Ok, dat was ook het idee inderdaadquote:Op donderdag 26 november 2009 23:40 schreef Isdatzo het volgende:
Als je ze op die kitlens gaat zetten is er niks mis mee denk ik zo.
Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:26 schreef gifkwal het volgende:
Ik heb net de Nikkor 18-200 VRII besteld, en wil daar eigenlijk graag een filter bij om hem te beschermen tegen beschadigingen. Nu snap ik dat het voor een objectief dat honderden euro's kost een beetje dom is om er een heel goedkoop filter op te zetten, maar is dit filter bijvoorbeeld goed genoeg?
En weet iemand hoe snel hvstar levert?
Bij bol.com zag ik al filters voor een euro of 8. Maar dat kan toch nooit goed zijn op een lens van pakweg 700 euro? Ik bedoel, die lens is helemaal met precisie gemaakt en zo, hoe goed kan zo'n filter van 8 euro dan zijn? Stel dat hij een beetje krom is of het glas is niet overal dik genoeg, heeft dat dan geen effect op de foto's?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:35 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).
Je hebt trouwens ook beschermingsfilters, dat is echt alleen maar glas.
Dat is naturlijk grote onzin... Dan geef je honderden/duizenden euro's uit aan een peperdure lens met kwaliteitsglas om er vervolgens een filter op te zetten die de kwaliteit van de foto's drastisch verlaagdquote:Op dinsdag 30 maart 2010 16:35 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Integendeel, aangezien een dergelijk filter op een digitale camera helemaal niets doet, kun je er beter een zo goedkoop mogelijke opzetten (niet te dik alleen, anders krijg je vignetting).
Je hebt trouwens ook beschermingsfilters, dat is echt alleen maar glas.
Goed, als jij denkt een verschil te zien dan moet je vooral je geld weggooien aan zoiets onbelangrijks.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:05 schreef Kremers het volgende:
[..]
Dat is naturlijk grote onzin... Dan geef je honderden/duizenden euro's uit aan een peperdure lens met kwaliteitsglas om er vervolgens een filter op te zetten die de kwaliteit van de foto's drastisch verlaagd![]()
Natuurlijk zie je datquote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:26 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Goed, als jij denkt een verschil te zien dan moet je vooral je geld weggooien aan zoiets onbelangrijks.
Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:32 schreef Kremers het volgende:
[..]
Natuurlijk zie je datDingen als contrast, scherpte en kleurreproductie gaan met sprongen achteruit als je goedkoop glas voor je lens zet, dat is gewoon algemeen bekend.
Sorry hoor, maar dat is echt complete onzin. Elk stuk glas dat je extra voor je sensor plaatst verlaagt de beeldkwaliteit. De scherpte zal wel mee vallen, maar qua flares en contrast zul je wel verschil merken. Dit is deels op te vangen dmv coatings, die dus ook een stuk beter zijn bij duurdere filters.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:57 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.
Er zijn heel veel dingen algemeen bekend op internetfora, maar een beetje kritisch kijken kan dan geen kwaad (sterker nog...). Ik begrijp dat het vervelend voor je is dat je nu ontdekt zoveel geld te verspillen aan A-merken.
http://www.lenstip.com/11(...)_Tiffen_72mm_UV.htmlquote:Op dinsdag 30 maart 2010 17:57 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Als je het hebt over filters die je beeld veranderen (denk aan polarizers of kleurfilters) dan heb je gelijk. We hebben het hier over UV-filters en beschermingsfilters. Hoewel UV-filters in de tijd van film nog iets veranderden, is dat bij digitaal nicht im frage. Het woordje filter heeft daar alleen betrekking op de vormfactor dus. Een dergelijk filter is geen hogere kunst zoals het maken van een aspherische lens is. Het is gewoon een stukje plat glas. Daarnaast wordt het meeste van het glas in filters, dus ook dat van b-merken, gemaakt door Hoya.
Er zijn heel veel dingen algemeen bekend op internetfora, maar een beetje kritisch kijken kan dan geen kwaad (sterker nog...). Ik begrijp dat het vervelend voor je is dat je nu ontdekt zoveel geld te verspillen aan A-merken.
Er is een groot verschil tussen wat een filter doet in een dergelijke wetenschappelijke test, en real-world effecten. Dit is echt gelul in de marge.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:22 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is echt complete onzin. Elk stuk glas dat je extra voor je sensor plaatst verlaagt de beeldkwaliteit. De scherpte zal wel mee vallen, maar qua flares en contrast zul je wel verschil merken. Dit is deels op te vangen dmv coatings, die dus ook een stuk beter zijn bij duurdere filters.
Vergelijk voor de gein deze 2 resultaten eens:
Lenstip test: Hoya
Lenstip test: Tiffen
Die site ziet er zo amateuristisch uitquote:Op woensdag 31 maart 2010 16:34 schreef Kremers het volgende:
Als je een credit-card of paypal hebt: maxsaver.com Daar haal ik al mijn filters en ze zijn veel goedkoper dan winkel in NL. Zij versturen vanuit Hong-Kong.
En zoals ik eerder aangaf: B+W of Hoya Super HMC/PRO1
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |