermingsfilter op zat...
pi_79793775
Als je een credit-card of paypal hebt: maxsaver.com Daar haal ik al mijn filters en ze zijn veel goedkoper dan winkel in NL. Zij versturen vanuit Hong-Kong.

En zoals ik eerder aangaf: B+W of Hoya Super HMC/PRO1
pi_79794195
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 16:34 schreef Kremers het volgende:
Als je een credit-card of paypal hebt: maxsaver.com Daar haal ik al mijn filters en ze zijn veel goedkoper dan winkel in NL. Zij versturen vanuit Hong-Kong.

En zoals ik eerder aangaf: B+W of Hoya Super HMC/PRO1
Die site ziet er zo amateuristisch uit Maar bedankt voor de tip, ze zijn zeker beduidend goedkoper. Wat is de levertijd ongeveer? Ik ga namelijk binnen een paar weken op vakantie en wil hem dan graag hebben.

Bedoel je deze?

Is er nog iets te zeggen om te kiezen voor een haze filter of density filter of iets dergelijks, zodat ik bescherming EN kwaliteitsverbetering heb, of is het beter gewoon een heldere filter te kopen?

Lensbescherming is voor mij het allerbelangrijkste, maar stel dat een ander soort filter nog meer voordelen biedt ben ik daarin ook wel geďnteresseerd.

En o ja, als die filter erop zit, kan de zonnekap en lenshood er dan nog wel gewoon op?

Sorry voor alle noob-vragen
pi_79795155
Das ook een goede ja En ja, de lenskap zou gewoon moeten passen (tenzij je nog meer filters gaat gebruiken). Levertijd is meestal 1 a 2 weken, dus ik zou vandaag bestellen zodat je nog wat speelruimte hebt.
pi_79795591
Super bedankt voor je adviezen!

Laatste vraagje: wat is het verschil tussen die filter die ik net linkte (clear protect filter) en deze? Is deze beter om dat hij UV/Haze is? Of heb ik hiermee juist meer kans dat het mijn foto's nadelig beinvloedt ten opzichte van een gewone heldere protect filter?
pi_79796030
Geen idee Die eerste is gemaakt voor digitale camera's, en daar merk je toch niets van UV bescherming, aangezien dat er uitgefilterd wordt.
pi_79796168
Dan ga ik maar gewoon voor een heldere filter zonder poespas, denk ik! Bedankt!
pi_79913426
Welke grijs-verloopfilter heb ik nodig als ik bij landschappen wil belichten op de voorgrond zonder een uitgebeten lucht over te houden? Filtermaat is 67mm.
pi_79918575
Grijs verloopfilters heb je alleen wat aan als je slot-in koopt. Schroeffilers heb je niets aan omdat je dan altijd de horizon in het midden moet plaatsen.

Cokin is het goedkoopst, maar geeft een kleurenzweem. HITECH is beter en LEE is het beste. HITECH en LEE zijn echter moeilijk verkeijgbaar in Nederland, ik heb mijn HITECH filters gekocht bij teamworkphoto.com.

0.9 soft-edge is het beste om te kopen als je er maar 1 wilt.
pi_79922047
Thanks
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')