Inderdaad, vergeet die superstorm (quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:49 schreef IHVK het volgende:
Vandaag genieten we nog van het lekkere weer. Dat is ook mooi, ik houd van de zomer.![]()
Maar ik hou ook van de winter vooral is ie koud is. En voor een beetje winterliefhebber, begint het nu al te kriebelen hoor.
Dus praat hier over mooie winters in het verleden (misschien hebben sommige ouwe lullen leuke verhalen) en verheug je op deze winter, die misschien niet zo geweldig zal zijn, maar ach dat zien we dan wel. We houden de moed erin.
Planet - \'\'Winter in Nederland onvoorspelbaar\'![]()
[ afbeelding ]
Er schijnt heel weinig uit te vallen.quote:Op maandag 19 november 2007 00:03 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ook de Belgische kust heeft nu meldingen van natte sneeuw.
Waar blijven de berichten uit zeeland?
quote:Op maandag 19 november 2007 03:01 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik vertrek op 1 december voor een paar weken naar Denemarken en Zweden!
Niks overwinteren in SpanjeSneeuw, ijs en kou
![]()
Keromane meldt zich wel weer als er iets interessants te zien is op de kaarten vermoed ikquote:Op maandag 19 november 2007 02:56 schreef Drifter__ het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
Er was toch iemand hier die vaak postte wat wij de komende dage/weken konden verwachten? Keromane ofzo? Vond het altijd interessant om zijn stukjes te lezen.![]()
neequote:Op maandag 19 november 2007 13:06 schreef axz0l het volgende:
heeft het überhaupt ergens in NL gesneeuwd vannacht?!
Jawel! Zware bui in Gouda bracht wat wit op de straat vanochtend heb ik vernomen van een Collega..quote:
http://www.knmi.com/waars(...)a/guidance_ecmwf.phpquote:Verder is de operationele run een van de koudste aan het eind van de periode. Dan in de nachten lichte vorst en overdag maar net boven nul. Het EPS-gemiddelde zit daar ruimschoots boven, dus nog maar even aankijken hoe dat gaat verlopen. Kans op nachtvorst ligt tussen de 30 en 40% halverwege volgende week.
Dat is nog veel te ver weg om een zinnig woord over te zeggen.quote:Op dinsdag 20 november 2007 07:35 schreef Caesu het volgende:
vanaf volgende week dinsdag misschien kouder (en sneeuw daarbij)...?![]()
Bron: Telegraafquote:Winterkou op komst
AMSTERDAM - Vanaf komend weekend gaat de temperatuur fors onderuit.
In plaats van de verwachte en omstreden 'superstorm', krijgen we te maken met gure noordelijke winden, winterse buien en vorst in nacht en ochtend. Dit alles heeft te maken met de deze herfst ongekend snelle afkoeling van noord- en midden-europa waar het nu al steenkoud is.
quote:Maandag wordt het dan echt winters in het noordwesten van Europa. Met een straffe noordelijke wind wordt koude lucht binnengepompt. De Noordzee zit tjokvol met (winterse) buien die allemaal staan te trappelen om massaal Nederland binnen te trekken. Nu maar afwachten of het ook werkelijk gaat gebeuren, u kunt er op zijn minst rekening mee houden.
Telegraf.quote:Op dinsdag 20 november 2007 13:08 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Het KNMI maakt nog geen melding hiervan
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
KNMI
Meest domme reactie waarschijnlijk.quote:Het poolijs schijnt zo snel te groeien dat de kust van Engeland binnen een maand bereikt wordt.
2005-2006quote:Op woensdag 21 november 2007 22:29 schreef Caesu het volgende:
waar baseer je dat op?
ik geef pas ergens begin maart 2008 op.![]()
78/79. Meatloaf met Paradise by the dashboad lightquote:Op woensdag 21 november 2007 00:17 schreef Pronzo65 het volgende:
Iedere generatie heeft recht op een klassieke winter.
1978/1979
http://www.youtube.com/watch?v=TKqTdBwSYD8&feature=related
Haal de mutsen vast van zolder.
Eddie is ook vast gek op sneeuwquote:
Ja! Daar vind ik hem absoluut een type voor!quote:Op woensdag 21 november 2007 23:56 schreef Againzender het volgende:
[..]
Eddie is ook vast gek op sneeuw
Ik ben geboren in 1990, dus niets bijzonders meegemaakt wat ik me kan herinneren.quote:Op zondag 25 november 2007 17:57 schreef MissHobje het volgende:
helaas.. toen bestond ik nog niet
Maar die van 81 wel heur
Ja volgens de KNMI definitie (gesloten sneeuwdek in De Bilt). Er zijn veel meer regionale witte kersten geweest dan dat toevallige meetstation van hun.quote:Op zondag 25 november 2007 16:21 schreef IHVK het volgende:
[..]
De kans daarop is zeer klein.![]()
Gemiddeld maak je dat 1 á 2 keer mee in je leven.
[ afbeelding ]
De Bilt een toevallig meetstation noemen vind ik een beetje overdreven.quote:Op zondag 25 november 2007 20:03 schreef highway101 het volgende:
[..]
Ja volgens de KNMI definitie (gesloten sneeuwdek in De Bilt). Er zijn veel meer regionale witte kersten geweest dan dat toevallige meetstation van hun.
quote:Toenemende hogedrukinvloed heeft op de lange termijn (voorbij het weekeinde van 1-2 december) wat lagere temperaturen tot gevolg. In de nacht komt een groot aantal oplossingen met minima iets beneden nul. De 'oper' (de rode lijn) blijft echter opvallend zacht.
quote:Westcirculatie houdt het waarschijnlijk niet lang vol
De herfst van 2007 is geen visitekaartje voor de westcirculatie. Steeds weer rekken Atlantische hogedrukgebieden hun ruggen naar het noorden uit waardoor er sprake is van een sterk meridionaliserend stromingspatroon. Al vanaf eind augustus kunnen koude luchtmassa’s daardoor tot diep in Europa doordringen met als gevolg soms fikse kou (recentelijk in Spanje) en zware sneeuwval (Alpenlanden en Oost-Europa).
Tijdens de tweede helft van deze week én tijdens het eerste weekeinde van december doet de westcirculatie een poging om het gezag te herstellen. Daardoor met name na woensdag wisselvallig en winderig weer. Na het weekeinde bouwt een Atlantisch hogedrukgebied een sterke rug naar het noorden op en dan valt de westcirculatie dus weer duigen. Kortom tijdens de Sinterklaasweek een rustiger atmosfeer, tevens zakt de temperatuur en kan het in de nacht tot lichte vorst komen.
Uit de pluim (zie boven) blijkt dat de ‘oper’ (rode lijn) tot de zachtste oplossingen behoort. Op basis van de run van de afgelopen nacht is de operationele oplossing van het ECMWF echter weer in het gareel. De ‘oper’ opteert nu ook voor lagere temperaturen na het weekeinde.
quote:Ook deze run wijkt weer sterk af van de vorige. Koos een meerderheid van de 52 oplossingen gisteren voor een minder zacht weertype na het eerste weekeinde van december, nu opteren veel oplossingen voor zacht weer. De oplossing met de hoogste resolutie, de operationele (oper) ofwel de rode lijn, bevindt zich bovenin de brede pluim.
Ieder jaar hetzelfde verhaal.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:03 schreef Lariekoek het volgende:
En het is weer compleet bagger
[ afbeelding ]
[..]
Van 1978/1979 heb ik nog fotoboeken, van Noord Groningen, totaal onbereikbaar ivm de sneeuwduinen, sneeuwschuivers die daardoor per ongeluk ineens een verstopte auto wegschoven, huizen die je niet meer normaal in en uit kon afhankelijk van de windligging etc.quote:Op zondag 25 november 2007 16:21 schreef IHVK het volgende:
[..]
De kans daarop is zeer klein.![]()
Gemiddeld maak je dat 1 á 2 keer mee in je leven.
[ afbeelding ]
zeker baggerquote:
Dat was nog eens een winter.....quote:Op woensdag 28 november 2007 12:26 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Van 1978/1979 heb ik nog fotoboeken, van Noord Groningen, totaal onbereikbaar ivm de sneeuwduinen, sneeuwschuivers die daardoor per ongeluk ineens een verstopte auto wegschoven, huizen die je niet meer normaal in en uit kon afhankelijk van de windligging etc.
Dit soort boeken: [ afbeelding ]
En benzine tanken op het IJsselmeer natuurlijk
lijkt mij prachtigquote:Op donderdag 29 november 2007 19:57 schreef popolon het volgende:
't Sneeuwt hier (MI) al de hele dag.
Nee, gewoon zeg maar.quote:Op donderdag 29 november 2007 20:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
lijkt mij prachtig![]()
maar niet uitzonderlijk daar denk ik?
En waar woon je dan?quote:Op donderdag 29 november 2007 20:09 schreef popolon het volgende:
[..]
Alleen op zaterdag komt 't kwik even boven nul. (32F is ongeveer 0°C )
Hoe zie jij uit deze pluim een scandihoog?quote:Op dinsdag 4 december 2007 11:39 schreef Jodelaar het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er eigenlijk wel erg goed uit, tijden niet zoon goede pluim gezien, laatste goed pluim was geloof ik vorig jaar Februari en die kwam ook niet uit voor Nederland omdat het Hoog net verkeerd was.
Ik denk wel dat alle leden het Scandihoog zien maar kan de positie nog niet goed vaststellen. Genualaag is goed voor veel sneeuw in de alpen mocht het uitkomen. Eerst maar eens bij gaan houden wat het hoog gaat doen. Oper is weer de warmste (GFS).
Maar zoals we in het verleden hebben gezien kan de blokkade zo breken en zitten we weer in een WC. Ens voor 900 meter is wel erg goed trouwens. Mocht het nu maar is uitkomen! Denk wel niet dat het genoeg is voor Sneeuw in nederland omdat de kou in het oosten nog niet genoeg is. Wel de alpen kennen bakken sneeuw verwachten..
Gewoon even bijhouden. Joki? 3
quote:De temperatuur gaat naar beneden, midden volgende week komen er meer en meer oplossingen met lichte vorst in de nacht en ochtend.
Doe maar lekker negatief, kunnen we alleen nog maar positief verrast worden.quote:Op dinsdag 4 december 2007 14:06 schreef -0- het volgende:
[..]
Hoe zie jij uit deze pluim een scandihoog?
En dan helemaal knap vind ik het dat volgens jou alle lijntjes hem zien.
Vermoedelijk gaan de bovenste lijntjes gewoon voor een aanhoudende westcirculatie, zie ook de control die zacht, nat en winderig blijft.
Voor de onderste lijntjes zijn er legio mogelijkheden waarvan een scandihoog er maar 1 is.
Zo kan er een groenlandhoog ontstaan wat voor een noord-stroming zorgt met ook vrij lage temperaturen.
Verder kan het nog een ME-hoog zijn met hier vies inversieweer waardoor de dagtemperaturen wel laag uit kunnen vallen maar het nou niet echt boeiend zal zijn. Natuurlijk is er ook een kleine kans op een scandihoog maar om nou te zeggen dat alle leden een scandihoog zien gaat me veel en veel te ver.
Over hoopvolle kaarten: die van half november vond ik persoonlijk hoopvoller met echte scandi of poolblokkades in sommige runs.
Hoe weet jij dat zo goed?quote:Op dinsdag 4 december 2007 16:37 schreef Fredo55 het volgende:
Op lange termijn hebben we gewoon een WC hoor.![]()
Troosteloze grijze dagen met weinig zon en weinig neerslag hebben we geen ruk aan.
Er was niks negatiefs aan mijn post, gewoon realiteit dat er geen scandiblokkade uit de pluim te lezen was.quote:Op dinsdag 4 december 2007 16:30 schreef IHVK het volgende:
[..]
Doe maar lekker negatief, kunnen we alleen nog maar positief verrast worden.
Nee inderdaad. Maar niets is zeker.quote:Op dinsdag 4 december 2007 19:35 schreef -0- het volgende:
[..]
Er was niks negatiefs aan mijn post, gewoon realiteit dat er geen scandiblokkade uit de pluim te lezen was.
In het nieuwe GFS ensemble zijn wel wat lijntjes die voor een scandihblokkade gaan en de kans op winterweer is dus iets groter, maar nog veel te ver weg om te zeggen dat het winter wordt.
Een doorstaande wc zoals hierboven gezegd is ook verre van zeker.
De lijntjes gaan weer richting het vriespunt en daaronder.quote:Op woensdag 5 december 2007 00:11 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
er wordt wel een neerwaardse trend zichtbaar wat betreft de temperatuur.
en dat mag ook wel eens een keer in de loop van december.
maar of dat echt een vorstperiode kan gaan betekenen...
Hm, de Oper zit wel heel erg onderinquote:Op woensdag 5 december 2007 11:19 schreef aloa het volgende:
[..]
De lijntjes gaan weer richting het vriespunt en daaronder.
Hopen dat het zo blijft. Al gaan er ook genoeg richting de 5/10 graden boven nul.
[ afbeelding ]
post em dan ekkesquote:Op vrijdag 7 december 2007 01:16 schreef ReWinD het volgende:
De EC pluim van vandaag (vr) ziet er op het eind toch best aardig uit.
zoveel spreidingquote:Op vrijdag 7 december 2007 13:33 schreef Jodelaar het volgende:
[ afbeelding ]
Helaas is de echte kou nog niet echt te vinden in het oosten. Wel mooi is dat de winter in Oostenrijk nu echt los barst. Komende week -18 makkelijk mogelijk in de nacht. Overdag rond -8. Redelijk veel sneeuw, rond de 80 cm moet mogelijk zijn. Franse alpen en west Zwitserland krijgt rond de 150 cm sneeuw!
Ben benieuwd of het nu wel is uitkomt. Mijn joki is 4. Bijna 5. Vanavond nog een leuke pluim en ens brengt hem wel naar 5.
Maarja vanochtend was de ens echt slecht, en nu weer ineens goed. Nog steeds veel twijfel dus en nowcasten.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 18:03 schreef Blik het volgende:
Wat ook leuk is, is dat het in de wintersportgebieden de komende ook een flink stuk witter wordt. Dus voor iedereen die op wintersport gaat is sneeuw wel verzekerd tijdens de kerst
ik ook, Les Trois Vallees, ligt op zich al wel aardig wat sneeuw, maar er mag nog wel flink wat bijvallen van mijquote:Op vrijdag 7 december 2007 18:07 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik ga wel eind Januari, Franse Alpen.
Ik Valloire.quote:Op vrijdag 7 december 2007 18:08 schreef Blik het volgende:
[..]
ik ook, Les Trois Vallees, ligt op zich al wel aardig wat sneeuw, maar er mag nog wel flink wat bijvallen van mij
Dat lage levert geen zware storm op.. loopt stuk op engeland.. Nederland moet het meer van randstoringen hebben, of de kleine "veneinige" storingen! Dat lagedruk gebieden als deze zware storm op leveren is erg zeldzaam!quote:Op vrijdag 7 december 2007 18:15 schreef Jodelaar het volgende:
[ afbeelding ]
Geef je keuze maar is door, wat wil je het Scandihoog of dat mooie laag wat zware storm hier opleverd. Ik wil beide!! Sneeuwstorm
uitleg pleasequote:Op zaterdag 8 december 2007 09:21 schreef popolon het volgende:
Een paar dagen -5 geeft nog geen ELF.
http://pietpaulusma.sbs6.(...)komt-dichterbij.htmlquote:Lange termijn: kou komt dichterbij
zaterdag, 08 december 2007
De weerkaarten voor de lange termijn zijn al een aantal dagen interessant te noemen. Dit weekend passeren een paar storingen die voor wind en regen zorgen.
Zondagmiddag steekt een depressie vanaf Engeland de Noordzee over en komt in de avond boven Belgie en het zuiden van ons land te liggen. De wind draait in grote delen van het land naar het oosten. Deze koers is al een wat ongewone. Meestal trekken lagedrukgebieden via de Noordzee richting Scandinavie.
Dit 'laag 'trekt maandag naar Polen en de Baltische Staten weg. Er komt een noordwestelijke stroming opgang en veel koudere lucht, afkomstig vanuit noordelijke breedtes stroomt ons land binnen.
Tegelijk zien we drukstijgingen boven Frankrijk, maar ook boven Noorwegen.
In de meeste computerberekeningen vormt zich, halverwege komende week, uit deze twee hogedrukgebieden uiteindelijk één krachtig bolwerk van hoge luchtdruk, alleen in de positie waar het komt te liggen zijn de diverse modellenpunt het niet helemaal eens.
Het meest waarschijnlijke scenario is dat de as ergens ten noorden van ons land komt te liggen, nabij Denemarken en het zuiden van Scandinavie.
Vanaf woensdag stroomt er met een oost tot noordoostenwind dan frisse en droge lucht ons land binnen. Het weerbeeld is dan droog met regelmatig opklaringen en in de nachten kans op lichte vorst.Overdag is het dan 4 of 5 graden.
Boven Oost Europa is weinig kou voorradig. Ondanks de oostenwind zal er (voorlopig) geen echte winterkou worden aangevoerd.
In de jongste berekeningen van het ECMWF, zal het hogedrukgebied echter voor een blokkade in de bovenlucht zorgen en een lange tijd standhouden. Vrieskou komt in deze visie eind volgende week steeds dichterbij ons land...
We houden u op de hoogte!
Zelfs KNMI voorspelt intredende kouquote:Op zaterdag 8 december 2007 00:05 schreef i2Them2 het volgende:
Het is nog even weg, maar toch...
Tmax
[ afbeelding ]
Tmin
[ afbeelding ]
Eerst met kerst een wit Europaquote:Op zaterdag 8 december 2007 09:21 schreef popolon het volgende:
Een paar dagen -5 geeft nog geen ELF.
Dat klinkt als een mooi scenario.quote:Op zaterdag 8 december 2007 15:12 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Eerst met kerst een wit Europa
[ link | afbeelding ]
En dan een weekje -20 ....
weing wind, en geen sneeuw voor mooi zwart ijs.
En dan een ELF.
Volgens mij zit hij al een tijdje niet meer op dit forumquote:
Veel te ver weg.quote:
quote:Op zondag 9 december 2007 18:17 schreef Omaha het volgende:
Het is iig positief voor de winterliefhebbers
Tja het zal wel weer uitdraaien op een paar dagen 3 graden , paar nachtjes stralingvorst, en daarna gewoon weer temps van 8 gradenquote:Op zondag 9 december 2007 13:12 schreef IHVK het volgende:
[..]
Veel te ver weg.
Huidige kaarten: Licht winters weer komende dagen. Daarna onzeker, maar kans op echt winterweer lijkt kleiner te worden.
Poeh poeh da's heet.quote:Op zondag 9 december 2007 21:14 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ja haal de schaatsen maar uit het vet
quote:Modelbeoordeling en onzekerheden:
De Uitvoer is grootschalig gezien zeer consistent. Tot en met zondag 16
december is de Uitvoer zeer eensluidend in de positie van het hoog.
Hiermee is de consistentie verder toegenomen.
Het sterk anticyclonale karakter van het weer vanaf het midden van de
week zorgt voor een sterk afnemen van de neerslagkans en de
windsnelheid. In alle Leden zien we dan een continentale aanvoer. De
kans op vorst in de nacht ligt in het Ensemble vanaf zaterdag 15
december rond 90%. Vanaf maandag 17 december laat ongeveer 50% van de
Leden een maximumtemperatuur beneden het vriespunt zien. Deze Uitvoer is
algemeen wat kouder dan die van vorige runs. Het brongebied bevat nu nog
veel bewolking en is niet koud. De opklaringen waardoor de
temperatuurdaling plaatsvindt moeten ontstaan door subsidentie nabij het
hoog.
Op de langere termijn, vanaf maandag 17 december, zien we in een
toenemend aantal Leden het hoog zuidoost- of oostwaarts trekken waardoor
wij met een zuidelijke of zuidwestelijke stroming te maken krijgen, op
woensdag 19 december is in meer dan de helft van de Leden het geval.
Toelichting bij aanpassingen in tabel:
Bovengrens Tmin vanaf dinsdag enkele graden verhoogd. Nachttemperaturen
zijn nogal afhankelijk van de aanwezigheid van opklaringen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Dinsdag nog een enkele bui. Daarna meest droog weer met 's nachts
tijdens opklaringen lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode:
Grote (90%) kans op meest droog en rustig weer. Temperaturen in het
algemeen enkele graden onder normaal.
Guidance ECMWF
Onder nul, ja mogelijk. Sneeuw, nee geen neerslagsignaal.quote:Op zondag 9 december 2007 23:05 schreef Steenarend het volgende:
Als het maar onder nul is, dan kan het gaan sneeuwen:D
Dat zie je goed. Maar het toch zinloos om zoveel dagen vooruit te kijkenquote:Op maandag 10 december 2007 19:28 schreef Cootz het volgende:
Zoals het er nu naar uitziet wordt het dus vooral in en rondom het weekend koud, en dan volgende week weer geleidelijk al weer warmer?
Iets met uitstel en afstelquote:Op maandag 10 december 2007 21:02 schreef Againzender het volgende:
ach ja, het is ook zo ver vooruit, wie weet wat de volgende run zegt. uiteindelijk is het gewoon afwachten...
en deze run is weer koudquote:
Vraag even of hij op de trein stapt dan. en NIET bij de grens stoptquote:Op maandag 10 december 2007 21:26 schreef Caesu het volgende:
ik heb me voorgenomen deze winter eens niet te gaan afwachten.
ik wil gewoon een koude winter, desnoods ga ik de Russische beer zelf ophalen.
er rijdt overigens vanaf gisteren dagelijks een trein van Moskou naar Amsterdam en vice versa, misschien dat dat gaat helpen.
Fredo55quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:55 schreef Fredo55 het volgende:
Ik verwacht dat het komend weekend wel ergens wit zal zijn, uitsneeuwende mist en fabriekssneeuw.
Maar ej.. wie ben ik.
quote:Op dinsdag 11 december 2007 21:59 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
Oper gaat een beetje te ver omhoog.
meeste leden zitten een stuk lager.
quote:Een relatief koude temperatuurpluim al zal veel afhangen van de exacte positie van het hogedrukgebied. Bij een stroming uit het zuidoosten lossen er meer wolken op en kan de nachtelijke temperatuur verder onder nul zakken. De oplossing met de hoogste resolutie, de operationele verwachting (oper), is op de langere termijn minder koud dan de 'dikke band' van de overige 51 leden. Dat komt omdat de oper uitgaat van een meer noordelijke/noordwestelijke aanvoer.
Het is afwachten geblazen.quote:Op woensdag 12 december 2007 13:49 schreef leroytje het volgende:
iemand nog nieuws over de komende 1,5 - 2 weken?
Ben wel heel erg benieuwd hoe het gaat lopen.
Hoop op kou
quote:Een relatief koude temperatuurpluim al zal veel afhangen van de exacte positie van het hogedrukgebied. Bij een stroming uit het zuidoosten lossen er meer wolken op en kan de nachtelijke temperatuur verder onder nul zakken. De oplossing met de hoogste resolutie, de operationele verwachting (oper), is op de langere termijn minder koud dan de 'dikke band' van de overige 51 leden. Dat komt omdat de oper uitgaat van een meer noordelijke/noordwestelijke aanvoer.
quote:Op woensdag 12 december 2007 22:30 schreef -skippybal- het volgende:
Maaruh er is hopelijk toch geen kans op ijzel of vieze meuk (sneeuw mag natuurlijk altijd, maar dat zit er niet echt in)?
Whoeha, die ziet er opeens weer lekker uitquote:Op woensdag 12 december 2007 22:03 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
pluim ziet er al weer beter uit.![]()
ik ben benieuwd naar de ijspluim van donderdag
Waar haal je die pluim vandaan van zoveel dagen?quote:Op woensdag 12 december 2007 23:01 schreef Caesu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hopelijk gaat de kou niet weg eind volgende week...
[ afbeelding ]
weinig kans op sneeuw helaas...
http://www.knmi.nl/exp/pl(...)DAAGSE_06260_NWT.pngquote:Op woensdag 12 december 2007 23:21 schreef Steenarend het volgende:
[..]
Waar haal je die pluim vandaan van zoveel dagen?
sneeuwval per 6 uur is het ook nog.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:23 schreef Fogel het volgende:
Voorspelling voor sneeuw in centimeters?? In Nederland?? Zou het niet millimeter moeten zijn? Of misschien aantal uur voordat de sneeuw weer weg is?
mooi ijspluimquote:Op woensdag 12 december 2007 22:03 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
pluim ziet er al weer beter uit.![]()
ik ben benieuwd naar de ijspluim van donderdag
op ondergelopen weilanden zekerquote:Op donderdag 13 december 2007 08:02 schreef Caesu het volgende:
[..]
mooi ijspluim![]()
al zit de oper wel aan de lage kant.
[ afbeelding ]
er wordt vast wel geschaatst volgende week
quote:Naar het einde van de tiendaagse toe komen er geleidelijk meer relatief zachte oplossingen. Voorlopig is deze ontwikkeling minder relevant. De meerderheid van de 52 oplossingen van het EPS stuurt aan op een middecemberwintertje met na het weekeinde kans op plaatselijk matige vorst.
Dat zeiden ze vorige week ook en 1,5 dag later was het zoals het er nu uit ziet.quote:
inderdaad, door al die regen zijn er enkele hele mooie ondiepe potentiele schaatsvlakten ontstaanquote:Op donderdag 13 december 2007 15:54 schreef -skippybal- het volgende:
Gaat tof worden volgende week. Door al die regen ligt er nog flink wat water op de uiterwaarden.
Lekker schaatsen midden in een natuurgebied
2 dagen geleden zag je al dat het gemiddelde van alle leden boven de oper lag, nu is dat eens andersom.quote:Op donderdag 13 december 2007 22:00 schreef Caesu het volgende:
nieuwe pluim:
[ afbeelding ]
oper gaat weer omhoog vanaf dinsdag.![]()
maar veel leden gaan juist in de diepte.
wordt spannend dus of de kou na dinsdag blijft...
Ik wil nieuws!quote:Op donderdag 13 december 2007 22:33 schreef IedeK. het volgende:
[..]
2 dagen geleden zag je al dat het gemiddelde van alle leden boven de oper lag, nu is dat eens andersom.
Ik denk niet dat je je blind moet staren op die oper.
Merkwaardig verschil met de vorige pluim. Eerst was er nog vrij veel 'zekerheid' t/m donderdag (alle leden deden ongeveer hetzelfde), en nu is er na maandagnacht al geen peil meer op te trekken. In ieder geval wordt het zondag lekker koudquote:Op donderdag 13 december 2007 22:00 schreef Caesu het volgende:
nieuwe pluim:
[ afbeelding ]
oper gaat weer omhoog vanaf dinsdag.![]()
maar veel leden gaan juist in de diepte.
wordt spannend dus of de kou na dinsdag blijft...
misschien een stomme vraag.quote:Op vrijdag 14 december 2007 17:45 schreef Jodelaar het volgende:
Ziet er opzich wel weer beter uit! Hoog gaat weer wat Noord Westelijker en zorg weer voor wat meer koud, en het mooiste is dat er geen depressies liggen en dat hij dus KAN verplaatsen naar Groenland, dat zou wel een droomscenario zijn. Eerst even 5 dagen kou en daarna de echte kouIk teken ervoor!
Maarja het zal wel een zakker worden, als het maar niet een UK Hoog wordt. Dan is er in een later stadium nog wel wat kans. Laatste kans om winter dit jaar nog te krijgen is dat het hoog naar Ijsland / Groenland verplaatst.
Kans natuurlijk nihiel, maar we moeten het zeker in de gaten houden.
Beniewd wat de leden doen en of oper weer is een koude of "hopelijk" warme uitbijter is.
1 ding is zeker, na dinsdag wordt het spannend wie er wint, de koude leden of warme(re) leden. Heb zelf het idee dat GFS het helemaal fout inschat.
Kerst is echt nog veel te ver wegquote:Op vrijdag 14 december 2007 18:48 schreef IHVK het volgende:
Alleen jammer dat EC voor de zoveelste keer zacht weer voorspelt voor kerstmis.
Ver weg en het zachte weer wordt iedere keer uitgesteld, maar toch.
Ik hoop toch stiekem op een sneeuwstorm(pje) rond kerstmis.quote:Op vrijdag 14 december 2007 18:53 schreef kepler het volgende:
[..]
Kerst is echt nog veel te ver wegAls er zover koude kaarten komen dan zegt juist iedereen dat het toch nooit uitkomt
Andersom kan dus ook
GFS is niet te zien in de Witte Afbeelding, dit is EN. De gene met de zwarte achtergrond is GFS. Gfs is onder meerdere leden + een control en een oper verdeeld. Gfs is dus niet alleen de oper.quote:Op vrijdag 14 december 2007 18:32 schreef leroytje het volgende:
[..]
misschien een stomme vraag.
Welke is GFS?
Is dat die rode lijn, de oper?
of iets anders? Alvast bedankt voor je antwoord
waar haal jij al die nieuwe runs vandaan?quote:Op vrijdag 14 december 2007 19:38 schreef Jodelaar het volgende:
Mooie UKMO run ook weer, benieuwd naar EC
wetterzentrale.dequote:Op vrijdag 14 december 2007 19:52 schreef IedeK. het volgende:
[..]
waar haal jij al die nieuwe runs vandaan?
Oper is de operationele run, vraag me niet wat het is maar dat is de eerste run van die dag geloof ik. control run is de laatste. en de leden zitten er tussen. maar ik weet ook niet echt. Ik kijk meestal naar het Gemiddelde en naar de hoeveelheid leden onder de 0 gradenquote:Op vrijdag 14 december 2007 23:06 schreef Cootz het volgende:
Ik kom net een beetje kijken in de wereld van die pluimen dus kan iemand mij even uitleggen hoe dat nou zit met die Oper en Control? Ik bedoel, ik snap dat al die leden ontstaan door kleine veranderingen in het model (in stromingen en positie van drukvelden, e.d.) aan te brengen. De Ensgem is dan de gemiddelde uitkomst van al die leden, en meestal het lijntje wat ik altijd zo'n beetje in de gaten hou. Maar wat zijn nou de Oper en Control, zijn die anders dan gewone 'leden' en welke waarde moet je daaraan hechten als je naar die pluimen kijkt?
quote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
vrijdag 21 december tot en met maandag 24 december 2007
Grote kans (ca. 70 %) op het aanhouden van het rustige, droge weer met temperaturen beneden normaal en zo'n 30 % kans op overgang naar een licht wisselvallig weertype met gemiddelde temperaturen.
Die windchill is toch best pittig zegquote:Op zaterdag 15 december 2007 10:57 schreef Caesu het volgende:
morgen al eerste ijsdag in een groot gedeelte van het land.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 15 december 2007 12:55 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Die windchill is toch best pittig zeg
Mooi, kunnen we hier klagen over het koude weer.quote:Op zaterdag 15 december 2007 13:10 schreef Caesu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
aan de kust voelt het ook een stuk kouder aan terwijl het minder hard vriest.
Ja, alweerquote:Op zaterdag 15 december 2007 11:13 schreef IHVK het volgende:
Pluim heeft zachte weer, alweer uitgesteld.
Water hequote:Op zaterdag 15 december 2007 13:10 schreef Caesu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
aan de kust voelt het ook een stuk kouder aan terwijl het minder hard vriest.
en ietsje mee windquote:
jij hebt wel erg hoge eisen voor het weer in Nederland zegquote:Op zaterdag 15 december 2007 17:34 schreef B03S het volgende:
-5 en overdag rond -1/3 ofzo, dat is toch geen kou? Hopelijk wordt het na de kerst koud genoeg voor fatsoenlijk ijs enzo
als je de normale temperatuur opzoekt voor december dan is het behoorlijk koudquote:Op zaterdag 15 december 2007 17:34 schreef B03S het volgende:
-5 en overdag rond -1/3 ofzo, dat is toch geen kou? Hopelijk wordt het na de kerst koud genoeg voor fatsoenlijk ijs enzo
hm, en een tijdje geleden zat de oper juist helemaal bovenin!quote:Op zaterdag 15 december 2007 22:24 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
vanaf volgend weekend onzekerheid.
maar de oper ziet er erg goed uit!
de hele koude-inval van 97 heb ik gemist omdat ik in het zuiden van Frankrijk zat, waar toen, goh wat toevallig, ook sneeuw vielquote:Op zaterdag 15 december 2007 22:27 schreef IedeK. het volgende:
Nieuwe pluim:
[ afbeelding ]
Oper zit alleen eind volgende week 4/5 graden lager dan het gemiddelde, maar het begin van de week ziet er mooi uit!
Vanmiddag bij de verjaardag van mijn oma haalden mijn vader en wat oudere neven van me al winterherinneringen uit 97 op. Toen hebben ze flink wat tochten geschaatst.
neerslag zit er de hele volgende week niet in.quote:Op zaterdag 15 december 2007 23:42 schreef Dementor het volgende:
IK WIL SNEEUW.
die hebben dus de warme hoge druk winden. Prachtige runs na prachtige dag. 250 euro winnen met pokertournooi en dan zulke kaarten zien,wat wil je nog meerquote:Op zondag 16 december 2007 00:52 schreef kepler het volgende:
grappig, ik zie net op het journaal dat het in het noorden van Scandinavie gewoon +6 graden is![]()
Dan is het best winter bij ons
nou bij ons over de kanalen schaatsen en over de grote meren dat was zeg maar 10/11 jaar geleden voor het laatst..., het wordt weer eens tijdquote:Op zaterdag 15 december 2007 22:31 schreef Againzender het volgende:
[..]
de hele koude-inval van 97 heb ik gemist omdat ik in het zuiden van Frankrijk zat, waar toen, goh wat toevallig, ook sneeuw viel
Maar bij thuiskomst zagen we mensen over de Amstel schaatsenDag daarna gelijk met een groep vrienden de al lange tijd voorgenomen schaatstocht van Amstelveen naar onze stamkroeg aan de Lijnsbaansgracht gedaan. Geweldig was dat
http://www.knmi.nl/actueel/index.htmlquote:Op zondag 16 december 2007 08:23 schreef PizzaSalami het volgende:
Wuuu, heb je een link voor die kaarten? Net paar vingers verloren met de vorst.
als het echt een tijdje gaat vriezen komt het KNMI ook met kaartjes voor Zuid- en Noord-Nederland.quote:Op zondag 16 december 2007 10:57 schreef kloas_wokkel het volgende:
is die kaart met de verwachte ijsdikte er ook voor noord nederland?
Maakt niet zo heel veel uit. Nederland is maar een klein landje natuurlijk. Groningen heeft wel maar kans dan Zeeland of zo denk ik danquote:Op zondag 16 december 2007 11:09 schreef kloas_wokkel het volgende:
is er meer of minder kans op schaatsijs in het noorden (groningen ) als in het midden van het land ?
* kloas_wokkel heeft nu al zin om weer te schaatsen op natuurijs
quote:Op zondag 16 december 2007 11:56 schreef Cootz het volgende:
Ik vind het wel weer snel opwarmen als je de kaartjes ziet. Nu overal al boven -1. Dat gaat geen ijsdag worden dus.
Er ligt water op het ijs hier.quote:Op zondag 16 december 2007 12:51 schreef Gewas het volgende:
Er ligt ijs op het water hier.
maar vooral Noord Nederland scheelt het niet veel. Bij ons is de tempratuur uiteindelijk blijven steken op +0.5quote:Op zondag 16 december 2007 13:26 schreef Cootz het volgende:
En Nederland is weer groen. De ijsdag is er niet gekomen.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |