Het zijn leerlingen van veertien jaar, geen streetwise consumenten.quote:Op zondag 25 november 2007 13:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar wat willen ze dan? Minder voor gelijk of meer geld? Ik ga toch ook geen tv kopen en eis minder functies voor meer geld? Daar spoort iets niet.
Puber Economicus. Alleen geïnteresseerd in seks (neuken! neuken! neuken!) en weinig school. Ver zal hij gaan om die doelen te bereiken.quote:Op zondag 25 november 2007 13:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het zijn leerlingen van veertien jaar, geen streetwise consumenten.
Beter onderwijs, en niet perse meer lesuren.quote:Op zondag 25 november 2007 13:42 schreef Boze_Appel het volgende:
Maar wat willen ze dan? Minder voor gelijk of meer geld? Ik ga toch ook geen tv kopen en eis minder functies voor meer geld? Daar spoort iets niet.
Dankzij die klappen is hun street cred anders wel gestegen.quote:Op zondag 25 november 2007 13:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het zijn leerlingen van veertien jaar, geen streetwise consumenten.
en roemloos zal hij keihard op zijn bek gaan om te lerenquote:Op zondag 25 november 2007 14:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Puber Economicus. Alleen geïnteresseerd in seks (neuken! neuken! neuken!) en weinig school. Ver zal hij gaan om die doelen te bereiken.
Goed punt. Voor een 14-jarige is staken voor minder les positief.quote:Op zondag 25 november 2007 13:47 schreef Monidique het volgende:
Het zijn leerlingen van veertien jaar, geen streetwise consumenten.
Heb je dat gedaan dan vroeger? Volgens mij zijn er nu niet minder lesuren op school, eerder meer.quote:Op zondag 25 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
Dankzij die klappen is hun street cred anders wel gestegen.
Maar inderdaad, een stel verwende uitvreters is 't. Ik zou demonstreren voor meer lesuren.
Misschien een vreemd idee, maar ze kunnen die extra tijd natuurlijk ook voor lesgeven gebruiken.quote:Op zondag 25 november 2007 14:17 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Beter onderwijs, en niet perse meer lesuren.
Het LAKS heeft een pdf-document met hun probleemanalyse en oplossing opgesteld. Daarin berekenen ze dat die 1040 uur niet realistisch is op de manier die voorgesteld wordt (40 weken keer 32 lesuren) en dat scholen dus door die hoge eis gedwongen worden tot nutteloze noodmaatregelen.
In die berekening van 1040 uur zijn proefwerkweken, lerarenvergaderingen en cursussen van leraren, excursies, sommige vakanties en aanlooptijd aan het begin van het schooljaar niet meegenomen. Dus om dat aantal uren te halen zullen leerlingen in de weken dat ze op school zitten, meer dan 32 uur (van 50 minuten) in de klas moeten zitten. Dat vinden ze te veel.
Maar jij hebt ook de meeste leermomentenquote:Op zondag 25 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dankzij die klappen is hun street cred anders wel gestegen.
Maar inderdaad, een stel verwende uitvreters is 't. Ik zou demonstreren voor meer lesuren.
Omdat het aantal contacturen afneemt.quote:Op zondag 25 november 2007 14:25 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Maar jij hebt ook de meeste leermomenten
Je verwacht wel van een televisie dat er niet de eis wordt gesteld dat-ie acht uur per dag aanstaat, maar vervolgens omdat er niet genoeg programma's zijn, dat-ie dan ieder uur een half uur op ruis springt.quote:Op zondag 25 november 2007 13:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar wat willen ze dan? Minder voor gelijk of meer geld? Ik ga toch ook geen tv kopen en eis minder functies voor meer geld? Daar spoort iets niet.
People who care.quote:Op zondag 25 november 2007 14:29 schreef Boze_Appel het volgende:
http://list.people-that-care.com/Apropos
Ja, die kende ik al uit mijn tussenuren.quote:Op zondag 25 november 2007 14:29 schreef Boze_Appel het volgende:
http://list.people-that-care.com/Apropos
Ik kijk geen tv.quote:Op zondag 25 november 2007 14:30 schreef Floripas het volgende:
Je verwacht wel van een televisie dat er niet de eis wordt gesteld dat-ie acht uur per dag aanstaat, maar vervolgens omdat er niet genoeg programma's zijn, dat-ie dan ieder uur een half uur op ruis springt.
Lesuren: ja. Hanguren: nee.quote:Op zondag 25 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
Maar inderdaad, een stel verwende uitvreters is 't. Ik zou demonstreren voor meer lesuren.
Joh, ga lekker met sigme over psychologische nonsens praten.quote:Op zondag 25 november 2007 14:33 schreef Floripas het volgende:
De metafoor, jongen.
De demonstratie gaat nergens over, maar het is wel goed om te zien dat ze demonstreren voor hun belangen. Hoewel sommige volgens mij gewoon willen keten, weten ze nu toch hoe het is om even te demonstreren. Misschien hebben ze hier later meer aan dan die paar uurtjes die ze in de klas hadden kunnen zitten.quote:Op zondag 25 november 2007 11:06 schreef Jurgen21 het volgende:
Het commentaar in de Telegraaf van hedenochtend:
[..]
![]()
Uiteraard. Mensen die weten hoe het is om te demonstreren, die bewonen zo'n ijl niveau, die kunnen later overal aan de slag. En de toekomst van de vakbeweging is verzekerd.quote:Op zondag 25 november 2007 14:35 schreef Gabry het volgende:
Hoewel sommige volgens mij gewoon willen keten, weten ze nu toch hoe het is om even te demonstreren. Misschien hebben ze hier later meer aan dan die paar uurtjes die ze in de klas hadden kunnen zitten.
Welke extra tijd bedoel je? Er is geen tijd over, maar het vereiste minimum aantal lesuren wordt niet gehaald.quote:Op zondag 25 november 2007 14:25 schreef Boze_Appel het volgende:
Misschien een vreemd idee, maar ze kunnen die extra tijd natuurlijk ook voor lesgeven gebruiken.
Het zou standaard in het onderwijspakket moeten zitten.quote:Op zondag 25 november 2007 14:37 schreef Apropos het volgende:
[..]
Uiteraard. Mensen die weten hoe het is om te demonstreren, die bewonen zo'n ijl niveau, die kunnen later overal aan de slag. En de toekomst van de vakbeweging is verzekerd.
Op voorwaarde dat er gegarandeerde contacturen zijn met de ME.quote:Op zondag 25 november 2007 14:39 schreef Gabry het volgende:
[..]
Het zou standaard in het onderwijspakket moeten zitten.
quote:Op zondag 25 november 2007 14:46 schreef Autodidact het volgende:
Nou dan! Hou dan je mond over lesuren!
quote:Op zondag 25 november 2007 11:06 schreef Jurgen21 het volgende:
Het commentaar in de Telegraaf van hedenochtend:
[..]
![]()
quote:Amsterdam en Utrecht, 26 januari 2006
Geachte staatssecretaris,
Afgelopen maand bezetten leerlingen van het Friesland College hun school en verzamelden PABO-studenten handtekeningen voor meer contacturen. Scholieren en studenten, of ze nou op de havo zitten, een opleiding tot automonteur volgen of de PABO doen, willen meer les. Omdat niemand naar ze luistert, zijn steeds meer studenten genoodzaakt om hun school te bezetten of actie te voeren.
De afgelopen jaren is het onderwijs erg veranderd. Colleges en lessen, waarbij de docent vertelt en studenten luisteren, hebben plaatsgemaakt voor het nieuwe leren;, waarbij studenten alleen of in groepjes leren en de docent niet meer is dan een begeleider, zoals bij het studiehuis voor havo en vwo en competentiegericht leren voor MBO en HBO. In het nieuwe leren; zouden studenten moeten leren zelfstandig kennis te vergaren aan de hand van problemen of opdrachten. Dit leerproces vraagt om een betere, intensievere begeleiding van studenten. Helaas wordt bij veel instellingen;het nieuwe leren; aangegrepen om te bezuinigen op het aantal contacturen en op studiebegeleiding. Studenten worden in het diepe gegooid: ze krijgen een aantal opdrachten die ze moeten maken en moeten het verder maar zelf uitzoeken. Bij veel opleidingen is het aantal contacturen gedaald en worden roosters gevuld met zelfstudie, verplichte excursies en ander goedkoop tijdverdrijf.
Wij, de belangenorganisaties van scholieren en studenten, LAKS, JOB en LSVb, zijn het zat. Studenten zijn lang genoeg proefkonijn geweest voor slecht geïmplementeerde onderwijsvernieuwingen. We willen beter onderwijs. Onderwijs met echte contacturen waarbij we echt iets leren. De kenniseconomie, waar u zo naar verlangt, bouw je niet op achturige collegeweken en halflege lesroosters.
Als het om onderwijsvernieuwingen gaat, zijn studenten ervaringsdeskundigen. Toch worden ze maar zelden bij onderwijsvernieuwingen betrokken. Ambtenaren en politici bedenken mooie plannen zonder studenten te vragen wat ze ervan vinden. Medezeggenschapsorganen krijgen pas invloed als de plannen al in een vergevorderd stadium zijn en ze alleen nog over de details kunnen meepraten.
Als de student of scholier in;het nieuwe leren; echt centraal staat, waarom is het dan nodig dat studenten scholen bezetten of handtekeningen verzamelen voor ze gehoord worden? Als we echt iets van;het nieuwe leren; willen maken, dan moeten alle partijen erbij worden betrokken: niet alleen beleidsmedewerkers en ambtenaren, maar ook docenten, studenten en scholieren.
De discussie over het nieuwe leren die momenteel gevoerd wordt, gaat over pedagogische principes en onderwijsfilosofieën. LAKS, JOB en LSVb vinden het interessanter om te bekijken wat het nieuwe leren in de praktijk voor studenten betekent. In het voortgezet onderwijs wordt het geconstateerde tekort aan lesuren niet aangevuld met inhoudelijke lessen, maar opgelost met goedkoop tijdverdrijf, zoals huiswerkbegeleidingslessen en extra sportdagen. Een MBO'er legt uit wat het competentiegericht leren aan zijn onderwijsinstelling inhoudt: Er is geen begeleiding, geen instructie. Als ik na een paar uur klaar ben met een opdracht, heb ik de rest van de drie weken niets om te doen. Een PABO-studente: Ik heb maar vier inhoudelijke lesuren per week. Ik heb meer vakken over reflectie dan over inhoudelijke zaken. Deze geluiden baren ons grote zorgen.
Er wordt veel geklaagd dat de huidige generatie weinig weet. Kranten staan vol over VWO-ers met een laag wiskundeniveau, PABO-studenten die niet kunnen rekenen en onderwijsinstellingen die aangeven dat beginnende studenten een te laag basisniveau hebben. Natuurlijk worden leerlingen minder goed in wiskunde als je het aantal uren wiskunde halveert. Je kunt niet van studenten verwachten dat ze in die paar uur les die na alle studie- en reflectie-uurtjes nog over zijn net zoveel leren als studenten vroeger in een fulltime lesweek leerden. Onze generatie is niet luier of dommer dan die van onze ouders en grootouders. We kunnen en willen leren, maar dat kunnen we niet in een paar uurtjes per week. We willen les. Geen lege lessen zonder docent om het rooster op te vullen, maar inhoudelijke lessen waarbij we uitgedaagd en geprikkeld worden.
Helaas neemt de overheid nauwelijks verantwoordelijkheid voor dit probleem en noemt het een zaak tussen studenten en de instelling . LAKS, JOB en LSVb zijn van mening dat het hier niet om incidentele problemen op een klein aantal instellingen gaat, maar om een structureel probleem dat zich in de hele onderwijskolom voordoet.
De verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van kwalitatief goed onderwijs kan daarom niet eenzijdig op de studenten en hun ouders worden afgewenteld. Ouders en studenten klagen zich suf bij de onderwijsinstellingen, maar dit heeft tot nu toe schrikbarend weinig effect.
Daarom verzoeken we u, als staatssecretaris die verantwoordelijk is voor het Nederlandse onderwijs, om samen met ons te zorgen dat scholieren en studenten weer de kans krijgen om echt iets te leren. Er is geen tijd te verliezen! We willen leren, geef ons ook de kans!
Met vriendelijke groet,
Eline Bötger
LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |