Ik heb de wagen zelf ook nog niet gezien, maar ik neem aan dat het zo'n ding is inderdaadquote:Op vrijdag 16 november 2007 15:53 schreef Piles het volgende:
Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt me dat je ook een stuk langzamer bent. En ik denk dat je niet te veel de binnenbocht moet nemen, maar de wagen verder vooruit moet laten lopen (zoals met een bus/vrachtwagen).
(en ik neem aan dat het over zoiets gaat: http://www.autorent.nl/images/repository/wander/bakwagen.JPG )
Onder bakwagen versta ik eerder dit: http://www.elkkoeriers.nl/images/bakwagen_groot.jpgquote:Op vrijdag 16 november 2007 15:55 schreef Calibrero het volgende:
[..]
Ik heb de wagen zelf ook nog niet gezien, maar ik neem aan dat het zo'n ding is inderdaad
Er zijn verschillende bakwagentjes, ik geloof dat ik in de kleinere versie moet rijden.quote:Op vrijdag 16 november 2007 15:58 schreef Piles het volgende:
[..]
Onder bakwagen versta ik eerder dit: http://www.elkkoeriers.nl/images/bakwagen_groot.jpg
Maar daar mag je niet mee rijden denk ik![]()
ik zie ze altijd scheuren iigquote:Op vrijdag 16 november 2007 16:08 schreef PeuRac het volgende:
Pas op voor windvlagen als je (bijna) leeg bent. In stormachtig weer gebeurde het regelmatig dat ik ruim een meter opzij gegooid werd door een windvlaag.
En je formaat, ff een U-turn maken is er niet bij en ff een in een parkeervak schuiven ook niet echt![]()
Gewoon rustig rijden, relaxed muziekje op, beetje chillen en vooral rustig en oplettend rijden
Tot 3500kg totaal toegestaan gewicht toch?quote:Op vrijdag 16 november 2007 16:36 schreef Quint24 het volgende:
Mag je daar wel eigelijk met Rijbewijs B mee rijden?
Als ik schade rij moet ik er sowieso een foto van maken, dus dan upload ik hem hier ook wel ffquote:Op vrijdag 16 november 2007 16:28 schreef Buschetta het volgende:
vergeet geen foto's te posten morgen van je ongeluk
Bochten wat ruimer nemen neem ik aan?quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:21 schreef Alexxxxx het volgende:
Moets ik ook op mn eerste werkdag bij mn huidige baas doen, soortgelijke situatie. Niet zo heel moeilijk, wel wat meer op de strepenop de weg letten ivm de breedte.
wijst zichzelf, je zit wat meer boven de wielen, dus het sturen gata hoe dan ook wat anders, went echt na 2 of 3 bochten al, zelfs bij een belaberde bestuurder als ik.quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:12 schreef Calibrero het volgende:
[..]
Als ik schade rij moet ik er sowieso een foto van maken, dus dan upload ik hem hier ook wel ff
[..]
Bochten wat ruimer nemen neem ik aan?
Verder hoop ik niet te veel achteruit te hoeven rijden, aangezien ik dat in m'n eigen wagen altijd doe dmv door de achterruit heen te kijken.. ik denk dat ik het met alleen buitenspiegels moeilijk ga vinden![]()
Ik hoop het..quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:28 schreef siekman het volgende:
gewoon ff de eerste dag rustig aan doen , ff goed kijken , niet direct het stuur om gooien en dat soort dingen .
heb je zo onder de knie , met de 2e dag al .![]()
Hou van te voren, als je rechtsaf wil, alvast het fietspad of de fietsers in de gaten, eenmaal bij de bocht goed in je spiegels kijken uiteraard, maar als je van te voren al weet of er wel of geen fietser aankomt maakt dit wat makkelijker.quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:33 schreef Calibrero het volgende:
[..]
Ik hoop het..
Als er maar geen fietsers/brommers rechts naast me komen rijden als ik rechtsaf wil
Hoe check je het beste de dode hoek? Iets naar voren met je hoofd en dan in buitenspiegel kijken?quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:41 schreef MaGNeT het volgende:
Op tijd remmen bij kruizingen en rotondes, goed met spiegels werken en altijd op je dode hoek letten ivm fietsers en brommers die naast je blijven kleven in de stad.
Grote sticker plakken met de text "optiefen uit mn dooie hoek, kutfietser, of ik rijd je plat!"quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:56 schreef Calibrero het volgende:
[..]
Hoe check je het beste de dode hoek? Iets naar voren met je hoofd en dan in buitenspiegel kijken?
Of moet je echt helemaal over de bijrijder gaan hangen (ik denk niet dat hij dat relaxt vind)
Misschien zit er wel een speciale spiegel/camera opquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:56 schreef Calibrero het volgende:
[..]
Hoe check je het beste de dode hoek? Iets naar voren met je hoofd en dan in buitenspiegel kijken?
Of moet je echt helemaal over de bijrijder gaan hangen (ik denk niet dat hij dat relaxt vind)
Als het goed is, is de bakwagen naast een gewone spiegel ook voorzien van een dodehoekspiegel.quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:56 schreef Calibrero het volgende:
[..]
Goede reclame voor het bedrijf ookquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:57 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Grote sticker plakken met de text "optiefen uit mn dooie hoek, kutfietser, of ik rijd je plat!"
Hoop dat er inderdaad wel een speciale spiegel op zit.. Camera waarschijnlijk nietquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Misschien zit er wel een speciale spiegel/camera op
En laat je bijrijder anders ff in de dode hoek staan voor je gaat rijden
Ik moest lachen. Hoop dat het na morgen niet een herkenbaar stripje is gewordenquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het goed is, is de bakwagen naast een gewone spiegel ook voorzien van een dodehoekspiegel.
Als die goed gericht staat (dus niet net als je gewone spiegel) hoor je zonder grote inspanning te kunnen zien wat er rijdt op de plek waar je normaal geen zicht op hebt.
[ afbeelding ]
Met lage snelheden en in z'n 1, jaquote:Op zaterdag 17 november 2007 19:38 schreef T42 het volgende:
meeste hebben achterwiel aandrijving dus je kunt er mee driften
Echt wel, je kan er best mee driften.. beetje een zanderige plek opzoeken en gaan met die banaan. Verder is het achteruit rijden helemaal niet moeilijk, je moet alleen weten dat er neits ACHTER je auto zit.. verder kan je heel precies met zo een bak achteruit rijden.. inparkeren gaat ook prima, je moet alleen weten waar de paaltjes en andere auto's staan.. goed opletten, meer niet.. ik rij makkelijker in zo een bakwagen dan in een fiat panda..quote:Op zondag 18 november 2007 20:20 schreef Malle_beer het volgende:
[..]
Met lage snelheden en in z'n 1, ja
Je kan er overigens niet mee burnen
OT: Je bent breed, hoog en lang.
Laat insturen bij bochten, je bak zwenkt een stuk uit, omdat de bak en flink stuk uitsteekt na je achterwielen.
Verder zijn de bussen vaak iets van 3 meter hoog en bij viaducten staat 99% aangegeven hoe hoog je er max onder kan rijden.
Probeer verder voor je gevoel zoveel mogelijk in het midden van de weg te rijden en check hiervoor regelmatig je spiegels.
Dode hoek is heel groot, dus blijf constant letten op fietsers en ander ongemotoriseerd grut.
En laat, zeker in het begin, even iemand kijken hoe je uitkomt als je achteruit inparkeerd.
Alstu en laat even weten hoe het is verlopen
Ik rijd er ook goed mee, maar ik werk ook met die dingen.quote:Op zondag 18 november 2007 20:49 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Echt wel, je kan er best mee driften.. beetje een zanderige plek opzoeken en gaan met die banaan. Verder is het achteruit rijden helemaal niet moeilijk, je moet alleen weten dat er neits ACHTER je auto zit.. verder kan je heel precies met zo een bak achteruit rijden.. inparkeren gaat ook prima, je moet alleen weten waar de paaltjes en andere auto's staan.. goed opletten, meer niet.. ik rij makkelijker in zo een bakwagen dan in een fiat panda..
Als je een bijrijder hebt, dan mag je toch verwachten dat HIJ even uit het rechter raampje (dat bedoel je hier toch?) kijkt.quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:56 schreef Calibrero het volgende:
[..]
Dat je dat met BE mag rijden zegquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:20 schreef Kanjer het volgende:
Dit is mijn "auto van de zaak" (de onderste helaas niet de bovenste)
16,5 meter lang, rijbewijs BE, bij een bakwagen vooral opletten met bochten en achteruitrijden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat een onzin zeg. Achteruitrijden met buitenspiegels is juist makkelijk, zolang je maar weet dat er geen obstacels zijn die je normaal met je binnenspiegels laten zien.quote:Op zondag 18 november 2007 13:40 schreef yup het volgende:
Achteruitrijden d.m.v. de buitenspiegels is extreem moeilijk! OEFENEN!!!
Bizar idd.quote:Op maandag 19 november 2007 10:24 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Dat je dat met BE mag rijden zeg
Dat had ik dus met een stijger ipv gevel. Zie een paar posts hiervoorquote:Op woensdag 21 november 2007 12:44 schreef -chefke- het volgende:
houdt er rekening mee als je vlak langs gevels rijd van gebouwen dat je bakwagen goed kan overhelt en je dus het de bak aan gort rijdt.
Ja, dat wel. Maar aan afmetingen is dus niet echt een limietquote:Op woensdag 21 november 2007 12:32 schreef fathank het volgende:
Tot max 3500 kilo is dat dan gok ik?
Nee.quote:Op woensdag 21 november 2007 12:32 schreef fathank het volgende:
Tot max 3500 kilo is dat dan gok ik?
quote:http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130
Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.
Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.
Ja, ik weet het.quote:
Nu snap ik ook waarom ik steeds meer van die combinaties zie rijden.quote:Op maandag 19 november 2007 10:24 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Dat je dat met BE mag rijden zeg
Idd een maas in de wet. Toe e achter b werd bedacht was men ervan uitgegaan dat het TMM niet boeide, zolang het trekkend voertuig niet meer woog dan 3500 Kilo, als diezelfde auto technisch en op papier de aanhanger maar mocht trekken. Hierbij werd geen rekening gehouden met die ene slimmerik die het systeem van de vrachtauto heeft afgekeken en een kleinere versie ervan op de markt heeft gebracht. Het laadvermogen van de auto blijft onder de 3500 kilo, maar de achterste as mag wel benut worden om extra lading op te zetten. Immers, de kogeldruk op de trekhaak bij een normale aanhangwagen wordt ook niet meegeteld bij de maximum massa van de auto.quote:Op woensdag 21 november 2007 17:22 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nee.
Heeft met asdruk te maken, zoveel gewicht op de wagen, zoveel gewicht op de trailer.
Bij elkaar zo'n 5000/5500 kilo, kunnen 3 auto's op.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat er 3500 kilo op de wagen mag en 3500 kilo op de trailer.
eigen gewicht is bij elkaar zo'n 4000 kilo, dus volgeladen zo'n 8500/9000 kilo, gewoon met BE.
ergens belachelijk natuurlijk, immers een "vrachtwagen" van 6 meter mag ik niet op rijden.
Gaatje in de wet denk ik.
Ik denk niet dat het anders is eigenlijk. Zolang het trekkende voertuig maar onder de 3,5 ton blijft mag allesquote:Op woensdag 21 november 2007 18:13 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Ja, ik weet het.
Maar toch schijnt het met deze dingen anders te zijn, weet het ook niet precies maar het werkt wel zo.
Het rijd wel leuk hoor.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:52 schreef sander89 het volgende:
[..]
Nu snap ik ook waarom ik steeds meer van die combinaties zie rijden.
? Hij is toch echt 16,5 meter, alleen de trailer is al zo'n 13 meter.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zowel een auto als een vrachtauto hebben dezelfde maximum afmetingen. ( 12 x 2,55 x 4 of indien geconditioneerd 12 x 2,60 x 4 )
Deze staat niet in het Dictionary of Dutchness.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:53 schreef Ridocar het volgende:
dat het TMM niet boeide,
Hij heeft het over het motorvoertuig.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:07 schreef Kanjer het volgende:
? Hij is toch echt 16,5 meter, alleen de trailer is al zo'n 13 meter.
2,5 breed, dat klopt wel.
16,5 meter is ook de maximum lengte van een trekker-oplegger, zelfs dat is gelijk aan een vrachtauto.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:07 schreef Kanjer het volgende:
[..]
? Hij is toch echt 16,5 meter, alleen de trailer is al zo'n 13 meter.
2,5 breed, dat klopt wel.
Totale Maximum Massaquote:Op woensdag 21 november 2007 20:10 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Deze staat niet in het Dictionary of Dutchness.![]()
Mn pa heeft ooit een keer op een vrachtwagen gereden, toen kreeg je ook gelijk aanhanger en chauffeursdiplomaquote:Op donderdag 22 november 2007 00:08 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Eigenlijk is het wel te zot voor woorden dat moeder de vrouw die altijd in d'r Alto rijdt en ooit E achter B cadeau heeft gekregen, hier gewoon mee mag rijden....
Hij heeft een schotel koppeling net als een vrachtwagen.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:12 schreef Ridocar het volgende:
@ Kanjer, ik ben chauffeur, maar ik heb nog nooit met zo'n BE-combinatie gereden, een paar vraagjes.
Hoe koppel je nou zo'n ding af en aan? Vrachtauto's hebben luchtvering, dus die kun je in hoogte verstellen om de koppelschotel op goede hoogte te brengen.
Hoe werken de remmen op de oplegger? ook op lucht? (dus gele en rode slang)
Dat vet is idd erg smerig, ik trek daarom altijd handschoenen aan. Aan de foto's te zien heb je erg weinig ruimte om uberhaupt ergens bij te kunnen.quote:Op donderdag 22 november 2007 15:58 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Hij heeft een schotel koppeling net als een vrachtwagen.
Handmatig de poten van de trailer uitdraaien tot je ongeveer 1 a 2 cm speling hebt en dan lostrekken en de wagen eronderuit rijden.
Klinkt simpel maar je hebt behoorlijk minder ruimte dan bij een vrachtwagen, erg krap en moeilijk bij te komen, en uiteraard zit alles onder de schotelvet...
Ik kan alles met de hand doen, die lucht is alleen voor de remmen en vering. eventueel een hefas. Luxe dingen als uitschuifbare rijplaten ofzo kan ik alleen maar van dromen.quote:remmen werken op lucht via snelkoppelingen, bij deze wagen werken zelfs de rijplaten op luchtdruk, 1 knop uittrekken en de rijplaten komen eruit.
Doe je ook autotransport?quote:Op donderdag 22 november 2007 21:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat vet is idd erg smerig, ik trek daarom altijd handschoenen aan. Aan de foto's te zien heb je erg weinig ruimte om uberhaupt ergens bij te kunnen.
[..]
Ik kan alles met de hand doen, die lucht is alleen voor de remmen en vering. eventueel een hefas. Luxe dingen als uitschuifbare rijplaten ofzo kan ik alleen maar van dromen.
Valt gewoon onder BE rijbewijs, was laatst zelfs op TV.quote:Op donderdag 22 november 2007 22:01 schreef sander89 het volgende:
Ontopic: Wacht nog steeds op een reactie van TS hoe het gegaan is.?!
Offtopic: Kanjer Ik zie via je kenteken dat je zelfs een combinatie kan halen van zwaarder dan 10 ton.
Maar valt dit nou gewoon onder de regels van van vrachtwagens, met inhaalverbod op snelweg etc,
Verdient het ook stukken minder omdat je geen vrachtwagen chauffeur bent of valt dat wel mee?
Is logisch, dat moet je met rijbewijs B + aanhangertje ookquote:Op donderdag 22 november 2007 22:09 schreef yup het volgende:
Enige wat zelfde is dacht ik dat je max 80 mag rijdne niet harder.
quote:Op donderdag 22 november 2007 22:01 schreef sander89 het volgende:
Ontopic: Wacht nog steeds op een reactie van TS hoe het gegaan is.?!
Offtopic: Kanjer Ik zie via je kenteken dat je zelfs een combinatie kan halen van zwaarder dan 10 ton.
Maar valt dit nou gewoon onder de regels van van vrachtwagens, met inhaalverbod op snelweg etc,
Verdient het ook stukken minder omdat je geen vrachtwagen chauffeur bent of valt dat wel mee?
Nee, ik ben gewoon vrachtwagenchauffeur. Geen vaste auto (zgn. springer), maar meestal Daf (95 XF), Man (F2000) of Volvo (FM12 en FH 12).quote:Op donderdag 22 november 2007 21:38 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Doe je ook autotransport?
Zo ja, wat voor wagen?
En de enige wagen die we hebben voor 16 fillialen.quote:Op donderdag 22 november 2007 23:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, ik ben gewoon vrachtwagenchauffeur. Geen vaste auto (zgn. springer), maar meestal Daf (95 XF), Man (F2000) of Volvo (FM12 en FH 12).
Aan de combi te zien verschilt zoiets weinig van een 'normale' vrachtauto, alleen het gewicht. Vandaar mijn interesse in de combi's die jij rijdt. Ik neem aan dat dit jouw vaste auto is.
Leger voertuigen?quote:Op vrijdag 23 november 2007 00:00 schreef Ridocar het volgende:
Over autotransport gesproken... Ik heb één keer een vijftal van zulke *kuch* auto's *kuch* moeten brengen.
[ afbeelding ]
Jep. Halftracks uit Israël. Die dingen rijden allang niet meer. Geen idee wat er nu nog mee gedaan wordt.quote:
Hebben die dingen rupsbanden?quote:Op vrijdag 23 november 2007 20:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Jep. Halftracks uit Israël. Die dingen rijden allang niet meer. Geen idee wat er nu nog mee gedaan wordt.
Achter rupsen, voor stuurwielen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 20:23 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Hebben die dingen rupsbanden?
Hoe heb je die erop gekregen..
Totdat je gepakt wordt. dan ben je wel goed zuur. Ik zou gewoon E achter B halenquote:Op vrijdag 30 november 2007 07:53 schreef siekman het volgende:
Bij ons op de zaak hebben we ook een aantal van die BE dingen .
Ondanks dat ik geen E achter B heb rij ik er regelmatig mee . Om bijvoorbeeld even iets zwaars weg te brengen , omdat ik anders met een trekker op en neer moet .
Toch is een trekker-oplegger uiteindelijk een stuk makkelijker, ondanks dat je de combinatie snel kwijt bent in de spiegelsquote:Vind het leuke dingen , luchtvering enz vind ze wel schokkerig ( zijn wel ouwes die wij hebben ) iveco , canter , en nog 2 nieuwes iveco , en renault .
Maar ondanks dat ik een kei ben in mijn spiegels achteruitrijden met een kar , vind ik zo een BE toch erg snel omgaan . ( trekken en kieper volgas achter uit NO PROBLEM ) maar BE toch maar ff rustig anders sta je er zo slecht voor dat je weer vooruit moet optrekken .
16,5 meter mogen die combinaties zijn, net als een 'normale' trekker-met-oplegger.quote:Verder , ooit wil ik er wel 1 hebben , en dan zelf wat transploft doen . Maar daar moet ik eerst ff mijn E halen , en niwo moet zich dan gaan richten op de vrachtwagens alleen .
Maar de man die hier mee kwam is erg slim geweest , dit wordt zometeen gewoon de vervanging voor de vrachtwagen , goedkoper om iemand E te laten halen dan vrachtwagen rijbewijs , goedkoper in aanschaf , goedkoper in verbruik , net zo veelzijdig inzetbaar ( trailer , oprijwagen en platte kar ) mag tot 16 meter volgens oude werkgever die de grootste in formaat had genomen ( Parts express ) .
Alleen het gewicht van de motorwagen is de beperkende factor.quote:Dus iedere boerenlul met e mag ermee de weg op , hoeft geen speciale diploma te behalen . is goed koper in aanschaf en gebruik dan een vrachtwagen geen rijtijdenwet , en levert net zo veel op als een vrachtwagen . alleen maar voordelen tov de truck .
Dat zal dan alleen mogelijk zijn met een bestaande BE-combi met afzetsysteem.quote:Dus nu nog wachten op de slimmerik die een container afzetsysteen op zo een kar plaatst voor 10 of 12 kuupertjes en , dan heb je geen dure truck meer nodig
quote:Op woensdag 21 november 2007 10:55 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Achteruitrijden met buitenspiegels is juist makkelijk, zolang je maar weet dat er geen obstacels zijn die je normaal met je binnenspiegels laten zien.
Ik zal vanavond even foto's uploaden van de bakwagen die ik in de poeier gereden hebAuto achter me zag niet dat ik ineens vol moest remmen en klapte met 50/60 achterop me.
Ah, een bestelbusje. Die zitten idd vaak erg dicht achter de voorganger (tijdje terug las ik ook in de krant dat relatief de meeste ongelukken met bestelbusjes gebeurden).quote:Op vrijdag 30 november 2007 21:10 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die man zat iets te dicht achter me toen ik ineens vol in de remmen moest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |