Jazeker. Zelfstandig. Zonder emulatie. Precies net zoals Ubuntu en Vista. Met een bootloader. Hetquote:Op vrijdag 21 december 2007 07:46 schreef Osramp het volgende:
Dus Windows draait gewoon zelfstandig? Zonder door het Mac OS geemuleerd te worden?
Net zoals ik op mijn pc meerdere OS-en kan zetten en tijdens het opstarten in het bootmenu kan kiezen tussen Vista en Ubuntu?
Alle nieuwe Macs zijn tegenwoordig met een Intel processor. Dus als Osramp er een nieuwe gaat halen, is het een Intel Mac.quote:Op vrijdag 21 december 2007 07:53 schreef het_fokschaap het volgende:
maar werkt alleen als je een mac hebt met inte processor
Voor $39,95 heb je The Missing Sync voor windows mobile.quote:Op vrijdag 21 december 2007 07:27 schreef Osramp het volgende:
- Hoe makkelijk kan ik mijn 2 Windows Mobile 6 PDA synchroniseren?
Er is een hoop goeie freeware te krijgen, ook in het minder legale circuit is er genoeg te vinden.quote:- Is er ook software voor te krijgen (anders dan aanschaffen in de winkel?)
Je moet bij aanschaf ff opletten, maar de meeste worden wel ondersteund.quote:- Ben je bij de keuze van hardware zoals printers (wil me ook nog een allinone kopen) beperkt in je keuze of doet elke printer het gewoon?
Heel snel. Je moet voornamelijk ontwennen dat je moeilijke dingen moet doen om iets voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld als je een programma wilt deinstalleren, dan kan je heel lang gaan zoeken naar een uninstaller, terwijl je gewoon het icoontje v/h programma naar de prullenbak moet slepen en klaar. Zo simpel dat je als ex-windows gebruiker niet eens op 't idee komt dat te proberen.quote:- Hoe snel wen je aan de interface, bestandsstructuur enz?
Ligt er aan, alle nieuwe mac's zijn op z'n minst dual-core, als je app maar 1 cpu gebruikt dan heb je nog een hele CPU over voor MacOS en heb je alleen een beetje overhead van de virtualisatie. In het ergste geval kan je dual-booten. Welke specifieke fotopakket gaat het om ? Vaak zijn er Mac alternatieven die minstens net zo goed zijn.quote:- Ik begrijp dat je ook windows toepassingen kunt blijven draaien? Ik heb 1 specifiek fotopakket dat ik wil blijven gebruiken. Met zo'n windows emulator zal mijn software zeker slechter draaien als op (hardware matig gezien) een vergelijkbare windows machine?
Wat hij zegtquote:Op vrijdag 21 december 2007 08:08 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Voor $39,95 heb je The Missing Sync voor windows mobile.
[..]
Er is een hoop goeie freeware te krijgen, ook in het minder legale circuit is er genoeg te vinden.
[..]
Je moet bij aanschaf ff opletten, maar de meeste worden wel ondersteund.
[..]
Heel snel. Je moet voornamelijk ontwennen dat je moeilijke dingen moet doen om iets voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld als je een programma wilt deinstalleren, dan kan je heel lang gaan zoeken naar een uninstaller, terwijl je gewoon het icoontje v/h programma naar de prullenbak moet slepen en klaar. Zo simpel dat je als ex-windows gebruiker niet eens op 't idee komt dat te proberen.
[..]
Ligt er aan, alle nieuwe mac's zijn op z'n minst dual-core, als je app maar 1 cpu gebruikt dan heb je nog een hele CPU over voor MacOS en heb je alleen een beetje overhead van de virtualisatie. In het ergste geval kan je dual-booten. Welke specifieke fotopakket gaat het om ? Vaak zijn er Mac alternatieven die minstens net zo goed zijn.
Seashore al geprobeerd ?quote:Op vrijdag 21 december 2007 08:25 schreef nils7 het volgende:
Wat ik zelf mis is een goed teken programma, nou ja gewoon a la paint (heb nu Gimp ofzo... maar vind dat nou niet echt simpel te gebruiken... de installatie verliep al niet vlekkenloos)
Waarom de MSN client van MS gebruiken ? Dat ding zuigt, gebruik gewoon lekker Adium. (webcam support wordt aan gewerkt)quote:En MSN loopt vreselijk achter, ook het uitwisselen van MP3 bestanden via MSN is een ramp (buiten geen webcam support etc. etc.)
Dat is eigenlijk de spijker op zijn kop. Nadat ik een iPod heb gekocht, ben ik een beetje Apple minded geworden. 3 maanden geleden zou deze gedachte niet eens in me zijn opgekomen.quote:Op vrijdag 21 december 2007 08:31 schreef zarGon het volgende:
Dat was dus het deel wat ik nog niet begreep. Wil de TS overstappen naar Mac OS of overstappen naar een Mac.
De software of de hardware? Wil je Windows draaien of kan je eventueel overstappen naar Mac OS, terwijl je weet dat je voor een Mac Windows niet hoeft op te geven. Want hier worden er tips gegeven voor Mac OS. Leerzaam, maar zolang de TS weet dat hij niets hoeft te verliezen en zelfs een extra'tje bijkrijgt, is het kopen van een Mac een goede keuze.
Persoonlijk vind ik Mac OS op een Mac subliem. Beter dan XP.
Mneej, op die eerste! Had het gevraagd waar ik me mac had gekocht en die kwamen met Gimp aanzetten.quote:Op vrijdag 21 december 2007 08:39 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Seashore al geprobeerd ?
[..]
Waarom de MSN client van MS gebruiken ? Dat ding zuigt, gebruik gewoon lekker Adium. (webcam support wordt aan gewerkt)
quote:Op vrijdag 21 december 2007 09:10 schreef Osramp het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk de spijker op zijn kop. Nadat ik een iPod heb gekocht, ben ik een beetje Apple minded geworden. 3 maanden geleden zou deze gedachte niet eens in me zijn opgekomen.
De hamvraag is voor mij of ik al mijn bestaande hard- en software kan blijven gebruiken (zal ff een lijstje maken). Het wennen aan een ander OS, och, dat gaat vanzelf.
Wel zie ik dat alle macbooks maar met 1GB RAM te krijgen zijn? Is dit nog uit te breiden, of kost me dat een vermogen? Dat is bij een PC of windows laptop toch wel betaalbaar, rond de 50,-
http://www.apple.com/macbook/specs.htmlquote:Processor and memory
* 2.0GHz or 2.2GHz Intel Core 2 Duo processor
* 4MB shared L2 cache running at full processor speed
* 800MHz frontside bus
* 1GB (two 512MB SO-DIMMs) of 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300); two SO-DIMM slots support up to 4GB
Als je een Windows XP of Vista licentie hebt, kun je dat installeren op je laptop. Klaar. Laptop uitzetten, Windows XP/Vista kiezen, inloggen en je kunt aan het werk.quote:Wat ik perse wil/moet blijven gebruiken:
- Polar hartslagmeter met IR usb interface (werkt 100% onder xp en vista)
Zal best software voor bestaan. En anders start je XP of Vista op.quote:- 2x WM6 pda, syncen van calender en contacts
Zelfde verhaal. Geen software voor Mac OS betekent dat je XP/Vista kunt gebruiken.quote:- Software van Siemens (LOGO!soft) om plctjes via de seriele poort te programmeren
Denk het ook, ja.quote:- Ipod, maar dat moet op een mac alleen maar beter gaan
Ook zal hier best software voor zijn die geschikt voor Mac OS, maar is die er niet, start je XP/Vista op. Prima toch?quote:- CaptureNX, fotobewerkingssoftware van Nikon, speciaal om RAW files te bewerken en om te zetten.
Ik gebruik nu MS Office for Mac 2004. Prima compatible met Office 2003. Bestaat genoeg software voor. En anders gebruik je XP/Vista met MS Office 2007.quote:- Compatibel met MS Office, zowel import als export.
Kijk eens rond op de website van de fabriekanten. Hoewel ik bijna wel durf te zeggen dat je hartslagmeter en LOGO!soft niet zullen werken. Dat daargelaten, je hebt niet eens een seriele poort dus het gaat niet werken.quote:Op vrijdag 21 december 2007 09:10 schreef Osramp het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk de spijker op zijn kop. Nadat ik een iPod heb gekocht, ben ik een beetje Apple minded geworden. 3 maanden geleden zou deze gedachte niet eens in me zijn opgekomen.
De hamvraag is voor mij of ik al mijn bestaande hard- en software kan blijven gebruiken (zal ff een lijstje maken). Het wennen aan een ander OS, och, dat gaat vanzelf.
Wel zie ik dat alle macbooks maar met 1GB RAM te krijgen zijn? Is dit nog uit te breiden, of kost me dat een vermogen? Dat is bij een PC of windows laptop toch wel betaalbaar, rond de 50,-
Wat ik perse wil/moet blijven gebruiken:
- 2x WM6 pda, syncen van calender en contacts
- Software van Siemens (LOGO!soft) om plctjes via de seriele poort te programmeren
- Ipod, maar dat moet op een mac alleen maar beter gaan
- CaptureNX, fotobewerkingssoftware van Nikon, speciaal om RAW files te bewerken en om te zetten.
- Compatibel met MS Office, zowel import als export.
Onder XP/Vista of Mac OS? Zolang het werkt onder XP/Vista, werkt het ook op een Mac waar Windows op is geinstalleerd.quote:Op vrijdag 21 december 2007 09:34 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Kijk eens rond op de website van de fabriekanten. Hoewel ik bijna wel durf te zeggen dat je hartslagmeter en LOGO!soft niet zullen werken.
Daarentegen is er genoeg hardware beschikbaar, zoals een serial naar USB converter, waar het wel door kan werken.quote:Dat daargelaten, je hebt niet eens een seriele poort dus het gaat niet werken.
Hoezo?quote:Op vrijdag 21 december 2007 09:35 schreef Athmozz het volgende:
(wat niet wegneemt dat ik het vreemd vind dat je een Mac zou nemen als je meer dan de helft van je programma's toch nog vanuit windows gaat draaien)
TS zou ook kunnen kijken naar bv Parallels Desktop iof VMware Fusion ...quote:Op vrijdag 21 december 2007 08:02 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jazeker. Zelfstandig. Zonder emulatie. Precies net zoals Ubuntu en Vista. Met een bootloader. Het
enige wat jij nodig heb is een Windows XP of Vista CD/DVD. Want Vista werkt ook. Ook zonder problemen.
http://www.ismarttrain.com/quote:Op vrijdag 21 december 2007 09:10 schreef Osramp het volgende:
Maar dan moet je wel willen dualbooten of een VM willen draaienquote:Op vrijdag 21 december 2007 09:38 schreef zarGon het volgende:
[..]
Onder XP/Vista of Mac OS? Zolang het werkt onder XP/Vista, werkt het ook op een Mac waar Windows op is geinstalleerd.
[..]
Daarentegen is er genoeg hardware beschikbaar, zoals een serial naar USB converter, waar het wel door kan werken.
je betaalt 2x de licentiekost voor je OS (dat van de Mac zit verrekend in de prijs van de hardware), terwijl je in essentie maar 1 OS gebruikt voor al je werk. Dan vind ik de meeruitgave voor het 2de OS (en de iets duurdere hardware) gewoon een vreemde keuze. Het lijkt me dat je een Mac eerder koopt voor Leopard, en niet om er dan in hoofdzaak windows op te gaan draaien. Koop je dan een gewone laptop en je bent een pak goedkoper uit. Ik vind het gewoon een vreemde keuze.quote:
Dat kan natuurlijk. Maar dan is het hebben van meer dan 1GB ram wel belangrijk. Je werkt dan in een virtuele omgeving, heb ik geen ervaring mee. Geen idee hoe de software daar op reageert, maar het is een mogelijkheid.quote:Op vrijdag 21 december 2007 09:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
TS zou ook kunnen kijken naar bv Parallels Desktop iof VMware Fusion ...
ook dat is geen emulatie maar benut direkt de mogelijkheden van de Intel processor voor een windows install die loopt 'binnen' je OS X, zodat je zonder enige verdere vertraging gewoon windows kunt opstarten zonder te hoeven rebooten.
http://www.apple.com/getamac/windows.html
Dit kan een hele lange loze discussie worden, maar men is dus gek genoeg om te betalen voor Mac OS. Als je ooit gewerkt heb met Mac OS op een Mac, snap je wel waarom.quote:Op vrijdag 21 december 2007 09:43 schreef Athmozz het volgende:
[..]
je betaalt 2x de licentiekost voor je OS (dat van de Mac zit verrekend in de prijs van de hardware), terwijl je in essentie maar 1 OS gebruikt voor al je werk. Dan vind ik de meeruitgave voor het 2de OS (en de iets duurdere hardware) gewoon een vreemde keuze. Het lijkt me dat je een Mac eerder koopt voor Leopard, en niet om er dan in hoofdzaak windows op te gaan draaien. Koop je dan een gewone laptop en je bent een pak goedkoper uit. Ik vind het gewoon een vreemde keuze.
(seriele naar usb omvormer weet ik niet of ze werken op een Logo, bij een S7 werken die dingen in ieder geval NIET. Verder is dat niet zo'n nadeel van Mac op zich, de meeste recente laptops hebben naar mijn weten ook geen seriele poort meer zitten dacht ik)
Adium kan je customizenquote:Op vrijdag 21 december 2007 09:15 schreef nils7 het volgende:
[..]
Mneej, op die eerste! Had het gevraagd waar ik me mac had gekocht en die kwamen met Gimp aanzetten.
Aangezien ik wel eens screenshots maak en deze snel wil bewerken.
Ik zal er eens naar kijken.
Ik heb ook adium en de gewone MSN maar met adium krijg ik geen eigen smilies erin... alhoewel heb ik er maar een half uurtje naar gekeken om te besluiten dat het niet zo veel meer biedt als de standaard msn, tenzij filetransfer daarop wel goed werkt!
ik weet niet wat de kwaliteit is van mc books. ze worden wel heet.quote:Op vrijdag 21 december 2007 18:36 schreef Osramp het volgende:
Poeh, vanmiddag even bij een MAC dealer geweest. Ben niet bijster onder de indruk. Ik sprak de eigenaar zelf, aardige man overigens, maar hij kon geen antwoord geven of ik mijn 2 PDA's kon syncen. Ik moest maar even op de site van HP kijken of dat kon?!!?!? Naja, weer een pakketje erbij kopen a 40 euro ofzo. Office 2007 bezit ik legaal, die key kan ook het water in want die werkt niet op de mac versie van office.
Tja, iedereen gaat dan weer roepen dat je toch windows kunt opstarten, standalone of onder vmware. Maar daar zie ik het voordeel niet van. Ja, leuk dat het kan. Maar op een MAC windows draaien is netzoiets als kruiwagen bandjes op een mini leggen volgens mij. Een goed systeem slechter maken dan nodig zou moeten zijn.
Komt nog eens bij dat ik een machientje bij Dell in bestelling heb (kan ik met 1 telefoontje afbestellen). Als ik vergelijkbare specs wil hebben, ben ik 500 euro meer kwijt. En dan de aanschaf van nieuwe software nog niet eens meegerekend......zucht. Mooie machines die macbooks maar de eerste aanschaf is wel prijzig.
En ik zou natuurlijk nog wel wat software kunnen downloaden om me de eerste paar weken mee te helpen, maar er is weinig beschikbaar voor mac.
het werkt erg fijn moet ik zeggen (draai zelf 10.4 - of 10.3 ik ben nog niet zo thuis in de versienummers - op een ibook g3). gebruiksvriendelijk en to-the-point. wifi werkt op het moment dat je hem openklapt (slaapstand waked 'meteen' op, terwijl dat op mijn windows laptop toch echt niet het geval is om maar 1 voorbeeldje te noemen).quote:Op vrijdag 21 december 2007 19:02 schreef Osramp het volgende:
Het grote probleem voor de verstokte windows gebruiker is gewoon dat de eerste aanschaf gewoon ontzettend duur is. Van het prijsverschil alleen al kan ik al een laptop kopen. En er komt nog eens de vertraging bij van het opnieuw aanleren van een heel OS, met toch zijn eigen trekjes.
Ik ben bang dat ik nu nog even niet ga overstappen, nog eens heel goed nadenken hierover. De 500 euro extra in specs zou ik nog wel wat kunnen verkleinen. Ik heb mijn dell besteld met 3 jaar garantie en voor het vergelijk ook een macbook geconfigureerd met ook 3jaar garantie. Als ik die bij de mac weglaat, is het verschil net 200 euro. Dat is nog te doen, maar weer office aanschaffen (¤150,-), Missing sync (¤40,-), Ismarttrain (¤40,-, goeie tip trouwens), breuhh.
Ik zou best willen overstappen, maar het kost een paar centen waarvan ik niet weet of ik het er uit ga halen.
OSX heeft geen trekjes....quote:Op vrijdag 21 december 2007 19:02 schreef Osramp het volgende:
een heel OS, met toch zijn eigen trekjes.
je moet er niet over nadenken, dan ga je het namelijk nooit doen. de overstap naar mac moet je gewoon impulsief doen.quote:Op vrijdag 21 december 2007 19:02 schreef Osramp het volgende:
Het grote probleem voor de verstokte windows gebruiker is gewoon dat de eerste aanschaf gewoon ontzettend duur is. Van het prijsverschil alleen al kan ik al een laptop kopen. En er komt nog eens de vertraging bij van het opnieuw aanleren van een heel OS, met toch zijn eigen trekjes.
Ik ben bang dat ik nu nog even niet ga overstappen, nog eens heel goed nadenken hierover. De 500 euro extra in specs zou ik nog wel wat kunnen verkleinen. Ik heb mijn dell besteld met 3 jaar garantie en voor het vergelijk ook een macbook geconfigureerd met ook 3jaar garantie. Als ik die bij de mac weglaat, is het verschil net 200 euro. Dat is nog te doen, maar weer office aanschaffen (¤150,-), Missing sync (¤40,-), Ismarttrain (¤40,-, goeie tip trouwens), breuhh.
Ik zou best willen overstappen, maar het kost een paar centen waarvan ik niet weet of ik het er uit ga halen.
a. waarschijnlijk de pro serie (lattitude geloof ik?) niet vergelijken met de low-end troep die ze makenquote:Op vrijdag 21 december 2007 19:18 schreef Athmozz het volgende:
ik als verstokt windowsgebruiker wordt inderdaad tegengehouden van het aanschaffen van een Mac, aangezien ik minstens 1 terra in raid5 wil hebben voor dataveiligheid ervan. Cpu moet niet zo heel zwaar zijn. Als ik dit bij apple wil moet ik minstens 5000¤ gaan neerleggen, voor wat ik windows-based voor nog geen 1500¤ kan kopen (een 3500¤ verschil is voor mij een véél te grote stap om te nemen)
De onmogelijkheid om de hardware aan te passen aan je eisen, daar zit voor mij het probleem.
verder kan ik me over dell enkel lovend uitlaten, ik heb er zelf al een aantal voor klanten gekocht en een van de 7 gekochte toestellen had een defect (kapotte harde schijf door een val). Dell gebeld en de volgende dag stonden ze bij mij thuis om het toestel te herstellen, en dat volledig kostenloos. Voor de prijs die je voor je macBook betaalt kan je bij Dell nl 4 jaar NBD garantie bij jou thuis nemen + een verzekering tegen gebeurlijke accidentjes...
Ik, blond, vrouw enzo, .. had een vertraging van max. 2 uur bij de overstap.quote:Op vrijdag 21 december 2007 19:02 schreef Osramp het volgende:vertraging bij van het opnieuw aanleren van een heel OS,
Nou... over de service van apple is genoeg discussie...quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:17 schreef ChocolateJunky het volgende:
nog ff een plus voor de mac trouwens tov dell:
je kunt er bij elk machouse mee terecht. bij dell moet je het opsturen en maar hopen dat je hem rap terughebt. service van apple is duidelijk klantvriendelijker dan die van dell, zeker voor een normale consument.
a. pro serie (niet de lattitude's, maar de Vostro's). De inspiron's die ik aan klanten verkocht heb heb ik nog nooit iemand horen over klagen, dus echt troep zou ik het niet durven noemenquote:Op vrijdag 21 december 2007 20:14 schreef ChocolateJunky het volgende:
[..]
a. waarschijnlijk de pro serie (lattitude geloof ik?) niet vergelijken met de low-end troep die ze maken
b. je kunt een bedrijfsmatige gebruiker niet vergelijken met een thuisgebruiker / student
c. je kunt de service die dell geeft aan particulieren niet vergelijken met de service die dell verleent aan bedrijven
dell laptopjes zuigen - voor een groot deel
geloof me dell zuigt harderquote:Op vrijdag 21 december 2007 20:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou... over de service van apple is genoeg discussie...
ok de pro serie (vostro's, ken ik niet overigens0 is wat prijs betreft vast vergelijkbaar met een vergelijkbare apple. ik geloof best dat deze beter zijn. ik weet wel dat ik veel problemen met mijn inspiron a la 2500 eurie heb gehad, en dat het telkens tussen de 15 minuten en 45 minuten duurde om IEMAND aan de lijn te krijgen bij dell... en dan vaak werd doorgeschakeld naar de volgende wachtrij. gewoon een zware kutervaring geweest. misschien dat dat nu verbeterd is (betwijfel ik) maar voor mij zeker geen dell meer.quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:23 schreef Athmozz het volgende:
[..]
a. pro serie (niet de lattitude's, maar de Vostro's). De inspiron's die ik aan klanten verkocht heb heb ik nog nooit iemand horen over klagen, dus echt troep zou ik het niet durven noemen
b. volledig. Die bedrijfsmatige toestellen zijn door mij als particulier gekocht, iets wat bij dell gewoon kan. Als particulier kan je zelfs de zwaarste servers die niet onder "particulier" staan gewoon bestellen
c. klopt, koop dan ook niet als particulier maar koop zo'n zakelijk toestel. Véél goedkoper, en véél betere service.
dell laptopjes zijn duur als je ze als particulier bestelt, maar dan ben je gewoon dom bezig. Bestel de KMO-toestellen als particulier & je hebt voor een laag bedrag toptoestellen in handen (maar daar gaat het hier niet om).
een héle pak goedkoper. In het begin van het schooljaar stond die zelfs zo goedkoop dat hij met 4 jaar garantie erop & thuisafhandeling bij defecten zelfs goedkoper stond dan gelijk welke acer. Het is dan ook in die 2 weken tijd dat ik er 5 van die toestellen verkocht heb (en een of twee fokkers ook zo'n toestel laten aanschaffen, die er ook tevreden over zijn)quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:27 schreef ChocolateJunky het volgende:
[..]
ok de pro serie (vostro's, ken ik niet overigens0 is wat prijs betreft vast vergelijkbaar met een vergelijkbare apple.
Klopt, maar jij vergelijkt nu de bouwkwaliteit van een T61 met die van een Dell, dan moet je idd de Latitude nemen.quote:Op vrijdag 21 december 2007 23:59 schreef ChocolateJunky het volgende:
Als ik het zo lees is de vostro kwalitatief inferieur aan de lattitude.
Ben ik het niet mee eens; in dat voorbeeld vergeet je de uitgebreide garantie van Apple te tellen die nog eens ¤319,- kost.quote:Op zaterdag 22 december 2007 00:11 schreef ChocolateJunky het volgende:
ok
vergelijkbare lattitude:
LatitudeTM D630
719 euro ex btw en bezorging
daar komt nog bij:
installatie windows
bluetooth
wifi
dan heb je nog geen uitgebreide garantie, zitten we op 898 ex btw. * 1.19 = 1068,62
'gelijkwaardige' apple laptop: 1049.
gedeelde smart is halve smart ?quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:02 schreef ChOas het volgende:
Ik kan zelf alleen maar Apple aanraden. En mensen die ik Apple heb aangeraden raden het nu ook aan al hun kennissen aan.
Sinds de laatste versie is iWork compatible met het oude en het nieuwe Office bestandsformaat. Als je dat aanschaft heb je een tekstverwerker, spreadsheet en presentatieprogramma voor 79 euro. Wat mij betreft is de Office suite van Microsoft niet die extra 400 euro waard.quote:Op zaterdag 22 december 2007 10:28 schreef Osramp het volgende:
[..]
En dan nog eens office opnieuw aanschaffen: ¤479,-
Bij Mac OS X krijg je iSync. Ik gebruik het om via Bluetooth m'n contactgegevens en afspraken te synchroniseren tussen m'n Mac (ik gebruik gewoon Mail, iCal en Address Book wat allemaal standaard in OS X zit) en m'n Nokia N73 (hierop heb ik ook niks extra's geïnstalleerd). Het werkt perfect, maar ondersteunt geen Windows Mobile.quote:En diverse andere software die in windows standaard zit ingebakken (bijv. mobile device center).
Oh, kijk, dat is goede informatie. Ik gebruik wel eens Access, maar daarvoor wil ik best nog wel windows opstarten. Het gaat dan toch om vrij speciale taken.quote:Op zaterdag 22 december 2007 11:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Sinds de laatste versie is iWork compatible met het oude en het nieuwe Office bestandsformaat. Als je dat aanschaft heb je een tekstverwerker, spreadsheet en presentatieprogramma voor 79 euro. Wat mij betreft is de Office suite van Microsoft niet die extra 400 euro waard.
[..]
Bij Mac OS X krijg je iSync. Ik gebruik het om via Bluetooth m'n contactgegevens en afspraken te synchroniseren tussen m'n Mac (ik gebruik gewoon Mail, iCal en Address Book wat allemaal standaard in OS X zit) en m'n Nokia N73 (hierop heb ik ook niks extra's geïnstalleerd). Het werkt perfect, maar ondersteunt geen Windows Mobile.
Waar slaat dit op ? Waarom zou je 319 betalen voor iets waar je gewoon vanuit het consumentenrecht al recht op hebt ?quote:
Hoe kom je daar bij ? Je mag verwachten dat een computer van 1000+ euro wel meer dan 2 jaar meegaat.quote:Op zaterdag 22 december 2007 13:26 schreef Athmozz het volgende:
2 jaar heb je recht op, geen 3jaar
ga jij je recht dan maar halen hoor, je zal het zeker niet zomaar krijgen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 13:27 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij ? Je mag verwachten dat een computer van 1000+ euro wel meer dan 2 jaar meegaat.
die beperktheid in hardware is juist een enorm sterk punt van een mac, want hierdoor kunnen ze ervoor zorgen dat de drivers echt bijna perfect zijn, wat de stabilliteit enorm verhoogt (want het moet gezegd, een crashende mac bestaat maar het is een uitzondering).quote:Op zaterdag 22 december 2007 13:29 schreef OFfSprngr het volgende:
Kan wel zeggen dat het ding heerlijk stil is en zeker dat alu ding is lekker minimaal, maar ja, toch liever een PC met XP dan ben je ook 10x minder beperkt in software en hardware en juist die vrijheid wil en kan ik niet op geven.
Dat kan helemaal niet onder 10.5quote:Op zaterdag 22 december 2007 13:29 schreef OFfSprngr het volgende:
Ik Mac regelmatig bij een vriend van me en ik moet je zeggen,.. wat een kut OS, niet persé in de grote lijnen, maar juist de kleinere dingen irriteren me mateloos bv zoals dat je een venster kunt "kwijt raken" als je bovenste balk van je venster onder de al heilige mac balk aan de bovenkant is geschoven.
Na een paar jaar heb je je PC ook compleet vervangen. Sockets veranderen, geheugen pin verdeling veranderd en in 5 jaar tijd zijn we van PCI naar VGA naar PCI-E gegaan. Dus een nieuwe videokaart past ook niet meer op je mobo.quote:Dingen als ISOs moeten mounten omdat je geen no-cd cracks kunt krijgen is ook mateloos irritant.
Daarnaast kun je je beeld ook niet uit zetten op je iMAC en natuurlijk niet uitbreiden, allemaal leuk en aardig 1 schermpje met alles dr in, maar na een paar ja heb je echt iets nieuws nodig, laat staan als je monitor kapot gaat..
Welke specifieke software kan je dan geen alternatief voor vinden voor OSX?quote:Kan wel zeggen dat het ding heerlijk stil is en zeker dat alu ding is lekker minimaal, maar ja, toch liever een PC met XP dan ben je ook 10x minder beperkt in software en hardware en juist die vrijheid wil en kan ik niet op geven.
Misschien dat Windows Mobile ondersteuning ooit nog komt in iSync, maar tot die tijd zijn er wel 3rd party producten zoals The Missing Sync of SyncMate die je in staat stellen je Pocket PC in sync te houden met je Mac. In de praktijk is het dus niet zo'n probleem.quote:Op zaterdag 22 december 2007 12:11 schreef Osramp het volgende:
[..]
En ik heb gisteren in de winkel inderdaad even mogen spelen met het koppelen van mijn pda en dat gaat dus inderdaad niet met standaard software. Jammer dat Apple dit (nog) niet onderkent, het zou een goede duw in de rug voor veel potentiele klanten kunnen zijn.
Okee, zeker zijn er oplossingen te koop. Maar in windows zit het gewoon erin gebakken oftewel gratis downloadbaar.quote:Op zaterdag 22 december 2007 14:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien dat Windows Mobile ondersteuning ooit nog komt in iSync, maar tot die tijd zijn er wel 3rd party producten zoals The Missing Sync of SyncMate die je in staat stellen je Pocket PC in sync te houden met je Mac. In de praktijk is het dus niet zo'n probleem.
Mja, Windows Mobile die ondersteund wordt door Windows... Net zo wonderbaarlijk dat een iPhone perfect werkt met MacOS.quote:Op zaterdag 22 december 2007 14:22 schreef Osramp het volgende:
[..]
Okee, zeker zijn er oplossingen te koop. Maar in windows zit het gewoon erin gebakken oftewel gratis downloadbaar.
Tsja, dat soort dingen kun je natuurlijk verwachten. Je hebt bijvoorbeeld ook wat 3rd party software nodig als je vanuit Windows wilt werken met een Mac-schijf (HFS+), als je vanuit Windows bij een Apple netwerkshare wilt (AFP) of als je vanuit Mac OS X op een Windows-schijf wilt schrijven (NTFS).quote:Op zaterdag 22 december 2007 14:22 schreef Osramp het volgende:
[..]
Okee, zeker zijn er oplossingen te koop. Maar in windows zit het gewoon erin gebakken oftewel gratis downloadbaar.
Ja, neooffice/openoffice heb ik niet meer aan gedacht. Wel een punt heb je daarmee.quote:Op zaterdag 22 december 2007 14:49 schreef slakkie het volgende:
Waarom zou je uberhaupt geld betalen voor een office pakket? NeoOffice doet z'n werk perfect. En het kost je geen drol.
Verder denk ik wel dat je gezien het feit dat je niet extra wilt investeren in de overstap naar een nieuw platform beter Windows kan blijven gebruiken. Ookal ben ik van mening dat je - indien je de overstap wel maakt- veel blij'er zal zijn met OSX dan met Windows.
OSX is uiteindelijk gebruikersvriendelijker dan Windows, ondanks dat sommige software misschien niet bestaat of een extra investering nodig hebben om ze aan te schaffen. En om een of meerdere apps in een virtual machine te draaien om geen extra geld uit te geven aan applicaties vind ik persoonlijk geen probleem. Ik doe het namelijk ook, een VM voor Windows met wat win-only apps, die ik alleen opstart als ik het echt nodig heb.
Vind het alleen nog erg jammer dat OSX mijn externe DVD toaster niet kan herkennen.. Maar dat ligt niet alleen aan OSX, maar Plextor moet ook gewoon z'n hardware aan de praat krijgen onder OSX.
En kan je met OSX ook niet gewoon samba gebruiken om je disks te sharen over een Windows netwerk? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106660
Al met al denk ik dat men over het algemeen gewoon een Windows PC kan inruilen van voor een Mac. Vooral omdat een Mac gewoon lekkerder en beter werkt dan een Windows PC.
Nou is het duidelijk. Ik WIL helemaal geen Apple.quote:Op zaterdag 22 december 2007 15:33 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom zouden we je overtuigen
Als je een apple wil koop je een apple en anders koop je een dell met windows.
Niemand hier kan jou overtuigen om 500 euro extra uit te geven aan een product dat jij nooit gebruikt hebt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 15:43 schreef Osramp het volgende:
[..]
Nou is het duidelijk. Ik WIL helemaal geen Apple.
ff serieus. Ik probeer hier uit te vissen of ik met een macbook beter af ben en dan krijg ik dit ertussen. Kan ik dus niks mee beginnen.
Hoe vaak moet er nog worden aangegeven dat je Windowsprogramma's probleemloos kan draaien? Dat Windows werkt zoals op een Dell laptop?quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:42 schreef Osramp het volgende:
Hm, was eigenlijk bedoeld met een scheutje sarcasme. Ik wil best een Apple, mijn iPod is ook helemaal geweldig. Mocht iemand zich op zijn tenen getrapt voelen, dan mijn excuses hiervoor. Zo was dat namelijk niet bedoeld.
Het enige wat ik hier probeer te achterhalen, is of ik er inderdaad op vooruit ga ten opzichte van een windows laptop. Natuurlijk krijg ik meer looks en gebruiksgemak en dat dat wat extra kost neem ik ook voor lief. Maar ik moet wel kunnen blijven doen wat ik altijd al deed. Als de overstap naar Apple inhoudt dat ik mijn pda niet meer kan syncen of mijn polar kan downloaden, is het voor mij geen goede stap. Dat is het enige wat ik te weten wil komen.
Natuurlijk weet ik dat dat kan. Maar het blijft toch hinken op twee gedachten en volgens mij ga ik dan nooit overstappen, maar staat de macbook binnen 2 weken in de hoek te verstoffen. Liefst ga ik helemaal over op mac en zie ik windows alleen nog op de machine op kantoor.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:46 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hoe vaak moet er nog worden aangegeven dat je Windowsprogramma's probleemloos kan draaien? Dat Windows werkt zoals op een Dell laptop?
Virtueel of dualboot. Keuzes te over.
Ik snap nu serieus niet waarom je nog steeds nadenkt om een Mac te kopen? Waarom?quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:53 schreef Osramp het volgende:
[..]
Natuurlijk weet ik dat dat kan. Maar het blijft toch hinken op twee gedachten en volgens mij ga ik dan nooit overstappen, maar staat de macbook binnen 2 weken in de hoek te verstoffen. Liefst ga ik helemaal over op mac en zie ik windows alleen nog op de machine op kantoor.
Maar dan moet ik Office onder windows installeren? Of kan ik de MS versie (de key in elk geval) onder mac ook gebruiken?quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:54 schreef Athmozz het volgende:
@Osramp: als je echt al lang graag een Mac wil, ga er dan gewoon voor.
Je hebt licenties liggen van windows en van MS office, dus die kan je gewoon installeren op die Mac, evenals je Logo-installatie-programma.
Daarnaast heb je dan voor in je vrije tijd (of voor tijdens je werk als je die logo onder mac aan de praat zou kunnen krijgen) Leopard om mee te spelen.
Nee, alle Windows software die geschreven is voor Windows, kan je gewoon ook installeren op Mac OS.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:59 schreef Osramp het volgende:
[..]
Maar dan moet ik Office onder windows installeren?
WOW. Maak je nou een grapjequote:Op zaterdag 22 december 2007 17:01 schreef zarGon het volgende:
[..]
Alles voor Windows werkt ook op Mac OS, hm?.
Wat kan je er niks mee?quote:Op zaterdag 22 december 2007 15:43 schreef Osramp het volgende:
[..]
Nou is het duidelijk. Ik WIL helemaal geen Apple.
ff serieus. Ik probeer hier uit te vissen of ik met een macbook beter af ben en dan krijg ik dit ertussen. Kan ik dus niks mee beginnen.
Koop gewoon iets waar jij van zeker bent. Ik heb geen zin in een jankende vent die niet begrijpen wil dat het gewoon werkt.quote:op jezelf bent aangewezen als je iets moet doen wat in windows 123 gebeurt was en op mac niet kan of moet worden opgezocht of en hoe het gedaan moet worden.
quote:Op zaterdag 22 december 2007 17:12 schreef Osramp het volgende:
Ja, sorry hoor. Maar door dit soort dingen raak ik echt de draad kwijt.
Maar misschien moet ik maar gewoon een computer kopen waarop alles het gewoon gaat doen in plaats van een apparaat met leuke kleurtjes en blinkende spiegeltjes die moeten verhullen dat je elk gebaand pad hebt verlaten en op jezelf bent aangewezen als je iets moet doen wat in windows 123 gebeurt was en op mac niet kan of moet worden opgezocht of en hoe het gedaan moet worden.
En dan ga jij hier dom zitten blaten waar jij iets over hebt gehoord.quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:03 schreef ChocolateJunky het volgende:
Office voor mac is trouwens nog niet geschikt voor intel. Het draait wel, maar traag (wat ik ervan heb gehoord that is). Dat zou een nadeel kunnen zijn en voordat je een versie van mac office aanschaft zou ik zeker even wachten op de nieuwe versie die wel geoptimaliseerd is voor inten (hoop dat ik het goed zeg).
Suc6
Van Microsoft Office 2004 en Adobe Creative Suite zijn nog geen Universal Binaries beschikbaar, dit betekent dat deze programma's nog niet native kunnen draaien op de nieuwe Intel architectuur en daardoor moeten instructies vertaald worden om het toch te laten draaien, hierdoor krijg je performanceverlies. Van Photoshop is inmiddels (16 april 2007) de definitieve versie van CS3 uitgebracht. Als je de beta gebruikt hebt moet je de aanwijzingen even lezen. Adobe PhotoShop CS3 ligt inmiddels in de winkels. Microsoft brengt naar verwachting ergens in de tweede helft van 2007 de nieuwe Office 2008 uit.quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:41 schreef zarGon het volgende:
[..]
En dan ga jij hier dom zitten blaten waar jij iets over hebt gehoord.
Jammer dat je de inhoudelijke posts gewoon negeert. De lange tenen lijken me voornamelijk aan jou kant te zitten.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:46 schreef Osramp het volgende:
[..]
Weer een probleem minder.
Nieuw bij Apple:
Nu standaard met lange teentjes.
Windows mobile ook.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:47 schreef Geqxon het volgende:
The Missing Sync zuigt overigens.
Klopt. Maar The Missing Sync is zo vreselijk traag. Als ik het vergelijk met de 4 seconden die mijn Windows machine over een sync doet.quote:
Mjah ik begrijp nooit het probleem als syncen langer duurt. Je hangt het ding eraan. Zet je sync aan en gaat surfen/werken/what ever.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:50 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Klopt. Maar The Missing Sync is zo vreselijk traag. Als ik het vergelijk met de 4 seconden die mijn Windows machine over een sync doet.
Meer dat ik op het punt sta weg te gaan, ik nog snel even mijn emails op mijn PDA wilt zetten, ik de PDA inprik... 7... 6... 5.... 4.... 3... 2... 1...., PDA eruit en alles staat erop. Het is gewoon zo niet Apple dat het soms wel een minuut moet duren.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mjah ik begrijp nooit het probleem als syncen langer duurt. Je hangt het ding eraan. Zet je sync aan en gaat surfen/werken/what ever.
Boeiuh dat het desnoods een minuut duurt
Mjah, moet je maar structureler zijnquote:Op zaterdag 22 december 2007 20:54 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Meer dat ik op het punt sta weg te gaan, ik nog snel even mijn emails op mijn PDA wilt zetten, ik de PDA inprik... 7... 6... 5.... 4.... 3... 2... 1...., PDA eruit en alles staat erop. Het is gewoon zo niet Apple dat het soms wel een minuut moet duren.
Ik ga mij niet aan een stukje software aanpassen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mjah, moet je maar structureler zijn
Maar goed, The missing sync werkt gewoon prima. Dat is wat TS wilde weten
Er is inderdaad een enkeling die iets zinnings te melden heeft, en die doe ik wel een beetje tekort. Maar als veel vragen worden afgedaan met een "dan start je windows toch" is toch een teken dat je op een eiland gaat zitten waar je niet fatsoenlijk vanaf komt. Of misschien: wat is de meerwaarde van mac als ik toch nog niet windows aan de kant kan zetten?quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jammer dat je de inhoudelijke posts gewoon negeert. De lange tenen lijken me voornamelijk aan jou kant te zitten.
Godskolere je hebt echt een bord voor je kop he?quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:59 schreef Osramp het volgende:
[..]
Er is inderdaad een enkeling die iets zinnings te melden heeft, en die doe ik wel een beetje tekort. Maar als veel vragen worden afgedaan met een "dan start je windows toch" is toch een teken dat je op een eiland gaat zitten waar je niet fatsoenlijk vanaf komt. Of misschien: wat is de meerwaarde van mac als ik toch nog niet windows aan de kant kan zetten?
Ja en datgene wat JIJ hebt aangegeven dat je nodig hebt IS beschikbaar. Dus wat is nu je vraag nog dan??quote:Maar waar voor mij de schoen wringt: waarom zou ik een mac aanschaffen als ik toch nog windows nodig blijf hebben. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet TEGEN mac, helemaal niet. Ik wilde alleen weten, voordat ik ergens 1400euro achterlaat, of ik hiermee uit de voeten ga kunnen.
quote:Om dan toch het uitgekauwde windows te draaien op zo'n sexy machine, tja, dan kan ik beter wat geld in mijn zak houden en over een jaartje of twee nog eens terugkomen. In de tussentijd regel ik me wel een versie van het mac os voor de pc.
Jammer dat dit mijn beslissing wordt, ik ben absoluut van de voordelen overtuigd. Maar ik wil er ook niks voor hoeven inleveren, maar ik denk dat ik dat eerder wel heb uitgedrukt.
Dankje, heb ik nu al. En hou er in vredesnaam mee op om op de man te spelen. Doe dat maar via pm als je zonodig moet.quote:
quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:19 schreef Osramp het volgende:
[..]
Dankje, heb ik nu al. En hou er in vredesnaam mee op om op de man te spelen. Doe dat maar via pm als je zonodig moet.
Bord voor dekop....broek schijt...Het gaat maar over een computer hoor. Ik stel misschien wel wat domme vragen, maar jij geeft dan dergelijke antwoorden. Maar stop er nu mee, het is hier geen klaagbaak. Mijn beslissing staat vast, ik heb de antwoorden die ik nodig heb.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Op de MAN spelen? Waar HEB je het over?
Geef gewoon antwoord op de vraag. JA je hebt een compatible office op de mac JA je kan je windows mobile telefoon syncen. Wat is nu je probleem nog?
Of wordt dat te persoonlijk?
Mijn god. Die antwoorden kwamen pas nadat je NA de antwoorden WEER dezelfde vraag kwam stellen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:39 schreef Osramp het volgende:
[..]
Bord voor dekop....broek schijt...Het gaat maar over een computer hoor. Ik stel misschien wel wat domme vragen, maar jij geeft dan dergelijke antwoorden. Maar stop er nu mee, het is hier geen klaagbaak. Mijn beslissing staat vast, ik heb de antwoorden die ik nodig heb.
Volgens mij doe jij precies hetzelfde als wat jij mij verwijt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat is nu nog je probleem? Je blijft de vraag maar ontwijken
Heb je op windows al je software legaal? En daarnaast is al aangegeven dat er GRATIS alternatieven zijn. Wat nou geld? En windows?? JE HEBT GEEN WINDOWS NODIG!!!quote:Op zaterdag 22 december 2007 22:00 schreef Osramp het volgende:
[..]
Volgens mij doe jij precies hetzelfde als wat jij mij verwijt.
Maar goed, speciaal voor jou een antwoord, al heb dat meerdere keren gezegd.
Mijn probleem is GELD, gewoon GELD. Ik moet software gaan kopen die ik al heb, maar niet op de mac kan gebruiken. En windows? Waarom zou ik dan een mac kopen?
En dat is al eerder ontzenuwd, begint het 'bord voor je kop' je duidelijk te worden??quote:Maar dat heb ik toch al eens gezegd?
Joh het maakt mij niet uit, maar kom niet met nergens op slaande argumenten als reden. Aangezien die al 10 keer ontzenuwd zijn...quote:Maar goed, laat dit gewoon rusten. Ik ben veel te dom, veel te gierig, en veel te bang om een mac te kopen. Laat mij maar met windhoos stuntelen.
Je weet van geen ophouden he? Ik heb medelijden met je. Meerdere keren vraag ik je om het te laten rusten en steeds weer stook je het vuurtje weer wat op. Dadelijk komt hier weer een reactie op waarmee je mij weer uit de tent gaat lokken. Doe geen moeite, ik reageer niet meer.quote:Op zaterdag 22 december 2007 22:09 schreef Swetsenegger het volgende:
En dat in combinatie met dit topic.
Nee, je gaat je 68 jarige moeder uitschelden die kker op keer dezelfde vraag stelt. Je hebt het duidelijk niet van een vreemdequote:Op zaterdag 22 december 2007 22:18 schreef Osramp het volgende:
[..]
Je weet van geen ophouden he? Ik heb medelijden met je. Meerdere keren vraag ik je om het te laten rusten en steeds weer stook je het vuurtje weer wat op. Dadelijk komt hier weer een reactie op waarmee je mij weer uit de tent gaat lokken. Doe geen moeite, ik reageer niet meer.
Ik heb helemaal geen problemen ik geef onzequote:Op zaterdag 22 december 2007 22:25 schreef WyriHaximus het volgende:
Jullie moeten allebei ff dimmen, als jullie problemen hebben met elkaar vecht je dat maar fijn uit via PM, MSN of whatever maar niet hier!
uitleg. Misschien kan hij het in zijn werk meenemenquote:Op zaterdag 22 december 2007 22:06 schreef Osramp het volgende:internationaal trainer electronica voor het bedrijfsleven.
Daar heb je helemaal gelijk in, en dat heb ik Swetsenegger al eerder gevraagd. Maar het is idd de pot verwijt de ketel geworden.quote:Op zaterdag 22 december 2007 22:25 schreef WyriHaximus het volgende:
Jullie moeten allebei ff dimmen, als jullie problemen hebben met elkaar vecht je dat maar fijn uit via PM, MSN of whatever maar niet hier!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |