Klopt, en deels is dat nog zo. Ik was laatst in een katholieke kerk waar de priester wel zei dat je gewoon in je eigen woorden mag bidden (wat daar al revolutionair was) maar met geen woord repte over zelf lezen in de bijbel. Blijkbaar was dat nog steeds een brug te ver.quote:Het gewone volk moest dom blijven van de Katholieke kerk. De gewone man mocht vroeger zelfs de Bijbel niet eens lezen, uit angst dat sommige mensen bepaalde zaken op hun eigen manier zouden interpreteren.
Oh? Ik zie de Bergrede toch echt als een afschaffing van de Wet. Maar daar is geen uitsluitsel over te krijgen, denk ik, iedereen roept weer wat anders. Eigenlijk moeten we ook niet proberen om er een eenduidige interpretatie uit te halen. Het zijn verschillende boeken, van verschillende auteurs en men hechtte niet zoveel waarde aan een eenduidig verhaal. Authenticiteit was belangrijker. We gaan toch ook niet proberen een eenheid te smeden uit Harry Potter, Lord of the Rings en the Chronicles of Narnia?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:49 schreef speknek het volgende:
Dat is ingegeven door Paulus, en die spreekt zichzelf tegen. Jezus heeft nooit gezegd dat de wet niet meer geldt, in tegendeel zou ik zelfs zeggen.
Bedoel je die Hour of Power-gast?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:48 schreef ToT het volgende:
Tja wat dacht je van de evangelie van Judas?
Die ene oude grijze tv-predikant zei al: "Joh, dat heb ik helemaal niet NODIG! Wat is er nou mooier dan de evangeliën die we nu al hebben van Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes? I mean: WOW! Kun je je nog wat mooiers voorstellen?"
Uit angst dat het volk natuurlijk wat zal LEREN van die evangelie die niet in de Bijbel is opgenomen!
De 'orthodoxe' Christenen zien het meer als Jezus toelichting en interpretatie op de Wet, hij zegt toch niet voor niets dat hij geen jota verandert aan de wet?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:53 schreef Viking84 het volgende:
Oh? Ik zie de Bergrede toch echt als een afschaffing van de Wet.
Wanneer je wordt opgedragen om onvoorwaardelijk te vertrouwen op andere mensen/organisaties, lijkt mij dat een aardige killer voor gezond verstand.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:38 schreef LoudGirl het volgende:
Ik kan een heel stuk met je meevoelen, dat zijn zeker dingen waar ik soms ook mee worstel. Maar gezond verstand is volgens mij ook gewoon door God gegeven om te gebruiken. Hoezo doodt Hij dat?
Mijn docent zei dat Jezus de Wet in vervulling brengt. Hij intensifeert de Wet als het ware. Je mag niet alleen niet doodslaan, nee je moet zelfs de aanleiding vermijden die zou kunnen leiden tot doodslag.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:57 schreef speknek het volgende:
[..]
De 'orthodoxe' Christenen zien het meer als Jezus toelichting en interpretatie op de Wet, hij zegt toch niet voor niets dat hij geen jota verandert aan de wet?
Dat laatste slaat eigenlijk de spijker op de kop.. Ik heb het christendom vooral de rug toegekeerd omdati k (o.a.) in de delen die ik noemde niet kan geloven. Het is dan niet eerlijk om jezelf een christen te blijven noemen..quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:41 schreef ToT het volgende:
Dat is dus iets wat zij losgelaten heeft.Ik neem aan dat Alicey daar niet echt in kan geloven?
Wat ik ook intrigerend vind is dat Jezus zelf het shema hoog in het vaandel heeft, terwijl Joden aan die tekst refereren als Christenen claimen dat Jezus Goddelijk was.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mijn docent zei dat Jezus de Wet in vervulling brengt. Hij intensifeert de Wet als het ware. Je mag niet alleen niet doodslaan, nee je moet zelfs de aanleiding vermijden die zou kunnen leiden tot doodslag.
Ik vind het niet heel overtuigend. Op bepaalde tekstplaatsen spreekt Jezus de Wet namelijk wel degelijk tegen:
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.
Wat is het nu? Oog om oog? Of oog om oog maakt de wereld blind?
Ik had daar vandaag nog een discussie over op Credible. Ze editten daar topics waarin het gnosticisme gepromoot wordt, dus ik opende op mijn beurt weer een topic om daar mijn beklag over te doen, want 'gnostici zijn toch ook christenen?'. M'n mond viel open van verbazing toen men daar zei van niet, want volgens hem (orthodoxen) ben je pas christen als je de apostolische geloofsbelijdenis onderschrijft en dat doen de gnostici niet. Op één of andere manier zagen ze niet in hoe cru het is om dergelijke uitspraken over jezelf te doen en anderen buiten te sluiten. Voor een buitenstaander als ik, die objectief naar de materie kijkt, is er geen reden om aan te nemen dat de stroming die het gewonnen heeft aanspraak mag maken op het predikaat 'christendom' en de stromingen die het onderspit moesten delven niet.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:30 schreef ToT het volgende:
Dus omdat je niet als een mak schaap volgt wat een machtige instantie vertelt wat je moet geloven, ben je geen Christen meer, ondanks dat je in Jezus gelooft?
Wat is geloven in Jezus precies? Ik geloof nl. ook niet in Jezus zoals een christen dat doet..quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:30 schreef ToT het volgende:
Dus omdat je niet als een mak schaap volgt wat een machtige instantie vertelt wat je moet geloven, ben je geen Christen meer, ondanks dat je in Jezus gelooft?
Dit verbaast me niet; in de geschiedenis van het christendom hebben zich al vaak dergelijke machtsstrijden afgespeeld, en soms leidde dat tot het vestigen van een nieuwe stroming, maar soms verdween een zekere stroming ook helemaal, en er bleef sowieso een gewapende vrede. De ogenschijnlijke tolerantie tussen verschillende christelijke stromingen is echt iets van de afgelopen eeuw.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik had daar vandaag nog een discussie over op Credible. Ze editten daar topics waarin het gnosticisme gepromoot wordt, dus ik opende op mijn beurt weer een topic om daar mijn beklag over te doen, want 'gnostici zijn toch ook christenen?'. M'n mond viel open van verbazing toen men daar zei van niet, want volgens hem (orthodoxen) ben je pas christen als je de apostolische geloofsbelijdenis onderschrijft en dat doen de gnostici niet. Op één of andere manier zagen ze niet in hoe cru het is om dergelijke uitspraken over jezelf te doen en anderen buiten te sluiten. Voor een buitenstaander als ik, die objectief naar de materie kijkt, is er geen reden om aan te nemen dat de stroming die het gewonnen heeft aanspraak mag maken op het predikaat 'christendom' en de stromingen die het onderspit moesten delven niet.
Meer als iemand die een voorbeeld stelde, die niet meer goddelijk was of een betere band met god had dan andere stervelingen kunnen zijn/hebben.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:54 schreef ToT het volgende:
Hoe geloof jij dan in Jezus?
Ik vind het van een verbijsterende arrogantie getuige dat de orthodoxen (die naam alleen al) zichzelf het recht toeëigenen te mogen bepalen wie wel christen is en wie niet. En dat gebeurt dus nog steeds, alleen met minder verstrekkende gevolgen. Vroeger werden de gnostici doodgemaakt, nu worden ze 'slechts' monddood gemaakt.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:00 schreef Reya het volgende:
[..]
Dit verbaast me niet; in de geschiedenis van het christendom hebben zich al vaak dergelijke machtsstrijden afgespeeld, en soms leidde dat tot het vestigen van een nieuwe stroming, maar soms verdween een zekere stroming ook helemaal, en er bleef sowieso een gewapende vrede. De ogenschijnlijke tolerantie tussen verschillende christelijke stromingen is echt iets van de afgelopen eeuw.
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Meer als iemand die een voorbeeld stelde, die niet meer goddelijk was of een betere band met god had dan andere stervelingen kunnen zijn/hebben.
Ik vind dat een veel mooiere filosofie dan die van het orthodoxe christendom. Christus in jezelf verwezenlijken door te mediteren en door goed te zijn voor je medemens. Volgens mij zou ik uitstekend bij het Leger des Heils passen, maar daar zul je wel weer orthodox christen voor moeten zijnquote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:06 schreef ToT het volgende:
Ach ja dat zei je al!
Mja ik zit er denk ik een beetje tussenin. Ik denk dat hij dus een soort verlichte Boeddha was (misschien van zijn geboorte af aan al). Mensen kunnen misschien min of meer dat zelfde bereiken, maar dan wel na jarenlange trainingen en meditaties zoals alle Boeddha's en monniken die de status van Boeddha hebben bereikt hebben gedaan.
Dat van die Filipijnen heeft er inderdaad in principe niets mee te maken, toch is het het geloof in God wat ze er toe heeft aangezet daar een weeshuis op te zetten voor straatkinderen.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:56 schreef ToT het volgende:
Dat van de Filipijnen is natuurlijk hartstikke mooi, maar dat heeft neits met God te maken: het zijn een stel weldoeners die in naam van een entiteit (sorry voor die omschrijving) waar zij in geloven, goede daden verrichten. Het is en blijft dus puur mensenwerk.
Je andere rvaringen zijn natuurlijk wel weer bijzonder, wat betreft het voelen van de aanwezigheid van God. [afbeelding] Een scepticus zou kunnen zeggen dat het een aangepraat placebo-effect is, maar dat gaat mij te ver: er zijn zeker wel gidsen en beschermengelen en andere krachten die over je waken. Misschien is er ook wel iets wat je "God" zou kunnen noemen. [afbeelding]
Waarom automatisch ook dat tweede?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:51 schreef Jovatov het volgende:
Ik geloof in Jezus als Zoon van God en in de bijbel als Woord van God.
In dezelfde soort situaties heb ik dat ook ervaren - terwijl ik op dat moment mezelf al lang niet meer als christen beschouwde - Was het dezelfde God? Zoja, maakt God het dan niet uit of iemand gelooft dat hij de God uit de Bijbel is?quote:Ik ben geboren met een hazenlip en heb dus veel operaties/doktersbezoeken enz. gehad. Als ik op dit moment denk aan prikken en aan een operatie moet ik zowat overgeven, toch op zo'n operatiedag heb ik nooit een greintje angst gehad. Daar heb ik God's aanwezigheid gevoeld.
Geloof je ook dat God er aanwezig is wanneer het atheistisch/humanistische mensen zijn die dat doen of wanneer bijv. Hare Krishna-toegewijden voedsel uitdelen op straat?quote:Ik geloof dat God daar toch was, de mensen die daar werken (zendelingen) zijn mensen van God.
Als ik de bijbel geloof, geloof ik dat Jezus de Zoon van God is. Als Jezus de Zoon van God is, moet de bijbel het Woord van God zijn, omdat dat de bron is waar ik uit kan halen dat Jezus de Zoon van God is. De een kan eigenlijk niet zonder de ander.quote:
Heb je op die momenten tot God gebeden? Was je daar mee bezig? Of helemaal niet? Wellicht dat andere mensen voor je baden. Wellicht dat mijn ervaring helemaal niet bovennatuurlijk was.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 23:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
In dezelfde soort situaties heb ik dat ook ervaren - terwijl ik op dat moment mezelf al lang niet meer als christen beschouwde - Was het dezelfde God? Zoja, maakt God het dan niet uit of iemand gelooft dat hij de God uit de Bijbel is?
Vind ik een moeilijke vraag, zou ik niet zo één-twee-drie kunnen zeggen. ik ga er een nachtje over slapen. Ga ik morgen een antwoord op proberen te geven.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 23:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Geloof je ook dat God er aanwezig is wanneer het atheistisch/humanistische mensen zijn die dat doen of wanneer bijv. Hare Krishna-toegewijden voedsel uitdelen op straat?
Dit is een omgekeerde redenatie. Ik kan een boek schrijven waar ik in schrijf dat Jezus de zoon van God is, plus nog een hoop onzin. Wanneer je dan zou stellen dat Jezus inderdaad de zoon van God is en dat de rest dus ook wel zal kloppen - Maak je naar mijn mening toch een gevaarlijke aanname.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 23:20 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als ik de bijbel geloof, geloof ik dat Jezus de Zoon van God is. Als Jezus de Zoon van God is, moet de bijbel het Woord van God zijn, omdat dat de bron is waar ik uit kan halen dat Jezus de Zoon van God is. De een kan eigenlijk niet zonder de ander.
Hmm of je het echt bidden mag noemen weet ik niet, maar denk het eigenlijk wel.quote:Heb je op die momenten tot God gebeden? Was je daar mee bezig? Of helemaal niet? Wellicht dat andere mensen voor je baden. Wellicht dat mijn ervaring helemaal niet bovennatuurlijk was.
Slaap lekker alvast!quote:Vind ik een moeilijke vraag, zou ik niet zo één-twee-drie kunnen zeggen. ik ga er een nachtje over slapen. Ga ik morgen een antwoord op proberen te geven.
Ik heb op bepaalde momenten ook wel een gevoel gehad wat anderen als "God" zouden omschrijven. Ik kan alleen niet zo goed geloven dat dat nou net die ene God van de bijbel is. In Taizé heb ik dat bijvoorbeeld mogen ervaren. En dat zijn momenten die je heel lang bijblijvenquote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:56 schreef ToT het volgende:
Je andere rvaringen zijn natuurlijk wel weer bijzonder, wat betreft het voelen van de aanwezigheid van God.Een scepticus zou kunnen zeggen dat het een aangepraat placebo-effect is, maar dat gaat mij te ver: er zijn zeker wel gidsen en beschermengelen en andere krachten die over je waken. Misschien is er ook wel iets wat je "God" zou kunnen noemen.
Wat is toch die voorliefde van niet-gelovigen voor de gnostische evangeliën? Als de canonieke evangeliën al niet betrouwbaar worden geacht, wat voor prut is de gnostische evangeliën dan in hemelsnaam?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:48 schreef ToT het volgende:
Tja wat dacht je van de evangelie van Judas?
Die ene oude grijze tv-predikant zei al: "Joh, dat heb ik helemaal niet NODIG! Wat is er nou mooier dan de evangeliën die we nu al hebben van Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes? I mean: WOW! Kun je je nog wat mooiers voorstellen?"
Uit angst dat het volk natuurlijk wat zal LEREN van die evangelie die niet in de Bijbel is opgenomen!
People's temple is de sekte van Jim Jones. Ze pleegden eind jaren '70 massaal (ruim 900 volgelingen incl Jones zelf) zelfmoord in Guyana. Heb je vast wel eens van gehoordquote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:36 schreef ToT het volgende:
Kenniknie.
Klopt, heb ik ook gezienquote:Die serie op National Geographic van Secrets of the Bible is ook erg goed!
Rivals of Jesus enzo zijn erg interessante afleveringen.
Dat is een beetje het punt, beiden zijn totaal niet betrouwbaar voor de niet-gelovige. Waarom de voorliefde er is, hangt dan af van het standpunt van de niet-gelovige. De ene zal het uit pure recalcitrantie doen, de ander om aan te tonen dat je geen waarheidscriterium hebt als je zaken stelt vanuit het geloof, en weer een ander omdat ze (bepaalde) gnostische opvattingen een beter verklaringsmodel voor de wereld vinden geven dan het canonieke christendom.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 23:29 schreef koningdavid het volgende:
Wat is toch die voorliefde van niet-gelovigen voor de gnostische evangeliën? Als de canonieke evangeliën al niet betrouwbaar worden geacht, wat voor prut is de gnostische evangeliën dan in hemelsnaam?
Voor mij is de vraag niet welk van beiden ik historisch gezien het meest betrouwbaar vind (zoals je weet zie ik de canonieke evangeliën als fictie en niet als geschiedschrijving), maar welke interpretatie naar mijn idee meer recht doet aan het goddelijk mysterie. En als ik daarbij de parallellen tussen de Jezusmythe en paganistische religies in ogenschouw neem, dan wint het gnosticisme het in dat opzicht absoluut.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 23:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat is toch die voorliefde van niet-gelovigen voor de gnostische evangeliën? Als de canonieke evangeliën al niet betrouwbaar worden geacht, wat voor prut is de gnostische evangeliën dan in hemelsnaam?
Er zijn zat redenen waarom het evangelie van Judas niet serieus genomen wordt.
Het is ruim 100 jaar later geschreven dan de gnostische evangeliën, Judas was toen al lang en breed dood, de afkomst is wazig, het spreekt andere gnostische geschriften en ook de oudere canonieke evangeliën tegen, het werd vanaf het begin al door vrijwel niemand serieus genomen.
Terecht dat het niet in de bijbel is gekomen dus.
Viking, ik begrijp de charme van de gnostiek. Maar ik begrijp niet hoe jij zoveel vraagtekens kan plaatsen bij de bijbelse evangeliën en vervolgens weg lijkt te lopen met de gnostische geschriften. Is dat niet een beetje dubbel?
Ik zou niet weten wie wel en niet de rollen mogen reconstrueren. Wat veel wetenschappers wel beamen, is dat het spectaculaire aan de rollen eigenlijk was:quote:Op zondag 6 januari 2008 09:47 schreef ToT het volgende:
En dan nog wat: waarom mag alleen en ultra conservatieve Christelijke instelling de Dode Zee rollen reconstrueren? Ik heb begrepen dat zij (in ieder geval van een aantal rollen) alleen hun eigen interpretaties van de vertalingen de wereld in sturen, maar dat niemand mag zien hoe zij alle snippertjes van al die rollen in elkaar hebben gezet. Wie weet klopt er geen donder van. (Ik weet trouwens niet of die Dode Zee rollen ook niet-Bijbelse teksten bevatten.)
Volgens mij staat inderdaad nergens in de Bijbel expliciet dat Maria Magdalena een hoer is. Paus Gregorius zou haar in de 6e eeuw als zodanig bestempeld hebben.quote:Op zondag 6 januari 2008 09:47 schreef ToT het volgende:
Edit, even wat anders: in dit humoristische topic: Historische berichten op de Frontpage komt een stukje naar voren over het "hoerenverleden" van Maria Magdalena.
De kerk heeft altijd (1500 jaar lang in ieder geval) beweerd dat zij een hoer is geweest, maar ik heb begrepen dat dit absoluut NERGENS in de Bijbel terug is te vinden. Klopt dat?
Zo ja: waar baseert de kerk deze uitspraak dan op? En WAAROM willen ze haar dan als een hoer afschilderen? Er wordt in de Bijbel wel iets gezegd over een hoer, en kort daarop verschjint Maria ten tonele, maar het schijnt vrij duidelijk te zijn dat het om een ANDERE vrouw gaat.
Als de kerk DAAR al onduidelijk is / het fout heeft / zit te liegen voor hun eigen doeleinden, waarover hebben ze het dan nog meer fout?
Als je over andere geschriften zou mogen discussiëren, kun je uitzoeken hoe het misschien WEL zat.
Wat betreft de canonieke evangeliën ben ik het vanzelfsprekend niet met je eens, er zijn weinig historisch-wetenschappelijke redenen om aan te nemen dat ze onbetrouwbaar zijn. Jouw uitspraak zal dan ook vooral gebaseerd zijn op een naturalistische levensvisie.quote:Op zondag 6 januari 2008 00:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is een beetje het punt, beiden zijn totaal niet betrouwbaar voor de niet-gelovige.
Dit vooral. Ik zie vaak dat mensen die het opnemen voor de gnostische evangeliën, zoals ToT in dit topic, er vrij weinig vanaf weten. Er zijn tal van logische redenen waarom christenen die schriften nooit serieus hebben genomen. Maar velen houden van achterdochtigheid en er zijn zelfs mensen en documentaires die beweren dat de gnostiek eigenlijk het ware christendom en de ware Jezus portreteert. Grotere onzin is zelden verkondigd als je het mij vraagt.quote:Op zondag 6 januari 2008 00:13 schreef speknek het volgende:
Waarom de voorliefde er is, hangt dan af van het standpunt van de niet-gelovige. De ene zal het uit pure recalcitrantie doen
Ik zou graag van mensen zien welke gnostische opvattingen dit zijn dan.quote:Op zondag 6 januari 2008 00:13 schreef speknek het volgende:
de ander om aan te tonen dat je geen waarheidscriterium hebt als je zaken stelt vanuit het geloof, en weer een ander omdat ze (bepaalde) gnostische opvattingen een beter verklaringsmodel voor de wereld vinden geven dan het canonieke christendom.
Over wat voor soort interpretaties heb je het dan? Welke teksten uit de gnostische geschriften?quote:Op zondag 6 januari 2008 09:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Voor mij is de vraag niet welk van beiden ik historisch gezien het meest betrouwbaar vind (zoals je weet zie ik de canonieke evangeliën als fictie en niet als geschiedschrijving), maar welke interpretatie naar mijn idee meer recht doet aan het goddelijk mysterie.
Jezusmythe? Waar doel je hier op?quote:Op zondag 6 januari 2008 09:13 schreef Viking84 het volgende:
En als ik daarbij de parallellen tussen de Jezusmythe en paganistische religies in ogenschouw neem, dan wint het gnosticisme het in dat opzicht absoluut.
Bullshit natuurlijk. Het is heel eenvoudig: jij komt als voetbalfan op een hockeyforum en volgens jouw definitie is voetbal ook een vorm van hockey. Je weet (want dat heb je onderschreven toen je lid werd van het hockeyforum) dat het forum voetbal niet als een vorm van hockey beschouwt en dat het forum er wil zijn voor wat zij als hockeyers beschouwt. Met die doelstelling in ogen, is het niet zo gek dat het promoten van voetbal alleen mogelijk is in een beperkt aantal topics.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik vind het van een verbijsterende arrogantie getuige dat de orthodoxen (die naam alleen al) zichzelf het recht toeëigenen te mogen bepalen wie wel christen is en wie niet. En dat gebeurt dus nog steeds, alleen met minder verstrekkende gevolgen. Vroeger werden de gnostici doodgemaakt, nu worden ze 'slechts' monddood gemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |