abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:43:55 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55730340
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:15 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

ik vind het ook dwaas heel je leven te wijden (of net te doen alsof, nog erger) aan iets wat je niet zeker weet. echter het totaal uitsluiten van de mogelijkheid van een god (dat is atheïsme) of wat dan ook vind ik ook dwaas.
Ik niet. Het hele concept God word steeds vager gepresenteerd (God of the Gaps) daarmee lijkt de kans op een werkelijk bestaande God groter te worden. Maar de essentie van een God is toch een almachtig alwetend wezen dat alles en iedereen gemaakt heeft. Anders hoef je er ook niet naar te bidden. Ik kan mij een universum zonder beter voorstellen dan met een God. Er zijn uitstekende naturalistische verklaringen voor zowel het universum als religie zelf. Een God draagt niets bij, dus ik schrijf hem voor het gemak af.

Strikt genomen heb je misschien gelijk, maar daar ga ik pas over nadenken als er iemand met aanwijzingen van een echt bestaande God komt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:52:09 #103
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_55730552
Überhaupt is het een goede vraag waarom een god, zelfs als die zou bestaan, aanbeden móet worden? Men ziet het als vanzelfsprekend, maar waarom zou ik op m'n knieën moeten voor een schepper?
'Nuff said
pi_55730699
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 15:43 schreef Doffy het volgende:

[..]

Het wordt zo langzamerhand inderdaad de vraag of we de VS nog bij het westen moeten rekenen, of tot de bananenrepublieken
Ik denk dat je veel meer problemen krijgt als je de VS dropt als bondgenoot, maar dan mag je ook meteen Polen en nog wat andere Oost-Europese landen eruit knikkeren
quote:
Inderdaad. Ik ben dan ook zeer tegen een scheiding van kerk en staat à la française, omdat dat miskent dat religie voor mensen in het dagelijks leven wel belangrijk is. Een staat staat daar niet los van, en dat betekent dat er plaats is voor religie. Maar dan wel voor álle religies, en de staat zelf is en blijft strikt neutraal.
Ik denk dat die van Turkije - zonder militaire druk dan - wel een mooi voorbeeld van secularisme zou zijn.
Omdat het zich beperkt tot het bemoeien met overheidsgebouwen.
pi_55730703
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:15 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

ik vind het ook dwaas heel je leven te wijden (of net te doen alsof, nog erger) aan iets wat je niet zeker weet. echter het totaal uitsluiten van de mogelijkheid van een god (dat is atheïsme) of wat dan ook vind ik ook dwaas.
Waarom is dat laatste dwaas Amokzaaier?
Het kan toch zijn dat je zo'n nuchter en pragmatisch wereldbeeld hebt, waarin allerlei vormen van
mystiek (goden, geesten, kabouters, ufo's etc) met een glimlach en verbazing wordt bekeken.
Waarom zou er voor iemand meer tussen hemel en aarde moeten zijn.
(Doet overigens niets af aan de erkenning van de betekenis van religie in historisch en cultureel
perspectief, en een respect voor de betekenis die religie voor een ander persoonlijk kan hebben.)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:02:13 #106
27698 Doffy
pi_55730795
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:58 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat die van Turkije - zonder militaire druk dan - wel een mooi voorbeeld van secularisme zou zijn.
Omdat het zich beperkt tot het bemoeien met overheidsgebouwen.
Nee, dank je. Dat land is -om begrijpelijke redenen, maar toch- volstrekt paranoide geworden. Daarbij vind ik het een nogal armzalige vorm van secularisme om hoofddoekjes te gaan verbieden.

Het zou echter ook schelen als die suffe moslims eens ophouden met het opblazen van gebouwen
'Nuff said
pi_55730923
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:02 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee, dank je. Dat land is -om begrijpelijke redenen, maar toch- volstrekt paranoide geworden. Daarbij vind ik het een nogal armzalige vorm van secularisme om hoofddoekjes te gaan verbieden.
Het is natuurlijk niet alleen hoofddoeken, ook het dragen van een kruis, een baard. En ja in TR is het natuurlijk geen volledige secularisme, gezien overheid bepaalt wat je in de moskeeën mag prediken.
quote:
Het zou echter ook schelen als die suffe moslims eens ophouden met het opblazen van gebouwen
Lebensraum voor moskeeën zijn ook nodig.
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:13:33 #108
27698 Doffy
pi_55731062
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:08 schreef Triggershot het volgende:
Het is natuurlijk niet alleen hoofddoeken, ook het dragen van een kruis, een baard. En ja in TR is het natuurlijk geen volledige secularisme, gezien overheid bepaalt wat je in de moskeeën mag prediken.
Lijkt me ook niet gezond.
quote:
Lebensraum voor moskeeën zijn ook nodig.
Als het in Turkije aan één ding niet ontbreekt, zijn het wel moskeën
'Nuff said
pi_55731321
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:13 schreef Doffy het volgende:

[..]

Lijkt me ook niet gezond.
Sterker nog een Imam is een ambtenaar, met salaris, benefits etc binnen een seculier overheid
quote:
Als het in Turkije aan één ding niet ontbreekt, zijn het wel moskeën
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:24:15 #110
27698 Doffy
pi_55731348
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:23 schreef Triggershot het volgende:
Sterker nog een Imam is een ambtenaar, met salaris, benefits etc binnen een seculier overheid
En dat noem jij scheiding tussen kerk en staat, en dat lijkt jou wel wat?
'Nuff said
pi_55731470
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:24 schreef Doffy het volgende:

[..]

En dat noem jij scheiding tussen kerk en staat, en dat lijkt jou wel wat?
Hé, zij noemen het zo en is ook internationaal geaccepteerd als zodanig, een seculier regeringsvorm met een ministerie van religieuze zaken.

Vergeleken met de andere moslimlanden waarin men zegt scheiding tussen kerk en staat te handhaven is het leven in Turkije absoluut geen bummer.
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:31:15 #112
27698 Doffy
pi_55731523
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hé, zij noemen het zo en is ook internationaal geaccepteerd als zodanig, een seculier regeringsvorm met een ministerie van religieuze zaken.
Tsja...
quote:
Vergeleken met de andere moslimlanden waarin men zegt scheiding tussen kerk en staat te handhaven is het leven in Turkije absoluut geen bummer.
Nee, in verhouding tot andere moslimlanden is het daar het walhalla - spreekwoordelijk dan. Maar andere moslimlanden zijn gelukkig niet de internationale maatstaf.
'Nuff said
pi_55731632
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:31 schreef Doffy het volgende:

[..]

Tsja...
[..]

Nee, in verhouding tot andere moslimlanden is het daar het walhalla - spreekwoordelijk dan. Maar andere moslimlanden zijn gelukkig niet de internationale maatstaf.
Juist wel, wel als je het hebt over de internationale maatstaf mbt moslim, omdat een 'goddeloos' staatsvorm onbekend is in de moslimwereld heb je ook zoveel problemen met de moslims in Nederland, vooral onder de niet-Turken.
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:38:27 #114
27698 Doffy
pi_55731719
Dat zal zeker meespelen, maar daar spelen vooral ook andere zaken een rol. Maar laten we die discussie hier niet voeren, want dat is offtopic.

En ik moet nu toch weg
'Nuff said
pi_55731750
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:38 schreef Doffy het volgende:
Dat zal zeker meespelen, maar daar spelen vooral ook andere zaken een rol. Maar laten we die discussie hier niet voeren, want dat is offtopic.

En ik moet nu toch weg
  donderdag 3 januari 2008 @ 11:22:15 #116
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_55741581
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Maar de essentie van een God is toch een almachtig alwetend wezen dat alles en iedereen gemaakt heeft.
ben je het hiermee eens triggershot?
ofwel wat is je definitie van god (altijd makkelijk in een discussie)
je oogst wat je zaait
pi_55755619
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 11:22 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

ben je het hiermee eens triggershot?
ofwel wat is je definitie van god (altijd makkelijk in een discussie)
Islam, Godsbeeld en wetenschap
Kom daarheen zou ik zeggen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 10:35:18 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55892306
Na het lezen van een aantal reacties hier is het wellicht handig om eens een kort maar bondige vaste definitie van atheisme op te stellen voor in de OP zodat de discussie wellicht minder vervuilt door instappers die het verkeerde idee hebben over deze filosofische houding.

Suggesties iemand?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 9 januari 2008 @ 10:59:15 #119
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_55892794
Een Atheist is iemand die zeker weet dat god niet bestaat. toch?
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 januari 2008 @ 11:02:16 #120
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55892871
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 10:59 schreef Amokzaaier het volgende:
Een Atheist is iemand die zeker weet dat god niet bestaat. toch?
Nee.

Atheisme is een skeptische positie die een reactie is op een claim. Niet een uitsluiter maar een reactie.
Iemand roept "god bestaat" een atheist vraagt: "bewijs eens?".
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 9 januari 2008 @ 11:16:57 #121
27698 Doffy
pi_55893206
Voorzetje:

Een atheist is iemand die niet a priori uitgaat van een god (of goden) als onderdeel van een levensvisie. Dat kan twee vormen aannemen: sterk atheisme, 'er is/zijn geen god(en)', of iemand die zegt dat alle goden die tot dusver zijn bedacht niet bestaan, en dat er geen reden is om een god in welke overweging dan ook te betrekken (zwak atheisme).

[ Bericht 3% gewijzigd door Doffy op 09-01-2008 11:43:30 ]
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 12:05:22 #122
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_55894447
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 11:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee.

Atheisme is een skeptische positie die een reactie is op een claim. Niet een uitsluiter maar een reactie.
Iemand roept "god bestaat" een atheist vraagt: "bewijs eens?".
volgens mij ben je dan een agnost, omdat deze vraag tot de conclusie leidt dat het onmogelijk te bewijzen is.
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 januari 2008 @ 12:30:29 #123
pi_55895065
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:05 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

volgens mij ben je dan een agnost, omdat deze vraag tot de conclusie leidt dat het onmogelijk te bewijzen is.
Wie trekt dan deze conclusie?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 9 januari 2008 @ 12:36:46 #124
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55895235
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:05 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

Nee. Die vraag leid tot de conclusie dat mensen die claims maken die ze niet kunnen onderbouwen niet serieus genomen moeten worden.

Geloof jij in kabouters? Nee (hoop ik). Dan ben je een akabouterist. Of sta je agnostisch ten opzichte van het bestaan van kabouters omdat er misschien wel ergens in dit grote universum wel kabouters kunnen bestaan en je niet kan bewijzen dat kabouters niet bestaan?
  woensdag 9 januari 2008 @ 12:48:18 #125
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55895518
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 11:16 schreef Doffy het volgende:
Voorzetje:

Een atheist is iemand die niet a priori uitgaat van een god (of goden) als onderdeel van een levensvisie. Dat kan twee vormen aannemen: sterk atheisme, 'er is/zijn geen god(en)', of iemand die zegt dat alle goden die tot dusver zijn bedacht niet bestaan, en dat er geen reden is om een god in welke overweging dan ook te betrekken (zwak atheisme).
Ziet er goed uit!
Alleen een kleine opmerking nog. In je voorbeeld noem je sterk atheisme alsof dit op hetzelfde niveau opereert als zwak atheisme. Ik denk eigenlijk dat sterk atheisme een subgroep is van atheisme zelf aangezien sterke atheisten dezelfde positie hebben als reguliere atheisten + nog de extra claim dat god expliciet niet kan bestaan.
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:15:43 #126
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_55896212
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee. Die vraag leid tot de conclusie dat mensen die claims maken die ze niet kunnen onderbouwen niet serieus genomen moeten worden.

Geloof jij in kabouters? Nee (hoop ik). Dan ben je een akabouterist. Of sta je agnostisch ten opzichte van het bestaan van kabouters omdat er misschien wel ergens in dit grote universum wel kabouters kunnen bestaan en je niet kan bewijzen dat kabouters niet bestaan?
het 2e. miss zijn ze wel onzichtbaar, maar zien ze er wel exact uit als kabouters. je weet het niet. wel 99.999%, maargoed. Ergens in dit grote universum sowieso.
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:17:13 #127
27698 Doffy
pi_55896251
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ziet er goed uit!
Alleen een kleine opmerking nog. In je voorbeeld noem je sterk atheisme alsof dit op hetzelfde niveau opereert als zwak atheisme. Ik denk eigenlijk dat sterk atheisme een subgroep is van atheisme zelf aangezien sterke atheisten dezelfde positie hebben als reguliere atheisten + nog de extra claim dat god expliciet niet kan bestaan.
En met 'reguliere atheisten' bedoel je zwakke atheisten? Zo ja, dan is het onderscheid tussen sterk en zwak toch voldoende en goed geformuleerd?
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:17:33 #128
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_55896262
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wie trekt dan deze conclusie?
SpecialK volgens mij (en ik)
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:22:06 #129
8369 speknek
Another day another slay
pi_55896383
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 11:16 schreef Doffy het volgende:
Voorzetje:

Die tweede zijn eigenlijk twee verschillende posities.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:39:46 #130
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55896816
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 13:15 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

het 2e. miss zijn ze wel onzichtbaar, maar zien ze er wel exact uit als kabouters. je weet het niet. wel 99.999%, maargoed. Ergens in dit grote universum sowieso.
Dus als het op kansberekening wordt gegooit. Waarom is het dan even on-aannemelijk om er vanuit te gaan dat wat theisten roepen onzin is en dat je er voor kiest om dit niet te geloven.

En dat is de positie van atheisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 09-01-2008 13:56:50 ]
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:52:02 #131
pi_55897089
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 13:17 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

De conclusie dat iets onmogelijk te bewijzen is? Wat? God? Maar waarom moeten Atheïsten die conclusie trekken?

- edit: even aangevuld -

[ Bericht 13% gewijzigd door Papierversnipperaar op 09-01-2008 14:11:23 ]
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:52:59 #132
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55897112
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 13:17 schreef Doffy het volgende:

[..]

En met 'reguliere atheisten' bedoel je zwakke atheisten? Zo ja, dan is het onderscheid tussen sterk en zwak toch voldoende en goed geformuleerd?
Ja dat bedoel ik en nee want ze staan nu naast elkaar terwijl sterk atheisme dus een kleinere subgroep is binnen atheisme. Dus een addendum zoiets als "binnen het atheisme zijn nog verschillende stromingen tevinden zoals het sterke atheisme en antitheisme". zou accurater zijn.
  woensdag 9 januari 2008 @ 13:53:58 #133
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55897136
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 13:17 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

Hallo... ik niet, hoor
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:13:48 #134
27698 Doffy
pi_55897579
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 13:22 schreef speknek het volgende:

[..]

Die tweede zijn eigenlijk twee verschillende posities.
Op zich heb je gelijk, maar een stricte interpretatie van zwak atheisme is een vorm van agnosticisme ('ik verwerp het bestaan alle benoemde goden, kan niet zeggen of er (g)een is maar leef mijn leven alsof er geen is'). Zuiver gezien is dat zwak atheisme en is sterk atheisme de claim dat er geen god(en) is/zijn.
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:14:21 #135
27698 Doffy
pi_55897595
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 13:52 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik en nee want ze staan nu naast elkaar terwijl sterk atheisme dus een kleinere subgroep is binnen atheisme. Dus een addendum zoiets als "binnen het atheisme zijn nog verschillende stromingen tevinden zoals het sterke atheisme en antitheisme". zou accurater zijn.
Ik vind antitheisme nog weer iets heel anders. Wat bedoel je er precies mee?
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:17:04 #136
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55897661
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 14:14 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik vind antitheisme nog weer iets heel anders. Wat bedoel je er precies mee?
Dat antitheisme een subgroep is van atheisme. Net zoals sterk atheisme.
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:23:42 #137
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_55897815
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 13:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hallo... ik niet, hoor
dus het lijkt je mogelijk een god te bewijzen?
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:29:05 #138
pi_55897929
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 14:23 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

Moet ie wel bestaan natuurlijk.
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:44:48 #139
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55898309
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 14:23 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

Een interventionalistische (theistische) god is bewijsbaar. Deisten daarintegen gaat er vanuit dat hun god geen interactie heeft met het universum.

Beide type godheden acht ik als waanbeelden en fantasieen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:55:51 #140
27698 Doffy
pi_55898569
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 14:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat antitheisme een subgroep is van atheisme. Net zoals sterk atheisme.
Maar wat bedoel je met antitheisme?
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 14:59:29 #141
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_55898627
dus je zou wel in een god kunnen geloven, alleen niet zoals die in de hedendaagse religies wordt beschreven
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:12:59 #142
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55898891
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 14:55 schreef Doffy het volgende:

[..]

Maar wat bedoel je met antitheisme?
Mensen die actief tegen theisme zijn. Dus millitante atheisten ookwel.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:16:01 #143
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55898966
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 14:59 schreef Amokzaaier het volgende:
dus je zou wel in een god kunnen geloven, alleen niet zoals die in de hedendaagse religies wordt beschreven
Nee ik denk dat je het punt mist. Atheisten onderkennen dat we in een materialistisch universum leven en dat alle claims die je maakt objectief bewijsbaar moeten zijn. Mensen hebben ontiegelijk wilde fantasieen en mensen geloven graag in het mystieke (ook doordat de meeste mensen hier een biologische aanleg voor hebben). Zodra je durft te zeggen dat je al die onbewijsbare verhaaltjes onzin vind ben je een atheist.

Wat jij dus beschreef was Deisme overigens.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:16:36 #144
27698 Doffy
pi_55898980
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:12 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mensen die actief tegen theisme zijn. Dus millitante atheisten ookwel.
Dat lijkt me niet een categorie voor in de definitie van atheisme, tenzij fundoatheisme een wezenlijk andere redenatie of doel erop na houdt. Is er een filosofisch (!) verschil tussen het leiden van een leven zonder godheid of hetzelfde maar er mensen voor opblazen?
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:26:03 #145
pi_55899212
Bestaan er überhaupt mensen die gewelddadig strijden tegen mensen die in een God geloven? En zo ja (China?) is dat vanwege het geloof in God of vanwege de implicaties van dat geloof?

Een religieuze groepering gedraagt zich alsof er een hogere autoriteit is dan de staat. In die zin snap ik dat de Chinese overheid daar tegen optreed, maar dat is in weze vanwege politieke redenen.

Voor zover ik weet worden er niet mensen (door niet-gelovigen) vervolgt alleen vanwege het feit dat ze in een God geloven. Het zijn concurrerende religies of totalitaire regimes die dat doen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:30:12 #146
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55899310
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:16 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet een categorie voor in de definitie van atheisme, tenzij fundoatheisme een wezenlijk andere redenatie of doel erop na houdt. Is er een filosofisch (!) verschil tussen het leiden van een leven zonder godheid of hetzelfde maar er mensen voor opblazen?
Ik wil ze ook niet terug zien in de definitie maar wat ik bedoel is dat sterk atheisme (als wat meer relevante groep) dus eigenlijk net zoals antitheisme een subgroep binnen het atheisme zijn. Als je zegt je hebt sterke en zwakke atheisten dan wek je het idee dat het 2 bolletjes zijn die naast elkaar staan en dezelfde grootte zijn terwijl sterk atheisme logischerwijs ignedeeld is onder de grotere groep atheisme. That's all that i was trying to say
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:33:45 #147
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_55899403
Ik geloof niet in een god of meerdere goden. Ik geloof ook niet in leven na de dood of überhaubt iets na de dood. We zijn tenslotte één grote brok opgestapelde moleculen. Ben ik nu Atheïst?
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:41:11 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55899586
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bestaan er überhaupt mensen die gewelddadig strijden tegen mensen die in een God geloven? En zo ja (China?) is dat vanwege het geloof in God of vanwege de implicaties van dat geloof?
Ja die bestaan. Kijk maar eens op de frontpage
quote:
Een religieuze groepering gedraagt zich alsof er een hogere autoriteit is dan de staat. In die zin snap ik dat de Chinese overheid daar tegen optreed, maar dat is in weze vanwege politieke redenen.

Voor zover ik weet worden er niet mensen (door niet-gelovigen) vervolgt alleen vanwege het feit dat ze in een God geloven. Het zijn concurrerende religies of totalitaire regimes die dat doen.
Nee het gaat ook meestal de andere kant op maar je hebt wel eens van die individuele gevalletjes. Las vorig jaar nog een nieuwsbericht over een gast die iemand vermoorde omdat hij in god gelooft.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:41:51 #149
pi_55899598
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:33 schreef Heatseeker het volgende:
Ik geloof niet in een god of meerdere goden. Ik geloof ook niet in leven na de dood of überhaubt iets na de dood. We zijn tenslotte één grote brok opgestapelde moleculen. Ben ik nu Atheïst?
Ja.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:42:03 #150
27698 Doffy
pi_55899601
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik wil ze ook niet terug zien in de definitie maar wat ik bedoel is dat sterk atheisme (als wat meer relevante groep) dus eigenlijk net zoals antitheisme een subgroep binnen het atheisme zijn. Als je zegt je hebt sterke en zwakke atheisten dan wek je het idee dat het 2 bolletjes zijn die naast elkaar staan en dezelfde grootte zijn terwijl sterk atheisme logischerwijs ignedeeld is onder de grotere groep atheisme. That's all that i was trying to say
Ik zeg helemaal niets over getalsmatige verhoudingen, ik zeg iets over welke vormen van atheisme er zijn. En dan kun je, volgens mij tenminste, twee kanten op: sterk en zwak. Samen maken ze de vlag 'atheisme'.

Zo zie ik het, tenminste.
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:42:34 #151
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55899612
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:33 schreef Heatseeker het volgende:
Yup. Pretty much.

Welkom, broeder.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:49:05 #152
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_55899768
Zijn er nog meer voorwaarden waar een atheist moet aan voldoen om zich atheist te noemen?
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:52:28 #153
pi_55899838
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja die bestaan. Kijk maar eens op de frontpage
De moslim-bashers? Die ageren toch vooral tegen 1 specifieke religie/cultuur?
quote:
Nee het gaat ook meestal de andere kant op maar je hebt wel eens van die individuele gevalletjes. Las vorig jaar nog een nieuwsbericht over een gast die iemand vermoorde omdat hij in god gelooft.
Tof! Staat ie in een museum?
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:54:39 #154
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55899880
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:42 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik zeg helemaal niets over getalsmatige verhoudingen, ik zeg iets over welke vormen van atheisme er zijn. En dan kun je, volgens mij tenminste, twee kanten op: sterk en zwak. Samen maken ze de vlag 'atheisme'.

Zo zie ik het, tenminste.
Nee want:
- Alle sterke atheisten ondertekenen ook de positie van zwakke atheisten
- Maar andersom niet per se.

Dus sterk atheisme wordt dan een subgroep onder grote noemer Atheisme
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:55:18 #155
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55899899
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:49 schreef Heatseeker het volgende:
Zijn er nog meer voorwaarden waar een atheist moet aan voldoen om zich atheist te noemen?
Ja, je moet The Origin of Species als het onfeilbare, Heilige Boek beschouwen en je moet 3x per dag bidden in de richting van Nairobi, de geboorteplaats van Richard Dawkins.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:57:04 #156
27698 Doffy
pi_55899939
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:55 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ja, je moet The Origin of Species als het onfeilbare, Heilige Boek beschouwen en je moet 3x per dag bidden in de richting van Nairobi, de geboorteplaats van Richard Dawkins.
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:00:25 #157
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55900020
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De moslim-bashers? Die ageren toch vooral tegen 1 specifieke religie/cultuur?
Nee ik heb het over de mensen die "religie moeten ze afschaffen" en "religie " onder hun ctrl+v hebben staan

http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/86428#4357829
(de fipo zelfs)
quote:
[..]

Tof! Staat ie in een museum?
Ik gok er op dat ze hem een uiterst correct christelijke begravenis hebben gegeven eigenlijk
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:05:10 #158
pi_55900141
quote:
En je moet je broeders helpen in tijden van nood. Ik heb toevallig een andere auto nodig...
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:05:22 #159
27698 Doffy
pi_55900142
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 15:54 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee want:
- Alle sterke atheisten ondertekenen ook de positie van zwakke atheisten
- Maar andersom niet per se.

Dus sterk atheisme wordt dan een subgroep onder grote noemer Atheisme
Wat je wilt. Maar volgens mij zijn we niet bezig met een taxonomie, maar met een definitie van wat atheisme is. En volgens mij noemen zowel sterke als zwakke atheisten zich atheist. Toch is het onderscheid nodig, omdat een zwak atheist bij andere conclusies kan komen dan een sterke. Vandaar ook de woorden 'zwak' en 'sterk': ze drukken in wezen de mate van overtuiging uit. Er is dus al een 'mate' opgenomen in de woorden, hetgeen al impliceert dat een sterkte óók vindt wat de zwakke vindt, plus nog wat.
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:09:06 #160
pi_55900231
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 16:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee ik heb het over de mensen die "religie moeten ze afschaffen" en "religie " onder hun ctrl+v hebben staan

http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/86428#4357829
(de fipo zelfs)
Uitstekende positie! Maar het willen afschaffen van religie is wat anders dan mensen die in God geloven vervolgen vanwege hun geloof. Het gaat hier dus om de gevolgen van het geloof (religie, kerk) en niet om het in God geloven zelf.
quote:
Ik gok er op dat ze hem een uiterst correct christelijke begravenis hebben gegeven eigenlijk
christelijk
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:11:46 #161
pi_55900283
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 16:05 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat je wilt. Maar volgens mij zijn we niet bezig met een taxonomie, maar met een definitie van wat atheisme is. En volgens mij noemen zowel sterke als zwakke atheisten zich atheist. Toch is het onderscheid nodig, omdat een zwak atheist bij andere conclusies kan komen dan een sterke. Vandaar ook de woorden 'zwak' en 'sterk': ze drukken in wezen de mate van overtuiging uit. Er is dus al een 'mate' opgenomen in de woorden, hetgeen al impliceert dat een sterkte óók vindt wat de zwakke vindt, plus nog wat.
Alle Atheïsten vinden dat ze niet in God hoeven te geloven zolang de gelovigen niet hebben bewezen dat er een God is. De Sterken denken dat dat bewijs er nooit komt. Zoiets?
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:13:23 #162
27698 Doffy
pi_55900317
Het lijkt me niet dat het een positie is, die afhankelijk is van wat anderen wel of niet kunnen.
'Nuff said
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:17:25 #163
pi_55900397
Als je zeker weet dat er geen God is komt dat bewijs er ook niet. Dan maakt het dus niet uit wat anderen kunnen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 16:48:17 #164
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55901113
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 16:05 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik vind wel dat het dus wel een belangrijk punt is maar je hebt gelijk dat een dergelijke discussie meeslepen in een korte bondige definitie alleen maar verwarrend werkt. Dus prima.
pi_55915315
quote:
Er is geen toegangsexamen, je mag jezelf altijd atheïst noemen, dit itt de diverse religies. Dit is net zoiets als zeggen, ik verzamel geen postzegels, zijn er nog meer voorwaarden waar een a-filatelist aan moet voldoen?
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 16:13 schreef Doffy het volgende:
Het lijkt me niet dat het een positie is, die afhankelijk is van wat anderen wel of niet kunnen.
Juist het hele atheïsme is een positie die een directe reactie is op het geloof van anderen. Als er geen theïsten waren, zou het niet nodig zijn om atheïsme te definiëren. Het is één van de weinige dingen die slechts bestaan bij de gratie van het niet zijn van iets anders. Denk maar eens na, je hebt geen a-filatelisten, geen a-computernerds, geen a-koffiedrinkers, en ook geen a-rokers. Mensen die geen postzegels verzamelen, computernerds zijn, koffie drinken of roken profileren zich niet zo, omdat eerdergenoemde activiteiten 0,0 rol spelen in hun leven, en de maatschappij accepteert dit als valide, niet contraire posities. Voor de meeste atheïsten speelt geloof geen rol in hun leven, maar ineens wordt dat wel als een contraire positie beschouwd, en krijgt het wel een naam.

[ Bericht 50% gewijzigd door Nikske op 10-01-2008 06:38:16 ]
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
  maandag 14 januari 2008 @ 22:50:03 #166
177856 Birra
Bangkok Connection
pi_56036479
Wat is nou het verschil tussen sterk en zwak atheisme?
To me, clowns aren't funny. In fact, they're kinda scary. I've
wondered where this started and I think it goes back to the time I
went to the circus and a clown killed my dad.
  maandag 14 januari 2008 @ 22:58:57 #167
pi_56036763
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:50 schreef Birra het volgende:
Wat is nou het verschil tussen sterk en zwak atheisme?
Het verschil is wat mij betreft academisch.

Het is het verschil tussen:

"Ik geloof niet dat God bestaat. "
en
"Ik geloof dat God niet bestaat! "
  dinsdag 15 januari 2008 @ 07:03:01 #168
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_56040938
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_56071175
Als we een definitie van atheisme hebben gevonden, dan is het misschien een goed idee om deze in de OP te zetten. Dan kunnen we met het topic beginnen
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 16 januari 2008 @ 13:16:26 #170
pi_56071467
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:06 schreef Dwerfion het volgende:
Als we een definitie van atheisme hebben gevonden, dan is het misschien een goed idee om deze in de OP te zetten. Dan kunnen we met het topic beginnen
Als je niet in God geloofd ben noemt een gelovige je Atheïst.

Moeten we nu nog God definiëren?

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 16-01-2008 13:24:25 ]
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:01:38 #171
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_56072697
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 13:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als je niet in God geloofd ben noemt een gelovige je Atheïst.

Moeten we nu nog God definiëren?
ja en maak ook het verschil met een agnost duidelijk svp.
en definieer god idd
je oogst wat je zaait
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:28:26 #172
pi_56073398
quote:
De houding van een agnost staat enigszins tegenover die van de atheïst, die de stelling betrekt dat er geen God is, omdat daar geen geldig bewijs voor is. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).
bron
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:42:45 #173
27698 Doffy
pi_56073843
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 14:01 schreef Amokzaaier het volgende:
en definieer god idd
Dat lijkt me een taak voor hen die erin geloven
'Nuff said
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:50:49 #174
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56074050
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 14:01 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

ja en maak ook het verschil met een agnost duidelijk svp.
Agnostisme is een positie op epistemologisch niveau en kan de basis vormen voor theisten, ietsisten en atheisten tegelijkertijd. maar het is altijd wel de basis voor de mist profilerenden van die groepen.

behalve fuifduif of floris.exe of hoe hij zichzelf ook wilt noemen. Hij is de enige extremistische agnost op de hele planeet.

[ Bericht 7% gewijzigd door SpecialK op 16-01-2008 14:57:35 ]
  woensdag 16 januari 2008 @ 14:55:53 #175
pi_56074169
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 14:50 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Agnostisme is een positie op epistemologisch niveau en kan de basis vormen voor theisten, ietsisten en atheisten tegelijkertijd. maar het is altijd wel de basis voor de mist profilerenden van die groepen.

behalve bij fuifduif of floris.exe of hoe hij zichzelf ook wilt noemen. Hij is de enige extremistische agnost op de hele planeet.
"Als je niet zegt dat je niet kan weten dat God bestaat pleeg ik een aanslag! "
pi_56118598
Okay, God bestaat niet. Maar ik geloof ook niet dat Hera, Athene en Donar bestaan. En ik geloof ook al niet in astrologie. Ben ik nou een apolyastrotheist?

Hm.

Ik geef toch maar de voorkeur aan het labeltje 'mens'.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_56248287
http://www.freewebs.com/deatheist/

Op deze site staan veel mooie argumenten.
Misschien wat aanvulling voor de discussie hier.
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:21:19 #178
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_56252951
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 14:50 schreef SpecialK het volgende:

[..]

hoezo vormt het de basis voor atheïsme? Agnosten zeggen dat je het niet kunt weten/bewijzen. en Atheïsten zeggen dat god niet bestaat. Als ze dat niet zeker weten zijn het geen atheïsten maar agnosten.
je oogst wat je zaait
pi_56255729
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 13:04 schreef Goldmund het volgende:
http://www.freewebs.com/deatheist/

Op deze site staan veel mooie argumenten.
Misschien wat aanvulling voor de discussie hier.
Wat een flutsite.
Neem alleen zijn argumenten over de vrije wil van God. Hij/Zij probeert een almachtig/alwetend God onderuit te halen met simpele logica. Check this out: hij heeft het over keuzes van een almachtige God. Euuhmmmm.... Iemand die alwetend is moet een keuze maken? Dit spant echt de kroon.
Lijkt me een site van een 10 jarige a.i.o. (atheist is in opleiding )
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  woensdag 23 januari 2008 @ 18:33:33 #180
pi_56255874
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 18:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Wat een flutsite.
Neem alleen zijn argumenten over de vrije wil van God. Hij/Zij probeert een almachtig/alwetend God onderuit te halen met simpele logica. Check this out: hij heeft het over keuzes van een almachtige God. Euuhmmmm.... Iemand die alwetend is moet een keuze maken? Dit spant echt de kroon.
Lijkt me een site van een 10 jarige a.i.o. (atheist is in opleiding )
Maar ik heb God nog nooit die logica zien logenstraffen. En een gelovige al helemaal niet.
  woensdag 23 januari 2008 @ 18:37:40 #181
pi_56255975
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 16:21 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

hoezo vormt het de basis voor atheïsme? Agnosten zeggen dat je het niet kunt weten/bewijzen. en Atheïsten zeggen dat god niet bestaat. Als ze dat niet zeker weten zijn het geen atheïsten maar agnosten.
Ik stel dat ik het niet zeker hoef te weten. De gelovige claimt dat er een God is, dus hij mag dat bewijzen. Als ongelovige hoef ik helemaal geen positie in te nemen. Ik doe dus niets actiefs, maar ik ben wel een niet-gelovige. Ik ben dus Atheïst zonder dat ik daarvoor God hoef af te wijzen. Ik hoef dus ook niets te bewijzen.
  woensdag 23 januari 2008 @ 22:38:17 #182
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56263048
quote:

[..]

Het verbaast me keer op keer weer hoeveel mensen zich de foute definitie van atheisme voorstellen.

Als je constateert dat je vanuit filosofisch standpunt dat je niet kan weten of god wel of niet bestaat kan je vervolgens op practisch gebied concluderen voor jezelf dat je geen feiten aanneemt totdat iets bewezen is. Daar combineer je (zwak) atheisme en agnostisme prima. Het ene op epistemologisch niveau en het ander op practisch alledaags niveau.
pi_56268736
quote:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, alleen worden de definities hier anders dan gewoonlijk gehanteerd. Daarom bestaat dit topic alleen maar uit 4 pagina's om atheisme nou eens te definieren.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:34:26 #184
27698 Doffy
pi_56268996
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:14 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, alleen worden de definities hier anders dan gewoonlijk gehanteerd. Daarom bestaat dit topic alleen maar uit 4 pagina's om atheisme nou eens te definieren.
Wat is 'anders dan gewoonlijk' dan? En wie ben jij om te zeggen wat 'gewoonlijk' is?
'Nuff said
pi_56269123
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:34 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat is 'anders dan gewoonlijk' dan? En wie ben jij om te zeggen wat 'gewoonlijk' is?
'Gewoonlijk' bedoelt men met atheisme op sterk atheisme. En wie ik ben om dat te zeggen? Ach, ik lees wel eens wat, ik kijk wel eens wat. Meer niet.
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:44:54 #186
pi_56269150
Een A-theïst is toch gewoon iemand die niet in (een/aantal) God geloofd? Het zijn gelovigen die het verhaal ingewikkeld maken met hun omgekeerde bewijslast.
pi_56269178
Ik heb met plezier de reacties gelezen.

Ten eerste valt het me op dat er onder sommige een verwarring is over het begrip Atheisme.
Theisme wil zeggen 'geloof in ...' (monotheisme, polytheisme).
Atheisme wil zeggen 'het afwezig zijn van een geloof in algemene zin'.

Romeinen die Apollo aanbidden zijn dus geen atheïsten in de ogen van Pan aanbiddende heidenen. Allebei geloven ze in verschillende Goden. Ik heb me nooit ingelezen op het gebruik van Atheisme in het verleden. Ik denk dat dat door de huidige vooruitgang vooral een term is die in het heden veel wordt gebruikt.

Verder heb ik nog wel een leuke quote over Atheisme voor de gelovigen die vinden dat Atheisme een geloof is:
"Zeggen dat Atheisme een geloof is, is hetzelfde als kaal een haarkleur vinden."

Verder las ik ook speculaties over geloof. Waarom geloven mensen? Ik las het vergemakkelijken van het leven. In objectieve zin is dit waar, maar als je kijkt vanuit de beleving van een gelovige dan is het oprecht gered worden van zonden. De gedachtenkronkels die verder gemaakt worden om alle claims rond het bestaan van een God of Goden te "bewijzen" tot daar toe. Geloof speelt in op een behoefte vrij te zijn van onrust en maakt hier gretig en onbeschaamd gebruik van. Ik wil geen reclame maken, maar als je gaat lezen hoe gelovigen uiteindelijk hun geloof naast hun neer kunnen leggen en Atheist worden (op Freethinker (google is je vriend) zijn er hier een boel van) dan zie je dat er toch een karakteristiek zit in het type mens wat de meme (geestvirus) kan neerleggen. Ze zijn stuk voor stuk eerlijk. Daar begint het mee..

Ikzelf ben katholiek opgevoed en heb me ook moeten ontworstelen aan de demoon uit de bijbel.

Ik snap ook niet goed de behoefte om een 'beginstaat' aan te duiden... Of mensen nu van nature theistisch of atheistisch zijn. Ik denk dat een mens veel meer aspecten heeft dan alleen theist of atheist zijn en dat die bepalen of geloof een rol speelt of niet. Er vanuit gaan dat er een natuurlijke beginstatus is zou betekenen dat religie mens eigen is. Ik vind dit een kortzichtige opvatting.

Aspecten.. Opvoeding is er een, maar ook het karakter van de persoon in kwestie, de intelligentie, de moed, emotionele toestand, de zoektocht naar een plek in dit bestaan, etc. Zo leeft er bij sommige ex-christenen de angst 'toch iets over het hoofd te hebben gezien waardoor alles (geloof) ineens toch waar blijkt te zijn' en bij ongelovigen, het 'gevoel dat er iets meer is' als motivatie om zich in religie te gaan verdiepen (en mogelijk hun 'waarheid' vinden.. Lees: geindoctrineerd worden door een gebrek aan kennis en zelfinzicht en zo onbewust worden gedwongen te kiezen voor oogkleppen!).

Dat is voor nu mijn bijdrage,

Groet.

[ Bericht 0% gewijzigd door AppeltjePeertje op 24-01-2008 09:53:03 ]
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:51:44 #188
27698 Doffy
pi_56269260
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:42 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

'Gewoonlijk' bedoelt men met atheisme op sterk atheisme.
Dat is niet het antwoord op mijn vraag. Je zegt dat definities anders gebruikt worden dan "gewoonlijk". Nogmaals: hoe worden "ze" "gewoonlijk" dan gebruikt?
'Nuff said
  donderdag 24 januari 2008 @ 09:59:58 #189
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56269424
quote:

[..]

'Gewoonlijk' bedoelt men met atheisme op sterk atheisme. En wie ik ben om dat te zeggen? Ach, ik lees wel eens wat, ik kijk wel eens wat. Meer niet.
Ja. Daar zit je er dus naast. Kijk eens wat beter rond voor de gein en kap met dat getroll van je ik wordt er echt schijtziek van zo langzamerhand.

Seriously.
pi_56269612
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja. Daar zit je er dus naast. Kijk eens wat beter rond voor de gein en kap met dat getroll van je ik wordt er echt schijtziek van zo langzamerhand.

Seriously.
Grapjas, ik accepteer de definities allang zoals ze hier gebruikt worden. Als anderen hier binnenkomen en dat niet doorhebben, dan help ik ze juist met hun verwardheid door hun te wijzen op de manier waarop het begrip atheisme gebruikt wordt.

Verder ben ik het gezeik over wat atheisme is, ook allang zat. Wat dat betreft kan ik je de hand schudden.
pi_56269641
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:51 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat is niet het antwoord op mijn vraag. Je zegt dat definities anders gebruikt worden dan "gewoonlijk". Nogmaals: hoe worden "ze" "gewoonlijk" dan gebruikt?
Ik snap je niet. Wat ik zei was ook wat ik bedoelde. Meer niet eigenlijk.
  donderdag 24 januari 2008 @ 10:23:02 #192
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_56269847
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 10:10 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Grapjas, ik accepteer de definities allang zoals ze hier gebruikt worden. Als anderen hier binnenkomen en dat niet doorhebben, dan help ik ze juist met hun verwardheid door hun te wijzen op de manier waarop het begrip atheisme gebruikt wordt.

Verder ben ik het gezeik over wat atheisme is, ook allang zat. Wat dat betreft kan ik je de hand schudden.
Dan was je iets te ambigu over wat je nou bedoelde met "gewoonlijk". Ik zie de mening van "de man op de straat" niet als de gewone mening aan de hand van wat wij als mensheid ons filosofisch curriculum moeten gaan aanpassen. Vauit dat licht leek het er sterk op alsof je dat standpunt als waarheid aannam.
pi_56270395
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar ik heb God nog nooit die logica zien logenstraffen. En een gelovige al helemaal niet.
Dat heb ik net gedaan als je goed leest.
.
  donderdag 24 januari 2008 @ 10:55:03 #194
pi_56270526
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 10:48 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat heb ik net gedaan als je goed leest.
.
In de zin van: "God bestaat dus jullie hebben het mis"?
pi_56270987
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 10:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In de zin van: "God bestaat dus jullie hebben het mis"?
Dit is iets anders.
Ik denk dat je hier de approach van een quark deeltje moet volgen. We hebben nooit een quark deeltje gezien maar we nemen wel aan dat hij bestaat, omdat wij de gevolgen daarvan zien. Zo ook zien we de gevolgen van God in het dagelijks leven.
Wat mij betreft case closed
  donderdag 24 januari 2008 @ 11:25:03 #196
pi_56271198
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 11:16 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dit is iets anders.
Ik denk dat je hier de approach van een quark deeltje moet volgen. We hebben nooit een quark deeltje gezien maar we nemen wel aan dat hij bestaat, omdat wij de gevolgen daarvan zien. Zo ook zien we de gevolgen van God in het dagelijks leven.
We zien helemaal geen gevolgen van God. Dat geloof je alleen maar.
pi_56271953
quote:

[..]

Nou nee, atheïsme is de afwezigheid van het geloof in een of meerdere goden. Niet meer en niet minder.
Iemand die gelooft dat god niet bestaat is in die zin inderdaad een gelovige maar die zal je ook niet vaak tegenkomen. Zwak atheïsme is de meest voorkomende vorm maar de meeste mensen zullen er in de praktijk niet steeds de disclaimer bij zetten dat het mogelijk is dat een god wel bestaat. De enige plek waar ik zie dat men sterk atheïsme als meest voorkomende vorm ziet is in de denkwereld van gelovigen.
Vandaar ook dat veel gelovigen steeds weer op de proppen komen met het aloude "atheïsme is ook een geloof" argument.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:15:27 #198
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56272519
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 11:16 schreef kazakx het volgende:

[..]

Zo ook zien we de gevolgen van God in het dagelijks leven.
Spreek voor je zelf joh.
quote:
Wat mij betreft ook, als atheist zijnde.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_56289351
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:18:00 #200
27698 Doffy
pi_56290261
En wat moeten we daarmee?
'Nuff said
  vrijdag 25 januari 2008 @ 07:24:56 #201
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_56292151
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 22:38 schreef SpecialK het volgende:

Het verbaast me keer op keer weer hoeveel mensen zich de foute definitie van atheisme voorstellen.

Als je constateert dat je vanuit filosofisch standpunt dat je niet kan weten of god wel of niet bestaat kan je vervolgens op practisch gebied concluderen voor jezelf dat je geen feiten aanneemt totdat iets bewezen is. Daar combineer je (zwak) atheisme en agnostisme prima. Het ene op epistemologisch niveau en het ander op practisch alledaags niveau.
dus op epistemologisch niveau ben je agnost, en op praktisch alledaags niveau atheist. Ofwel in je doen en laten ga je ervan uit dat god niet bestaat, maar theoretisch sluit je zijn bestaan niet uit. Dat zal ik dan voor het gemak een zwak Atheist noemen, en als je ook in theorie god (1 bepaalde of allemaal?) uitsluit ben je een sterk Atheist(?). Dit topic gaat tenslotte over een definitie. Moet ik dan ook concluderen dat Agnosticisme en Atheïsme op een ander niveau ligt? Ja, het eerste filosofisch/theoretisch, en het 2e mbt gewoonte, dag tot dag consequenties.
je oogst wat je zaait
pi_56292656
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 00:18 schreef Doffy het volgende:
En wat moeten we daarmee?
Zie de OP:
quote:
Talks/debates in de vorm van tekst of video over het onderwerp zowel van atheistische and theistische origine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')