Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:36 schreef Mr.Noodle het volgende:
En dan de merken:
Hoya, B+W, Hama, Marumi, Canon, Sigma
Op een dslr heb je een lineair polarisatiefilter in je spiegel zitten zodat er wat licht naar de AFmodule kan. Voor manualfocus kun je gewoon een lineair filter gebruiken, voor AF moet ie echt circulair zijn. Zet je twee lineaire filters dwars op elkaar dan is je AFmodule blindquote:Op donderdag 10 januari 2008 18:04 schreef Mr.Noodle het volgende:
Verder had ik toch niks aan een lineaire polarisatiefilter i.c.m een digitale camera. ivm niet werkende AF-functie en strepen op je foto?
Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE welquote:Is er nog een verschil tussen UV filter en een UV HAZE?
Oké, duidelijk..quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zolang een filter maar van optisch glas is loop je geen enkel risico. Kunststof wordt tegenwoordig gelukkig niet meer gebruikt.
Zeker voor UV-filters geldt dat van de genoemde merken de goedkoopste al voldoet. Bij correctie en conversiefilters heb ik het verschil tussen bijv. een Hama R25 en een B+W R25 nog niet kunnen zien en voor zover dat aan mijn eigen gebrekkige kwaliteiten ligt heeft ook nog niemand anders het verschil kunnen aantonen
Bij polarisatiefilters merk je wel enig verschil, de ene is wat 'strenger' dan de ander. Het verschil tussen een Hoya of een Biermann en Weber is echter niet van dien aard dat het een meerprijs rechtvaardigt (het oogt wel leuk zeg maar).
Slechte filters had je vroeger, die heetten Hunter en waren slechter dan een confiturepot
Wat doet UV-HAZE meer dan UV?quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:14 schreef Ouwesok het volgende:
Een UVfilter is een planparallel stukje glas en een UV-HAZE wel
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..quote:in het kader van de decentralisatie zet ik deze post maar eens in een tekstbestandje op zo'n handig USBstokkie, iets zegt me dat ik hem de komende tijd nog wel een paar keer in de recycling kan gooien
Soms geld kosten, werking is verder exact utzellufdequote:
ebay of http://hvstar.net/quote:Op zaterdag 12 januari 2008 21:11 schreef veldmuis het volgende:
Hoi. Ik heb een filter gevonden, maar waar schaf ik het het goedkoopst aan?
Een UVtje, 77mm B+W MRC moet het worden. Als de Hoya SHMC veel goedkoper is mag die ook.
Iemand tips?
De centrale topics blijven gewoon bestaan hoor, en als je er gebruik van wil maken dan kan en mag dat nog steeds. De enige verandering is dat het nu dus mag, en niet per se moet.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:23 schreef Mr.Noodle het volgende:
Juist voor de categorie [FOT] en vooral deze herhaal vragen leek het me eigenlijk wel handig om zulke topics centraal te houden... Maar goed, nu kunnen ze zelf zien hoe het voor ze uitpakt..
Een soort megacentraal topicquote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
is er niet een soort FOT WIKI?
Zou wel handig zijn, kan je gewoon bij en heleboel vragen een link naar de wiki posten in plaats van een opstel van soms wel drie kantjes, bij wijze van spreken.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
Een soort wikipedis pagina van FOK! met FOT info die regelmatig voorbij komt.quote:
Fok!wiki Fotografiequote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:03 schreef Re het volgende:
Wel veel ĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂÂĂ«n. en meer van dat soort onzin.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Fok!wiki Fotografie
Maar ik heb geen flauw idee of het bijgehouden wordt.
Eerste zin in de Wiki..quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:07 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Fok!wiki Fotografie
Maar ik heb geen flauw idee of het bijgehouden wordt.
Begint al duidelijk..quote:chitrocva victaerdronl zelrac dareltaccouv ricdelpas erchila ertrracdarel
Zoek je het filter trouwens binnen Nederland of mag het ook van over de grens komen?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:11 schreef veldmuis het volgende:
Als dit zo'n topic wordt open ik wel een nieuw over m'n B+W filter.
Liever NL.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:14 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Zoek je het filter trouwens binnen Nederland of mag het ook van over de grens komen?
Voor 17mm (DX) heb ik dat ook niet nodig denk ik zoquote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:17 schreef Re het volgende:
ik heb voornamelijk tiffen filters... en b&w... ow en hoya ook
slim end filters vind ik irritant omdat je lensdop dan niet meer past...
quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:39 schreef Re het volgende:
ik weet het niet V
Vv: welk merk was die ene pola?
Yup, uiteraard. Maar ik was niet echt onder de indruk van die prijzenquote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:43 schreef Vliegvrager het volgende:
veldmuis, je hebt op ebay en marktplaats ook een aantal kleine webwinkels, die vaak goed in filters e.d. zitten. Ik neem aan dat je de grote webwinkels zelf al bezocht hebt.
Ik ga het navragen.quote:Op maandag 14 januari 2008 17:29 schreef veldmuis het volgende:
[..] niet duidelijk of het nou precies een B+W MRC filter is [..]
Nagevraagd. Het antwoord was: "NEE NATUURLIJK NIET".quote:
De coating heeft meerdere voordelen.quote:Op maandag 14 januari 2008 17:55 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre die coating van een filter nog een rol speelt als m'n lens al een "speciale" coating bevat. Maar goed, ik heb het wel een beetje "safe" gespeeld...
Kijk of je nog een SHMC kunt vinden voor een vergelijkbare prijs.quote:Op maandag 14 januari 2008 18:11 schreef killko het volgende:
[..]
Nagevraagd. Het antwoord was: "NEE NATUURLIJK NIET".
Duidelijk gaan voor die hoya dus![]()
Ik heb niks gehoord over die King filters, dus zal wel minder aanbevolen zijn?
Zo beschouwd zijn lenzen helemaal duur, zijn ook maar gestapelde stukjes glas.quote:Op maandag 14 januari 2008 17:55 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik vind die polarisatie-filters maar verdomde duur voor een stukje glas..
Maar het principe zal wel hetzelfde zijn als met gewone brilglazen...
Nah, lenzen zijn toch wel wat groter en ze voelen tenminste nog wat zwaar aan in je had. Maar komop ¤100,- voor een stukje doorkijkglas van een filter. Voor het gevoel is dat niet meer dan 5 euro waard..quote:Op maandag 14 januari 2008 21:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Zo beschouwd zijn lenzen helemaal duur, zijn ook maar gestapelde stukjes glas.
Ik heb mijn polafilters 2e hands gekocht (van Fokkers, maar da's toeval) en ik heb er geen moment spijt van gehad. Zou dat ook niet gehad hebben bij de nieuwprijs. Pola's zijn hun geld dubbel en dwars waard, vooral als je veel bij mooi weer schiet.
Prijs hangt een beetje af van de filtermaat. Een pola voor 52mm is niet zo duur als voor 77 of 82 mm. Goedkopere opties zijn 2e hands (zit een risicootje in), bestellen in Hongkong via Ebay, of in november naar de Fotografica beurs. Maar dan zit je een hele zomer zonder pola. Daar zou ik persoonlijk behoorlijk nerveus van worden.quote:Op maandag 14 januari 2008 21:48 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Nah, lenzen zijn toch wel wat groter en ze voelen tenminste nog wat zwaar aan in je had. Maar komop ¤100,- voor een stukje doorkijkglas van een filter. Voor het gevoel is dat niet meer dan 5 euro waard..
Ik bedoel daar kun je gewoon een 50mm/ F1.8 II lens van halen. Daar kun je toch iets meer mee
Ik heb die link naar hoya gewijzigd, bleek dat ik gelinkt had naar een uv filter. Nu weet ik niet of de huidige link linkt naar een hmc filter, maar dat ga ik navragen.--> antwoord: tis geen HMCquote:Op maandag 14 januari 2008 19:27 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Kijk of je nog een SHMC kunt vinden voor een vergelijkbare prijs.
Omdat ik zelf een 77mm B+W MRC UV filter wil ben ik eens aan de prijsvergelijk gegaan, van 49 tot 105 euro ben ik tegengekomen. Het loont dus om even rond te kijken voor je koopt.
Oh, die king zegt me niets, ik ga ervanuit dat het niet veel soeps is. B+W en Hoya staan gewoon érg goed bekend, en zijn ook prima, mits gecoat.
hoe snel is de levertijd van deze zaak? over 1,5 week ga ik op vakantie en ik heb eigenlijk nog een filter nodig voor die tijdquote:Op donderdag 10 januari 2008 17:41 schreef Kremers het volgende:
Zelf koop ik hier al mijn filters, is een stuk goedkoper dan in NL: http://hvstar.net/
De 50mm 1.8 MK II is crappy tegenover de MK1, zeker qua buildquality.quote:Op maandag 14 januari 2008 21:48 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Nah, lenzen zijn toch wel wat groter en ze voelen tenminste nog wat zwaar aan in je had. Maar komop ¤100,- voor een stukje doorkijkglas van een filter. Voor het gevoel is dat niet meer dan 5 euro waard..
Ik bedoel daar kun je gewoon een 50mm/ F1.8 II lens van halen. Daar kun je toch iets meer mee
Kan je hier op fok geen bestelling opnemen die die vriend dan meeneemt uit HK?quote:Op maandag 14 januari 2008 22:06 schreef Mr.Noodle het volgende:
Mja, binnenkort maar eens een vriend vragen om een Pola-filter uit HK mee te nemen. Ik zag al op Ebay dat het stukken goedkoper was..![]()
En ik moet er eentje van 77mm hebben en die zijn behoorlijk duur
quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:43 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Voor 17mm (DX) heb ik dat ook niet nodig denk ik zo.
Op de Hoya slim's past trouwens nog wel de normale lensdop, toch?
~ ¤30,- geloof ik.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:19 schreef veldmuis het volgende:
Wat was je ervoor kwijt als ik vragen mag?
Voor strak blauwe luchten doet een pola meer dan een ND-verloop. Zie deze post in mijn weblog voor meer info. Let er even op dat je een lens gebruikt waarvan de voorkant niet meedraait bij het focussen. De meeste moderne lenzen doen dat niet, maar controleer het even. Daarnaast draai je zelf handmatig het filter recht als je je camera draait van landscape naar portrait of andersom. De meeste -ms wel alle- pola's hebben een merkje dat bovenaan moet zitten, maar als je goed kijkt, kun je het zelf ook zien door je zoeker.quote:Op zaterdag 12 april 2008 12:02 schreef killko het volgende:
Jaa, maar... Een CP filter draait toch ook mee met de lens van de camera als deze scherpstelt? Of is het zo, zoals ik stelde, dat in een (Circulair) polarisatiefilter twee verschlilende lagen zitten die je ten opzichte van elkaar kan draaien, zodat het niet uitmaakt hoe je verder je camera houdt, verticaal of horzontaal bijvoorbeeld? Het is dus niet zo dat ik bang ben dat het focussen niet goed gaat, maar dat het filtereffect verdwijnt of wijzigt tijdens het focussen door de draaiďng van het filter.
Met die ND-filters was ik waarschijnlijk in de war met graduated filters die ik net daarvoor had gezien.. Foutje dus.. Wat is eigenlijk een goede mate om mee te beginnen? Ik wil deze, als ik er een aanschaf, o.a. gebruiken voor mijn komende vakantie in Roemenië, waar het vaak zeer zonnig is.
Mag ik aannemen dat een NDx2 filter 2 stops licht tegenhoudt? Is er bij dergelijke filters nog iets om op te letten voor aanschaf? Eigenlijk geldt voor dit soort filters ook de volgende vraag:
En dan nog een ander vraagje: ik fotografeer niet super veel en heb dan ook maar gewoon een kitlens. Merk ik echt verschli tussen een CP-filter van zeg maar 15 euro en één van 40? Of merk je dat verschil pas veel beter als je een dure lens e.d. hebt? Als het wijnig uitmaakt voor mij, dan kan ik het natuurlijk beter eerst proberen met een goedkoop filtertje..
Zow, dat ziet er netjes en goed uitgelegd uit.quote:Op maandag 14 april 2008 12:49 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Voor strak blauwe luchten doet een pola meer dan een ND-verloop. Zie deze post in mijn weblog voor meer info.
Dat doet die van mij dus wel, zowel de kitlens als de later tweedehands gekochte Vivitar (als ik de lensdop erop heb, draait dus het Canon logo bij het scherpstellen). Dit was ook eigenlijk mijn hoofdvraag, want als het filter telkens opnieuw ingesteld moet worden na het scherpstellen, heb ik er alleen wat aan bij vaste focus..quote:Let er even op dat je een lens gebruikt waarvan de voorkant niet meedraait bij het focussen. De meeste moderne lenzen doen dat niet, maar controleer het even.
Dan is dit dus ook geen handig filter, omdat dan de 'verloop-horizon' telkens verdraait..quote:[...]
En ja, een NDx2 'kost' je twee stops. Let op dat je een ND-verloop filter neemt, ander heb je gewoon een grijs stukje glas.
Klopt, het bezwaar geldt voor beide typen filters. Het zou ook met jouw lenzen wel moeten kunnen, maar dan moet je de voorste ring van het filter vasthouden tijdens het focussen. Ideaal is het niet, maar dat zou wel moeten werken. Ms kun je eens een filter van iemand lenen om dat uit te proberen, of je vraagt bij een fotozaak of je het mag uitproberen.quote:Op maandag 14 april 2008 13:23 schreef killko het volgende:
[..]
Zow, dat ziet er netjes en goed uitgelegd uit.
[..]
Dat doet die van mij dus wel, zowel de kitlens als de later tweedehands gekochte Vivitar (als ik de lensdop erop heb, draait dus het Canon logo bij het scherpstellen). Dit was ook eigenlijk mijn hoofdvraag, want als het filter telkens opnieuw ingesteld moet worden na het scherpstellen, heb ik er alleen wat aan bij vaste focus..![]()
[..]
Dan is dit dus ook geen handig filter, omdat dan de 'verloop-horizon' telkens verdraait..
Met het risico dat dit door de experts als vloeken in de kerk word afgedaan:quote:Op maandag 14 april 2008 14:42 schreef killko het volgende:
Bedankt voor het antwoord.
Ik zal dan inderdaad wel even een keer proberen hoe dat gaat, maar ik denk dat het sowieso niet ideaal is en dat ik dan maar laat afweten.
Goed om te horen dat het voor jou werkt. Het lijkt mij lastig, maar ik heb er geen ervaring mee. Kennelijk is het toch goed te doen.quote:Op woensdag 16 april 2008 00:20 schreef TumTum het volgende:
[..]
Met het risico dat dit door de experts als vloeken in de kerk word afgedaan:
Ik heb hetzelfde toestel en gebruik ook de kitlens. Heb net zo'n filter besteld en binnen gekregen en ik heb er weinig problemen mee. Meestal stel je immers eerst scherp en ga je daarna aan je filter draaien.
Dat is een mooie prijs voor een pola. Ik ken de filters van Kenko niet, maar deze fabrikant levert in de regel goed spul. Ze maken onder andere de als goed bekend staande teleconverter voor Tamron, dus ze zullen allicht verstand hebben van fotoglaswerk. En voor die prijs kun je nog eens een risicootje lopen.quote:Op deze site heb ik een goedkoop Kenko filtertje besteld, kost 23 dollar incl. verzenden. Kan je geen buil aan vallen lijkt mij, met de lage dollar.Filter werkt naar tevredenheid, hoewel de expert er waarschijnlijk niet tevreden mee is.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.979
Het lijkt me wel lastig, maar je hebt me wel op het idee gebracht het toch maar te proberen. Kan vast wel eens van pas komen en is idd geen grote uitgave mocht het toch niet bevallen..quote:Op woensdag 16 april 2008 00:20 schreef TumTum het volgende:
[..]
Met het risico dat dit door de experts als vloeken in de kerk word afgedaan:
Ik heb hetzelfde toestel en gebruik ook de kitlens. Heb net zo'n filter besteld en binnen gekregen en ik heb er weinig problemen mee. Meestal stel je immers eerst scherp en ga je daarna aan je filter draaien.
Op deze site heb ik een goedkoop Kenko filtertje besteld, kost 23 dollar incl. verzenden. Kan je geen buil aan vallen lijkt mij, met de lage dollar.Filter werkt naar tevredenheid, hoewel de expert er waarschijnlijk niet tevreden mee is.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.979
Eerlijk is eerlijk, veel foto's heb ik er nog niet mee kunnen maken, maar de foto's die ik er mee maakte waren best okay. Kan me inderdaad voorstellen als je veel opnieuw moet focussen dat het wat irritant word.quote:Op woensdag 16 april 2008 11:10 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Goed om te horen dat het voor jou werkt. Het lijkt mij lastig, maar ik heb er geen ervaring mee. Kennelijk is het toch goed te doen.
[..]
Psies.quote:Dat is een mooie prijs voor een pola. Ik ken de filters van Kenko niet, maar deze fabrikant levert in de regel goed spul. Ze maken onder andere de als goed bekend staande teleconverter voor Tamron, dus ze zullen allicht verstand hebben van fotoglaswerk. En voor die prijs kun je nog eens een risicootje lopen.
Mooi zo.quote:Op woensdag 16 april 2008 17:27 schreef killko het volgende:
[..]
Het lijkt me wel lastig, maar je hebt me wel op het idee gebracht het toch maar te proberen. Kan vast wel eens van pas komen en is idd geen grote uitgave mocht het toch niet bevallen..
Ik bedoelde Kenkoquote:Op woensdag 16 april 2008 23:12 schreef TumTum het volgende:
Psies.ze hebben nog meer leuk fotospeelgoed. Heb er voor 18 dollar een wireless setje gekocht voor mijn (analoge) flitser. Erg leuk om een beetje mee te spelen. Ook het starfiltertje van 5 dollar is grappig.
Met deze prijzen blijkt de hobby nog een beetje leuk.
Ik heb het filter nu binnen (tweede hands één kunnen krijgen) en al wat geprobeerd met de blauwe lucht en spiegeling en ik moet zeggen dat het verdraaien niet echt uitmaakt. Ik stel eerst scherp, dan stel ik het filter in en dan stel ik nog een keer scherp. Dat het filter dan minimaal verdraait maakt niet veel uit, want polarisatie is niet zoiets als scherpte: het komt niet zo heel precies. Wel heb ik soms dat als ik aan het filter draai, de camera gaat piepen dat ik ook aan de lens draai. Hier moet ik maar gewoon mee leven.quote:Op woensdag 16 april 2008 23:13 schreef TumTum het volgende:
[..]
Mooi zo.
Veel plezier ermee en laat even weten of je er tevreden mee bent.
Op een cropcamera heb je op 18mm iig geen slim/thin/whatever filter nodig, normale dikte levert geen problemen op. En wat is 'niet al te duur'? 50, 80, 100 euro?quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:56 schreef infp2009 het volgende:
Oeps, iets beter zoeken de volgende keer.
Hier nogmaals: Ben op zoek naar een goede niet al te dure pola voor op mijn nikon d60 met 18-55VR en 55-200VR lenzen (52mm allebei). Heb ik daarvoor een slim nodig tegen vignetting? En krijg ik op 18mm al problemen (ik las dat op groothoek er rare dingen gebeuren met pola's).
Dacht dat ie dat al was...quote:
Ja dat heb ik wel:quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:53 schreef infp2009 het volgende:
Heb je daar misschien ook een voorbeeldfoto van?
Jaquote:
Ok, dat was ook het idee inderdaadquote:Op donderdag 26 november 2009 23:40 schreef Isdatzo het volgende:
Als je ze op die kitlens gaat zetten is er niks mis mee denk ik zo.
Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:26 schreef gifkwal het volgende:
Ik heb net de Nikkor 18-200 VRII besteld, en wil daar eigenlijk graag een filter bij om hem te beschermen tegen beschadigingen. Nu snap ik dat het voor een objectief dat honderden euro's kost een beetje dom is om er een heel goedkoop filter op te zetten, maar is dit filter bijvoorbeeld goed genoeg?
En weet iemand hoe snel hvstar levert?
Bij bol.com zag ik al filters voor een euro of 8. Maar dat kan toch nooit goed zijn op een lens van pakweg 700 euro? Ik bedoel, die lens is helemaal met precisie gemaakt en zo, hoe goed kan zo'n filter van 8 euro dan zijn? Stel dat hij een beetje krom is of het glas is niet overal dik genoeg, heeft dat dan geen effect op de foto's?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:35 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).
Je hebt trouwens ook beschermingsfilters, dat is echt alleen maar glas.
Dat is naturlijk grote onzin... Dan geef je honderden/duizenden euro's uit aan een peperdure lens met kwaliteitsglas om er vervolgens een filter op te zetten die de kwaliteit van de foto's drastisch verlaagdquote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:35 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).
Je hebt trouwens ook beschermingsfilters, dat is echt alleen maar glas.
Goed, als jij denkt een verschil te zien dan moet je vooral je geld weggooien aan zoiets onbelangrijks.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:05 schreef Kremers het volgende:
[..]
Dat is naturlijk grote onzin... Dan geef je honderden/duizenden euro's uit aan een peperdure lens met kwaliteitsglas om er vervolgens een filter op te zetten die de kwaliteit van de foto's drastisch verlaagd![]()
Natuurlijk zie je datquote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:26 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Goed, als jij denkt een verschil te zien dan moet je vooral je geld weggooien aan zoiets onbelangrijks.
Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:32 schreef Kremers het volgende:
[..]
Natuurlijk zie je datDingen als contrast, scherpte en kleurreproductie gaan met sprongen achteruit als je goedkoop glas voor je lens zet, dat is gewoon algemeen bekend.
Sorry hoor, maar dat is echt complete onzin. Elk stuk glas dat je extra voor je sensor plaatst verlaagt de beeldkwaliteit. De scherpte zal wel mee vallen, maar qua flares en contrast zul je wel verschil merken. Dit is deels op te vangen dmv coatings, die dus ook een stuk beter zijn bij duurdere filters.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:57 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.
Er zijn heel veel dingen algemeen bekend op internetfora, maar een beetje kritisch kijken kan dan geen kwaad (sterker nog...). Ik begrijp dat het vervelend voor je is dat je nu ontdekt zoveel geld te verspillen aan A-merken.
http://www.lenstip.com/11(...)_Tiffen_72mm_UV.htmlquote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:57 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.
Er zijn heel veel dingen algemeen bekend op internetfora, maar een beetje kritisch kijken kan dan geen kwaad (sterker nog...). Ik begrijp dat het vervelend voor je is dat je nu ontdekt zoveel geld te verspillen aan A-merken.
Er is een groot verschil tussen wat een filter doet in een dergelijke wetenschappelijke test, en real-world effecten. Dit is echt gelul in de marge.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:22 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is echt complete onzin. Elk stuk glas dat je extra voor je sensor plaatst verlaagt de beeldkwaliteit. De scherpte zal wel mee vallen, maar qua flares en contrast zul je wel verschil merken. Dit is deels op te vangen dmv coatings, die dus ook een stuk beter zijn bij duurdere filters.
Vergelijk voor de gein deze 2 resultaten eens:
Lenstip test: Hoya
Lenstip test: Tiffen
Die site ziet er zo amateuristisch uitquote:Op woensdag 31 maart 2010 16:34 schreef Kremers het volgende:
Als je een credit-card of paypal hebt: maxsaver.com Daar haal ik al mijn filters en ze zijn veel goedkoper dan winkel in NL. Zij versturen vanuit Hong-Kong.
En zoals ik eerder aangaf: B+W of Hoya Super HMC/PRO1
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |