quote:Naar school
Duizenden tieners hebben de afgelopen dagen rellen geschopt tijdens protesten over het aantal lesuren.
Het klinkt ongelooflijk maar toch is het waar. De jongelui (sommigen maar 14 jaar) hebben vernielingen aangericht en agenten bekogeld. Her en der heeft de politie met harde hand de orde hersteld. Er zijn maar enkele tientallen jongeren opgepakt.
Het scholierenclubje Laks dat de protesten organiseerde heeft nog de misplaatste arrogantie om een onderzoek te eisen naar het excessieve geweld van de politie. Er is echter maar één onderzoek nodig: waarom heeft de politie niet harder ingegrepen en waarom zijn er niet meer relschoppers opgepakt?
De reden van het protest is nog zotter. De kinderen willen niet zo vaak naar school. De overheid wil een norm opleggen van 1040 lesuren per jaar. Een redelijke norm die nu door veel scholen niet wordt gehaald.
Maar de verwende tienertjes vinden het allemaal te veel moeite. De norm zou kunnen inhouden dat ze soms om 4 uur 's middags vrij zijn in plaats van om 3 uur, zo wordt geklaagd. Wat een onzin. Er is niets mis met 1040 lesuren per jaar; internationaal gezien is dat niet erg veel. Bovendien, vervolgopleidingen klagen massaal over het gebrekkige kennisniveau van de scholieren. Dat pleit eerder voor nog meer lesuren.
quote:Jongeren GroenLinks roepen op tot scholierenstaking
(Novum) - De jongerenorganisatie van GroenLinks, Dwars, roept middelbare scholieren op om maandag weer te gaan staken. De organisatie benadrukt dat het om een 'lieve actie' moet gaan. Bij stakingen van afgelopen vrijdag werden door het hele land tientallen leerlingen opgepakt, voor onder meer vandalisme.
Lees het artikel
Onder een 'lieve actie' verstaat Dwars bijvoorbeeld het zittend blokkeren van de school. 'Onnodig geweld' zou afleiden van de werkelijke boodschap, meent Dwars. Hoe de scholieren het precies aanpakken en hoe laat wordt aan de leerlingen zelf overgelaten, zegt voorzitter Joeri van der Hoff.
De afgelopen tijd staakten scholieren in het hele land tegen de zogenoemde 1040-norm. Scholen zijn wettelijk verplicht om leerlingen zoveel uur les te geven. Scholieren vrezen dat hierdoor de kwaliteit achteruit gaat.
In Middelburg gebruikte de politie vrijdag de wapenstok om de demonstranten uit elkaar te halen. De leerlingen zouden een kruispunt bezetten en met blikjes en eieren gooien. Zes scholieren werden opgepakt. Ook in andere plaatsen werden scholieren aangehouden voor belediging, vandalisme en vernieling.
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/36625032/quote:Het zorgstelsel: voor verbetering vatbaar?
zondag 25 november 2007 12:10 Ned 1
maandag 26 november 2007 10:25 Ned 2 (Herhaling)
In Buitenhof het eerste lange tv-interview met Ab Klink, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In welk opzicht onderscheidt de CDA-minister zich van zijn liberale voorganger Hoogervorst? Ook een debat tussen schrijver Geert Mak en staatssecretaris Frans Timmermans. Over de toekomst van Europa. En een gesprek met Midden Oostendeskundige Bertus Hendriks over de Midden Oosten Conferentie aanstaande dinsdag in Annapolis (VS).
> De zorg volgens Klink
In Buitenhof het eerste lange tv-interview met Ab Klink, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In welk opzicht onderscheidt de CDA-minister zich van zijn liberale voorganger Hoogervorst? Wat valt er, na de invoering van het nieuwe zorgstelsel, de komende jaren nog te verbeteren of te veranderen in de zorg? En hoe bevalt het hem eigenlijk om, als voormalig man van de wetenschap en de analyse, nu dagelijks aan het roer te staan van een ministerie?
> De toekomst van Europa.
Europa staat aan de vooravond van een turbulent decennium. Er ligt een principeakkoord over het Hervormingsverdrag maar de tegenstellingen tussen de Europese landen en burgers lijken scherper dan ooit. In Buitenhof een debat tussen twee Europeanen: schrijver Geert Mak en staatssecretaris Frans Timmermans. Over de toekomst van Europa, de lessen van het verleden en de valkuilen op weg naar meer politieke en culturele saamhorigheid.
> Midden Oosten Conferentie in Annapolis
In Buitenhof een gesprek met Midden Oostendeskundige Bertus Hendriks over de Midden Oosten Conferentie die aanstaande dinsdag in Annapolis (VS) wordt gehouden. Hendriks gaat in op de cruciale rol die Saudi Arabie op deze conferentie speelt. Het land onderhoud geen diplomatieke betrekkingen met Israel maar zet nu zijn kaarten op vrede. Wat is de inzet van deze conferentie? Wat staat er op het spel en wat zijn de consequenties van een mislukking? En zal Annapolis een Palestijnse staat naderbij brengen?
Presentatie: Clairy Polak
Columnist: Jos de Beus
Eindredactie: Corinne Hegeman
Triest maar waar..quote:Op zondag 25 november 2007 12:32 schreef Aoristus het volgende:
fokjunkies
Elke dag een shotje Fok!quote:Op zondag 25 november 2007 12:32 schreef Aoristus het volgende:
fokjunkies
Prachtig simplistisch, generaliserend stukje. Telegraaf waardig.quote:Op zondag 25 november 2007 11:06 schreef Jurgen21 het volgende:
Het commentaar in de Telegraaf van hedenochtend:
[..]
![]()
Word up, Gusto.quote:Op zondag 25 november 2007 12:57 schreef MrX1982 het volgende:
Scholierenstakingen.
Fuck the police.
Jamaar, onze MP vond de protesten... wat was't ook alweer "Verwerpelijk" ? En dan mis ik nog een bijvoegelijk naamwoord..quote:
Ja, staken voor minder les is ook onwijs nuttig enzo.quote:Op zondag 25 november 2007 12:57 schreef MrX1982 het volgende:
Scholierenstakingen.
Fuck the police.
quote:Op zondag 25 november 2007 13:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Prachtig simplistisch, generaliserend stukje. Telegraaf waardig.
Misschien niet nuttig maar gister op tv zag ik zo'n dappere diender met zijn gummiknuppel willekeurig scholieren te meppen. Dat zag er toch vrij triest uitquote:Op zondag 25 november 2007 13:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, staken voor minder les is ook onwijs nuttig enzo.
Misschien toch wel. Heel veel leerlingen in een lokaal met één docent zetten onder het mom van "ga maar huiswerk maken", met als enige reden dat scholen op die manier boetes voorkomen is ook niet nuttig.quote:Op zondag 25 november 2007 13:14 schreef Boze_Appel het volgende:
Ja, staken voor minder les is ook onwijs nuttig enzo.
Ik hoop dat die vent direct ontslagen wordt.quote:Op zondag 25 november 2007 13:20 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Misschien niet nuttig maar gister op tv zag ik zo'n dappere diender met zijn gummiknuppel willekeurig scholieren te meppen. Dat zag er toch vrij triest uit.
VKquote:De voormalige woordvoerder van Blair, Alastair Campbell, zei ooit tegen verslaggevers dat ‘we niet aan God doen’. In de documentaire geeft Campbell toe, dat zijn voormalige baas ‘best wel veel aan God doet’.
Maar wat willen ze dan? Minder voor gelijk of meer geld? Ik ga toch ook geen tv kopen en eis minder functies voor meer geld? Daar spoort iets niet.quote:Op zondag 25 november 2007 13:28 schreef ijsbrekertje het volgende:
Misschien toch wel. Heel veel leerlingen in een lokaal met één docent zetten onder het mom van "ga maar huiswerk maken", met als enige reden dat scholen op die manier boetes voorkomen is ook niet nuttig.
Dat ging er trouwens ook niet zachtzinnig aan toe..quote:Op zondag 25 november 2007 13:20 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Misschien niet nuttig maar gister op tv zag ik zo'n dappere diender met zijn gummiknuppel willekeurig scholieren te meppen. Dat zag er toch vrij triest uit.
Dat is inderdaad te hopen. Buitensporig optreden zonder enig nut.quote:Op zondag 25 november 2007 13:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik hoop dat die vent direct ontslagen wordt.
Het zijn leerlingen van veertien jaar, geen streetwise consumenten.quote:Op zondag 25 november 2007 13:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar wat willen ze dan? Minder voor gelijk of meer geld? Ik ga toch ook geen tv kopen en eis minder functies voor meer geld? Daar spoort iets niet.
Puber Economicus. Alleen geïnteresseerd in seks (neuken! neuken! neuken!) en weinig school. Ver zal hij gaan om die doelen te bereiken.quote:Op zondag 25 november 2007 13:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het zijn leerlingen van veertien jaar, geen streetwise consumenten.
Beter onderwijs, en niet perse meer lesuren.quote:Op zondag 25 november 2007 13:42 schreef Boze_Appel het volgende:
Maar wat willen ze dan? Minder voor gelijk of meer geld? Ik ga toch ook geen tv kopen en eis minder functies voor meer geld? Daar spoort iets niet.
Dankzij die klappen is hun street cred anders wel gestegen.quote:Op zondag 25 november 2007 13:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
en roemloos zal hij keihard op zijn bek gaan om te lerenquote:Op zondag 25 november 2007 14:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Puber Economicus. Alleen geïnteresseerd in seks (neuken! neuken! neuken!) en weinig school. Ver zal hij gaan om die doelen te bereiken.
Goed punt. Voor een 14-jarige is staken voor minder les positief.quote:Op zondag 25 november 2007 13:47 schreef Monidique het volgende:
Heb je dat gedaan dan vroeger? Volgens mij zijn er nu niet minder lesuren op school, eerder meer.quote:Op zondag 25 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
Dankzij die klappen is hun street cred anders wel gestegen.
Maar inderdaad, een stel verwende uitvreters is 't. Ik zou demonstreren voor meer lesuren.
Misschien een vreemd idee, maar ze kunnen die extra tijd natuurlijk ook voor lesgeven gebruiken.quote:Op zondag 25 november 2007 14:17 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Beter onderwijs, en niet perse meer lesuren.
Het LAKS heeft een pdf-document met hun probleemanalyse en oplossing opgesteld. Daarin berekenen ze dat die 1040 uur niet realistisch is op de manier die voorgesteld wordt (40 weken keer 32 lesuren) en dat scholen dus door die hoge eis gedwongen worden tot nutteloze noodmaatregelen.
In die berekening van 1040 uur zijn proefwerkweken, lerarenvergaderingen en cursussen van leraren, excursies, sommige vakanties en aanlooptijd aan het begin van het schooljaar niet meegenomen. Dus om dat aantal uren te halen zullen leerlingen in de weken dat ze op school zitten, meer dan 32 uur (van 50 minuten) in de klas moeten zitten. Dat vinden ze te veel.
Maar jij hebt ook de meeste leermomentenquote:Op zondag 25 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dankzij die klappen is hun street cred anders wel gestegen.
Maar inderdaad, een stel verwende uitvreters is 't. Ik zou demonstreren voor meer lesuren.
Omdat het aantal contacturen afneemt.quote:Op zondag 25 november 2007 14:25 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Maar jij hebt ook de meeste leermomenten
Je verwacht wel van een televisie dat er niet de eis wordt gesteld dat-ie acht uur per dag aanstaat, maar vervolgens omdat er niet genoeg programma's zijn, dat-ie dan ieder uur een half uur op ruis springt.quote:Op zondag 25 november 2007 13:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
People who care.quote:Op zondag 25 november 2007 14:29 schreef Boze_Appel het volgende:
http://list.people-that-care.com/Apropos
Ja, die kende ik al uit mijn tussenuren.quote:Op zondag 25 november 2007 14:29 schreef Boze_Appel het volgende:
http://list.people-that-care.com/Apropos
Ik kijk geen tv.quote:Op zondag 25 november 2007 14:30 schreef Floripas het volgende:
Je verwacht wel van een televisie dat er niet de eis wordt gesteld dat-ie acht uur per dag aanstaat, maar vervolgens omdat er niet genoeg programma's zijn, dat-ie dan ieder uur een half uur op ruis springt.
Lesuren: ja. Hanguren: nee.quote:Op zondag 25 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |