abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 december 2007 @ 22:48:22 #101
200414 Age_Bijkaart
Geen Hoofdkaart
pi_55402531
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:41 schreef henkway het volgende:

[..]

allebei 40 en allebei kalend met een grijs pak aan en allebei van de pvda

nou daar blijft de VVD stemmer thuis hoor en de CDA stemmer ook en de pvda stemmer kan het niet schelen
Dit is dus typisch de reactie van de gemiddelde Nederlander die niet verder wilt kijken dan partijkleur waar ik in de post hierboven naar verwijs.
Je echt opwinden moet je nooit doen, want dan word je post heel slecht
Stroompost, wat een uitvinding!
pi_55402656
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:43 schreef SCH het volgende:

[..]

So what? Het is onzin dat er niks te kiezen valt.
nee een stemming gaat tussen twee verschillende kandidaten van verschillende kieskleur, niet uit een voorgebakken keuze.

Dit is belachelijk.
pi_55403191
quote:
Op woensdag 19 december 2007 22:43 schreef SCH het volgende:

[..]

So what? Het is onzin dat er niks te kiezen valt.
Wat zit je nou te zeuren man. Ik kan geen twee kandidaten bedenken die net zo veel op elkaar lijken. Twee ongezond uitziende mannen zonder een indrukwekkend verleden die ook nog eens allebei van de PvdA afkomen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_55403378
Uit het onvolprezen Eindhovens Dagblad:
quote:
'Kanjers' hadden geen zin in zeepkist
door Arnold Mandemaker

19 dec 2007, 19:06 - DEN HAAG/EINDHOVEN - Eindhoven heeft het gebrek aan 'zware' burgemeesterskandidaten aan zichzelf te wijten. Politieke zwaargewichten hebben de stad links laten liggen omdat ze geen zin hadden in de zeepkist.

Dat zeggen de Tweede Kamerleden Jan Schinkelshoek (CDA) en Willibrord van Beek (VVD), namens hun fractie burgemeesterslobbyist in Den Haag.

Nadat dinsdagavond bekend werd dat beide kandidaten voor het burgemeesterschap van PvdA-huize waren, barstte een stortvloed aan kritiek los.

Volgens Schinkelshoek hadden drie of vier politieke zwaargewichten van CDA-huize interesse in de post-Eindhoven, maar die zijn afgehaakt vanwege het referendum. Namen wil hij niet noemen. "Het ging om mensen die ze in Eindhoven kanjers zouden noemen. Ik heb ze tot mijn spijt niet op andere gedachten weten te brengen."

Van Beek heeft dezelfde ervaring: "De belangstelling voor Eindhoven is weggesmolten toen het referendum op tafel kwam. Vanaf dat moment was duidelijk dat de VVD Eindhoven zou verliezen." Uiteindelijk kreeg Van Beek slechts een partijgenoot zover om te solliciteren, maar die kandidaat haalde het niet.

Schinkelshoek en Van Beek, beiden verklaard tegenstander van het burgemeestersreferendum, hopen vurig dat Eindhoven de laatste stad is waar twee kandidaten in het openbaar met elkaar in de slag moeten. De Tweede Kamer heeft recent een motie aangenomen waarin het kabinet wordt opgeroepen daarmee te stoppen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 20 december 2007 @ 00:39:56 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_55406323
Tja een burgemeesterskandidaat die niet tegen zn verlies kan en daarom niet meedoet is imo heel erg zielig.

Verder klinken bovenstaande politici ook als een stel kinderen die zoveel mogelij burgemeestersposten willen omdat dat stoer is ofzo.
pi_55409314
Gisteren gaven de beide kandidaten op tv nog eens aan dat er verschillende politieke partijen waren vertegenwoordigd in de selectiecommissie. In elk geval CDA, PvdA, VVD en SP, herinner ik me. Het is dus een politiek breed gedragen keuze om deze twee kandidaten naar voren te schuiven.
  donderdag 20 december 2007 @ 09:52:44 #107
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_55409748
quote:
Op woensdag 19 december 2007 20:47 schreef Autodidact het volgende:

[..]

29 zetels geloof ik. Sinds wanneer is 29 op de 150 een meerderheid, Slarioux?
Van niets naar 26 is en blijft het gevolg van populisme, ook als je de lat hoger legt.
pi_55410337
quote:
Op donderdag 20 december 2007 09:52 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Van niets naar 26 is en blijft het gevolg van populisme, ook als je de lat hoger legt.
Ja, wel, dat is democratie. Mijn punt was nu juist, in tegenstelling wat wordt beweerd, dat als je het volk laat stemmen dat dat niet betekent dat de grootste showbizz-randdebiel wint. Integendeel juist. Wat is er van de LPF overgebleven?
pi_55410379
Democratie, yeah sure

We zitten gewoon in een westerse moderne schijndemocratie.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55410382
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:21 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, wel, dat is democratie. Mijn punt was nu juist, in tegenstelling wat wordt beweerd, dat als je het volk laat stemmen dat dat niet betekent dat de grootste showbizz-randdebiel wint. Integendeel juist. Wat is er van de LPF overgebleven?
Dat het vervolgens mis gaat is evident. Maar blijkbaar stemt het volk toch graag op populisten en vindt het allemaal maar best en grappig en is snel te verleiden. Waarom zou Johan Vlemmix dan niet burgemeester van Eindhoven kunnen worden, bij zo'n open verkiezing. Is dat dan de ultieme vorm van democratie? Dan kies ik liever voor een wat geslotener systeem met alle nadelen vandien.
pi_55410611
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:23 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat het vervolgens mis gaat is evident. Maar blijkbaar stemt het volk toch graag op populisten en vindt het allemaal maar best en grappig en is snel te verleiden.
Nee, een minderheid stemt op populisten uit intevredenheid. Jouw generalisatie "het volk stemt graag op populisten" is onterecht, ongepast, generaliserend en arrogant.
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:23 schreef SCH het volgende:

Waarom zou Johan Vlemmix dan niet burgemeester van Eindhoven kunnen worden, bij zo'n open verkiezing. Is dat dan de ultieme vorm van democratie? Dan kies ik liever voor een wat geslotener systeem met alle nadelen vandien.
Jij gaat er nu van uit dat een onbekwame burgemeester niet geselecteerd kan worden. Weet je wie de vorige burgemeester was? Alexander Sakkers, met zijn carnavalshits. Denk toch niet dat als je maar genoeg gesloten commissies, adviseurs etc hebt dat je dan meer bekwame burgemeesters krijgt.
pi_55410648
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:34 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nee, een minderheid stemt op populisten uit intevredenheid. Jouw generalisatie "het volk stemt graag op populisten" is onterecht, ongepast, generaliserend en arrogant.
Of het ongepast is, daar ga jij niet over. Het blijkt gewoon uit de praktijk. En ontevredenheid is een erg vaag en hol begrip natuurlijk.
quote:
Jij gaat er nu van uit dat een onbekwame burgemeester niet geselecteerd kan worden.
Dat zeg ik niet. Ik denk wel dat het risico wat kleiner is.
pi_55410717
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Of het ongepast is, daar ga jij niet over. Het blijkt gewoon uit de praktijk. En ontevredenheid is een erg vaag en hol begrip natuurlijk.
Hoor ik je nu pleiten voor het verlichte despotisme?
[..]
quote:
Waar blijkt dat uit? Burgemeestersposten zie je nu vaak vergeven worden om iemand weg te "promoveren" of als bedankje voor "bewezen diensten". Competentie zie ik niet vaak als argument gebruikt worden.
pi_55410819
quote:

[..]

Nee, dat is niet de praktijk. De praktijk is dat een kleine minderheid door populisten aangesproken wordt. Daarom is jouw generalisatie dat "het volk" voor populisten kiest ongepast. Het is gewoon niet waar. We hebben nu als premier de onhandigste, minst charismatische, minst aantrekkelijke, slechtst geklede professor zes jaar in het torentje, en SCH wil ons wijsmaken dat het volk voor populisten kiest . Ik vraag me af in welk universum dat moge zijn.
quote:

Ja, omdat jij denkt dat "het volk voor populisten kiest".
  donderdag 20 december 2007 @ 11:09:00 #115
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_55411474
Zo'n gekozen burgemeester is niets, een vlees nog vis verkiezing. Een commisie gaat even bepalen uit welke kandidaten het volk mag kiezen. Als het zo moet dan kunnen ze er beter eentje door de kroon aanstellen. Als je kiest voor een gekozen burgemeester dan moet iedereen zich kandidaad kunnen stellen (dus ook een Johan Vlemmings of Die Jesus Arnold in zijn rolstoel die de hele dag in het centrum staat te schreeuwen) De kandidaat kan daadwerkelijk meedoen na ophalen van een x aantal handtekeningen.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_55413849
Dit is gewoon het zoveelste staaltje van het negeren van het democratisch kiesrecht door JP

Hopelijk verdwijnt hij samen met zijn oorlogsvriend Bush in de vergetelheid
pi_55415125
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:38 schreef Chewie het volgende:
Hoor ik je nu pleiten voor het verlichte despotisme?
Nee!
quote:
Waar blijkt dat uit? Burgemeestersposten zie je nu vaak vergeven worden om iemand weg te "promoveren" of als bedankje voor "bewezen diensten". Competentie zie ik niet vaak als argument gebruikt worden.
Dat is deels waar, al denk ik dat dat een minderheid is, en dat het nog altijd om bestuurders met ervaring gaat. En de vraag is hoe erg het is als dat soort belangen voor een deel meespelen. Het valt onder de nadelen die ik schetste. Maar liever dat dan een Johan Vlemminx of Henk Westbroek.
pi_55415162
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:42 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nee, dat is niet de praktijk. De praktijk is dat een kleine minderheid door populisten aangesproken wordt.
We hadden toch bijna een populist als mp gehad in 2002.
pi_55415227
Zijn die referenda niet open? Als dat niet het geval is, dan moeten ze dat maar snel doen en niet dat Den Haag bepaalt wie er mee mag doen.
pi_55415237
quote:
Op donderdag 20 december 2007 13:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh ja? Fortuyn lijkt me sterk die ging in de peilingen al weer iets terug en zou volgens deze peilingen ook nooit de grootste geworden zijn.
pi_55415363
quote:
Op donderdag 20 december 2007 13:43 schreef Chewie het volgende:

[..]

Oh ja? Fortuyn lijkt me sterk die ging in de peilingen al weer iets terug en zou volgens deze peilingen ook nooit de grootste geworden zijn.
Er staat dan ook 'bijna'.
pi_55415715
quote:
Op donderdag 20 december 2007 13:41 schreef SCH het volgende:

[..]

We hebben geen populist als premier gehad in 2002. Nog niet half. En sorry, maar als jij daar bang voor bent, dan moet je er voor pleiten democratie af te schaffen. Je kunt niet aan de ene kant zeggen dat je bang bent voor een populist (burgemeester) en een andere keer zeggen dat het zichzelf wel redt (TK). Of het volk is competent genoeg om zijn vertegenwoordigers te kiezen, of het is niet competent genoeg.

[ Bericht 5% gewijzigd door Autodidact op 20-12-2007 14:35:21 ]
  donderdag 20 december 2007 @ 23:50:21 #123
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_55430797
Deze democratie doet me altijd een beetje denken aan Hadjememaar, dat was een zwerver die door ontevreden burgers tot burgemeester werd gekozen. Dat bleek geen succes, maar het is wel een geinig verhaal.

quote:
Had je me maar, met een knakie erbij,
Had je me maar, met een lokkie opzij,
Had je me maar, wat je hoort en wat je ziet,
Ik wil wel met je vrijen, maar mijn centen krijg je niet!

De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_55434526
Het democratisch kiesrecht en referenda worden door Balkenende tot een lachertje gemaakt, en dan wat van poetin durven zeggen die zijn vriend president maakt

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 21-12-2007 22:46:13 ]
  vrijdag 21 december 2007 @ 22:19:34 #125
87961 Zelandoni
geestelijk leidster vh volk
pi_55451428
Bij veel verkiezingen is het belangrijk op welke partij je stemt, maar bij een burgemeestersreferendum niet.

De heer Verbeek heeft het in Purmerend als burgemeester erg goed gedaan. Het zou jammer zijn als hij daar weggaat, maar Eindhoven mag erg blij zijn met zo'n kandidaat!
Mijn naam is C. Landoni...
pi_55878586
"The courtesy of your hall is somewhat lessened of late."
pi_55880149
te hopen dat er nu een referendum wel lukt, zodat dit navolging krijgt met kandidaten van meerdere partijen
  dinsdag 8 januari 2008 @ 19:23:49 #128
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_55880502
Waarom is iemand die een redelijk tot goed kamerlid was eigenlijk een geschikte Burgemeesterskandidaat?
Besturen is echt wel wat anders dan kamerlidje uithangen; maar de jongens in Den Haag moeten natuurlijk wel in een gespreid bedje terechtkomen.
In Sicilië werkt de plaatselijke democratie nog beter dan in de Leitnation Nederland.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_55880648
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:23 schreef Hyperdude het volgende:
Waarom is iemand die een redelijk tot goed kamerlid was eigenlijk een geschikte Burgemeesterskandidaat?
Besturen is echt wel wat anders dan kamerlidje uithangen; maar de jongens in Den Haag moeten natuurlijk wel in een gespreid bedje terechtkomen.
In Sicilië werkt de plaatselijke democratie nog beter dan in de Leitnation Nederland.
ja dat heeft de regent Balkenende op zijn geweten die is niet zo dol op democratie door referenda en stemrecht van gewone Burgers
  dinsdag 8 januari 2008 @ 19:33:55 #130
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55880738
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 18:02 schreef dwergplaneet het volgende:
http://www.stemnee.nl/
Idd, een goede alternatief want het is echt lood om oud ijzer en een betutteling van de burger
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 8 januari 2008 @ 21:54:23 #131
198365 Morendo
The Real Deal
pi_55884337
Een verkiezing die wederom een farce is. Klaarblijkelijk wil de gemeenteraad een PVDA'er als burgemeester. De kiezers mogen nog bepalen wie van de twee.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_55980434
quote:
Op donderdag 20 december 2007 10:42 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nee, dat is niet de praktijk. De praktijk is dat een kleine minderheid door populisten aangesproken wordt.
Was dat maar waar. SCH heeft gewoon gelijk. En als het volk al niet voor populisten zou kiezen (waar denk je dat het woord populisme uberhaupt vandaan komt als er niet zoiets bestaat als het opportunistisch inspelen op de wensen van de bevolking?) waar kiest het dan wel voor? Hoe bepaalt het volk welke kandidaat de job het beste zal vervullen? Welke maatstaven legt het volk daarvoor uberhaupt aan? Kan het volk dat wel als het niet eens weet en kan weten wat de job inhoudt?
quote:
We hebben nu als premier de onhandigste, minst charismatische, minst aantrekkelijke, slechtst geklede professor zes jaar in het torentje, en SCH wil ons wijsmaken dat het volk voor populisten kiest . Ik vraag me af in welk universum dat moge zijn.
Kennelijk in het universum waar de premier gekozen wordt. Dat is niet dit universum, want onze premier wordt nu eenmaal niet gekozen. Domme en verkeerde vergelijking dus.

Het is sowieso al een gotspe om de burgemeester rechtstreeks door het volk te laten kiezen. Een gedachte van onzalige mensen die het staatsrechtelijk systeem opofferen aan een misplaatst idee van democratie.

Het volk kiest (al dan niet direct) het controlerend orgaan. De gemeenteraad dus. De gemeenteraad controleert burgemeester en wethouders en roept ter verantwoording waar nodig. Die verhoudingen raken onherroepelijk verstoord als ook de burgemeester door het volk gekozen wordt. De burgemeester kan zich vanaf dat moment immers ook beroepen op kiezersmandaat.

Het is een dom en vooral overbodig idee.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_55984176
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 20:19 schreef Argento het volgende:

[..]

Was dat maar waar. SCH heeft gewoon gelijk. En als het volk al niet voor populisten zou kiezen (waar denk je dat het woord populisme uberhaupt vandaan komt als er niet zoiets bestaat als het opportunistisch inspelen op de wensen van de bevolking?)
Nergens heb ik gezegd dat populisme niet bestaat, ik zeg dat de minderheid van het volk zich aangesproken voelt door die lui. Dat is geen suggestie, dat is een keihard feit. Tenzij jij vindt dat een meerderheid in de Tweede Kamer populist is natuurlijk....
quote:

waar kiest het dan wel voor?
Waar het volk voor kiest? http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen_2006
quote:

Hoe bepaalt het volk welke kandidaat de job het beste zal vervullen? Welke maatstaven legt het volk daarvoor uberhaupt aan? Kan het volk dat wel als het niet eens weet en kan weten wat de job inhoudt?
Men weet niet wat de job inhoudt omdat het zo'n ver-van-mijn-bedshow is. Men heef totaal geen controle over wat de burgemeester doet. Hoe het volk bepaalt welke kandidaat de job het beste kan vervullen is exact zoals bij de Tweede Kamerverkiezingen. Sommige mensenkiezen met goede redenen, andere mensen met slechte redenen. Dat is nou eenmaal het risico van democratie. Ook voor jou geldt hetzelfde: óf het volk is te dom om zijn vertegenwoordigers te kiezen, óf het volk heeft wel de behoefte geschikte vertegenwoordigers te hebben. In het eerste geval moet je kiesrecht radicaal omgooien en terug naar een soort despotisme streven, en in het tweede geval kun je je niet op dit argument beroepen om dit tegen te houden.
quote:

Kennelijk in het universum waar de premier gekozen wordt. Dat is niet dit universum, want onze premier wordt nu eenmaal niet gekozen. Domme en verkeerde vergelijking dus.
Flauw. Het gaat om de aantrekkingskracht van populisten, en we kunnen het er denk ik wel over eens zijn dat Balkenende geen populist is. Als het volk zo gretig achter de populisten aanloopt, waarom hebben wij dan zo'n coalitie, zo'n regering en zo'n premier? Foutje? Onze democratie is iets kwetsbaarder voor de hadjememaars van ons land, maar zij worden geen leiders. Het volk wil zich gewoon vertegenwoordigd zien.

Verder zien we in alle omringende landen, waar wel gekozen burgemeesters zijn, ook geen invasie van clowns met een ambtsketen.
quote:

Het is sowieso al een gotspe om de burgemeester rechtstreeks door het volk te laten kiezen. Een gedachte van onzalige mensen die het staatsrechtelijk systeem opofferen aan een misplaatst idee van democratie.

Het volk kiest (al dan niet direct) het controlerend orgaan. De gemeenteraad dus. De gemeenteraad controleert burgemeester en wethouders en roept ter verantwoording waar nodig. Die verhoudingen raken onherroepelijk verstoord als ook de burgemeester door het volk gekozen wordt. De burgemeester kan zich vanaf dat moment immers ook beroepen op kiezersmandaat.
Het gevolg is een andere verhouding, en anders maakt nog niet slechter. Waarom het zo'n slecht idee is dat een burgemeester zich kan beroepen op kiezersmandaat is mij trouwens een raadsel. Het lijkt mij beter dan dat hij zich beroept op het fiat van een vorst. En ach, het staatsrechtelijk systeem is niet opgeofferd met een gekozen burgemeester, slechts een kleine mutatie.
quote:

Het is een dom en vooral overbodig idee.
Nou, misschien kun je dan wat betere argumenten vinden dan dit....

[ Bericht 1% gewijzigd door Autodidact op 12-01-2008 22:42:43 ]
pi_55988831
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 22:31 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nergens heb ik gezegd dat populisme niet bestaat, ik zeg dat de minderheid van het volk zich aangesproken voelt door die lui. Dat is geen suggestie, dat is een keihard feit. Tenzij jij vindt dat een meerderheid in de Tweede Kamer populist is natuurlijk....
Denk ns even na. Hoe is de meerderheid erin gekomen? Door verkiezingsbeloften te doen. Waarom klaagt iedereen altijd over de politiek? Omdat verkiezingsbeloften niet worden nagekomen. Waarom worden ze niet nagekomen? Omdat ze per definitie populistisch zijn omdat je anders niet gekozen wordt terwijl datzelfde populisme betekent dat je er in de praktijk niets mee kunt. Wacht maar tot de PVV aan de macht komt. Dan merken ze wel dat populisme alleen maar leuk is als je in de oppositie zit of in verkiezingstijd.
quote:
Men weet niet wat de job inhoudt omdat het zo'n ver-van-mijn-bedshow is. Men heef totaal geen controle over wat de burgemeester doet. Hoe het volk bepaalt welke kandidaat de job het beste kan vervullen is exact zoals bij de Tweede Kamerverkiezingen. Sommige mensenkiezen met goede redenen, andere mensen met slechte redenen. Dat is nou eenmaal het risico van democratie. Ook voor jou geldt hetzelfde: óf het volk is te dom om zijn vertegenwoordigers te kiezen, óf het volk heeft wel de behoefte geschikte vertegenwoordigers te hebben. In het eerste geval moet je kiesrecht radicaal omgooien en terug naar een soort despotisme streven, en in het tweede geval kun je je niet op dit argument beroepen om dit tegen te houden.
Van mij mogen directe verkiezingen inderdaad direct de prullenbak in. Het volk weet evenmin wat een Kamerlid zoal uitvreet de hele dag. Het is sowieso nogal bizar dat je voor een van de hoogste en meest invloedrijke ambten in dit land niet zozeer een proeve van bekwaamheid hoeft af te leggen, je moet zorgen dat je het volk aanspreekt. Dat is echter heel wat anders.
quote:
Flauw. Het gaat om de aantrekkingskracht van populisten, en we kunnen het er denk ik wel over eens zijn dat Balkenende geen populist is. Als het volk zo gretig achter de populisten aanloopt, waarom hebben wij dan zo'n coalitie, zo'n regering en zo'n premier? Foutje?
Noch de coalitie, noch de premier, noch de regering zijn door de burger gekozen.
quote:
Onze democratie is iets kwetsbaarder voor de hadjememaars van ons land, maar zij worden geen leiders. Het volk wil zich gewoon vertegenwoordigd zien.
Maar de kwaliteit doet er niet zoveel toe, als maar aan de eigen onderbuikgevoelens wordt geappeleerd. De zetelaantallen van PVV en TON spreken toch voor zich?
quote:
Verder zien we in alle omringende landen, waar wel gekozen burgemeesters zijn, ook geen invasie van clowns met een ambtsketen.
Lijkt me niet echt een argument.
quote:
Het gevolg is een andere verhouding, en anders maakt nog niet slechter. Waarom het zo'n slecht idee is dat een burgemeester zich kan beroepen op kiezersmandaat is mij trouwens een raadsel.
Nou, dat zal ik je dan maar uitleggen. Hoe kan een orgaan dat NAMENS HET VOLK controleert, een orgaan dat NAMENS HET VOLK bestuurt, ter verantwoording roepen? Zij kunnen zich beiden beroepen op kiezersmandaat. Waarom zou het ene orgaan dan zich blootstellen aan de controle en eventuele sancties van de ander. Het staatsrechtelijk systeem had daarvoor een mooi systeem: het controlerend orgaan treedt op namens het volk en het is het volk dat bepaalt of het bestuur mag blijven zitten ja of nee. Zodra de burgemeester gekozen is, is het systeem daarmee teneinde. Dan kan de gemeenteraad zich niet meer zondermeer op kiezersmandaat beroepen, waarmee het niet langer vanzelfsprekend is dat de raad B&W ter verantwoording kan roepen. De hierarchie is doorbroken,
quote:
Het lijkt mij beter dan dat hij zich beroept op het fiat van een vorst. En ach, het staatsrechtelijk systeem is niet opgeofferd met een gekozen burgemeester, slechts een kleine mutatie.
Ten eerste kan een burgemeester die door het controlerend orgaan ter verantwoording wordt geroepen, zich nergens op beroepen. De gemeenteraad bepaalt, klaar. En iedere verandering in een systeem dat afbreuk doet aan datzelfde systeem, is een opoffering. Slechts zij die geen bal snappen van staatsrecht (en daarvan zit een afschrikwekkend groot deel in de volksvertegenwoording. Sterker nog, een van de voorvechters is inmiddels (een notabene benoemd) burgemeester in Nijmegen en Pechtold moest mij ook al een antwoord schuldig blijven op mijn kritiek) zouden de euvele moed hebben dit af te doen als een kleine mutatie.
quote:
Nou, misschien kun je dan wat betere argumenten vinden dan dit....
Heb ik niet nodig. De gekozen burgemeester is in strijd met het staatsrechtelijk systeem en biedt bovendien geen enkel redelijk voordeel. Ik snap sowieso niet waarom het tegenwoordig nodig is om de Nederlander zo vaak mogelijk naar de stembus te krijgen. Is het geen raadplegend referendum, dan is het wel een gekozen burgemeester en als je echt pech hebt een gekozen formateur/minister president.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 13 januari 2008 @ 01:28:41 #135
198365 Morendo
The Real Deal
pi_55988936
quote:
(Uitgesproken op 24 april 2004)
De burgemeester is een beroeps- en carrièrebestuurder. Daar fietst men gewoon doorheen, met al het mogelijk menselijke drama. Vanuit de kamer kwam daarop dan ook veel kritiek. Kun je het niet gefaseerd invoeren? Nee, wordt dan gezegd, het huidige wetsvoorstel zal zo spoedig mogelijk worden ingevoerd. Het is zelfs niet de bedoeling dat zittende burgemeesters hun termijn volmaken. Nee zegt het kabinet, we willen namelijk geen 2 typen burgemeester; te weten één benoemde en één gekozene. Dat is natuurlijk onzin, gelet op de persoonlijkheid van de burgemeester van Amsterdam of Rotterdam, of Nijmegen, die toch ook wezenlijk verschilt van die van een burgemeester van Groesbeek. Het zit niet in de bevoegdheden van de burgemeesters. Maar helaas, voor Den Haag geldt in dit geval alles of niks. Dat is ook begrijpelijk vanuit politiek oogpunt van D66, die partij kan dan een kabi¬netscrisis veroorzaken, omdat zij er dan uit kan stappen, maar daar zou ik mij persoonlijk niet te druk over te maken.
Laten we nog eens een paar van de doelstellingen van de invoering van de gekozen burgemeester wat nader beschou¬wen. Stelt u zich voor dat de grondwettelijke belemmeringen zijn weggenomen en dat de burgemeester vanaf 2006-2007 rechtstreeks kan worden gekozen. Stel u heeft belangstel¬ling voor de functie van burgemeester en u bent een goede redenaar. Een eerste vraag: Kun je je ongeacht je leeftijd ver¬kiesbaar stellen voor het ambt?Aan kamerleden b.v. worden dergelijke eisen niet gesteld. Oeroud, halfgek, noem maar op: je kunt je kandidaat stellen voor een kamerlidmaatschap, wij stellen daar geen leeftijdseis bij. Waarom? Omdat wij zeggen dat de kiezers zo wijs zijn. Kiezers zijn verstandig genoeg. Moeten we dit ook doen bij burgemeesters? Moet je daar een leeftijdsgrens bij stellen of niet?
Een tweede vraag: Kun je je als kandidaat verkiesbaar stellen voor meer dan één gemeente? Lijkt me ontzettend leuk. Je hebt flink wat geld en snelle bolides. Je reist van hot naar haar en degelijke en om daar je mooie praatjes te houden. In Nijmegen natuurlijk en vervolgens pak je Groesbeek erbij en Beek/Ubbergen. Kortom: kun je je in meer dan een gemeente kandidaat stellen? ‘Why not’ zou je zeggen?
Een ander fascinerend vraagstuk is het volgende. Zijn het wel een beetje goede kandidaten? Dan zie je ook dat men hangt aan het denkbeeld van de klassieke ambtenaar enerzijds en de populist anderzijds. De vraag is dan: moet je als overheid eisen stellen aan de kandidaat? Moet je b.v. non-frauduleus¬heid en van de burgemeester een verklaring van goed gedrag vragen? Een heel debat in de Kamer: nee, dit zijn verkiezin¬gen en we stellen dit soort eisen niet, want de kiezer is wijs genoeg. Net of wij aan de buitenkant kunnen zien of iemand fraudeert of niet. Anderen zijn van mening dat dit een hele belangrijke functionaris betreft en daar moet je wel dit soort eisen stellen. Weer anderen vinden dat je deze eisen dan ook aan wethouders moet stellen.
Je kunt je ook de vraag stellen wat voor kiesstelsel gebruik je? Stel het stelsel naar Engels voorbeeld, je hebt dan 7 kan¬didaten voor de post in Nijmegen bij een relatieve meerder¬heid. Dat betekent dat je met 30% van de stemmen bur¬gemeester kunt worden. In Nijmegen wordt een SP-er dan burgemeester. Als we zeggen dat we dat niet willen, want we willen het systeem met de absolute meerderheid, dan moet je de kiezer twee keer laten komen; eerst om de twee hoogst geplaatste eruit te filteren en ten tweede een ronde tussen de twee hoogst geëindigde kandidaten, vergelijk de verkie¬zing van de Franse president.
Laten we nu eens kijken naar de kernvraag. Waarom doe je dit eigenlijk? Waarom ga je die burgemeester nu recht¬streeks kiezen? Is democratischer, hoor je dan. Nauwelijks een argument: dan moet je iedereen laten kiezen in Ne¬derland; de koningin natuurlijk, de ministers, de rechters, de leden van dit bestuur (van de Reünistenvereniging CM); kortom iedereen en rechtstreeks!
Kernvraag nogmaals:waarom doe je dat dan? Omdat aan deze functionaris belangrijke bevoegdheden toekomen, die voor de kiezer van belang zijn. Degenen die rechtstreeks gekozen zijn hebben in het algemeen ook belangrijke be¬voegdheden, denk bijvoorbeeld aan de President van de VS (strikt formeel niet rechtsreeks gekozen maar het lijkt er wel heel erg op). Of de premier, die formeel ook niet rechtsreeks gekozen wordt, maar materieel gezien eigenlijk wel. Dus zou je zeggen dat als de burgemeester rechtstreeks gekozen is hij belangrijke bevoegdheden heeft. Maar als je het voorstel leest gaat het eerder om een “uitkleding” van de bevoegd¬heden. Dat is heel fascinerend om te lezen. Men doet of de burgemeester meer bevoegdheden krijgt, door bijvoorbeeld te zeggen dat het zijn taak is om mee te werken als een soort “kabinetsformateur” van het college van B&W. Heeft een formateur in ons land belangrijke bevoegdheden? Nee, hij moet gewoon goed kunnen praten. Hij moet mensen bij elkaar kunnen brengen.. Lukt het dan heeft hij geluk, lukt het niet dan heeft hij pech: maar bevoegdheden heeft hij niet. Bovendien is hij ‘formateur’ van een college waarvan die wethouders nog steeds steunen op een meerderheid van de gemeenteraad. Stelt weinig voor dit argument, tenzij de raad zich als een schoothond laat behandelen. Maar ja, dat kan nu ook.
Verder zou de burgemeester coördinerende taken hebben binnen het gemeentebestuur. Je kunt taken hebben, maar als je die taken wilt vervullen moet je bevoegdheden hebben. Je kunt wel tegen ouders zeggen jullie taak is de opvoeding van de kinderen; maar als je geen bevoegdheden hebt om dat te doen, kun je praten als Brugman maar dat helpt je niet. Kortom je moet kunnen zeggen: ik ben nu bevoegd en je luistert naar mij. De burgemeester krijgt die bevoegdheden niet. Hij kan geen richtlijnen geven aan het college, dat ont¬breekt totaal. De rechtstreeks gekozen burgemeester is dus nog even ontwapend of ontwapenend als hij tot op heden is.
Ook hier zie je weer een volkomen discongruentie tussen de manier van aanstelling. De bevoegdheden nemen niet of nauwelijks toe.
Nu de andere kant en die is nog veel fascinerender. De enige belangrijke bevoegdheid die de burgemeester heeft als unus, dus onafhankelijk van B&W, is de handhaving van de open¬bare orde Dat is nou echt een burgemeestersbevoegdheid
Het betreft een bevoegdheid die niet aan college gegeven maar bewust aan de burgemeester gegeven is. Uit notities blijkt dat de rechtstreeks gekozen burgemeester uit het oogpunt vanuit een objectieve openbare ordehandhaving niet de meest vertrouwenwekkende functionaris is. Zo staat het er natuurlijk niet, maar daar komt het wel op neer. Er staat dat overwogen wordt in dat verband de bevoegdheden in het kader van de openbare orde te decentraliseren.
Stel we hebben een gekozen burgemeester: Veronderstel dat Arnhem is een beetje rechts en behoudend en Nijmegen is een beetje revolutionair is. In Arnhem wordt een keurige openbare orde handhaver als burgemeester gekozen Het is afgelopen met wanordelijkheden; nieuw drugsbeleid etc. > de beuk erin, “het is afgelopen!”. In Nijmegen wordt een heel ander type gekozen, afkomstig van de Radbouduniversiteit, erg liberaal in de handhaving van zijn openbare orde taken: je kunt een vuurtje stoken op de markt, je kunt met drugs rondwandelen etc. Hij peinst er niet over om dat aan te pak¬ken, omdat hij door degene die dat liberale beleid steunt is gekozen. Wat je dan ziet gebeuren is het dat het in Nijmegen een zooitje wordt en in Arnhem niet. Maar alles wat er in Arn¬hem aan zooitje zat dat gaat naar Nijmegen natuurlijk!
Je kunt het bovenstaande ook systematisch brengen maar dan wordt het een techneutenverhaal en daar zit niemand hier op te wachten. Kortom: de gekozen burgemeester is een ongelooflijk slecht doordacht verhaal; dat dit kabinet daarin meegaat is onbegrijpelijk, afgezien van de politieke situatie.
Zeker als je het vergelijkt met in Europa is het heel moeilijk te begrijpen. Kennen we dit fenomeen dan in Europa?
Dan is het antwoord “nagenoeg niet”, op enkele deelstaten in Duitsland na. Niet in België, niet in Frankrijk. Ze komen weinig voor. Dat is toch een teken aan de wand.
Ik voorzie moeilijk werkbare situaties met het gevaar van een mogelijke lokale potentaat.
Wat er nu gebeurt, is dan ook buitengewoon inconsistent. En ik zou u dan ook willen vragen, dames en heren, als uw gemeente u ter harte gaat.: teken petities en dergelijke tegen deze plannen. Dat zou goed zijn voor het Nederlandse openbare bestuur.
En ook voor mijn gemoedsrust...
Dames en heren, ik dank u wel.
Tijn Kortmann
Professor Kortmann (staatsrecht) heeft met deze redevoering wel een punt.
pi_55992539
Is Tijn inmiddels professor dan? Ik had vorig jaar nog les van hem, ik wist niet dat hij ook zon verklaard tegenstander van de gekozen burgemeester was.
  zondag 13 januari 2008 @ 15:41:52 #137
198365 Morendo
The Real Deal
pi_55999780
quote:
Op zondag 13 januari 2008 10:32 schreef Argento het volgende:
Is Tijn inmiddels professor dan? Ik had vorig jaar nog les van hem, ik wist niet dat hij ook zon verklaard tegenstander van de gekozen burgemeester was.
Ik vrees dat jij het over iemand anders hebt. Van deze persoon is het stuk afkomstig:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_Kortmann
pi_55999910
Ja en ik heb het over Tijn Kortmann, de naam die onder het artikel staat vermeld.
  zondag 13 januari 2008 @ 15:52:27 #139
198365 Morendo
The Real Deal
pi_56000133
quote:
Op zondag 13 januari 2008 15:46 schreef Argento het volgende:
Ja en ik heb het over Tijn Kortmann, de naam die onder het artikel staat vermeld.
Hij laat zichzelf Tijn noemen. Ook al heet hij officieel Constantijn. Waarom? Beats me.
Zie ook deze link:

http://www.ru.nl/rechten/(...)a's/prof_mr_c_a_j_m/
pi_56000523
Dan zal het inderdaad wel Constantijn ipv Tijn geweest zijn.
  zondag 13 januari 2008 @ 16:09:36 #141
198365 Morendo
The Real Deal
pi_56000691
Daar durf ik wel een weddenschap over af te sluiten, ook al ken ik jouw Tijn niet.
pi_56008137
quote:
Op zondag 13 januari 2008 01:23 schreef Argento het volgende:

Maar de kwaliteit doet er niet zoveel toe, als maar aan de eigen onderbuikgevoelens wordt geappeleerd. De zetelaantallen van PVV en TON spreken toch voor zich?
Inderdaad, die spreken voor zich. Zij hebben welgeteld tien zetels. Dat wil zeggen: zij spreken een niche van het electoraat aan.

Maar goed, jouw betoog begint van het onderwerp af te raken. Eerst stel jij dat een gekozen burgemeester het de verhoudingen in het bestuur zo ingrijpend zal veranderen, om vervolgens met de stelling op de proppen te komen dat het kiesrecht in zijn geheel op de schop moet. Ik stel voor dat jij een topic opent over hoe jij graag vertegenwoordiging wil organiseren, want jouw punt gaat niet zozeer over de burgemeester. Je hebt er geen vertrouwen in dat het volk zich vertegenwoordigd wil zien. Dat heeft gevolgen op de hele democratie.....dan heb je inderdaad een soort despotisme, plato-staat, whatever.

[ Bericht 19% gewijzigd door Autodidact op 13-01-2008 21:28:19 ]
pi_56014031
quote:
Op zondag 13 januari 2008 21:22 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Inderdaad, die spreken voor zich. Zij hebben welgeteld tien zetels. Dat wil zeggen: zij spreken een niche van het electoraat aan.
In de peilingen van eind december staat Wilders op 15 en Verdonk op 13. Dat is toch ietsje anders. 28 zetels voor partijen die, als je erop let, niets zinnigs weten te melden over hoe een rijksoverheid bestuurd zou moeten worden. Integendeel zelfs. Ik vind het al bizar dat de Partij voor de Dieren 2 zetels wist te bemachtigen. Only in a representative democracy.
quote:
Maar goed, jouw betoog begint van het onderwerp af te raken. Eerst stel jij dat een gekozen burgemeester het de verhoudingen in het bestuur zo ingrijpend zal veranderen, om vervolgens met de stelling op de proppen te komen dat het kiesrecht in zijn geheel op de schop moet.
Euh, nee, jij meende uit mijn antwoorden te mogen opmaken dat het democratisch systeem van mij op de schop mag. Ik bevestigde dat slechts. Meer niet.
quote:
Ik stel voor dat jij een topic opent over hoe jij graag vertegenwoordiging wil organiseren, want jouw punt gaat niet zozeer over de burgemeester.
Mijn punt is dat de gekozen burgemeester een idioot idee is. Ik heb al uitgelegd waarom het niet past in ons (toch heel fatsoenlijk) staatsrechtelijk systeem en voor de meer feitelijke en operationele nadelen verwijs ik graag naar het stuk van Kortmann.
quote:
Je hebt er geen vertrouwen in dat het volk zich vertegenwoordigd wil zien. Dat heeft gevolgen op de hele democratie.....dan heb je inderdaad een soort despotisme, plato-staat, whatever.
Natuurlijk wil het volk zich vertegenwoordigd zien. Ik vraag me alleen af of het volk wel over de capaciteiten beschikt om de kandidaten te kunnen beoordelen. Ik zou het een geruststellende gedachte vinden als voor de hoogste ambten in dit land een proeve van bekwaamheid moet worden afgelegd. Voor iedere job moet je door iets van een selectieprocedure heen (dat die procedure soms zo laagdrempelig is dat hij er niet lijkt te zijn, doet daar niks aan af) maar om Kamerlid of gemeenteraadslid te worden, hoef je je slechts af te vragen hoe je het volk zo kan manipuleren dat je daartoe verkozen wordt. Wat je precies allemaal kan is niet belangrijk. Zelfs bestuurlijke ervaring is totaal irrelevant.

Ik woon notabene in een land waarin de partij van een kort voor de verkiezingen OVERLEDEN man, 26 zetels wist te bemachtigen. ZES-EN-TWIN-TIG!!
pi_56014570
quote:
Op zondag 13 januari 2008 16:09 schreef Morendo het volgende:
Daar durf ik wel een weddenschap over af te sluiten, ook al ken ik jouw Tijn niet.
Tijn Kortmann, advocaat bij Stibbe in Amsterdam en universitair docent burgerlijk recht aan de UU. Ik vermoed dat hij een zoon is van Bas en dus een neef van Constantijn, maar dat heb ik hem nooit gevraagd.
pi_56018020
quote:
Op maandag 14 januari 2008 00:43 schreef Argento het volgende:

[..]

In de peilingen van eind december staat Wilders op 15 en Verdonk op 13. Dat is toch ietsje anders. 28 zetels voor partijen die, als je erop let, niets zinnigs weten te melden over hoe een rijksoverheid bestuurd zou moeten worden. Integendeel zelfs. Ik vind het al bizar dat de Partij voor de Dieren 2 zetels wist te bemachtigen. Only in a representative democracy.
Nu ga je af op peilingen, terwijl wij het toch echt over zetelaantallen hebben, en dat is het enige wat ertoe doet. Ze spreken boekdelen: 10 zetels voor deze populisten.

En wat dan nog? Ze hebben geen cent macht. De komst van deze partijen laat juist het zelfcorrigerende vermogen van onze democratie zien. Aan alle kanten zie je dat partijen de onderwerpen die deze populisten bespreken oppikken omdat ze erachter komen dat er iets kookt onder de bevolking. Als deze lui niet aan het woord kwamen, werd een grof deel van de bevolking simpelweg niet gehoord. Niet alleen de oplossingen van hun messiassen, maar ook de problemen die zij zien. Wat je dus ziet is dat de problemen van mensen opgepikt worden door verantwoordelijke politici, omdat zij allerminst belang hebben bij de groei van de aanhang van deze bewegingen. Deze zelfcorrigerende functie verlies je bij elke beperking van inspraak, aangezien je mensen de mond snoert..
quote:

Euh, nee, jij meende uit mijn antwoorden te mogen opmaken dat het democratisch systeem van mij op de schop mag. Ik bevestigde dat slechts. Meer niet.
Nou dat bedoel ik dus. Jouw punt heeft in principe niks met dit onderwerp te maken, maar jij wil feitelijk representatieve democratie afschaffen. Dan kun je je nooit beroepen op het argument dat een gekozen burgemeester de bestuurlijke verhoudingen zal verstoren, aangezien jij dat juist aanmoedigt.
quote:

Mijn punt is dat de gekozen burgemeester een idioot idee is. Ik heb al uitgelegd waarom het niet past in ons (toch heel fatsoenlijk) staatsrechtelijk systeem
Systemen zijn niet statisch. Jouw voorstel om representatieve democratie feitelijk af te schaffen past ook niet in het huidige staatsrechtelijk systeem en is zelfs in strijd met de grondwet. Beetje vreemd om met argument te komen dan.
quote:

Natuurlijk wil het volk zich vertegenwoordigd zien. Ik vraag me alleen af of het volk wel over de capaciteiten beschikt om de kandidaten te kunnen beoordelen. Ik zou het een geruststellende gedachte vinden als voor de hoogste ambten in dit land een proeve van bekwaamheid moet worden afgelegd. Voor iedere job moet je door iets van een selectieprocedure heen (dat die procedure soms zo laagdrempelig is dat hij er niet lijkt te zijn, doet daar niks aan af) maar om Kamerlid of gemeenteraadslid te worden, hoef je je slechts af te vragen hoe je het volk zo kan manipuleren dat je daartoe verkozen wordt.
Je moet je dan eerst eens afvragen wie dan deze selectieprocedure doet, wie de bekwaamheid beproeft....dat zou dan iemand moeten doen die zelf bekwaam ervaren is. Wie selecteert hem? De kroon? Ook als je open representatieve democratie afschaft stuit je op exact dezelfde mandaatvragen. Wie heeft degene achter de selectieprocedure baas gemaakt? Wat zijn de garanties dat hij door de selectieprocedure niet zijn eigen politiek door wil drammen? Het geeft naar mijn mening veel te veel macht in te weinig handen....en dat levert, zonder uitzondering, corruptie op.
quote:

Wat je precies allemaal kan is niet belangrijk. Zelfs bestuurlijke ervaring is totaal irrelevant.
Daar gaat het volk over. Jij vindt bestuurlijke ervaring belangrijk, en een ander vindt misschien overtuigingskracht belangrijk, of inventiviteit, revolutionaire ideeen, whatever. Het voordeel van zo'n democratie is dat het volk zelf de criteria bepaalt, en niet Argento die claimt het beter te weten dan het gepeupel. Niks zegt mij dat jij betere criteria stelt aan politici dan de rest van Nederland. Niks.
quote:

Ik woon notabene in een land waarin de partij van een kort voor de verkiezingen OVERLEDEN man, 26 zetels wist te bemachtigen. ZES-EN-TWIN-TIG!!
En in datzelfde land was diezelfde partij binnen een jaar machteloos. Nul zetels! NUL!!!! Democratie is niet risicoloos, maar het werkt. Zoals ik zei: onze democratie is gevoelig voor de hadjememaars, maar die mensen veroveren geen duurzame macht. Het volk wil zich goed vertegenwoordigd zien, en soms is de uitkomst daarvan dat de stem naar een protestbeweging gaat. De interpretatie hiervan is dat men zich door de andere partijen niet goed vertegenwoordigd voelt....en wat zie je...de politiek van Fortuyn is zo'n beetje in elk partijprogramma terecht gekomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 14-01-2008 11:22:30 ]
pi_56019744
quote:
Op maandag 14 januari 2008 10:16 schreef Autodidact het volgende:
Nu ga je af op peilingen, terwijl wij het toch echt over zetelaantallen hebben, en dat is het enige wat ertoe doet. Ze spreken boekdelen: 10 zetels voor deze populisten.
Peilingen worden toch echt gemeten in zetels en een peiling is een uitstekend middel om te meten of en in hoeverre de populisten doeltreffen.
quote:
En wat dan nog? Ze hebben geen cent macht.
Nog niet nee.
quote:
De komst van deze partijen laat juist het zelfcorrigerende vermogen van onze democratie zien. Aan alle kanten zie je dat partijen de onderwerpen die deze populisten bespreken oppikken omdat ze erachter komen dat er iets kookt onder de bevolking. Als deze lui niet aan het woord kwamen, werd een grof deel van de bevolking simpelweg niet gehoord. Niet alleen de oplossingen van hun messiassen, maar ook de problemen die zij zien. Wat je dus ziet is dat de problemen van mensen opgepikt worden door verantwoordelijke politici, omdat zij allerminst belang hebben bij de groei van de aanhang van deze bewegingen. Deze zelfcorrigerende functie verlies je bij elke beperking van inspraak, aangezien je mensen de mond snoert.
Ach onzin. Zelfs dat restje bestaansrecht hebben populisten niet. De gevestigde partijen zijn zondermeer in staat maatschappelijke signalen op te pikken, maar een maatschappelijk signaal dat moslims discriminatoir behandeld moeten worden, hoeft van mij niet opgepikt te worden.
quote:
Nou dat bedoel ik dus. Jouw punt heeft in principe niks met dit onderwerp te maken, maar jij wil feitelijk representatieve democratie afschaffen. Dan kun je je nooit beroepen op het argument dat een gekozen burgemeester de bestuurlijke verhoudingen zal verstoren, aangezien jij dat juist aanmoedigt.
Er is maar één stelling en dat is de stelling dat er een gekozen burgemeester moet komen. Ik ben tegen die stelling en dat heb ik uitgelegd.

Ik ben daarnaast niet zon fan van de representatieve democratie, maar dat is simpelweg een ander onderwerp. Ik zie niet in waarom je die twee door elkaar zou willen laten lopen. Mijn afkeer van de gekozen burgemeester past uitsluitend in het staatsrechtelijk systeem en de democratie zoals wij die nú hebben en behoeft wat mij betreft ook uitsluitend tegen die achtergrond besproken te worden.
quote:
Systemen zijn niet statisch. Jouw voorstel om representatieve democratie feitelijk af te schaffen past ook niet in het huidige staatsrechtelijk systeem. Het is geen argument.
Een systeem kan vervangen worden door het andere, maar dat wil nog niet zeggen dat een systeem nooit krom kan zijn. Een systeem waarin zowel het controlerende orgaan als het controlerend orgaan op kiezersmandaat kan steunen, is een krom systeem.
quote:
Je moet je dan eerst eens afvragen wie dan deze selectieprocedure doet, wie de bekwaamheid beproeft....dat zou dan iemand moeten doen die zelf bekwaam ervaren is. Wie selecteert hem? De kroon?
Maakt mij allemaal niet uit. Zolang het maar niet de burger zelf is.
quote:
Ook als je open representatieve democratie afschaft stuit je op exact dezelfde mandaatvragen. Wie heeft degene achter de selectieprocedure baas gemaakt? Wat zijn de garanties dat hij door de selectieprocedure niet zijn eigen politiek door wil drammen? Het geeft naar mijn mening veel te veel macht in te weinig handen....en dat levert, zonder uitzondering, corruptie op.
Waar ik op doel is dat in een representatieve democratie het volk de zwakste schakel is en zoals een bekende uitspraak luidt (was het Churchill?): De representatieve democratie is een belabberde staatsvorm, maar ik weet even geen betere.
quote:
Daar gaat het volk over.
Dat is nu precies mijn probleem.
quote:
Jij vindt bestuurlijke ervaring belangrijk, en een ander vindt misschien overtuigingskracht belangrijk, of inventiviteit, revolutionaire ideeen, whatever. Het voordeel van zo'n democratie is dat het volk zelf de criteria bepaalt, en niet Argento die claimt het beter te weten dan het gepeupel. Niks zegt mij dat jij betere criteria stelt aan politici dan de rest van Nederland. Niks.
Goh, ik geloof niet dat ik ooit het beweerd dat ik wel kan beoordelen wanneer iemand een goed Kamerlid zou zijn. Ik vind het net zo bizar dat men aan mij vraagt om daarover mijn stem te geven, dan dat men dat aan mijn buurman vraagt.
quote:
En in datzelfde land was diezelfde partij binnen een jaar machteloos. Nul zetels! NUL!!!! Democratie is niet risicoloos, maar het werkt.
Ja, dan wordt de volksvertegenwoordiging dus vastgesteld aan de hand van de waan van de dag. Met Wilders zal denk ik precies hetzelfde gebeuren als hij bij de volgende verkiezingen 26 zetels pakt (al dan niet na fusie met TON) en men niet om hem heen kan als regeringspartij. Maar dat vind ik geen pro-argument maar juist een contra-argument. Regeren is niet iets dat je ns een keer kan gaan proberen.
quote:
Zoals ik zei: onze democratie is gevoelig voor de hadjememaars, maar die mensen veroveren geen duurzame macht. Het volk wil zich goed vertegenwoordigd zien, en soms is de uitkomst daarvan dat de stem naar een protestbeweging gaat. De interpretatie hiervan is dat men zich door de andere partijen niet goed vertegenwoordigd voelt....en wat zie je...de politiek van Fortuyn is zo'n beetje in elk partijprogramma terecht gekomen.
Politiek opportunisme. Je moet je afvragen of de ideeen van Fortuyn ten eerste wel zo vernieuwend waren en ten tweede of zij alsnog in de praktijk zijn gebracht. Natuurlijk proberen de gevestigde partijen een graantje mee te pikken van de snaar die Fortuyn kennelijk heeft geraakt. Ze zijn toch gedwongen om in verkiezingstijd minstens zo populistisch te werk te gaan? Zij moeten toch net zo goed stemmen vergaren? Daarom worden verkiezingsbeloften zelden nagekomen.

Een land besturen en het bestuur controleren, is gewoon een vak. Een zware job. Dan moet je met meer komen dan je antipathie jegens de EU en moslims. Dat werkt misschien ten aanzien van mensen die niet verder hoeven te kijken dan hun alledaagse huis-tuin en keuken-belangen, maar voor je het weet moet je echt aan de bak en dan sta je daar met je idiote Kamerleden.

Ik bedoel, die Brinkman vindt het belangrijker om de Antillianen te pas en te onpas uit te maken voor rovers en bandieten, want ja, (het moet toch gezegd kunnen worden), dan om zijn bijdrage te leveren aan het succes wat zon commissie eventueel zou kunnen behalen. Nou Brinkman, je hebt je zegje gedaan hoor en de commissie is daardoor onverrichter zaken teruggekeerd. Schandalig vind ik dat.
pi_56020132
quote:
Op maandag 14 januari 2008 11:38 schreef Argento het volgende:
Een systeem kan vervangen worden door het andere, maar dat wil nog niet zeggen dat een systeem nooit krom kan zijn. Een systeem waarin zowel het controlerende orgaan als het controlerend orgaan op kiezersmandaat kan steunen, is een krom systeem.
Je ziet dat bv. ook in de VS, waar de president in feite niets meer kan doen als het Huis van afgevaardigden een andersgekleurde meerderheid heeft.
En het Huis kan niets doen, omdat de president veto-recht heeft.

En voor de binding politiek-burger hoef je het wat dat betreft ook niet te doen, want die is in de VS lager dan hier.
pi_56243598
Vandaag is het dan zover. Iemand gisteravond bij het laatste debat in Eindhoven geweest? Farce was het.
Het ging werkelijk helemaal nergens over. De burgers werd erg weinig gevraagd. En het meeste waar over gesproken werd waren van die populaire thema's die al vaak genoeg op de agenda hebben gestaan. Of er werd met elkaar 'geruzied' over de collega's die steun mogen verlenen of niet. Op een gegeven moment was men zelfs aan het spreken in bewoordingen als wandel of fiets je graag... ik bedoel waar, gaat dit over.

[ Bericht 30% gewijzigd door Raven_ op 23-01-2008 09:54:30 ]
  woensdag 23 januari 2008 @ 11:08:23 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_56245316
Ik was erbij in de Thomas. Het stelde idd niet erg veel voor. Vond ze op de Tu/e beter.

Ik heb vanochtend blanco gestemd. Moest ook wel nadat ik meegewerkt heb met de D66-Blanco actie.

Wel moet ik de campagneteams nageven dat ze het goed gedaan hebben. Tegen alle verwachtingen in is de negatieve sfeer uit het begin vrijwel verdwenen en is de kans op voldoende opkomst. Dat vind ik positief.
pi_56252692
Ik heb zelf ook blanco gestemd. 15% op dit moment. Zal kantje boord worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')