[EDIT] Moet deeltje 5 zijn zeker.quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:19 schreef zagevent het volgende:
[..]
Maar dat is toch een vorm van werken, en in streng islamitische landen zijn vrouwen toch verboden om deel te nemen aan élke vorm van buitenshuise arbeid?
Dus jij veronderstelt dat Karin Armstrong niet goed over de Islam kan praten, omdat ze nooit moslima is geweest? Dat lijkt me dus echt flauwekul. Als ze dezelfde dingen leert als een moslim leert kan ze er prima over mee praten (al kan ze zich gevoelsmatig ws idd wel minder in een moslim verplaatsen). Of om jouw vb te gebruiken: als een gewone Nederlander rechten gaat studeren, kan hij net zo goed mee praten over juridische zaken als die jurist. Het is simpelweg het wegwerken van een kennisgebrek.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ze is niet in staat de juiste nuanceringen aan te brengen, en dat heeft vast veel te maken met jhet feit dat ze christelijk is grootgebracht/zelfs in een klooster heeft gezeten, daarom bekijkt ze de islam niet zoals die bekeken moet worden, door islamitische ogen (ipv christelijke). Ik neem aan dat Triggershot iets dergelijks zal bedoelen.
Simpel vb: als je de wet laat lezen door een gewone nederlander, of door een jurist krijg je als het goed is een andere interpretatie, ondanks dat het om dezelfde tekst gaat. Er is dus interpretatie nodig en dat kan alleen gedaan worden door iemand met de juiste kennis.
Ja, maar als je als niet-jurist blijft kijken zal het dus niks worden. Je moet wel omschakelen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:47 schreef Viking84 het volgende:
Idd deel 5.
Even een reactie op Diederick Duck:
[..]
Dus jij veronderstelt dat Karin Armstrong niet goed over de Islam kan praten, omdat ze nooit moslima is geweest? Dat lijkt me dus echt flauwekul. Als ze dezelfde dingen leert als een moslim leert kan ze er prima over mee praten (al kan ze zich gevoelsmatig ws idd wel minder in een moslim verplaatsen). Of om jouw vb te gebruiken: als een gewone Nederlander rechten gaat studeren, kan hij net zo goed mee praten over juridische zaken als die jurist. Het is simpelweg het wegwerken van een kennisgebrek.
Ja, dat snap ikquote:Op donderdag 10 januari 2008 14:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ja, maar als je als niet-jurist blijft kijken zal het dus niks worden. Je moet wel omschakelen.
Spijker/kopquote:Op donderdag 10 januari 2008 15:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik.
Dus wat je gewoon wilt zeggen is dat Armstrong naar jouw smaak iets teveel door een christelijk brilletje naar de materie kijkt, right?
quote:Op vrijdag 11 januari 2008 01:25 schreef Waris7 het volgende:
[..]
TheMagnificent, mag ik je ff kort off-topic iets vragen over de Shahadah? Ik zeg dat namelijk wel eens per ongeluk en/of voor de grap. Dan ben je nog geen moslim, toch? Want ik had ergens gelezen dat er aan een aantal voorwaarden voldaan moet zijn, dat je het echt moet menen enzo.
Anders was ik nu al drie keer moslim geweest ofzo en ben ik dus zwaar de sjaak.
quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:39 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Klopt. Het gaat om je ware intentie. Je moet het van harte willen.
Maar voor dat soort vragen kun je hier terecht: [Centraal] Vragen over de islam 5
quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij ben ke dan gewoon moslim geworden hoor, maar inderdaad in het andere topic verder.
Dat je dan als je verwerpt dat je een moslim wordt beoordeeld volgens koefr --> Iman ---> Koefr, dus weldegelijk met de straffen van moslim zijn tegemoet komen.quote:
Je hebt toch minstens twee getuigen nodig als je je tot de Islam bekeert (bij het uitspreken van de shahadah)?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat je dan als je verwerpt dat je een moslim wordt beoordeeld volgens koefr --> Iman ---> Koefr, dus weldegelijk met de straffen van moslim zijn tegemoet komen.
Bij gebrek aan:quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:54 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je hebt toch minstens twee getuigen nodig als je je tot de Islam bekeert (bij het uitspreken van de shahadah)?
Ik zeg ook niet dat hij moslim is, maar zijn beoordeling wel daarop gebaseerd is omdat het gaat om de mensen 'die afdwalen nadat de waarheid tot hun is gekomen' toch?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:09 schreef TheMagnificent het volgende:
Oké, maar Waris7 kan toch geen moslim zijn als hij de shahadah slechts heeft uitgesproken zonder de intentie gehad te hebben om moslim te worden? Want dat zou anders betekenen dat iedereen die op Wikipedia toevallig de shahadah opleest moslim zou worden.
Best wel, qua stromingen en rituelen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zit er eigenlijk veel verschil tussen de Islam uit laten we zeggen Saoedie_Arabie en Indonesië?
lol, ik heb werkelijk geen idee waar jouw bron het over heeft, kan je in ieder geval wel bevestigen dat het geen islamitische is.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 21:01 schreef Jovatov het volgende:
Ik heb een vraagje over de Islam, dus dan zit ik hier goed dacht ik zo.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat de engel die de koran aan Mohammed voorlas een doek over zijn hoofd en over zijn voeten had, dit naar aanleiding van Genesis 3 waar de slang zijn kop verbrijzelft wordt en de slang voortan zal kruipen over de grond (dus geen voeten meer). Hiermee werd dus verklaart dat de duivel degene was die de koran gegeven zou hebben.
Nu heb ik dit van een behoorlijk subjectieve bron, en ik zou wel willen weten of dit nu waar is.
Oké, nu is het wat duidelijker.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat hij moslim is, maar zijn beoordeling wel daarop gebaseerd is omdat het gaat om de mensen 'die afdwalen nadat de waarheid tot hun is gekomen' toch?
Als zijn intentie echt is bij de sahada is hij Moslim, maar in onze mensen ogen is hij moslim na sahada ... of hij het meent of niet.. dat kunnen wij niet weten, alleen Allah.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:09 schreef TheMagnificent het volgende:
Oké, maar Waris7 kan toch geen moslim zijn als hij de shahadah slechts heeft uitgesproken zonder de intentie gehad te hebben om moslim te worden? Want dat zou anders betekenen dat iedereen die op Wikipedia toevallig de shahadah opleest moslim zou worden.
Ik wordt nu dus na mijn dood beoordeeld alsof ik een moslim zou zijn en dus eeuwig gezweept in de jehennah omdat ik ongelovig doe ofzo? Want dat zou ik niet erg op prijs stellen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat hij moslim is, maar zijn beoordeling wel daarop gebaseerd is omdat het gaat om de mensen 'die afdwalen nadat de waarheid tot hun is gekomen' toch?
Wat is het probleem, je gelooft er toch niet in? Waarom rekening mee houden hoe je wordt beoordeeld?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 03:28 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ik wordt nu dus na mijn dood beoordeeld alsof ik een moslim zou zijn en dus eeuwig gezweept in de jehennah omdat ik ongelovig doe ofzo? Want dat zou ik niet erg op prijs stellen.
Dat ik geen moslim ben wil niet zeggen dat ik jullie geloof niet serieus neem. Ik kan onmogelijk met zekerheid zeggen wat er gebeurt nadat ik dood ga, dus als er bepaalde geloofsopvattingen zijn die zeggen dat het zo-en-zo gaat zie ik het als op zijn minst verstandig om daar rekening mee te houden.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 11:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat is het probleem, je gelooft er toch niet in? Waarom rekening mee houden hoe je wordt beoordeeld?
Ik snap je nog steeds niet, wat maakt het uit? Of je nu een niet-moslim bent die de shahada heeft uitgesproken of een niet-moslim die de shahada niet uit heeft gesproken, je wordt in beide gevallen beschouwd als een niet moslim.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:26 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Dat ik geen moslim ben wil niet zeggen dat ik jullie geloof niet serieus neem. Ik kan onmogelijk met zekerheid zeggen wat er gebeurt nadat ik dood ga, dus als er bepaalde geloofsopvattingen zijn die zeggen dat het zo-en-zo gaat zie ik het als op zijn minst verstandig om daar rekening mee te houden.
En daarnet zei je nog:quote:Op zondag 13 januari 2008 22:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik snap je nog steeds niet, wat maakt het uit? Of je nu een niet-moslim bent die de shahada heeft uitgesproken of een niet-moslim die de shahada niet uit heeft gesproken, je wordt in beide gevallen beschouwd als een niet moslim.
quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat hij moslim is, maar zijn beoordeling wel daarop gebaseerd is omdat het gaat om de mensen 'die afdwalen nadat de waarheid tot hun is gekomen' toch?
Oh, ja ok. Maar komen alle niet-moslims volgens jou in de hel dan?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De niet-moslim is afgedwaald enzo.
Iedereen die willens wetens Allah verwerpt wel.quote:Op zondag 13 januari 2008 23:15 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Oh, ja ok. Maar komen alle niet-moslims volgens jou in de hel dan?
Edit: zie deze post over hemel en hel.
Heb je die post van mij gelezen? Zo ja, wat vind je ervan?quote:Op zondag 13 januari 2008 23:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iedereen die willens wetens Allah verwerpt wel.
Jup gelezen, de Koran behandelt het als volgt:quote:Op maandag 14 januari 2008 00:35 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Heb je die post van mij gelezen? Zo ja, wat vind je ervan?
Wat opvalt is dat het woordje 'moslim' niet eens voorkomt, maar begint met 'Zij die geloven', wat voor geloof, hoe men gelooft en beoordeling ervan is alleen bedoeld voor God, uiteindelijk gaan niet alle moslims naar het paradijs en niet alle mensen die geen moslim zijn naar de hel.quote:"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
wel uiteindelijk!quote:uiteindelijk gaan niet alle moslims naar het paradijs..
Hoe is dit te combineren met alle (schijnbaar) haatzaaiende teksten over joden en andersgelovigen?quote:Op maandag 14 januari 2008 13:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup gelezen, de Koran behandelt het als volgt:
[..]
Wat opvalt is dat het woordje 'moslim' niet eens voorkomt, maar begint met 'Zij die geloven', wat voor geloof, hoe men gelooft en beoordeling ervan is alleen bedoeld voor God, uiteindelijk gaan niet alle moslims naar het paradijs en niet alle mensen die geen moslim zijn naar de hel.
Mja, was geen gelukkig woordkeuze, ik bedoelde er eigenlijk meer zoiets als 'uiteindelijk zijn niet alle arabieren moslim' het woord gebruiken op zo een manier.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:54 schreef teletubbies het volgende:
[..]
wel uiteindelijk!
Er is een leuke hadith over de laatste man die naar paradijs gaat, die dan eerst in hel was:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
آخر من يدخل الجنة
رجل يمشي على الصراط فهو يمشي مرة و يكبو مرة و تسفعه النار مرة
فإذا جاوزها التفت إليها
فقال : تبارك الذي نجاني منك
لقد أعطاني الله شيئا ما أعطاه أحدا من الأولين و الآخرين
فترفع له شجرة
فيقول :
أي رب أدنني من هذه الشجرة فلأستظل بظلها و أشرب من مائها
فيقول الله
يا ابن آدم لعلي إن أعطيتكها سألتني غيرها ؟
فيقول
لا يا رب و يعاهده أن لا يسأله غيرها
و ربه يعذره ، لأنه يرى ما لا صبر له عليه ، فيدنيه منها
فيستظل بظلها و يشرب من مائها
ثم ترفع له شجرة أخرى هي أحسن من الأولى
فيقول : أي رب أدنني من هذه لأشرب من مائها و أستظل بظلها
لا أسألك غيرها
فيقول يا ابن آدم ألم تعاهدني
ألا تسألني غيرها ؟
فيقول لعلي إن أدنيتك منها تسألني غيرها ؟
فيعاهده أن لا يسأله غيرها
و ربه يعذره
لأنه يرى ما لا صبر له عليه
فيدنيه منها فيستظل بظلها و يشرب من مائها
ثم ترفع له شجرة عند باب الجنة و هي أحسن من الأوليين
فيقول
أي رب أدنني من هذه فلأستظل بظلها و أشرب من مائها لا أسألك غيرها
فيقول يا ابن آدم ألم تعاهدني أن لا تسألني غيرها ؟
قال بلى يا رب أدنني من هذه لا أسألك غيرها
و ربه يعذره لأنه يرى ما لا صبر له عليه فيدنيه منها
فإذا أدناه منها سمع أصوات أهل الجنة
فيقول: أي رب أدخلنيها
فيقول: يا ابن آدم ما يعريني منك ؟
أيرضيك أن أعطيك الدنيا و مثلها معها ؟
فيقول: أي رب أتستهزئ مني و أنت رب العالمين ؟
فيقول: إني لا أستهزئ منك و لكني على ما أشاء قادر
رواه الإمام أحمد في مسنده ومسلم في صحيحه
hmm, misschien kan jij vertalen naar het Nederlands.
Haatzaaiende? Is wel een erg sterke term, heb je enige voorbeelden?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 20:23 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Hoe is dit te combineren met alle (schijnbaar) haatzaaiende teksten over joden en andersgelovigen?
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:54 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Er is een leuke hadith over de laatste man die naar paradijs gaat, die dan eerst in hel was:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
آخر من يدخل الجنة
رجل يمشي على الصراط فهو يمشي مرة و يكبو مرة و تسفعه النار مرة
فإذا جاوزها التفت إليها
فقال : تبارك الذي نجاني منك
لقد أعطاني الله شيئا ما أعطاه أحدا من الأولين و الآخرين
فترفع له شجرة
فيقول :
أي رب أدنني من هذه الشجرة فلأستظل بظلها و أشرب من مائها
فيقول الله
يا ابن آدم لعلي إن أعطيتكها سألتني غيرها ؟
فيقول
لا يا رب و يعاهده أن لا يسأله غيرها
و ربه يعذره ، لأنه يرى ما لا صبر له عليه ، فيدنيه منها
فيستظل بظلها و يشرب من مائها
ثم ترفع له شجرة أخرى هي أحسن من الأولى
فيقول : أي رب أدنني من هذه لأشرب من مائها و أستظل بظلها
لا أسألك غيرها
فيقول يا ابن آدم ألم تعاهدني
ألا تسألني غيرها ؟
فيقول لعلي إن أدنيتك منها تسألني غيرها ؟
فيعاهده أن لا يسأله غيرها
و ربه يعذره
لأنه يرى ما لا صبر له عليه
فيدنيه منها فيستظل بظلها و يشرب من مائها
ثم ترفع له شجرة عند باب الجنة و هي أحسن من الأوليين
فيقول
أي رب أدنني من هذه فلأستظل بظلها و أشرب من مائها لا أسألك غيرها
فيقول يا ابن آدم ألم تعاهدني أن لا تسألني غيرها ؟
قال بلى يا رب أدنني من هذه لا أسألك غيرها
و ربه يعذره لأنه يرى ما لا صبر له عليه فيدنيه منها
فإذا أدناه منها سمع أصوات أهل الجنة
فيقول: أي رب أدخلنيها
فيقول: يا ابن آدم ما يعريني منك ؟
أيرضيك أن أعطيك الدنيا و مثلها معها ؟
فيقول: أي رب أتستهزئ مني و أنت رب العالمين ؟
فيقول: إني لا أستهزئ منك و لكني على ما أشاء قادر
رواه الإمام أحمد في مسنده ومسلم في صحيحه
hmm, misschien kan jij vertalen naar het Nederlands.
quote:De laatste die het Paradijs zal binnentreden is een man die loopt (over de Siraat) en dan weer valt en dan weer door het Vuur wordt verschroeid. Als hij eenmaal aan de overkant is, draait hij zich om en zegt: ,,Verheven is Degene Die mij van jou heeft gered.
Allah heeft mij zeker iets gegeven wat hij niemand van de eersten en de laatsten heeft gegeven.” Daarna werpt zich voor hem een boom op. Hij zal dan vragen: ,,O mijn Heer, breng mij dichter bij die boom zodat ik zijn schaduw kan opzoeken en van zijn water kan drinken.” Allah, de Verhevene, zal dan antwoorden: ,,O zoon van Adam, wellicht als Ik jou dit geef zul jij Mij om meer vragen?” Hij zal zeggen: ,,Nee, O Heer.” En hij belooft niets meer te vragen. En Allah, de Verhevene, zal hem dit niet kwalijk nemen aangezien hij datgene ziet wat hij niet kan weerstaan. Dan zal Hij (Allah) hem dichterbij brengen. Hij zal dan van zijn schaduw genieten en van zijn water drinken.
Vervolgens werpt zich een boom op die nog mooier is dan de vorige. Waarop hij zal vragen: ,,O Heer, breng mij dichter bij die boom zodat ik van zijn water kan drinken en zijn schaduw kan opzoeken. Verder zal ik U niets vragen.” Hij (Allah) zal dan antwoorden: ,,O zoon van Adam, heb jij Mij niet beloofd niets anders te zullen vragen.” Dan zal Hij zeggen: ,,Wellicht als Ik jou dit geef zul jij Mij om meer vragen?” En hij belooft niets meer te vragen. En Allah, de Verhevene, zal hem dit niet kwalijk nemen aangezien hij datgene ziet wat hij niet kan weerstaan. Dan zal Hij (Allah) hem dichterbij brengen. Hij zal dan van zijn schaduw genieten en van zijn water drinken.
Vervolgens werpt zich een boom op bij de Poorten van het Paradijs die nog mooier is dan de vorige twee. Waarop hij zal vragen: ,,O Heer, breng mij dichter bij die boom zodat ik van zijn water kan drinken en zijn schaduw kan opzoeken. Verder zal ik U niets vragen.” Hij (Allah) zal dan antwoorden: ,,O zoon van Adam, heb jij Mij niet beloofd niets anders te zullen vragen.” Dan zal Hij zeggen: ,,Wellicht als Ik jou dit geef zul jij Mij om meer vragen?” En hij belooft niets meer te vragen. En Allah, de Verhevene, zal hem dit niet kwalijk nemen aangezien hij datgene ziet wat hij niet kan weerstaan.
Dan zal Hij (Allah) hem dichterbij brengen. Als hij hierbij in de buurt komt hoort hij stemmen van de bewoners van het Paradijs. Waarop hij zal vragen: ,,O Heer, laat mij het binnentreden?” Hij (Allah) zal dan vragen: ,,O zoon van Adam, Hoe kan Ik zodanig tevreden stellen zodat jij ophoudt met vragen? Zal je tevreden zijn als Ik jou ad-Doenyaa (de wereld) geef en het gelijke hiervan?” Hij zal antwoorden: ,,O Heer, drijft U de spot met Mij, terwijl U de Heer der Werelden bent?” Hierop moest Ibn Mascoed lachen en zei: “Zullen jullie mij niet vragen waarom ik lach?” Waarop zij vroegen: “Waarom lach je?” Hij antwoordde: “Zo ook moest de Boodschapper van Allah hierom lachen. Toen werd er aan hem gevraagd: “Waarom lacht u, O Boodschapper van Allah?” Waarop hij antwoordde: “Vanwege het gelach van de Heer der Werelden toen er tegen Hem werd gezegd: “O Heer, drijft U de spot met Mij, terwijl U de Heer der Werelden bent?” En Hij (Allah) zegt daarna: ,,Ik drijf de spot niet met jou, maar Ik ben tot alles wat Ik wil in staat.” {Moeslim}
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 22:31 schreef teletubbies het volgende:
Oh bedankt:D
het is of heel veel moeite met vertalen! of heel snel kopieren en plakken!
In het laatste geval, zou ik graag willen weten waar vandaanN:D?
Ibn Kathir, Ibn Abbas en Qurtubi.quote:Op zondag 20 januari 2008 19:40 schreef Burakius het volgende:
Het is hier best dood dus vraag ik maar wat
Hoe zit het met het interpeteren van de Qur'an. Tefisr meal etc. Wie zijn de leiddraden etc.
Misschien is een duidelijke uitleg hier op zijn plaats voor degene die niet weten over wat je praat?quote:Op zondag 20 januari 2008 19:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ibn Kathir, Ibn Abbas en Qurtubi.
quote:Op zondag 20 januari 2008 22:01 schreef Burakius het volgende:
[..]
Misschien is een duidelijke uitleg hier op zijn plaats voor degene die niet weten over wat je praat?
Zoiets bedoel je agie?quote:Tafsir: onmisbaar bij Koranstudie
De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.
Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.
Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.
De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.
Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.
Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.
Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
Heb je Jalaleyn al geprobeerd?quote:Op zondag 20 januari 2008 22:12 schreef Alulu het volgende:
+ At Tabari en vooral Fakhrddin Razi!
Heb stukken van zijn tafsir gelezen en deed me erg goed. Ook schijnt de tafsir van Ibn 'Arabi 'zeer diep te gaan' in bepaalde ayat van de Koran en zijn uitleg ervan.
http://fadakbooks.stores.yahoo.net/index.html
Deze site verkoopt vooral Arabische boeken maar echt de beste collecties hebben ze die ik online ben tegengekomen. Vooral de grote klassieke boeken van tafsir tot fiqh tot aqeedah en belangrijke basisboeken die in de verschillende wetscholen centraal staan om hun fiqh standpunten vanuit te halen.
Verbaasde mij en ik zou bijna de site wantrouwen aangezien je boeken voor 13 dollar hebt, dus mocht iemand wat willen bestellen (wel vanuit Californie, Amerika) kijk uit, het lijkt mij ongeloofwaardig voor deze prijzen.
Kwam hem net tegen en die komt, inshaAllah, zeker in mijn kast.quote:
Die van Ibn Abbas is wel goed voor een beginner denk ik, het fijne aan Imam Ibn Kathir is dat hij altijd hadith betrekt om je interpretatie te verbreden of te beperken dus dat is wel fijn.quote:Op zondag 20 januari 2008 23:04 schreef Alulu het volgende:
[..]
Kwam hem net tegen en die komt, inshaAllah, zeker in mijn kast.
Er stond bij de beschrijving dat het een goede, beknopte tafsir is en hij is qua prijs goed te doen.![]()
Hoewel Qurtubi inderdaad ook erg goed schijnt te zijn.
Wat zou jij aanraden voor een beginner? Dus welke tafsir zou jij aanraden als 'basis' uitleg?
@ Burakius: Ibn Abbas (ra) is de neef van, dus dan zit je altijd safe naar mijn mening
Volgens mij eerder Elmali Hamdi Yazar, verder is Ibn Abbas r.a. idd neef van de profeet vzmhquote:Op zondag 20 januari 2008 22:45 schreef Burakius het volgende:
Ibn Abbas wordt toch door de meeste Turken gehandhaafd?
Omdat de namen die ik noem bijna de absolute autoriteit hebben op Tafsir, Elmali hamdi Yazar heeft geen soortgelijk autoriteit en is enkel erkend door de Turkse broeders als zodanig.quote:Op maandag 21 januari 2008 08:38 schreef Burakius het volgende:
En Elmali Hamdi Yazar die had je er niet bijgezet? Waarom niet?
Meal betekent geen vertaling, maar interpretatie of uitleg. De vertaling van de Nederlandse Koran van Kramers en Jansen wordt bijvoorbeeld niet als de Koran geaccepteerd, maar als een poging tot het vertalen ervan. Tafsir verbreed dus je kijk op de verzen, om wie het gaat, wanneer, waarom, wie waren erbij, om wie gaat het niet etc. Een vertaling kan ook gewoon omzetten van letterlijke text naar het Nederlands zijn, waarbij je nog steeds tafsir moet bijpakken.quote:Ik heb trouwens een Qur'an met een 'mea(vertaling)l' van Prof.dr. Suat Yildirim. Een tefsir is toch anders dan een 'normale' vertaling. Of heeft het wel een beetje met elkaar te maken? Een tefsir interpeteert en een vertaler vertaalt, maar ik kan me voorstellen dat je het van allebei goed moet doen als je vertaalt. Zo zet suat Yildirm in het rood dan onder sommige teksten wel een tefsir.
Trouwens is prof.dr. Suat Yildirim de algemene Qur'an vertaler voor Turken.
Ik heb gehoord dat tafseer essa'di ook heel fijn is. Boeken zoals die van ibn kathir zijn uit heel lang geleden. Ze zijn heel goed maar voor een beginner of voor de meeste mensen zou je bijv tafseer essa'di beter kunnen aanraden.quote:
Ik heb zelf Ibn Kathir en vind het een fijne, makkelijk te volgen boek, heb geen ervaring met de jouwe dus kan er niet over praten. Heb jij ze beiden vergeleken?quote:Op maandag 21 januari 2008 11:44 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat tafseer essa'di ook heel fijn is. Boeken zoals die van ibn kathir zijn uit heel lang geleden. Ze zijn heel goed maar voor een beginner of voor de meeste mensen zou je bijv tafseer essa'di beter kunnen aanraden.
Jep, maar Bediüzamman Said Nursi is weer heel iets anders dan een normale interpetatie van de Qur'an. Daar zit veel meer achter. Trouwens is het zo dat de 'nurcular' de meal van Prof.dr. Yildirim erbij houden. Praktijk is het iig zo.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat de namen die ik noem bijna de absolute autoriteit hebben op Tafsir, Elmali hamdi Yazar heeft geen soortgelijk autoriteit en is enkel erkend door de Turkse broeders als zodanig.
[..]
Meal betekent geen vertaling, maar interpretatie of uitleg. De vertaling van de Nederlandse Koran van Kramers en Jansen wordt bijvoorbeeld niet als de Koran geaccepteerd, maar als een poging tot het vertalen ervan. Tafsir verbreed dus je kijk op de verzen, om wie het gaat, wanneer, waarom, wie waren erbij, om wie gaat het niet etc. Een vertaling kan ook gewoon omzetten van letterlijke text naar het Nederlands zijn, waarbij je nog steeds tafsir moet bijpakken.
Overigens maak je mij niet wijs dat Dhr Yildirim meer aanhang heeft dan een Elmali Yazar of een Said Nursi - Rahiim Allah -
Mja, wordt mystiek achter gezocht bij Imam Nursi, betwijfel of er wel degelijk iets aanwezig is aan geldigheid. Erbij houden geeft nog geen autoriteit wel?quote:Op maandag 21 januari 2008 12:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Jep, maar Bediüzamman Said Nursi is weer heel iets anders dan een normale interpetatie van de Qur'an. Daar zit veel meer achter. Trouwens is het zo dat de 'nurcular' de meal van Prof.dr. Yildirim erbij houden. Praktijk is het iig zo.
quote:Overigens heb ik de Kuran die ik had besteld die van de heer Kramer is al verbrand. Ik schrok me dood toen ik de eerste pagina's al las lol. Die van Jansen ben ik nog niet tegengekomen.
Binnen een aantal kringen wel ja.quote:Maar als de Turkse broeders Elmali accepteren... dan is dat ook een prominente.
Mwah Mwa..... mystiek. Bediüzzaman doet meer dan alleen metafysica. Integendeel hij heeft heel veel over het materiële verteld. Verder heeft hij vele goede vergelijkingen die logisch zijn.quote:Op maandag 21 januari 2008 13:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, wordt mystiek achter gezocht bij Imam Nursi, betwijfel of er wel degelijk iets aanwezig is aan geldigheid. Erbij houden geeft nog geen autoriteit wel?
[..]
![]()
Die van Jansen is in samenwerking met Kramers, een soort van Second Edition,![]()
[..]
Binnen een aantal kringen wel ja.
Betekent uitleg en is in het oud turks, maar van oorsprong Arabisch.quote:Op maandag 21 januari 2008 16:51 schreef Alulu het volgende:
PS:
Wat betekent 'meal', want ik lees dat op zijn Engels namelijk als ik dat zo zie staan![]()
En is dit Arabisch of Turks?
Of bedoelen jullie ma'ana?
Ik had het niet over metafysica, maar mystiek, hem uitmaken voor een aantal heilige personificaties.quote:Op maandag 21 januari 2008 14:44 schreef Burakius het volgende:
[..]
Mwah Mwa..... mystiek. Bediüzzaman doet meer dan alleen metafysica. Integendeel hij heeft heel veel over het materiële verteld. Verder heeft hij vele goede vergelijkingen die logisch zijn.
Explain! Wat was er zo erg aan die vertaling dan? (wel belangrijk om te weten namelijk).quote:Op maandag 21 januari 2008 12:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
.................
Overigens heb ik de Kuran die ik had besteld die van de heer Kramer is al verbrand. Ik schrok me dood toen ik de eerste pagina's al las lol. Die van Jansen ben ik nog niet tegengekomen.
Welk Arabisch woord stamt het vanaf? Als ik denk aan uitleg denk ik aan tafsir (fasarli bijv)quote:Op maandag 21 januari 2008 17:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Betekent uitleg en is in het oud turks, maar van oorsprong Arabisch.
Sorry.. je bedoelt het uitmaken van Bediüzamman voor müceddid?quote:Op maandag 21 januari 2008 17:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik had het niet over metafysica, maar mystiek, hem uitmaken voor een aantal heilige personificaties.
Gozer het begon al met de inleiding. Het werd duidelijk vanuit een standpunt verteld. De moslims zouden zomaar karavanen aanvallenquote:Op maandag 21 januari 2008 17:14 schreef Alulu het volgende:
[..]
Explain! Wat was er zo erg aan die vertaling dan? (wel belangrijk om te weten namelijk).
Volgens mij was juist dat het.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:17 schreef Alulu het volgende:
[..]
Welk Arabisch woord stamt het vanaf? Als ik denk aan uitleg denk ik aan tafsir (fasarli bijv)
(nieuwschierig)
Bijvoorbeeld, maar ook andere manieren van vereren.quote:Op maandag 21 januari 2008 19:06 schreef Burakius het volgende:
[..]
Sorry.. je bedoelt het uitmaken van Bediüzamman voor müceddid?
Beide heren gaan in mijn ogen verder op wetenschappelijk kennis, vooral Dhr Gülen is hierin erg actief.quote:Maar ik moet zeggen dat juist Bediüzamman voor een middenweg heeft gekozen tussen het materialisme en spirituele. Een duidelijke vervolg hierop is Hoca Efendi (Fethullah Güllen).
Ik heb niemand in mijn kringen gezien die hem vereren, alhoewel het maar de vraag is wat jij vereren vind. Als ik zeg dat ik sterke vermoedens heb dat Bediüzammen een mücedid is.. is dat dan hem vereren?quote:Op maandag 21 januari 2008 19:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld, maar ook andere manieren van vereren.
[..]
Beide heren gaan in mijn ogen verder op wetenschappelijk kennis, vooral Dhr Gülen is hierin erg actief.
Jouw persoonlijke kringen hoeft niet relevant te zijn voor iets dat gebeurt, wel?quote:Op maandag 21 januari 2008 20:17 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik heb niemand in mijn kringen gezien die hem vereren, alhoewel het maar de vraag is wat jij vereren vind. Als ik zeg dat ik sterke vermoedens heb dat Bediüzammen een mücedid is.. is dat dan hem vereren?
Bij Suat Yildirim zie je vaak verwijzingen naar de Bijbel en Thora. Echter is het niet kritisch bedoeld, maar gewoon informatief. Maar ik heb hier gewon de Suat Yildirim liggen, en voor de rest een alleen arabische van en die blauwe Koran. De edele koran, die standaard blauwe weet je wel (Uitgever: Islamitisch Cultureel Centrum Nederland )quote:Op maandag 21 januari 2008 20:26 schreef TheMagnificent het volgende:
In Turkije wordt vooral de me'al en tafsir van Elmalılı Hamdi Yazır gebruikt, maar bij de Nurcu's wordt volgens mij vooral Suat Yıldırım geraadpleegd. Ik heb ooit gehoord dat hij ook d.m.v. kanttekeningen verwijst naar verzen in de Bijbel en Thora, maar ik weet niet wat hiervan waar is. Kun jij dit bevestigen, Burakius?
Als Nederlandse ''vertaling'' van de Koran heb ik de versie van Fred Leemhuis.
De beste man heeft het zelf ook nooit geclaimd, en wat mij betreft is het niet relevant of hij het wel is of niet. Dat is zelfs verboden om zoiets te claimen. Dan ben je direct uit de Islam. Net zoals claimen dat je de messih ben.quote:Op maandag 21 januari 2008 20:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jouw persoonlijke kringen hoeft niet relevant te zijn voor iets dat gebeurt, wel?
Zolang de individu zijn vermoedens maar voorzich zelf houdt en geen claim gaat doen dat de beste man er één is, is het allemaal prima.
Heb het niet over de Imam, maar verering van aanhangers achteraf.quote:Op maandag 21 januari 2008 20:46 schreef Burakius het volgende:
[..]
De beste man heeft het zelf ook nooit geclaimd, en wat mij betreft is het niet relevant of hij het wel is of niet. Dat is zelfs verboden om zoiets te claimen. Dan ben je direct uit de Islam. Net zoals claimen dat je de messih ben.
goed je recht ook, maar het ging niet om wat jij deed.quote:Het gaat mij erom dat de beste man een indrukwekkende serie heeft geschreven waar ik zoooooveeel uit kan leren. Het geeft zowat antwoord op alles met de Kuran en de Hadiths erbij.
Sorry maar... ik heb niet iets gehoord van crazy Bediüzamman aanbiddende moslims gehoordquote:Op maandag 21 januari 2008 20:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb het niet over de Imam, maar verering van aanhangers achteraf.
[..]
goed je recht ook, maar het ging niet om wat jij deed.
Ik ben op plaatsten geweest waar ze water leggen in kringen, zodat hij kan dringen als hij dorst heeft.quote:Op maandag 21 januari 2008 20:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
Sorry maar... ik heb niet iets gehoord van crazy Bediüzamman aanbiddende moslims gehoord?
Eh neee.... ik weet wel dat ze altijd 1 lege beker zetten bij het drinken van iets. Zodat de profeet ook kan meedrinken als het ware. Meer om het gevoel te krijgen dat hij ook meeluisterd en uit respect I guess...quote:Op maandag 21 januari 2008 21:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben op plaatsten geweest waar ze water leggen in kringen, zodat hij kan dringen als hij dorst heeft.
Ali heeft de mensen die dit deden verbannen uit de Oemmah toen hij Kalief was en is een regelrechte bida'h.quote:Op maandag 21 januari 2008 21:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Eh neee.... ik weet wel dat ze altijd 1 lege beker zetten bij het drinken van iets. Zodat de profeet ook kan meedrinken als het ware. Meer om het gevoel te krijgen dat hij ook meeluisterd en uit respect I guess...
Ja, is best oud. Is een docu van o.a Robert Spencer, best wel oud though. Anti Islamitisch propaganda.quote:Op maandag 21 januari 2008 21:31 schreef TheMagnificent het volgende:
Wat is dat toch met die documentaire Islam: What the West needs to know de laatste tijd? De Wilders-Jugend kan blijkbaar zijn geluk niet op met deze docu.Ik heb de tijd nog niet gehad om het te bekijken. Iemand al gezien?
Graag bron? Maar ehm ik heb het maar 1 keer gezien dat dat gebeurde. Dus het lege beker zetten. Ik vroeg waarom en ik kreeg als repliek van ja dat is voor de profeet. K weet niet wat ik er zelf van moest denken. Vooral omdat het ook een individuele actie was van een persoon en dat de rest het eigenlijk on opgemerkt voorbij ging. Maar ik zal er eventjes navraag over doen. Lijkt me vanuit mijn eigen positie inderdaad een bida'h.quote:Op maandag 21 januari 2008 21:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ali heeft de mensen die dit deden verbannen uit de Oemmah toen hij Kalief was en is een regelrechte bida'h.
Walid Shoebatquote:Op maandag 21 januari 2008 21:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, is best oud. Is een docu van o.a Robert Spencer, best wel oud though. Anti Islamitisch propaganda.
Vraag het aan de volgers van Imam hanafi, vraag het aan de volgers van Imam shafi, vraag het aan de volgers van de Tabieen, geen van de gelovigen heeft zoiets gedaan of toegestaan. Als je over het verbannen van Ali wilt moet je Balagat al -risalah lezen van Hasni.quote:Op maandag 21 januari 2008 21:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Graag bron? Maar ehm ik heb het maar 1 keer gezien dat dat gebeurde. Dus het lege beker zetten. Ik vroeg waarom en ik kreeg als repliek van ja dat is voor de profeet. K weet niet wat ik er zelf van moest denken. Vooral omdat het ook een individuele actie was van een persoon en dat de rest het eigenlijk on opgemerkt voorbij ging. Maar ik zal er eventjes navraag over doen. Lijkt me vanuit mijn eigen positie inderdaad een bida'h.
Ik moet het eerst even navragen, maar vertel maar alvast waar het te halen is. Ik neem aan dat er een Turkse versie van is?quote:Op maandag 21 januari 2008 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vraag het aan de volgers van Imam hanafi, vraag het aan de volgers van Imam shafi, vraag het aan de volgers van de Tabieen, geen van de gelovigen heeft zoiets gedaan of toegestaan. Als je over het verbannen van Ali wilt moet je Balagat al -risalah lezen van Hasni.
Uitgeverij Noerquote:Op maandag 21 januari 2008 21:40 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik moet het eerst even navragen, maar vertel maar alvast waar het te halen is. Ik neem aan dat er een Turkse versie van is?
quote:22:37 Het vlees noch het bloed ervan zal God bereiken, maar de godvrezendheid van jullie bereikt Hem. Zo hebben Wij ze aan jullie dienstbaar gemaakt opdat jullie de grootheid van God verkondigen omdat Hij jullie op het goede pad gebracht heeft. En verkondigt het goede nieuws aan hen die goed doen.
Mja, helaas zijn zulke dingen veelvuldig aanwezig bij sommige aanhangers van Imam Nursi, Abdel-Wahab, ect. Laat staan de profeet.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:04 schreef TheMagnificent het volgende:
Een bekertje met water neerleggen voor de Profeet (vzmh)?Waarom zou de Profeet (vzmh) dat nodig hebben? Allah (c.c.) behoede ons voor dit soort onislmitische praktijken. Bi'dah van de bovenste plank.
Hier een vers uit de Koran dat hier enigszins van toepassing op is:
[..]
Helaas wel, ja. Als een paar mensen ergens mee beginnen, volgt de rest (de onwetende bevolking) als een kudde makke schapen. Ik geloof dat Diyanet in Turkije bij sommige graven borden heeft geplaats met teksten dat het bidah is om dit soort praktijken te verrichten, etc. Zouden ze bij meer graven van evliya moeten doen, want het komt helaas nog veel voor. Bijvoorbeeld mensen die briefjes met wensen vastplakken bij het graf of mensen die bij het graf van een evliya bidden om een kind die ze niet kunnen krijgen.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, helaas zijn zulke dingen veelvuldig aanwezig bij sommige aanhangers van Imam Nursi, Abdel-Wahab, ect. Laat staan de profeet.
Heb het nooit meegemaakt bij aanhangers van Imam Nursi en ik moet zeggen dat als je de Risale leest je het wel kan shaken om met zulke bidah dingen te komen. Dus om dit aan Imam Nursi neer te leggen. Zeker niet. Zoals ik al eerder zei was het een individuele actie die onopgemerkt aan iedereen voorbij ging. Maar ik moet het dus even navragen.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, helaas zijn zulke dingen veelvuldig aanwezig bij sommige aanhangers van Imam Nursi, Abdel-Wahab, ect. Laat staan de profeet.
Eh.. Ahmad Mirza Ghulam is wel even van een andere orde. Die is er gewoon uitgekicked door alle geleerden die bij elkaar bijeenkwamen. Die is niet Islamitisch.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:17 schreef Alulu het volgende:
Interssant over mujaddid.
Heel veel aanhangers hebben namelijk hun 'alim(geleerde) deze term toegedicht.
Denk aan Muhammed Ibn Abdelwahhab, Ahmad Mirza Ghulam (ahmadiyya's), Al Askandari, Ibn Taymiyya en velen meer. (ra).
Heb eigenlijk ook nooit begrepen hoe die hadith nou precies toegepast word.
M.a.w. aan welke voorwaarden moet je voldaan hebben om 'mujaddid' te zijn![]()
En stel nou dat de ene stelt dat 'zijn partij' eraan voldoet en de andere 'zijn shaykh'.
Tafsir op ahadith zou ik ook interessant vinden eigenlijk. Vooral van geleerden als An Nawawi en hoe zij bepaalde hadith hebben begrepen.
Mja, daarentegen zwijgt Diyanet wel over massa bezoek aan anitkabir.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:14 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Helaas wel, ja. Als een paar mensen ergens mee beginnen, volgt de rest (de onwetende bevolking) als een kudde makke schapen. Ik geloof dat Diyanet in Turkije bij sommige graven borden heeft geplaats met teksten dat het bidah is om dit soort praktijken te verrichten, etc. Zouden ze bij meer graven van evliya moeten doen, want het komt helaas nog veel voor. Bijvoorbeeld mensen die briefjes met wensen vastplakken bij het graf of mensen die bij het graf van een evliya bidden om een kind die ze niet kunnen krijgen.
Dus om weg te blijven met zulke intenties.quote:Volume 7, Book 72, Number 706:
Narrated 'Aisha and 'Abdullah bin 'Abbas:
When the disease of Allah's Apostle got aggravated, he covered his face with a Khamisa, but when he became short of breath, he would remove it from his face and say, "It is like that! May Allah curse the Jews Christians because they took the graves of their prophets as places of worship." By that he warned his follower of imitating them, by doing that which they did.
Wat betreft geen kind kunnen krijgen en bij een wali langszaam doen ze in Tunesie ook op het platteland.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:14 schreef TheMagnificent het volgende:
Bijvoorbeeld mensen die briefjes met wensen vastplakken bij het graf of mensen die bij het graf van een evliya bidden om een kind die ze niet kunnen krijgen.
Nergens spreekt men over jouw kringquote:Op maandag 21 januari 2008 22:16 schreef Burakius het volgende:
[..]
Heb het nooit meegemaakt bij aanhangers van Imam Nursi en ik moet zeggen dat als je de Risale leest je het wel kan shaken om met zulke bidah dingen te komen. Dus om dit aan Imam Nursi neer te leggen. Zeker niet. Zoals ik al eerder zei was het een individuele actie die onopgemerkt aan iedereen voorbij ging. Maar ik moet het dus even navragen.
Ik heb niet veel kennis van hem maar weet dat er twee groepen Ahmaddis zijn, de ene ziet hem als mujaddid die de kern van waar het om ging terugbracht. De andere als profeet, waarbij duidelijk is dat je dan toch echt tegen de kernprincipes van Islam ingaat inderdaad.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Eh.. Ahmad Mirza Ghulam is wel even van een andere orde. Die is er gewoon uitgekicked door alle geleerden die bij elkaar bijeenkwamen. Die is niet Islamitisch.
De zoon van Taymiyyahquote:Op maandag 21 januari 2008 22:17 schreef Alulu het volgende:
Interssant over mujaddid.
Heel veel aanhangers hebben namelijk hun 'alim(geleerde) deze term toegedicht.
Denk aan Muhammed Ibn Abdelwahhab, Ahmad Mirza Ghulam (ahmadiyya's), Al Askandari, Ibn Taymiyya en velen meer. (ra).
Heb eigenlijk ook nooit begrepen hoe die hadith nou precies toegepast word.
M.a.w. aan welke voorwaarden moet je voldaan hebben om 'mujaddid' te zijn![]()
En stel nou dat de ene stelt dat 'zijn partij' eraan voldoet en de andere 'zijn shaykh'.
Tafsir op ahadith zou ik ook interessant vinden eigenlijk. Vooral van geleerden als An Nawawi en hoe zij bepaalde hadith hebben begrepen.
www.moslimweb.nl/ahmadiyya.phpquote:Op maandag 21 januari 2008 22:24 schreef Alulu het volgende:
[..]
Ik heb niet veel kennis van hem maar weet dat er twee groepen Ahmaddis zijn, de ene ziet hem als mujaddid die de kern van waar het om ging terugbracht. De andere als profeet, waarbij duidelijk is dat je dan toch echt tegen de kernprincipes van Islam ingaat inderdaad.
Tsja.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, daarentegen zwijgt Diyanet wel over massa bezoek aan anitkabir.
quote:Verder waren een van Mohammeds laatste woorden:
[..]
Dus om weg te blijven met zulke intenties.
OKe.. ik wil niet dat er een kaartje wordt opgehangen aan Bediüzamman die onterecht is.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nergens spreekt men over jouw kring
Nergens zeg ik dat het door Imam Nursi komt, maar juist aanhangers ervan in bepaalde kringen, geen probleem als je het niet begrijpt, maar lees het dan nog een keer goed, ik richt me met mijn post namelijk niet tot een groep die zich aangesproken hoort te voelen, maar heb het over mensen die het wel doen.
Mooie taak weggelegd voor de Ulema.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:21 schreef Alulu het volgende:
[..]
Wat betreft geen kind kunnen krijgen en bij een wali langszaam doen ze in Tunesie ook op het platteland.
Vooral de oudere generaties en vrouwen, slachten ze een kip en vragen of ze een jongentje krijgen.
Onwetendheid en vaak niet eens slechts bedoelt, mijn tantes doen het ook o.a.
Aanvulling:quote:
Ik denk dat mijn niveau wel voldoende het geval is om aan te geven dat dat vanzelfsprekend is.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:29 schreef Burakius het volgende:
[..]
OKe.. ik wil niet dat er een kaartje wordt opgehangen aan Bediüzamman die onterecht is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |