abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55926197
Wou dit eerst in Werk, Geldzaken en Recht plaatsen, maar vind dit toch wat meer een politiek onderwerp.

Dicriminatie op leeftijd, sekse en wat al niet is bij wet verboden. Toch komt het nog heel vaak voor dat er 'toevallig een geschiktere kandidaat' was. Werkgevers kunnen gewoon kiezen wie ze willen. Er is geen controle op de criteria.

Nou dacht ik, ligt daar misshien niet een oplossing, in de criteria?

Ik zat eraan te denken om die objectief te maken in een puntensysteem waar je punten krijgt voor bijvoorbeeld relevante werkervaring, relevante opleiding, algemene dingen zoals vrijwilligerswerk.

Met een puntensysteem kun je twee werknemers kwantitatief met elkaar vergelijken. En als Mo dan 20 punten heeft en Jan maar 13, kun je het niet meer hard maken om dan toch te zeggen dat Jan een geschiktere kandidaat is.

En voor de softere skills, (teamplayer, schaap met de vijf poten) zou je bijvoorbeeld via een assesmentcenter een certificaat kunnen halen. Nu moet je mensen op hun blauwe ogen geloven als ze in hun brief zetten dat ze een teamplayer zijn. Zon certificaat is dan ook een punt waard.
Er moet er wel op toegezien worden dat die assesmentcenters niet iedereen een certificaat gaan geven. Ze zouden alleen de 30-40% best scorenden op een assesment voor 'teamplayer' het certificaat 'teamplayer' moeten toekennen, dan betekent het ook iets.

Ook moeten de criteria per opleidingsnivo/functieomschrijving verschillen. Buitenlandervaring of een jaartje bestuur is niet echt relevant voor een baan in een bakkerij.

En dan kunnen de werkgevers zelf ook nog maximaal twee punten aan iemand toekennen op basis van het gevoel dat ze bij iemand hebben. Zo blijft gevoel wel meespelen in de beslissing, maar is dat niet meer het hele verhaal.

Ik denk dat het niet alle discriminatie de wereld uit helpt, maar wel een groot deel. Wat denken jullie?
pi_55926346
Dit werkt niet en het is onwenselijk. Gevolg zou namelijk zijn dat er geen enkele vacature meer er in de openbaarheid komt. Dus zullen werkzoekenden volledig moeten vertrouwen op hun netwerk en dat heeft de probleemgroep nu net niet.

De oplossing is trouwens simpel. Het ontslagrecht moet versoepeld worden zodat bedrijven eerder geneigd zijn Mo een kans te geven.
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:14:25 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_55926361
Als je dit uitvoert kan je net zo goed werknemers toewijzen aan bedrijven. Een groot ministerie die van iedereen dossiers bijhoudt en een werknemer naar een bedrijf toesturen als die er eentje nodig heeft. Onwenselijk dus.
  † In Memoriam † donderdag 10 januari 2008 @ 16:14:44 #4
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55926371
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:08 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Werkgevers kunnen gewoon kiezen wie ze willen.
Extra regels of puntensystemen zijn met het bovenstaande onnodig en wel zo eerlijk om de baas van een bedrijf zelf te laten bepalen wie hij inhuurt van zijn eigen geld.
Carpe Libertatem
pi_55926466
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:14 schreef Fastmatti het volgende:
Dit werkt niet en het is onwenselijk. Gevolg zou namelijk zijn dat er geen enkele vacature meer er in de openbaarheid komt. Dus zullen werkzoekenden volledig moeten vertrouwen op hun netwerk en dat heeft de probleemgroep nu net niet.
Daar het je wel een punt
pi_55926510
Klinkt aan de ene kant wel eerlijk, maar die punten moeten toch toebedeeld worden, en wie doet dat, iemand van personeelszaken. Of wilde je dit door een onafhankelijk bureau laten doen? Daarbij is er al een overdaad aan regeltjes en certificaten etc. waardoor dit mijns inziens niet past binnen het bedrijfsleven.
Het idee is nobel, maar vraag me af of het in de praktijk werkt. Eerlijker zou zijn dat je anoniem moet kunnen solliciteren, maar je moet toch een keer op bezoek. Als een bedrijf bepaalde mensen niet in dienst wil nemen dan vind hij altijd wel een manier om dat voor elkaar te krijgen, al is het niet bij de sollicitatie, dan bij de proeftijd.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:20:30 #7
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_55926540
Zolang er bazen zijn die geen mensen met hoofdoekje etc willen aannemen zal deze vorm van discriminatie blijven.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:20:35 #8
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55926543
Slecht plan, want dan gaan een bureaucratisch overheidsorgaan zich bemoeien met het aanname beleid van commerciele bedrijven.

Een werkgever moet aannemen wie hij/zij wilt en niet aan een bureaucratisch punten systeem onderhevig zijn.

Je neemt mensen aan op kwaliteit, gevoel, opleiding enz...en tja..er zal altijd wel een werkgever zijn die sekse, geloofsovertuiging, huidskleur enz meeneemt in zijn/haar oordeel...maar je zegt zelf al, zelfs met dat punten"systeem" is het niet uit de wereld te helpen...

Daarbij valt het in Nederland echt wel mee hoor, het ligt vaker aan de sollicitatiebrief/cv en/of sollicitant zelf. Ik heb in een bepaalde functie ook wel eens sollicitatiebrieven en cv's moeten beoordelen...ik val niet zo snel over grammatica of spelling, maar ik moest bijna janken zo triest waren sommige inzendingen.
Over een aantal sollicitanten maar te zwijgen....in hun vrijetijdskleding onderuitgezakt en totaal gedesintereseerd een sollicitatie doen.

Zo'n systeem? 3x nee...NL lijd al te veel onder de bureaucratie.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:21:00 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55926555
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:08 schreef zwemmerseczeem het volgende: Werkgevers kunnen gewoon kiezen wie ze willen.
God zij dank wel ja... wat moet je met een werknemer die objectief gezien aan de criteria voldoet, maar gewoon enorm stinkt en daardoor bij zijn of haar collega's niet goed ligt? om eens een voorbeeld te noemen...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_55926596
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:19 schreef Sisko het volgende:
Eerlijker zou zijn dat je anoniem moet kunnen solliciteren, maar je moet toch een keer op bezoek.
Wat is er eerlijk aan? Je benadeelt op deze manier de mensen met een goede naam.
pi_55926621
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:20 schreef Ps2K het volgende:
Zolang er bazen zijn die geen mensen met hoofdoekje etc willen aannemen zal deze vorm van discriminatie blijven.
Kun jij wel werk krijgen in de shoarmazaak?
pi_55926643
Op die punten nodig je iemand wel of niet uit voor een gesprek.

Daarna wil een werkgever toch even de sollicitant in zijn ogen kijken om te zien wat voor iemand het is. Die totaal ongefundeerde mening / gevoel is wat een werkgever doet besluiten om iemand uit te nodigen of niet.
pi_55926644
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:14 schreef Hephaistos. het volgende:
Als je dit uitvoert kan je net zo goed werknemers toewijzen aan bedrijven. Een groot ministerie die van iedereen dossiers bijhoudt en een werknemer naar een bedrijf toesturen als die er eentje nodig heeft. Onwenselijk dus.
Dat hoeft niet. De werkgevers moeten het gewoon zelf bijhouden. Als Mo (of Jan van 50) het gevoel heeft dat er iets niet in de haak is, moet hij zijn punten (en de punten van de andere kandidaat) kunnen opvragen. Ontbreekt dit, of klopt het rapport niet, dan hangt het bedrijf wegens discriminatie. De enige ambtenaar die nodig is, is een ambtenaar die dit soort klachten behandelt.

Misschien moeten we kleine bedrijfjes, (waar 1 lamzak de boel behoorlijk kan verzieken) wel hiervan vrijstellen.
pi_55926678
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:08 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wou dit eerst in Werk, Geldzaken en Recht plaatsen, maar vind dit toch wat meer een politiek onderwerp.

Dicriminatie op leeftijd, sekse en wat al niet is bij wet verboden. Toch komt het nog heel vaak voor dat er 'toevallig een geschiktere kandidaat' was. Werkgevers kunnen gewoon kiezen wie ze willen. Er is geen controle op de criteria.

Nou dacht ik, ligt daar misshien niet een oplossing, in de criteria?

Ik zat eraan te denken om die objectief te maken in een puntensysteem waar je punten krijgt voor bijvoorbeeld relevante werkervaring, relevante opleiding, algemene dingen zoals vrijwilligerswerk.

Met een puntensysteem kun je twee werknemers kwantitatief met elkaar vergelijken. En als Mo dan 20 punten heeft en Jan maar 13, kun je het niet meer hard maken om dan toch te zeggen dat Jan een geschiktere kandidaat is.

En voor de softere skills, (teamplayer, schaap met de vijf poten) zou je bijvoorbeeld via een assesmentcenter een certificaat kunnen halen. Nu moet je mensen op hun blauwe ogen geloven als ze in hun brief zetten dat ze een teamplayer zijn. Zon certificaat is dan ook een punt waard.
Er moet er wel op toegezien worden dat die assesmentcenters niet iedereen een certificaat gaan geven. Ze zouden alleen de 30-40% best scorenden op een assesment voor 'teamplayer' het certificaat 'teamplayer' moeten toekennen, dan betekent het ook iets.

Ook moeten de criteria per opleidingsnivo/functieomschrijving verschillen. Buitenlandervaring of een jaartje bestuur is niet echt relevant voor een baan in een bakkerij.

En dan kunnen de werkgevers zelf ook nog maximaal twee punten aan iemand toekennen op basis van het gevoel dat ze bij iemand hebben. Zo blijft gevoel wel meespelen in de beslissing, maar is dat niet meer het hele verhaal.

Ik denk dat het niet alle discriminatie de wereld uit helpt, maar wel een groot deel. Wat denken jullie?
Ik sluit me aan bij Fastmatti.
Verder wil ik toevoegen dat je niet van tevoren kunt zeggen aan wie een assessment center eventueel een certificaat zouden moeten uitdelen, dit hangt ook weer af van het soort test, brance, etc. Je zou dan beter de assessment vanuit het bedrijf kunnen laten plaatsvinden voor de sollicitanten voor een bepaalde functie, zodat je een relevante assessment hebt. Maar dat gaat wel in de papieren en in de kosten lopen denk ik.
Het is een nobel streven, maar ik denk iet dat dit de oplossingen zijn.

Per bedrijf zal het ook verschillend zijn, hoe ze hun sollicitatieprocedure opzetten (assessments op bijvoorbeeld intelligentie hebben de beste voorspellende waarde, waar het (vooral ongestructureerde) sollicitatiegesprek veel en veel minder zegt over hoe geschikt een kandidaat is, maar toch worden die laatste erg veel gebruikt) en ook wat voor beleid zij voeren. Oudere werknemers hebben nu eenmaal hun voordelen, maar ook hun nadelen. En zo geldt dat voor alle soorten werknemers. Verder kun je je afvragen of een werknemer ergens wel tevreden kan zijn als hij/zij weet dat hij/zij eigenlijk niet gewenst is (bijvoorbeeld door leeftijd).

Het versoepelen van het ontslagrecht maakt het risico van het aannemen van een (misschien ongeschikte) kandidaat lager.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_55926751
Ik denk wel dat ik het met jullie eens ben over het versoepelen van het onslagrecht.
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:29:52 #16
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55926809
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:24 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. De werkgevers moeten het gewoon zelf bijhouden. Als Mo (of Jan van 50) het gevoel heeft dat er iets niet in de haak is, moet hij zijn punten (en de punten van de andere kandidaat) kunnen opvragen. Ontbreekt dit, of klopt het rapport niet, dan hangt het bedrijf wegens discriminatie. De enige ambtenaar die nodig is, is een ambtenaar die dit soort klachten behandelt.
En jawel...weer meer ambtenaren, terwijl we hoognodig minder daarvan moeten hebben. Want dat wordt heus niet 1 ambtenaartje die al die controles gaat uitvoeren, naar goed gebruik wordt dat een heel departement en het liefst een ministerie. Al dat terwijl zo'n systeem totaal niet nodig is.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_55926838
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:21 schreef teamlead het volgende:

[..]

God zij dank wel ja... wat moet je met een werknemer die objectief gezien aan de criteria voldoet, maar gewoon enorm stinkt en daardoor bij zijn of haar collega's niet goed ligt? om eens een voorbeeld te noemen...
Sja, dat is dan ook discriminatie (op geur) En iemand die een sociale nitwit is zal sowiso niet heel veel punten binnen kunnen halen. Hij zakt voor het assemsment voor teamplayer. Krijgt geen punten voor sociale activiteiten zoals verenigingsleven/teamsport.
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:31:57 #18
147134 matige_muis
mijn grote voorbeeld:
pi_55926873
Trouwens, ik zie de prijzen bij de lokale appie weer explosief stijgen als dit ingevoerd zou worden.
pi_55927004
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:29 schreef Semisane het volgende:

[..]

En jawel...weer meer ambtenaren, terwijl we hoognodig minder daarvan moeten hebben. Want dat wordt heus niet 1 ambtenaartje die al die controles gaat uitvoeren, naar goed gebruik wordt dat een heel departement en het liefst een ministerie. Al dat terwijl zo'n systeem totaal niet nodig is.
Zijn er niet een heleboel mensen die meevreten uit de ruif van herintredingstrajecten? Snij daar dan in. Met het doen van assesments en opleidingen kunnen ook werkozen punten sprokkelen. Hierdoor kunnen ze zich 'upgraden'. Heel wat nuttiger dan een cursus 'praten met jezelf' op kosten van de staat.
pi_55927204
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:22 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Wat is er eerlijk aan? Je benadeelt op deze manier de mensen met een goede naam.
Eerlijk als in dat niet op voorhand de cv van mensen met een naam als mohammed op de afgekeurd stapel komt te liggen, maar zoals ik al zei is het niet echt uitvoerbaar.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:44:38 #21
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55927210
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:30 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Sja, dat is dan ook discriminatie (op geur) En iemand die een sociale nitwit is zal sowiso niet heel veel punten binnen kunnen halen. Hij zakt voor het assemsment voor teamplayer. Krijgt geen punten voor sociale activiteiten zoals verenigingsleven/teamsport.
doorslaan is ook een kunst...

een werkgever neemt iemand aan omdat het goed voelt. Een sollicitatieprocedure is en blijft subjectief.. hoe je het ook wilt inpakken
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_55927337
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:31 schreef matige_muis het volgende:
Trouwens, ik zie de prijzen bij de lokale appie weer explosief stijgen als dit ingevoerd zou worden.
want? Die nemen juist veel allochtonen aan, bij mij AH zie je bijna alleen maar hoofddoekjes achter de kassa.
pi_55927338
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:44 schreef teamlead het volgende:

[..]

een werkgever neemt iemand aan omdat het goed voelt. Een sollicitatieprocedure is en blijft subjectief.. hoe je het ook wilt inpakken
Ja. En heel toevallig zijn de mensen waarbij de werkgever 'geen goed gevoel' bij heeft, vaak nou net de mensen die tot die achterstandsgroepen behoren.

Om het niet helemaal een gedwongen proces te maken zou ik wel ervoor zijn om werkgevers ook toe te staan twee punten op 'gevoel' uit te delen.
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:50:56 #24
147134 matige_muis
mijn grote voorbeeld:
pi_55927404
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:48 schreef Sisko het volgende:

[..]

want? Die nemen juist veel allochtonen aan, bij mij AH zie je bijna alleen maar hoofddoekjes achter de kassa.
Bij mij juist niet
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:54:54 #25
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55927506
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:48 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Ja. En heel toevallig zijn de mensen waarbij de werkgever 'geen goed gevoel' bij heeft, vaak nou net de mensen die tot die achterstandsgroepen behoren.

Om het niet helemaal een gedwongen proces te maken zou ik wel ervoor zijn om werkgevers ook toe te staan twee punten op 'gevoel' uit te delen.
waar jij voor pleit is het ontnemen van het recht om je eigenwerknemers uit te zoeken. Lijkt me een heel slechte zaak
pi_55927815
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:44 schreef teamlead het volgende:

[..]

Het is en blijft wel enigszins subjectief, maar er zijn methoden om dat tot een minimum te beperken. Bijvoorbeeld de juiste assessment en gestructureerd interviewen (en daarbij het liefst mensen uitnodigen die geselecteerd zijn op basis van de assessment zodat er niet meteen oordelen gevormd worden "op het eerste gezicht").
Wat een bedrijf met die informatie doet scheelt per bedrijf, ook de opbrengsten schelen per bedrijf (soms kan het verschil tussen een "gemiddelde" en een "goede" werknemer voor een bepaalde functie enorm zijn in termen van opbrengsten, soms maakt het niet zoveel uit).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_55927880
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:54 schreef teamlead het volgende:

[..]

waar jij voor pleit is het ontnemen van het recht om je eigenwerknemers uit te zoeken. Lijkt me een heel slechte zaak
Het is een heel slechte zaak dat werkgevers dat recht misbruiken! Als ze dat niet deden was deze discussie er helemaal niet.

De algemene toon van veel reacties hier is dat het zo zielug is voor de werkgevers. Die moeten een beslissing maken die ze niet leuk vinden. Jammer idd, maar dan vergeten we maar even dat het diezelfde werkgevers zijn die nu keihard aan het discrimineren zijn.

Is het niet net zo zielug voor diie 50 plusser, met 2 studerende kinderen, die zijn baan is kwijtgeraakt door outsourcing?
Voor de Marrokaan die zich tijdens zijn HBO-opleiding heeft voorgehouden dat er voor een goed geintegreerde allochtoon als hij genoeg kansen zijn, maar zich nu voortdurend afgewezen voelt?
Voor de piloot van 30 die toch zijn jongensdroom is achternagegaan, en nu met een ton schuld zit? (ja, echt, piloten van 30 jaar ondervinden veel moeite bij het vinden van een baan omdat ze dan al 'te oud' gevonden worden!)

En om het niet helemaal een gedwongen keuze te maken, pleit ik voor een toewijzing van een aantal punten vrij toe te wijzen door de werknemer.
pi_55927983
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:08 schreef Elefes het volgende:

[..]

Het is en blijft wel enigszins subjectief, maar er zijn methoden om dat tot een minimum te beperken. Bijvoorbeeld de juiste assessment en gestructureerd interviewen (en daarbij het liefst mensen uitnodigen die geselecteerd zijn op basis van de assessment zodat er niet meteen oordelen gevormd worden "op het eerste gezicht").
Wat een bedrijf met die informatie doet scheelt per bedrijf, ook de opbrengsten schelen per bedrijf (soms kan het verschil tussen een "gemiddelde" en een "goede" werknemer voor een bepaalde functie enorm zijn in termen van opbrengsten, soms maakt het niet zoveel uit).
Zo'n soort assesment zat ik ook aan te denken voor het behalen van certificaten. Werkzoekenden doen dan een assesment dat zich richt op een bepaalde vaardigheid, (bijvoorbeeld comminuceren) De 40% die dat het beste doet, krijgt dan een certifaat dat ze mee kunnen nemen naar een eventuele sollicitatie.
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:15:49 #29
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55928001
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:10 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Het is een heel slechte zaak dat werkgevers dat recht misbruiken! Als ze dat niet deden was deze discussie er helemaal niet.
De algemene toon van veel reacties hier is dat het zo zielug is voor de werkgevers. Die moeten een beslissing maken die ze niet leuk vinden. Jammer idd, maar dan vergeten we maar even dat het diezelfde werkgevers zijn die nu keihard aan het discrimineren zijn.

Is het niet net zo zielug voor diie 50 plusser, met 2 studerende kinderen, die zijn baan is kwijtgeraakt door outsourcing?
Zolang die 50+ met 2 studerende kinderen te belabberd is om voor een ander salaris te gaan werken dan hij of zij gewend was: nee, niks zieligs aan. Maar dat wil het gros niet.. en dan kiest een werkgever inderdaad voor een jongere werknemer
(nog los van de vraag in hoeverre een 50+ daadwerkelijk past binnen een team van 25-30 jarigen)
quote:
Voor de Marrokaan die zich tijdens zijn HBO-opleiding heeft voorgehouden dat er voor een goed geintegreerde allochtoon als hij genoeg kansen zijn, maar zich nu voortdurend afgewezen voelt?
zich afgewezen VOELT ja....
quote:
Voor de piloot van 30 die toch zijn jongensdroom is achternagegaan, en nu met een ton schuld zit? (ja, echt, piloten van 30 jaar ondervinden veel moeite bij het vinden van een baan omdat ze dan al 'te oud' gevonden worden!)
ja sorry hoor. .maar als je een opleiding volgt waarvan je vooraf weet dat je een ton studieschuld overhouddt, moet je echt niet huilen als je geen baan kunt vinden in je droomsector....
quote:
En om het niet helemaal een gedwongen keuze te maken, pleit ik voor een toewijzing van een aantal punten vrij toe te wijzen door de werknemer.
waardoor een werkgever er dus mee geconfronteerd kan worden dat hij een medewerker van Turkse komaf moet aannemen, terwijl hij al 3 Koerden in dienst heeft....
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:17:12 #30
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55928034
overigens: waarom zou je als werknemer bij een bedrijf willen werken waar je alleen wordt aangenomen omdat hij je niet mag afwijzen, maar die je liever vandaag dan morgen ziet vertrekken?
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:29:51 #31
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_55928388
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:17 schreef teamlead het volgende:
overigens: waarom zou je als werknemer bij een bedrijf willen werken waar je alleen wordt aangenomen omdat hij je niet mag afwijzen, maar die je liever vandaag dan morgen ziet vertrekken?
Beter iets dan niets.

Er is altijd wel een reden te bedenken om iemand af te wijzen. Zijn zoveel regels te bedenken als werkgever kom je er toch wel onderuit.

Zo moet ik ook wel eens uit stagelopers kiezen, zit er toevallig een bij die ik of een collega kent dan mag die meestal gewoon komen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:31:08 #32
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55928415
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Er is altijd wel een reden te bedenken om iemand af te wijzen.
tuurlijk

en anders wel om iemand te ontslaan in de proeftijd.....
pi_55928556
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:15 schreef teamlead het volgende:

[..]

Zolang die 50+ met 2 studerende kinderen te belabberd is om voor een ander salaris te gaan werken dan hij of zij gewend was: nee, niks zieligs aan. Maar dat wil het gros niet.. en dan kiest een werkgever inderdaad voor een jongere werknemer
(nog los van de vraag in hoeverre een 50+ daadwerkelijk past binnen een team van 25-30 jarigen)
[..]
En dag met je pensioen. Witte bonen in tomatensaus eten tot je doodgaat. Wat een vooruitzicht.
quote:
zich afgewezen VOELT ja....
http://home.wanadoo.nl/we(...)iminatie-en-werk.htm
Een gevoel? Feiten!
quote:
ja sorry hoor. .maar als je een opleiding volgt waarvan je vooraf weet dat je een ton studieschuld overhouddt, moet je echt niet huilen als je geen baan kunt vinden in je droomsector....
Als je dat zelf niet (van dichtbij) hebt meegemaakt, een droom hebben, weet je niet hoe hoe graag mensen soms iets willen. En tuurlijk, soms gaan dromen niet door. Dat is het leven! Het is alleen zo zuur als je je droom niet achterna kunt door een lullige, niet ter zake doende reden.
quote:

waardoor een werkgever er dus mee geconfronteerd kan worden dat hij een medewerker van Turkse komaf moet aannemen, terwijl hij al 3 Koerden in dienst heeft....
Ja, erg he?

Niemand gaat dood aan bovengenoemde voorbeelden, trek jij daaruit de conclusie dat we dit maar moeten pikken van werkgevers, omdat anders hun 'recht om zelf te kiezen' wordt aangetast?
Ik denk dat dat het beperkt worden door dit soort niet ter zake doende onzin, een veel negatievere inpact op mensenlevens heeft dan het verliezen van jouw oh zo belangrijke recht 'om zelf te kiezen'
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:39:38 #34
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55928629
ik ben erg gehecht aan vrijheid en bijzonder allergisch voor een overheid die alles maar moet regelen en vastleggen ja
pi_55928647
quote:

Als iemand solliciteert, dan doet hij dat natuurlijk om de politieke strijd in zijn thuisland door te zetten en daarbij een hoop rotzooi maken en niet omdat hij graag wil werken en centjes verdienen.

Met versoepeld ontslagrecht gooi je de echte terrorist erzo weer uit..
  donderdag 10 januari 2008 @ 17:41:28 #36
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_55928674
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:40 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Als iemand solliciteert, dan doet hij dat natuurlijk om de politieke strijd in zijn thuisland door te zetten en daarbij een hoop rotzooi maken en niet omdat hij graag wil werken en centjes verdienen.

Met versoepeld ontslagrecht gooi je de echte terrorist erzo weer uit..
ik zeg niet dat dat de reden is voor de kandidaat om te solliciteren. Ik geef alleen aan dat een werkgever niet zit te wachten op dat gezeur en dus op grond daarvan best iemand kan afwijzen
pi_55928798
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:41 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik zeg niet dat dat de reden is voor de kandidaat om te solliciteren. Ik geef alleen aan dat een werkgever niet zit te wachten op dat gezeur en dus op grond daarvan best iemand kan afwijzen
Maar heeft de Turk in kwestie het zelf niet door dat hij niet met 3 Koerden wil werken? En zo kan je op dat samenwerkings-issue, nog veel meer dingen verzinnen

'Er werken al veel vrouwen, op de afdeling. als ik nóg een aanneem wordt het vast een kippenhok. Oh hij is homo, dat gaat vast niet goed, de rest van het team is hetero, straks denken ze dat hij aan hun kont zit. Een Marrokaan, dat gaat vast niet goed tussen de Friezen,' enzovoort
pi_55928844
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:39 schreef teamlead het volgende:
ik ben erg gehecht aan vrijheid en bijzonder allergisch voor een overheid die alles maar moet regelen en vastleggen ja
Wat is vrijheid als die niet voor iedereen geldt? Als je gehinderd wordt in je dromen om niet ter zake doende dingen?
  donderdag 10 januari 2008 @ 18:07:51 #39
56749 BlaZ
pi_55929278
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:48 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Wat is vrijheid als die niet voor iedereen geldt? Als je gehinderd wordt in je dromen om niet ter zake doende dingen?
Als Marrokanen niet aan de bak komen en zelf een bedrijf oprichten en alleen Marrokanen aannemen is dat toch ook geen probleem.
Dus die vrijheid geld voor iedereen.
Snap zowieso niet dat je je hier druk over gaat maken, er valt simpelweg toch niks aan te veranderen. Als je er wel regelgeving voor maakt valt het amper te controleren.
Bijvoorbeeld je wijst een allochtoon af omdat je denkt dat hij niet in de groep past wie is dan de overheid om te bepalen dat dat wel zo is omdat hij het juist diploma heeft
pi_55929812
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 17:10 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

beetje geval van goeden moeten onder de slechten lijden. Is nooit goed
pi_55933803
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 18:07 schreef BlaZ het volgende:
.
Bijvoorbeeld je wijst een allochtoon af omdat je denkt dat hij niet in de groep past wie is dan de overheid om te bepalen dat dat wel zo is omdat hij het juist diploma heeft
Wie is de overheid om je te zeggen dat je niet mag discrimineren? In feite is dat wat je doet. En de volgende allochtoon zal ook niet in die groep passen, want de groep bestaat nog steeds uit allemaal blanken.

Maar ach, het is zielug voor de baas he? Die mag lekker blijven discrimineren, want hij mag toch zeker zelf wel bepalen wie hij aanneemt? Dat een allochtone sollicitant een achterstand van hier tot gunder heeft omdat veel bedrijven hem niet eens de kans geven, ach. Dat een 50 plusser met zijn handen in het haar zit, als hij op straat komt, ach.
pi_55937434
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:49 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Wie is de overheid om je te zeggen dat je niet mag discrimineren? In feite is dat wat je doet. En de volgende allochtoon zal ook niet in die groep passen, want de groep bestaat nog steeds uit allemaal blanken.

Maar ach, het is zielug voor de baas he? Die mag lekker blijven discrimineren, want hij mag toch zeker zelf wel bepalen wie hij aanneemt? Dat een allochtone sollicitant een achterstand van hier tot gunder heeft omdat veel bedrijven hem niet eens de kans geven, ach. Dat een 50 plusser met zijn handen in het haar zit, als hij op straat komt, ach.
Daar haal je weer een heel ander punt aan. Het kan schadelijk zijn voor het werk om juist die persoon aan te nemen die misschien de beste papieren heeft, maar niet goed in de groep past. (Het kan ook juist goed zijn, maar dit ligt ook weer aan de context.)
Ik denk dat je niet goed bezig bent als een bedrijf slechter gaat presteren omdat ze bepaalde mensen niet mogen weigeren (dit heeft uiteindelijk alleen maar een averechts effect).
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:53:22 #43
56749 BlaZ
pi_55937678
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 20:49 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Waarom discrimineer je dan? Wat is het probleem als allochtonen niet in de groep passen? Jij zou liever zien dat de overheid je verplicht mensen aan te nemen ook al wil je ze niet als personeel Rare situaties krijg je dan.
Als je op stap gaat met 4 blanke vrienden zegt de overheid toch ook niet dat je dan persé ook een neger mee moet nemen?

Kan je overigens ook maar één werkend systeem verzinnen zonder al te veel bureaucratie waarmee je discriminatie op dit punt kan tegengaan.
pi_55949964
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:53 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Waarom discrimineer je dan? Wat is het probleem als allochtonen niet in de groep passen?
Het is maar een aanname van de baas he, dat een allochtoon niet in de groep zal passen. Mohamed, nah, ik heb iemand in het team wel eens een fout grapje over de Islam horen maken, zal misschien wel niet goed gaan.
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 22:53 schreef BlaZ het volgende:Kan je overigens ook maar één werkend systeem verzinnen zonder al te veel bureaucratie waarmee je discriminatie op dit punt kan tegengaan.
Ik denk dat mijn puntensysteem niet teveel bureacratie meebrengt. De verantwoordelijkheid om deze puntenadministratie bij te houden ligt bij de baas (ja die moet een extra mapje bijhouden boehoe.) Actieve controle is niet echt nodig, de sollicitant onderneemt zelf stappen wanneer hij meent dat iets niet in de haak is.
quote:
[b]Op donderdag 10 januari 2008 22:53 schreef BlaZ het volgende:[/bJij zou liever zien dat de overheid je verplicht mensen aan te nemen ook al wil je ze niet als personeel Rare situaties krijg je dan.
Als je op stap gaat met 4 blanke vrienden zegt de overheid toch ook niet dat je dan persé ook een neger mee moet nemen?
Nee, maar nu heb je een nog veel raardere situatie.

Ik krijg steeds meer het idee dat een baas het liefste heeft dat je uit een kloontank komt, geen ouders die kunnen gaan kwakkelen, geen priveleven wat wel eens roerig kan zijn, geen kinderwens, geen medisch verleden, en vooral geen vreemde cultuur. .Als je vooral maar een optimale werknemer bent.

Want oh het is zo erg voor de baas als hij per ongeluk iemand aanneent voor team y op vestiging x bij afdeling z die wel eens een extra dagje afwezig is!

En hierdoor vallen in de praktijk hele groepen buiten de boot. Iedereen weet het, en iedereen vindt het normaal.
Schizofrenie is onder controle te houden met medicijnen. Toch kunnen deze mensen nauwelijks werk vinden, laat staan op nivo. En wat als je een paar maanden met jezelf in de knoop hebt gezeten? Een gat in je CV hebt?
Ik heb zelfs al gelezen over iemand die geweigerd werd omdat hij op het assesment een IQ test gedaan had, en te hoog gescoord had! Ze waren bang dat hij, bij zijn HBO(!) functie toch niet zou kunnen samenwerken met zijn iets minder slimme collega's

En dat allemaal omdat de baas het niet aandurft, iemand die 'anders' is.

Ik denk wel dat dit systeem geen goed idee is bij kleine bedrijven
pi_55951484
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 13:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Het is maar een aanname van de baas he, dat een allochtoon niet in de groep zal passen. Mohamed, nah, ik heb iemand in het team wel eens een fout grapje over de Islam horen maken, zal misschien wel niet goed gaan.

Ik denk dat mijn puntensysteem niet teveel bureacratie meebrengt. De verantwoordelijkheid om deze puntenadministratie bij te houden ligt bij de baas (ja die moet een extra mapje bijhouden boehoe.) Actieve controle is niet echt nodig, de sollicitant onderneemt zelf stappen wanneer hij meent dat iets niet in de haak is.

Nee, maar nu heb je een nog veel raardere situatie.

Ik krijg steeds meer het idee dat een baas het liefste heeft dat je uit een kloontank komt, geen ouders die kunnen gaan kwakkelen, geen priveleven wat wel eens roerig kan zijn, geen kinderwens, geen medisch verleden, en vooral geen vreemde cultuur. .Als je vooral maar een optimale werknemer bent.

Want oh het is zo erg voor de baas als hij per ongeluk iemand aanneent voor team y op vestiging x bij afdeling z die wel eens een extra dagje afwezig is!

En hierdoor vallen in de praktijk hele groepen buiten de boot. Iedereen weet het, en iedereen vindt het normaal.
Schizofrenie is onder controle te houden met medicijnen. Toch kunnen deze mensen nauwelijks werk vinden, laat staan op nivo. En wat als je een paar maanden met jezelf in de knoop hebt gezeten? Een gat in je CV hebt?
Ik heb zelfs al gelezen over iemand die geweigerd werd omdat hij op het assesment een IQ test gedaan had, en te hoog gescoord had! Ze waren bang dat hij, bij zijn HBO(!) functie toch niet zou kunnen samenwerken met zijn iets minder slimme collega's

En dat allemaal omdat de baas het niet aandurft, iemand die 'anders' is.

Ik denk wel dat dit systeem geen goed idee is bij kleine bedrijven
Vreemd verhaal, want je hebt het in 1 keer over dat de verantwoordelijkheid bij de baas ligt, en vervolgens meldt je even dat het voor kleine bedrijven geen goed idee is. Alsof de baas bij een groot bedrijf nog directe invloed zou hebben op het aanname beleid van het bedrijf. Daar hebben grote bedrijven een PZ afdeling voor.
Dom argument dus.

Verder denk ik persoonlijk dat de discriminatie zwaarder telt bij wat kleinere bedrijven als bij de grotere.
Die bedrijven zijn internationaler en zullen dus ook een gevarieerdere groep mensen aantrekken. Ik werk bij een redelijk groot bedrijf (multinational) en bij ons werkt alles. En mensen komen ook redelijk makkelijk binnen omdat er gewoon personeeltekort is. Dus als Mo gewoon een normale brief opstelt en een beetje representatief voor zijn sollicitatie verschijnt heeft hij net zulke goede kansen om een proefperiode te krijgen als Piet.

Bij kleine bedrijven zijn ze denk ik veel huiveriger om iedereen aan te nemen omdat de inwerkperiode en de kosten hiervan zwaarder op het budget drukken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_55955418
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 14:49 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Vreemd verhaal, want je hebt het in 1 keer over dat de verantwoordelijkheid bij de baas ligt, en vervolgens meldt je even dat het voor kleine bedrijven geen goed idee is. Alsof de baas bij een groot bedrijf nog directe invloed zou hebben op het aanname beleid van het bedrijf. Daar hebben grote bedrijven een PZ afdeling voor.
.
Als er een memo wordt rondgestuurd typt de secretaresse die, maar de verantwoording ligt toch ook niet bij haar? De verantwoording ligt bij het bedrijf, en een bedrijf wordt gerund door 'de baas' om het kort door de bocht te zeggen. En ik denk dat er PZ-afdelingen nog steeds wel instructies krijgen om bij het recruteren ervoor te zorgen dat er geen 'risciogevallen' worden aangenomen, al zal dat niet zo heel duidelijk worden uitgesproken.

Ik denk dat het geen goed idee is voor kleine bedrijven om precies dezelfde reden die jij noemde, waarom die huiverig zijn. 1 verkeerde keus kan bij een bedrijfje van drie man de boel goed verzieken. Maar(gelukkig)een steeds groter deel van deze bedrijfjes wordt door allochtonen zelf gerund.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 18:22:35 #47
3542 Gia
User under construction
pi_55956333
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 17:29 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Maar(gelukkig)een steeds groter deel van deze bedrijfjes wordt door allochtonen zelf gerund.
En nemen die ook autochtonen aan?

De shoarmaboer, de halalslager enz....mogen die wel alleen 'eigen' volk aannemen? Is het dan ineens geen discriminatie?

Niet speciaal aan jou gevraagd, maar dergelijke posts zijn al eerder geweest en daar wordt niet op gereageerd. Dus, bij deze nogmaals die vraag.
pi_55958863
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 18:22 schreef Gia het volgende:

[..]

En nemen die ook autochtonen aan?

De shoarmaboer, de halalslager enz....mogen die wel alleen 'eigen' volk aannemen? Is het dan ineens geen discriminatie?
Nee, natuurlijk mogen die ook niet discrimineren! Dat zou een mooie zijn.

Ik wou zeggen dat allochtonen daar meer kans hebben dan bij autochtone kleine bedrijven.
pi_55967870
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 17:29 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Als er een memo wordt rondgestuurd typt de secretaresse die, maar de verantwoording ligt toch ook niet bij haar? De verantwoording ligt bij het bedrijf, en een bedrijf wordt gerund door 'de baas' om het kort door de bocht te zeggen. En ik denk dat er PZ-afdelingen nog steeds wel instructies krijgen om bij het recruteren ervoor te zorgen dat er geen 'risciogevallen' worden aangenomen, al zal dat niet zo heel duidelijk worden uitgesproken.
De verantwoordelijkheid van een memo ligt bij degene die het memo bekrachtigd, lijkt me logisch. Niet bij het bedrijf.
De verantwoordlijkheid van het aanname beleid ligt bij het hoofd PZ, niet bij de directeur. Die is eindverantwoordelijk voor het hele bedrijf, maar bij fouten op de afdeling PZ is het hoofd PZ verantwoordelijk voor zijn afdeling.

En zoals ik al zei bij grotere bedrijven is het makkelijker om een risico te lopen. Bij ons bedrijf kan iedereen zo aan de slag, helaas zijn er weinig mensen te vinden
quote:
Ik denk dat het geen goed idee is voor kleine bedrijven om precies dezelfde reden die jij noemde, waarom die huiverig zijn. 1 verkeerde keus kan bij een bedrijfje van drie man de boel goed verzieken. Maar(gelukkig)een steeds groter deel van deze bedrijfjes wordt door allochtonen zelf gerund.
Tja, en ik denk dus dat discriminatie bij de sollicitatie eerder zal gebeuren bij kleinere bedrijfjes, om de redenen die ik al eerder heb genoemd. En daarom zal je plan niet werken.

Verder is het gewoon aan een werknemen om te bepalen wie hij aanneemt, je kunt niemand dwingen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')