Regels voor anderen en vrijheid voor hunzelf.quote:Op maandag 29 december 2008 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze willen vooral grenzen voor anderen.
pff, die fijnstof erbij, die er dus normaal gesproken niet zou zijnquote:Op maandag 29 december 2008 15:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kou? Windstilte? Hoge luchtvochtigheid? Echt?
Dat verandert toch niets aan de verspreiding in de hogere luchtlagen .. en daar gaat het om, om die deken die daar gevormd wordt, zonder die deken heb je geen smogontwikkeling maar gewoon heldere, koele luchtquote:Laten we wel zijn, hoog in de lucht ontstaat die mist niet. Laag bij de grond wel. En daar klopt dat inderdaad. Het filteren werkt best goed zelfs. Als je naast een snelweg staat heb je X fijnstof (en nog wel schadelijke ook, tenminste als je vatbaar bent voor hart- en longfalen). Als je vervolgens een weiland in loopt neemt de concentratie nauwelijks af (als je met de wind mee loopt). Ga je een bos in dan ben je na 100 meter de snelweg "kwijt".
Niet alleen op 1-1-93 .. vorig jaar ook ..quote:Nee, ik geef aan dat de koppeling mist - vuurwerk op 1-1-1993 een pure suggestie is en meer niet.
NL fijnstofvrij? Dat is nieuws!quote:Op maandag 29 december 2008 16:20 schreef moussie het volgende:
pff, die fijnstof erbij, die er dus normaal gesproken niet zou zijn
Maar die heeft dus geen enkele invloed op mistvorming laag bij de grond... Jammer voor je. Overigens betwist ik dat vuurwerk voor fijnstof in hogere luchtlagen zal zorgen, het merendeel zit natuurlijk wel laag bij de grond.quote:Dat verandert toch niets aan de verspreiding in de hogere luchtlagen .. en daar gaat het om, om die deken die daar gevormd wordt, zonder die deken heb je geen smogontwikkeling maar gewoon heldere, koele lucht
Goed zo. Dat is een waarneming. De conclusie die je er aan verbindt is echter wankel at best. Al was het maar omdat je zelf aangeeft dat het eigenlijk iets is van de laatste jaren, terwijl er helemaal niets nieuws onder de zon is: vuurwerk op 1-1 doen we al decennia lang... En tel daarbij op dat de hoeveelheden fijnstof in NL al eeuwen dalende zijn...quote:Niet alleen op 1-1-93 .. vorig jaar ook ..
en tja, ik fiets sinds jaar en dag zo tegen 1 uur richting stad (Den Helder), en ik heb de laatste jaren, bij helder weer, op moeten merken dat er zo tegen half 2 een dikke mist komt opzetten
"Je bent je leven niet zeker als je je buren op straat een gelukkig nieuw jaar wilt wensen,'' zegt raadslid en initiatiefnemer Arno Bonte. "Of je wordt binnen een mum van tijd door de kruitdampen weer naar binnen gejaagd.''quote:Op zondag 28 december 2008 13:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/algemeen(...)rk-in-de-straat.html
nou nee, waarden die op 1-1 meer dan 10 keer zo hoog zijn als normaal, dat is nieuwsquote:
nu beweer je dat smog niet bestaat ?quote:Maar die heeft dus geen enkele invloed op mistvorming laag bij de grond... Jammer voor je.
dat siervuurwerk dat daar boven ontploft verbrandt voor de volle 100% en laat niets achter dacht je ?quote:Overigens betwist ik dat vuurwerk voor fijnstof in hogere luchtlagen zal zorgen, het merendeel zit natuurlijk wel laag bij de grond.
de gemiddelde waarden zijn aan het dalen, dat klopt, of dat in het grote plaatje al sinds eeuwen aan het gebeuren is zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat het de laatste jaren gedaald is, nadat de uitstoot door fabrieken etc middels internationale afspraken aan banden is gelegd ..quote:Goed zo. Dat is een waarneming. De conclusie die je er aan verbindt is echter wankel at best. Al was het maar omdat je zelf aangeeft dat het eigenlijk iets is van de laatste jaren, terwijl er helemaal niets nieuws onder de zon is: vuurwerk op 1-1 doen we al decennia lang... En tel daarbij op dat de hoeveelheden fijnstof in NL al eeuwen dalende zijn...
Dat het aan de grond windstil is betekent anders niet dat het 80 meter hoger ook windstil is ..quote:Ik sluit niet uit dat het ontstaan van mist in gebieden waar vuurwerk is afgestoken wordt aangewakkerd, maar dat op 1-1-1993 ook dichte mist was geweest als het 1-3-1993 was geweest staat voor mij als een paal boven water. Immers, windstil en ver van de bewoonde wereld enorme dikke mist, terwijl er doordat het windstil was geen vuurwerkresten aldaar konden zijn.
Nee. Lees jij wel voordat je reageert?quote:
Hogere luchtlagen (100 meter en hoger) zitten hoger dan waar meer dan 99% van de vuurpijlen weet te geraken. Het is al heel wat als je 50 meter haalt. Nog afgezien van het feit dat het merendeel verbrandt vlak bij de grond.quote:dat siervuurwerk dat daar boven ontploft verbrandt voor de volle 100% en laat niets achter dacht je ?
We stookten vroeger onze huizen met bruinkool. Echt, heel moeilijk is het niet om je voor te stellen dat toen de steden een grauwsluier hadden waar je u tegen zegt.quote:de gemiddelde waarden zijn aan het dalen, dat klopt, of dat in het grote plaatje al sinds eeuwen aan het gebeuren is zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat het de laatste jaren gedaald is, nadat de uitstoot door fabrieken etc middels internationale afspraken aan banden is gelegd ..
Nogmaals, 50 meter is al een fikse pijl van 25-50 euro.quote:en ja, we steken idd al tijden vuurwerk af, met het verschil dat 30-40 jaar geleden het meeste vuurwerk nog grondvuurwerk was, tegenover al die raketten van nu die tig meter boven de grond uit elkaar spatten en waarvan de restanten zich daar boven langzaam verspreiden
Nee, maar er is zo goed als geen pijl die dat feitelijk haalt. Als je naast de Weenatoren (100 meter hoog) een pijl af schiet zul je dat meteen in de gaten hebben.quote:Dat het aan de grond windstil is betekent anders niet dat het 80 meter hoger ook windstil is ..
het is anders de hogere luchtlaag vol met troep die zorgt voor het ontstaan van smogquote:Op dinsdag 30 december 2008 13:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Lees jij wel voordat je reageert?
je ziet het tegenwoordig niet zo vaak meer, maar moet je eens letten op wat er met rook gebeurt die uit een schoorsteen komt in dit soort weer, windstil bij de grond, die stijgt een stukje recht omhoog, maar op een hoogte van pakweg 20-25 meter trekt die ineens opzij en verwaaitquote:Hogere luchtlagen (100 meter en hoger) zitten hoger dan waar meer dan 99% van de vuurpijlen weet te geraken. Het is al heel wat als je 50 meter haalt. Nog afgezien van het feit dat het merendeel verbrandt vlak bij de grond.
idd, dat was toen ik opgroeide nog heel normaal, dus ik hoef mij die sluier niet voor te stellen, ik heb hem gezien, en dan prijs ik mij gelukkig dat ik opgegroeid ben na de Clean Air Act, na de wake-up call in Londonquote:We stookten vroeger onze huizen met bruinkool. Echt, heel moeilijk is het niet om je voor te stellen dat toen de steden een grauwsluier hadden waar je u tegen zegt.
pff, er is al beweging op veel lagere hoogte, zoals ik al zei, kijk naar de rook uit de schoorsteen op 20 meter hoogtequote:Nogmaals, 50 meter is al een fikse pijl van 25-50 euro.
legale pijlen in de particuliere verkoop halen dat idd niet .. maar als ik hier zo in de buurt kijk gaat er aardig wat heel wat hoger dan 50 meter de lucht inquote:Nee, maar er is zo goed als geen pijl die dat feitelijk haalt. Als je naast de Weenatoren (100 meter hoog) een pijl af schiet zul je dat meteen in de gaten hebben.
wat ik met mijn eigen ogen zie is dat rook uit een schoorsteen zich in dit weer op een hoogte van pakweg 25 meter zit te verspreiden, wat ik met eigen ogen zie is dat er veel vuurwerk aardig hoog de lucht ingaat waar het nog harder waait .. wat ik weet, omdat ik op heb gelet bij natuurkunde, is dat mist oa gevormd wordt door stofdeeltjes in de lucht waarop waterdruppels condenseren .. nou weet ik wel dat natuurverschijnselen meer zijn dan een simpel 1+1, maar dan nogquote:Ik vind het leuk dat jij de verhaaltjes gelooft, maar ik raad je echt aan om eens wat langer stil te staan bij wat je met je eigen ogen kan zien. En ook logisch nadenken helpt. Want wat er in die hogere luchtlagen gebeurt heeft weer geen invloed laag bij de grond. De mist die daar ontstaat kan slechts worden beïnvloed door factoren aldaar.
Ok, en dan nog eens: hoe gaan die stofdeeltjes hoog in de lucht dat laag bij de grond regelen...quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:03 schreef moussie het volgende:
wat ik weet, omdat ik op heb gelet bij natuurkunde, is dat mist oa gevormd wordt door stofdeeltjes in de lucht waarop waterdruppels condenseren ..
goh, zouden deeltjes die zwaarder zijn dan lucht soms dalen .. onder de invloed van .. hoe heet dat ook alweer .. zwaartekracht ?quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ok, en dan nog eens: hoe gaan die stofdeeltjes hoog in de lucht dat laag bij de grond regelen...
Echt, je zit er dicht bij, maar die laatste stap zet je nog niet.
Je weet dat je eerder in deze discussie verdedigde dat er nu meer mist is omdat in de hogere luchtlagen nu meer fijnstof zit omdat er meer pijlen de lucht in gaan?quote:Op dinsdag 30 december 2008 23:58 schreef moussie het volgende:
goh, zouden deeltjes die zwaarder zijn dan lucht soms dalen .. onder de invloed van .. hoe heet dat ook alweer .. zwaartekracht ?
O die zijn er zat hoor, best wel veel eigenlijk. Maar er zijn er ook wel eens die een beetje doorslaan. Dit vind ik daar eigenlijk het beste voorbeeld van. Ja tuurlijk is het milieu belangrijk, maar je moet wel alle voor- en nadelen in ogenschouw nemen alvorens je zulke uitspraken gaat doen. Dit wordt bijna een beetje dogmatisch, en dogmatiek, daar moet je je verre van houden.quote:Op woensdag 31 december 2008 11:24 schreef Becherovka het volgende:
Ik wist niet dat er ook mensen met normaal gezond verstand bij GL zaten.
en die fijnstof wordt verspreidt door de wind die er op 25 meter hoogte wel is en daalt verderop weer, zo komt het dat er zelfs in een gebied waar weinig vuurwerk afgestoken wordt mist kan ontstaanquote:Op woensdag 31 december 2008 10:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je weet dat je eerder in deze discussie verdedigde dat er nu meer mist is omdat in de hogere luchtlagen nu meer fijnstof zit omdat er meer pijlen de lucht in gaan?
Je bent aan het draaien.quote:Op woensdag 31 december 2008 12:04 schreef moussie het volgende:
en die fijnstof wordt verspreidt door de wind die er op 25 meter hoogte wel is en daalt verderop weer, zo komt het dat er zelfs in een gebied waar weinig vuurwerk afgestoken wordt mist kan ontstaan
Zo, die zaten er weer eens flink naast...quote:Op woensdag 31 december 2008 11:03 schreef Becherovka het volgende:
http://www.nu.nl/algemeen(...)te-mist-en-smog.html
Oh, dat bepaal jij. Nee, mooi.. dan weten we dat.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 01:05 schreef Ringo het volgende:
En wat het milieu-aspect betreft, want daar ging het eigenlijk om, die ene dag in het jaar: dat zal de mensen werkelijk aan hun reet roesten.
Nog meer belastinggeld naar entertainment.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:25 schreef the_legend_killer het volgende:
Hopelijkw as dit het laatste jaar dat de mensen vuurwerk mochten afsteken
Laat de gemeente gewoon wat siervuurwerk afsteken, want dat geknal vanaf 10 uur s'morgens is gewoon kut
Dat bepaalt hij niet, dat lijkt me een feit, aangezien er dit jaar weer voor heel veel geld vuurwerk gekocht is.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 09:48 schreef FritsVanEgters het volgende:
Oh, dat bepaal jij. Nee, mooi.. dan weten we dat.
Dat zijn niet "de mensen". "De mensen" zijn alle mensen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:40 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dat bepaalt hij niet, dat lijkt me een feit, aangezien er dit jaar weer voor heel veel geld vuurwerk gekocht is.
O. De mensen minus jij. Ook goed.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:00 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Dat zijn niet "de mensen". "De mensen" zijn alle mensen.
En jij zeurt. Niet naar de letter maar naar de geest.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:08 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Je maakt jezelf belachelijk.
Dan zijn we het eens.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
En jij zeurt. Niet naar de letter maar naar de geest.
Natuurlijk wel. Dingen die verboden zijn komen niet meer voor en dus zal er ook geen vandalisme meer zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:33 schreef CasB het volgende:
Met een verbod los je het probleem van vandalisme niet op.
Net zoals het verbod op het dragen van vuur- en steekwapens.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Dingen die verboden zijn komen niet meer voor en dus zal er ook geen vandalisme meer zijn.
Kon je niet lekker uitslapen?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:25 schreef the_legend_killer het volgende:
Hopelijkw as dit het laatste jaar dat de mensen vuurwerk mochten afsteken
Laat de gemeente gewoon wat siervuurwerk afsteken, want dat geknal vanaf 10 uur s'morgens is gewoon kut
Er worden ook geen afschuwelijke illegale drugs gebruiktquote:Op zondag 4 januari 2009 00:11 schreef huhggh het volgende:
[..]
Net zoals het verbod op het dragen van vuur- en steekwapens.
Misdrijven met messen en vuurwapens komen daarom in Nederland ook simpelweg niet voor.
Onze criminelen doen dat allemaal met van die schattige zuurstokjes![]()
Allemaal vanwege het verbod op datsoort wapens.
Ik deel je punt. Dus daar is geen discussie over.quote:Op zondag 4 januari 2009 12:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er worden ook geen afschuwelijke illegale drugs gebruikt
Ik heb niets tegen vuurwerk, ik heb wel iets tegen dat jongeren drie dagen voor oud-en-nieuw massaal door de buurt lopen om vuurwerk af te steken en vuurwerk te gooien naar toevallige passanten. En opruimen en/of schoonmaken, ho maar.quote:Op woensdag 31 december 2008 11:20 schreef ErikT het volgende:
Wat een gezeik joh. Vuurwerk is mooi, spannend en gezellig. Iedereen gaat naar buiten, dat is toch een mooie traditie. Dat Groen Links (mijn partij trouwens) hierover loopt te zeiken vind ik getuigen van een gebrek aan realisme en onderscheid van hoofd- en bijzaken. Als ik eens tijd heb schrijf ik wel een brief naar het blaadje.
Vergeleken met andere zaken valt de luchtvervuiling in het niet. En dit keer is het tenminste voor iets nuttigs: gezelligheid en sociale cohesie. Met de hele stad of het hele dorp of de hele straat maak je iets moois. Hoe is dat nou niet goed.
Zaken als vandalisme en gewonden liggen niet zozeer aan het vuurwerk zelf, maar aan de manier waarop mensen ermee omgaan. Die mensen zijn het probleem, niet het vuurwerk.
Goed puntquote:Op maandag 5 januari 2009 21:14 schreef weert-gilders het volgende:
Ik wil een verbod op groenlinks: XD
Wat dus al tientallen jaren verboden isquote:Op zondag 4 januari 2009 13:54 schreef Flumina het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen vuurwerk, ik heb wel iets tegen dat jongeren drie dagen voor oud-en-nieuw massaal door de buurt lopen om vuurwerk af te steken en vuurwerk te gooien naar toevallige passanten. En opruimen en/of schoonmaken, ho maar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |