abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55727029
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:38 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

omdat buitenlandse afgestudeerden geen belachelijke wet achter zich aan krijgen waarbij ze 2,5 ton moeten terugbetalen misschien?
Mooi toch, als we allerlei gekwalificeerden gratis krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_55727061
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mooi toch, als we allerlei gekwalificeerden gratis krijgen.
ja, alleen wordt de vraag naar personeel groter dan het aanbod, waardoor veel bedrijven over de kop gaan, meer kosten voor de overheid, etc etc. Voor iemand die anderen gebrek aan logica verwijt, denk je niet bepaald verder dan je neus lang is he?
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_55727063
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Welke studies kosten 65000 euro? En welke banen volgen daar op? Wat zijn de bijbehorende salarissen?

Als mensen rond kunnen komen van 30000 euro per jaar, dan kan zo'n afgestudeerde student alles wat hij meer verdient dan dat, in elk geval terug betalen.

Wat zou, bijvoorbeeld, een arts verdienen? 2 ton? Hij kan van 30 000 euro leven. Dan kan hij alleen het eerste jaar al zijn studie terugbetalen.

En een hypotheek? Waarom zou je niet eerst een paar jaar iets huren? Je studieschuld terugbetalen en dan pas kopen?

Kom op, je doet net alsof afgestudeerden (na een studie van 65000 euro) een salaris hebben van slechts 1500 euro. Nee, dán wordt het moeilijk, dat klopt.
waarom leest niemand hier

een TU studie komt dan op ¤325.000 aan schuld als men hem in 5 jaar haalt (wat krap is).
Verder verdient een afgestudeerde geen 30k per kaar

Jij hebt echt totaal geen benul van de cijfers die je moet aannemen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_55727071
Prima idee.

Hier in de VS is het heel normaal dat studenten zelf voor hun studiekosten opdraaien. Op mijn eigen universiteit betalen de studenten zo'n $10.000 per jaar. Ik heb een collega die na 8 jaar studie een studieschuld van $170.000 had.

Zelf voor je studiekosten opdraaien is een uitstekende motivatie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_55727088
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Welke studies kosten 65000 euro? En welke banen volgen daar op? Wat zijn de bijbehorende salarissen?

Als mensen rond kunnen komen van 30000 euro per jaar, dan kan zo'n afgestudeerde student alles wat hij meer verdient dan dat, in elk geval terug betalen.

Wat zou, bijvoorbeeld, een arts verdienen? 2 ton? Hij kan van 30 000 euro leven. Dan kan hij alleen het eerste jaar al zijn studie terugbetalen.

En een hypotheek? Waarom zou je niet eerst een paar jaar iets huren? Je studieschuld terugbetalen en dan pas kopen?

Kom op, je doet net alsof afgestudeerden (na een studie van 65000 euro) een salaris hebben van slechts 1500 euro. Nee, dán wordt het moeilijk, dat klopt.
Ik ken heel wat redelijk kort afgestudeerden, en die kopen wel allemaal een huis van rond de 250k na 3 jaartjes werken, kortom zo slecht hebben ze het niet.

En 65k per jaar vind ik zwaar overdreven, ik denk dat een studie echt niet duurder als 25k per jaar hoeft te kosten.
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:50:20 #66
3542 Gia
User under construction
pi_55727100
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:41 schreef Jerruh het volgende:

[..]

bijna alle studenten die afstuderen belanden niet meteen met 30000 per jaar op zak in de banenmarkt... velen beginnen bij 1900 a 2000 per maand... en daar moet van geleefd worden, net als iedereen...
Heb je het dan over 2000 bruto?

Kom op, dat geloof je toch zeker zelf niet. Of het is maar voor een heel korte duur, tijdelijk baantje bij de AH of zo. Tenzij je een nutteloze studie volgt of één waar nauwelijks werk in te vinden is. Maar normaal gesproken heb je, in een baan waar je voor gestudeerd hebt, echt wel meer dan 2000 euro bruto.

En uiteraard kun je ook nog even bij je ouders blijven wonen totdat je financiën op orde zijn.

Waarom moet de regering voor de jeugd van tegenwoordig mogelijk maken dat ze op hun 24ste een huis kunnen kopen, zonder studieschuld enz.....
pi_55727117
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:49 schreef Lyrebird het volgende:
Prima idee.

Hier in de VS is het heel normaal dat studenten zelf voor hun studiekosten opdraaien. Op mijn eigen universiteit betalen de studenten zo'n $10.000 per jaar. Ik heb een collega die na 8 jaar studie een studieschuld van $170.000 had.

oh het idee is zo slecht nog niet alleen de genoemde bedrage zijn te belachelijk voor woorden net als de redenering die gebruikt wordt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_55727132
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:45 schreef Gia het volgende:

Ik ken echt mensen die vrijstaand wonen, echt in een kast van een huis en bwvs nog geen suiker op hun brood kunnen doen. Omdat elk dubbeltje wat binnenkomt voor het huis is.
Dat is inderdaad niet slim. Maar ik ken teveel gevallen van mensen die een huis kochten waar ze net in passen met het gezin omdat meer er gewoon echt niet in zat. Huizenprijzen zijn inmiddels zo hoog dat zelfs met de enorm lage rente voor veel mensen dat tussenwoninkje al niet meer betaalbaar is.

Starters zijn niet te benijden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_55727139
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Kom op, dat geloof je toch zeker zelf niet. Of het is maar voor een heel korte duur, tijdelijk baantje bij de AH of zo. Tenzij je een nutteloze studie volgt of één waar nauwelijks werk in te vinden is. Maar normaal gesproken heb je, in een baan waar je voor gestudeerd hebt, echt wel meer dan 2000 euro bruto.

En uiteraard kun je ook nog even bij je ouders blijven wonen totdat je financiën op orde zijn.

Waarom moet de regering voor de jeugd van tegenwoordig mogelijk maken dat ze op hun 24ste een huis kunnen kopen, zonder studieschuld enz.....

Jij hebt echt totaal geen getal begrip he
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:52:48 #70
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_55727141
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

waarom leest niemand hier

een TU studie komt dan op ¤325.000 aan schuld als men hem in 5 jaar haalt (wat krap is).
Verder verdient een afgestudeerde geen 30k per kaar

Jij hebt echt totaal geen benul van de cijfers die je moet aannemen
ik las het en moest wel ff lachen...
put
your
clothes
on!
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:53:46 #71
3542 Gia
User under construction
pi_55727153
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ken heel wat redelijk kort afgestudeerden, en die kopen wel allemaal een huis van rond de 250k na 3 jaartjes werken, kortom zo slecht hebben ze het niet.

En 65k per jaar vind ik zwaar overdreven, ik denk dat een studie echt niet duurder als 25k per jaar hoeft te kosten.
Precies. Als je na een universitaire studie niet meer dan 30 K kunt verdienen (bruto) dan heb je echt iets niet goed gedaan.

Daarbij ben ik vóór een renteloze lening met de mogelijkheid deze af te lossen in 25 jaar. Welke afgestudeerde is dáár niet toe in staat?
pi_55727161
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad niet slim. Maar ik ken teveel gevallen van mensen die een huis kochten waar ze net in passen met het gezin omdat meer er gewoon echt niet in zat. Huizenprijzen zijn inmiddels zo hoog dat zelfs met de enorm lage rente voor veel mensen dat tussenwoninkje al niet meer betaalbaar is.

Starters zijn niet te benijden.
Met gezin? Toemaar aan, klagen over te weinig geld, maar wel aan de kinderen.
En voor 120k heb je echt wel leuke vrijstaande woningen.
pi_55727169
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Klopt, ik mocht 2050 bruto per maand cashen na m'n studie vetpot joh!
quote:

Veel pas-afgestudeerden wonen dan ook in een huurhuis enzo.
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:58:38 #74
3542 Gia
User under construction
pi_55727226
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:54 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Klopt, ik mocht 2050 bruto per maand cashen na m'n studie vetpot joh!
[..]

Veel pas-afgestudeerden wonen dan ook in een huurhuis enzo.
En hoeveel na 3 jaar?

Je hoeft je studieschuld niet binnen een jaar in te lossen! Daar mag je 25 jaar over doen.

Er zijn mensen die op hun 45ste slechts 1500 netto hebben, met een gewone kantoorbaan.
Tja, had je maar moeten studeren!

Daarom vind ik ook dat mensen die wel kiezen voor een studie, de kosten moeten terugbetalen, omdat ze later een veel hoger salaris hebben dan mensen die niet kiezen voor een studie. Dat is een keuze die je zelf maakt, dus die kosten mag je zelf dragen.

En wat is er mis met beginnen in een huurhuis?
pi_55727269
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:49 schreef Lyrebird het volgende:
Prima idee.

Ja, dat is de standaard rechtse theorie. Maar in Ierland, Zweden, Finland en Denemarken betaal je bijna niets en die doen het qua innovatie ook niet slecht.

Beetje versimpelde theorie dus.
pi_55727271
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:53 schreef Gia het volgende:

Precies. Als je na een universitaire studie niet meer dan 30 K kunt verdienen (bruto) dan heb je echt iets niet goed gedaan.
Als startsalaris is dat voor veel Universitaire studies zo gek nog niet hoor.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_55727277
Middelbareschool docenten verdienen toch bijna niks (ze waren constant aan het klagen toen ik er nog zat). Ook allemaal gestudeerden die belangrijk zijn voor het onderwijs. Wie gaat er dan nog docent worden als je zo een enorme studieschuld hebt.
pi_55727295
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:58 schreef Gia het volgende:

[..]

En hoeveel na 3 jaar?
2200, I'm making my way up to the top
quote:
Je hoeft je studieschuld niet binnen een jaar in te lossen! Daar mag je 25 jaar over doen.
dan nog, de overheid verdient genoeg aan mij dmv belastingen, accijnzen en weet ik veel wat zo nog meer uit m'n salaris zuigen.
quote:
Er zijn mensen die op hun 45ste slechts 1500 netto hebben, met een gewone kantoorbaan.
Tja, had je maar moeten studeren!
Maar ja, die hebben dan ook geen studieschuld.
quote:
Daarom vind ik ook dat mensen die wel kiezen voor een studie, de kosten moeten terugbetalen, omdat ze later een veel hoger salaris hebben dan mensen die niet kiezen voor een studie. Dat is een keuze die je zelf maakt, dus die kosten mag je zelf dragen.
Je vergeet dat afgestudeerden een belangrijke pijler zijn van de NL economie. Als je al die kennis gaat wegjagen, komen we in een zwart gat terecht met z'n allen. Want de tweede pijler van de economie is de landbouw, en die valt zwaar in het niet vergeleken met de bijdragen vanuit functies voor hoger opgeleiden.
quote:
En wat is er mis met beginnen in een huurhuis?
Niets, maar ik dacht dat ik het even meldde om het geheel in perspectief te zetten.
pi_55727300
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Daarbij ben ik vóór een renteloze lening met de mogelijkheid deze af te lossen in 25 jaar. Welke afgestudeerde is dáár niet toe in staat?
quote:
Bruto maandsalaris voor een hoogopgeleide starter
Universitair onderzoeker ¤ 1575,-
Fysiotherapeut ¤ 1674,-
Journalist ¤ 1684,-
Personeelsfunctionaris ¤ 1875,-
Leraar basisonderwijs ¤ 1946,-
Vertegenwoordiger ¤ 2034,-
Ingenieur werktuigbouwkunde ¤ 2060,-
Computerprogrammeur ¤ 2243,-
(De salarissen zijn exclusief vakantiegeld, bonus, fooi en hypotheekaftrek. De bedragen zijn afkomstig uit de loonwijzer van Monsterboard)

Bruto maandsalaris voor mbo-starter
Kapper ¤ 807,-
Automonteur ¤ 872,-
Kok ¤ 934,-
Administratief medewerker (secretariaat) ¤ 1168,-
Tandartsassistente ¤ 1387,-
Ziekenverzorgende ¤ 1542,-
(De salarissen zijn exclusief vakantiegeld, bonus, fooi en hypotheekaftrek. De bedragen zijn afkomstig uit de loonwijzer van Monsterboard)
voila dan weet je waar je over praat
pi_55727311
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:54 schreef raptorix het volgende:

[..]

Met gezin? Toemaar aan, klagen over te weinig geld, maar wel aan de kinderen.
En voor 120k heb je echt wel leuke vrijstaande woningen.

grapjas dat gaat je niet eens lukken in Duitsland of belgie laat staan Nederland

In NL kun je voor ¤120.000 een 50m² appartementje kopen in een hele slechte buurt.

Je valt nu wel zo door de mand he
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')