FOK!forum / Klaagbaak / De nieuwe HSL-treinen van de NS
Harmen1984maandag 3 december 2007 @ 12:21
Frankrijk heeft de TGV :



Duitsland heeft de ICE :



Japan heeft de Shinkansen :




... en waar moeten we het in Nederland vanaf 2008 mee doen? :



Bob-Bmaandag 3 december 2007 @ 12:23
Vlindertjes
El_Rolandomaandag 3 december 2007 @ 12:26
Wat een lompe trein.
Senecamaandag 3 december 2007 @ 12:27
Godheeregruwelijkejezus

Mijn trots op Nederland, wat doe je?!
Senecamaandag 3 december 2007 @ 12:30
Ze zouden een smiley op de voorkant moeten zetten
maardatwasiknietmaandag 3 december 2007 @ 12:31
das toch fucking neit normaal?
Surveillance-Fietsmaandag 3 december 2007 @ 12:31
Vind ze wel kek
Robin2130maandag 3 december 2007 @ 12:32
Lijkt meer op een hele lange auto

Die TGV-trein zal heel misschien vanaf eind 2008 rijden.
De NS-heeft nu de oude beneluxrijtuigen omgebouwd tot NS HI-speed rijtuigen en die gaan eerst op de HSL rijden vanaf eind 2008. De Beneluxdienst zal dan waarschijnlijk worden opgeheven.


NS Hi-speed rijtuigen die nu in de Beneluxdienst dienst doen


addiemaandag 3 december 2007 @ 12:33
die voorkant
Lucifer_Doosjemaandag 3 december 2007 @ 12:33
Is die spoorlijn al klaar eigenlijk?
Batsnekmaandag 3 december 2007 @ 12:34
Wat een kutzooi
Robin2130maandag 3 december 2007 @ 12:35
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:33 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Is die spoorlijn al klaar eigenlijk?
Op zich is hij klaar, maar de opening van de HSL wordt uitgesteld omdat de beveiligingssystemen nog niet optimaal werken.
Robin2130maandag 3 december 2007 @ 12:37
En trouwens; de NS bezit nu ook enkele Thalys en ICE-treinstellen dus die langwerpige auto zal niet de enige zijn
PeZumaandag 3 december 2007 @ 12:45
wat en kermis bak zeg
spijkerbroekmaandag 3 december 2007 @ 12:50
't Ding heeft wel een pijpbekkie...
Robin2130maandag 3 december 2007 @ 12:54
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:50 schreef spijkerbroek het volgende:
't Ding heeft wel een pijpbekkie...
Volgende week op de FP:

Spijkerbroek aangeklaagd omdat hij zich liet pijpen door trein
SillyWalksmaandag 3 december 2007 @ 12:55
Hij heeft een beetje een Britney Spears hoofd.

Waarom blijven ze niet gewoon met die Thalys rijden?
sungaMsunitraMmaandag 3 december 2007 @ 12:56
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:54 schreef Robin2130 het volgende:
Spijkerbroek aangeklaagd omdat hij zich liet pijpen door trein
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:35 schreef Robin2130 het volgende:

[..]

Op zich is hij klaar, maar de opening van de HSL wordt uitgesteld omdat de beveiligingssystemen nog niet optimaal werken.
Ik zag er vanochtend nog een losse locomotief op rijden
spijkerbroekmaandag 3 december 2007 @ 12:56
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:54 schreef Robin2130 het volgende:
Volgende week op de FP:

Spijkerbroek aangeklaagd omdat hij zich liet pijpen door trein

die trein is te klein daarvoor
Duvelmaandag 3 december 2007 @ 12:57
Ach dat ding gaat toch niet fatsoenlijk rijden, gezien het bedrijf dat 'm fabriceert.
GateWayXmaandag 3 december 2007 @ 12:58
hahaha Wat een lelijk apparaat. Heeft wel iets weg van een langerekte klomp.
Die Japanse trein is wel stoer
SillyWalksmaandag 3 december 2007 @ 12:58
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:57 schreef Duvel het volgende:
Ach dat ding gaat toch niet fatsoenlijk rijden, gezien het bedrijf dat 'm fabriceert.
Welk?
Robin2130maandag 3 december 2007 @ 12:58
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]


[..]

Ik zag er vanochtend nog een losse locomotief op rijden
Ja, dat zijn testritten
spijkerbroekmaandag 3 december 2007 @ 12:58
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik zag er vanochtend nog een losse locomotief op rijden
Die was z'n wagons kwijtgeraakt wegens falende beveiligingssystemen
Duvelmaandag 3 december 2007 @ 13:00
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:58 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Welk?
AnsaldoBreda.
thatsmemaandag 3 december 2007 @ 13:01
dat is een blad zuiger aan de voorkant! Tegen blaadjes op de rails!
SillyWalksmaandag 3 december 2007 @ 13:09
Hey wacht es ff... is dat HiSpeed ding nou dat tijdelijke ding dat maar iets van 180 gaat rijden, of is dat echt het ding waar ze decennia lang 300 km/u mee gaan rijden?
danosmaandag 3 december 2007 @ 13:17
dat ding op die neus is toch gewoon een hakselaar? die verwerkt meteen alle mensen die er voor springen, minder vertragingen
Papierversnipperaarmaandag 3 december 2007 @ 13:20
Wat een Duplo-trein, zeg.
kikoooooomaandag 3 december 2007 @ 13:21
Is wel tof als je zelfmoord pleegt
sungaMsunitraMmaandag 3 december 2007 @ 13:23
Dan word je tot patat gesneden door die grille!
Harmen1984maandag 3 december 2007 @ 13:36
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:23 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Dan word je tot patat gesneden door die grille!
... die vervolgens meteen opgediend kan worden in de 1e klascoupé voorin de trein
pvc_boermaandag 3 december 2007 @ 13:37
ben blij dat ik daar niet mee hoef te reizen
Sapstengelmaandag 3 december 2007 @ 14:11
Nee die Japanse ziet er lekker uit, lijkt net een kruimelzuiger ofzo .
De_Hertogmaandag 3 december 2007 @ 14:17
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:09 schreef SillyWalks het volgende:
Hey wacht es ff... is dat HiSpeed ding nou dat tijdelijke ding dat maar iets van 180 gaat rijden, of is dat echt het ding waar ze decennia lang 300 km/u mee gaan rijden?
Volgens mij is dat die shuttle, met een max van 200 of zo. De Thalys, die ze al hebben, gaat 300 rijden.
De_Hertogmaandag 3 december 2007 @ 14:18
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:11 schreef Sapstengel het volgende:
Nee die Japanse ziet er lekker uit, lijkt net een kruimelzuiger ofzo .
Nee, daar hebben ze een andere trein voor:

Eixmaandag 3 december 2007 @ 14:32
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:18 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Nee, daar hebben ze een andere trein voor:
[ afbeelding ]


Whehehehe.
tralalalamaandag 3 december 2007 @ 14:40
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:18 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Nee, daar hebben ze een andere trein voor:
[ afbeelding ]
Die rechter lijkt donald duck wel

Maar wel beter als die gare bloemetjestrein echt weer zo'n ontwerp uit de randstad

[ Bericht 10% gewijzigd door tralalala op 03-12-2007 15:11:08 ]
Cheironmaandag 3 december 2007 @ 14:42
De fucking Fiat Multipla onder de treinen...
Karrsmaandag 3 december 2007 @ 15:35
Wat IS DAT?! Dat is toch geen trein! Dat is de Ondergronder uit Suske en Wiske!
bleibleimaandag 3 december 2007 @ 15:46
Damn, hebben ze dat ding laten ontwerpen door het Josti-ontwerpbureau ofzo .
Ongelooflijk, wat lelijk.
Sapstengelmaandag 3 december 2007 @ 15:51
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:40 schreef tralalala het volgende:
Maar wel beter als die gare bloemetjestrein echt weer zo'n ontwerp uit de randstad
Dan.

Echt weer zo'n taalfout uit de provincie .
Dangelmaandag 3 december 2007 @ 16:05
Verlengde VW Crafter
kikoooooomaandag 3 december 2007 @ 16:09
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:05 schreef Dangel het volgende:
Verlengde VW Crafter
Dickbridemaandag 3 december 2007 @ 16:10
Lijkt me nie echt gestroomlijnd
Harmen1984maandag 3 december 2007 @ 16:10
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:40 schreef tralalala het volgende:

[..]

Die rechter lijkt donald duck wel

Maar wel beter als die gare bloemetjestrein echt weer zo'n ontwerp uit de randstad
De Donald Duck-trein rijdt in Spanje, de "Talgo":



maartenamaandag 3 december 2007 @ 16:16
quote:
Op maandag 3 december 2007 15:35 schreef Karrs het volgende:
Wat IS DAT?! Dat is toch geen trein! Dat is de Ondergronder uit Suske en Wiske!


EyEmaandag 3 december 2007 @ 17:41
Die NS HiSpeed doet me denken aan de Mahna mahna-song:
James1988maandag 3 december 2007 @ 17:53
Om in de sfeer te blijven:
http://www.nshispeed.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=600

Ik vind 't best mooie treinen eigenlijk, is weer eens wat anders dan die saaie strakke kleuren (NS landelijk, geel/blauw; internationaal bruin/geel, rood/wit of rood)
Robin2130maandag 3 december 2007 @ 17:54


die is wel mooi zeker? De Protos die op de Valleilijn rijden
James1988maandag 3 december 2007 @ 17:56
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:54 schreef Robin2130 het volgende:
[ afbeelding ]

die is wel mooi zeker? De Protos die op de Valleilijn rijden
Waarom doet dat ding me aan koeien denken?
Duvelmaandag 3 december 2007 @ 18:36
Ja, die is wel mooi. Heeft wel even geduurd.
sander89maandag 3 december 2007 @ 18:39
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Waarom doet dat ding me aan koeien denken?
De Protos valt nog wel mee vind ik.


In vergelijking met dit geval:



Schaalmodel naast ICE, was betere foto van maar kan niet meer vinden op internet.

Diemietuhriejmaandag 3 december 2007 @ 18:51


Die vink ik wel Vooral van binnen

Zit er nu iedere dag in mja. Nog altijd stukken beter dan de wadlopers..
Weeralarmmaandag 3 december 2007 @ 20:22




Harmen1984maandag 3 december 2007 @ 20:26
quote:
Op maandag 3 december 2007 20:22 schreef Weeralarm het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Idd
tralalalamaandag 3 december 2007 @ 20:45
quote:
Op maandag 3 december 2007 20:22 schreef Weeralarm het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Koewammaandag 3 december 2007 @ 21:09
Vind hem wel mooi.

En ik ben industrieel ontwerper...
switchboymaandag 3 december 2007 @ 21:09
wat een lelijk ding. niet eens aerodynamisch.
Aliceymaandag 3 december 2007 @ 21:30
Ik vind dat het ding opgeleukt moet worden.
nietzmanmaandag 3 december 2007 @ 21:33
quote:
Op maandag 3 december 2007 21:09 schreef Koewam het volgende:
En ik ben industrieel ontwerper...
Oh nou dan moét 'ie wel goed zijn!
ASromamaandag 3 december 2007 @ 21:40
vind het eigenlijk wel een aardig ding, fleurig met al die vlindertjes
Papierversnipperaarmaandag 3 december 2007 @ 21:47
quote:
Op maandag 3 december 2007 21:09 schreef Koewam het volgende:
Vind hem wel mooi.

En ik ben industrieel ontwerper...
Dan ben je een slechte want dit ding is gewoon lelijk.
sander89maandag 3 december 2007 @ 22:16
Op nshispeed staat die trein zonder grill(of wat moet het voorstellen?) maar gewoon koppelstuk in die lelijke neus.
Maar lelijk blijft die of ze moeten grote veranderingen hebben aangebracht maar dat verwacht ik niet.


PeZumaandag 3 december 2007 @ 22:19
quote:
Op maandag 3 december 2007 21:09 schreef Koewam het volgende:
Vind hem wel mooi.

En ik ben industrieel ontwerper...
ik ben iemand met smaak

hij is spuuglelijk
frame-sawmaandag 3 december 2007 @ 22:23
De ICE is ook niet mooi en spuuglelijk aan de binnenkant. Maar het zit wel fijn <3 .
Alleen lijkt me kut als je uit Hamburg komt, je wilt naar Amsterdam en dan stop je in allemaal kutstadjes.
PeZumaandag 3 december 2007 @ 22:24
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:23 schreef frame-saw het volgende:
De ICE is ook niet mooi en spuuglelijk aan de binnenkant. Maar het zit wel fijn &lt;3 .
Alleen lijkt me kut als je uit Hamburg komt, je wilt naar Amsterdam en dan stop je in allemaal kutstadjes.
valt reuze mee waar ie allemaal stopt
Nobumaandag 3 december 2007 @ 22:29
Leuk toch, iedereen voorbijscheuren in de lompste blokkendoos op het spoor
PeZumaandag 3 december 2007 @ 22:32
ik wil de shinkansen
SevenWondersmaandag 3 december 2007 @ 22:35
quote:
Op maandag 3 december 2007 21:09 schreef switchboy het volgende:
wat een lelijk ding. niet eens aerodynamisch.
Denk jij dat je het beter weet dan de ontwerpers die er voor hebben doorgeleerd dan?

Ik zou zeggen: Ga solliciteren...
PeZumaandag 3 december 2007 @ 22:39
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:35 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Denk jij dat je het beter weet dan de ontwerpers die er voor hebben doorgeleerd dan?

Ik zou zeggen: Ga solliciteren...
dus jij denkt dat omdat het een hispeed trein is hij gelijk zo aerodynamisch mogelijk is?

_!

kijk eens naar dat grote gapende gat aan de voorkant zonder airducts erachter aan de zijkant, niet echt bevoordelijk voor een lage CW waarde
Steve-Omaandag 3 december 2007 @ 22:46
Mat'08
switchboymaandag 3 december 2007 @ 22:55
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:35 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Denk jij dat je het beter weet dan de ontwerpers die er voor hebben doorgeleerd dan?

Ik zou zeggen: Ga solliciteren...
Dat ziet iedere nitwit toch zo. Dat ding is zo aerodynamisch als een platte bakstenen muur. Echt snelle treinen moeten gewoon een raket/kogel vorm hebben

Een soort bullittrain meteen een geweldige slogan: "As fast as a gunshot" marketting zit ook meteen goed. En dat allemaal in een brainfart van 5 sec. Ze moeten mij gewoon hebben daar. ik ben zo goed

Disclaimer: Bovenstaande post is sarcasme. Ik ben niet nagegaan of er al een bullittrain is. Maar feit blijft dat de ontwerper hiervan nog meer wansmaak heeft dan de ontwerper van de fiat multipla. Als de ontwerper ergens tijdens het ontwerp hiervan naar achteren was gaan zitten en had gekeken naar wat hij werkelijk had getekend dan was hij zich vast doodgescrokken
PeZumaandag 3 december 2007 @ 22:58
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:55 schreef switchboy het volgende:

[..]

Dat ziet iedere nitwit toch zo. Dat ding is zo aerodynamisch als een platte bakstenen muur. Echt snelle treinen moeten gewoon een raket/kogel vorm hebben

Een soort bullittrain meteen een geweldige slogan: &quot;As fast as a gunshot&quot; marketting zit ook meteen goed. En dat allemaal in een brainfart van 5 sec. Ze moeten mij gewoon hebben daar. ik ben zo goed

Disclaimer: Bovenstaande post is sarcasme. Ik ben niet nagegaan of er al een bullittrain is. Maar feit blijft dat de ontwerper hiervan nog meer wansmaak heeft dan de ontwerper van de fiat multipla. Als de ontwerper ergens tijdens het ontwerp hiervan naar achteren was gaan zitten en had gekeken naar wat hij werkelijk had getekend dan was hij zich vast doodgescrokken
de japanse shinkansen dat is de bullit trein

deze hondekop nl trein is wel aerodynamisch, als je goed kijkt is de hoek tussen neus en voorraam super en de afrondingen zijn ook super maar die open bek van die hondekop

tis net een sony aibo
switchboymaandag 3 december 2007 @ 23:00
Vanuit die hoek op dit plaatje op deze pagina lijkt het met die lampen echt een multipla
frame-sawmaandag 3 december 2007 @ 23:07
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:24 schreef PeZu het volgende:

[..]

valt reuze mee waar ie allemaal stopt
Minstens 3 keer
Sjibblemaandag 3 december 2007 @ 23:24
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:23 schreef Bob-B het volgende:
Vlindertjes
Haha! RIGHT!

De snelheid en vooral de aerodynamica van een vlindert !1_
Xenwolfiedinsdag 4 december 2007 @ 00:11
Wat een lelijk grafding zeg.
SillyWalksdinsdag 4 december 2007 @ 00:29
Het lijkt wel een soort idee wat de NS heeft van een 21ste eeuwse Hondekop.
Elixabetedinsdag 4 december 2007 @ 00:40
mooie trein
Ofyles2dinsdag 4 december 2007 @ 01:02
Ik hoop voor NS dat Hispeed succesvol is, anders is het Haatzaaiend Irritant Saai Pietluttig Erbarmelijk Eindeloos Destructief.

Dat is wat het nu is na de uitstel van de HSL (en dan bedoel ik Amsterdam-Rotterdam). De eerste zondag van het dienstregelingsjaar 2008 lijn 310 testen, de zondag daarop via de HSL nog kerstshoppen in Antwerpen-Brussel. Het had zo mooi moeten zijn.
Duveldinsdag 4 december 2007 @ 09:00
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:46 schreef Steve-O het volgende:
Mat'08

Okiedokie86dinsdag 4 december 2007 @ 10:15
Japan wint kwa uitstraling en nederland, mja wat zal ik zeggen, voorkant is fucked up
Koewamdinsdag 4 december 2007 @ 15:19
quote:
Op maandag 3 december 2007 21:33 schreef nietzman het volgende:

[..]

Oh nou dan moét 'ie wel goed zijn!
klopt, ik zie dingen die het gewone volk niet opvalt.
Pregodinsdag 4 december 2007 @ 19:53
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:19 schreef Koewam het volgende:

[..]

klopt, ik zie dingen die het gewone volk niet opvalt.


man zever toch niet zo
Koewamdinsdag 4 december 2007 @ 23:33
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:53 schreef Prego het volgende:

[..]



man zever toch niet zo
zever jij maar niet.

dit is een vooruitstrevend ontwerp. over 10 jaar vindt iedereen die mooi
Jimmiewoensdag 5 december 2007 @ 00:33
Nou ik studeer ook IO en vind dit ding spuuglelijk, daarnaast is de ICE gewoon pure porno.
bloodacolytewoensdag 5 december 2007 @ 01:04
quote:
Op maandag 3 december 2007 18:51 schreef Diemietuhriej het volgende:
[ afbeelding ]

Die vink ik wel Vooral van binnen

Zit er nu iedere dag in mja. Nog altijd stukken beter dan de wadlopers..
wadloper FTW....
Agiathwoensdag 5 december 2007 @ 01:38
Vlinders?

Oja die staan ook bekent om hun geweldige aerodynamische vormen waarmee ze door de lucht schieten

Zet er dan valken op, godverdomme.
Counterattackwoensdag 5 december 2007 @ 01:59
Die Shinkansen ziet er wel vet uit
Flashwinwoensdag 5 december 2007 @ 03:07
Van dezelfde ontwerper als van de Fiat Multipla?



!
Peterseliemanwoensdag 5 december 2007 @ 12:35
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:55 schreef SillyWalks het volgende:
Hij heeft een beetje een Britney Spears hoofd.

Waarom blijven ze niet gewoon met die Thalys rijden?
Thalys is een aparte firma die ingeschakeld wordt door de NS om de trein naar Parijs te rijden. NS Highspeed, een consortium van de NS en de KLM wil met eigen materieel gaan rijden en daarom zal de firma Thalys in de toekomst niet meer voor die diensten ingeschakeld worden.
Peterseliemanwoensdag 5 december 2007 @ 12:38
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:21 schreef Harmen1984 het volgende:
... en waar moeten we het in Nederland vanaf 20xx mee doen? :

[ afbeelding ]

Dit lelijke mormel is nog lang niet in staat om afgeleverd te worden. AnsaldoTilburg heeft weliswaar het leveringscontract voor de treinen gewonnen, maar is wel de traagste van allemaal in het afleveren van treinstellen. Een tijdje geleden zijn ze er in geslaagd een bestelling 10 jaar te laat af te leveren. Hoewel dit soort extreme gevallen niet meer voorkomen daar zijn ze nog steeds flink te laat met leveren. Ongelofelijk dat een firma met zo'n reputatie de treinstellen mag leveren.
shiftknopdonderdag 20 januari 2011 @ 20:18
OMG :')
Duveldonderdag 20 januari 2011 @ 21:30
Wat een waarheden worden er in dit topic verkondigd. :7
Hiyadonderdag 20 januari 2011 @ 21:32
Gave kick!
Tilboydonderdag 20 januari 2011 @ 21:33
Nice topic digging!
ecktebaasdonderdag 20 januari 2011 @ 21:35
inb4 socios
Neo-Mullendonderdag 20 januari 2011 @ 21:54
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:35 schreef ecktebaas het volgende:
inb4 socios
fruitellafantasticdonderdag 20 januari 2011 @ 22:07
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:35 schreef ecktebaas het volgende:
inb4 socios
:D
#ANONIEMdonderdag 20 januari 2011 @ 22:26
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:35 schreef ecktebaas het volgende:
inb4 socios
CaptainCookiedonderdag 20 januari 2011 @ 22:31
Verdomme, dat plaatje van de Nederlandse trein doet het niet. Derhalve wordt dit topic verworpen.
Duveldonderdag 20 januari 2011 @ 22:50
Echt, zo leuk is dat grapje niet meer. Dit topic is van voor zijn tijd.
stevenmac26donderdag 20 januari 2011 @ 22:51
wie kickt deze oude topics telkens :')
Yrealdonderdag 20 januari 2011 @ 22:57
Ergens is dit heel grappig :')

Van dat we inmiddels 3 jaar verder zijn enzo :D :'( :D
Twiitchdonderdag 20 januari 2011 @ 22:58
Ah 2007, goeie ouwe tijd, toen leefde mij pappa nog :'(
CaptainCookiedonderdag 20 januari 2011 @ 22:58
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:58 schreef Twiitch het volgende:
Ah 2007, goeie ouwe tijd, toen leefde mij pappa nog :'(
En nu is 'ie dood.
Twiitchdonderdag 20 januari 2011 @ 22:59
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:58 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

En nu is 'ie dood.
Hebben hem opgezet _O_
SuperrrTuxxxdonderdag 20 januari 2011 @ 23:00
WTF
James1988donderdag 20 januari 2011 @ 23:21
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:57 schreef Yreal het volgende:
Ergens is dit heel grappig :')

Van dat we inmiddels 3 jaar verder zijn enzo :D :'( :D
Eigenlijk vind ik het helemaal niet grappig, maar eerder dieptriest. Een Italiaans bedrijf heeft in 2008 treinen besteld bij Alstom en zij gaan er volgend jaar mee rijden. De proef- en toelatingsritten verlopen prima en alles loopt eigenlijk op rolletjes.

Hispeed heeft in 2004 treinen besteld en die krengen zijn nog niet in orde. :')
SuperrrTuxxxdonderdag 20 januari 2011 @ 23:24
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:59 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Hebben hem opgezet _O_
_O-

Ja hij zit naast mij op de bank, ik vond het al zo gek dat hij zo weinig zei. :?
Eixdonderdag 20 januari 2011 @ 23:31
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:21 schreef James1988 het volgende:

[..]
Een Italiaans bedrijf heeft in 2008 treinen besteld bij Alstom en zij gaan er volgend jaar mee rijden. (...)
Hispeed heeft in 2004 treinen besteld en die krengen zijn nog niet in orde. :')
Hispeed heeft dan ook bij Ansaldo besteld. Hoewel je dat volgens mij ook bedoeld te zeggen. Maar bij de Fransen (Alstom) bestellen zie ik ook niet zitten. Dan toch maar het (volgens sommige) B-merk (Bombardier). Een investering in treinmaterieel daar komt tenminste indirect gewoon ten gunste aan Nederland doordat er veel Limburgers in Aken werken.
fonsoydonderdag 20 januari 2011 @ 23:32
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Eigenlijk vind ik het helemaal niet grappig, maar eerder dieptriest. Een Italiaans bedrijf heeft in 2008 treinen besteld bij Alstom en zij gaan er volgend jaar mee rijden. De proef- en toelatingsritten verlopen prima en alles loopt eigenlijk op rolletjes.

Hispeed heeft in 2004 treinen besteld en die krengen zijn nog niet in orde. :')
Ze moeten eigenlijk gewoon sancties treffen met dat bedrijf. Korten op de betaling ofzo. Wie niet luisteren wil moet maar (financieel) voelen. Het kost de NS immers ook extra geld en uitstraling, omdat ze nu met die paupertreinen rijden :')
fonsoydonderdag 20 januari 2011 @ 23:33
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:31 schreef Eix het volgende:

[..]

Hispeed heeft dan ook bij Ansaldo besteld. Hoewel je dat volgens mij ook bedoeld te zeggen. Maar bij de Fransen (Alstom) bestellen zie ik ook niet zitten. Dan toch maar het (volgens sommige) B-merk (Bombardier). Een investering in treinmaterieel daar komt tenminste indirect gewoon ten gunste aan Nederland doordat er veel Limburgers in Aken werken.
Dat mag niet meer :{ Alles moet Europees aanbesteed worden.
Twiitchdonderdag 20 januari 2011 @ 23:34
quote:
6s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:33 schreef fonsoy het volgende:

[..]

Dat mag niet meer :{ Alles moet Europees aanbesteed worden.
Europees of in de EU?

Veolia heeft Zwitserse treinen geloof ik.
Eixdonderdag 20 januari 2011 @ 23:51
quote:
6s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:33 schreef fonsoy het volgende:

[..]

Dat mag niet meer :{ Alles moet Europees aanbesteed worden.
Dat klopt. Maar Europees aanbesteden betekend toch niet direct dat je met de goedkoopste offerte akkoord hoeft te gaan? Kwaliteitsaspecten en het verleden (reputatie) kun je volgens mij ook laten meewegen. Daarnaast kun je zo'n aanbesteding manipuleren door je eisen zo te formuleren dat je uiteindelijk toch bij de gewenste aanbieder uitkomt.

Nu weet ik niet of je daarmee ook Alstom naar de deur kan wijzen, maar een wanbedrijf als Ansaldo had je daarmee toch wel buiten de deur kunnen houden lijkt mij.
James1988vrijdag 21 januari 2011 @ 00:04
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:31 schreef Eix het volgende:

[..]

Hispeed heeft dan ook bij Ansaldo besteld. Hoewel je dat volgens mij ook bedoeld te zeggen.
Dat bedoelde ik inderdaad, had ik iets duidelijk in moeten zijn.
quote:
Maar bij de Fransen (Alstom) bestellen zie ik ook niet zitten. Dan toch maar het (volgens sommige) B-merk (Bombardier). Een investering in treinmaterieel daar komt tenminste indirect gewoon ten gunste aan Nederland doordat er veel Limburgers in Aken werken.
Via-via heb ik gehoord dat NS destijds een aanbesteding heeft uitgeschreven voor de nieuwe sprinters (wat nu SLT is) en dat het bod dat Alstom deed eigenlijk beter was. Toch is men om politieke redenen (de werknemers uit Limburg bij Bombardier Aken) weer bij Bombardier uitgekomen, en we weten inmiddels allemaal wat een prachtmachientjes die SLT's zijn.

quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:51 schreef Eix het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar Europees aanbesteden betekend toch niet direct dat je met de goedkoopste offerte akkoord hoeft te gaan? Kwaliteitsaspecten en het verleden (reputatie) kun je volgens mij ook laten meewegen. Daarnaast kun je zo'n aanbesteding manipuleren door je eisen zo te formuleren dat je uiteindelijk toch bij de gewenste aanbieder uitkomt.
Correct, als je een goed bestek opstelt (de eisen van de aanbesteding) kun je vervolgens de gunstigste partij kiezen.
quote:
Nu weet ik niet of je daarmee ook Alstom naar de deur kan wijzen, maar een wanbedrijf als Ansaldo had je daarmee toch wel buiten de deur kunnen houden lijkt mij.
Als je hogesnelheidstreinen van Alstom wilt zou je het bestek als volgt kunnen formuleren:
• Topsnelheid van 320 km/h
• Geleed ontwerp t.b.v. veiligheid
• Gebaseerd op een bestaand platform met bewezen technologie

Door deze 3 eisen streep je eigenlijk alle concurrenten van Alstom al weg, want zowel Bombardier als Siemens hebben geen uitvoerige ervaring met een geleed ontwerp (waarbij tussen twee rijtuigen slechts één draaistel ligt) terwijl Alstom dit ontwerp al sinds de allereerste TGV's (jaren 70/80!) gebruikt.

Als je alleen formuleert:
• Topsnelheid 250 km/h
• Fabrikant moet ervaring hebben met hogesnelheidstreinen

Dan kom je ook uit bij AnsaldoBreda (hebben meegeholpen met de Eurostar Italia-treinen) en we weten allemaal wat voor reputatie die hebben. Kortom: veel staat of valt bij de kwaliteit van het bestek.

[ Bericht 44% gewijzigd door James1988 op 21-01-2011 00:13:54 ]
Drinkyvrijdag 21 januari 2011 @ 00:08
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:35 schreef ecktebaas het volgende:
inb4 socios
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 01:04
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2007 12:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dit lelijke mormel is nog lang niet in staat om afgeleverd te worden. AnsaldoTilburg heeft weliswaar het leveringscontract voor de treinen gewonnen, maar is wel de traagste van allemaal in het afleveren van treinstellen. Een tijdje geleden zijn ze er in geslaagd een bestelling 10 jaar te laat af te leveren. Hoewel dit soort extreme gevallen niet meer voorkomen daar zijn ze nog steeds flink te laat met leveren. Ongelofelijk dat een firma met zo'n reputatie de treinstellen mag leveren.
Waarschijnlijk omdat de top van AnsaldoBreda vrienden is met ome Silvio. Mensen die in hetzelfde restaurant vreten verlinken elkaar niet...
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 01:05
quote:
13s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:31 schreef CaptainCookie het volgende:
Verdomme, dat plaatje van de Nederlandse trein doet het niet. Derhalve wordt dit topic verworpen.
Dat vind ik ook diep triest van NS en AnsaldoBreda...
SpecialKvrijdag 21 januari 2011 @ 01:08
Als de eerste posters in dit topic toen al eens wisten wat voor een kankerzooi de NS er de afgelopen 4 jaar van heeft gemaakt... Oeehhh!
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 01:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 00:04 schreef James1988 het volgende:
Via-via heb ik gehoord dat NS destijds een aanbesteding heeft uitgeschreven voor de nieuwe sprinters (wat nu SLT is) en dat het bod dat Alstom deed eigenlijk beter was. Toch is men om politieke redenen (de werknemers uit Limburg bij Bombardier Aken) weer bij Bombardier uitgekomen, en we weten inmiddels allemaal wat een prachtmachientjes die SLT's zijn.
Om dezelfde redenen die jij noemt worden de nieuwste stoptreinen (AM08, red.) ook gebouwd door Bombardier Brugge. Positieve (lees: regionale) discriminatie...

quote:
Correct, als je een goed bestek opstelt (de eisen van de aanbesteding) kun je vervolgens de gunstigste partij kiezen.
De Tsjechische spoorwegen stellen hun bestekken zo op dat bijna elke opdracht naar een Tsjechische fabrikant gaat. Weer een geval van regionale discriminatie...

quote:
Als je hogesnelheidstreinen van Alstom wilt zou je het bestek als volgt kunnen formuleren:
• Topsnelheid van 320 km/h
• Geleed ontwerp t.b.v. veiligheid
• Gebaseerd op een bestaand platform met bewezen technologie

Door deze 3 eisen streep je eigenlijk alle concurrenten van Alstom al weg, want zowel Bombardier als Siemens hebben geen uitvoerige ervaring met een geleed ontwerp (waarbij tussen twee rijtuigen slechts één draaistel ligt) terwijl Alstom dit ontwerp al sinds de allereerste TGV's (jaren 70/80!) gebruikt.

Als je alleen formuleert:
• Topsnelheid 250 km/h
• Fabrikant moet ervaring hebben met hogesnelheidstreinen

Dan kom je ook uit bij AnsaldoBreda (hebben meegeholpen met de Eurostar Italia-treinen) en we weten allemaal wat voor reputatie die hebben. Kortom: veel staat of valt bij de kwaliteit van het bestek.
Zulke bestekken maak ik vaak genoeg mee in OV-aanbestedingen.

Stadsregio Amsterdam zet de lijnen uit, terwijl de provincie Noord-Holland laissez-faire speelt...
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 01:15
quote:
6s.gif Op donderdag 20 januari 2011 23:32 schreef fonsoy het volgende:

[..]

Ze moeten eigenlijk gewoon sancties treffen met dat bedrijf. Korten op de betaling ofzo. Wie niet luisteren wil moet maar (financieel) voelen. Het kost de NS immers ook extra geld en uitstraling, omdat ze nu met die paupertreinen rijden :')
Nee. NS moet direct met annulering dreigen, boetes werken niet afschrikkend genoeg.
James1988vrijdag 21 januari 2011 @ 01:19
Een tijdje terug liet Bert Meerstadt (algemeen directeur NS Groep) via de media weten een claim van 60 miljoen euro neer te willen leggen bij AnsaldoBreda.... totdat bleek dat NS helemaal niet in de positie is om een claim neer te leggen omdat AnsaldoBreda kennelijk aan alle contractuele verplichtingen voldoet. :')

Annulering zal dan ook wel niet mogelijk zijn.
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 01:25
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:19 schreef James1988 het volgende:
Een tijdje terug liet Bert Meerstadt (algemeen directeur NS Groep) via de media weten een claim van 60 miljoen euro neer te willen leggen bij AnsaldoBreda.... totdat bleek dat NS helemaal niet in de positie is om een claim neer te leggen omdat AnsaldoBreda kennelijk aan alle contractuele verplichtingen voldoet. :')

Annulering zal dan ook wel niet mogelijk zijn.
Als die treinen nog steeds witte olifanten blijken, dan heeft Meerstadt het bij iedereen verkorven.

Hij bungelt, nu is het de vraag wanneer iemand hem over de rand brengt...
TeringHenkievrijdag 21 januari 2011 @ 01:30
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2007 18:39 schreef sander89 het volgende:
[ afbeelding ]
Ehm, waarom staat er een Duitse ICE in een Nederlandse werkplaats?
James1988vrijdag 21 januari 2011 @ 01:33
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:30 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ehm, waarom staat er een Duitse ICE in een Nederlandse werkplaats?
NS heeft 4 ICE-treinstellen in bezit. Die stellen rijden in een pool waardoor het regelmatig voorkomt dat een NS-ICE in Brussel staat en een DB-ICE in Amsterdam.
TeringHenkievrijdag 21 januari 2011 @ 01:38
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:33 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS heeft 4 ICE-treinstellen in bezit. Die stellen rijden in een pool waardoor het regelmatig voorkomt dat een NS-ICE in Brussel staat en een DB-ICE in Amsterdam.
Ja en? Dan nog ga je toch niet aan elkaars materieel zitten sleutelen?
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 01:40
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:38 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ja en? Dan nog ga je toch niet aan elkaars materieel zitten sleutelen?
Tentoonstelling misschien?
James1988vrijdag 21 januari 2011 @ 01:52
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:38 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ja en? Dan nog ga je toch niet aan elkaars materieel zitten sleutelen?
Ja hoor, daar zijn gewoon overeenkomsten voor gesloten. DB en NS exploiteren samen de ICE en doen ook samen het onderhoud, dus heeft Nedtrain de ICE-treinstellen in onderhoud. Hierbij kun je denken aan het legen van prullenbakken, maar ook kleine herstellingen (zoals een kapot raam of vernielde zitting) maar ook inspecties e.d.
MASDvrijdag 21 januari 2011 @ 01:59
De Frans TGV wordt waarschijnlijk vervangen door de snellere AGV:

xinsrc_e45238e6732f412fafd023c79e330fae_New-AGV-high-speed-cars-dev.jpg
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 02:08
quote:
17s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:59 schreef MASD het volgende:
De Frans TGV wordt waarschijnlijk vervangen door de snellere AGV:

[ afbeelding ]
Persoonlijk ben ik meer op de hand van de Velaro.

Ik vind een verspreide aandrijving meer verantwoord dan een aandrijving die zich alleen in de kopbakken bevindt...
RodeNekvrijdag 21 januari 2011 @ 02:15
800px-JR_East_Shinkansen_lineup_at_Niigata_Depot_200910.jpg

Zie ik daar nou een rijdende dildo, WW2 bommewerper en een boeing 777 ofzo?
James1988vrijdag 21 januari 2011 @ 02:24
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 02:08 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik meer op de hand van de Velaro.

Ik vind een verspreide aandrijving meer verantwoord dan een aandrijving die zich alleen in de kopbakken bevindt...
De AGV heeft distributed traction. :)

Overigens is dit een beter plaatje van de AGV:
800px-Alstom_AGV_Cerhenice_img_0365.jpg

En zo ziet de AGV voor de eerste klant (het Italiaanse NTV) eruit:
20100313_131925_0F2AD4E7_medium.jpg
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 02:25
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 02:15 schreef RodeNek het volgende:
[ afbeelding ]

Zie ik daar nou een rijdende dildo, WW2 bommewerper en een boeing 777 ofzo?
Overigens wel een strak Programma van Eisen dat de Japanse Spoorwegen doorvoeren: op de Shinkansen-lijnen rijden alleen treinen die jonger dan 15 jaar zijn, daarna worden deze doorgeschoven naar de overige lijnen.

Het enige ongeluk met de Shinkansen (zelfmoorden uitgesloten) vond plaats toen van een trein het beveiligingssysteem een aardbeving detecteerde. Slachtoffers: NUL!
Ofyles2vrijdag 21 januari 2011 @ 02:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 02:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

De AGV heeft distributed traction. :)

Overigens is dit een beter plaatje van de AGV:
[ afbeelding ]
Oké, ik was hem even vergeten. Toch bedankt.