abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54652857
Hey, ik moet morgen voor een bijbaantje (koerier wit/bruin goed) een bakwagen rijden.

Dit heb ik nog nooit gedaan, heb alleen in m'n eigen wagentje gereden (3 deurs hatchback). Heb je dit snel onder de knie, en waar je moet je goed eventueel op letten? Hoe check je de dode hoek, en hoe hou je rekening met de zwaardere lading?

Iemand tips voor me ?

Ik wil namelijk niet meteen op m'n eerste werkdag zo'n wagen in de prak rijden
burnin marijuana pon di corna
it keep mi calma it mek mi smarta
burnin on di highway its di highest grade gettin
to ma head
  vrijdag 16 november 2007 @ 15:48:29 #2
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_54652894
veel meer met je rechterbuitenspiegel spiegelen en de binnenspiegel vergeten Ook ben je een stuk langer en is het vaak lastig inschatten hoe lang je precies bent.
  vrijdag 16 november 2007 @ 15:53:49 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_54653000
tvo
Huilen dan.
pi_54653002
Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt me dat je ook een stuk langzamer bent. En ik denk dat je niet te veel de binnenbocht moet nemen, maar de wagen verder vooruit moet laten lopen (zoals met een bus/vrachtwagen).
(en ik neem aan dat het over zoiets gaat: http://www.autorent.nl/images/repository/wander/bakwagen.JPG )
pi_54653053
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 15:53 schreef Piles het volgende:
Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt me dat je ook een stuk langzamer bent. En ik denk dat je niet te veel de binnenbocht moet nemen, maar de wagen verder vooruit moet laten lopen (zoals met een bus/vrachtwagen).
(en ik neem aan dat het over zoiets gaat: http://www.autorent.nl/images/repository/wander/bakwagen.JPG )
Ik heb de wagen zelf ook nog niet gezien, maar ik neem aan dat het zo'n ding is inderdaad
to ma head
pi_54653110
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 15:55 schreef Calibrero het volgende:

[..]

Ik heb de wagen zelf ook nog niet gezien, maar ik neem aan dat het zo'n ding is inderdaad
Onder bakwagen versta ik eerder dit: http://www.elkkoeriers.nl/images/bakwagen_groot.jpg
Maar daar mag je niet mee rijden denk ik
  vrijdag 16 november 2007 @ 15:58:54 #7
5673 heijx
Qui que boue
pi_54653135
Denk aan deze drie regels:

1 Hoogte!
2 Hoogte!!
3 Hoogte!!!

Je kan NIET onder een viaduct door als je cabine er net onderdoor kan, je bak torent daar vet boven uit.

Verder goed spiegelen en bij twijfel tijdens achteruit rijden eerst uitstappen en achter je wagen kijken.

[ Bericht 13% gewijzigd door heijx op 16-11-2007 16:10:13 (plaatje) ]
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_54653145
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 15:58 schreef Piles het volgende:

[..]

Onder bakwagen versta ik eerder dit: http://www.elkkoeriers.nl/images/bakwagen_groot.jpg
Maar daar mag je niet mee rijden denk ik
Er zijn verschillende bakwagentjes, ik geloof dat ik in de kleinere versie moet rijden.

Deze denk ik:

[ Bericht 6% gewijzigd door Calibrero op 16-11-2007 16:09:35 ]
to ma head
pi_54653315
Pas op voor windvlagen als je (bijna) leeg bent. In stormachtig weer gebeurde het regelmatig dat ik ruim een meter opzij gegooid werd door een windvlaag.

En je formaat, ff een U-turn maken is er niet bij en ff een in een parkeervak schuiven ook niet echt

Gewoon rustig rijden, relaxed muziekje op, beetje chillen en vooral rustig en oplettend rijden
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:15:00 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_54653501
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 16:08 schreef PeuRac het volgende:
Pas op voor windvlagen als je (bijna) leeg bent. In stormachtig weer gebeurde het regelmatig dat ik ruim een meter opzij gegooid werd door een windvlaag.

En je formaat, ff een U-turn maken is er niet bij en ff een in een parkeervak schuiven ook niet echt

Gewoon rustig rijden, relaxed muziekje op, beetje chillen en vooral rustig en oplettend rijden
ik zie ze altijd scheuren iig
Huilen dan.
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:28:19 #11
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54653846
vergeet geen foto's te posten morgen van je ongeluk
  vrijdag 16 november 2007 @ 16:36:36 #12
127232 Quint24
Just follow the star
pi_54654053
Mag je daar wel eigelijk met Rijbewijs B mee rijden?
Een dag niet naar mooie vrouwen kijken is een dag niet geleefd
pi_54654314
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 16:36 schreef Quint24 het volgende:
Mag je daar wel eigelijk met Rijbewijs B mee rijden?
Tot 3500kg totaal toegestaan gewicht toch?
pi_54655066
Moets ik ook op mn eerste werkdag bij mn huidige baas doen, soortgelijke situatie. Niet zo heel moeilijk, wel wat meer op de strepenop de weg letten ivm de breedte.

En onder 99 van de 100 viaducten pas je gewoon door... En anders ram je eerst wel zon balk met kettingen aan gort...
pi_54656007
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 16:28 schreef Buschetta het volgende:
vergeet geen foto's te posten morgen van je ongeluk
Als ik schade rij moet ik er sowieso een foto van maken, dus dan upload ik hem hier ook wel ff
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:21 schreef Alexxxxx het volgende:
Moets ik ook op mn eerste werkdag bij mn huidige baas doen, soortgelijke situatie. Niet zo heel moeilijk, wel wat meer op de strepenop de weg letten ivm de breedte.
Bochten wat ruimer nemen neem ik aan?

Verder hoop ik niet te veel achteruit te hoeven rijden, aangezien ik dat in m'n eigen wagen altijd doe dmv door de achterruit heen te kijken.. ik denk dat ik het met alleen buitenspiegels moeilijk ga vinden
to ma head
pi_54656042
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:12 schreef Calibrero het volgende:

[..]

Als ik schade rij moet ik er sowieso een foto van maken, dus dan upload ik hem hier ook wel ff
[..]

Bochten wat ruimer nemen neem ik aan?

Verder hoop ik niet te veel achteruit te hoeven rijden, aangezien ik dat in m'n eigen wagen altijd doe dmv door de achterruit heen te kijken.. ik denk dat ik het met alleen buitenspiegels moeilijk ga vinden
wijst zichzelf, je zit wat meer boven de wielen, dus het sturen gata hoe dan ook wat anders, went echt na 2 of 3 bochten al, zelfs bij een belaberde bestuurder als ik.
pi_54656157
Dit is mijn "auto van de zaak" (de onderste helaas niet de bovenste)

16,5 meter lang, rijbewijs BE, bij een bakwagen vooral opletten met bochten en achteruitrijden.

pi_54656304
gewoon ff de eerste dag rustig aan doen , ff goed kijken , niet direct het stuur om gooien en dat soort dingen .

heb je zo onder de knie , met de 2e dag al .
pi_54656405
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:28 schreef siekman het volgende:
gewoon ff de eerste dag rustig aan doen , ff goed kijken , niet direct het stuur om gooien en dat soort dingen .

heb je zo onder de knie , met de 2e dag al .
Ik hoop het..

Als er maar geen fietsers/brommers rechts naast me komen rijden als ik rechtsaf wil
to ma head
pi_54656552
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:33 schreef Calibrero het volgende:

[..]

Ik hoop het..

Als er maar geen fietsers/brommers rechts naast me komen rijden als ik rechtsaf wil
Hou van te voren, als je rechtsaf wil, alvast het fietspad of de fietsers in de gaten, eenmaal bij de bocht goed in je spiegels kijken uiteraard, maar als je van te voren al weet of er wel of geen fietser aankomt maakt dit wat makkelijker.
Bij twijfel, gewoon even stoppen en over de bijrijders stoel hangen en kijken.
pi_54656574
Ik heb m'n zusje afgelopen zomer verhuisd met een bakwagen.
Was voor mij ook de eerste rit op zo'n ding (Rotterdam naar Noord-Oost Groningen) en dan gelijk ook 700km totaal.

Het went erg snel.
In het begin heb je het idee dat je iedere boom gaat raken die langs de weg staat en moet je wennen aan het hoog zitten.
Op tijd remmen bij kruizingen en rotondes, goed met spiegels werken en altijd op je dode hoek letten ivm fietsers en brommers die naast je blijven kleven in de stad.
pi_54656918
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:41 schreef MaGNeT het volgende:

Op tijd remmen bij kruizingen en rotondes, goed met spiegels werken en altijd op je dode hoek letten ivm fietsers en brommers die naast je blijven kleven in de stad.
Hoe check je het beste de dode hoek? Iets naar voren met je hoofd en dan in buitenspiegel kijken?
Of moet je echt helemaal over de bijrijder gaan hangen (ik denk niet dat hij dat relaxt vind )
to ma head
pi_54656939
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:56 schreef Calibrero het volgende:

[..]

Hoe check je het beste de dode hoek? Iets naar voren met je hoofd en dan in buitenspiegel kijken?
Of moet je echt helemaal over de bijrijder gaan hangen (ik denk niet dat hij dat relaxt vind )
Grote sticker plakken met de text "optiefen uit mn dooie hoek, kutfietser, of ik rijd je plat!"
pi_54656975
quote:

[..]

Misschien zit er wel een speciale spiegel/camera op
En laat je bijrijder anders ff in de dode hoek staan voor je gaat rijden
pi_54656991
quote:

[..]

Als het goed is, is de bakwagen naast een gewone spiegel ook voorzien van een dodehoekspiegel.
Als die goed gericht staat (dus niet net als je gewone spiegel) hoor je zonder grote inspanning te kunnen zien wat er rijdt op de plek waar je normaal geen zicht op hebt.

pi_54657186
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:57 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Grote sticker plakken met de text "optiefen uit mn dooie hoek, kutfietser, of ik rijd je plat!"
Goede reclame voor het bedrijf ook
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:59 schreef Piles het volgende:

[..]

Misschien zit er wel een speciale spiegel/camera op
En laat je bijrijder anders ff in de dode hoek staan voor je gaat rijden
Hoop dat er inderdaad wel een speciale spiegel op zit.. Camera waarschijnlijk niet
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het goed is, is de bakwagen naast een gewone spiegel ook voorzien van een dodehoekspiegel.
Als die goed gericht staat (dus niet net als je gewone spiegel) hoor je zonder grote inspanning te kunnen zien wat er rijdt op de plek waar je normaal geen zicht op hebt.

[ afbeelding ]
Ik moest lachen. Hoop dat het na morgen niet een herkenbaar stripje is geworden
to ma head
  vrijdag 16 november 2007 @ 20:01:14 #27
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_54658462
heel ver door rijden in de bocht is mij verteld toen ik met een bakwagen ging rijden voor de post.
Remlof is een Spellings Nsb'er
  vrijdag 16 november 2007 @ 20:31:36 #28
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_54659223
Mijn ervaring:
Pas op! Verkeersborden zijn breder aan de bovenkant.
Noise is all relative to the silence preceding it
  vrijdag 16 november 2007 @ 20:42:17 #29
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_54659508
Bochten idd ruimer nemen anders pakt 't midden van je bak eventuele stoepjes/verkeersborden.
pi_54662268
Idd je bochten iets ruimer nemen , opletten met scheefstaande boompies .

tip : Ik zette mijn spiegel altijd zo dat hij te ruim stond zeg maar , dat je aan de binnenste kant van de spiegel net een randje van je bak ziet , en dan is de grootste dode hoek al gedekt

succes morgen
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:38:17 #31
53151 T42
Pinball Wizard
pi_54678940
meeste hebben achterwiel aandrijving dus je kunt er mee driften
  zondag 18 november 2007 @ 08:38:55 #32
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_54688792
Bochtjes en dergelijke zijn geen probleem, je hebt een goed overzicht door je hoge zit. Wat echter in mijn ogen het kutste is, is het achteruitrijden. Dan heb je in één keer geen overzicht meer...
pi_54688835
Met zo'n meubelbak op een bestelautochassis is het vergelijkbaar met een vrachtauto.
1: Ken de maten van je auto. Er kunnen situaties voordoen (geslotenverklaringen op verkeersborden, of je auto past domweg ergens niet in). dat je moet weten waarmee je rijdt.
2: De wielbasis is altijd een stuk korter dan de totale lengte. Gevolg is dat je een enorme achteroverbouw hebt, die behoorlijk naar buiten kan steken als je een bocht neemt. Neem je bochten daarom een beetje ruim bij het afslaan.
3: Anticipeer. Motorisch gezien zijn die bakwagens altijd onderbemeten. Zorg ervoor dat je goed kunt inschatten hoe snel je bent als je gaat invoegen of afslaat.
4: Je ziet geen steek als je achteruit gaat rijden. Het is geen schande als je een keer uitstapt om de situatie te kunnen overzien. Zet je alarmlichten aan bij het achteruitrijden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_54692398
Achteruitrijden d.m.v. de buitenspiegels is extreem moeilijk! OEFENEN!!!

Het helpt niet als je een krappe straat inrijdt die doodloopt, dat is lachen zonder ervaring! Als je niet zeker bent of het kan, ga dan lopend een stukje kijken.

Als je niet zeker bent of er iets achter je zit, ga dan verdomme kijken of er iets is of niet, maat van me heeft een kleine auto zo helemaal aan gort gereden! Een auto kan vlak achter je parkeren dus....

Neem bochten RUIM, en ga in het begin niks lopen schatten, geloof me je neemt zo een geparkeerde auto mee met alle gevolgen van dien.

Je hebt een dikke dode hoek, wat je daartegen kan doen is gewoon met je hoofd bewegen totdat je wel je dode hoek kan zien, ik weet het is verre van ideaal, maar zo rij ik (of heb gereden want ik doe dat niet meer) met bakwagens zonder dodehoekspiegel.

Dit geldt ook voor bestelwagens: pas op dat je niet te dichtbij lage opbjecten parkeert. Gegarandeert lachen, ik heb op de Kalverstraat in Amsterdam weleens vol zo een brede paaltje geraakt. Hele voorbumper aan gort

Pas ook op voor de remmen, meestal zijn die niet zo echt goed.

De achterkant van zo een ding kan uitzwaaien, pas op de je geen: geparkeerde auto's, fietsers, voetganers of andere uitstekende of wandelende objecten meeneemt :-)
pi_54701917
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:38 schreef T42 het volgende:
meeste hebben achterwiel aandrijving dus je kunt er mee driften
Met lage snelheden en in z'n 1, ja
Je kan er overigens niet mee burnen

OT: Je bent breed, hoog en lang.
Laat insturen bij bochten, je bak zwenkt een stuk uit, omdat de bak en flink stuk uitsteekt na je achterwielen.
Verder zijn de bussen vaak iets van 3 meter hoog en bij viaducten staat 99% aangegeven hoe hoog je er max onder kan rijden.
Probeer verder voor je gevoel zoveel mogelijk in het midden van de weg te rijden en check hiervoor regelmatig je spiegels.
Dode hoek is heel groot, dus blijf constant letten op fietsers en ander ongemotoriseerd grut.
En laat, zeker in het begin, even iemand kijken hoe je uitkomt als je achteruit inparkeerd.

Alstu en laat even weten hoe het is verlopen
pi_54702769
quote:
Op zondag 18 november 2007 20:20 schreef Malle_beer het volgende:

[..]

Met lage snelheden en in z'n 1, ja
Je kan er overigens niet mee burnen

OT: Je bent breed, hoog en lang.
Laat insturen bij bochten, je bak zwenkt een stuk uit, omdat de bak en flink stuk uitsteekt na je achterwielen.
Verder zijn de bussen vaak iets van 3 meter hoog en bij viaducten staat 99% aangegeven hoe hoog je er max onder kan rijden.
Probeer verder voor je gevoel zoveel mogelijk in het midden van de weg te rijden en check hiervoor regelmatig je spiegels.
Dode hoek is heel groot, dus blijf constant letten op fietsers en ander ongemotoriseerd grut.
En laat, zeker in het begin, even iemand kijken hoe je uitkomt als je achteruit inparkeerd.

Alstu en laat even weten hoe het is verlopen
Echt wel, je kan er best mee driften.. beetje een zanderige plek opzoeken en gaan met die banaan. Verder is het achteruit rijden helemaal niet moeilijk, je moet alleen weten dat er neits ACHTER je auto zit.. verder kan je heel precies met zo een bak achteruit rijden.. inparkeren gaat ook prima, je moet alleen weten waar de paaltjes en andere auto's staan.. goed opletten, meer niet.. ik rij makkelijker in zo een bakwagen dan in een fiat panda..
  zondag 18 november 2007 @ 22:09:00 #37
53151 T42
Pinball Wizard
pi_54704673
onze bus (werk) heeft een turbo en heeft geen moeite met burnen en glijden in bochten
5cil diesel vw LT dit gaat wel alleen als hij leeg is
pi_54706262
quote:
Op zondag 18 november 2007 20:49 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

Echt wel, je kan er best mee driften.. beetje een zanderige plek opzoeken en gaan met die banaan. Verder is het achteruit rijden helemaal niet moeilijk, je moet alleen weten dat er neits ACHTER je auto zit.. verder kan je heel precies met zo een bak achteruit rijden.. inparkeren gaat ook prima, je moet alleen weten waar de paaltjes en andere auto's staan.. goed opletten, meer niet.. ik rij makkelijker in zo een bakwagen dan in een fiat panda..
Ik rijd er ook goed mee, maar ik werk ook met die dingen.
Driften lukt mij meestal alleen als ik de auto iig hoog in z'n toeren heb en keihard aan m'n stuur ga sjorren, maar een mooie lange drift heb ik nog niet mogen meemaken.
En ik doe dit trouwens op de openbare weg, niks zand, niks water, just me and the asphalt
pi_54708486
Mên, hij's klein ...maar ik zeg je 1 ding. Als je het vaker gaat doen ga je zeker schade rijden om het te leren
  maandag 19 november 2007 @ 08:43:30 #40
5673 heijx
Qui que boue
pi_54710147
quote:

[..]

Als je een bijrijder hebt, dan mag je toch verwachten dat HIJ even uit het rechter raampje (dat bedoel je hier toch?) kijkt.
En zonder bijrijder, inderdaad even naar rechts hangen, ja.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_54711517
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:20 schreef Kanjer het volgende:
Dit is mijn "auto van de zaak" (de onderste helaas niet de bovenste)

16,5 meter lang, rijbewijs BE, bij een bakwagen vooral opletten met bochten en achteruitrijden.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat je dat met BE mag rijden zeg
  maandag 19 november 2007 @ 13:12:08 #42
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_54714977
Bakkies zijn tof.
De hoge zitpositie vond ik altijd erg fijn, en dankzij de diverse spiegels miste ik eigenlijk nooit iets of iemand. Ook een kwestie van een beetje vooruitdenken, voor je rechtsaf moet al het fietspad in de gaten gaan houden en zo.
Inhaalmanoeuvres en invoegen is ook even wennen, meestal trekken ze niet al te rap op. Leeg trouwens wel, tenminste met de motor die ik altijd had.
120 halen ze wel, maar 100-110 vond ik comfortabeler rijden. Minder herrie sowieso.
Dankzij de geveerde stoel en ruime cabine heb ik er heel wat toffe Europaritjes mee gemaakt .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 21 november 2007 @ 07:49:31 #43
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_54753273
Zeg TS, is het nog gelukt?
  woensdag 21 november 2007 @ 10:20:22 #44
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_54755153
Volgens mij heeft TS zich om een boom gevouwen, heb em al zo lang niet meer gezien .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_54755755
quote:
Op zondag 18 november 2007 13:40 schreef yup het volgende:
Achteruitrijden d.m.v. de buitenspiegels is extreem moeilijk! OEFENEN!!!
Wat een onzin zeg. Achteruitrijden met buitenspiegels is juist makkelijk, zolang je maar weet dat er geen obstacels zijn die je normaal met je binnenspiegels laten zien.

Ik zal vanavond even foto's uploaden van de bakwagen die ik in de poeier gereden heb Auto achter me zag niet dat ik ineens vol moest remmen en klapte met 50/60 achterop me.
pi_54755953

Op het erasmus. Goed op die bordjes letten dus
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.
  woensdag 21 november 2007 @ 11:22:33 #47
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_54756296
2,8. Die heeft echt zitten slapen . Een beetje bakkie is 3,25 hoog.
pi_54756354
Haha. Die bij de Erasmus is ook smerig laag ja. Rij zelf ook met een bakwagen van 3.20 hoog bij mn zaterdagbaantje. Bijna zo'n zelfde geintje 1x gehad, maar kwam er net op tijd achter.

Ik rijd met een Ford Transit met meubelbak erop. Spiegels zijn prima van die dingen, dode hoek heb je totaal geen last van als je in de onderste balk van je spiegel kijkt. Verder is achteruit rijden wel wennen, maar daar krijg je vanzelf handigheid mee. Heb 1x de hele zijkant langs een stijger gehaald, omdat de weg schuin afliep en die stijger net over de weg helde . Verder weinig bijzonders.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_54756390
quote:
Op maandag 19 november 2007 10:24 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Bizar idd.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 21 november 2007 @ 12:32:12 #50
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_54758025
Tot max 3500 kilo is dat dan gok ik?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 21 november 2007 @ 12:44:39 #51
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_54758340
houdt er rekening mee als je vlak langs gevels rijd van gebouwen dat je bakwagen goed kan overhelt en je dus het de bak aan gort rijdt.

denk aan drempels deze zijn moordend voor je ladding. bochten rustig nemen.

ik rijd zelf ook wit en bruingoed maar dan met een H100 hyundai (schruft hok). dat ding is net een bots auto.
pi_54758383
quote:
Op woensdag 21 november 2007 12:44 schreef -chefke- het volgende:
houdt er rekening mee als je vlak langs gevels rijd van gebouwen dat je bakwagen goed kan overhelt en je dus het de bak aan gort rijdt.
Dat had ik dus met een stijger ipv gevel. Zie een paar posts hiervoor
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_54763594
quote:
Op woensdag 21 november 2007 12:32 schreef fathank het volgende:
Ja, dat wel. Maar aan afmetingen is dus niet echt een limiet
Dat klopt dus niet

[ Bericht 13% gewijzigd door Piles op 21-11-2007 17:26:47 ]
pi_54763837
quote:
Op woensdag 21 november 2007 12:32 schreef fathank het volgende:
Nee.

Heeft met asdruk te maken, zoveel gewicht op de wagen, zoveel gewicht op de trailer.
Bij elkaar zo'n 5000/5500 kilo, kunnen 3 auto's op.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat er 3500 kilo op de wagen mag en 3500 kilo op de trailer.

eigen gewicht is bij elkaar zo'n 4000 kilo, dus volgeladen zo'n 8500/9000 kilo, gewoon met BE.

ergens belachelijk natuurlijk, immers een "vrachtwagen" van 6 meter mag ik niet op rijden.

Gaatje in de wet denk ik.
pi_54763911
quote:
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130
Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.
Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.
pi_54764513
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 20:50:53 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_54764950
quote:
Op woensdag 21 november 2007 17:25 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, ik weet het.

Maar toch schijnt het met deze dingen anders te zijn, weet het ook niet precies maar het werkt wel zo.

Je kunt ze zelfs huren met een BE rijbewijs in groenekan, daar worden ze gemaakt en verkocht/verhuurd.

Wel 1000 euri's meenemen voor een weekje huur.
pi_54766934
quote:
Op maandag 19 november 2007 10:24 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Nu snap ik ook waarom ik steeds meer van die combinaties zie rijden.
............................
pi_54766970
quote:
Op woensdag 21 november 2007 17:22 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Nee.

Heeft met asdruk te maken, zoveel gewicht op de wagen, zoveel gewicht op de trailer.
Bij elkaar zo'n 5000/5500 kilo, kunnen 3 auto's op.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat er 3500 kilo op de wagen mag en 3500 kilo op de trailer.

eigen gewicht is bij elkaar zo'n 4000 kilo, dus volgeladen zo'n 8500/9000 kilo, gewoon met BE.

ergens belachelijk natuurlijk, immers een "vrachtwagen" van 6 meter mag ik niet op rijden.

Gaatje in de wet denk ik.
Idd een maas in de wet. Toe e achter b werd bedacht was men ervan uitgegaan dat het TMM niet boeide, zolang het trekkend voertuig niet meer woog dan 3500 Kilo, als diezelfde auto technisch en op papier de aanhanger maar mocht trekken. Hierbij werd geen rekening gehouden met die ene slimmerik die het systeem van de vrachtauto heeft afgekeken en een kleinere versie ervan op de markt heeft gebracht. Het laadvermogen van de auto blijft onder de 3500 kilo, maar de achterste as mag wel benut worden om extra lading op te zetten. Immers, de kogeldruk op de trekhaak bij een normale aanhangwagen wordt ook niet meegeteld bij de maximum massa van de auto.

Het heeft dus alles met gewicht te maken. De afmetingen zijn niet eens bepalend.
Zowel een auto als een vrachtauto hebben dezelfde maximum afmetingen. ( 12 x 2,55 x 4 of indien geconditioneerd 12 x 2,60 x 4 )

[ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 21-11-2007 20:01:27 ]
pi_54767041
quote:
Op woensdag 21 november 2007 18:13 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Ja, ik weet het.

Maar toch schijnt het met deze dingen anders te zijn, weet het ook niet precies maar het werkt wel zo.
Ik denk niet dat het anders is eigenlijk. Zolang het trekkende voertuig maar onder de 3,5 ton blijft mag alles

Maar het is idd wel te verklaren dat ze erg populair zijn
pi_54767194
quote:
Op woensdag 21 november 2007 19:52 schreef sander89 het volgende:

[..]

Nu snap ik ook waarom ik steeds meer van die combinaties zie rijden.
Het rijd wel leuk hoor.

Heeeeeeeeeeeeeeel erg goed letten op de uitzwaai, overhang achter is zo'n 3 meter.

Beetje vergelijkbaar of je een auto rijd met een caravan van 12 meter, het trekt heel snel en veel "naar binnen" , waar een vrachtwagen nog weg komt vanwege ander scharnierpunt of zelfs meesturende achterassen, kan ik me klem rijden, en ik heb wel een draaicirkeltje nodig.

Maar als je het eenmaal door hebt krijg je er vanzelf handigheid in, gewoon logisch na blijven denken.

Ben al genoeg mensen tegen gekomen die voor geen goud ermee zouden willen rijden.
Ook mensen die hem wel "even " voor me zouden parkeren, dat betekent achteruit de hoek om naast een touringcar aan de ene kant en verscheidene nieuwe auto's aan de andere kant insteken, ze kwamen op hangende pootjes terug...
pi_54767253
quote:
Op woensdag 21 november 2007 19:53 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zowel een auto als een vrachtauto hebben dezelfde maximum afmetingen. ( 12 x 2,55 x 4 of indien geconditioneerd 12 x 2,60 x 4 )
? Hij is toch echt 16,5 meter, alleen de trailer is al zo'n 13 meter.
2,5 breed, dat klopt wel.
pi_54767341
quote:
Op woensdag 21 november 2007 19:53 schreef Ridocar het volgende:
dat het TMM niet boeide,
Deze staat niet in het Dictionary of Dutchness.
pi_54767379
@ Kanjer, ik ben chauffeur, maar ik heb nog nooit met zo'n BE-combinatie gereden, een paar vraagjes.

Hoe koppel je nou zo'n ding af en aan? Vrachtauto's hebben luchtvering, dus die kun je in hoogte verstellen om de koppelschotel op goede hoogte te brengen.
Hoe werken de remmen op de oplegger? ook op lucht? (dus gele en rode slang)
pi_54767393
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:07 schreef Kanjer het volgende:

Hij heeft het over het motorvoertuig.
pi_54767447
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:07 schreef Kanjer het volgende:

[..]

16,5 meter is ook de maximum lengte van een trekker-oplegger, zelfs dat is gelijk aan een vrachtauto.
die 12 meter slaat op het voertuig alleen (dus de motorwagen)
  woensdag 21 november 2007 @ 20:17:11 #67
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_54767472

Helaas had ik geen BE .
pi_54767493
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:10 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Deze staat niet in het Dictionary of Dutchness.
Totale Maximum Massa
pi_54773836
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 20:50:53 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_54773886
quote:
Op donderdag 22 november 2007 00:08 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Eigenlijk is het wel te zot voor woorden dat moeder de vrouw die altijd in d'r Alto rijdt en ooit E achter B cadeau heeft gekregen, hier gewoon mee mag rijden... .
Mn pa heeft ooit een keer op een vrachtwagen gereden, toen kreeg je ook gelijk aanhanger en chauffeursdiploma
Heel vreemd dat dat kan idd
pi_54783585
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:12 schreef Ridocar het volgende:
@ Kanjer, ik ben chauffeur, maar ik heb nog nooit met zo'n BE-combinatie gereden, een paar vraagjes.

Hoe koppel je nou zo'n ding af en aan? Vrachtauto's hebben luchtvering, dus die kun je in hoogte verstellen om de koppelschotel op goede hoogte te brengen.
Hoe werken de remmen op de oplegger? ook op lucht? (dus gele en rode slang)
Hij heeft een schotel koppeling net als een vrachtwagen.

Handmatig de poten van de trailer uitdraaien tot je ongeveer 1 a 2 cm speling hebt en dan lostrekken en de wagen eronderuit rijden.
Klinkt simpel maar je hebt behoorlijk minder ruimte dan bij een vrachtwagen, erg krap en moeilijk bij te komen, en uiteraard zit alles onder de schotelvet...

remmen werken op lucht via snelkoppelingen, bij deze wagen werken zelfs de rijplaten op luchtdruk, 1 knop uittrekken en de rijplaten komen eruit.
pi_54783795
Voor de leuk, nog een paar foto's

pi_54789490
quote:
Op donderdag 22 november 2007 15:58 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Hij heeft een schotel koppeling net als een vrachtwagen.

Handmatig de poten van de trailer uitdraaien tot je ongeveer 1 a 2 cm speling hebt en dan lostrekken en de wagen eronderuit rijden.
Klinkt simpel maar je hebt behoorlijk minder ruimte dan bij een vrachtwagen, erg krap en moeilijk bij te komen, en uiteraard zit alles onder de schotelvet...
Dat vet is idd erg smerig, ik trek daarom altijd handschoenen aan. Aan de foto's te zien heb je erg weinig ruimte om uberhaupt ergens bij te kunnen.
quote:
remmen werken op lucht via snelkoppelingen, bij deze wagen werken zelfs de rijplaten op luchtdruk, 1 knop uittrekken en de rijplaten komen eruit.
Ik kan alles met de hand doen, die lucht is alleen voor de remmen en vering. eventueel een hefas. Luxe dingen als uitschuifbare rijplaten ofzo kan ik alleen maar van dromen.
pi_54790005
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:18 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat vet is idd erg smerig, ik trek daarom altijd handschoenen aan. Aan de foto's te zien heb je erg weinig ruimte om uberhaupt ergens bij te kunnen.
[..]

Ik kan alles met de hand doen, die lucht is alleen voor de remmen en vering. eventueel een hefas. Luxe dingen als uitschuifbare rijplaten ofzo kan ik alleen maar van dromen.
Doe je ook autotransport?

Zo ja, wat voor wagen?
pi_54790459
Ontopic: Wacht nog steeds op een reactie van TS hoe het gegaan is.?!

Offtopic: Kanjer Ik zie via je kenteken dat je zelfs een combinatie kan halen van zwaarder dan 10 ton.
Maar valt dit nou gewoon onder de regels van van vrachtwagens, met inhaalverbod op snelweg etc,
Verdient het ook stukken minder omdat je geen vrachtwagen chauffeur bent of valt dat wel mee?
............................
pi_54790600
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:01 schreef sander89 het volgende:

Offtopic: Kanjer Ik zie via je kenteken dat je zelfs een combinatie kan halen van zwaarder dan 10 ton.
Maar valt dit nou gewoon onder de regels van van vrachtwagens, met inhaalverbod op snelweg etc,
Verdient het ook stukken minder omdat je geen vrachtwagen chauffeur bent of valt dat wel mee?
Valt gewoon onder BE rijbewijs, was laatst zelfs op TV.

Anders zou je een tacho moeten hebben, aan rij en rusttijden moeten voldoen, bla bla bla.

Enige wat zelfde is dacht ik dat je max 80 mag rijdne niet harder.
pi_54790637
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:09 schreef yup het volgende:
Enige wat zelfde is dacht ik dat je max 80 mag rijdne niet harder.
Is logisch, dat moet je met rijbewijs B + aanhangertje ook
pi_54790938
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:01 schreef sander89 het volgende:

Het valt een beetje in een grijs gebied, en zo gedraag ik me ook maar.

Hou meestal 90 km/u aan omdat het anders wel heel vervelend word voor de echte vrachtwagenchauffeurs.
inhalen op de snelweg doe ik sowieso weinig tot nooit, ben niet zo'n stress type.
Ik voel me een vrachtwagen als ik dan een vrije baan heb ( Brieneoord, heerlijk langs de files ) en geen vrachtwagen als het een inrijverbod voor vrachtwagens is.

Dat laatste is wel tricky, deed het laatst nog en toen bleek op het eind, nadat ik door een woonwijk gereden was een T-splitsing met aan beide zijden een wegversmalling tegen het vracht verkeer.
Toen kon ik dus achteruit terug door de woonwijk door slingerende straatjes met links en rechts auto's, dat was wel een uitdaging.

Geen idee wat een vrachtwagenchauffeur verdiend, wat mij betreft mag er altijd wel wat bij , maar goed dat wil iedereen , ik klaag niet.

Het leukste van dit werk is de vrijheid, ben basicly eigen baas, bepaal zelf mijn dagindeling en zorg zelf dat de transporten komen waar ze moeten komen, heerlijke baan.
pi_54792194
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:38 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Doe je ook autotransport?

Zo ja, wat voor wagen?
Nee, ik ben gewoon vrachtwagenchauffeur. Geen vaste auto (zgn. springer), maar meestal Daf (95 XF), Man (F2000) of Volvo (FM12 en FH 12).

Aan de combi te zien verschilt zoiets weinig van een 'normale' vrachtauto, alleen het gewicht. Vandaar mijn interesse in de combi's die jij rijdt. Ik neem aan dat dit jouw vaste auto is.
pi_54792475
Over autotransport gesproken... Ik heb één keer een vijftal van zulke *kuch* auto's *kuch* moeten brengen.
pi_54793593
quote:
Op donderdag 22 november 2007 23:46 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee, ik ben gewoon vrachtwagenchauffeur. Geen vaste auto (zgn. springer), maar meestal Daf (95 XF), Man (F2000) of Volvo (FM12 en FH 12).

Aan de combi te zien verschilt zoiets weinig van een 'normale' vrachtauto, alleen het gewicht. Vandaar mijn interesse in de combi's die jij rijdt. Ik neem aan dat dit jouw vaste auto is.
En de enige wagen die we hebben voor 16 fillialen.

Ja, in principe rij ik er alleen op, alleen nu ziek thuis met een knie blessure, meniscus.
Sprong op de trailer om aldaar in een auto te springen om eraf te rijden en knak zegt mijn knie.
pi_54793599
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:00 schreef Ridocar het volgende:
Over autotransport gesproken... Ik heb één keer een vijftal van zulke *kuch* auto's *kuch* moeten brengen.
[ afbeelding ]
Leger voertuigen?
pi_54795080
Verboden voor vrachtwagen borden.

Altijd lachen als je daar met je bakwagen aankomt. Soms kan je der gewoon echt niet door en dan heb je dus een probleem :s
pi_54808300
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 01:13 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Leger voertuigen?
Jep. Halftracks uit Israël. Die dingen rijden allang niet meer. Geen idee wat er nu nog mee gedaan wordt.
pi_54808726
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 20:06 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Jep. Halftracks uit Israël. Die dingen rijden allang niet meer. Geen idee wat er nu nog mee gedaan wordt.
Hebben die dingen rupsbanden?

Hoe heb je die erop gekregen..
pi_54809024
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 20:23 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Hebben die dingen rupsbanden?

Hoe heb je die erop gekregen..
Achter rupsen, voor stuurwielen.

Geen idee hoe ze erop gekomen zijn. Ze moesten wel met een kraan eraf getild worden.
pi_54937991
Bij ons op de zaak hebben we ook een aantal van die BE dingen .

Ondanks dat ik geen E achter B heb rij ik er regelmatig mee . Om bijvoorbeeld even iets zwaars weg te brengen , omdat ik anders met een trekker op en neer moet .

Vind het leuke dingen , luchtvering enz vind ze wel schokkerig ( zijn wel ouwes die wij hebben ) iveco , canter , en nog 2 nieuwes iveco , en renault .

Maar ondanks dat ik een kei ben in mijn spiegels achteruitrijden met een kar , vind ik zo een BE toch erg snel omgaan . ( trekken en kieper volgas achter uit NO PROBLEM ) maar BE toch maar ff rustig anders sta je er zo slecht voor dat je weer vooruit moet optrekken .

Verder , ooit wil ik er wel 1 hebben , en dan zelf wat transploft doen . Maar daar moet ik eerst ff mijn E halen , en niwo moet zich dan gaan richten op de vrachtwagens alleen .

Maar de man die hier mee kwam is erg slim geweest , dit wordt zometeen gewoon de vervanging voor de vrachtwagen , goedkoper om iemand E te laten halen dan vrachtwagen rijbewijs , goedkoper in aanschaf , goedkoper in verbruik , net zo veelzijdig inzetbaar ( trailer , oprijwagen en platte kar ) mag tot 16 meter volgens oude werkgever die de grootste in formaat had genomen ( Parts express ) .

Dus iedere boerenlul met e mag ermee de weg op , hoeft geen speciale diploma te behalen . is goed koper in aanschaf en gebruik dan een vrachtwagen geen rijtijdenwet , en levert net zo veel op als een vrachtwagen . alleen maar voordelen tov de truck .

Dus nu nog wachten op de slimmerik die een container afzetsysteen op zo een kar plaatst voor 10 of 12 kuupertjes en , dan heb je geen dure truck meer nodig
pi_54955260
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 07:53 schreef siekman het volgende:
Bij ons op de zaak hebben we ook een aantal van die BE dingen .

Ondanks dat ik geen E achter B heb rij ik er regelmatig mee . Om bijvoorbeeld even iets zwaars weg te brengen , omdat ik anders met een trekker op en neer moet .
Totdat je gepakt wordt. dan ben je wel goed zuur. Ik zou gewoon E achter B halen
quote:
Vind het leuke dingen , luchtvering enz vind ze wel schokkerig ( zijn wel ouwes die wij hebben ) iveco , canter , en nog 2 nieuwes iveco , en renault .

Maar ondanks dat ik een kei ben in mijn spiegels achteruitrijden met een kar , vind ik zo een BE toch erg snel omgaan . ( trekken en kieper volgas achter uit NO PROBLEM ) maar BE toch maar ff rustig anders sta je er zo slecht voor dat je weer vooruit moet optrekken .
Toch is een trekker-oplegger uiteindelijk een stuk makkelijker, ondanks dat je de combinatie snel kwijt bent in de spiegels
quote:
Verder , ooit wil ik er wel 1 hebben , en dan zelf wat transploft doen . Maar daar moet ik eerst ff mijn E halen , en niwo moet zich dan gaan richten op de vrachtwagens alleen .

Maar de man die hier mee kwam is erg slim geweest , dit wordt zometeen gewoon de vervanging voor de vrachtwagen , goedkoper om iemand E te laten halen dan vrachtwagen rijbewijs , goedkoper in aanschaf , goedkoper in verbruik , net zo veelzijdig inzetbaar ( trailer , oprijwagen en platte kar ) mag tot 16 meter volgens oude werkgever die de grootste in formaat had genomen ( Parts express ) .
16,5 meter mogen die combinaties zijn, net als een 'normale' trekker-met-oplegger.
quote:
Dus iedere boerenlul met e mag ermee de weg op , hoeft geen speciale diploma te behalen . is goed koper in aanschaf en gebruik dan een vrachtwagen geen rijtijdenwet , en levert net zo veel op als een vrachtwagen . alleen maar voordelen tov de truck .
Alleen het gewicht van de motorwagen is de beperkende factor.
quote:
Dus nu nog wachten op de slimmerik die een container afzetsysteen op zo een kar plaatst voor 10 of 12 kuupertjes en , dan heb je geen dure truck meer nodig
Dat zal dan alleen mogelijk zijn met een bestaande BE-combi met afzetsysteem.
pi_54955460
quote:
Op woensdag 21 november 2007 10:55 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg. Achteruitrijden met buitenspiegels is juist makkelijk, zolang je maar weet dat er geen obstacels zijn die je normaal met je binnenspiegels laten zien.

Ik zal vanavond even foto's uploaden van de bakwagen die ik in de poeier gereden heb Auto achter me zag niet dat ik ineens vol moest remmen en klapte met 50/60 achterop me.

Die man zat iets te dicht achter me toen ik ineens vol in de remmen moest
pi_54955726
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 21:10 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Die man zat iets te dicht achter me toen ik ineens vol in de remmen moest
Ah, een bestelbusje. Die zitten idd vaak erg dicht achter de voorganger (tijdje terug las ik ook in de krant dat relatief de meeste ongelukken met bestelbusjes gebeurden).
in a crowd you lose humanity
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')