Winst maken is het hoofddoel van een bedrijf het is geen sociale instelling ofzo.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:45 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Deze zin zegt al genoeg vind ik.
Natuurlijk staat de winst niet voor ethiek.
Juist bij een bedrijf heb je ontzettend veel verantwoordelijkheid omdat er geen democratie achter zit.
Het blijven gewoon mensen, dus ik mag ze ook afrekenen als mensen wanneer ze ethiek aan hun laars lappen.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:47 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Winst maken is het hoofddoel van een bedrijf het is geen sociale instelling ofzo.
Ik ben ook wel eens ontslagen omdat mijn baas een goedkoper iemand kon krijgen, het is kut maar zo gaat dat of moet ik me gaan beroepen op leeftijdsdiscriminatie, zo kan je elke keer als je wordt afgewezen wel gaan roepen dat het discriminatie is.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:48 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het blijven gewoon mensen, dus ik mag ze ook afrekenen als mensen wanneer ze ethiek aan hun laars lappen.
maar je gaat niet iemand strafrechtelijk aanpakken omdat ie niet ethish bezig is.. en dat gebeurd nu welquote:Op donderdag 15 november 2007 11:48 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het blijven gewoon mensen, dus ik mag ze ook afrekenen als mensen wanneer ze ethiek aan hun laars lappen.
Als bestuur van een bedrijf heb je enkel naar je aandeelhouders (en ook in beperkte mate je eigen personeel) wat verantwoording af te leggen.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:48 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 15 november 2007 12:28 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Als bestuur van een bedrijf heb je enkel naar je aandeelhouders (en ook in beperkte mate je eigen personeel) wat verantwoording af te leggen.
Mijn job bestaat hem juist uit het automatiseren van productielijnen waardoor er ontslagen vallen, dat wist ik van in het begin dat ik met de studie begon. Ethisch gezien is het misschien niet verantwoord dat ik zowat rechtstreeks voor ontslagen zorg, maar moet ik mij dat aantrekken? Neen.
Juist doordat de productie per arbeider omhoog gaat (en er dus ontslagen vallen) kan het bedrijf verder concurrentieel blijven tov de lageloonlanden, waardoor er niet NOG meer ontslagen vallen. Vaak wordt er enkel gezaagd als een bedrijf afvloeiingen laat doorgaan, zie er ook eens het totaalplaatje van in: zonder die afvloeiingen gaat de concurrentiepositie van het bedrijf achteruit, en gaat het in de lange termijn onherroepelijk over kop => nog meer ontslagen.
Bij het aannemen van personeel kies je sowieso voor de persoon waarvan je denkt dat hij het beste de functie zal vervullen, en vaak zit je dan met vooroordelen ja, maar dat heb je niet enkel tegen allochtonen maar ook tegen de niet-alledaagse type's. Zo zal je als Goth amper aan de bak komen omdat iedereen ze associeert met links, en dat is "langharig werkschuw tuig". Het kan echter best zijn dat die Goth wél goed is in zijn werk & gemotiveerd is. Dat is juist hetzelfde met die allochtonen. Het kàn zijn dat het een goede werkkracht zou zijn, alleen is de meerderheid dat niet.
Achmed is vaak niet voldoende gekwalificeerd en is vaak de Nederlandse taal niet machtig.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:44 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Dus volgens jou solliciteert achmed gewoon niet?
onder linkse intellectuelen staat dit fenomeen bekend als 'indirecte discriminatie' en mag dus alsnog nietquote:Op donderdag 15 november 2007 12:45 schreef SuperbDeLux het volgende:
Bij een bedrijf waar ik ooit werkte (callcenter van ABN) werden ook regelmatig allochtonen afgewezen..
Voornamelijk om één reden:
Slechte tot zeer slechte taalbeheersing
Dat is wat mij betreft geen discriminatie maar gewoon gebrek aan kwalificatie.
En terecht lijkt me.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:45 schreef SuperbDeLux het volgende:
Bij een bedrijf waar ik ooit werkte (callcenter van ABN) werden ook regelmatig allochtonen afgewezen..
Voornamelijk om één reden:
Slechte tot zeer slechte taalbeheersing
Dat is wat mij betreft geen discriminatie maar gewoon gebrek aan kwalificatie.
Bij de telefoonprovider hang ik vaak maar op omdat ik er geen reet van versta.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:31 schreef Enchanter het volgende:
[..]
En terecht lijkt me.
Ik word helaas nog wel eens lastig gevallen door van callcantre medewerkers , tjonge tjonge , sommige zijn echt niet te verstaan.
Terwijl mijn verzekeringsadviseur een turk is , die gewoon accentloos Nederlands praat.
Dus het kan wel , alleen bij de meeste is de wil er gewoon niet![]()
dat plus het gaat over "het gevoel" dat je gediscrimineerd wordtquote:Op donderdag 15 november 2007 11:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Conclusie het is de schuld van de jongeren zelf.
In de slachtofferrol kruipen is zoveel makkelijker dan studeren voor een gedegenopleiding / taalcursus
Calimero gedrag
het gedrag van een groep mensen, ervaringen, etc.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:41 schreef G.Fawkes het volgende:
Aan een iedereen die het met TS eens is: Het staat als paal boven water dat ook op basis van cv's en namen mensen al veel liever een autochtone kandidaat selecteert. Zelfs als de cv's hetzelfde zijn. Dan kan het niet aan de presentatie liggen.
Waar ligt het in dat geval dan wel aan?
Als het een keurige brief is? Denk het niet. Als de brief volstaat met spelfouten of grammaticale fouten, dan kun je je inderdaad afvragen of de ondergetekende in kwestie wel fatsoenlijk Nederlands spreekt. En dan zou ik hem ook alleen al op de brief afwijzen. Niet op de naam.quote:Op vrijdag 16 november 2007 08:34 schreef Hukkie het volgende:
Ik denk dat het zien van een buitenlandse achternaam -in bijvoorbeeld een sollicitatiebrief- voor (veel) werkgevers al een reden is om die persoon niet eens voor een gesprek uit te nodigen.
Hier is het een reden om die persoon te bellen alvorens we ze uitnodigen voor een gesprek (wat anders idd niet gedaan wordt). Krijgen we iemand aan de lijn die betrekkelijk vloeiend Nederlands praat dan gaat hij door, heb je het typische gehakkel vliegt de brief idd in de vuilbak. Logisch lijkt me, als je geen Nederlands spreekt kan je ook niet goed communiceren met het andere personeel.quote:Op vrijdag 16 november 2007 08:34 schreef Hukkie het volgende:
Ik denk dat het zien van een buitenlandse achternaam -in bijvoorbeeld een sollicitatiebrief- voor (veel) werkgevers al een reden is om die persoon niet eens voor een gesprek uit te nodigen.
Tjonge jonge, wat een problemen kun je maken uit niks!quote:Op donderdag 15 november 2007 11:41 schreef KarelMartel het volgende:
en dan heb je nog andere problemen die je met marokkanen wel hebt en met nederlanders niet.. denk aan ramadan, tijd/ruimte om regelmatig te bidden, wil regelmatig tijd vrij om met het vliegtuig naar huis te gaan, kan allerlei zaken niet eten/drinken, en ga zo maar door..
Leuk voorbeeld.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:47 schreef Athmozz het volgende:
Er is hier zelfs 1x een telefoontje van een zekere Youssef (oid) toegekomen die meldde dat hij solliciteerde omdat hij moest om zijn uitkering te behouden, maar die ons al direct vroeg hem niet aan te nemen omdat hij niet wou komen werken![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |