abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55375027
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:58 schreef mike1201 het volgende:
Oke bedankt voor de wat serieuze reacties.
Dus de meerderheid raad het af hmm zal erover nadenken al ben ik supergek op haar.
Denk dat ik het toch probeer en er zelf achter moet komen...
iig bedankt voor de reacties.
ga je je nog iets aantrekken van wat ik zei over relaties aangaan met mensen die MIDDEN IN een therapie zitten, vanwege ONRUST in hun bolletje? dat het ms beter is voor die onrustige bol om het eerst even tot rust te laten komen nu de eigenaresse daar zit, want daarvoor zit ze daar, weet je wel, om het in het hoofdje niet nog drukker te krijgen , met vlinders en zo?

nee, hè.

mooi.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_55375217
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:58 schreef ArtyShock het volgende:
Een goede vriend van me had z'n eerste serieuze relatie met een nog-niet-uit-de-kast borderlinester. Ze leek in het begin compleet normaal -al vond ik haar bijzonder onsympathiek, maar daar heb je niet per sé een psychische aandoening voor nodig.

Gaandeweg bleken er kleine dingetjes niet te kloppen: Dan weer had ze onverklaarbare huilbuien dan weer woedeaanvallen en ze vertelde aan iedereen weer een compleet andere variant van een ter plekke verzonnen werkelijkheid. Oftewel, haar ouders, haar vriendinnen haar collega's en m'n vriends vrienden kregen een compleet andere versie van haar te zien.

Toen eindelijk het moment kwam dat hij 't niet meer trok en het uit maakte -en ik bewonder z'n geduld- was 'ie nog niet van de ellende af. Iedereen in haar omgeving vertelde ze leugens over hem. Overal waar hij bekenden van haar tegen kwam werd hij met een scheef oog aangekeken. Het was voor hem en iedereen die het hele verhaal heeft meegemaakt een 'leerzame' periode. To say the least.

Tip: Doe het niet.

Of wel natuurlijk. Wat weten wij nou helemaal.
Klinkt niet echt iets voor mij dan, zou dat niet aankunnen maar zover ik haar ken (2 maanden) heb ik nog niets raars kunnen ontdekken. Weet niet echt hoe het daar aan toe gaat in die inrichting natuurlijk.
Ik zal het iig aankijken (ze zit daar inmiddels al een maand of 6) mischien dat het nu wat beter met haar gaat ofzo.
pi_55375231
Edit: Slecht plan

[ Bericht 92% gewijzigd door Inekris op 18-12-2007 23:31:20 ]
pi_55375292
Hoi

Er staan hier veel goede reacties. Ben benieuwd of je nu de relatie toch aan gaat.
Ik ben verpleegkundige op een psychiatrische afdeling en weet uit ervaring dat er meiden met borderline zijn die een langdurige relatie hebben. Dat is vrij bijzonder, om ze meestal iedereen weg duwen die te dicht bij komen.
De mannen die zo'n relatie aan gaan en kunnen zijn meestal de onzekere types die helemaal ingepalmt worden door de charmes van zo'n borderlinemeisje. Want daar zijn ze goed in, mensen in palmen.
Zolang je niet lastig bent, niet teveel vraagt en vooral alles voor haar doet, kun je er een lange relatie aan over houden. En blijkbaar zijn er mensen die daar tevreden mee zijn. Gelukkig maar!!!
Dus wat wil je en wat voor iemand ben jij?

Als jij niet zo'n slappe bent zal de relatie trouwens snel over zijn, daar ben ik van overtuigd.
Dus wees niet bang.

Groetjes, Mieke
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:12:20 #55
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_55375340
Edit: Nee

[ Bericht 96% gewijzigd door Inekris op 18-12-2007 23:38:28 ]
pi_55375354
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:04 schreef milagro het volgende:

[..]

ga je je nog iets aantrekken van wat ik zei over relaties aangaan met mensen die MIDDEN IN een therapie zitten, vanwege ONRUST in hun bolletje? dat het ms beter is voor die onrustige bol om het eerst even tot rust te laten komen nu de eigenaresse daar zit, want daarvoor zit ze daar, weet je wel, om het in het hoofdje niet nog drukker te krijgen , met vlinders en zo?

nee, hè.

mooi.
Wat kan ik er aan doen dat ik verliefd ben op die meid?
pi_55375397
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:08 schreef mike1201 het volgende:

[..]

Klinkt niet echt iets voor mij dan, zou dat niet aankunnen maar zover ik haar ken (2 maanden) heb ik nog niets raars kunnen ontdekken. Weet niet echt hoe het daar aan toe gaat in die inrichting natuurlijk.
Ik zal het iig aankijken (ze zit daar inmiddels al een maand of 6) mischien dat het nu wat beter met haar gaat ofzo.
NEENEENEENEENEE! Met borderliners gaat het niet in een paar maandjes beter, dat is een proces van jaren. Dat je niks raars hebt kunnen ontdekken komt omdat je haar nog niet zo goed kent. Houden zo, zou ik zeggen. Juist de mensen met wie ze een band hebben worden slachtoffer. Probeer ook niet met 1 teen in die zone terecht te komen, want voor je het weet ga je down the drain.
pi_55375436
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:08 schreef mike1201 het volgende:

[..]

Maar ff hè...

Al had ze geen borderline, ze zit in een inrichting op dit moment. Ze zit dus nu niet goed in haar vel, borderline of wat dan ook.
Heb je zelf dan niet zoiets van: 'Mwoah, misschien beter van niet'?
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:16:47 #59
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_55375447
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:13 schreef mike1201 het volgende:

[..]

Niet meer mee omgaan Gaat het vanzelf over
pi_55375490
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:10 schreef Astraea het volgende:
Hoi

Er staan hier veel goede reacties. Ben benieuwd of je nu de relatie toch aan gaat.
Ik ben verpleegkundige op een psychiatrische afdeling en weet uit ervaring dat er meiden met borderline zijn die een langdurige relatie hebben. Dat is vrij bijzonder, om ze meestal iedereen weg duwen die te dicht bij komen.
De mannen die zo'n relatie aan gaan en kunnen zijn meestal de onzekere types die helemaal ingepalmt worden door de charmes van zo'n borderlinemeisje. Want daar zijn ze goed in, mensen in palmen.
Zolang je niet lastig bent, niet teveel vraagt en vooral alles voor haar doet, kun je er een lange relatie aan over houden. En blijkbaar zijn er mensen die daar tevreden mee zijn. Gelukkig maar!!!

Als jij niet zo'n slappe bent zal de relatie trouwens snel over zijn, daar ben ik van overtuigd.
Dus wees niet bang.

Groetjes, Mieke
Kijk Mike, er zijn mensen die hier zelfs speciaal een account voor aanmaken. Als je het nu nog niet serieus neemt, nou dan weet ik het ook niet meer.
pi_55375492
quote:

[..]

Daar kun je niets aan doen, maar je moet er ook niets mee doen. Tenzij je masochist bent.
pi_55375519
quote:

[..]

niets, maar je hoeft er niets MEE te doen, hè, en zeker niet als het voor haar ms wel eens beter zou kunnen zijn, om eerst happy met zichzelf te zijn, voordat ze het eventueel met jou kan zijn ... het gaat niet enkel om wat jij wil, maar ook wat goed is voor de ander.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_55375527
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:10 schreef Astraea het volgende:
Hoi

Dus wees niet bang.

Groetjes, Mieke
Nou, gelukkig?! Ik gun niemand een borderliner...
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:19:24 #64
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_55375535
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:18 schreef thabit het volgende:

[..]

Kijk Mike, er zijn mensen die hier zelfs speciaal een account voor aanmaken. Als je het nu nog niet serieus neemt, nou dan weet ik het ook niet meer.
pi_55375546
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:15 schreef thabit het volgende:

[..]

NEENEENEENEENEE! Met borderliners gaat het niet in een paar maandjes beter, dat is een proces van jaren. Dat je niks raars hebt kunnen ontdekken komt omdat je haar nog niet zo goed kent. Houden zo, zou ik zeggen. Juist de mensen met wie ze een band hebben worden slachtoffer. Probeer ook niet met 1 teen in die zone terecht te komen, want voor je het weet ga je down the drain.
Wat gebeurd er dan precies?
En zijn ze allemaal even erg?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_55375575
Edit: Niet doen

[ Bericht 93% gewijzigd door Inekris op 18-12-2007 23:39:07 ]
pi_55375601
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:16 schreef MUUS het volgende:

[..]

Maar ff hè...

Al had ze geen borderline, ze zit in een inrichting op dit moment. Ze zit dus nu niet goed in haar vel, borderline of wat dan ook.
Heb je zelf dan niet zoiets van: 'Mwoah, misschien beter van niet'?
Nee niet echt, zoals ik al zei ben echt stapel op haar en dan denk je echt niet van "beter van niet" althans ik iig niet.
pi_55375614
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:19 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Ze zijn niet allemaal even erg maar aangezien ze al maanden in een 'inrichting' zit zal ze wel niet een milde variant hebben.
pi_55375646
quote:

[..]

Nou, binnen een week ken je alle familiegeheimen en ga je trouwen. Een week later ben je opeens een enorme klootzak die maar aan een ding denkt.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:23:20 #70
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_55375666
Edit: Kappen nou

[ Bericht 65% gewijzigd door Inekris op 18-12-2007 23:41:27 ]
pi_55375712
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:19 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nou, gelukkig?! Ik gun niemand een borderliner...
Ik ken er wel een paar die het verdiend zouden hebben
pi_55375720
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:22 schreef tho_Omas het volgende:
Lekker je zaadsifo tegen die kokkel van haar aantimmeren!
de humor
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:26:23 #73
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_55375773
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:49 schreef mike1201 het volgende:

[..]

Ja zou mooi als je ook even wat meer vertelt waarom ik het niet zou moeten doen.
Hoor al genoeg van NIET doen, maar waarom dan niet is mijn vraag?
Deze posts van milagro, MUUS en MUUS geven het eigenlijk aan. Kijk niet naar de inhoud, maar naar de vorm.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_55375793
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:24 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Puik plan, maar ik zou wel een vluchtplan hebben klaarliggen.
TS komt op mij heel onzeker over. Volgens mij heeft hij voor alles een vluchtplan, anders had hij een topic als dit niet nodig om zijn onzekerheden te spuien.
pi_55375829
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:24 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ik ken er wel een paar die het verdiend zouden hebben
Nu word ik nieuwsgierig. Wie?
pi_55375846
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:21 schreef mike1201 het volgende:

[..]

Nee niet echt, zoals ik al zei ben echt stapel op haar en dan denk je echt niet van "beter van niet" althans ik iig niet.
Ik denk wel dat er een stemmetje in je achterhoofd zit die dat zegt, anders had je dit topic niet geopend.
pi_55375850
quote:

[..]

Wat er onder andere gebeurt is dat je op willekeurige momenten zonder enige aanleiding verrot wordt gescholden. PATSBOEM, zo ineens knapt er wat in de kop van de borderliner. En hoe je daarop ook reageert, het is ALTIJD FOUT.

Er gebeurt nog veel meer dan dit, later meer daarover.
pi_55375890
Oh well ik ga het gewoon proberen.
DAAAAAAAAAAAG
pi_55375898
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:27 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

TS komt op mij heel onzeker over. Volgens mij heeft hij voor alles een vluchtplan, anders had hij een topic als dit niet nodig om zijn onzekerheden te spuien.
Als die onzekerheid hem ervan weerhoudt om zich relationeel te vermeien met een borderliner is het anders evolutionair gezien een uitstekende verworvenheid
pi_55375975
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:29 schreef thabit het volgende:

[..]

Wat er onder andere gebeurt is dat je op willekeurige momenten zonder enige aanleiding verrot wordt gescholden. PATSBOEM, zo ineens knapt er wat in de kop van de borderliner. En hoe je daarop ook reageert, het is ALTIJD FOUT.

Er gebeurt nog veel meer dan dit, later meer daarover.
Ja ik ken ook iemand die zomaar kwaad wordt om niks..
hoef je niets voor te doen, men dacht dat diegene adhd had maar misschien ook borderline maar ik weet daar niet zoveel vanaf..verbaas me altijd wel over die enorme agressie die ineens komt opzetten, en de opmerkingen als en jij altijd, en nooit, en die enorme scheldpartijen die je naarje hoofd geslingerd krijgt, waarbij ik me altijd afvroeg...watskeburt
Echt vreemd... en heel vermoeiend!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:38:47 #81
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_55376151
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:30 schreef mike1201 het volgende:
DAAAAAAAAAAAG
Nou veel plezier
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_55376179
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:30 schreef Diederik_Duck het volgende:

Als die onzekerheid hem ervan weerhoudt om zich relationeel te vermeien met een borderliner is het anders evolutionair gezien een uitstekende verworvenheid
Nee hoor, helaas:
quote:
DAAAAAAAAAAAG

dinsdag 18 december 2007 @ 23:41:26 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_55376226
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:14 schreef milagro het volgende:

[..]

wat je kan verwachten : niets
hoe er mee om te gaan : niet

graag gedaan
Dit dus
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:41:31 #84
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_55376230
pi_55376279
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:39 schreef Xennia het volgende:

[..]

Nee hoor, helaas:
[..]

ga alvast maar aandelen gillette kopen
pi_55376280
Tja. Kut.
pi_55376309
quote:
DAAAAAAAAAAAG
Als je nu al niet tegen weerstand kunt, wat ga je dan in hemelsnaam met een borderliner doen.
pi_55376361
We kunnen weer een mooi topic te gemoed zien.
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
  Redactie Games dinsdag 18 december 2007 @ 23:47:33 #89
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55376425
TS je hersenen werken niet..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:47:47 #90
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_55376431
quote:
DAAAAAAAAAAAG
Voor later:

Told you so...
Told you so...

En hé, mocht het met haar uiteindelijk niets worden; d'r lopen waarschijnlijk nog legio lekkere meiden rond daar in die inrichting die smáchten om jouw aandacht. Gaat helemaal goed komen.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
pi_55376472
Ik ben blij dat we je konden helpen.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:59:02 #92
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55376790
Als je het wilt proberen, zou ik als de wiedeweerga wel een boek over ‘omgaan met borderliners’ op de kop tikken. Omgaan is geen sinecure. Alles wat ik nu zeg is natuurlijk enigszins generaliserend, maar vooruit: borderliners hebben goed ontwikkelde sociale antennes. Ze kunnen goed aanvoelen wat er mis is, wat, als ze dit ‘ten goede’ gebruiken heel fijn kan zijn. Echter, zodra je ze tegen de haren instrijkt kunnen ze dit ook medogenloos gebruiken om je keihard in te palmen en verwijten te maken. Je moet heel goed beseffen waar je staat, en wiens of wier schuld het eigenlijk is.

Kritiek geven? Begin maar vast te oefenen met dingen héél voorzichtig brengen, en dan nog zal het misgaan. Wen ook aan ontzettend afgestoten te worden, en dan weer heel erg aangetrokken te worden. Dat is ontzettend zwaar. Het gebeurt keer op keer.

Lees ook verhalen van anderen die kapot zijn gegaan aan een relatie met een borderliner, compleet ingepalmd, compleet kapot gemaakt. Het is niet niets. Uiteindelijk kán het. Ik zou het niet kunnen. Ik heb wel een goede vriendin als borderliner, maar eens in de zoveel tijd is het weer raak, en dan kan ik niets goed doen. Belt ze op om even te vertellen hoe ik niet deug (meestal nadat ik heb opgemerkt dat hoe ze nu weer bezig is echt geen heilzaam idee is) en hoe ik verschrikkelijke dingen zeg, etc. etc. Duurt een paar dagen, en dan komt ze weer terug. Zulke perioden hangen bij haar samen met overige omstandigheden, zoals stress op het werk, of in de relatie. Ik moet een zeker afstand bewaren tot haar, anders dan is het voor mij niet uit te houden.

Weet dus goed wat je doet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55376803
Top dit om hulp vragen maar al weten wat je wilt !
Hoop dat je veel plezier beleeft enzo

Redactie Games woensdag 19 december 2007 @ 00:01:24 #94
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_55376877
Borderline is net een virus, voordat je het in de gaten hebt sta je aan de rand van de afgrond en dan schreeuw je: OHHHHH, NOOOEEEESSSS!!!

En vervolgens val je erin
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  woensdag 19 december 2007 @ 00:02:59 #95
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_55376924
Nee maar even serieus, je hebt gelijk dat je je eigen plan trekt. Uiteindelijk kennen we haar niet en jij wel. Voor hetzelfde geld is dit de liefde van je leven en als je dat laat lopen vergeef je het jezelf nooit meer. En wat betekent zo'n inrichting nou helemaal? Voor het minste geringste wordt je hier in Nederland in een inrichting geplaatst dus wie zegt dat het allemaal niet meevalt.

Zoals je zelf al aangeeft is er niets aan haar te merken. Wij zijn uiteindelijk maar typische Internet gebruikers die zich alleen maar uit weten te drukken met hysterische bewoordingen en overtrokken verhalen.

Je intuïtie is de belangrijkste raadgever. Doe wat je hart je ingeeft en het zal uiteindelijk goedkomen. Op Internet zul je alleen maar de meest beroerde verhalen tegenkomen dus hoe groot is het toeval dat jij zo'n extreem geval tegen het lijf bent gelopen. Alsof je daar verliefd op zou kunnen worden. Nee, dat zou je op voorhand doorgehad hebben. Echt.

Doe het in ieder geval om de levenservaring. Want ervaring krijg je van de dingen die misgaan, niet van de dingen die goed gaan.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  woensdag 19 december 2007 @ 00:10:31 #96
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55377019
quote:
Op woensdag 19 december 2007 00:02 schreef ArtyShock het volgende:
dus hoe groot is het toeval dat jij zo'n extreem geval tegen het lijf bent gelopen. Alsof je daar verliefd op zou kunnen worden.
Borderline is extreem. Natuurlijk zijn er ‘extremere’ borderliners dan anderen, en zijn sommige misschien niet juist gediagnosticeerd, maar borderline is echt geen ‘lichte’ aandoening.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55377062
quote:
Op woensdag 19 december 2007 00:02 schreef ArtyShock het volgende:
Nee maar even serieus, je hebt gelijk dat je je eigen plan trekt. Uiteindelijk kennen we haar niet en jij wel. Voor hetzelfde geld is dit de liefde van je leven en als je dat laat lopen vergeef je het jezelf nooit meer. En wat betekent zo'n inrichting nou helemaal? Voor het minste geringste wordt je hier in Nederland in een inrichting geplaatst dus wie zegt dat het allemaal niet meevalt.

Zoals je zelf al aangeeft is er niets aan haar te merken. Wij zijn uiteindelijk maar typische Internet gebruikers die zich alleen maar uit weten te drukken met hysterische bewoordingen en overtrokken verhalen.

Je intuïtie is de belangrijkste raadgever. Doe wat je hart je ingeeft en het zal uiteindelijk goedkomen. Op Internet zul je alleen maar de meest beroerde verhalen tegenkomen dus hoe groot is het toeval dat jij zo'n extreem geval tegen het lijf bent gelopen. Alsof je daar verliefd op zou kunnen worden. Nee, dat zou je op voorhand doorgehad hebben. Echt.

Doe het in ieder geval om de levenservaring. Want ervaring krijg je van de dingen die misgaan, niet van de dingen die goed gaan.
Dan kun je net zo goed ergens in een ravijn springen. Misschien hangt er wel een vangnet aan de onderkant, en anders tja, dan heb je in ieder geval de ervaring!

De odds liegen er niet om in dit geval.
pi_55377093
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:49 schreef MUUS het volgende:
Ik ben blij dat we je konden helpen.
Dan kan ik straks tenminste slapen wetende dat ik een zieltje op fok heb gered, in plaats van kansloos tegen dovemansoren te typen in het holst van de nacht
  woensdag 19 december 2007 @ 00:22:06 #99
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_55377152
Verre van mij om het plezier te bederven, maar mike1201 is met zijn andere persoonlijkheden verenigd.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_55377164
Komt er een borderliner bij de psychiater, kan de psychiater het allemaal opruimen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')