Het is afwachten geblazen.quote:Op woensdag 12 december 2007 13:49 schreef leroytje het volgende:
iemand nog nieuws over de komende 1,5 - 2 weken?
Ben wel heel erg benieuwd hoe het gaat lopen.
Hoop op kou
quote:Een relatief koude temperatuurpluim al zal veel afhangen van de exacte positie van het hogedrukgebied. Bij een stroming uit het zuidoosten lossen er meer wolken op en kan de nachtelijke temperatuur verder onder nul zakken. De oplossing met de hoogste resolutie, de operationele verwachting (oper), is op de langere termijn minder koud dan de 'dikke band' van de overige 51 leden. Dat komt omdat de oper uitgaat van een meer noordelijke/noordwestelijke aanvoer.
quote:Op woensdag 12 december 2007 22:30 schreef -skippybal- het volgende:
Maaruh er is hopelijk toch geen kans op ijzel of vieze meuk (sneeuw mag natuurlijk altijd, maar dat zit er niet echt in)?
Whoeha, die ziet er opeens weer lekker uitquote:Op woensdag 12 december 2007 22:03 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
pluim ziet er al weer beter uit.![]()
ik ben benieuwd naar de ijspluim van donderdag
Waar haal je die pluim vandaan van zoveel dagen?quote:Op woensdag 12 december 2007 23:01 schreef Caesu het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hopelijk gaat de kou niet weg eind volgende week...
[ afbeelding ]
weinig kans op sneeuw helaas...
http://www.knmi.nl/exp/pl(...)DAAGSE_06260_NWT.pngquote:Op woensdag 12 december 2007 23:21 schreef Steenarend het volgende:
[..]
Waar haal je die pluim vandaan van zoveel dagen?
sneeuwval per 6 uur is het ook nog.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:23 schreef Fogel het volgende:
Voorspelling voor sneeuw in centimeters?? In Nederland?? Zou het niet millimeter moeten zijn? Of misschien aantal uur voordat de sneeuw weer weg is?
mooi ijspluimquote:Op woensdag 12 december 2007 22:03 schreef Caesu het volgende:
[ afbeelding ]
pluim ziet er al weer beter uit.![]()
ik ben benieuwd naar de ijspluim van donderdag
op ondergelopen weilanden zekerquote:Op donderdag 13 december 2007 08:02 schreef Caesu het volgende:
[..]
mooi ijspluim![]()
al zit de oper wel aan de lage kant.
[ afbeelding ]
er wordt vast wel geschaatst volgende week
quote:Naar het einde van de tiendaagse toe komen er geleidelijk meer relatief zachte oplossingen. Voorlopig is deze ontwikkeling minder relevant. De meerderheid van de 52 oplossingen van het EPS stuurt aan op een middecemberwintertje met na het weekeinde kans op plaatselijk matige vorst.
Dat zeiden ze vorige week ook en 1,5 dag later was het zoals het er nu uit ziet.quote:
inderdaad, door al die regen zijn er enkele hele mooie ondiepe potentiele schaatsvlakten ontstaanquote:Op donderdag 13 december 2007 15:54 schreef -skippybal- het volgende:
Gaat tof worden volgende week. Door al die regen ligt er nog flink wat water op de uiterwaarden.
Lekker schaatsen midden in een natuurgebied
2 dagen geleden zag je al dat het gemiddelde van alle leden boven de oper lag, nu is dat eens andersom.quote:Op donderdag 13 december 2007 22:00 schreef Caesu het volgende:
nieuwe pluim:
[ afbeelding ]
oper gaat weer omhoog vanaf dinsdag.![]()
maar veel leden gaan juist in de diepte.
wordt spannend dus of de kou na dinsdag blijft...
Ik wil nieuws!quote:Op donderdag 13 december 2007 22:33 schreef IedeK. het volgende:
[..]
2 dagen geleden zag je al dat het gemiddelde van alle leden boven de oper lag, nu is dat eens andersom.
Ik denk niet dat je je blind moet staren op die oper.
Merkwaardig verschil met de vorige pluim. Eerst was er nog vrij veel 'zekerheid' t/m donderdag (alle leden deden ongeveer hetzelfde), en nu is er na maandagnacht al geen peil meer op te trekken. In ieder geval wordt het zondag lekker koudquote:Op donderdag 13 december 2007 22:00 schreef Caesu het volgende:
nieuwe pluim:
[ afbeelding ]
oper gaat weer omhoog vanaf dinsdag.![]()
maar veel leden gaan juist in de diepte.
wordt spannend dus of de kou na dinsdag blijft...
misschien een stomme vraag.quote:Op vrijdag 14 december 2007 17:45 schreef Jodelaar het volgende:
Ziet er opzich wel weer beter uit! Hoog gaat weer wat Noord Westelijker en zorg weer voor wat meer koud, en het mooiste is dat er geen depressies liggen en dat hij dus KAN verplaatsen naar Groenland, dat zou wel een droomscenario zijn. Eerst even 5 dagen kou en daarna de echte kouIk teken ervoor!
Maarja het zal wel een zakker worden, als het maar niet een UK Hoog wordt. Dan is er in een later stadium nog wel wat kans. Laatste kans om winter dit jaar nog te krijgen is dat het hoog naar Ijsland / Groenland verplaatst.
Kans natuurlijk nihiel, maar we moeten het zeker in de gaten houden.
Beniewd wat de leden doen en of oper weer is een koude of "hopelijk" warme uitbijter is.
1 ding is zeker, na dinsdag wordt het spannend wie er wint, de koude leden of warme(re) leden. Heb zelf het idee dat GFS het helemaal fout inschat.
Kerst is echt nog veel te ver wegquote:Op vrijdag 14 december 2007 18:48 schreef IHVK het volgende:
Alleen jammer dat EC voor de zoveelste keer zacht weer voorspelt voor kerstmis.
Ver weg en het zachte weer wordt iedere keer uitgesteld, maar toch.
Ik hoop toch stiekem op een sneeuwstorm(pje) rond kerstmis.quote:Op vrijdag 14 december 2007 18:53 schreef kepler het volgende:
[..]
Kerst is echt nog veel te ver wegAls er zover koude kaarten komen dan zegt juist iedereen dat het toch nooit uitkomt
Andersom kan dus ook
GFS is niet te zien in de Witte Afbeelding, dit is EN. De gene met de zwarte achtergrond is GFS. Gfs is onder meerdere leden + een control en een oper verdeeld. Gfs is dus niet alleen de oper.quote:Op vrijdag 14 december 2007 18:32 schreef leroytje het volgende:
[..]
misschien een stomme vraag.
Welke is GFS?
Is dat die rode lijn, de oper?
of iets anders? Alvast bedankt voor je antwoord
waar haal jij al die nieuwe runs vandaan?quote:Op vrijdag 14 december 2007 19:38 schreef Jodelaar het volgende:
Mooie UKMO run ook weer, benieuwd naar EC
wetterzentrale.dequote:Op vrijdag 14 december 2007 19:52 schreef IedeK. het volgende:
[..]
waar haal jij al die nieuwe runs vandaan?
Oper is de operationele run, vraag me niet wat het is maar dat is de eerste run van die dag geloof ik. control run is de laatste. en de leden zitten er tussen. maar ik weet ook niet echt. Ik kijk meestal naar het Gemiddelde en naar de hoeveelheid leden onder de 0 gradenquote:Op vrijdag 14 december 2007 23:06 schreef Cootz het volgende:
Ik kom net een beetje kijken in de wereld van die pluimen dus kan iemand mij even uitleggen hoe dat nou zit met die Oper en Control? Ik bedoel, ik snap dat al die leden ontstaan door kleine veranderingen in het model (in stromingen en positie van drukvelden, e.d.) aan te brengen. De Ensgem is dan de gemiddelde uitkomst van al die leden, en meestal het lijntje wat ik altijd zo'n beetje in de gaten hou. Maar wat zijn nou de Oper en Control, zijn die anders dan gewone 'leden' en welke waarde moet je daaraan hechten als je naar die pluimen kijkt?
quote:Verwachting 6 tot 9 dagen vooruit
vrijdag 21 december tot en met maandag 24 december 2007
Grote kans (ca. 70 %) op het aanhouden van het rustige, droge weer met temperaturen beneden normaal en zo'n 30 % kans op overgang naar een licht wisselvallig weertype met gemiddelde temperaturen.
Die windchill is toch best pittig zegquote:Op zaterdag 15 december 2007 10:57 schreef Caesu het volgende:
morgen al eerste ijsdag in een groot gedeelte van het land.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 15 december 2007 12:55 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Die windchill is toch best pittig zeg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |