M.n. Het evangelie van Thomas.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Over wat voor soort interpretaties heb je het dan? Welke teksten uit de gnostische geschriften?
En geloof je dat de gnostische Jezus een Jezus is die dichter bij de historische Jezus zit dan de christelijke Jezus?
Precies dat inderdaad, maar door jouw orthodoxe oogkleppen ben je niet in staat hier eerlijk tegenaan te kijken.quote:Jezusmythe? Waar doel je hier op?
Ik krijg gelijk een 'Zeitgeist'/ 'The God Who Wasn't There'- gevoel. Brrrr....
Omdat die andere geschriften over Jezus allemaal kolder en lariekoek is. NIets meer dan een latere mythologisering en verdraaiing van de historische Jezus. Gnostici probeerde van de joodse Jezus een soort Griekse mysticus te maken die makkelijker integreert in de religieuze smeltkroes van het Romeinse Rijk.quote:Op zondag 6 januari 2008 09:47 schreef ToT het volgende:
Over de gnostici en het evangelie van Judas enzo: mij gaat het er vooral om dat bepaalde geschriften als de enige echte absolute waarheid worden gezien (terwijl we een groot deel van het Oude Testament al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen weerleggen), en dat andere geschriften verboden en zelfs verbrand zijn, en dat zelfs anno 2008 de kerk nog steeds niet open staat om te discussiëren over andere geschriften die over Jezus geschreven zijn.
Iedereen kan het toch lezen? Maar waarom moeten we die prut in de kerk gebruiken? We kunnen er niks mee...quote:Op zondag 6 januari 2008 09:47 schreef ToT het volgende:
Het hoeft van mij niet per sé allemaal in de Bijbel opgenomen te worden, maar laat in ieder geval ook verhalen van andere kanten horen, puur voor de discussie.
Nogmaals, voor zover ik weet verbieden kerk niet dat je die geschriften leest. Sterker nog, ik heb het jongeren ook aangeraden in mijn kerk. Lees, en maak zelf een beslissing.quote:Op zondag 6 januari 2008 09:47 schreef ToT het volgende:
Laat het volk ook denken. De mens heeft door de evolutie geen indrukwekkend stel hersens gekregen om zich als een stel makke schapen te laten leiden.
En vanuit het Christelijk oogpunt: waarom heeft God de mens zulke capabele hersenen gegeven om die gelijk maar flink te beperken, totdat de mens tegen God's zin in, van de appel at waarmee de volle potentie van die hersenen tot hun recht kwam?
Wilde God eerst kijken hoe de mens zich ontwikkelde voordat Hij hen van de appel wilde laten eten?
Waar is de kerk bang voor? Hun macht te verliezen doordat mensen andere opvattingen zouden krijgen? Dat is dan wel extreem egoïstisch. Ja ze zullen wel zeggen dat ze niet willen dat mensen op een dwalpad gaan, omdat dat éne boek de absolute waarheid in pacht heeft, en als je dan andere geschriften gaat lezen, kun je verward raken, in deze toch al verwarrende tijden.
En wat doe jij met dit soort (typisch gnostische) teksten?quote:Op zondag 6 januari 2008 11:40 schreef Viking84 het volgende:
[..]
M.n. Het evangelie van Thomas.
3 Jezus zei: Als zij, die u trachten mee te slepen, tot u zeggen: ‘Zie, het Koninkrijk is boven de aarde', dan zullen de vogels u vóór zijn. Als ze tot u zeggen: ‘Het is onder de aarde', dan zullen de vissen in de zee u voorgaan.
Maar het Koninkrijk is binnen in u en het is in uw zien. Wie zichzelf kennen, zullen het vinden; wie zichzelf kennen, zullen weten dat zij zonen zijn van de Levende Vader. Maar als u zichzelf niet zult kennen, dan leeft u in armoede en bent u die armoede.
En dat gevoel heb je bij de gnostische Jezus niet? Dit is zo verschrikkelijk selectief-kritisch van je Viking, valt me tegen van je.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:40 schreef Viking84 het volgende:
Ik weet niet of de gnostische Jezus veel dichter bij de historische Jezus zit dan de Bijbelse Jezus, maar ik heb wel een sterk vermoeden dat de vroege christenen er iets anders van gemaakt hebben dan de bedoeling was.
Ik heb beide films gekeken en het talloze keren onderuit gehaald. Het is een samenraapsel van leugens en psuedo-wetenschap. Waarom neem je dit serieus?quote:Op zondag 6 januari 2008 11:40 schreef Viking84 het volgende:
Precies dat inderdaad, maar door jouw orthodoxe oogkleppen ben je niet in staat hier eerlijk tegenaan te kijken.
Door dit soort zaken raak ik mijn vertrouwen in de niet-gelovige medemens echt kwijt. De canonieke evangeliën op elk klein dingetje aanpakken en extreem kritisch benaderen, en andere ongefundeerde rotzooi klakkeloos omarmen. Wat een gotspe.quote:"To sum up, modern critical methods fail to support the Christ myth theory. It has 'again and again been answered and annihilated by first rank scholars.'
Toon jij nu eerst maar eens aan dat Jezus zelf niet gemythologiseerd is. En kom nu niet aan met je 'Volgens professor huppeldepul zijn er enkele eeuwen nodig voor mythologisering', want als je ervan uit gaat, zoals ik doe, dat de parallellen met het paganisme niet uit de lucht gegrepen zijn, dan zijn die 'enkele eeuwen van mythologisering' niet eens nodig geweest, omdat Jezus simpelweg al een mythe wás. Ik vind het ronduit grof dat je apocriefe geschriften zo ronduit 'kolder en lariekoek' durft te noemen.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat die andere geschriften over Jezus allemaal kolder en lariekoek is. NIets meer dan een latere mythologisering en verdraaiing van de historische Jezus. Gnostici probeerde van de joodse Jezus een soort Griekse mysticus te maken die makkelijker integreert in de religieuze smeltkroes van het Romeinse Rijk.
Gaat niet op als je er vanuit gaat dat de Jezus uit de canonieke evangelën al een mythe was.quote:Hoe later iets geschreven is, hoe meer kans op mythologisering.
Anti-feministisch? Leg uit.quote:- De gnostische evangeliën komen uit een stroming die als kenmerk had dat het bekende religieus wilden kapen en in een mystiek jasje wilden gieten. Er staan uitspraken in van Jezus die pantheïstisch en anti-feministisch zijn. Typisch iets voor de gnostiek, niet iets wat bij de historische Jezus past, als we de betrouwbaardere bronnen erbij pakken.
Pak de mythen over Horus, Mythras e.d. er maar eens bij. Dan is de verteltrant van de canonieke evangeliën ineens een stuk minder sober.quote:- De grootse, mythologische manier van vertellen van de gnostische geschriften staan in groot contrast met de sobere manier van vertellen van de canonieke evangeliën.
Inderdaad, want er zijn vier windstreken, dus daarom ook vier evangeliën. Zo sprak Irenaeus in zijn oneindige wijsheidquote:Ik begrijp wel waarom bepaalde boeken wel in de canon zijn terechtgekomen, en welke niet.
Dit was absoluut geen moeilijke keuze voor de kerk.
Ja, dat heb je nu al meerdere keren tot vervelens toe gezegd, maar mijn punt is juist dat ik van mening ben dat jullie niet meer dan de zogenaamde 'randgroepen' het recht hebben jezelf het predikaat 'christen' toe te eigenen. Misschien beschouw ik dat ook wel onterecht als een waardeoordeel, hoor. Misschien moeten die randgroepen niet eens 'christen' genoemd wíllen worden als je kijkt naar wie in de geschiedenis de dienst uit hebben gemaakt. Het punt is alleen dat al deze groeperingen menen als enige de ware leer van Jezus begrepen te hebben en omdat we nu eenmaal niet kunnen uitmaken wie gelijk heeft, kunnen we ook niet aan de ene groepering wel het predikaat 'christenen' toekennen en aan de andere groepering niet.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:52 schreef Okri het volgende:
Die vergelijking van jou slaat in ieder geval nergens op. Dat heb ik Viking ook op Credible al verteld: de indruk wordt hier gewekt alsof op Credible alleen een minderheidje van superorthodoxe christenen als christen wordt geaccepteerd. Feit is echter dat alleen randgroepen zoals de mormonen, jehova's getuigen én de gnostiek niet tot het christendom worden gerekend. Met katholieken, oosters-orthodoxen, protestanten en evangelicalen heb je al snel 90-95% van de christenheid te pakken. En de groepen die wij buitensluiten worden door veel meer christenen dan alleen de orthodoxen niet als christenen erkend.
Daarnaast liegt Viking simpelweg door het meervoud (posts ipv post) te gebruiken en te suggereren dat ze verwijderd zijn. Ik heb uit één post twee zinnen verwijderd en het overgrote deel van de post laten staan. Dát is wat er is gebeurd. Daarnaast kan Viking gewoon ongestoord haar zegje doen in topics op Credible die aan de gnostiek gewijd zijn, of er zelf een topic over starten.
Dat vind ik ook. Maar als Credible onterecht zwart wordt gemaakt, kan ik toch niet blijven zwijgen.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:49 schreef Viking84 het volgende:
@ Okri: ik vind het een beetje vervelend dat hier nu twee fora door elkaar heen gaan lopen (maar ja, dat is m'n eigen schuld, moet ik het hier maar niet over Credible gaan hebben), maar goed.
Ten eerste: dat verandert hooguit het gewicht van het onderwerp, maar maakt niet direct de hele vergelijking onzinnig. Het was immers niet mijn doel om twee vergelijkbare zaken te vergelijken (sport en geloof), maar om twee vergelijkbare situaties aan te duiden (namelijk mensen met een andere overtuiging die posten op een forum met een heel specifiek doel, dat bij registratie ook is onderschreven!).quote:Je vergelijking slaat nergens op. Je zieleheil is niet afhankelijk van de sport die je speelt, wel van het geloof dat je aanhangt (ik benader de materie nu even vanuit de optiek van een gelovige).
Dat pretenderen we niet, wat veel christenen op Credible wél pretenderen is dat zij de Waarheid kennen en volgen. En volgens mij pretendeer jij dat ook en probeer jij net zo hard jouw standpunt aan anderen op te dringen (onder andere aan Credible).quote:Ik vind dat je mensen die 'spirituele vragen' hebben tekort doet als je bepaalde mensen die een antwoord op deze vragen kunnen geven monddood maakt, want dat doe je wel als je hun posts edit of verwijdert. Je laat niet de volledige waarheid zien, slechts wat volgens jou en de anderen die de apostolische geloofsbelijdenis aanhangen, de waarheid is. Dat vind ik misleiding. Op die manier pretendeer je het alleenrecht te hebben op spirituele vraagstukken en dat is gewoon niet zo.
Laat dat orthodox maar weg: wij baseren ons op christelijke grondslagen en de Apostolische Geloofsbelijdenis wordt algemeen erkend als een van de belangrijkste christelijke grondslagen. Op Credible vind je echt niet alleen orthodoxe christenen: ook vrijzinnige christenen en daarnaast moslims, atheïsten, gnostici, jehova's getuigen, etc. Alleen Credible is geen algemeen religieus of levensbeschouwelijk forum, en om die identiteit te beschermen hebben in onze ogen niet-christelijke denkbeelden (en we hanteren hiervoor een definitie die, ik zeg het nog maar eens ten overvloede, door het overgrote deel van de christenheid wordt erkend) beperkte ruimte. Wat jij in feite wil is Credible dwingen een algemeen levensbeschouwelijk forum te worden en anders ga jij roepen dat we mensen monddood maken.quote:Op zich snap ik wel dat jullie niet willen dat het gnosticisme al teveel gepromoot wordt, want jullie zijn tenslotte een forum dat berust op orthodox-christelijke grondslagen, maar posts editten is gewoon censuur en wat jullie nu doen is in feite precies hetzelfde als wat de vroege christenen ook deden: gnostici tot zwijgen brengen.
Nou ja... volgens het NT was Jezus een gewone jongen met heel veel wijsheid toen hij jong was. Volgens de Gnostische Schriften maakte hij vogels van klein en liet hij ze wegvliegen, volgens het NT zag Jezus er normaal uit na zijn opstanding, volgens de GS kwam hij boven de bomen uit, etc.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Toon jij nu eerst maar eens aan dat Jezus zelf niet gemythologiseerd is. En kom nu niet aan met je 'Volgens professor huppeldepul zijn er enkele eeuwen nodig voor mythologisering', want als je ervan uit gaat, zoals ik doe, dat de parallellen met het paganisme niet uit de lucht gegrepen zijn, dan zijn die 'enkele eeuwen van mythologisering' niet eens nodig geweest, omdat Jezus simpelweg al een mythe wás. Ik vind het ronduit grof dat je apocriefe geschriften zo ronduit 'kolder en lariekoek' durft te noemen.
Wat bedoel je hier? Dat hij nooit bestaan heeft? Of dat hij al gemythologiseerd was?quote:Op zondag 6 januari 2008 11:59 schreef Viking84 het volgende:Gaat niet op als je er vanuit gaat dat de Jezus uit de canonieke evangelën al een mythe was.
Zie o.a. de tekst die ik eerder had gepost uit het Evangelie van Thomas.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:59 schreef Viking84 het volgende:
Anti-feministisch? Leg uit.
Uhmm... kan je dit uitleggen?quote:Op zondag 6 januari 2008 11:59 schreef Viking84 het volgende:
Pak de mythen over Horus, Mythras e.d. er maar eens bij. Dan is de verteltrant van de canonieke evangeliën ineens een stuk minder sober.
Als dit het niveau van discussieren wordt (quotes uit de context halen), kunnen we beter dit onderwerp maar laten varen. Bovendien heb ik dit hierboven al uitvoeriger behandeld.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:59 schreef Viking84 het volgende:
Inderdaad, want er zijn vier windstreken, dus daarom ook vier evangeliën. Zo sprak Irenaeus in zijn oneindige wijsheid.
Nou ja, ik vind de maagedelijke geboorte ook niet zo heel belangrijk, de theologische implicaties daargelaten. De kruisiging is natuurlijk wel van enorm belang voor het christelijk geloof, dat behoeft geen uitleg lijkt me.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:04 schreef ToT het volgende:
@ David: Wat is er zo belangrijk dat een profeet uit een maagd geboren is en gekruisigd is? Toen Boeddha geboren werd, boog een boom zich zodat zijn moeder daar steun aan kreeg. Zijn geboorte was een wonderbaarlijk fijn gevoel voor haar en Boeddha kon na zijn geboorte meteen lopen. Bij elke stap kwam er een lotusbloem uit de grond, en de pasgeboren Boeddha sprak, en vertelde de aanwezigen dat hij kwam om het lijden in de wereld te verhelpen.
Klinkt me minstens net zo bijzonder in de oren als een maagdelijke geboorte.
Ik heb logica, statistisch materiaal én de algemene consensus aan mijn kant, als dat niet doordringt dan heb ik idd de neiging om tot vervelens toe daarover door te gaan.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, dat heb je nu al meerdere keren tot vervelens toe gezegd, maar mijn punt is juist dat ik van mening ben dat jullie niet meer dan de zogenaamde 'randgroepen' het recht hebben jezelf het predikaat 'christen' toe te eigenen.
Ik heb het al vaker gezegd, maar de wetenschap is een naturalistische methodologie. Er zijn dus heel goed wel redenen om aan te nemen dat ze onbetrouwbaar zijn.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:22 schreef koningdavid het volgende:
er zijn weinig historisch-wetenschappelijke redenen om aan te nemen dat ze onbetrouwbaar zijn. Jouw uitspraak zal dan ook vooral gebaseerd zijn op een naturalistische levensvisie.
Als je iedereen als recalcitrant wil aanduiden, dan ben jij een propagandist.quote:Dit vooral. Ik zie vaak dat mensen die het opnemen voor de gnostische evangeliën, zoals ToT in dit topic, er vrij weinig vanaf weten. Er zijn tal van logische redenen waarom christenen die schriften nooit serieus hebben genomen. Maar velen houden van achterdochtigheid en er zijn zelfs mensen en documentaires die beweren dat de gnostiek eigenlijk het ware christendom en de ware Jezus portreteert. Grotere onzin is zelden verkondigd als je het mij vraagt.
De 'problem of evil' zou veel beter op te lossen zijn als de ons bekende god niet almachtig is, en de wereld gecreeerd is door een deistische god die apathisch (of niet wetend) tegenover ons lijden staat.quote:Ik zou graag van mensen zien welke gnostische opvattingen dit zijn dan.
Van 'algemene consensus' ben ik niet onder de indruk en ik zie niet in hoe je 'logica' en 'statistisch materiaal' aan je kant kunt hebben wat dit soort kwesties betreft?quote:Op zondag 6 januari 2008 12:22 schreef Okri het volgende:
[..]
Ik heb logica, statistisch materiaal én de algemene consensus aan mijn kant, als dat niet doordringt dan heb ik idd de neiging om tot vervelens toe daarover door te gaan.![]()
Maakt me niets uit. Zoals ik al zei: ik ben niet onder de indruk van 'de consensus is zus en zo' en 'de meerderheid zegt bladiebla'.quote:Het boeit mij niet dat jij je een christen noemt: van mij mag je. Maar erken wel dat je daarin door het overgrote deel van de christenheid niet erkend wordt en wees niet verbaasd als je op een forum dat de Apostolische Geloofsbelijdenis als grondslag heeft, daarmee wordt geconfronteerd.
Meer dan jij in ieder geval, want mijn referentiekader bestaat uit de wereld om me heen en niet uit mijn geloof. Alles wat ik hierboven over de gnostici gezegd hebt, geldt bijvoorbeeld ook voor de Jehova's Getuigen en hoewel ik wel sympathiek sta tegenover het gnosticisme, zou ik mezelf in de verste verte geen Jehova's Getuige willen noemenquote:Waarom zou ik je monddood willen maken? Je bent immers objectief!
De GS zijn idd mythen, net als het NT.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou ja... volgens het NT was Jezus een gewone jongen met heel veel wijsheid toen hij jong was. Volgens de Gnostische Schriften maakte hij vogels van klein en liet hij ze wegvliegen, volgens het NT zag Jezus er normaal uit na zijn opstanding, volgens de GS kwam hij boven de bomen uit, etc.
Als je gelooft dat het NT gemythologiseerd en deels fictie is, dan zijn de GS bijna alleen maar mythe en fictie.
Jezus zal best bestaan hebben, maar er waren nog zoveel anderen zoals hij.quote:Wat bedoel je hier? Dat hij nooit bestaan heeft? Of dat hij al gemythologiseerd was?
Och ja, die quote. Maar daar kunnen we ook talloze tegenvoorbeelden tegenover plaatsen. Zo is de Bijbel ook niet altijd even vrouwvriendelijk. Bovendien wordt in het Evangelie van Filippus juist weer vermeld dat Maria Magdalena een speciale band had met Jezus.quote:Zie o.a. de tekst die ik eerder had gepost uit het Evangelie van Thomas.
Dan zie je dat jij wat als een mythe bedoeld is onterecht letterlijk opvat.quote:Uhmm... kan je dit uitleggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |