Mooi toch, als we allerlei gekwalificeerden gratis krijgen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:38 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
omdat buitenlandse afgestudeerden geen belachelijke wet achter zich aan krijgen waarbij ze 2,5 ton moeten terugbetalen misschien?
ja, alleen wordt de vraag naar personeel groter dan het aanbod, waardoor veel bedrijven over de kop gaan, meer kosten voor de overheid, etc etc. Voor iemand die anderen gebrek aan logica verwijt, denk je niet bepaald verder dan je neus lang is he?quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mooi toch, als we allerlei gekwalificeerden gratis krijgen.
waarom leest niemand hierquote:Op woensdag 2 januari 2008 17:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Welke studies kosten 65000 euro? En welke banen volgen daar op? Wat zijn de bijbehorende salarissen?
Als mensen rond kunnen komen van 30000 euro per jaar, dan kan zo'n afgestudeerde student alles wat hij meer verdient dan dat, in elk geval terug betalen.
Wat zou, bijvoorbeeld, een arts verdienen? 2 ton? Hij kan van 30 000 euro leven. Dan kan hij alleen het eerste jaar al zijn studie terugbetalen.
En een hypotheek? Waarom zou je niet eerst een paar jaar iets huren? Je studieschuld terugbetalen en dan pas kopen?
Kom op, je doet net alsof afgestudeerden (na een studie van 65000 euro) een salaris hebben van slechts 1500 euro. Nee, dán wordt het moeilijk, dat klopt.
Ik ken heel wat redelijk kort afgestudeerden, en die kopen wel allemaal een huis van rond de 250k na 3 jaartjes werken, kortom zo slecht hebben ze het niet.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Welke studies kosten 65000 euro? En welke banen volgen daar op? Wat zijn de bijbehorende salarissen?
Als mensen rond kunnen komen van 30000 euro per jaar, dan kan zo'n afgestudeerde student alles wat hij meer verdient dan dat, in elk geval terug betalen.
Wat zou, bijvoorbeeld, een arts verdienen? 2 ton? Hij kan van 30 000 euro leven. Dan kan hij alleen het eerste jaar al zijn studie terugbetalen.
En een hypotheek? Waarom zou je niet eerst een paar jaar iets huren? Je studieschuld terugbetalen en dan pas kopen?
Kom op, je doet net alsof afgestudeerden (na een studie van 65000 euro) een salaris hebben van slechts 1500 euro. Nee, dán wordt het moeilijk, dat klopt.
Heb je het dan over 2000 bruto?quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:41 schreef Jerruh het volgende:
[..]
bijna alle studenten die afstuderen belanden niet meteen met 30000 per jaar op zak in de banenmarkt... velen beginnen bij 1900 a 2000 per maand... en daar moet van geleefd worden, net als iedereen...
oh het idee is zo slecht nog niet alleen de genoemde bedrage zijn te belachelijk voor woorden net als de redenering die gebruikt wordtquote:Op woensdag 2 januari 2008 17:49 schreef Lyrebird het volgende:
Prima idee.
Hier in de VS is het heel normaal dat studenten zelf voor hun studiekosten opdraaien. Op mijn eigen universiteit betalen de studenten zo'n $10.000 per jaar. Ik heb een collega die na 8 jaar studie een studieschuld van $170.000 had.
Zelf voor je studiekosten opdraaien is een uitstekende motivatie.
Dat is inderdaad niet slim. Maar ik ken teveel gevallen van mensen die een huis kochten waar ze net in passen met het gezin omdat meer er gewoon echt niet in zat. Huizenprijzen zijn inmiddels zo hoog dat zelfs met de enorm lage rente voor veel mensen dat tussenwoninkje al niet meer betaalbaar is.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:45 schreef Gia het volgende:
Ik ken echt mensen die vrijstaand wonen, echt in een kast van een huis en bwvs nog geen suiker op hun brood kunnen doen. Omdat elk dubbeltje wat binnenkomt voor het huis is.
quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb je het dan over 2000 bruto?
Kom op, dat geloof je toch zeker zelf niet. Of het is maar voor een heel korte duur, tijdelijk baantje bij de AH of zo. Tenzij je een nutteloze studie volgt of één waar nauwelijks werk in te vinden is. Maar normaal gesproken heb je, in een baan waar je voor gestudeerd hebt, echt wel meer dan 2000 euro bruto.
En uiteraard kun je ook nog even bij je ouders blijven wonen totdat je financiën op orde zijn.
Waarom moet de regering voor de jeugd van tegenwoordig mogelijk maken dat ze op hun 24ste een huis kunnen kopen, zonder studieschuld enz.....
ik las het en moest wel ff lachen...quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom leest niemand hier![]()
een TU studie komt dan op ¤325.000 aan schuld als men hem in 5 jaar haalt (wat krap is).
Verder verdient een afgestudeerde geen 30k per kaar
Jij hebt echt totaal geen benul van de cijfers die je moet aannemen
Precies. Als je na een universitaire studie niet meer dan 30 K kunt verdienen (bruto) dan heb je echt iets niet goed gedaan.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ken heel wat redelijk kort afgestudeerden, en die kopen wel allemaal een huis van rond de 250k na 3 jaartjes werken, kortom zo slecht hebben ze het niet.
En 65k per jaar vind ik zwaar overdreven, ik denk dat een studie echt niet duurder als 25k per jaar hoeft te kosten.
Met gezin? Toemaar aan, klagen over te weinig geld, maar wel aan de kinderen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet slim. Maar ik ken teveel gevallen van mensen die een huis kochten waar ze net in passen met het gezin omdat meer er gewoon echt niet in zat. Huizenprijzen zijn inmiddels zo hoog dat zelfs met de enorm lage rente voor veel mensen dat tussenwoninkje al niet meer betaalbaar is.
Starters zijn niet te benijden.
Klopt, ik mocht 2050 bruto per maand cashen na m'n studiequote:Op woensdag 2 januari 2008 17:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb je het dan over 2000 bruto?
Kom op, dat geloof je toch zeker zelf niet. Of het is maar voor een heel korte duur, tijdelijk baantje bij de AH of zo. Tenzij je een nutteloze studie volgt of één waar nauwelijks werk in te vinden is. Maar normaal gesproken heb je, in een baan waar je voor gestudeerd hebt, echt wel meer dan 2000 euro bruto.
Veel pas-afgestudeerden wonen dan ook in een huurhuis enzo.quote:En uiteraard kun je ook nog even bij je ouders blijven wonen totdat je financiën op orde zijn.
Waarom moet de regering voor de jeugd van tegenwoordig mogelijk maken dat ze op hun 24ste een huis kunnen kopen, zonder studieschuld enz.....
En hoeveel na 3 jaar?quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:54 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
Klopt, ik mocht 2050 bruto per maand cashen na m'n studievetpot joh!
[..]
Veel pas-afgestudeerden wonen dan ook in een huurhuis enzo.
Ja, dat is de standaard rechtse theorie. Maar in Ierland, Zweden, Finland en Denemarken betaal je bijna niets en die doen het qua innovatie ook niet slecht.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:49 schreef Lyrebird het volgende:
Prima idee.
Hier in de VS is het heel normaal dat studenten zelf voor hun studiekosten opdraaien. Op mijn eigen universiteit betalen de studenten zo'n $10.000 per jaar. Ik heb een collega die na 8 jaar studie een studieschuld van $170.000 had.
Zelf voor je studiekosten opdraaien is een uitstekende motivatie.
Als startsalaris is dat voor veel Universitaire studies zo gek nog niet hoor.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:53 schreef Gia het volgende:
Precies. Als je na een universitaire studie niet meer dan 30 K kunt verdienen (bruto) dan heb je echt iets niet goed gedaan.
2200, I'm making my way up to the topquote:
dan nog, de overheid verdient genoeg aan mij dmv belastingen, accijnzen en weet ik veel wat zo nog meer uit m'n salaris zuigen.quote:Je hoeft je studieschuld niet binnen een jaar in te lossen! Daar mag je 25 jaar over doen.
Maar ja, die hebben dan ook geen studieschuld.quote:Er zijn mensen die op hun 45ste slechts 1500 netto hebben, met een gewone kantoorbaan.
Tja, had je maar moeten studeren!
Je vergeet dat afgestudeerden een belangrijke pijler zijn van de NL economie. Als je al die kennis gaat wegjagen, komen we in een zwart gat terecht met z'n allen. Want de tweede pijler van de economie is de landbouw, en die valt zwaar in het niet vergeleken met de bijdragen vanuit functies voor hoger opgeleiden.quote:Daarom vind ik ook dat mensen die wel kiezen voor een studie, de kosten moeten terugbetalen, omdat ze later een veel hoger salaris hebben dan mensen die niet kiezen voor een studie. Dat is een keuze die je zelf maakt, dus die kosten mag je zelf dragen.
Niets, maar ik dacht dat ik het even meldde om het geheel in perspectief te zetten.quote:En wat is er mis met beginnen in een huurhuis?
quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Als je na een universitaire studie niet meer dan 30 K kunt verdienen (bruto) dan heb je echt iets niet goed gedaan.
Daarbij ben ik vóór een renteloze lening met de mogelijkheid deze af te lossen in 25 jaar. Welke afgestudeerde is dáár niet toe in staat?
voila dan weet je waar je over praatquote:Bruto maandsalaris voor een hoogopgeleide starter
Universitair onderzoeker ¤ 1575,-
Fysiotherapeut ¤ 1674,-
Journalist ¤ 1684,-
Personeelsfunctionaris ¤ 1875,-
Leraar basisonderwijs ¤ 1946,-
Vertegenwoordiger ¤ 2034,-
Ingenieur werktuigbouwkunde ¤ 2060,-
Computerprogrammeur ¤ 2243,-
(De salarissen zijn exclusief vakantiegeld, bonus, fooi en hypotheekaftrek. De bedragen zijn afkomstig uit de loonwijzer van Monsterboard)
Bruto maandsalaris voor mbo-starter
Kapper ¤ 807,-
Automonteur ¤ 872,-
Kok ¤ 934,-
Administratief medewerker (secretariaat) ¤ 1168,-
Tandartsassistente ¤ 1387,-
Ziekenverzorgende ¤ 1542,-
(De salarissen zijn exclusief vakantiegeld, bonus, fooi en hypotheekaftrek. De bedragen zijn afkomstig uit de loonwijzer van Monsterboard)
quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met gezin? Toemaar aan, klagen over te weinig geld, maar wel aan de kinderen.
En voor 120k heb je echt wel leuke vrijstaande woningen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |