Joh, ga lekker met sigme over psychologische nonsens praten.quote:Op zondag 25 november 2007 14:33 schreef Floripas het volgende:
De metafoor, jongen.
De demonstratie gaat nergens over, maar het is wel goed om te zien dat ze demonstreren voor hun belangen. Hoewel sommige volgens mij gewoon willen keten, weten ze nu toch hoe het is om even te demonstreren. Misschien hebben ze hier later meer aan dan die paar uurtjes die ze in de klas hadden kunnen zitten.quote:Op zondag 25 november 2007 11:06 schreef Jurgen21 het volgende:
Het commentaar in de Telegraaf van hedenochtend:
[..]
![]()
Uiteraard. Mensen die weten hoe het is om te demonstreren, die bewonen zo'n ijl niveau, die kunnen later overal aan de slag. En de toekomst van de vakbeweging is verzekerd.quote:Op zondag 25 november 2007 14:35 schreef Gabry het volgende:
Hoewel sommige volgens mij gewoon willen keten, weten ze nu toch hoe het is om even te demonstreren. Misschien hebben ze hier later meer aan dan die paar uurtjes die ze in de klas hadden kunnen zitten.
Welke extra tijd bedoel je? Er is geen tijd over, maar het vereiste minimum aantal lesuren wordt niet gehaald.quote:Op zondag 25 november 2007 14:25 schreef Boze_Appel het volgende:
Misschien een vreemd idee, maar ze kunnen die extra tijd natuurlijk ook voor lesgeven gebruiken.
Het zou standaard in het onderwijspakket moeten zitten.quote:Op zondag 25 november 2007 14:37 schreef Apropos het volgende:
[..]
Uiteraard. Mensen die weten hoe het is om te demonstreren, die bewonen zo'n ijl niveau, die kunnen later overal aan de slag. En de toekomst van de vakbeweging is verzekerd.
Op voorwaarde dat er gegarandeerde contacturen zijn met de ME.quote:Op zondag 25 november 2007 14:39 schreef Gabry het volgende:
[..]
Het zou standaard in het onderwijspakket moeten zitten.
quote:Op zondag 25 november 2007 14:46 schreef Autodidact het volgende:
Nou dan! Hou dan je mond over lesuren!
quote:Op zondag 25 november 2007 11:06 schreef Jurgen21 het volgende:
Het commentaar in de Telegraaf van hedenochtend:
[..]
![]()
quote:Amsterdam en Utrecht, 26 januari 2006
Geachte staatssecretaris,
Afgelopen maand bezetten leerlingen van het Friesland College hun school en verzamelden PABO-studenten handtekeningen voor meer contacturen. Scholieren en studenten, of ze nou op de havo zitten, een opleiding tot automonteur volgen of de PABO doen, willen meer les. Omdat niemand naar ze luistert, zijn steeds meer studenten genoodzaakt om hun school te bezetten of actie te voeren.
De afgelopen jaren is het onderwijs erg veranderd. Colleges en lessen, waarbij de docent vertelt en studenten luisteren, hebben plaatsgemaakt voor het nieuwe leren;, waarbij studenten alleen of in groepjes leren en de docent niet meer is dan een begeleider, zoals bij het studiehuis voor havo en vwo en competentiegericht leren voor MBO en HBO. In het nieuwe leren; zouden studenten moeten leren zelfstandig kennis te vergaren aan de hand van problemen of opdrachten. Dit leerproces vraagt om een betere, intensievere begeleiding van studenten. Helaas wordt bij veel instellingen;het nieuwe leren; aangegrepen om te bezuinigen op het aantal contacturen en op studiebegeleiding. Studenten worden in het diepe gegooid: ze krijgen een aantal opdrachten die ze moeten maken en moeten het verder maar zelf uitzoeken. Bij veel opleidingen is het aantal contacturen gedaald en worden roosters gevuld met zelfstudie, verplichte excursies en ander goedkoop tijdverdrijf.
Wij, de belangenorganisaties van scholieren en studenten, LAKS, JOB en LSVb, zijn het zat. Studenten zijn lang genoeg proefkonijn geweest voor slecht geīmplementeerde onderwijsvernieuwingen. We willen beter onderwijs. Onderwijs met echte contacturen waarbij we echt iets leren. De kenniseconomie, waar u zo naar verlangt, bouw je niet op achturige collegeweken en halflege lesroosters.
Als het om onderwijsvernieuwingen gaat, zijn studenten ervaringsdeskundigen. Toch worden ze maar zelden bij onderwijsvernieuwingen betrokken. Ambtenaren en politici bedenken mooie plannen zonder studenten te vragen wat ze ervan vinden. Medezeggenschapsorganen krijgen pas invloed als de plannen al in een vergevorderd stadium zijn en ze alleen nog over de details kunnen meepraten.
Als de student of scholier in;het nieuwe leren; echt centraal staat, waarom is het dan nodig dat studenten scholen bezetten of handtekeningen verzamelen voor ze gehoord worden? Als we echt iets van;het nieuwe leren; willen maken, dan moeten alle partijen erbij worden betrokken: niet alleen beleidsmedewerkers en ambtenaren, maar ook docenten, studenten en scholieren.
De discussie over het nieuwe leren die momenteel gevoerd wordt, gaat over pedagogische principes en onderwijsfilosofieën. LAKS, JOB en LSVb vinden het interessanter om te bekijken wat het nieuwe leren in de praktijk voor studenten betekent. In het voortgezet onderwijs wordt het geconstateerde tekort aan lesuren niet aangevuld met inhoudelijke lessen, maar opgelost met goedkoop tijdverdrijf, zoals huiswerkbegeleidingslessen en extra sportdagen. Een MBO'er legt uit wat het competentiegericht leren aan zijn onderwijsinstelling inhoudt: Er is geen begeleiding, geen instructie. Als ik na een paar uur klaar ben met een opdracht, heb ik de rest van de drie weken niets om te doen. Een PABO-studente: Ik heb maar vier inhoudelijke lesuren per week. Ik heb meer vakken over reflectie dan over inhoudelijke zaken. Deze geluiden baren ons grote zorgen.
Er wordt veel geklaagd dat de huidige generatie weinig weet. Kranten staan vol over VWO-ers met een laag wiskundeniveau, PABO-studenten die niet kunnen rekenen en onderwijsinstellingen die aangeven dat beginnende studenten een te laag basisniveau hebben. Natuurlijk worden leerlingen minder goed in wiskunde als je het aantal uren wiskunde halveert. Je kunt niet van studenten verwachten dat ze in die paar uur les die na alle studie- en reflectie-uurtjes nog over zijn net zoveel leren als studenten vroeger in een fulltime lesweek leerden. Onze generatie is niet luier of dommer dan die van onze ouders en grootouders. We kunnen en willen leren, maar dat kunnen we niet in een paar uurtjes per week. We willen les. Geen lege lessen zonder docent om het rooster op te vullen, maar inhoudelijke lessen waarbij we uitgedaagd en geprikkeld worden.
Helaas neemt de overheid nauwelijks verantwoordelijkheid voor dit probleem en noemt het een zaak tussen studenten en de instelling . LAKS, JOB en LSVb zijn van mening dat het hier niet om incidentele problemen op een klein aantal instellingen gaat, maar om een structureel probleem dat zich in de hele onderwijskolom voordoet.
De verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van kwalitatief goed onderwijs kan daarom niet eenzijdig op de studenten en hun ouders worden afgewenteld. Ouders en studenten klagen zich suf bij de onderwijsinstellingen, maar dit heeft tot nu toe schrikbarend weinig effect.
Daarom verzoeken we u, als staatssecretaris die verantwoordelijk is voor het Nederlandse onderwijs, om samen met ons te zorgen dat scholieren en studenten weer de kans krijgen om echt iets te leren. Er is geen tijd te verliezen! We willen leren, geef ons ook de kans!
Met vriendelijke groet,
Eline Bötger
LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren)
Zolang ze hun eigen onderwijs aan de overheid overlaten moeten ze hun puberbek houden. Je kan niet zeuren terwijl je het ok vind dat mafkezen voor jou beslissen.quote:Op zondag 25 november 2007 14:57 schreef Apropos het volgende:
Goede brief.
Ik zit weer ongelooflijk te prutsen, maar er zaten rare tekens tussen de zinnen. Nu ik niks begrepen heb van code heb ik dat handmatig weg moeten werken.quote:Op zondag 25 november 2007 14:57 schreef Apropos het volgende:
Goede brief.
quote:Oei, wat kan ik dat stuk tekst van ... als ik wil toch zo in een keer tot een vodje gelul degraderen. Alleen doe ik dat niet, omdat ik daar geen zin in heb.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
Ik vind ze echt bagger; niet zozeer omdat hij bepaalde dogma's heeft, want daarin verschilt hij weinig van andere columnisten, maar meer omdat hij van de hak op de tak springt en vaak een weinig wetenschappelijke houding aanneemt. Maar goed, dat is in zijn columns, misschien weet hij op andere vlakken wel kwaliteit te produceren.quote:Op zondag 25 november 2007 15:10 schreef Zwaardvisch het volgende:
Simon is een held. De man die tegen windmolens vecht. Alleen daarom lees ik z'n stukjes al graag.
quote:Op zondag 25 november 2007 15:16 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik vind ze echt bagger; niet zozeer omdat hij bepaalde dogma's heeft, want daarin verschilt hij weinig van andere columnisten, maar meer omdat hij van de hak op de tak springt en vaak een weinig wetenschappelijke houding aanneemt. Maar goed, dat is in zijn columns, misschien weet hij op andere vlakken wel kwaliteit te produceren.
quote:Op zondag 25 november 2007 15:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zolang ze hun eigen onderwijs aan de overheid overlaten moeten ze hun puberbek houden. Je kan niet zeuren terwijl je het ok vind dat mafkezen voor jou beslissen.
Daar hebben ze ook nogal veel over te zeggen zonder stemrecht.quote:Op zondag 25 november 2007 15:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zolang ze hun eigen onderwijs aan de overheid overlaten moeten ze hun puberbek houden. Je kan niet zeuren terwijl je het ok vind dat mafkezen voor jou beslissen.
Dat acht ik teveel eer voor hem, Kossmann.quote:Op zondag 25 november 2007 15:22 schreef Apropos het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'That prophet must be put to death. You must banish this evil from among you.'
Dat vinden ze niet ok, ze sturen een brief en gaan stakenquote:Op zondag 25 november 2007 15:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wie hangen er naast hem aan het kruis?quote:Op zondag 25 november 2007 15:22 schreef Apropos het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'That prophet must be put to death. You must banish this evil from among you.'
Art. 239 lijkt mij anders bepaaldelijk niet ten gunste van seks op de openbare weg spreken.quote:Op zondag 25 november 2007 15:26 schreef Zwaardvisch het volgende:
Ik heb twee vragen. Één: is een parkeergarage deel van een openbare weg? Zo ja, is seks op een openbare weg strafbaar? Ik kan geen strafrechtelijke bepaling vinden in het WvSr, misschien een APV'tje?
Dat is het achtergrondskoor.quote:Op zondag 25 november 2007 15:30 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Wie hangen er naast hem aan het kruis?
Ik twijfelde. Een bijzondere overrijdbare inrichting of plaats is volgens de Wegenverkeerswet deel van de openbare weg.quote:Op zondag 25 november 2007 15:30 schreef Gabry het volgende:
Een parkeergarage is geen deel van een openbare weg.
Dat verbaast mij niet, Van Oudshoorn.quote:Op zondag 25 november 2007 15:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat acht ik teveel eer voor hem, Kossmann.
Ben je een overijverig jong agentje tegengekomen of is dit een poging van een van je docenten om het onderwijs wat beter bij de leefwereld van de jeugd te laten aansluiten?quote:Op zondag 25 november 2007 15:26 schreef Zwaardvisch het volgende:
Ik heb twee vragen. Één: is een parkeergarage deel van een openbare weg? Zo ja, is seks op een openbare weg strafbaar? Ik kan geen strafrechtelijke bepaling vinden in het WvSr, misschien een APV'tje?
Paul Depla is dus een zedendelinquent. Maar als ze die man handhaven, wat is er dan nog op tegen om Marc Dutroux aan een zetel in de Brusselse gemeenteraad te helpen?quote:Artikel 239 | Sr, Boek 2, Titel 14
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:
1°.
op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;
2°.
op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;
3°.
op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.
89, in het geval van masturbatie.quote:Op zondag 25 november 2007 15:43 schreef Fastmatti het volgende:
Wat is trouwens de wettelijke leeftijdgrens voor seks?
Wat ben je van plan?quote:Op zondag 25 november 2007 15:43 schreef Fastmatti het volgende:
Formeel gezien zestien, behalve binnen een huwelijk, dan is het twaalf. Maar in de praktijk hangt het vooral af in hoeverre iemand wilsbekwaam wordt geacht.quote:Op zondag 25 november 2007 15:43 schreef Fastmatti het volgende:
Het verschil tussen jezelf laten pijpen door een volwassen vrouw op een openbare plaats en het ontvoeren, misbruiken en vermoorden van jonge kinderen is verwaarloosbaar inderdaad.quote:Op zondag 25 november 2007 15:37 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Paul Depla is dus een zedendelinquent. Maar als ze die man handhaven, wat is er dan nog op tegen om Marc Dutroux aan een zetel in de Brusselse gemeenteraad te helpen?
Maar Monolith, schending van de eerbaarheid is een juridisch eufemisme voor seks, dat weet je toch.quote:Op zondag 25 november 2007 15:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het verschil tussen jezelf laten pijpen door een volwassen vrouw op een openbare plaats en het ontvoeren, misbruiken en vermoorden van jonge kinderen is verwaarloosbaar inderdaad.
Hoezo?quote:Op zondag 25 november 2007 15:45 schreef Apropos het volgende:
Zeg Zwaardvisch, heeft je Marokkaanse schone je nu werkelijk de bons gegeven?
Nou ja, ik bedoel dat al die economische overwegingen niet gemakkelijk te vinden zijn bij dergelijke jongeren. Voorts is het natuurlijk zo dat het het gros van de leerlingen alleen om de vrije dagen te doen is.quote:Op zondag 25 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dankzij die klappen is hun street cred anders wel gestegen.
Maar inderdaad, een stel verwende uitvreters is 't. Ik zou demonstreren voor meer lesuren.
Niks. Vroeg me of er naast morele bezwaren ook nog wat wettelijke bezwaren waren. Het antwoord is nee, tenminste als ze niet loogquote:
Nou ja, de kans dat zoiets werkelijk tot een veroordeling zou leiden is vrij klein; in de praktijk hangt het er vooral van af of er werkelijk iemand in de buurt was om er aanstoot aan te nemen. Naar mijn weten was het fietsenhok verder gespeend van menselijke aanwezigheid toen wethouder een raadslid de eerbaarheid aan het schenden waren.quote:Op zondag 25 november 2007 15:48 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Maar Monolith, schending van de eerbaarheid is een juridisch eufemisme voor seks, dat weet je toch.
Hij zal wel privegesprekken op obscure internetfora hebben gedumpt.quote:Op zondag 25 november 2007 15:45 schreef Apropos het volgende:
Zeg Zwaardvisch, heeft je Marokkaanse schone je nu werkelijk de bons gegeven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |