abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:22:57 #151
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665272
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:21 schreef gronk het volgende:
Oh, en Boze_Appel: in het verleden zijn er in nederland wel eens mensen door de overheid 'uit het systeem gegooid'. Die hoefden dan alleen omzetbelasting te betalen, verder moesten ze maar zien hoe ze zichzelf rooiden. Vaak werd dat dus een sigarenwinkeltje of zoiets, met veel steun van familie.
Geweldig! Waar moet ik mijn krabbel zetten om dat voor elkaar te krijgen?
Carpe Libertatem
  zondag 30 december 2007 @ 22:23:57 #152
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55665300
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:18 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een overheid die een veelvoud aan mileubelasting heft, daar een bizar grote bureaucratie mee betaald en waarvan het geld in het grote potje gaat en alleen maar een heel klein percentage daarvan gebruikt wordt voor mileueffecten.
Dat mechanismme vertoont geen overeenkomst met een verzekering.
quote:
Mja, als je dat op een rijtje zet is het niet zo heel erg moeilijk te bedenken dat een vrije markt dmv. een verzekering en respecteren van eigendom vele malen goedkoper, effectiever en beter is.
De logica ontgaat mij volledig aangezien de overheid niet functioneert als een verzekeringsmaatschappij.
quote:
Ze zullen een compleet pakket aan moeten bieden anders neemt niemand de verzekering. Wellicht kan je je extra verzekeren tegen allerlei extra dingetjes, maargoed, ik ben geen verzekeraar.
Moeten? Als er geen geld mee verdient kan worden zullen ze het niet doen. Ze zijn vrij om hun eigen pakket samen te stellen. Net als tegenwoordig zal niet alles verzekerd kunnen worden tenzij tegen enorme premies. En het was mijn allang duidelijk dat jij geen verzekeraar bent. Maar je doet wel alsof je het weet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55665354
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:22 schreef nonzz het volgende:
En nee: ook niet van "de vrije markt". Die bestaat namelijk niet.
De vrije markt bestaat wel, maar de volledig doorzichtige vrije markt niet. Er zijn teveel factoren waar je geen zicht op hebt, of geen zicht op kunt hebben (omdat het teveel tijd zou kosten om alles uit te zoeken).

En mensen blijken niet rationeel te handelen, maar veel uit gemakzucht. Als ze namelijk rationeel zouden handelen, zou niemand een spaarrekening hebben bij de Postbank, omdat je daar (praktisch) geen rente over krijgt. Nu maakt dat met een spaarrekening niet zoveel uit, maar andere dingen, zoals bv. kinderarbeid, moeten toch op een of andere manier geregeld worden.
  zondag 30 december 2007 @ 22:26:53 #154
pi_55665372
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:19 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als jij geld hebt om wat anders op te zetten ben je geen kale kip.
Er is alleen niemand om het van me af te pakken.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:27:40 #155
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665401
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat mechanismme vertoont geen overeenkomst met een verzekering.
[..]

De logica ontgaat mij volledig aangezien de overheid niet functioneert als een verzekeringsmaatschappij.
[..]
Het ging er niet over of het op een verzekering leek, maar wat beter was voor het mileu of de schadevergoedingen van de mensen. Nu krijg je bv. 0,0 schadevergoeding als je eigendom vervuilt wordt. Tenminste, ik heb nog nooit een rekening in de bus gehad voor schadelijke stoffen die uitegstoten worden door fabrieken.
Carpe Libertatem
  zondag 30 december 2007 @ 22:28:21 #156
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_55665415
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De vrije markt bestaat wel, maar de volledig doorzichtige vrije markt niet. Er zijn teveel factoren waar je geen zicht op hebt, of geen zicht op kunt hebben (omdat het teveel tijd zou kosten om alles uit te zoeken).

En mensen blijken niet rationeel te handelen, maar veel uit gemakzucht. Als ze namelijk rationeel zouden handelen, zou niemand een spaarrekening hebben bij de Postbank, omdat je daar (praktisch) geen rente over krijgt. Nu maakt dat met een spaarrekening niet zoveel uit, maar andere dingen, zoals bv. kinderarbeid, moeten toch op een of andere manier geregeld worden.
Oke, die bedoel ik idd. Het marktmechanisme corrigeert inderdaad niet alles.
lege ton
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:28:45 #157
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665429
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er is alleen niemand om het van me af te pakken.
De schuldeisers, die kunnen prima private politie op je afsturen aangezien wat je hebt gedaan fraude/diefstal is.
Carpe Libertatem
  zondag 30 december 2007 @ 22:28:50 #158
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_55665435
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:22 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Geweldig! Waar moet ik mijn krabbel zetten om dat voor elkaar te krijgen?
Ik dacht dat 't ging om totaalweigeraars ofzo. In ieder geval, 't was geen pretje. Zeg maar gerust: zwaar kut.

('Oh, heeft u geen geldig paspoort? Jammer, dan kunnen wij u niet helpen')
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_55665466
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:27 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het ging er niet over of het op een verzekering leek, maar wat beter was voor het mileu of de schadevergoedingen van de mensen. Nu krijg je bv. 0,0 schadevergoeding als je eigendom vervuilt wordt. Tenminste, ik heb nog nooit een rekening in de bus gehad voor schadelijke stoffen die uitegstoten worden door fabrieken.
Nee, er is gereguleerd dat ze maar tot ene bepaald niveau mogen vervuilen.
Zie bv. de fijnstof discussie rondom de vervuling van auto's.
  zondag 30 december 2007 @ 22:31:15 #160
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_55665512
quote:
Op zondag 30 december 2007 21:11 schreef DS4 het volgende:
Daar gaat het dus al mis. Gemeenschapszin bestaat bij de gratie dat iedereen meedoet. Zou je je naar believen aan de gemeenschap kunnen onttrekken stimuleer je daarmee opportunisme. De mogelijkheid scheppen om je te onttrekken aan de gemeenschap ondermijnt de gemeenschap. Waarmee je dus met libertarisme het onmogelijk maakt voor individuen die een gemeenschap wensen dat zij hun leven in kunnen richten zoals het ze goeddunkt.
Dat zie ik toch echt compleet anders. De meeste gemeenschappen ontstaat juist op natuurlijke wijze, door interactie tussen verschillende individuen. In het huidige systeem echter, zoals al eerder betoogd, wordt je vanaf je geboorte al geacht tot een bepaalde volkomen arbitraire groep te behoren, iets waaraan je je helemaal niet kunt onttrekken en waar allerlei door geweld afgedwongen verplichtingen aan vast hangen. Het is veel rechtvaardiger als je zelf, middels de interacties die je met andere personen aangaat, kunt bepalen bij welke groepen je hoort.

Immers, bij jouw stelling hierboven gaat het meteen al mis:
"Gemeenschapszin bestaat bij de gratie dat iedereen meedoet."
Wie is iedereen? Waardoor wordt dat bepaald? Bij verenigingen, organisaties en groepen die op een natuurlijke wijze ontstaan zijn dat de mensen die interacties aangaan met en binnen de groep of een financiële bijdrage leveren. De rest staat daarbuiten. Prima. In het huidige systeem van natiestaten echter, wordt de gemeenschapszin van hogerhand door afpersing afgedwongen naar volstrekt arbitraire grenzen, want nogmaals, er zijn genoeg mensen uit bijvoorbeeld Limburg, die hun hele leven nooit in Groningen of Friesland; wiens interacties een effectieve radius hebben van wellicht tientallen kilometers (die bestaan echt nog steeds), hoe kun je het dan rechtvaardigen dat zij vanuit geboorte gedwongen worden om deel uit te maken van een veel grotere gemeenschap? Is het niet veel beter moreel te rechtvaardigen dat je slechts van die gemeenschappen deel uit maakt die je zelf kiest?
  zondag 30 december 2007 @ 22:33:23 #161
pi_55665594
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:27 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heb jij fabrieken dan?
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:34:26 #162
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665632
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:26 schreef Wombcat het volgende:

Ik denk dat een hoop van die gemakzucht komt omdat men denkt dat overheid het wel heeft geregeld. Blind vertrouwen in een zwik raamambtenaren die het beste met ons voor hebben. En stel dat het dan alsnog fout gaat met je ondoordachte beslissing, dan nog is het niet erg, want dan is de overheid er meteen weer met een doekje voor het bloeden. Murw is de burger en zo ziet een overheid dat graag. Dat betekend dat ze ook gemakzuchtig denken als de overheid de bankschroef van de vrijheid weer eens een half rondje strakker draait.

Ik zie het vaak genoeg bij bv. reacties op nujij ( ) ..., maar ook vaak genoeg hier op fok!. "De overheid moet dit en dit doen, want ..." ...bedroevend is dat we zover de modder ingezakt zijn dat we er bijna niet meer uit kunnen komen.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:36:58 #163
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665695
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Heb jij fabrieken dan?
Nee, maar wel eigendom, ookal denkt de gemeente daar heel anders over.
Carpe Libertatem
pi_55665711
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:

Jij had het over mensen die samen een collectief op willen zetten om van alles te regelen of heb ik het verkeerd gelezen in beantwoorden van vragen van een hele zwik mensen door elkaar?
Precies: om (van)alles te regelen. In plaats van een voetbalclubje, waar je feitelijk alleen een stukje gras hoeft te regelen, 11 mensen moet hebben en een tegenstander. Even totaal anders dan een complete maatschappij.

Dat is zoiets als dat ik zou zeggen dat ik in staat ben om een space shuttle te repareren, want ik heb al eens succesvol de band geplakt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 30 december 2007 @ 22:37:33 #165
pi_55665720
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:28 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De schuldeisers, die kunnen prima private politie op je afsturen aangezien wat je hebt gedaan fraude/diefstal is.
Wie bepaald dat het fraude is? Een DRO die ik niet erken? En vervolgens komen huursoldaten die ik niet erken mij oppakken?

Ik zie meteen een nieuwe bedrijfstak: een bedrijf dat misdaden verzint en willekeurige mensen oppakt om uit te knijpen.
  zondag 30 december 2007 @ 22:39:05 #166
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_55665767
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:34 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik denk dat een hoop van die gemakzucht komt omdat men denkt dat overheid het wel heeft geregeld. Blind vertrouwen in een zwik raamambtenaren die het beste met ons voor hebben. En stel dat het dan alsnog fout gaat met je ondoordachte beslissing, dan nog is het niet erg, want dan is de overheid er meteen weer met een doekje voor het bloeden. Murw is de burger en zo ziet een overheid dat graag. Dat betekend dat ze ook gemakzuchtig denken als de overheid de bankschroef van de vrijheid weer eens een half rondje strakker draait.

Ik zie het vaak genoeg bij bv. reacties op nujij ( ) ..., maar ook vaak genoeg hier op fok!. "De overheid moet dit en dit doen, want ..." ...bedroevend is dat we zover de modder ingezakt zijn dat we er bijna niet meer uit kunnen komen.
Dat de overheid heel veel fouten maakt, en de laatste jaren de vrijheid van de burgers probeert in te preken klopt helemaal. Dat pleit alleen nog niet voor het tegenovergestelde. Van mij mag het ook allemaal veel liberaler (op een aantal punten). Maar dat zegt niets over het functioneren van een vrije markt waar Wombcat het over had
lege ton
  zondag 30 december 2007 @ 22:39:18 #167
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_55665778
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:22 schreef nonzz het volgende:
Daarnaast blijken bedrijven de vreemde eigenschap te hebben dat ze na verloop van tijd trekjes van overheden beginnen te krijgen. Als ze maar groot genoeg worden, en een groot genoeg marktaandeel hebben, trekken ze zich nergens meer iets van aan.
Een kenmerk van grote bedrijven is ook dat ze inboeten aan innovatiekracht, flexibiliteit en klantgerichtheid, wat hen zeer kwetsbaar maakt voor kleine innovatieve bedrijven. Apple was relatief een klein bedrijf, met een zeer matige financiële positie toen zij het met hun iPod opnamen tegen gerenommeerde spelers op de portable audiomarkt. Giganten als Sony, Philips e.a. hebben daarbij het nakijken gehad.
pi_55665800
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:31 schreef Lithion het volgende:

[..]

Is het niet veel beter moreel te rechtvaardigen dat je slechts van die gemeenschappen deel uit maakt die je zelf kiest?
Wie verplicht je hier te wonen dan ?
  zondag 30 december 2007 @ 22:40:26 #169
pi_55665814
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:36 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee, maar wel eigendom, ookal denkt de gemeente daar heel anders over.
Je huurt een kamer en denkt nu dat het huis jouw eigendom is?
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:40:36 #170
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665820
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:37 schreef DS4 het volgende:
Precies: om (van)alles te regelen. In plaats van een voetbalclubje, waar je feitelijk alleen een stukje gras hoeft te regelen, 11 mensen moet hebben en een tegenstander. Even totaal anders dan een complete maatschappij.

Dat is zoiets als dat ik zou zeggen dat ik in staat ben om een space shuttle te repareren, want ik heb al eens succesvol de band geplakt.
Waarom ga je er vanuit dat een collectieve organisatie van een maatschappij nodig is, waarom ga je er vanuit dat al die mensen hetzelfde willen, want je kan niet collectief voor individuen regelen en waarom heb je een collectief nodig om verschillende taken zoals banden plakken en space shuttle repareren nodig?
Carpe Libertatem
  zondag 30 december 2007 @ 22:42:32 #171
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_55665870
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:37 schreef DS4 het volgende:
Jij hebt ook niet te maken met een complete maatschappij. Jij interacteert ook niet met 16 miljoen mensen. Waarom dan wel de illusie hebben dat er controle over dat geheel nodig is?
  zondag 30 december 2007 @ 22:43:19 #172
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_55665900
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:39 schreef gelly het volgende:
Wie verplicht je hier te wonen dan ?
Irrelevant en geen antwoord op mijn betoog.
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:43:38 #173
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665919
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je huurt een kamer en denkt nu dat het huis jouw eigendom is?

Mijn eigendom heb ik gekocht, ik huur niet.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:44:50 #174
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55665953
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:29 schreef Wombcat het volgende:
Nee, er is gereguleerd dat ze maar tot ene bepaald niveau mogen vervuilen.
Zie bv. de fijnstof discussie rondom de vervuling van auto's.
Ik zie niet in waarom het collectief moet betalen voor bedrijven die vervuilen, jij wel?
Carpe Libertatem
  zondag 30 december 2007 @ 22:44:53 #175
pi_55665959
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:43 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Mijn eigendom heb ik gekocht, ik huur niet.
Krijg je ook HRA?
  zondag 30 december 2007 @ 22:45:12 #176
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_55665972
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:39 schreef Lithion het volgende:

[..]

Een kenmerk van grote bedrijven is ook dat ze inboeten aan innovatiekracht, flexibiliteit en klantgerichtheid, wat hen zeer kwetsbaar maakt voor kleine innovatieve bedrijven. Apple was relatief een klein bedrijf, met een zeer matige financiële positie toen zij het met hun iPod opnamen tegen gerenommeerde spelers op de portable audiomarkt. Giganten als Sony, Philips e.a. hebben daarbij het nakijken gehad.
Dat komt inderdaad ook voor. Tuurlijk maken kleine bedrijven heel vaak een goeie kans, en kunnen ze uitgroeien tot geduchte concurrenten.

Het komt ook voor dat grote bedrijven elke nieuwe speler op de markt kapot maken. Een goed idee/bedrijf meteen overkopen is daar een voorbeeld van. De consumenten heeft nooit iets van concurrentie gemerkt, omdat de nieuwkomer bij 2,5% marktaandeel werd opgekocht.
lege ton
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:46:05 #177
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55666006
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Krijg je ook HRA?
Yup.
Carpe Libertatem
pi_55666008
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:43 schreef Lithion het volgende:

[..]

Irrelevant en geen antwoord op mijn betoog.
Nee, het is niet irrelevant. Je hebt de keuze al te wonen waar je wil. Zie Nederland maar als een deel van de libertarische wereld waarvan de inwoners van het stukje grond hebben besloten het zo te doen. Het staat je vrij naar een ander stukje grond te verhuizen waar er andere regels gelden.
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:48:07 #179
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55666072
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:46 schreef gelly het volgende:
Nee, het is niet irrelevant. Je hebt de keuze al te wonen waar je wil. Zie Nederland maar als een deel van de libertarische wereld waarvan de inwoners van het stukje grond hebben besloten het zo te doen. Het staat je vrij naar een ander stukje grond te verhuizen waar er andere regels gelden.
Als slaaf kiezen wie jou mag slaan is geen realistische keuze.
Carpe Libertatem
  zondag 30 december 2007 @ 22:50:05 #180
pi_55666152
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:46 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Yup.
Salon-libertarier
pi_55666168
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

U bedoelt ? Er zijn ook landen zonder of met een beperkte overheid. Somalie b.v. Waarom is zo'n land dan niet aantrekkelijk ?
pi_55666186
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:31 schreef Lithion het volgende:

De meeste gemeenschappen ontstaat juist op natuurlijke wijze, door interactie tussen verschillende individuen.
Precies. Maar wel doet iedereen mee. En sommigen nu eenmaal onder een zeker vorm van dwang.
quote:
In het huidige systeem echter, zoals al eerder betoogd, wordt je vanaf je geboorte al geacht tot een bepaalde volkomen arbitraire groep te behoren, iets waaraan je je helemaal niet kunt onttrekken
Dat is niet helemaal waar. Je mag vertrekken.
quote:
Wie is iedereen?
Gewoon: een ieder.
quote:
Waardoor wordt dat bepaald?
De massa.
quote:
Bij verenigingen, organisaties en groepen die op een natuurlijke wijze ontstaan zijn dat de mensen die interacties aangaan met en binnen de groep of een financiële bijdrage leveren.
Een vereniging is net effe anders...
quote:
De rest staat daarbuiten. Prima.
In een maatschappij kan dat dus niet. Moet je nagaan dat er b.v. in NL 10.000 verenigingen zijn met wetten. Iedere keer als je iemand tegenkomt die bij een andere verenging zit moet je samen uitvogelen hoe je ten opzichte van elkaar moet handelen. De een erkent b.v. eigendom, de ander vond dat maar niets. Jij vindt dat je bestolen bent, de ander vindt dat je niet moet zeiken. Uiteindelijk heeft iedereen gelijk. En niemand.

Ja, dat gaat werken...
quote:
In het huidige systeem van natiestaten echter, wordt de gemeenschapszin van hogerhand door afpersing afgedwongen naar volstrekt arbitraire grenzen, want nogmaals, er zijn genoeg mensen uit bijvoorbeeld Limburg, die hun hele leven nooit in Groningen of Friesland; wiens interacties een effectieve radius hebben van wellicht tientallen kilometers (die bestaan echt nog steeds), hoe kun je het dan rechtvaardigen dat zij vanuit geboorte gedwongen worden om deel uit te maken van een veel grotere gemeenschap?
Verreweg de meesten zijn zeer tevreden. Lijkt mij dan een prima systeem.
  zondag 30 december 2007 @ 22:52:13 #183
pi_55666226
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Geef nou maar toe dat je zo veel voordeel hebt aan de overheid dat je hier voor geen goud weg wilt.
pi_55666240
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:40 schreef Boze_Appel het volgende:

Waarom ga je er vanuit dat een collectieve organisatie van een maatschappij nodig is
Eigenlijk acht ik dat een feit van algemene bekendheid.

Maar ik herhaal: als jij eigendom hebt geregeld met 3.000 mensen en de rest vindt dat niets... dan heb je feitelijk niets aan "eigendom".
pi_55666276
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:42 schreef Lithion het volgende:

Jij hebt ook niet te maken met een complete maatschappij.
Jawel hoor.
quote:
Jij interacteert ook niet met 16 miljoen mensen.
Maar kan met ieder daarvan in aanraking komen.
quote:
Waarom dan wel de illusie hebben dat er controle over dat geheel nodig is?
Zie hierboven.
  zondag 30 december 2007 @ 22:55:49 #186
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_55666349
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:45 schreef nonzz het volgende:
Het komt ook voor dat grote bedrijven elke nieuwe speler op de markt kapot maken. Een goed idee/bedrijf meteen overkopen is daar een voorbeeld van. De consumenten heeft nooit iets van concurrentie gemerkt, omdat de nieuwkomer bij 2,5% marktaandeel werd opgekocht.
Tja, dat is aan de eigenaren van dat kleinere bedrijf hè. Het is in ieder geval niet iets wat eindeloos door kan gaan. Dan loop je tegen de grenzen van de span of control van bestuurders aan en ontstaat een gebrek aan organisatiefocus waardoor kwaliteit van producten omlaag gaat en kosten uit de pan rijzen, waardoor barriers to entry nog lager worden. In ieder geval lijkt het me niet direct een reden om van hogerhand in te grijpen. Zeker niet in een wereld waar de barriers-to-entry in veel gevallen uitermate laag zijn. De meeste moderne bedrijven zijn vooral kennisintensief. Maar zelfs in de kapitaalintensieve industrieën zie je regelmatig nog nieuwe spelers opduiken.
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:56:52 #187
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55666386
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:50 schreef gelly het volgende:
U bedoelt ? Er zijn ook landen zonder of met een beperkte overheid. Somalie b.v. Waarom is zo'n land dan niet aantrekkelijk ?
Ik ben zo verzot op door (burger) oorlog geteisterde landen. Bovendien wonen mijn familie en vrienden niet in Somalie.
Carpe Libertatem
pi_55666397
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:50 schreef gelly het volgende:

[..]

Of bijvoorbeeld het al eerder door mij aangehaalde eilandje in de Stille Oceaan (je zult wel even moeten zoeken, want ook die zullen niet en masse voorhanden zijn).
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:58:13 #189
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55666425
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Geef nou maar toe dat je zo veel voordeel hebt aan de overheid dat je hier voor geen goud weg wilt.
Ik kan weinig voordelen bedenken eigenlijk. Sorry.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 22:59:47 #190
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55666487
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:52 schreef DS4 het volgende:
Maar ik herhaal: als jij eigendom hebt geregeld met 3.000 mensen en de rest vindt dat niets... dan heb je feitelijk niets aan "eigendom".
Wat heb je nu aan "eigendom" als de overheid op elk moment kan besluiten dat zij dat eigendom wil gebruiken voor iets anders?
Carpe Libertatem
pi_55666494
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:58 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik kan weinig voordelen bedenken eigenlijk. Sorry.
Waarom blijf je dan?
Omdat familie en vrienden hier zitten?
Zijn dat ook libertariërs of niet?
pi_55666506
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:59 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat heb je nu aan "eigendom" als de overheid op elk moment kan besluiten dat zij dat eigendom wil gebruiken voor iets anders?
Zo kort door de bocht gaat dat niet.
  zondag 30 december 2007 @ 23:00:30 #193
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_55666507
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:55 schreef Lithion het volgende:

Zeker niet in een wereld waar de barriers-to-entry in veel gevallen uitermate laag zijn.
schijnbaar laag. Maa dat terzijde.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 30 december 2007 @ 23:00:54 #194
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_55666525
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:53 schreef DS4 het volgende:
Jawel hoor.

Maar kan met ieder daarvan in aanraking komen.
Dát wel. Maar waarom is daarvoor controle nodig? Het is toch jouw interactie met een ander? Waarom moet een derde persoon daarvoor over de schouders van jullie beiden meekijken en zich bemoeien met wat jullie afspreken of doen?

Een overheid creëert in mijn ogen juist barrières om te interacteren met andere mensen.
Het is ongelofelijk lastig om je hier te settelen met een geliefde van over de halve wereld.
Het is in veel gevallen moeilijk communiceren doordat van hogerhand officiële talen en taalcurricula op school worden opgelegd, in plaats van dat iemand zelf kan bepalen hoe hij of zij wenst te communiceren. Hierbij is het overigens boeiend om op te merken hoe groot de verscheidenheid van mensen was in het Amsterdam van de Gouden Eeuw en hoe mensen tóch konden samenleven zonder dat er een instantie was die zich bemoeide met de taaleducatie van de inwoners.
Het is in veel gevallen ook bijzonder moeilijk om zaken te doen van iemand van verre, omdat handelsbarrières het zeer moeilijk of zelfs compleet onmogelijk (onrendabel) maken.
pi_55666574
quote:
Op zondag 30 december 2007 23:00 schreef Lithion het volgende:

[..]

Dát wel. Maar waarom is daarvoor controle nodig? Het is toch jouw interactie met een ander? Waarom moet een derde persoon daarvoor over de schouders van jullie beiden meekijken en zich bemoeien met wat jullie afspreken of doen?

Een overheid creëert in mijn ogen juist barrières om te interacteren met andere mensen.
Het is ongelofelijk lastig om je hier te settelen met een geliefde van over de halve wereld.
Het is in veel gevallen moeilijk communiceren doordat van hogerhand officiële talen en taalcurricula op school worden opgelegd, in plaats van dat iemand zelf kan bepalen hoe hij of zij wenst te communiceren. Hierbij is het overigens boeiend om op te merken hoe groot de verscheidenheid van mensen was in het Amsterdam van de Gouden Eeuw en hoe mensen tóch konden samenleven zonder dat er een instantie was die zich bemoeide met de taaleducatie van de inwoners.
Het is in veel gevallen ook bijzonder moeilijk om zaken te doen van iemand van verre, omdat handelsbarrières het zeer moeilijk of zelfs compleet onmogelijk (onrendabel) maken.
De Gouden Eeuw is wel een beetje geromantiseerd. Het was maar een beperkte groep die de vruchten er van plukte, en het analfabetisme was wel een stukje groter dan nu.
pi_55666625
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ben zo verzot op door (burger) oorlog geteisterde landen.
Hmm, was het jou ook al opgevallen, dat hoe meer een land libertarisch is, hoe rotter het is er om te wonen ? Mensen gaan namelijk hun eigen stukjes grond, bezittingen en belangen verdedigen met "privepolitie".
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 23:04:15 #197
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55666641
quote:
Op zondag 30 december 2007 23:00 schreef Wombcat het volgende:
Zo kort door de bocht gaat dat niet.
Neuh, maar dat is wel het eindresultaat.
Carpe Libertatem
pi_55666646
quote:
Op zondag 30 december 2007 22:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ben zo verzot op door (burger) oorlog geteisterde landen. Bovendien wonen mijn familie en vrienden niet in Somalie.
Ga je naar New Jersey, of waar is het...
  zondag 30 december 2007 @ 23:05:27 #199
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_55666670
quote:
Op zondag 30 december 2007 23:00 schreef Lithion het volgende:

Het is in veel gevallen moeilijk communiceren doordat van hogerhand officiële talen en taalcurricula op school worden opgelegd, in plaats van dat iemand zelf kan bepalen hoe hij of zij wenst te communiceren.
D'r waren mensen die dat wilden, en toen is dat zo afgesproken. Neu, ambtenaren bedenken dat soort ongein niet uit zichzelf; ambtenaren bedenken zoiets omdat ze daar opdracht voor krijgen. Van ministers, die dat doen in opdracht van politici. Die dat weer doen omdat ze denken dat ze een gedeelte van het electoraat daarmee bedienen.
  † In Memoriam † zondag 30 december 2007 @ 23:06:26 #200
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55666700
quote:
Op zondag 30 december 2007 23:03 schreef gelly het volgende:
Hmm, was het jou ook al opgevallen, dat hoe meer een land libertarisch is, hoe rotter het is er om te wonen ? Mensen gaan namelijk hun eigen stukjes grond, bezittingen en belangen verdedigen met "privepolitie".
Libertarisch gaat niet helemaal op. Anarchisme, chaos, burgeroorlog, revolutie, ed. is geen libertarisme. Statenloos is niet meteen libertarisme.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')