abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 december 2007 @ 21:00:24 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55398883
Hier de voortzetting van de Klaagbaaktopics. Leek me beter op z'n plaats in LB .

Deel 1: intolerante gelovigen
Deel 2: gelovigen zijn intolerant (deeltje 2 alweer).
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 december 2007 @ 21:02:22 #2
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55398935
terugvindprotestant
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
pi_55399003
een stukje over waar we over aan het praten waren zou fijn zijn ...
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_55399041
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Daar gaan we weer. Wel het Jezus verhaal letterlijk nemen, maar Genesis weer niet. Dat blijft een zwaktebod, david.
Daar gaan we weer Papierversnipperaar, iets zeggen over iets waarin je je niet hebt verdiept.

Genesis 1 leest als een symbolische proza, het kent ook verschillende literaire figuren. Het is niet geschreven voor natuurkundige doeleinden maar voor theologische doeleinden.
De verhalen over Jezus zijn grotendeels als 'verslaggeving', niet als symbolische theologische proza.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 19 december 2007 @ 21:10:19 #5
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55399103
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:06 schreef MouzurX het volgende:
een stukje over waar we over aan het praten waren zou fijn zijn ...
Be my guest .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 december 2007 @ 21:11:41 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55399126
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:08 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Daar gaan we weer Papierversnipperaar, iets zeggen over iets waarin je je niet hebt verdiept.

Genesis 1 leest als een symbolische proza, het kent ook verschillende literaire figuren. Het is niet geschreven voor natuurkundige doeleinden maar voor theologische doeleinden.
De verhalen over Jezus zijn grotendeels als 'verslaggeving', niet als symbolische theologische proza.
Nogmaals: hoe bepaal jij wat geschreven is voor 'natuurkundige doeleinden' en wat voor 'theologische doeleinden'?
Niet meer actief op Fok!
pi_55399211
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:58 schreef PeZu het volgende:

[..]

dieren hebben ook vrije wil en een rangorde waar ze zich keurig aanhouden
Ik ben geen bioloog maar volgens mij laten dieren zich meer leiden door instinct dan door bewuste keuzes.

Verder zijn dieren ook niet geschapen met het intellect en bewustzijn dat wij mensen kennen. De huidige dieren zijn niet geschapen met het doel over de aarde te heersen, de mens wel. Die mogelijkheden hadden we ook, nu in mindere mate en ook nog eens verpest door onze verdorven natuur.
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:58 schreef PeZu het volgende:
ergens is er dus iets goeds fout gegaan, en als je daar niks aan kan/wil doen als god zijnde dan kun je voor mij net zo goed niet bestaan
Hij heeft er dus wel wat aan gedaan.

Johannes 3:
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_55399246
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:11 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Nogmaals: hoe bepaal jij wat geschreven is voor 'natuurkundige doeleinden' en wat voor 'theologische doeleinden'?
Hoe bepaal jij of een tekst een gedicht of een natuurkundig opstel is?
  woensdag 19 december 2007 @ 21:18:26 #9
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55399306
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:15 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik ben geen bioloog maar volgens mij laten dieren zich meer leiden door instinct dan door bewuste keuzes.

Verder zijn dieren ook niet geschapen met het intellect en bewustzijn dat wij mensen kennen. De huidige dieren zijn niet geschapen met het doel over de aarde te heersen, de mens wel. Die mogelijkheden hadden we ook, nu in mindere mate en ook nog eens verpest door onze verdorven natuur.
[..]

Hij heeft er dus wel wat aan gedaan.

Johannes 3:
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
ooh ja dus iedereen in hem gelooft krijgt eeuwig leven maar ondettussne laten we de rest de aarde maar vergallen mooie oplossig _!
pi_55399358
TS, hoe denk je zelf over (in)tolerantie van (on)gelovigen?
  woensdag 19 december 2007 @ 21:20:15 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55399365
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:16 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Door het te toetsen aan de werkelijkheid. En het Jezusverhaal is een spannende roman maar staat te ver af van de werkelijkheid. Exit Jezus.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55399366
Knap dat dit topic kon evolueren tot een LB topic.
pi_55399420
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:18 schreef PeZu het volgende:

[..]

ooh ja dus iedereen in hem gelooft krijgt eeuwig leven maar ondettussne laten we de rest de aarde maar vergallen mooie oplossig _!
2 Petrus 3:
8 Eén ding mag u niet over het hoofd zien, geliefde broeders en zusters: voor de Heer is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.
10 De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht. 11 Als dit allemaal op die manier te gronde gaat, hoe heilig en vroom moet u dan niet leven, 12 u die uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt! Die dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en smelten weg. 13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Er komt een nieuwe (perfecte) aarde, zoals ook elders beschreven in het NT.
  woensdag 19 december 2007 @ 21:22:09 #14
pi_55399427
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:20 schreef Triggershot het volgende:
Knap dat dit topic kon evolueren tot een LB topic.
Memetica
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_55399493
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Memetica
Ik zag het.
  woensdag 19 december 2007 @ 21:24:10 #16
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55399499
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

2 Petrus 3:
8 Eén ding mag u niet over het hoofd zien, geliefde broeders en zusters: voor de Heer is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.
10 De dag van de Heer zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht. 11 Als dit allemaal op die manier te gronde gaat, hoe heilig en vroom moet u dan niet leven, 12 u die uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt! Die dag gaan de hemelsferen in vlammen op, en de elementen vatten vlam en smelten weg. 13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Er komt een nieuwe (perfecte) aarde, zoals ook elders beschreven in het NT.
mooi verhaal, maar dat neemt alle onnodige ellende in de wereld van nu niet weg
  woensdag 19 december 2007 @ 21:24:21 #17
pi_55399507
Die Petrus gebruikt dezelfde redenatie als Piers Corbyn en de 2012 adepten. "Ok, vandaag gebeurde er niets, maar morgen..."
  woensdag 19 december 2007 @ 21:28:25 #18
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55399648
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Die Petrus gebruikt dezelfde redenatie als Piers Corbyn en de 2012 adepten. "Ok, vandaag gebeurde er niets, maar morgen..."
in een cafe waar er een jaar het bord: morgen gratis bier voor de deur hangt zal het ook niet heul druk zijn _!
pi_55399656
@ David: Dat over die echte Bijbel die ingemetseld is, heb ik van meerdere kanten gehoord. Discovery (geloof ik), het nieuws en nog wat bronnen.
pi_55399698
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:24 schreef PeZu het volgende:

[..]

mooi verhaal, maar dat neemt alle onnodige ellende in de wereld van nu niet weg
Klopt. Maar vanuit christelijk perspectief is alle ellende, hoe erg ook, niet meer dan een 'zucht' als je het vergelijkt met het eeuwige perfecte leven.
pi_55399724
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:28 schreef ToT het volgende:
@ David: Dat over die echte Bijbel die ingemetseld is, heb ik van meerdere kanten gehoord. Discovery (geloof ik), het nieuws en nog wat bronnen.
Heb je een (betrouwbare) bron op internet die ik even kan lezen?
  woensdag 19 december 2007 @ 21:31:02 #22
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55399736
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:28 schreef ToT het volgende:
moet dan toch te vinden zijn dacht ik zo

of dat kleine bootje waarop ze alle dieren ter aarde meenamen, je zou toch zeggen dat je dat zo zou vinden
  woensdag 19 december 2007 @ 21:40:23 #23
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55400058
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:16 schreef koningdavid het volgende:

[..]

door te kijken naar de inhoud en de opbouw. Jij dan?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 december 2007 @ 21:41:45 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55400111
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:20 schreef Alicey het volgende:
TS, hoe denk je zelf over (in)tolerantie van (on)gelovigen?
Welke TS? Ik of de oorspronkelijke TS, postmortum? (denk niet dat pm veel inhoudelijks heeft te zeggen over dit onderwerp ).

En wat bedoel je precies met je vraag? .
Niet meer actief op Fok!
pi_55400119
quote:
Op woensdag 19 december 2007 21:40 schreef Viking84 het volgende:

[..]

door te kijken naar de inhoud en de opbouw. Jij dan?
Inhoud, opbouw, stijl, literaire figuren, etc.

Genesis 1 vertoont eerder kenmerken van poëzie dan van feitelijk verslag. In het Hebreeuws schijnt dit nog duidelijker naar voren te komen. Misschien dat Haushofer hier nog iets over kan zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')