abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55725873
Zeer goed initiatief. Het is echt te belachelijk voor woorden dat iemand die na zijn studie enkele tonnen in het jaar gaat verdienen niet de investering van het rijk in zijn studie terug zou betalen.
Ik kan echt geen enkele reden verzinnen waarom dit een slechte regeling zou zijn.
Iederen krijgt (en houd) de mogelijkheid om elke studie die maar in zijn vermogen ligt te volgen. Het is alleen maar een extra motivatie voor mensen om hun studie af te maken en niet hun hele studie tijd in de kroeg te hangen om op het laatste jaar af te haken en daarmee het in hem/haar geinvesteerde geld in de sloot te pleuren.

Tichelaar heeft vaak zeer vage voorstellen, maar dit is er een waar goed over nagedacht is

Tevens voorkomt het dat investeringen door het rijk in mensen zonder vruchten op te leveren naar het buitenland verdwijnen. Ik zie hier vaak genoeg gasten (geboren en getogen blanke nederlanders voor de rasisten op dit forum) die kotsen op nederland en nu al aangeven direct na hun studie naar het buitenland te gaan. Met dit soort regelingen voorkomen we iig dat er nog meer geld naar het buitenland stroomt (wat dus indirect door dat soort gasten gedaan word, geinvesteerd geld naar het buitenland laten stromen waar nederland niets voor terug krijgt)

/edit
typo

[ Bericht 1% gewijzigd door Sakura op 02-01-2008 16:48:10 ]
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_55725879
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom moeten de huizenbezitters (en met name diegenen die nu al vrijwel niets overhouden) bloeden?
Die jongen heeft nog niet gehoord van overdrachtsbelasting en onroerendgoed belasting.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_55725963
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:42 schreef Sakura het volgende:
Zeer goed initiatief. Het is echt te belachelijk voor woorden dat iemand die na zijn studie enkele tonnen in het jaar gaat verdienen niet de investering van het rijk in zijn studie terug zou betalen.
Elke afgestudeerde gaat enkele tonnen per jaar verdienen?
quote:
Ik kan echt geen enkele reden verzinnen waarom dit een slechte regeling zou zijn.
Iederen krijgt (en houd) de mogelijkheid om elke studie die maar in zijn vermogen ligt te volgen. Het is alleen maar een extra motivatie voor mensen om hun studie af te maken en niet hun hele studie tijd in de kroeg te hangen om op het laatste jaar af te haken en daarmee het in hem/haar geinvesteerde geld in de sloot te pleuren.

Tichelaar heeft vaak zeer vage voorstellen, maar dit is er een waar goed over nagedacht is
Dit is juist een zeer vaag voorstel omdat hij het koppelt aan de vergrijzing en de daardoor oplopende overheidsuitgaven.

Met lenen voor een opleiding is niks mis maar laat dit over aan marktpartijen en niet de overheid.
pi_55726019
Iedereen zeurt maar over vergrijzing, tjah dat krijg je als je een piramidespel opzet, ben ik nou de enige die doorheeft dat je dit niet oplost door de werkenden de ouderen te laten betalen?
pi_55726036
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Elke afgestudeerde gaat enkele tonnen per jaar verdienen?
Hoe hoger de studie schuld, hoe hoger het salaris na de studie. Maar je gaat voorbij aan de kern van de zaak, het terugbetalen.
quote:
Dit is juist een zeer vaag voorstel omdat hij het koppelt aan de vergrijzing en de daardoor oplopende overheidsuitgaven.

Met lenen voor een opleiding is niks mis maar laat dit over aan marktpartijen en niet de overheid.
Haalt niet uit waar die het aan koppelt, het geld komt en gaat allemaal in dezelfde staatskas, het is maar net welk stickertje je erop plakt.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_55726069
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:50 schreef Sakura het volgende:

[..]

Hoe hoger de studie schuld, hoe hoger het salaris na de studie.

Meen je dit serieus

Zo ja onderbouw dit dan eens.
pi_55726079
quote:

Tevens voorkomt het dat investeringen door het rijk in mensen zonder vruchten op te leveren naar het buitenland verdwijnen. Ik zie hier vaak genoeg gasten (geboren en getogen blanke nederlanders voor de rasisten op dit forum) die kotsen op nederland en nu al aangeven direct na hun studie naar het buitenland te gaan. Met dit soort regelingen voorkomen we iig dat er nog meer geld naar het buitenland stroomt (wat dus indirect door dat soort gasten gedaan word, geinvesteerd geld naar het buitenland laten stromen waar nederland niets voor terug krijgt

/edit
typo
Je staat er voor het gemak even niet bij stil dat afgestudeerden de investering van het rijk terugbetalen door hun economische bijdrage, alsmede de belasting die zij maandelijks braaf afdragen aan de staat, nog even los gezien van het feit dat de staat behoorlijk profiteert van het woon-werk-verkeer die afgestudeerden genereren.
Met Tichelaar z'n idee krijgen we straks 0 afgestudeerden, omdat studeren gewoonweg niet meer aantrekkelijk wordt, en kunnen we onze kenniseconomie op de boot richting India, VS, China, Japan en Duitsland zetten, waar men wél afgestudeerden op waarde weet te schatten.

en hoe kom je in godsnaam bij het idee dat je direct tonnen verdient als je afgestudeerd bent?
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_55726083
quote:

Tevens voorkomt het dat investeringen door het rijk in mensen zonder vruchten op te leveren naar het buitenland verdwijnen. Ik zie hier vaak genoeg gasten (geboren en getogen blanke nederlanders voor de rasisten op die forum) die kotsen op nederland en nu al aangeven direct na hun studie naar het buitenland te gaan. Met dit soort regelingen voorkomen we iig dat er nog meer geld naar het buitenland stroomt (wat dus indirect door dat soort gasten gedaan word, geinvesteerd geld naar het buitenland laten stromen waar nederland niets voor terug krijgt)
Ik ben het niet met je eens en ook niet met de heer Tichelaar. Ik begrijp dat het geld nodig is en ik gun het de mensen waar het naar toe gaat ook, maar onderwijs is één van de dingen waarvan ik vind dat je als overheid niet op moet korten, op welke manier dan ook.

Ook ik vind dat er teveel geld opgaat in studenten die gebruik maken van het onderwijs en daarna vertrekken. Maar ik denk niet dat de oplossing is de geldkraan dicht te draaien richting de studenten. Mocht je dit doen dan is het op korte termijn voordelig en houd je geld over voor andere zaken, maar ik denk dat straks -als deze studenten de leeftijd van 65+ hebben bereikt- er helemaal een probleem ontstaat qua geld...

-xxx-
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_55726103
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:52 schreef Chewie het volgende:

[..]

Meen je dit serieus

Zo ja onderbouw dit dan eens.
Was te laat met mijn bericht editen, moest nog een deel bij, je was te snel
pi_55726104
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:50 schreef Sakura het volgende:

[..]

Hoe hoger de studie schuld, hoe hoger het salaris na de studie.
Ow dan ga ik nog snel wat meer geld lenen
pi_55726207
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:52 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Je staat er voor het gemak even niet bij stil dat afgestudeerden de investering van het rijk terugbetalen door hun economische bijdrage, alsmede de belasting die zij maandelijks braaf afdragen aan de staat, nog even los gezien van het feit dat de staat behoorlijk profiteert van het woon-werk-verkeer die afgestudeerden genereren.
Met Tichelaar z'n idee krijgen we straks 0 afgestudeerden, omdat studeren gewoonweg niet meer aantrekkelijk wordt, en kunnen we onze kenniseconomie op de boot richting India, VS, China, Japan en Duitsland zetten, waar men wél afgestudeerden op waarde weet te schatten.

en hoe kom je in godsnaam bij het idee dat je direct tonnen verdient als je afgestudeerd bent?
Dit dus, plus mijn stukje .

N.b.: Ik ben liberaal.

-xxx-
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_55726346
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:54 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ow dan ga ik nog snel wat meer geld lenen
Het gaat er ook om wat een studie waard is, als jij 250.000 euro investeert in een zware opleiding, en niet heel veel mensen doen dit, dan heb je uiteraard een keiharde onderhandelingspositie bij je toekomstige werkgever. Het zal bovendien het aantal onzin studies inperken.
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:11:55 #38
3542 Gia
User under construction
pi_55726375
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom moeten de huizenbezitters (en met name diegenen die nu al vrijwel niets overhouden) bloeden?
Waarom moeten andere mensen meebetalen aan jouw hypotheekrente?

Nee, de HRA mag wmb meteen afgeschaft worden, samen met de AKW.
Ben het verder niet gauw eens met een pvda-standpunt, maar hier kan ik me wel in vinden.
Als studenten niet zoveel feesten, hoeven ze ook niet zoveel te lenen. Vind overigens wel dat die lening dan renteloos moet zijn.

Oja, OV-kaart mag ook afgeschaft worden.
pi_55726424
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, de HRA mag wmb meteen afgeschaft worden, samen met de AKW.
Ben het verder niet gauw eens met een pvda-standpunt, maar hier kan ik me wel in vinden.
Als studenten niet zoveel feesten, hoeven ze ook niet zoveel te lenen. Vind overigens wel dat die lening dan renteloos moet zijn.

Oja, OV-kaart mag ook afgeschaft worden.
Mooi dan schaffen we ook alle huursubsidies af, verkopen we alle huizen die nu eigendom zijn van de woningbouw, dit geld verdelen we eerlijk over iedereen die een woning heeft, vervolgens koopt iedereen maar het huis waar ie in woont, zonder overdrachtsbelasting, en zonder HRA. Zullen we eens zien wie het hardste gaan klagen.
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:19:15 #40
3542 Gia
User under construction
pi_55726507
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mooi dan schaffen we ook alle huursubsidies af, verkopen we alle huizen die nu eigendom zijn van de woningbouw, dit geld verdelen we eerlijk over iedereen die een woning heeft, vervolgens koopt iedereen maar het huis waar ie in woont, zonder overdrachtsbelasting, en zonder HRA. Zullen we eens zien wie het hardste gaan klagen.
Ik heb al een koopwoning en ik heb kinderen. Toch ben ik voor afschaffing van HRA en kinderbijslag. En mij zul je dan niet horen klagen.

Huursubsidies kun je niet afschaffen, de huren liggen namelijk te hoog voor mensen met te lage inkomens.

Een koopwoning dien je aan te schaffen op basis van wat je zelf kunt betalen. Mensen die een huis kopen, rekening houdend met de HRA, de Kinderbijslag, de dertiende maand en het vakantiegeld zijn gewoon erg dom bezig.

Maar goed, we dwalen af.

Studenten mogen wmb zelf hun studie betalen. Ik heb zelf twee kids van 13 en 15, die moeten nog en ik heb er geen probleem mee dat ze terugbetalen wat ze lenen.
pi_55726554
overigens die bedragen die hij noemt zijn natuurlijk van de zotte
¤65000 per jaar
Voor dat geld kun je 2 jaar aan Harvard university studeren (a $40.000 per jaar).
wat een grapjas
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_55726566
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:11 schreef Gia het volgende:

Sinds wanneer betalen andere mensen daaraan mee?
quote:
Nee, de HRA mag wmb meteen afgeschaft worden
Alleen als lastenverhoging zodat de mensen die net een woning gekocht hebben wegens onbetrouwbare overheid het persoonlijk faillissement aan mogen vragen, terwijl de probleemveroorzakers (de babyboomers) wederom de dans grotendeels zullen ontspringen?

Of zonder lastenverhoging, waardoor het uiteindelijk nauwelijks scheelt en de huizenmarkt nog verder op slot gaat?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_55726636
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:19 schreef Gia het volgende:

Ik heb al een koopwoning en ik heb kinderen. Toch ben ik voor afschaffing van HRA en kinderbijslag. En mij zul je dan niet horen klagen.
Ik ben ook voorstander van het afschaffen van de HRA, maar op dit moment vind ik het een slecht idee. De woningmarkt is zo verziekt dat een afschaffing teveel negatieve effecten zal kennen.
quote:
Huursubsidies kun je niet afschaffen, de huren liggen namelijk te hoog voor mensen met te lage inkomens.
De prijzen voor koopwoningen zijn ook te hoog voor veel starters.
quote:
Een koopwoning dien je aan te schaffen op basis van wat je zelf kunt betalen. Mensen die een huis kopen, rekening houdend met de HRA, de Kinderbijslag, de dertiende maand en het vakantiegeld zijn gewoon erg dom bezig.
Onzin. Ze hebben meestal nauwelijks keuze en je kan geen rekening houden met alle grillen van de overheid.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:28:03 #44
3542 Gia
User under construction
pi_55726665
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:22 schreef DS4 het volgende:

Sinds wanneer betalen andere mensen daaraan mee?
Andere mensen krijgen niets terug van de belasting en jij wel. (ik ook, overigens) In die zin betalen andere mensen mee aan jouw hypotheekrente, want alle belasting gaat op één grote hoop en daar wordt dan de HRA van betaalt. Daar zit dus een deeltje belasting in van iedere belastingplichtige.

Als jij een lening afsluit, dan dien je daar rente over te betalen en het is maar heel normaal dat je die gewoon zelf helemaal betaalt.

Daarbij moeten mensen niet zo achterlijk zijn om een huis te kopen, wat ze zonder overheidsvoorzieningen niet kunnen betalen. Je moet er niet vanuit gaan dat bepaalde voorzieningen er altijd zullen zijn. Wetten zijn er om veranderd te kunnen worden.

Oftewel, iemand die een te duur huis koopt, woont gewoon boven zijn stand en daar heb ik geen medelijden mee.
pi_55726695
quote:

[..]

De huren liggen mede zo hoog door de huursubsidie.
pi_55726720
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:09 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het gaat er ook om wat een studie waard is, als jij 250.000 euro investeert in een zware opleiding, en niet heel veel mensen doen dit, dan heb je uiteraard een keiharde onderhandelingspositie bij je toekomstige werkgever. Het zal bovendien het aantal onzin studies inperken.
als je 2,5 ton moet investeren in je studie, en niet veel mensen KUNNEN dit, zul je dat terug willen zien van je werkgever, wat je salariseis naar gigantische proporties zal lanceren, waardoor buitenlandse, goedkopere werknemers met dezelfde kwalificaties aantrekkelijker worden voor werkgevers.
Waardoor al dat hoog opgeleidde grut diep in de schulden verdwijnt, werkloos thuis zit en dus op allerlei manier de overheid geld KOST, in plaats van OPLEVERT.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:32:04 #47
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_55726741
quote:

[..]

Maar goed, we dwalen af.

Studenten mogen wmb zelf hun studie betalen. Ik heb zelf twee kids van 13 en 15, die moeten nog en ik heb er geen probleem mee dat ze terugbetalen wat ze lenen.
over je huursubsidie: die is er omdat anders huren onbetaalbaar wordt... dat geldt dus ook voor stufi en opleidingbedragen, want anders wordt het dus onbetaalbaar. als dat allemaal afgeschaft moet worden, dan mogen van mijn part de huursubsidies ook weg... moeten ze dat ook maar gaan lenen.

en voor jouw kinderen hoop ik serieus dat de stufi etc blijft bestaan, gewoon omdat 65000 euro voor een uni bijvoorbeeld ontiegelijk veel geld is. lang niet alle studenten feesten zoals jij denkt maar werken keihard om af te studeren. voorbeeld bij mijn opleiding is dat de stageperiode wegens geld- en docentgebrek is komen te vervallen, waardoor studenten een half jaar of langer extra moeten doen om toch stage te krijgen, want bedrijven eisen van werknemers dat ze werkervaring hebben etc. als studenten alles zelf moeten ophoesten of moeten gaan lenen is de studie niet meer van prominent belang maar het zo snel mogelijk uit die financiele situatie komen het grootste. daarbij zullen veel studenten nog meer naar werk zoeken om alles te kunnen betalen of de financiele situatie zoveel mogelijk te kunnen behappen, waardoor verdieping van studie in het geding komt.

daarbij: als alle landen rond nederland goede opleidingen biedt waarbij de student veel minder met het financiele plaatje wordt geconfronteerd, dan zullen heel veel studenten kiezen om de studie daar te gaan doen, niet omdat ze dan, zoals jij pretendeert te zeggen, veel meer verder kunnen gaan feesten maar simpelweg omdat ze dan kunnen studeren en zich vol op die studie kunnen richten zonder elke dag na te blijven denken over hoeveel schulden of kosten ze nu weer hebben.

daarbij komt ook nog eens dat studneten geen vangnet hebben in deze plannen: als ze flink ziek worden of een ongelukje krijgen, wordt de schuld nog groter, want dan moet je in veel gevallen niet een weekje overdoen maar een trimester... in de plannen van tichelaar is zo te horen geen een ruimte over om een vangnet te krijgen. hoe wil je dat oplossen? en realiseer je je dat 65000 euro schuld hebben enorm is? dat heb je niet zomaar binnen een paar jaar weggewerkt. daarbij: hoe willen die studenten met zon schuld dan ook nog eens na de studie een woonruimte zoeken, aangezien hypotheekverleners stijgeren als ze iemand op bezoek krijgen met een lening van heb ik me jou daar? en bij die 65000 zitten niet eens studiemateriaal, kamerhuur, voedsel etc en andere kosten inbegrepen...

ik wens het jouw kinderen iig niet toe...
put
your
clothes
on!
  woensdag 2 januari 2008 @ 17:32:21 #48
3542 Gia
User under construction
pi_55726746
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:26 schreef DS4 het volgende:
Ik ben ook voorstander van het afschaffen van de HRA, maar op dit moment vind ik het een slecht idee. De woningmarkt is zo verziekt dat een afschaffing teveel negatieve effecten zal kennen.
Men zou het kunnen afbouwen.
quote:
De prijzen voor koopwoningen zijn ook te hoog voor veel starters.
Je moet ook niet verwachten dat je op je 23ste meteen een huis kunt kopen.
Sommigen hier op fok lopen zelfs te klagen dat ze op hun 21ste geen huis kunnen kopen!! Belachelijk. Ga eerst eens een paar jaar sparen en wacht tot je salaris toereikend is. Dat hebben wij vroeger ook gemoeten.
Verder moet je niet meteen een tweekapper willen kopen of vrijstaand. Rijtjeshuizen zijn voor stellen van een jaar of 27 nog best betaalbaar.
quote:
Onzin. Ze hebben meestal nauwelijks keuze en je kan geen rekening houden met alle grillen van de overheid.
Mwa, je moet gewoon rekening houden met je eigen inkomen en liefst op één salaris kopen. Dan kom je in elk geval niet in de problemen. Hebben wij ook gedaan en wij wonen nu prima, met 2 inkomens.
pi_55726752
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
overigens die bedragen die hij noemt zijn natuurlijk van de zotte
¤65000 per jaar
Voor dat geld kun je 2 jaar aan Harvard university studeren (a $40.000 per jaar).
wat een grapjas
Waar zeg ik per jaar? Ik doelde met 65.000 op totale studiekosten.
pi_55726803
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 17:30 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

als je 2,5 ton moet investeren in je studie, en niet veel mensen KUNNEN dit, zul je dat terug willen zien van je werkgever, wat je salariseis naar gigantische proporties zal lanceren, waardoor buitenlandse, goedkopere werknemers met dezelfde kwalificaties aantrekkelijker worden voor werkgevers.
Waardoor al dat hoog opgeleidde grut diep in de schulden verdwijnt, werkloos thuis zit en dus op allerlei manier de overheid geld KOST, in plaats van OPLEVERT.

Het gaat hier om een hypotetisch bedrag, ik hoop dat je dat zelf ook wel snapt.
Het gaat erom dat de kosten die je in je studie stopt, gewoon terug kan verdienen.
En waarom zouden buitenlandse werknemers dan wel goedkoop kunnen studeren MET GELIJKE KWALIFICATIES. Zucht mensen als jou snappen kennelijk helemaal niets van logica.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')