Ik ben geboren in 1990, dus niets bijzonders meegemaakt wat ik me kan herinneren.quote:Op zondag 25 november 2007 17:57 schreef MissHobje het volgende:
helaas.. toen bestond ik nog niet
Maar die van 81 wel heur
Ja volgens de KNMI definitie (gesloten sneeuwdek in De Bilt). Er zijn veel meer regionale witte kersten geweest dan dat toevallige meetstation van hun.quote:Op zondag 25 november 2007 16:21 schreef IHVK het volgende:
[..]
De kans daarop is zeer klein.![]()
Gemiddeld maak je dat 1 á 2 keer mee in je leven.
[ afbeelding ]
De Bilt een toevallig meetstation noemen vind ik een beetje overdreven.quote:Op zondag 25 november 2007 20:03 schreef highway101 het volgende:
[..]
Ja volgens de KNMI definitie (gesloten sneeuwdek in De Bilt). Er zijn veel meer regionale witte kersten geweest dan dat toevallige meetstation van hun.
quote:Toenemende hogedrukinvloed heeft op de lange termijn (voorbij het weekeinde van 1-2 december) wat lagere temperaturen tot gevolg. In de nacht komt een groot aantal oplossingen met minima iets beneden nul. De 'oper' (de rode lijn) blijft echter opvallend zacht.
quote:Westcirculatie houdt het waarschijnlijk niet lang vol
De herfst van 2007 is geen visitekaartje voor de westcirculatie. Steeds weer rekken Atlantische hogedrukgebieden hun ruggen naar het noorden uit waardoor er sprake is van een sterk meridionaliserend stromingspatroon. Al vanaf eind augustus kunnen koude luchtmassa’s daardoor tot diep in Europa doordringen met als gevolg soms fikse kou (recentelijk in Spanje) en zware sneeuwval (Alpenlanden en Oost-Europa).
Tijdens de tweede helft van deze week én tijdens het eerste weekeinde van december doet de westcirculatie een poging om het gezag te herstellen. Daardoor met name na woensdag wisselvallig en winderig weer. Na het weekeinde bouwt een Atlantisch hogedrukgebied een sterke rug naar het noorden op en dan valt de westcirculatie dus weer duigen. Kortom tijdens de Sinterklaasweek een rustiger atmosfeer, tevens zakt de temperatuur en kan het in de nacht tot lichte vorst komen.
Uit de pluim (zie boven) blijkt dat de ‘oper’ (rode lijn) tot de zachtste oplossingen behoort. Op basis van de run van de afgelopen nacht is de operationele oplossing van het ECMWF echter weer in het gareel. De ‘oper’ opteert nu ook voor lagere temperaturen na het weekeinde.
quote:Ook deze run wijkt weer sterk af van de vorige. Koos een meerderheid van de 52 oplossingen gisteren voor een minder zacht weertype na het eerste weekeinde van december, nu opteren veel oplossingen voor zacht weer. De oplossing met de hoogste resolutie, de operationele (oper) ofwel de rode lijn, bevindt zich bovenin de brede pluim.
Ieder jaar hetzelfde verhaal.quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:03 schreef Lariekoek het volgende:
En het is weer compleet bagger
[ afbeelding ]
[..]
Van 1978/1979 heb ik nog fotoboeken, van Noord Groningen, totaal onbereikbaar ivm de sneeuwduinen, sneeuwschuivers die daardoor per ongeluk ineens een verstopte auto wegschoven, huizen die je niet meer normaal in en uit kon afhankelijk van de windligging etc.quote:Op zondag 25 november 2007 16:21 schreef IHVK het volgende:
[..]
De kans daarop is zeer klein.![]()
Gemiddeld maak je dat 1 á 2 keer mee in je leven.
[ afbeelding ]
zeker baggerquote:
Dat was nog eens een winter.....quote:Op woensdag 28 november 2007 12:26 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Van 1978/1979 heb ik nog fotoboeken, van Noord Groningen, totaal onbereikbaar ivm de sneeuwduinen, sneeuwschuivers die daardoor per ongeluk ineens een verstopte auto wegschoven, huizen die je niet meer normaal in en uit kon afhankelijk van de windligging etc.
Dit soort boeken: [ afbeelding ]
En benzine tanken op het IJsselmeer natuurlijk
lijkt mij prachtigquote:Op donderdag 29 november 2007 19:57 schreef popolon het volgende:
't Sneeuwt hier (MI) al de hele dag.
Nee, gewoon zeg maar.quote:Op donderdag 29 november 2007 20:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
lijkt mij prachtig![]()
maar niet uitzonderlijk daar denk ik?
En waar woon je dan?quote:Op donderdag 29 november 2007 20:09 schreef popolon het volgende:
[..]
Alleen op zaterdag komt 't kwik even boven nul. (32F is ongeveer 0°C )
Hoe zie jij uit deze pluim een scandihoog?quote:Op dinsdag 4 december 2007 11:39 schreef Jodelaar het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er eigenlijk wel erg goed uit, tijden niet zoon goede pluim gezien, laatste goed pluim was geloof ik vorig jaar Februari en die kwam ook niet uit voor Nederland omdat het Hoog net verkeerd was.
Ik denk wel dat alle leden het Scandihoog zien maar kan de positie nog niet goed vaststellen. Genualaag is goed voor veel sneeuw in de alpen mocht het uitkomen. Eerst maar eens bij gaan houden wat het hoog gaat doen. Oper is weer de warmste (GFS).
Maar zoals we in het verleden hebben gezien kan de blokkade zo breken en zitten we weer in een WC. Ens voor 900 meter is wel erg goed trouwens. Mocht het nu maar is uitkomen! Denk wel niet dat het genoeg is voor Sneeuw in nederland omdat de kou in het oosten nog niet genoeg is. Wel de alpen kennen bakken sneeuw verwachten..
Gewoon even bijhouden. Joki? 3
quote:De temperatuur gaat naar beneden, midden volgende week komen er meer en meer oplossingen met lichte vorst in de nacht en ochtend.
Doe maar lekker negatief, kunnen we alleen nog maar positief verrast worden.quote:Op dinsdag 4 december 2007 14:06 schreef -0- het volgende:
[..]
Hoe zie jij uit deze pluim een scandihoog?
En dan helemaal knap vind ik het dat volgens jou alle lijntjes hem zien.
Vermoedelijk gaan de bovenste lijntjes gewoon voor een aanhoudende westcirculatie, zie ook de control die zacht, nat en winderig blijft.
Voor de onderste lijntjes zijn er legio mogelijkheden waarvan een scandihoog er maar 1 is.
Zo kan er een groenlandhoog ontstaan wat voor een noord-stroming zorgt met ook vrij lage temperaturen.
Verder kan het nog een ME-hoog zijn met hier vies inversieweer waardoor de dagtemperaturen wel laag uit kunnen vallen maar het nou niet echt boeiend zal zijn. Natuurlijk is er ook een kleine kans op een scandihoog maar om nou te zeggen dat alle leden een scandihoog zien gaat me veel en veel te ver.
Over hoopvolle kaarten: die van half november vond ik persoonlijk hoopvoller met echte scandi of poolblokkades in sommige runs.
Hoe weet jij dat zo goed?quote:Op dinsdag 4 december 2007 16:37 schreef Fredo55 het volgende:
Op lange termijn hebben we gewoon een WC hoor.![]()
Troosteloze grijze dagen met weinig zon en weinig neerslag hebben we geen ruk aan.
Er was niks negatiefs aan mijn post, gewoon realiteit dat er geen scandiblokkade uit de pluim te lezen was.quote:Op dinsdag 4 december 2007 16:30 schreef IHVK het volgende:
[..]
Doe maar lekker negatief, kunnen we alleen nog maar positief verrast worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |