quote:Op maandag 17 december 2007 16:06 schreef Martijn_77 het volgende:
GroenLinks wil mobiliteitsverbod voor rijken
(Novum) - Mensen met hoge inkomens mogen in de toekomst minder autorijden, reizen en recreëren. Dat idee opperde GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duijvendak maandag tijdens een debat in de Tweede Kamer over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). "Het recht op mobiliteit is een recht waar een einde op zit."
Duijvendak, net terug van de klimaattop op Bali, hekelde het gebrek aan urgentie bij zijn collega's voor wat betreft het klimaatprobleem. "Hoeveel kilometer asfalt is er zojuist voorgesteld door de verschillende fracties, hoeveel ton extra CO2?" Duijvendak zei het gevoel te hebben omringd te zijn door struisvogels.
Volgens hem is het onvermijdelijk dat er op termijn een einde komt aan het recht van Nederlanders op mobiliteit. "We kunnen niet eindeloos wegen en vliegvelden blijven aanleggen." Omdat mensen met een hoog inkomen doorgaans meer reizen, recreëren en doorgaans verder van hun werk wonen, moeten zij als eerste worden beperkt in hun mobiliteit, meent Duyvendak. Concrete voorstellen had hij nog niet.
Zijn voorstel kwam hem op forse kritiek te staan van regeringspartij CDA. "U bent net ingevlogen vanuit Bali en gebruikt grote woorden. Wijs dan een groep aan die niet meer mobiel mag zijn.", zei Ger Koopmans (CDA).
Bron
Dank je.quote:
Heb je wel een auto gehad? Even niet vervelend bedoeld...quote:Ik heb al jaren geen auto meer![]()
Het gaat ook niet er om dat je niets mag, maar dat je probeert met verstand om te gaan met energie en gewoon niet teveel verspillen. En dat is niet iets wat alleen de rijken moeten doen, wat dat heeft dus geen enkele zin.quote:Ik fiets dagelijks een kilmoter of 16. 3200 fiets kilometers jaarlijks.
ongeveer 4000 trein kilometers
En dan nog altijd 10.000 auto kilometers, maar dan wel bijna altijd met auto's die met minimaal 2 personen bezet zijn.
Geen vliegkillometers dit jaar voor mij.
Ook ik kan toch niet zonder mijn vakanties
Zijn het redelijk nieuwe bomen die nog flink in hun groei zitten anders zullen ze helaas hoe graag je het ook wilt niet veel co2 absorberen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:26 schreef DS4 het volgende:
die 9 hectare is mijn EIGENDOM en ik BETAAL voor het ONDERHOUD van die bomen. En feitelijk heb ik daardoor een netto CO2-uitstoot die NEGATIEF is.
Dat kan jij niet zeggen zonder onzinnige claims die werkelijk nergens op zijn gebaseerd.
En ondanks die negatieve netto CO2 uitstoot probeer ik niet onnodig uit te stoten. Weet je hoe ze dat noemen? VERANTWOORDELIJKHEID nemen. In plaats van ANDEREN te vertellen wat ZIJ (en vooral niet jij) moeten doen.
Het gaat er mij om dat ze een specifieke groep als zondebok betitelen. Een staaltje populisme in de categorie Wilders, waar je altijd zo van walgt. Ik vind het dus nogal hypocriet dat je nu staat te juichen bij dit bezopen GroenLinks-plan.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:32 schreef SCH het volgende:
Het gaat GL om de beperking van de mobiliteit. Daar pleit ik al jaren voor.
Nee hoor. Gemiddeld ongeveer 9 ton CO2 opslag per hectare. Gemiddeld stoot NL ongeveer 11 ton CO2 uit per Nederlander.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Druppel op de gloeiende plaat. Dan mag je net 200 km/jaar vliegen.
Ik heb jaren voor mijn woon-werk verkeer een auto gehad. Toen ergens anders gaan werken , auto tijdens rijden naar het werk een keer in de prak gereden en toen ging ik eens kijken wat ik eigenlijk deed met dat ding en dat was voornamelijk van huis naar mijn werk rijden, wat toen ook met OV geod bereikbaar was. Dus maar geen andere auto aangeschaft. En nu woon ik ook in de plaats waar ik werk. Aangezien de stadsopbouw in tilburg nogal langgerekt is moet ik zoveel kilometer per dag fietsen. (of in de reeshof gaan wonen, maar daar wil ik niet dood gevonden worden)quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:43 schreef DS4 het volgende:
Heb je wel een auto gehad? Even niet vervelend bedoeld...
Wat is precies het probleem als de temp. een paar graden stijgt?quote:Je hebt hopelijk wel in de gaten dat het klimaatprobleem de grootste bedreiging voor de komende eeuw is?
Wat is preceis het probleem als een kleine groep van superrijken opeens wat meer van hun geld moeten inleveren tov de rest van de wereld.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:52 schreef Kadesh het volgende:
SCH
[..]
Wat is precies het probleem als de temp. een paar graden stijgt?
Nieuw, oud, enz. Relatief veel nieuw.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:45 schreef Basp1 het volgende:
Zijn het redelijk nieuwe bomen die nog flink in hun groei zitten anders zullen ze helaas hoe graag je het ook wilt niet veel co2 absorberen.
3 tot 15 in NL (hangt ook erg van de boomsoorten af), ik reken dus met 9 gemiddeld.quote:even gezocht en gemiddeld slaat een bos in belgie (wat imo vergelijkbaar is met nederland) 5.1 ton co2 per hectare op.
Het gaat ook om energieverbruik totaal en niet alleen om die auto... Bovendien komt die olie toch ook van (onder meer) hele oude boompjes..quote:Maar de logica dat je co2 opslaat in bomen ontgaat me nog steeds want bomen kunnen we op dit moment nog steeds niet gebruiken om je automotor mee te laten draaien.
Hoezo? Het wordt opgenomen. Het gaat toch om de CO2 die in de lucht zit?quote:Die co2 compensatie door boompjes te zetten vind ik ook de grootste onzin.
Dat vind ik dan wel weer onzin.quote:Net zoals co2 opslag in oude gasvelden. Het is allemaal niets meer dan water naar zee dragen.
Reken hier niet te hard op. Andere energiebronnen, dat zal het worden. Alleen al omdat welvaart anders inrichten bij mensen die nu nog geen stromend water hebben en/of elektriciteit niet zo heel makkelijk gaat. Sterker nog: die mensen willen meer welvaart en zal het werkelijk jeuken of het een graad warmer wordt. En terecht als je iedere dag maar moet afwachten of je genoeg te eten hebt.quote:Een manier hoe we de co2 uitstoot kunnen verminderen is onze welvaart anders inrichten. En ja dat zal dan ten koste gaan van onze mobiliteit.
Alternatieven energiebronnen.quote:Wat voor opties zien jullie dan nog meer om onze co2 uitstoot te verminderen en toch op dezelfde manier als we nu leven door te kunnen gaan.
Ok. Ik heb nl. als eens het argument gekregen "ik heb toch ook geen auto nodig"... wat een beetje lachwekkend was aangezien het argument kwam van een 15 jarige.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:50 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb jaren voor mijn woon-werk verkeer een auto gehad.
Dat het symboolpolitiek is. En af leidt van zinnige maatregelen die wel effect kunnen hebben.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:57 schreef Basp1 het volgende:
Wat is preceis het probleem als een kleine groep van superrijken opeens wat meer van hun geld moeten inleveren tov de rest van de wereld.
Dat daarvoor dwang en geweld gebruikt worden jegens mensen die niets misdaan hebben.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:57 schreef Basp1 het volgende:
Wat is preceis het probleem als een kleine groep van superrijken opeens wat meer van hun geld moeten inleveren tov de rest van de wereld.
Dat de armste landen daar het zwaarst de dupe van zijn.quote:Wat is precies het probleem om theorerisch een iets kleinere economische groei te hebben door een kyoto protocol.
Vast en zeker. Theorieën zijn jullie erg goed in. Nu de feiten nog.quote:Terwijl er vast en zeker ook theorieen opgesteld kunnen worden dat het netto geld kan opleveren door de nieuwe tehcnologieen die hierdoor ontstaan.
quote:The recent rapid increase of carbon dioxide emissions has caused serious concern among policymakers. There has been an increasing concern over the possible impact of population growth on global CO2 emissions, but empirical work on the issue is still at an early stage. The findings of this paper provide new evidence that population growth has been one of the major driving forces behind increasing carbon dioxide emissions worldwide over the last two decades. But the impact of population growth on emissions is more than proportional: a 1% increase in population is associated with a 1.42% increase in CO2 emissions on average. The findings generally support a Malthusian view that population growth has had a severely adverse impact on emissions over the last two decades. It is likely that previous studies assuming a unitary elasticity underestimate the future global emissions growth.
The impact of population growth on carbon dioxide emissions is heterogeneous across countries of different per capita income levels. It is more pronounced in developing countries than developed countries. In lower-middle income countries, the elasticity of emissions with respect to population change is nearly 2, whereas in high income countries it is less than 1. The weaker relationship in the high income countries provides support for the Boserupian argument that in the long-run, technological change responds to environmental pressures. The disproportional impact of population change on emissions and the dependence of this impact on income level as revealed in this study should be taken into account in future discussions of long-term global climate change policy.
Ah, de ware aard van de kilometerheffing komt boven?!quote:Volgens hem is het onvermijdelijk dat er op termijn een einde komt aan het recht van Nederlanders op mobiliteit.
Ja de deurwaarders groep: "niet zeiken we slaan het uit de rijken" komt langs.quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dat daarvoor dwang en geweld gebruikt worden jegens mensen die niets misdaan hebben.
Van kyoto, volgens mij juist niet want die kunnen hun co2 qouta verkopen aan de hoogste biederquote:Dat de armste landen daar het zwaarst de dupe van zijn.
Dezelfde feiten die bewijzen dat een libertarische maatschappij zou kunnen functioneren.quote:Vast en zeker. Theorieën zijn jullie erg goed in. Nu de feiten nog.
Daartoe zijn we niet in staat omdat we eigendomsrechten niet respecteren. Dat zou dan ook aangepakt moeten worden in plaats van deze absurde "We kunnen het niet verrekenen dus we storten het maar in de staatskas" redenering.quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:19 schreef Basp1 het volgende:
Ja de deurwaarders groep: "niet zeiken we slaan het uit de rijken" komt langs.
Niet misdaan is ook maar in the eye of the beholder. Ze vervuilen meer tov de armen en aangezien we in onze wereld nog steeds niet in staat zijn de vervuiling als een normale factor in de prijzen te verrekenen zou dit een methode kunnen zijn.
Ook daarbij maak je weer de fout een land als een op zichzelf staande entiteit te zien dat kan handelen namens haar burgers. Dat is echter de bron van alle ellende. Mensen in arme landen moeten de volledige vrijheid krijgen hun lot te verbeteren, dus om te werken, te handelen en ja om de schoorstenen te laten roken. Dat is het allerbeste voor henzelf en uiteindelijk ook voor het milieu.quote:Van kyoto, volgens mij juist niet want die kunnen hun co2 qouta verkopen aan de hoogste bieder
Vrije markten werken, overheden falen, om die feiten te zien hoef je slechts je ogen open te doen.quote:Dezelfde feiten die bewijzen dat een libertarische maatschappij zou kunnen functioneren.
Andere energie-technologie.quote:[b]Op dinsdag 18 december 2007 13:45
Wat voor opties zien jullie dan nog meer om onze co2 uitstoot te verminderen en toch op dezelfde manier als we nu leven door te kunnen gaan.
Nee, nooit mag het zo zijn dat iemand iets niet mag alleen omdat een probleem niet goed aangepakt kan worden. En in dit geval maakt het ook nog eens geen reet uit, de olieproductie blijft op 100% hangen, waar het alweer enige tijd op ligt. Wijnand zal toch echt met serieuze oplossingen moeten komen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:19 schreef Basp1 het volgende:
Ze vervuilen meer tov de armen en aangezien we in onze wereld nog steeds niet in staat zijn de vervuiling als een normale factor in de prijzen te verrekenen zou dit een methode kunnen zijn.
Hoe zou het dan moeten volgens jou, en met een kijk op de weerld waarin we ons nu bevinden?quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[q]
Daartoe zijn we niet in staat omdat we eigendomsrechten niet respecteren. Dat zou dan ook aangepakt moeten worden in plaats van deze absurde "We kunnen het niet verrekenen dus we storten het maar in de staatskas" redenering.
Ik ken geen enkel bedrijf wat uit eigen intitiatief maatregelen genoemen heeft om milieubewuster bezig te zijn. Verder is het natuurlijk van de ratten besnuffeld dat burgers een factor 2 meer voor hun energie betalen dan bedrijven. Hierdoor verdwijnt ook voor bedrijven een stimulans om zuiniger met energie om te gaan.quote:Ook daarbij maak je weer de fout een land als een op zichzelf staande entiteit te zien dat kan handelen namens haar burgers. Dat is echter de bron van alle ellende. Mensen in arme landen moeten de volledige vrijheid krijgen hun lot te verbeteren, dus om te werken, te handelen en ja om de schoorstenen te laten roken. Dat is het allerbeste voor henzelf en uiteindelijk ook voor het milieu.
Ik loop dagelijks met mijn ogen open maar kan toch niet zeggen dat een vrije makrt in elke facet van onze samenleving werkt. Met als meest recente voorbeeld de subprime crisis die door de FED weer gesteund wordt. De fed die ook tot de vrije makrt behoord.quote:Vrije markten werken, overheden falen, om die feiten te zien hoef je slechts je ogen open te doen.
Dat is leuk en aardig natuurlijk, maar het is natuurlijk lekker scheef om een ontwikkelde economie als die van de VS te vergelijken met opkomende economieën als China en India. Op de meeste landen lijkt een kuznets curve van toepassing als het gaat om de verhouding tussen BNP en CO2 uitstoot d.w.z. dat tot een bepaald niveau stijging van het BNP relatief meer CO2 uitstoot, maar voorbij een zekere hoogte van het BNP de CO2 uitstoot relatief minder snel toeneemt. Daarnaastis de CO2 uitstoot / inwoner in de VS een factor 8 groter dan in China en een factor 20 groter dan in India.quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:27 schreef Schepseltje het volgende:
ook leuk.. de landen die Kyoto hebben ondertekend hebben de grootste stijging CO2 uitstoot
De CO2 uitstoot door Kyoto-landen is 21% gegroeid sinds 1997. De uitstoot van de VS groeide 6%. De Nederlandse vervuiling groeide met 12%.
http://www.americanthinker.com/blog/2007/12/kyoto_schmyoto.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |