Er is momenteel een gigantische tekort aan goede mensen op de arbeidsmarkt. Als wij een reactie zouden krijgen van Achmed op een vacature die al 6 maanden open staat en zijn kwalificaties zijn goed dan zou er niet over getwijfeld worden om hem aan te nemen.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:09 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Kom op zeg, kan je echt nog zo naief zijn? Ook allochtonen die prima kwalificaties hebben worden achtergesteld bij stages en banen. Er zijn genoeg onderzoeken naar geweest waarbij er brieven zijn verstuurd naar honderd bedrijven, en dat Jantje een stuk vaker werd uitgenodigd voor een gesprek dan Achmed. Met dezelfde kwalificaties.
Dus volgens jou solliciteert achmed gewoon niet?quote:Op donderdag 15 november 2007 11:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Er is momenteel een gigantische tekort aan goede mensen op de arbeidsmarkt. Als wij een reactie zouden krijgen van Achmed op een vacature die al 6 maanden open staat en zijn kwalificaties zijn goed dan zou er niet over getwijfeld worden om hem aan te nemen.
als je een marokkaan in dienst neemt is de kans op problemen tien keer groter..quote:Op donderdag 15 november 2007 11:41 schreef G.Fawkes het volgende:
Aan een iedereen die het met TS eens is: Het staat als paal boven water dat ook op basis van cv's en namen mensen al veel liever een autochtone kandidaat selecteert. Zelfs als de cv's hetzelfde zijn. Dan kan het niet aan de presentatie liggen.
Waar ligt het in dat geval dan wel aan?
Deze zin zegt al genoeg vind ik.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:38 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ethisch verantwoord of niet; winst staat voorop bij een onderneming, wat begrijpelijk is.
precies. dat is het mooie van 'de markt'; geld prevaleert. Ik ken zelfs mensen met een allochtoon-aandoende naam die -juist daarom- uitgenodigt bleken.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Er is momenteel een gigantische tekort aan goede mensen op de arbeidsmarkt. Als wij een reactie zouden krijgen van Achmed op een vacature die al 6 maanden open staat en zijn kwalificaties zijn goed dan zou er niet over getwijfeld worden om hem aan te nemen.
hear hear, als ik bij ons kijk maakt het idd geen klap uit of je een kleurtje hebt of niet maar bovenstaande punten wegen wel heel zwaar.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:21 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Dezelfde kwalificaties?
Op papier ja!
Attitude, lichaamstaal en moraal, daar zit het probleem. Die is in vele gevallen niet verenigbaar met de op Westerse normen en waarden geschoeide organisatiecultuur en dat weten veel managers en P&O-medewerkers ook.
Is dit trouwens discriminatie?
Ik noem het verwachtingsmanagement.
Als dat daadwerkelijk gebeurd is, waarom diende je dan geen klacht in bij het CID?quote:Op donderdag 15 november 2007 11:46 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Ik ben ook weleens afgewezen voor een baan met, we zijn op dit moment opzoek naar alleen allochtone werknemers dit mag wel en niemand die je erover hoort.
Als allochtonen niet worden aangenomen is het ineens wel discriminatie.
Kan iemand mij trouwens uitleggen wat het verschil is tussen discriminatie en positieve discriminatie?
Uiteraard. Eigen ervaring leert dat van het tiental ongeschoolde vreemdelingen die bij ons in dienst getreden zijn er geen enkele gebleven is. Van de autochtonen (en dat is relatief ruim te nemen, er werken ook fransmannen / nederlanders) is dat ongeveer een 90% die blijft. De groep is wel zeer klein om conclusies op te trekken, maar het verschil is zodanig groot dat het toch al een trent aangeeft.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:39 schreef G.Fawkes het volgende:
Dus jij wil zeggen dat het niet aannemen van medewerkers waarvan de ouders niet nederlands zijn, te onderbouwen is met verwachtingsmanagement?
Dat is het hem juist; de jobs waar die allochtonen voor solliciteren zijn vaak jobs waar een CV eigenlijk niets voorsteld, A2 dit of 3 jaar werkervaring daar, maar op zich zo goed als ongeschoold. Daar kan je dus gelijk welke persoon voor inzetten die wat werkijver heeft, echt een opleiding heb je niet nodig.quote:En bepaalde soorten kandidaten? Je zou er ook voor kunnen kiezen om kandidaten in te delen naar hun cv's. Het is belachelijk om als werkgever je kandidaat in te delen op afkomst. Dat zegt namelijk helemaal niets over de geschiktheid van de kandidaat.
Ach, beschouw jij het maar als een ziekte; praktijkervaring zegt me genoeg (en al die onderzoeken van centra voor gelijkheid van kansen ed zijn gewoon BS, alsof ze ooit eentje gaan vrijgeven waaruit blijkt dat er niet gediscrimineerd wordt, dan ontkrachten ze direct hun bestaansreden)quote:Maar jij zal wel beweren dat het wel iets zegt. Jammer dat kortzichtigheid geen ziekte is. Anders had men het waarschijnlijk kunnen genezen met een pilletje. Nu zul je er je hele leven aan lijden, tenzij je ervoor kiest je ogen eindelijk eens te openen.
Allemaal leuk, maar er moet wel brood op de plank komen.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:45 schreef Dodecahedron het volgende:
Deze zin zegt al genoeg vind ik.
Natuurlijk staat de winst niet voor ethiek.
Juist bij een bedrijf heb je ontzettend veel verantwoordelijkheid omdat er geen democratie achter zit.
Winst maken is het hoofddoel van een bedrijf het is geen sociale instelling ofzo.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:45 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Deze zin zegt al genoeg vind ik.
Natuurlijk staat de winst niet voor ethiek.
Juist bij een bedrijf heb je ontzettend veel verantwoordelijkheid omdat er geen democratie achter zit.
Het blijven gewoon mensen, dus ik mag ze ook afrekenen als mensen wanneer ze ethiek aan hun laars lappen.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:47 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Winst maken is het hoofddoel van een bedrijf het is geen sociale instelling ofzo.
Ik ben ook wel eens ontslagen omdat mijn baas een goedkoper iemand kon krijgen, het is kut maar zo gaat dat of moet ik me gaan beroepen op leeftijdsdiscriminatie, zo kan je elke keer als je wordt afgewezen wel gaan roepen dat het discriminatie is.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:48 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het blijven gewoon mensen, dus ik mag ze ook afrekenen als mensen wanneer ze ethiek aan hun laars lappen.
maar je gaat niet iemand strafrechtelijk aanpakken omdat ie niet ethish bezig is.. en dat gebeurd nu welquote:Op donderdag 15 november 2007 11:48 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het blijven gewoon mensen, dus ik mag ze ook afrekenen als mensen wanneer ze ethiek aan hun laars lappen.
Als bestuur van een bedrijf heb je enkel naar je aandeelhouders (en ook in beperkte mate je eigen personeel) wat verantwoording af te leggen.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:48 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 15 november 2007 12:28 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Als bestuur van een bedrijf heb je enkel naar je aandeelhouders (en ook in beperkte mate je eigen personeel) wat verantwoording af te leggen.
Mijn job bestaat hem juist uit het automatiseren van productielijnen waardoor er ontslagen vallen, dat wist ik van in het begin dat ik met de studie begon. Ethisch gezien is het misschien niet verantwoord dat ik zowat rechtstreeks voor ontslagen zorg, maar moet ik mij dat aantrekken? Neen.
Juist doordat de productie per arbeider omhoog gaat (en er dus ontslagen vallen) kan het bedrijf verder concurrentieel blijven tov de lageloonlanden, waardoor er niet NOG meer ontslagen vallen. Vaak wordt er enkel gezaagd als een bedrijf afvloeiingen laat doorgaan, zie er ook eens het totaalplaatje van in: zonder die afvloeiingen gaat de concurrentiepositie van het bedrijf achteruit, en gaat het in de lange termijn onherroepelijk over kop => nog meer ontslagen.
Bij het aannemen van personeel kies je sowieso voor de persoon waarvan je denkt dat hij het beste de functie zal vervullen, en vaak zit je dan met vooroordelen ja, maar dat heb je niet enkel tegen allochtonen maar ook tegen de niet-alledaagse type's. Zo zal je als Goth amper aan de bak komen omdat iedereen ze associeert met links, en dat is "langharig werkschuw tuig". Het kan echter best zijn dat die Goth wél goed is in zijn werk & gemotiveerd is. Dat is juist hetzelfde met die allochtonen. Het kàn zijn dat het een goede werkkracht zou zijn, alleen is de meerderheid dat niet.
Achmed is vaak niet voldoende gekwalificeerd en is vaak de Nederlandse taal niet machtig.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:44 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Dus volgens jou solliciteert achmed gewoon niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |