abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 november 2007 @ 18:56:33 #51
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54677985
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 18:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik snap dat je je natuurlijk enorm boven mij verheven voelt door je studie/cursus geschiedenis, maar misschien zou het je sieren je medeforumgenoten niet te onderschatten.

Ik prefereer persoonlijk bijbelse leer boven filosofisch gezwam. Wie begint er nou over moederschepen, Hitler en weet ik wat? Het topic gaat nota bene over een bijbels onderwerp.
Ik heb geen enkele behoefte iemands linkjes te gaan doorspitten, als je iets on-topic te melden hebt, doe dat dan gewoon.
Als jij niet kunt begrijpen wat moederschepen en hitler met de goden te maken hebben ben jij met de verkeerde stof bezig.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:00:13 #52
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_54678056
Of jij, als filosoof / ''filosoof'' met je theorieen in een topic over de bijbel, sorry hoor.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_54680811
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Of jij, als filosoof / ''filosoof'' met je theorieen in een topic over de bijbel, sorry hoor.
Tsja, menselijke Goden, moederschepen en Hitler, of God, die zijn eigen zoon naar Aarde stuurt omdat 2 mensen in het paradijs van een boom van kennis van goed en kwaad hebben gegeten.

Ik vind ze beide wel spectaculair klinken, eigenlijk. Of misschien is "speculatief" een beter woord.
  zondag 18 november 2007 @ 09:29:03 #55
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54689028
quote:
Op zondag 18 november 2007 09:26 schreef henkway het volgende:
misschienwas hitler een god die de zondvloed maakt in opdracht van Krishna??
Nee ik zeg dat de goden niet meer of minder waren dan hitler, die loste alles ook met geweld op.
Mischien nuttig, mischien niet. Maar wie de zondvloed goedpraat kan net zo goed hitler goedpraten want ik zie er geen verschil in.
pi_54699382
Ik vind het zo jammer dat veel van deze discussies over heilige geschriften nooit verder komen dan de historische kritiek die erop gegeven kan worden. Ik stel voor dat we voor het antwoord op de vraag van de topic starter wat meer in de symboliek gaan graven.

De volgende actoren zijn in de bijbel:
Satan= Slecht
God = Goed
Mens = opportunistisch (ze zien een kans en maken daar misbruik van om hun ijdele doelen te behalen)

Dit verhaal laat zien dat de mens zeer makkelijk verleid kan worden tot het slechte. Satan was niet goed bezig namelijk. De mens heeft de vrije wil verkregen in dat verhaal met die appel, dus de mens was slecht bezig.

De "wedstrijd" tussen God en Satan moet dan ook symbolisch gelezen worden. De eeuwige menselijke strijd tussen goed en kwaad met een opportunistisch karakter.

Door de zondvloed laat het verhaal zien dat het als we het over goed en kwaad spreken, zondig en niet zondig, het gaat om dood en leven. Je komt er als mens niet zo makkelijk vanaf.

Met vriendelijke groet Sattyagraha
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  zondag 18 november 2007 @ 18:46:42 #57
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54699473
Zucht..
pi_54699500
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:46 schreef BaajGuardian het volgende:
Zucht..
Verlicht ons met je Baajse filosofie, oh grote Baaj
pi_54706117
quote:
Op zondag 18 november 2007 09:29 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Nee ik zeg dat de goden niet meer of minder waren dan hitler, die loste alles ook met geweld op.
Mischien nuttig, mischien niet. Maar wie de zondvloed goedpraat kan net zo goed hitler goedpraten want ik zie er geen verschil in.
Dat is dus een van de redenen voor mij om te veronderstellen dat de bijbel, met name het oude testament, door de duivel geïnspireerd is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54708049
God had de aarde geschapen etc etc en zag dat het goed was. Na een lange tijd zag hij; de mens is verdorven door en door en hij kon het niet langer verdragen om dat nog langer aan te zien en daarom dacht hij; ik geef noach nog een kans als laatste echte goede mens. Waarom nog eindeloos lange ellende door laten gaan?
Tja ik zelf kan er wel begrip voor tonen maar het was alleen niet zo slim van hem om te zeggen; ik zal dit nooit meer doen.
pi_54708880
Wat Stormseeker klopt redelijk, je moet je voorstellen dat de aarde toen enorm verpest was, mede door demonie zoals beschreven staat in Genesis 6. God moest wel op een of andere manier schoon schip maken om zo ongeveer de laatste goede mens op aarde ook niet ten onder te laten gaan.
Waarom? Het past in het grote plan, namelijk dat Jezus naar de aarde zou komen om ons allemaal van de zonde te 'redden'. Het vloeien van zijn bloed was een soort tweede 'zondvloed' eigenlijk.

Dat is de reden waarom we nu ook nog geen nieuwe zondvloed gehad hebben. Zoals de christelijke rapper ( )Phanatik treffend zegt:

Pass the torch, light the path for us, Heaven
now more than ever, because it's darker than it's ever been
We should be outside of the ark screaming 'let us in'!

Lord, I know our sin is sky high, and I know you don't turn a blind eye
You see every instance, all at an instant, and you don't scoff at sin's stench
So you know we're wondering, where's all the rain and thundering?
Did we get away with our dirt? did the darkness cover us?
Were our sins hid? Won't your eyelids uncover us?
But it's not that you're passive
It's just that your grace is active, right where your wrath should be
So we casually sin unttil we're sentenced and sent to where there'll be gnashing of teeth
After Noah's flood there's two judgments left:
the cross and the one at the end, that's death
and it's not sleep forever, it's beef with God and feeling the heat forever
The rest of this life without God - that's hellish
The afterlife without God - now that's what hell is
And we don't want that, so before Messiah comes
Before your eyes are tired of our lives and the fire comes
Help us to see Your Son and to believe in Him
because His blood is the rich flood that keeps you from being grieved again.

Die tekst is nog veel langer, maar ik vond dit wel een relevant stukje. Goed verwoord.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  maandag 19 november 2007 @ 01:11:19 #62
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_54708902
Theologische constructies, het voer van de verlichte dwazen.
Zyggie.
pi_54711154
Ik wil het geen valsspelen noemen. Enkel zeer kinderlijk: "hunnie doen niet wat ik wil, hunnie moeten daarom weg, boehoe" waarna de tranen voor een zondvloed zorgen

met andere woorden: hij had het hoogstwaarschijnlijk (hij is almachtig immers) ook anders kunnen oplossen. Maar uiteraard moest hij eerst de bijna gehele wereldbevolking uitroeien (en alle dieren overigens, die blijkbaar moesten boeten voor de zonden van 1 diersoort, de mens). met andere woorden: God is een psychisch onderontwikkelde megalomaan met dictatoriale trekken en een meervoudig persoonlijkheids aandoening.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 19 november 2007 @ 10:05:08 #64
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54711203
Weet je, dit is echt de laatste keer dat ik in een topic over de bijbel reageer in wfl.
Met religieuzen valt gewoon niet te praten, krijg er hoofdpijn van.
pi_54711465
Met religieuzen valt wel te praten maar door gebrek aan overeenstemming over de uitgangspunten is het allemaal weinig zinvol. De eerste vraag zou moeten zijn "wat versta je onder 'God'?", pas als je dat weet kun je het zinvol over onderwerpen hebben waar God een rol in speelt
Mu!
pi_54711523
quote:
Op maandag 19 november 2007 01:09 schreef koningdavid het volgende:
Wat Stormseeker klopt redelijk, je moet je voorstellen dat de aarde toen enorm verpest was, mede door demonie zoals beschreven staat in Genesis 6. God moest wel op een of andere manier schoon schip maken om zo ongeveer de laatste goede mens op aarde ook niet ten onder te laten gaan.
Waarom? Het past in het grote plan, namelijk dat Jezus naar de aarde zou komen om ons allemaal van de zonde te 'redden'. Het vloeien van zijn bloed was een soort tweede 'zondvloed' eigenlijk.

Dat is de reden waarom we nu ook nog geen nieuwe zondvloed gehad hebben. Zoals de christelijke rapper ( )Phanatik treffend zegt:

Die tekst is nog veel langer, maar ik vond dit wel een relevant stukje. Goed verwoord.
Jij gelooft serieus dat de zondvloed en Noah's ark geen metafoor zijn, maar een daadwerkelijke historische gebeurtenis?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 19 november 2007 @ 10:25:56 #67
159129 Laartje
Cogito ergo sum
pi_54711554
quote:
Op maandag 19 november 2007 01:09 schreef koningdavid het volgende:
Stel dat de politie een brainscan op je kinderen kan doen en ze voorspellen dat je kinderen die nu 5, 8 en 10 jaar oud zijn allemaal op hun 18de leeftijd gaan stelen, moorden enz...

Jij zegt als ouder dat je je dat niet voor kan stellen, je opvoeding is best stabiel, ze hebben goede vrienden in hun omgeving en hun huidige houding is best netjes en moralistisch. Je kan op dat moment de politie aanklagen of heel boos worden en gaan roepen dat je kinderen zo helemaal niet zijn, maar je kan ook gewoon zeggen dat de tijd het zal leren, je gaat je best doen om ze een goede toekomst te geven en uiteindelijk komt het bewijs vanzelf.

Je spreekt af met de politie dat jullie weer contact zullen hebben vlak voordat ze 18 jaar oud zijn.

En dan ben je 3 jaar verder, je kinderen zijn vervelend, luisteren niet goed en hebben inderdaad slechte vrienden gekregen. Als liefdevolle ouder vermoord je er zelf alvast twee en die ene waarbij je nog iets van hoop hebt sluit je een paar dagen op in een kamer terwijl je alle andere slechte vriendjes en vriendinnetjes ook uitmoord.

Daarna laat je dat kind weer vrij en hoop je dat jij daarmee uiteindelijk zal kunnen bewijzen dat jij je kinderen goed opgevoed hebt, ze zijn immers zo lief en zorgzaam

Wat is er gebeurd met die afspraak dat je het aan zou kijken? Waarom grijp je eerder in en breek je daarmee de afspraak ?
pi_54721806
quote:
Op maandag 19 november 2007 10:05 schreef BaajGuardian het volgende:
Weet je, dit is echt de laatste keer dat ik in een topic over de bijbel reageer in wfl.
Met religieuzen valt gewoon niet te praten, krijg er hoofdpijn van.
Deze discussie gaat over het verhaal uit de bijbel en niet over of dit verhaal wel of niet op waarheid berust.
pi_54723890
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:47 schreef Aasgier het volgende:

[..]

Deze discussie gaat over het verhaal uit de bijbel en niet over of dit verhaal wel of niet op waarheid berust.
het is toch handig om te weten of een verhaal waar of niet is om er over te speculeren. Als het waar zou zijn, moet je rekening houden met de werkelijkheid, terwijl, al het niet waar is, je eigenlijk alles erbij kunt verzinnen.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_54724114
quote:
Op maandag 19 november 2007 20:31 schreef Bensel het volgende:

[..]

het is toch handig om te weten of een verhaal waar of niet is om er over te speculeren. Als het waar zou zijn, moet je rekening houden met de werkelijkheid, terwijl, al het niet waar is, je eigenlijk alles erbij kunt verzinnen.
Daar ben je goed in ja
quote:
met andere woorden: hij had het hoogstwaarschijnlijk (hij is almachtig immers) ook anders kunnen oplossen. Maar uiteraard moest hij eerst de bijna gehele wereldbevolking uitroeien (en alle dieren overigens, die blijkbaar moesten boeten voor de zonden van 1 diersoort, de mens). met andere woorden: God is een psychisch onderontwikkelde megalomaan met dictatoriale trekken en een meervoudig persoonlijkheids aandoening.
Het gaat hier om de god in de bijbel, en enige bijbelstudie is dan wel op zijn plaats om een mening over deze god te hebben, beschreven in de bijbel.
pi_54730607
quote:
Op maandag 19 november 2007 20:39 schreef Aasgier het volgende:

[..]

Daar ben je goed in ja
Vooral allerlei gelovigen zijn daar goed in. Hoe strenger gelovig, des te beter: dan gaan ze elkaar de hersens inslaan om een jota.
quote:
[..]

Het gaat hier om de god in de bijbel, en enige bijbelstudie is dan wel op zijn plaats om een mening over deze god te hebben, beschreven in de bijbel.
Inderdaad, en in aanvulling op "met andere woorden: God is een psychisch onderontwikkelde megalomaan met dictatoriale trekken en een meervoudig persoonlijkheidsaandoening." wilde ik nog zeggen dat hij moordlustig en sadistisch en vrouw-onvriendelijk is.

Edit: ik bedoel niet god, maar degene die het oude testament geïnspireerd heeft. Hij noemt zich god, maar is hij dat ook????
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54730680
Hoezo valsspelen? Satan had toch ook een gigantische afvoerput kunnen maken, of iets dergelijks? Maar nee, hij heeft zijn 'volgelingen' laten stikken.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_54730814
De zondvloed is nu
Nog nooit eerder in de afgelopen 20.000 jaar heeft het zeewater hoger gestaan dan nu het geval is.
Die zeespiegel is in die periode maar liefst 120 meter gestegen.
Ik weet niet goed wanneer die zondvloed volgens de geschriften gedateerd is, maar dat de zee toen
enkele tientallen meters lager stond dan nu moet wel het geval zijn.
Ai, er wordt deze week weer regen verwacht.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_54731412
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 01:44 schreef barthol het volgende:
De zondvloed is nu
Nog nooit eerder in de afgelopen 20.000 jaar heeft het zeewater hoger gestaan dan nu het geval is.
Die zeespiegel is in die periode maar liefst 120 meter gestegen.
Ik weet niet goed wanneer die zondvloed volgens de geschriften gedateerd is, maar dat de zee toen
enkele tientallen meters lager stond dan nu moet wel het geval zijn.
Ai, er wordt deze week weer regen verwacht.
120 meter? Lijkt me vrij pijnlijk als je een duik in de Noordzee wilt nemen.
pi_54731849
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 01:18 schreef Seneca het volgende:
Hoezo valsspelen? Satan had toch ook een gigantische afvoerput kunnen maken, of iets dergelijks? Maar nee, hij heeft zijn 'volgelingen' laten stikken.
Ze waren zijn 'volgelingen' niet meer, ze hadden Hem namelijk de rug toegekeerd en waren in zondigheid vervallen. Zij hielden zich niet meer aan het verbond, dus hoefde Hij dat ook niet te doen.

Later kreeg hij wel spijt.. Vandaar de regenboog als goedmakertje. :p
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')